PDA

View Full Version : Toen was het gedaan met m'n amp



kalmah
25 november 2009, 18:55
Beste forumleden,

Laats vol enthousiasme begonnen aan m'n zelfbouw cabinet. Ik had al 1 eminence speaker uit m'n oude 1x12" cabinet. Dus toen mijn cabinet klaar was, heb ik hem gebruikt met 1 speaker. (en dus 1 leeg gat). Gewoon op 8 ohm, geen probleem, ging perfect.

Vandaag bestelling van Thomann binnen en dus de 2e speaker ook aangesloten. Aangesloten met de plussen en minnen aan elkaar, dus versterker op 4 ohm. Ging perfect! De eerste minuut! Daarna ging het geluid uit, binnen 10 seconden van hard naar zacht en nu doet het helemaal niet meer.

Aan de gitaar ligt het niet, want hij doet nog wel op een andere versterker, de effecten zijn het probleem niet, want rechtstreeks op de versterker werkt ook niet.

Er komt nog wel een lichte brom uit beide speakers, dus er komt wel een signaal door?

Het lijkt me iets TE toevallig dat net nu ik 2 speakers gebruik de versterker ermee ophoudt? Of kan het door het verplaatsen van de versterker iets gebeurt zijn met de buizen of iets dergelijks?

iemand suggesties?

Btw, het is een Fame vsh2-100 buizentop. Heb 'm nu anderhalf jaar denk ik, vooralsnog probleemloos onder een 1x12" cabinet.

Bvd

Henri H
25 november 2009, 19:03
Zekering(en) al nagekeken?

ACSlater
25 november 2009, 19:06
Weet je zeker dat de impedantie klopt van je speakers met de output van je versterker?

iWishmaster
25 november 2009, 19:11
Welke speakers? Als ze beide 8 Ohm zijn, wordt het samen 4 Ohm in parallel inderdaad:
http://www.colomar.com/Shavano/spkr_p.gif

Je moet dan 4 Ohm output gebruiken, of de selector switch achterop op 4 zetten. Ervan uitgaande dat de versterker die heeft natuurlijk ...

Als dat allemaal klopt, kun je met een multimeter eens beide speakers meten (op de Ohm stand). De weestand zal ergens tussen de 4 en 7 Ohm zitten als de speaker in orde is, minder zou niet mogen.

Pé.
25 november 2009, 19:12
Klinkt inderdaad alsof je de versterker toch per ongeluk op 16 ohm hebt gezet in plaats van 4..

Is mij ook wel eens overkomen, gelukkig deed ik nog een dubbel check waardoor ik er alsnog achter kwam..

kalmah
25 november 2009, 19:19
Ik heb de plussen en minnen van beide speakers aan elkaar gedaan, en de versterker op 4 ohm gezet en uiteraard de kabel in de 4 ohm aansluiting.

Zekering nog niet nagekeken, maar er komt wel een brom uit, dus ligt 't dan aan de zekering?

Zal direct de speakers even meten!

Trouwens, 16 ohm staat en stond ie zeker niet op. Er zijn 2 aansluitingen (4 en 8 ohm) met een schakelaar. De 16 ohm zit apart, en blind ben ik niet, dus dat moet wel goed zijn gegaan, haha!

iWishmaster
25 november 2009, 19:26
Wat voor een schakelaar? Zover ik weet is het altijd één van de twee: of iets in de trant van 2x4Ohm, 2x8Ohm 1x16Ohm of 2 ongelabelde outputs en een schakelaar die je op 4, 8 of 16 kunt zetten.

kalmah
25 november 2009, 19:28
De schakelaar die ik bedoel, is een schakelaar op m'n versterker. Die kan ik op 4 en 8 ohm zetten. Wat precies het nut van dat ding is, snap ik niet, aangezien je de kabel ook in aparte aansluitingen voor 4 en 8 ohm kunt steken.

Anyway, de schakelaar staat op 4 ohm, de kabel zit in de 4 ohm aansluiting en mijn zelfbouwcab geeft (als het goed is) 4 ohm.

iWishmaster
25 november 2009, 19:33
Dus je hebt een 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm output, en dan een 4/8 Ohm switch? Zonder het te zien snap ik niet helemaal waarom, maar dat maakt ook niet uit denk ik: als er 4Ohm op staat zal dat wel kloppen. Je kunt voor de zekerheid de handleiding erop naslaan (zou er wel in moeten staan).

kalmah
25 november 2009, 20:07
Nee, die logica snap ik ook niet.

Maar guess what, hij doet het weer!

Toch zit het me niet lekker:(

Maargoed, als er zich verder geen problemen voordoen, ben ik een happy man.

Henri H
25 november 2009, 20:31
....

Toch zit het me niet lekker:(

.....Kan ik me voorstellen, wat voor amp is het?

Psychomantis
25 november 2009, 21:00
Kan ik me voorstellen, wat voor amp is het?

Lees eerste post:???:
"Btw, het is een Fame vsh2-100 buizentop"

cluseau
25 november 2009, 23:07
Maargoed, als er zich verder geen problemen voordoen, ben ik een happy man.

Waarschijnlijk zal de storing wel weer terug komen en wel op het meest ongelukkige moment (Murphy). Lijkt me sterk dat je cab dit heeft veroorzaakt, een mismatch kunnen ze voor lange tijd best verdragen ondanks de vele waarschuwingen hier. Wat meer voor de hand ligt is de verplaatsing van je amp. Buisje half eruit gezakt of zo iets dergelijks. Ik ken de amp niet hoor maar lijkt me geen groot probleem.

Frans.

Henri H
25 november 2009, 23:10
Lees eerste post:???:
"Btw, het is een Fame vsh2-100 buizentop":makeup: overheen gelezen...

Mathidal
25 november 2009, 23:34
Dan vraag ik me nog af: hoe heb je die gitaar erop aangesloten?

Met een bakje ertussen of met een gesplitste kabel?

kalmah
26 november 2009, 19:40
Hoe ik m'n gitaar erop aan heb gesloten? Of bedoel je cabinet?

Gewoon allemaal rechtstreeks? weet niet welk bakje je bedoelt :dontgeti:

Door de verplaatsing van m'n amp lijkt me inderdaad het meest logisch, buizenversterkers zijn op dat gebied nogal kwetsbaar.

Als het nog eens gebeurt, laat ik 'm nakijken. Na 1.5 jaar kunnen de standaard buizen ook wel 's aan hun einde zijn.

Mathidal
26 november 2009, 22:41
Laat ik het anders zeggen:

heb je je gitaar mono aangesloten op een bakje die twee uitgangen (stereo) had om zo naar de twee versterkers te gaan?
Of sluit je aan met dezelfde kabel die mono (één kant) in de gitaar werd gestoken en vervolgens splitste in twee jacks?

Als dat laatste onduidelijk is zal ik even een voorbeeld voor je opzoeken.

Niet dat het veel verschil maakt. Enkel denk ik dat er toch wat verschil zit tussen deze twee methodes. Andere spanning ofzo. Ik tast maar in het duister hierover... correcties altijd welkom. :D

iWishmaster
26 november 2009, 23:05
Voor de speakers maakt het niet uit op hoeveel versterkers je je gitaar aan hebt gesloten hoor.

arcane
26 november 2009, 23:06
Ik heb dezelfde amp.

Er zijn in totaal 3 uitgangen: 1 x 16 ohm en 2 x 8 ohm.

Met een schakelaar zijn deze 8 ohm uitgangen om te zetten naar 4 Ohm.

Pé.
26 november 2009, 23:24
Dus dan is de minimum load dus 2 ohm? 2 x 4 ohm parallel is immers 2 ohm..

Mathidal
26 november 2009, 23:34
Ik redeneer: passieve pick-ups hebben een bepaalde impedantie, als je dat splits in twee zal het signaal zwakker zijn in beide kanten.

Dit zorgt voor een andere klankbelevenis, maar ik kan dit niet technisch bewijzen. ;)

kalmah
27 november 2009, 10:19
Zijn die 2 uitgangen hetzelfde? haha ok, wist ik niet. Maar het stond dus wel al die tijd goed.

En ik splits niks, gewoon mono uit gitaar, rechtstreeks op amp.

Maar dan was het waarschijnlijk iets in m'n versterker. Moet nog wat worden als ik echt met dat ding moet gaan slepen als ik nog eens in n bandje wil.

Bedankt allemaal!

iWishmaster
27 november 2009, 12:43
Ik redeneer: passieve pick-ups hebben een bepaalde impedantie, als je dat splits in twee zal het signaal zwakker zijn in beide kanten.

Dit zorgt voor een andere klankbelevenis, maar ik kan dit niet technisch bewijzen. ;)

Dat klopt op zich wel. Er zijn ook actieve ABY boxes die dat verschil compenseren. Maar dit heeft niets met de speakers te maken.

kalmah
13 december 2009, 21:25
Bump!

Hij is nu inmiddels al 3 keer weggevallen! Mijn voorgevoelens waren dus terecht.
Soms doet hij het een uur lang zonder problemen, maar vanavond was het na een kwartier gedaan. Het geluid fade binnen 5 seconden uit en dan is het gedaan. Kan ik 'm uit- en aanzetten, maar dat helpt niks.
Na een tijdje (als ie afgekoeld is??) doet ie 't wel weer gewoon.

Buizenprobleem of iets dergelijks?

En waar kan ik m'n versterker heenbrengen om na te laten kijken. Ik ga waarschijnlijk binnen 2 weken in een bandje beginnen (m'n 1e, yeahh!), en dan moet ik natuurlijk wel op m'n amp kunnen vertrouwen!
Ik woon in Twente en ga meestal naar Huigens, maar geloof niet dat het experts zijn op versterker gebied :???:

signsofzodiac
13 december 2009, 22:09
Maar ik zou allereerst eens contact opnemen met music store, misschien hebben ze wel een duidelijke oplossing. Zij zijn de enige Fame-verkoper toch? Mogelijk kennen ze het probleem.

Ik zou er mee naar the american guitarstore gaan als je het niet via je oorspronkelijke verkooppunt wil spelen, zelf niet zo'n believer in de kunde van Huijgens.

Henri H
13 december 2009, 23:14
American Guitar Store kan je wel helpen denk ik.... goeie zaak.

arcane
20 december 2010, 14:37
American Guitar Store kan je wel helpen denk ik.... goeie zaak.

Even een bump,

Ik heb nu hetzelfde euvel met dezelfde amp. Het geluid viel regelmatig weg, kwam dan wel weer terug na een aantal minuten. Later viel het weg en kwam het geluid niet meer terug, pas nadat de amp uitgeschakeld was en na enige tijd weer ingeschakeld te zijn.
Nu is het zover dat er helemaal geen geluid meer uitkomt.

Echter.... Het zit m wel in het voorversterkergedeelte, want als ik de gitaar direct in de return van de fx-loop aansluit komt er wel degelijk geluid uit.

Kalmah, wat was er destijds met jouw amp aan de hand?

Verder heb ik het vermoeden dat het een voorversterkerbuis is, zou dit een van de mogelijkheden kunnen zijn?
Er zitten 3 12ax7 buizen in en 1 12at7 buis in. (die laatste is meen ik voor de reverb, kan iemand dat bevestigen?)

Alvast bedankt!

arcane
20 december 2010, 14:40
Ha blijkbaar heb ik op een dergelijk probleem met deze amp al een keer gereageerd en daarbij bleek het ook een probleem met een voorversterbuisje.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118827&highlight=vsh2-100

Lekker geheugen heb ik.....

Maargoed, hopelijk is het idd de oorzaak, nu maar afwachten tot morgen, de locale muziekwinkel is op maandagen gesloten.

Ik zal morgen wel even vermelden of het probleem is opgelost met een vervangend buisje.

Midwolda
20 december 2010, 16:29
Kan ook het bekende "troep in de loop" probleem zijn, oxidatie van de FX input/output.
Treedt het probleem ook op als je met een patchkabeltje de FX-loop doorlust?

arcane
21 december 2010, 18:19
Kan ook het bekende "troep in de loop" probleem zijn, oxidatie van de FX input/output.
Treedt het probleem ook op als je met een patchkabeltje de FX-loop doorlust?

Jep, dat probleem ken ik van mn valvestate. dus het eerste wat ik gedaan heb is een patchkabel en schoonmaken.

Vandaag helaas ziek geweest, dus nog geen buisje kunnen halen. Hopelijk gaat het morgen beter.

toneblo
21 december 2010, 22:43
...Of een losgeschoten verbinding van een chassis deel op de printplaat, vox valvetronics hebben hier ook veel last van.
Wanneer je sound wegvalt, even aan de speakeruitgang rommelen terwijl je een snaar laat lopen ( klinken ).
Als dat het geval is, opnieuw vast laten zetten op de print en klaar.


...maar kan ook input zijn..

pasqual
21 december 2010, 23:37
kan best zijn dat dit antwoord al gegeven is omdat ik niet alles heb nagelezen, dus excuses in geval van.... maar dit lijkt mij een breuk in een printplaat: na enige tijd spelen ( warmte ontwikkeling ) zet de printplaat uit waardoor er geen contact meer is dus valt het geluid weg. na uitzetten van de versterker ( is afkoeling ) krimpt de printplaat weer, dus weer contact en kun je weer spelen.
heb ik gehad met een fender performer 1000. de techneut heeft lang moeten zoeken....

succes en groeten Pasqual.

mrweird
28 december 2010, 13:46
Ha blijkbaar heb ik op een dergelijk probleem met deze amp al een keer gereageerd en daarbij bleek het ook een probleem met een voorversterbuisje.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118827&highlight=vsh2-100

Lekker geheugen heb ik.....

Maargoed, hopelijk is het idd de oorzaak, nu maar afwachten tot morgen, de locale muziekwinkel is op maandagen gesloten.

Ik zal morgen wel even vermelden of het probleem is opgelost met een vervangend buisje.

Dat was de mijne..

Maar bij mij was het helemaal geen geluid, ipv een klein beetje af en toe.. En dat was echt een buisje, ik heb toen alle voorversterkerbuisje vervangen (gewoon dezelfde besteld bij thomann geloof ik..) en hij doet het sindsdien perfect. Ik weet helaas niet of die 12at7 buis voor de reverb is, maar als je er toch een keer achterkomt dan houd ik me aanbevolen.

arcane
28 december 2010, 14:56
Ik ben dus vorige week even bij de lokale instrumentenhandel hier in de stad geweest, hadden ze alleen pre-amp buisjes van Engl op voorraad, a 35 euro per stuk. Jaaaaa, dag, dacht het niet he.

Donderdag ga ik weer eens langs de musicstore, en dan haal ik er daar wel een paar.

arcane
14 januari 2011, 15:51
Zo, er is even wat tijd overheen gegaan. Ben laatst naar de musicstore geweest, echter hadden ze in de winkel zelf geen buizen, die kon je bij t magazijn krijgen.
Ik heb ze uiteindelijk gewoon besteld via de website, en door wat communicatieproblemen met ups heeft het even geduurd voordat ik ze eindelijk in huis had.

Nou, buizen er in gezet en het probleem wat er niet mee opgelost, helaas.
Vanavond gaat de amp naar de dokter.

arcane
25 januari 2011, 13:59
De amp heb ik naar Elb-Tech in Hummelo gebracht. 3 dagen later kreeg ik bericht dat het probleem verholpen was en dat ik hem weer kon ophalen. Afspraak gemaakt, en inderdaad, de amp doet t weer prima. Het probleem lag aan de het te snelle productieproces waardoor onderdelen los zijn gaan zitten en geen contact meer maakten, hierdoor waren de eerste twee pre-amp buizen uit geschakeld.

Prima service, prima prijs en ik weer blij.

Henri H
25 januari 2011, 15:36
Gefeliciteerd en happy playin'. :cheerup: :rockon: