PDA

View Full Version : Hotrod? Blues Deluxe?



Daan_B
25 november 2009, 13:01
Sinds kort ben ik mezelf steeds meer gaan verdiepen in versterkers. Momenteel speel ik op een Marshall Valvestate, zeker geen slecht geluid maar ik ben hem een beetje zat. De reverb klinkt zeker niet slecht, de gain mag er best wezen alhoewel hij wel hoog zetten moet om een wat stevig geluid te krijgen, waardoor het geheel wat scherp gaat klinken. Het cleane kanaal ben ik niet zo tevreden over, klinkt nogal droog. Als ik mijn fuzz aanzet word het geluid in de bass nogal modderig (dit was niet zo in de winkel waar ik hem kocht, daar speelde ik over een Hotrod).

Ik ga binnenkort dus een nieuwe amp aanschaffen, na wat onderzoek en testen ben ik uitgekomen bij de Fender Hotrod en Fender Blues Deluxe.
De Hotrod heeft een extra gain kanaal, maar het schijnt voor geen meter te klinken. Zelf vond ik het wel meevallen, maar ik ben dan ook geen buizenamps gewend.


Ik zoek:
-Een amp met een mooi, helder en gedefineerd cleankanaal.
-Waar ook een beetje lekkere scheur uit te halen is (niet te hard, BluesRock/Rock).
-Die goed op pedalen reageert.
-Waar een mooie reverb in zit.
-Waar ik mee kan optreden en repeteren (ik dacht minimaal 40watt).

Mijn plan is om 2e hands aan te schaffen, ik heb een budget van 450/500 euro. Daar zijn die Fenders wel voor te krijgen. Als iemand verdere tips heeft hoor ik het graag. Ik speel over ene Fender Highway Stratocaster, echt een goede gitaar, beter dan de Std USA die ik heb gehad. Geen idee of dat aan het exemplaar ligt maar hij klinkt en speelt echt heerlijk. De gitaar heeft een rosewood toets. Ben van plan de Pickups te gaan vervangen voor een 57/62 set of Toneriders pure vintage.

Kim Wilson
25 november 2009, 13:15
Kijk ook eens naar de Peavey DeltaBlues of Classic 30. Ik vond de Classic 30 fijner klinken dan de Hotrod die ik een paar jaar heb gehad. En die staan voor minder op Marktplaats.

Daan_B
25 november 2009, 13:22
Die classic 30 was mij ookal opgevallen, vind die tweed erg mooi.
Maar is deze ook uit te breiden met boxen zoals de Fenders? Ik ben namelijk van plan dit later volgend jaar te doen.

Kim Wilson
25 november 2009, 13:26
Ja, dat kan. Maar waarom zou je dat doen? Die dingen gaan hard zat.

Of je wacht nog even, gooi dat geld van een extra cab bij op je huidige budget en koop gelijk een echt dikke combo. Of top+cab, kan ook nog.

ellisvertellis
25 november 2009, 13:42
Ik heb ze net nog vergeleken (de Blues Deluxen en de Hot Rods) en ik vond de Blues-versterkers fijner klinken, genuanceerder en minder bulky.
De drive van de Blues is zachter dan de Hot Rod, maar heel veel overdrive komt er uiteindelijk niet uit. Goed voor classic rock, dat wel.
De Hot Rod drive klinkt groffer, korreliger, de "more drive" is idd onbruikbaar. Het is maar wat je mooi vind.
Ik heb zelf een Blues Deville (is een Blues deluxe met 4x10") en die slikt pedalen als de beste.

Ik raad je de Blues Deluxe aan 1x12" (goed te tillen) en ev een betere speaker als je wil.

grtz!

VanMeekeren
25 november 2009, 13:47
Ik heb zelf ene Hotrod Deluxe gehad. Ook ik had daarvoor een Marshall Valvestate (8240).

Qua clean val je bijna achterover, zo mooi vergeleken bij een Marshall. Scheur komt er dan weer niet in de buurt, maar is zeker aan te horen. Is ook best te gebruiken voor repetities en optredens hoor. Als je de gain te ver opentrekt niet meer was mijn bevinding.

Toen.... kocht ik mijn '76 SuperReverb. Toen was het snel gedaan met het clean van de Hotrod. Het clean wat eerst zo levendig klonk, was in vergelijking met de SR maar doods een klinisch. De Hotrod was toen ook snel weg.

End of the line: In jouw situatie zou ik zeker een Hotrod kopen. Mocht je ooit de kans en de mogelijkheden hebben om iets 'hogers' van Fender te kopen, zou ik dat dan zeker overwegen.

Van Meekeren

Daan_B
25 november 2009, 13:58
Ik heb net een Badmonkey van Digitech voorbij zien komen, lekker soundje! Die kan er wel bij gezien zijn lage prijs. De scheur is dus geen probleem meer.

Hier en daar lees ik dat de bass van de Blues deluxe wat 'hard' is, hoe ervaren jullie dat? Dit kan namelijk een probleem vormen met de Fuzz.

Joolz
25 november 2009, 14:00
Probeer eens een orange rockerverb combo
2e hands moet die wel voor een honderdje of 5 te vinden zijn.

clean kanaal is en blijft mooi en helder met veel attack
dus reageerd erg goed op een harde dan wel zachte aanslag.
Met de gain kun je bijna alles, van een mooi bluesy randje tot
zware scheur, net geen metal zeg maar, dus mooi voor blues/pop/rock.

gaat ook goed met pedalen om.

Kim Wilson
25 november 2009, 14:04
Ik heb net een Badmonkey van Digitech voorbij zien komen, lekker soundje! Die kan er wel bij gezien zijn lage prijs. De scheur is dus geen probleem meer.

Hier en daar lees ik dat de bass van de Blues deluxe wat 'hard' is, hoe ervaren jullie dat? Dit kan namelijk een probleem vormen met de Fuzz.
Ik weet niet hoe de Blues Deluxe is, maar de Hotrod vond ik niet helemaal in balans. Veel subbas (waar je dus niks aan hebt) en veel midhoog. Geen laagmid, dus geen lekkere punch. Ik vind het een beetje schelle bakken.

Wat dat betreft klonk de Peavey veel dikker zonder die ellendige subbassen. Een stuk volwassener iig.

Maar nogmaals, waarom wil je er nog een kast bij onder zetten? Hou dat geld dan in de zak (samen met het geld van die Bad Monkey) en koop in één keer wat goeds.

Little Jay
25 november 2009, 14:04
Ik speel al jaren op de Blues Deluxe en dat ding kan alles; clean, lichte drive en heftige drive als je er een pedaal voor zet. Misschien is 'ie niet in alles uitmuntend, maar wel in heel veel erg goed. Ik vind het een heel mooi clean. Een iets vetter en minder transparant clean dan m'n Twin Reverb (en natuurlijk blijft 'ie minder lang clean dan de Twin) maar zeker in die categorie. Gaat van fel en funky tot sweet&brown voor jazz. En alhoewel 't circuit gebaseerd is op een oude Bassman doet 'ie mij toch veel meer denken Blackfaces: veel strakker, waarschijnlijk omdat de gelijkrichter natuurlijk geen buis is.

Een veel gehoorde klacht is dat de standaard speaker op hoger volume wat schel en schreeuwerig kan klinken, dat vond ik in het begin ook (ik heb er zelfs een tijd 2x10" Alnico speakers in gehad) maar op de één of andere manier heb ik daar geen last meer van. Misschien omdat ik de versterker nu beter ken en beter kan tweaken of zo... Wat ik zelf als enige echte nadeel ervaar is dat 'ie bij veel gitaren wel heel veel bas-response geeft. Ik moet de bas-regelaar meestal helemaal dicht zetten en op een houten vloer of podium plaatsen is helemaal vragen om problemen, op een frisdrankkratje plaatsen dus in dat geval. En door de constructie van de speaker dicht bij de eindbuizen heb je ook snel last van rammels in je buizen, maar dat hebben alle combo's.

Wel een tip: ik heb zelf een "vintage" Blues Deluxe (haha, nou vintage... één uit de eerste serie van '90 - '94 of zo) en die hebben vaak betrouwbaarheidsissues (losse contacten, jack-ingangen die uit elkaar vallen, onbetrouwbare keramische weerstanden). De re-issues (vanaf 2005? 2006?) doen het volgens mij veel beter, dus neem een nieuwe! (Ondanks dat de verkopers van de eerste serie bijna zonder uitzondering in hun advertenties benadrukken dat die van hun uit de eerste originele made-in USA-serie is. Klink leuk, maar betekent: bereid je voor op soldeerwerk: vervangen van de jacks, de gevoelige soldeerpunten vernieuwen en wellicht ook de 470k keramische weerstanden vervangen. Dan heb je er wel weer een goede amp aan).

Tweaken met goede buizen doet ook een hoop in deze versterker!

Daan_B
25 november 2009, 14:38
Ik weet niet hoe de Blues Deluxe is, maar de Hotrod vond ik niet helemaal in balans. Veel subbas (waar je dus niks aan hebt) en veel midhoog. Geen laagmid, dus geen lekkere punch. Ik vind het een beetje schelle bakken.

Wat dat betreft klonk de Peavey veel dikker zonder die ellendige subbassen. Een stuk volwassener iig.

Maar nogmaals, waarom wil je er nog een kast bij onder zetten? Hou dat geld dan in de zak (samen met het geld van die Bad Monkey) en koop in één keer wat goeds.

Ik ben nog lang niet zeker of ik dit ga doen, het is slechts een idee, eerst even een tijd de amp in huis hebben. Een lekkere punch is zeker gewenst, dat heeft de valvestate dan weer wel. De hotrod vond ik bij overdrive erg schel klinken inderdaad, dat is juist iets wat ik niet wil.

Kim Wilson
25 november 2009, 15:14
Nou dan. Als dat je nu al tegenstaat, ga je toch verder kijken? De Hotrod/Blues amps van Fender zijn niet de laatste op aarde. Er zijn zoveel leuke amps voor dat geld. Zeiler heeft laatst een mooie 20 watt H&K op de kop weten te tikken. Ook prima dingen. En 20 watt is echt voldoende.

humbucker
25 november 2009, 15:30
Beperk je keuze niet alleen tot fender. Er zijn zat goeie dingen te koop!

Als ik je wensen zo lees heb ik eigenlijk de perfecte amp voor jou te koop staan die bovendien ook nog eens precies in je budget past! :cheerup:

Kim Wilson
25 november 2009, 15:53
Ja idd, zo'n JTM kan ook goed werken voor de TS. Mooi helder clean en goeie drive. Heb ik ook nog even gehad. Hij werkte niet in de bluesband, maar zou voor de TS heel goed kunnen werken.

ellisvertellis
25 november 2009, 16:23
Ik heb thuis zo n JTM staan naast een Blues Deville. De beide cleankanalen vallen niet te vergelijken! De ene is breed van klank met veel diepe bas en treble (de fender dus) en de andere is een pak meer mid-tight (=normaal voor Marshall denk ik). De clean van de Deville is eindeloos, terwijl de JTM al opbreekt bij 2 als je humbuckers gebuikt. Ze zijn beiden mooi op hun gebied. Voor mij persoonlijk zou een combi van de twee ideaal zijn. En zo zijn er naar het schijnt wel wat amps te vinden, bv Rivera,...

Kim Wilson
25 november 2009, 16:26
Ik kon clean hard zat met die Marshall, hoor. Beetje spelen met je kanaal- en mastervolume.

ellisvertellis
25 november 2009, 16:37
Het is een andere werkwijze. Bij die van mij moet de Master helemaal open voor ik een echt clean geluid op bandvolume wil verkrijgen. Als je ze naast elkaar hoort springt de zuiverheid van Fender er echt wel uit. Daarom niet beter, gewoon anders.



Edit: Ben trouwens meer en meer verliefd aan t worden op die JTM. Vind hem alleen net teveel mids hebben. Als je van die Deville komt is het een hele stap.

humbucker
25 november 2009, 16:38
ik speel altijd met sc's, maar dit weekend was er iemand bij m'n thuis om een pedaaltje te kopen. Hij speelde even met z'n les paul over m'n jtm en de amp brak zeker niet vroeg op. Het zal er natuurlijk wel aan liggen wat voor humbuckers jij gebruikt, maar normaal gezien hebben die dingen zat genoeg headroom!

ellisvertellis
25 november 2009, 17:10
Een Les Paul Studio met burstbuckers is het meestal...

DeadHerring
26 november 2009, 09:37
Probeer eens een orange rockerverb combo
2e hands moet die wel voor een honderdje of 5 te vinden zijn.

clean kanaal is en blijft mooi en helder met veel attack
dus reageerd erg goed op een harde dan wel zachte aanslag.
Met de gain kun je bijna alles, van een mooi bluesy randje tot
zware scheur, net geen metal zeg maar, dus mooi voor blues/pop/rock.

gaat ook goed met pedalen om.

Wijs mij alsjeblief naar de plaats waar ik die voor een honderdje of 5 kan vinden!

pretty please? :)

Daan_B
26 november 2009, 14:00
Even bij de muziekzaak in Arnhem langs geweest.

Hotrod (1x12):
Clean best mooi, 1e gainkanaal ging nog wel, maar die 2e! Gadverredamme! Wat een klote sound:stop:.
De reverb klonk wel erg lekker, het ding ziet er ook mooi uit.

Blues Deluxe (1x12):
Schitterende clean! Deze clean-sound is precies wat ik zoek.
De overdrive kanalen waren ook erg lekker, voor blues, misschien wat zeppelin liedjes maar daar houd het wel op. Gelukkig heb ik een lekkere Boss F5 Fuzz en wil ik er voor de scheur nog een Bad Monkey bij kopen.
De tweed stijl is echt schitterend:mmmm:.

40watt was kwa volume precies goed, ik wil zeker nog andere amps gaan testen, maar 30watt is denk ik te weinig.

Op het internet heb ik ook veel gelezen over Egnater amps, heeft hier iemand ervaring mee? Enig idee waar ik er een zou kunnen testen?

Nog bedankt voor alle reacties zover:)

Tokaifan
26 november 2009, 14:36
De DeVille vind ik persoonlijk beter dan de Deluxe, klinkt door de 4 speakers voller. (Kleine spam :chicken: )

Kim Wilson
26 november 2009, 14:51
Allemachtig, 650 euro? :o

Misery Signals
26 november 2009, 14:55
Wat is er mis mee?

MS

Kim Wilson
26 november 2009, 14:59
Ik vind het een hoop geld. Meer niet.

ellisvertellis
26 november 2009, 15:00
Wat is hij volgens jou waard dan??

Kim Wilson
26 november 2009, 15:08
Dat doet er op zich niet toe. Ik zie trouwens net de nieuwprijs van dat ding. De tering, die dingen zijn gewoon echt duur. Gezien de nieuwprijs is die 650 nog niet zo gek. Ik denk alleen dat er voor dat geld een hoop ander leuks te koop is.

Maar goed, lijkt me een beetje offtopic. :satisfie:

Misery Signals
26 november 2009, 15:08
Ik vind de prijs niet laag maar het kan wel... Nieuw kost ie 225 meer en als ie in topstaat is waarom niet. Hij zal zelf wel zien of ie verkocht geraakt voor dat geld.
Precies of het is enkel correct als je tegen dumpprijzen verkoopt?
Soit discussie over prijzen van dingen in signs mag niet denk ik?

MS

Tokaifan
26 november 2009, 15:12
Ik vind voor de prijsklasse, toch echt wel een van de betere versterkers. Met het clean is niets mis, vooral op hogere volumes. De drive is geschikt voor blues, maar niet voor dikke metal. De versterker slikt alleen pedalen erg goed. Ik heb gespeeld met een Brunetti Mercury Box over een Blues Deluxe en dat klonkt echt wel erg dik hoor! Heb nog niet het genoegen gehaad om Mercury Box over de DeVille te spelen, maar ik kan me de voorstelling maken ;)!

ellisvertellis
26 november 2009, 15:13
Het grootste nadeel van de Deville is zijn omvang en gewicht. Alleen daarvoor zou ik hem niet meer terug kopen. De klank vind ik ook beter dan de 1x12" Deluxe. Sommigen vinden hem wat "te hard/scherp" klinken. Ik heb er geen last van, ook niet met tele op brug.

Wat je ook koopt, veel plezier ermee!

Tokaifan
26 november 2009, 15:31
Precies, ik speel ook een Tele, totaal geen last van een te scherpe sound. Ik vind het juist heerlijk. Hij is inderdaad wel iets zwaarder dan een Deluxe.

Daan_B
26 november 2009, 17:14
Het word sowieso geen Deville, ik wil de kleinere variant aangezien ik voorlopig nog geen auto voor mezelf heb.

Misery Signals
26 november 2009, 17:21
Denk je dat je die kleinere amp wel op je fiets krijgt achterop? Daar zou ik nu niet naar kijken...

MS

ellisvertellis
26 november 2009, 17:23
Denk je dat je die kleinere amp wel op je fiets krijgt achterop? Daar zou ik nu niet naar kijken...

MS

Zelfs zo'n Deluxe gaat toch lastig worden hoor :)

Daan_B
26 november 2009, 18:02
Het word sowieso geen Deville, ik wil de kleinere variant aangezien ik voorlopig nog geen auto voor mezelf heb.

Onze zanger heeft dat wel..

Ik zie ook niet waarom een Deville nodig zou zijn, bovendien liggen ze buiten mn budget.

Daan_B
29 november 2009, 18:31
Ik heb nog even verder onderzoek gedaan, ben daarbij nog een paar amps tegen gekomen:

Epiphone Blues Custom http://www.thomann.de/nl/epiphone_blues_custom_30.htm

Laney LC30
http://www.thomann.de/nl/laney_lc30112n.htm

Ik heb (nog) niet zo gek veel verstand van versterkers, er is niet echt een geluid van een bepaalde artiest wat ik zoek, ik ben echt met een eigen sound bezig en moet dus meer leren over versterkers.

Als iemand mij wat over deze 2, of uiteraard andere versterkers in mijn budget (500 euro, 2ehands) kan vertellen, zou dat erg tof zijn.
Help me find my way in the world of amps!

:hippie:

EDIT: Ik lees nu over Peavey's Valveking en Windsor, mooie bakjes, goedkoop én buizen! Iemand ervaring met deze dames?

DeadHerring
29 november 2009, 19:55
Mja, de Laney heb ik nog niet getest, maar de Blues Custom wel, en ik moet zeggen, dat is echt wel een hele goeie amp. 30W, twee EQ-modes, en voor 350-400 euro al nieuw te krijgen, dus tweedehands moet daar nog wel wat af kunnen. Hij heeft echt een hele goeie clean en hij ziet er erg tof uit. Hij is schakelbaar tussen 15 en 30 W, dus ook wel veelzijdig en toch een beetje open te draaien thuis (hoewel hij zelfs op 15W nog erg hard gaat hoor).

De nadelen die ik eraan vond is dat ie nogal Amerikaans gevoiced is (denk Fender) en dat de "gain" niet zo geweldig is. Hij is ook redelijk zwaar, geen aanrader voor stick figures.

Al bij al toch wel een geweldige versterker voor die prijs hoor, maar best te gebruiken voor cleane sounds, en voor rock-overdrive misschien best een pedaaltje. Metal doet 'ie niet hoor. Een veel goedkoper alternatief voor de betere Fender-amps.

EDIT: was net ff naar de beginpost gaan kijken, die BC30 zou ik echt wel gaan testen, lijkt me wel iets voor jou.

Little Jay
30 november 2009, 10:48
Ik heb ze beide, de Blues Deluxe en de Blues Custom 30.

Beide erg lekker, maar verschillende beestjes. Allebei aanraders, veel waar voor je geld (het zijn zeker geen boutique-amps, maar je betaalt ook maar een fractie).

Wel even aan denken bij de Blues Custom: dat ding is echt ver-schrik-ke-lijk zwaar!! Volgens mij gewoon zwaarder dan m'n Twin!! Maar kan echt goed klinken, vooral crunchy/lichte overdrive doet 'ie lekker op een lager volume dan de Blues Deluxe, maar hij heeft voor het knallende clean-geluid ook veel minder headroom. En vanwege het gewicht heb ik er meteen wielen onder geschroefd en ook tilt-back legs aan bevestigd.

Daan_B
1 december 2009, 10:40
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Behringer-Bugera-1960-Head-/art-GIT0015447-000

Hmm mooi ding, is een plexi ripoff of niet?
Dat is wel mijn uiteindelijke droom amp:mmmm:, maar dat is iets voor over een paar jaar.
Ik zou ook voor een topje met 1/2x12 kast kunnen gaan:crazyhappy:.

Daan_B
1 december 2009, 10:47
http://www.youtube.com/watch?v=6iwbMVjxMuk&feature=related

Ooh daar is een lekker soundje uit te halen!:cheerup:

Tokaifan
1 december 2009, 16:55
Ik vind het niet echt fijn klinken :P! Kun je beter die Epi kopen met een Brunetti erover. Dan klink je echt wel stukje lekkerder :P.

Daan_B
1 december 2009, 19:03
Ik vind het niet echt fijn klinken :P! Kun je beter die Epi kopen met een Brunetti erover. Dan klink je echt wel stukje lekkerder :P.

Ik wel hoor!
:ok:

Tokaifan
1 december 2009, 22:13
Haha, da's waar.