PDA

View Full Version : Distortion van Rocktron Piranha (tube pre-amp) kapot?



ZakHooi
25 november 2009, 14:24
Hoi,

Ik heb een groot probleem met mijn Rocktron Piranha tube pre-amp en ik hoop dat iemand op dit forum met technische kennis mij kan helpen.

Het probleem is dat het distortionkanaal het niet meer doet. D.w.z. het doet het nog wel maar met alle levels op maximaal gezet is het bijna niet te horen. Het gewone cleane kanaal werkt daarentegen prima.
Om uit te sluiten dat het in de settings zit heb ik een factory reset gedaan, maar ook dat levert geen resultaat op.
Nu vraag ik me af of misschien de buizen (2x 12AX7) kapot zijn, alleen vraag ik me dan af waarom het cleane kanaal het dan wel doet.

Is er iemand die mij advies kan geven (anders dan weg brengen voor reparatie).
De pre-amp heeft het altijd goed gedaan, maar ik ben nu overgestapt op een ENGL E530 dus wil ik de Piranha verkopen, alleen moet ie het wel goed doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ZakHooi

Chuck_S.
25 november 2009, 17:45
Ik kan zo gauw even geen schema van de piranha vinden maar ik denk idd dat 1 vd buisjes het begeven heeft. Als ik jou was zou gewoon het volgende proberen:

Maak je rocktron open en vervang 1 buisje door een exemplaar waarvan je zeker weet dat hij nog goed is. (uit je ENGL of eentje die nog rondslingert). Geen resultaat? Zet dan de oude terug in de rocktron en vervang de andere.

Als het distortionkanaal het dan nog niet doet zijn het waarschijnlijk niet de buisjes.

caliban
25 november 2009, 18:32
Je zegt dat het geluid heel stil is, maar het signaal dat je hoort, is dat nog overstuurd?

caliban
26 november 2009, 22:41
Iemand zou het schema binnenkort naar me sturen, maar heb al een klein beetje informatie gekregen. Het cleankanaal is één enkele triode, dus de helft van een lampje. Overdrive zijn twee triodes, dus het andere lampje. Dus als je clean nog gaat, wissel je gewoon de twee lampjes eens om, als de overdrive dan terug werkt, zit het dus in de lamp, anders is het een ander probleem ergens in het circuit. (Redelijk ingewikkeld heb ik op internet kunnen lezen, EQ en gain potmeters zijn 'bestuurd' door een chip oid en de rest van de overdrive kom uit diode clipping en dergelijke, dus een hele hoop elektronica opeen.)

cluseau
26 november 2009, 22:56
EQ en gain potmeters zijn 'bestuurd' door een chip oid

Interessant, stel je het schema hier ter beschikking?

Frans.

caliban
27 november 2009, 08:43
Interessant, stel je het schema hier ter beschikking?

Frans.

Ik heb dit enkel online gelezen.
"The Piranha uses 8 bit DAC's as a resistor ladder in the EQ and gain sections in place of digital pots (ala JMP-1) or LDR's (ala TriAxis)."
Ik ga ervan uit dat DAC's de een of de andere chips zijn :), gewoon omdat je op de gutshots van de rocktron echt heel wat IC's ziet.
Ik zal je het schema bezorgen als ik het krijg.

cluseau
27 november 2009, 09:05
"The Piranha uses 8 bit DAC's as a resistor ladder in the EQ and gain sections in place of digital pots

DAC = digital analog converter. Deze zet dmv een weerstand netwerk een digitale waarde om in een analoge, Oud en vrij eenvoudig principe wat afhankelijk van de integratie wel te tackelen is. Waarschijnlijk zit daar ook het probleem. Zonder schema niet aan te beginnen dus ik houd me aanbevolen. Misschien is TS daarmee te helpen.

tnx
Frans.

cluseau
27 november 2009, 11:29
Caliban was zo vriendelijk het schema ter beschikking te stellen.
Hier (http://home.planet.nl/~toet0178/cluseau/piranha.pdf) is het te downloaden.

Frans.

cluseau
30 november 2009, 14:51
Verplaatst naar deze (http://home.casema.nl/jajop/cluseau/piranha.pdf) lokatie