PDA

View Full Version : Marshall Silver Jubilee kopen?



guitarguru
25 november 2009, 11:16
Beste medeforummers. Ik zit in de classic-rock hoek, zoals sommigen inmiddels weten, en ben op zoek naar het ultieme jaren 60/70 rock en blues geluid (Paul Kossoff, jonge Clapton, Peter Green e.a.).
Iets vertelt mij dat ik daarvoor beter een wat oudere Marshall top (JCM800 en eerder) kan aanschaffen. Een amp met ballen, warmte, toch wel headroom voor 'cleanere' dingen, die dus ook levert bij lagere volumes voor in kroegjes en repetitiehok. Budget voorlopig tot 1500 euro (tot 2000 bij verkoop andere spullen).

Heb laatst op een 50 watt JCM800 Bass series gespeeld, en dat beviel zeer goed. Mijn Sovtek Mig 50 komt in de buurt, maar breekt te snel op en wordt te schreeuwerig. Mijn Bogner Duende is een mooie amp, maar totaal geen vuige rockbak.

Nu kan ik een Silver Jubilee 2550 kopen voor 1100 euro. Zou dit in de richting kunnen komen, en is die prijs wel okay? Of zoek ik beter naar nog ouder, b.v. JMP's uit begin jaren 70. Staat een Metal Panel 50 watter uit 1970 te koop voor 1950 euro.......:soinnocent:
JCM800's associeer ik meer met hardrock, of zit ik mis?

Hoop op wat goede tips, buiten natuurlijk gewoon gaan uitproberen. Ik orienteer liever even van tevoren, dan op de bonnefooi stad en land af te gaan reizen, en misschien te diep in de buidel te tasten dan nodig is.

Alvast bedankt voor jullie input.

jutter
25 november 2009, 11:46
Beste medeforummers. Ik zit in de classic-rock hoek, zoals sommigen inmiddels weten, en ben op zoek naar het ultieme jaren 60/70 rock en blues geluid (Paul Kossoff, jonge Clapton, Peter Green e.a.).
Iets vertelt mij dat ik daarvoor beter een wat oudere Marshall top (JCM800 en eerder) kan aanschaffen. Een amp met ballen, warmte, toch wel headroom voor 'cleanere' dingen, die dus ook levert bij lagere volumes voor in kroegjes en repetitiehok. Budget voorlopig tot 1500 euro (tot 2000 bij verkoop andere spullen).

Heb laatst op een 50 watt JCM800 Bass series gespeeld, en dat beviel zeer goed. Mijn Sovtek Mig 50 komt in de buurt, maar breekt te snel op en wordt te schreeuwerig. Mijn Bogner Duende is een mooie amp, maar totaal geen vuige rockbak.

Nu kan ik een Silver Jubilee 2550 kopen voor 1100 euro. Zou dit in de richting kunnen komen, en is die prijs wel okay? Of zoek ik beter naar nog ouder, b.v. JMP's uit begin jaren 70. Staat een Metal Panel 50 watter uit 1970 te koop voor 1950 euro.......:soinnocent:
JCM800's associeer ik meer met hardrock, of zit ik mis?

Hoop op wat goede tips, buiten natuurlijk gewoon gaan uitproberen. Ik orienteer liever even van tevoren, dan op de bonnefooi stad en land af te gaan reizen, en misschien te diep in de buidel te tasten dan nodig is.

Alvast bedankt voor jullie input.

Ik weet niet of je Eelco Gelling kent( vast wel), die had ook zo'n heerlijke sound. Ik weet dat hij tegenwoordig ook op Koch amps speelt. Hier een slecht YT filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ht_cuVrpX_U

guitarguru
25 november 2009, 11:51
Ik weet niet of je Eelco Gelling kent( vast wel), die had ook zo'n heerlijke sound. Ik weet dat hij tegenwoordig ook op Koch amps speelt. Hier een slecht YT filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ht_cuVrpX_U

Jutter, Koch is wel het laatste waar ik op zou willen spelen. Clean wil nog wel, maar de oversturing gaat me door merg en been, en not in the positive way!

Rutger
25 november 2009, 12:12
Met een Silver Jubilee kun je die sounds wel bereiken, maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

Prijs vind ik wat hoog voor een top, maar ze zijn erg geliefd

Chris Winsemius
25 november 2009, 12:17
JCM800 Bass (RdW) is anders dan 'n metal panel Bass en die is weer anders dan 'n plexi SuperBass

en bovenstaand is weer totaal anders dan 'n Silver Jub.

guitarguru
25 november 2009, 12:19
JCM800 Bass (RdW) is anders dan 'n metal panel Bass en die is weer anders dan 'n plexi SuperBass

en bovenstaand is weer totaal anders dan 'n Silver Jub.

Ik weet het................het wordt een lange slopende zoektocht naar de Heilige Graal.................:hippie:

guitarguru
25 november 2009, 12:21
Aanvullende informatie:

Ik ben gewend om met allerlei gainpedalen te werken, dus haal mijn oversturing niet perse uit de amp zelf.
Wat dat betreft denk ik dan eigenlijk aan non-mastervolume amps (?).
Dan hebben we het volgens mij over pre-'75 versterkers toch?

Mijn kast is momenteel een Framus 2x12 met V30's.

Les Paul R8
25 november 2009, 12:24
Paul, de Silver Jubilee gaat je zeker niet brengen wat je zoekt. JCM800 achtigen ook niet. Ik zag dat je je Les Paul te koop hebt staan. Volgens mij was je Les Paul en de speakercombi's bij jou de zwakste schakel. Kom anders nog eens langs met je Duende en Plexi Jr en probeer mijn cabs nog eens uit met mijn Les Paul. Eventueel wil ik je best verder helpen zoeken.

Henri H
25 november 2009, 12:33
Hehe, mooi toch zo'n "quest for tone"?
Ik ben ook flink bezig geweest de laatste tijd, zoals je misschien wel hebt meegekregen. ;)

Een JMP heeft natuurlijk een heerlijke rocksound, maar écht clean krijg je hem niet, zeker met humbuckers zal dat lastig worden.
Een JCM 800 split channel zou kunnen, maar ook hierbij is mijn ervaring, dat ie met humbuckers niet lekker klinkt, clean dan hè!

De Silver Jubilee ken ik niet, maar schijnen goede, gewilde amps te zijn.

Verder heb ik nog:

- Marshall 6100: erg veelzijdig, Marshall clean, Plexi, JCM 800/900 scheur/crunch, mooie amp.
- Mesa Boogie Stiletto: moet je van houden, deze heeft een hele goede clean, en een prachtige Marshall-achtige crunch, wel gevoelig voor verkeerde EQ-settings.
- Hook Captain 34: Waarschijnlijk boven je budget, maar 2e hands zou die misschien net binnen je uiterlijke budget kunnen vallen.
Deze amp is zeer veelzijdig, prachtige clean, goeie scheur. Ik moet nog steeds kijken naar een geschikte speakerkast. Schijnt erg belangrijk te zijn bij deze amp.

Succes!

Chris Winsemius
25 november 2009, 12:53
Ik weet het................het wordt een lange slopende zoektocht naar de Heilige Graal.................:hippie:

Nee ;) , plexi style SuperBass, goeie LP, goeie cab > klaar

Je hebt TONE in je vingers (zei David Hollestelle ook!), nu nog de juiste gear.

guitarguru
25 november 2009, 13:05
Paul, de Silver Jubilee gaat je zeker niet brengen wat je zoekt. JCM800 achtigen ook niet. Ik zag dat je je Les Paul te koop hebt staan. Volgens mij was je Les Paul en de speakercombi's bij jou de zwakste schakel. Kom anders nog eens langs met je Duende en Plexi Jr en probeer mijn cabs nog eens uit met mijn Les Paul. Eventueel wil ik je best verder helpen zoeken.

Bedankt voor het aanbod Robbert! Ik heb de Duende op diverse kasten gehoord recent, en moet zeggen dat ie voor mij niet de juiste amp is, voor mijn huidige band dan. Hij mist echte brutale punch, en moet zover open dat ie niet lekker meer klinkt, te donker en ongedefinieerd.
De Plexi Jr. moet binnenkort eens terug naar Chris. Die mist momenteel helderheid en volume/headroom. FF laten checken...
De Les Paul is inmiddels weg, en ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe Framus 2x12 V30 cab.

Les Paul R8
25 november 2009, 14:09
Bedankt voor het aanbod Robbert! Ik heb de Duende op diverse kasten gehoord recent, en moet zeggen dat ie voor mij niet de juiste amp is, voor mijn huidige band dan. Hij mist echte brutale punch, en moet zover open dat ie niet lekker meer klinkt, te donker en ongedefinieerd.
De Plexi Jr. moet binnenkort eens terug naar Chris. Die mist momenteel helderheid en volume/headroom. FF laten checken...
De Les Paul is inmiddels weg, en ik ben zeer tevreden met mijn nieuwe Framus 2x12 V30 cab.

Ik zou me dan eerst eens focussen op het kopen van een echt goeie Les Paul. En hoe goed die framus ook klinkt. Zonder een setje goeie greenbacks ga je nooit richting de Kossoff sound.
Overigens kan ik mij juist herinneren dat de Duende met mijn Les Paul absoluut die punch wel had. Ruilen met mijn Soldano? ;)

guitarguru
25 november 2009, 15:11
Ik zou me dan eerst eens focussen op het kopen van een echt goeie Les Paul. En hoe goed die framus ook klinkt. Zonder een setje goeie greenbacks ga je nooit richting de Kossoff sound.
Overigens kan ik mij juist herinneren dat de Duende met mijn Les Paul absoluut die punch wel had. Ruilen met mijn Soldano? ;)

Daar twijfel ik nu dus aan. Eerst een goeie Les Paul (hoe definiëren we trouwens een 'goeie' Les Paul?) of een lekkere amp. Speel nu op mijn Epi Les Paul met Bare Knuckle Mules, en die klinkt en speelt best wel lekker. Is natuurlijk geen top, wel zeer acceptabel. Daarom dacht ik om eerst eens een amp te gaan scoren.
Ik heb overigens nog twee 8ohm Heritage G12M20's liggen, die ik in de Framus zou kunnen schroeven. Wordt ie wel 4 ohm (of 16), en dus weer ongeschikt voor de Bogner.....

Ennuh............van ruilen komt huilen..........;)

E-J
25 november 2009, 16:37
Hoi,

Ik had/heb ongeveer dezelfde zoektocht naar dát geluid en ik merk dat 'de juiste' Les Paul het meeste scheelt. Een Epiphone (eventueel met upgrades) zijn prima gitaren maar net wat te donker klinkend voor hetgeen jij zoekt. Ik zou het volgende doen, een leuke tweedehands Gibson Les Paul Standard zoeken met je favoriete hals, gewicht, looks en sound. Vervolgens prop je die Bare Knuckle Mules erin en pas je de bedrading in de gitaar even aan naar een zgn. '50s style wiring'. Andere (paper in oil) condensatoren geven ook een iets meer 'vintage' karakter aan je Les Paul. Al in al zullen deze veranderingen het geluid helderder maken en de volume en toonknoppen zullen beter werken. Als je je volumeknoppen gebruikt zul dan je geen hoog meer kwijtraken zoals bij de moderne bedrading. Die oude bluesrockgitaristen deden niets anders dan constant friemelen aan de knoppen op hun gitaren. De juiste gitaar en het friemelen aan die knoppen brengt je al zo'n 80% bij je geluid. (Als je me niet gelooft kan ik je een clipje sturen van een Les Paul door een heuse 1 watt Marshall transistor versterker :seriousf:)

Vervolgens zou ik een goede eenkanaals versterker zoeken, zoals een Marshall (Super)bass. Een Orange AD30 top is ook uitstekend, daar hij minder watt heeft (je kun hem dus wat verder opengooien) en bovendien een gainknop. Hij klinkt heel vet, smooth en tamelijk donker. Een Silver Jubilee is denk ik net wat te aggressief/rocky voor hetgeen je zoekt. Meer Slash... voeg er een cabinetje met Greenback speakers toe en ik weet voor een volle honderd procent zeker dat je je geluid gevonden hebt. Toevallig heb je goede pickups en speakers al klaarliggen... dat scheelt al een hoop :).

guitarguru
25 november 2009, 17:48
Ik heb zojuist mijn Framus kast voorzien van mijn M20's. Toch wel een behoorlijke verbetering hoor. Veel romiger overdrive en een complexer clean. Had hem eerst 3/4 dicht, maar ik verloor veel van de basweergave. Wat maakt dat veel uit! Hup dicht dat ding!

Zelfs mijn VintageModern klinkt clean heel behoorlijk op deze kast. Met overdrive wordt ie toch weer te plat, korrelig en schel. Houdt niet van pedaaltjes zeker....... of niet van lage volumes.
Zou die VM niet dusdanig te modden zijn, dat ie Plexi (Bass) achtig gaat klinken? Dan ben ik er ook natuurlijk. Zal wel weer te simpel gedacht zijn?

Michael AE
25 november 2009, 18:16
Je kan natuurlijk altijd de moeilijkste weg nemen, maar gewoon een goede LP door een goede Marshall hoeft niet veel te kosten, hoor. Dat geluid ga je echter nergens anders uit halen.

Laat Chris die Plexi+ nakijken en probeer eens een CS LP uit de historic collection. Dan ben je volgens mij al veel dichter in de buurt van wat je zoekt.

E-J
25 november 2009, 18:16
Ik heb zojuist mijn Framus kast voorzien van mijn M20's. Toch wel een behoorlijke verbetering hoor. Veel romiger overdrive en een complexer clean. Had hem eerst 3/4 dicht, maar ik verloor veel van de basweergave. Wat maakt dat veel uit! Hup dicht dat ding!

Zelfs mijn VintageModern klinkt clean heel behoorlijk op deze kast. Met overdrive wordt ie toch weer te plat, korrelig en schel. Houdt niet van pedaaltjes zeker....... of niet van lage volumes.
Zou die VM niet dusdanig te modden zijn, dat ie Plexi (Bass) achtig gaat klinken? Dan ben ik er ook natuurlijk. Zal wel weer te simpel gedacht zijn?

Kijk eens aan!

Wat als je de low range mode gebruikt, mid en bass op 6, treble 4, detail hoog, body laag? En eventueel de mid boost aan? Naja alle Marshalls die ik ken moeten toch redelijk ver open gedraaid worden voor dát geluid. En reken maar dat die Marshalls van je helden allemaal flink open stonden ;)

Kun je niet ergens je Vintage Modern en die Framus cab lekker opentrekken?

ACSlater
25 november 2009, 19:03
Zoals anderen al eerder hebben gezegd in dit topic: Als je een goeie Les Paul koopt dan kom je meer in de buurt van wat je zoekt. Een Epiphone is leuk om mee te beginnen maar klinkt nooit zo goed als een Gibson. Het goedkope laminaat esdoorn topje en een body die bestaat uit losse stukjes hout, gaat het niet redden tegen een driedelige esdoorn top en een ééndelig stuk mahonie. Ik denk zelfs dat je je Vintage Modern wil houden zodra je een goeie Gibson hebt.

guitarguru
25 november 2009, 19:12
Kijk eens aan!

Wat als je de low range mode gebruikt, mid en bass op 6, treble 4, detail hoog, body laag? En eventueel de mid boost aan? Naja alle Marshalls die ik ken moeten toch redelijk ver open gedraaid worden voor dát geluid. En reken maar dat die Marshalls van je helden allemaal flink open stonden ;)

Kun je niet ergens je Vintage Modern en die Framus cab lekker opentrekken?

Whoo! De VM 100 watt opentrekken op een 40 watt cab? Nee liever niet :stop:
Met detail hoog wordt ie me een partij schel, wil je niet weten.

E-J
25 november 2009, 19:24
Whoo! De VM 100 watt opentrekken op een 40 watt cab? Nee liever niet :stop:
Met detail hoog wordt ie me een partij schel, wil je niet weten.

Sorry ik bedoel andersom.

Maartoch... een Marshall moet je opentrekken en bovendien de oversturing echt uit het ding zelf halen! Gebruik je enkel pedalen voor de oversturing?

Mitch
25 november 2009, 19:48
Zou die VM niet dusdanig te modden zijn, dat ie ....
NEE
Dat gezegd hebbende... :D
Tof dat je de gitaar al kwijt bent, snel geregeld! Als die Epi je op zich wel bevalt zou je op veilig kunnen gaan. Die voorlopig houden en eerst op zoek naar een goede amp, in combinatie met je 2x12 M20 cab.

guitarguru
25 november 2009, 23:13
NEE
Dat gezegd hebbende... :D
Tof dat je de gitaar al kwijt bent, snel geregeld! Als die Epi je op zich wel bevalt zou je op veilig kunnen gaan. Die voorlopig houden en eerst op zoek naar een goede amp, in combinatie met je 2x12 M20 cab.

Het lastigste in deze queeste is om de knop om te zetten van denken naar luisteren/voelen/weten wat goed is.
Op de een of andere manier benader ik het aanschaffen van gear altijd verstandelijk.
Nu ook, een Epi Les Paul kan niet goed zijn, dat moet een Gibson worden. Terwijl ik er heel erg fijn op speel, en stiekem al die tijd wist dat ie beter was dan mijn onlangs verkochte Gibson. Maar ja, er staat geen Gibson op de headstock....

Ik weet nu echt even niet meer waar ik eerst voor zal gaan. Is ook een financiële kwestie. Moet nu kiezen voor een gitaar of een amp.
En dan ga ik er even van uit dat al mijn amps + gitaar niet okay zijn.
Misschien moet ik eens een studio afhuren en een paar uren lopen klooien met alle momenteel voorhanden zijnde spullen. En eens duidelijk zaken gaan wegstrepen.

Bernd Veenema
26 november 2009, 00:04
Hoi Paul,

Ik zou eens bij Robbert langsgaan om zijn R8 te proberen over zijn CMW Plexi +. Ik denk dat je dan de sound krijgt die je zoekt. Ik vond het iig een erg mooie combinatie!

guitarguru
26 november 2009, 11:58
Ik wil even iedereen bedanken voor zijn meedenken en suggesties en tips. :)

Resumerend: iedere ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ik moet denk ik weer vooraan beginnen. Allereerst de gitarist zelf. Maar als ik David Hollestelle mag geloven, en wie zou aan hem durven twijfelen, zit dat wel goed ;)
Dan dus eerst een puike Les Paul opduikelen lijkt mij. Wellicht valt het dan nog wel mee met de amps die ik momenteel bezit.
Maar even door de bomen het bos weer gaan zien.

Thanx!!

Mukkez
26 november 2009, 15:24
Ik heb maar 1 keer op een VM gespeeld en verder nog nooit op een echte plexi, maar naar mijn mening klonk die VM helemaal niet verkeerd. Met andere woorden, ik denk dat je met de VM die je nu hebt toch ook een heel eind moet kunnen komen.

Chris Winsemius
26 november 2009, 15:33
Ik heb maar 1 keer op een VM gespeeld en verder nog nooit op een echte plexi, maar naar mijn mening klonk die VM helemaal niet verkeerd. Met andere woorden, ik denk dat je met de VM die je nu hebt toch ook een heel eind moet kunnen komen.

Lees het verhaal eens goed.

VMs zijn geen verkeerde amps maar qua ontwerp, gebrek aan smoorspoel en de "kwaliteit" v/d uitgangstrafo (inkoop voor Marshall: minder dan $10...) niet echt "toppers" imho.

Daarnaast ervaarde ik dat ie solo/in de winkel ok klinkt maar enorme "moeite" heeft in bandverband.

Ze zijn absoluut te modificeren (heb er al 'n aantal gedaan) maar qua "basis" is het (imho) geen goed "platform" voor de wensen v/d TS.

Mukkez
26 november 2009, 15:44
Ja, over dat modden had ik begrepen, maar ik vroeg me af of de VM op zichzelf niet goed genoeg was. Want in mijn optiek (gebaseerd op weinig, erg weinig, ervaring op dit gebied in verhouding met jullie), klinkt de versterker aardig in de richting van wat de TS zoekt. Ik wist dus niet dat de versterker het minder deed op het podium en dat het modden ook een rol speelde.

Chris Winsemius
26 november 2009, 16:48
Ja, over dat modden had ik begrepen, maar ik vroeg me af of de VM op zichzelf niet goed genoeg was. Want in mijn optiek (gebaseerd op weinig, erg weinig, ervaring op dit gebied in verhouding met jullie), klinkt de versterker aardig in de richting van wat de TS zoekt. Ik wist dus niet dat de versterker het minder deed op het podium en dat het modden ook een rol speelde.

Het is (natuurlijk) ook sterk smaak gebonden en wat voor de 1 "tja" is kan voor de ander "WOAH!" zijn.

Naast het geluid wat je hoort speelt voor veel mensen ook mee hoe de versterker/etc. reageren op hun manier van spelen, sommige amps (niet per se deze) voelen stug aan en je moet "tegen de amp werken". Bij andere amps kun je bijvoorbeeld heerlijk blijven spelen, "doet ie wat jij wilt" en de tijd vliegt voor bij.

guitarguru
27 november 2009, 01:10
Zo, nog ff snel een berichtje dan. Kom net terug uit A'dam, waar ik Joe Bonamassa heb gezien in Carré. Wat een virtuoos zeg!!! Stond op een wachtlijst en kreeg op het laatste nippertje een kaart.

Zodoende heb ik geeneens mijn nieuwe aanwinst thuis kunnen bespelen, nml. mijn nieuwe 'goeie' Gibson LP Traditional. Voor de ene 'tja', maar voor mij echt wauuuu!!
Heb vanmiddag 3 uur lang, bij Ned. Muziek, verschillende LP's bespeeld en gekeurd. Volgens mij heb ik een goeie gevonden, een Iced Tea. Foto's volgen. De R8 die ik er even naast had, kon me niet eens echt bekoren.

Nu mijn amps nog eens goed onder de loupe houden. Die VintageModern kon toch nog wel eens een blijvertje worden. Vond hem met de Epi vandaag al niet verkeerd klinken op mijn 2x12 M20 kastje. Master flink open en de body hoog en detail wat lager, bas op 0. Vinden de buren echter niet geweldig....

Mukkez
27 november 2009, 14:36
Die VintageModern kon toch nog wel eens een blijvertje worden. Vond hem met de Epi vandaag al niet verkeerd klinken op mijn 2x12 M20 kastje. Vinden de buren echter niet geweldig....

Misschien moeten je buren dan opzoek naar een andere amp :chicken:

Sorry..

Mare, dus toch een nieuwe les paul? Nice. Succes nog iig!

guitarguru
27 november 2009, 14:39
Misschien moeten je buren dan opzoek naar een andere amp :chicken:

Sorry..

Mare, dus toch een nieuwe les paul? Nice. Succes nog iig!

Hier is tie dan......:lovelove:

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/GenzBenzenLPTraditional004.jpg


Kleur lijkt er haast niet op, zo op de foto........nou ja.

Mukkez
27 november 2009, 14:50
Zo ver ik kan zien, netjes! Volgens mij heb je er wat te veel licht op.
In mijn optiek kun je het best zonder flits fotograferen met meer 'zonlicht/daglicht'.

ACSlater
27 november 2009, 14:56
Nice! Jij laat er geen gras over groeien. Meteen een nieuwe Les Paul!

Mitch
27 november 2009, 15:01
Die heeft over zijn uiterlijk weinig te klagen :D En als -ie ook nog lekker klinkt: tof voor je!

guitarguru
27 november 2009, 15:11
Die heeft over zijn uiterlijk weinig te klagen :D En als -ie ook nog lekker klinkt: tof voor je!

Ik ben enorm gelukkig, zowel over haar uiterlijk als over haar geluid :makeup:

Wat een verschil met mijn Epi en vorige Gibbo. Veel resonantie, prachtige bassen en sweet highs, heel complex geluid.
Mijn CMW PLexi Jr.+ klinkt hemels nu...........komt helemaal tot leven. Zo..........zo kan ie wel weer even.
Mooi alles doorgevoerd met een licht positief saldo gelukkig. Bleef lopen naar het postkantoor. Ruimt ook lekker op.

Thanx nog!

E-J
27 november 2009, 16:46
Prachtige gitaar! Een leuke upgrade voor een paar euro zijn twee goede paper-in-oil condensatoren. Tonefactory verkoopt TAD's voor ik geloof 2 of 3 euro per stuk. Het maakt je gitaar nét wat minder modern klinkend en je toonpotmeters zullen beter werken. Daarnaast kun je de gitaar iets anders bedraden (een kwestie van 2 kabeltjes op een ander pinnetje vastsolderen, dat kan iedereen) naar '50s stijl. Daardoor verlies je geen hoog bij het terugdraaien van de volumeknop op je gitaar. Ik kan je beide echt aanraden, het kan nét dat verschil maken om je gitaar wat meer te laten klinken zoals die van Kossoff, Clapton en Green). Het is goedkoop, zo gedaan en bovendien kun je het heel simpel weer terugdraaien.

guitarguru
27 november 2009, 18:37
Prachtige gitaar! Een leuke upgrade voor een paar euro zijn twee goede paper-in-oil condensatoren. Tonefactory verkoopt TAD's voor ik geloof 2 of 3 euro per stuk. Het maakt je gitaar nét wat minder modern klinkend en je toonpotmeters zullen beter werken. Daarnaast kun je de gitaar iets anders bedraden (een kwestie van 2 kabeltjes op een ander pinnetje vastsolderen, dat kan iedereen) naar '50s stijl. Daardoor verlies je geen hoog bij het terugdraaien van de volumeknop op je gitaar. Ik kan je beide echt aanraden, het kan nét dat verschil maken om je gitaar wat meer te laten klinken zoals die van Kossoff, Clapton en Green). Het is goedkoop, zo gedaan en bovendien kun je het heel simpel weer terugdraaien.

Bedankt voor de tip! Ik moet alleen altijd wel een hoge drempel over, om in een nieuwe gitaar te gaan solderen. Ik neem aan dat er wel e.e.a. over te vinden is op het net? B.v. waarden van de condensatoren, welke pinnetjes.....

Ik weet ook nog niet of ik andere pickups erin ga zetten. Heb nog 2 setjes Bare Knuckles liggen. Mules en Stormy Mondays. Eerst zo maar eens laten denk ik.

guitarguru
1 december 2009, 18:14
Die 50's wiring is inderdaad een geweldige modificatie. Zo gebeurt ook. Ik kan nu het volume terugdraaien en blijft de toon overeind. Dat ze dat niet standaard toepassen zo........ geen extra werk of zo.

Ik heb zojuist de 2 TAD condensators ontvangen (groot!!). Zal es kijken of ze in de gitaar passen en of ik verandering merk.

guitarguru
1 december 2009, 18:31
Heb vanmiddag in mijn eentje in de oefenstudio mijn 4 tops uitgetest op mijn Framus M20 kastje.

Sovtek Mig-50: beetje stugge bak, blijft ook niet lang clean en vervormt wat gruizig, niet echt mooi. Met gainpedalen wordt ie beter en strakker. Leuke back-up amp zal ik maar zeggen.

Bogner Duende 30 watt: Van alles net niet. Clean wordt wat dof op hogere volumes en het scheurkanaal's voicing kan me niet bekoren, gruizig en schreeuwerig. Was wel getest met mismatch! 8ohm output op 16ohm kast. Buizen gelijkrichter maakt de boel ook minder strak.

CMW PLexi Jr.+: erg muzikaal ampje. Vooral met overdrive ervoor krijg je een lekker soepel sologeluid met ballen! Opschonen wil niet goed, vanwege niet erg veel headroom. (Chris moet hem maar eens nakijken). Ik gebruik ook een RC-Booster om het hoog op te krikken. Is mij wat te donker gevoiced.

Marshall 2466 100 watt Vintagemodern: Erg veel headroom natuurlijk. Had de master voluit en de beide preamp volumes halverwege. Moest wel oppassen met 100 watt top op 40 watt cab. Lekkere punch en snappy clean. Daar hou ik wel van! Met scheurpedalen is het re-de-lijk okay. Lang niet zo soepel en warm als de CMW....

Lijkt mij ideaal om de Marshall altijd aan te hebben en dan de CMW erbij schakelen bij solowerk. 2 tops/2 cabs.
Of switchen tussen de Marshall en de CMW op 1 cab. Kennen jullie head/cab switchers? Ik weet dat Radial ze maakt.

Uitkomst is dat ik een non-mastervolume 1-kanaals amp zoek met veel headroom, die heerlijk gaat zingen bij gebruik van overdrivepedalen. Denk dan toch aan Plexi-achtige.
Nog meer ideeën?

Lexvandoef
1 december 2009, 18:41
Ik zou echt ff afwachten totdat Chris je Plexi Jr. weer heeft opgelapt, dan heb je echt een hele goeie amp waar je echt wat mee kan!

En nog congrats met je gitaar, ziet er goed uit!

GretschGuy
1 december 2009, 19:04
De 'klassieke' Marshalls met de meeste headroom waren de eerste generatie Plexi 100's. Ze hadden enorme trafo's (waren eigenlijk voor P.A. gebruik), hoge voltages (= headroom) en de output trafo had een veel hogere primaire impedantie dan latere Marshalls. Good luck finding one, maar misschien kan iemand een kloon bouwen.

Makkelijker te vinden (en klinkt alsof 't wel iets voor je is): Hiwatt. So-wie-so DE Britse high-end amp van eind jaren 60 / begin jaren 70. Als je 't hard (ik bedoel HARD) en clean wilt, kan er niets tegen op.

Chris Winsemius
1 december 2009, 20:13
De 'klassieke' Marshalls met de meeste headroom waren de eerste generatie Plexi 100's. Ze hadden enorme trafo's (waren eigenlijk voor P.A. gebruik), hoge voltages (= headroom) en de output trafo had een veel hogere primaire impedantie dan latere Marshalls. Good luck finding one, maar misschien kan iemand een kloon bouwen.



Maak ze hier weleens mee uit '66.
Preamp is vaak ook iets cleaner dan de latere post '67 versies) en ze hebben meer tegenkoppeling in de eindversterker dus de fasedraaier is wat cleaner, filtering verschilt ook.




Makkelijker te vinden (en klinkt alsof 't wel iets voor je is): Hiwatt. So-wie-so DE Britse high-end amp van eind jaren 60 / begin jaren 70. Als je 't hard (ik bedoel HARD) en clean wilt, kan er niets tegen op.

Ik weet dat de TS behoorlijk Free-fan is dus 'n late 60s SuperBass zou zeer dicht in de buurt komen, of 'n goeie clone natuurlijk.

E-J
1 december 2009, 21:40
Ik denk niet dat een Hiwatt wat voor de topicstarter is. Bij Hiwatt denk ik meer aan Pete Townshend en Lindsay Buckingham, dat is een totaal ander geluid, veel helderder en niet het Paul Kossoff/Clapton/Taylor/Green geluid wat de TS wil. Een Marshall Superbass is een veel betere keus denk ik. Toch zou ik ook de oversturing uit die versterker proberen te halen dmv een attenuator.

Kijk hier eens naar...
http://www.youtube.com/watch?v=ZBAmMjQOxwE

Nog eentje...
http://www.youtube.com/watch?v=wS2XLTa_4I0

guitarguru
1 december 2009, 21:45
Maak ze hier weleens mee uit '66.
Preamp is vaak ook iets cleaner dan de latere post '67 versies) en ze hebben meer tegenkoppeling in de eindversterker dus de fasedraaier is wat cleaner, filtering verschilt ook.



Ik weet dat de TS behoorlijk Free-fan is dus 'n late 60s SuperBass zou zeer dicht in de buurt komen, of 'n goeie clone natuurlijk.

Dat van die goeie clones zou ik wel eens willen onderzoeken. Kan iemand me op een spoor zetten? Ik denk dat je het dan niet hebt over b.v. Ceriatones, Chris?
Zou een CMW Plexi+ in de buurt kunnen komen? Volgens mij liggen de Lead en Bass modellen, technisch gezien, niet ver uiteen toch?
(heb nog wel een Bogner Duende in te ruilen, oh.....en een Plexi Jr.+):soinnocent:

the sure thing
1 december 2009, 21:45
Ik denk niet dat een Hiwatt wat voor de topicstarter is. Bij Hiwatt denk ik meer aan Pete Townshend en Lindsay Buckingham, dat is een totaal ander geluid, veel helderder en niet het Paul Kossoff/Clapton/Taylor/Green geluid wat de TS wil. Een Marshall Superbass is een veel betere keus denk ik. Toch zou ik ook de oversturing uit die versterker proberen te halen dmv een attenuator.

Kijk hier eens naar...
http://www.youtube.com/watch?v=ZBAmMjQOxwE

Nog eentje...
http://www.youtube.com/watch?v=wS2XLTa_4I0 Prachtig geluid! Helemaal het cleane deel is ook errug mooi....

guitarguru
1 december 2009, 22:02
Ik denk niet dat een Hiwatt wat voor de topicstarter is. Bij Hiwatt denk ik meer aan Pete Townshend en Lindsay Buckingham, dat is een totaal ander geluid, veel helderder en niet het Paul Kossoff/Clapton/Taylor/Green geluid wat de TS wil. Een Marshall Superbass is een veel betere keus denk ik. Toch zou ik ook de oversturing uit die versterker proberen te halen dmv een attenuator.

Kijk hier eens naar...
http://www.youtube.com/watch?v=ZBAmMjQOxwE

Nog eentje...
http://www.youtube.com/watch?v=wS2XLTa_4I0


Dit zijn inderdaad te gekke sounds. Dit komt aardig in de richting van wat ik wil bereiken ja!

Overigens in onderstaand youtube filmpje speelt Paul Kossoff op Orange amps.........
http://www.youtube.com/watch?v=EK89EVPRaX4

En hier dan weer op Marshalls (SuperLeads?)
http://www.youtube.com/watch?v=2B2clFsLA3w&NR=1&feature=fvwp

Marc Oblivian
2 december 2009, 09:46
Welja joh...zo zie je maar weer dat het geen reet uitmaakt:-)
Als je trwns Orange gaat bekijken ook naar de oude amps zoeken....

E-J
2 december 2009, 11:51
IMHO, Een Orange klinkt wat minder agressief dan een Marshall, het accent lijkt meer te liggen op het midlaag met minder nadruk op het midhoog, daardoor klinken ze voor de meeste mensen ook wat donker. Ik denk echter dat het clean niet echt wat voor de topicstarter is, Orange heeft een apart middig, dik, donker clean waar je van moet houden, het is totaal anders dan dat van die oude Marshalls, minder bruikbaar voor hetgeen jij zoekt. Ik heb zelf een Orange AD30 en hoewel het geweldig is voor die midgain '70s rocksound is het clean niet je van het met Les Pauls. Ik zou zeker naar een Marshall 1986 Bass kloon/replica kijken. Een 100W Superbass zou misschien problemen op kunnen leveren met je 2x12 (teveel power). Misschien kun je er eentje testen bij één van de Nederlandse bouwers met je Framus cabje en je Les Paul?

guitarguru
2 december 2009, 13:01
IMHO, Een Orange klinkt wat minder agressief dan een Marshall, het accent lijkt meer te liggen op het midlaag met minder nadruk op het midhoog, daardoor klinken ze voor de meeste mensen ook wat donker. Ik denk echter dat het clean niet echt wat voor de topicstarter is, Orange heeft een apart middig, dik, donker clean waar je van moet houden, het is totaal anders dan dat van die oude Marshalls, minder bruikbaar voor hetgeen jij zoekt. Ik heb zelf een Orange AD30 en hoewel het geweldig is voor die midgain '70s rocksound is het clean niet je van het met Les Pauls. Ik zou zeker naar een Marshall 1986 Bass kloon/replica kijken. Een 100W Superbass zou misschien problemen op kunnen leveren met je 2x12 (teveel power). Misschien kun je er eentje testen bij één van de Nederlandse bouwers met je Framus cabje en je Les Paul?

50 watt is wel het maximum met mijn M20 cabje ja. Hoever moet je willen gaan he. Als zo'n 100 watt Superbass nou het walhalla is, moet ik weer voor een 4x12 kast gaan. Dat wil ik dus weer niet. Blijft altijd een compromis dus in mijn geval.
Ik denk dat de CMW Plexi Jr. een eind komt, en anders kijk ik voor een 50 watt Marshall Bass amp.
Ik heb trouwens een op Ceriatone gebaseerde 50 watter gehad, omgebouwd naar Bass specs, maar die beviel niet helemaal. Vond de vervorming wat nasty...... maar ja ook weer via een niet okay'e cab......

E-J
2 december 2009, 13:38
50 watt is wel het maximum met mijn M20 cabje ja. Hoever moet je willen gaan he. Als zo'n 100 watt Superbass nou het walhalla is, moet ik weer voor een 4x12 kast gaan. Dat wil ik dus weer niet. Blijft altijd een compromis dus in mijn geval.
Ik denk dat de CMW Plexi Jr. een eind komt, en anders kijk ik voor een 50 watt Marshall Bass amp.
Ik heb trouwens een op Ceriatone gebaseerde 50 watter gehad, omgebouwd naar Bass specs, maar die beviel niet helemaal. Vond de vervorming wat nasty...... maar ja ook weer via een niet okay'e cab......

Speakers kunnen veel uitmaken ja :D Misschien nog maar een keertje proberen?

guitarguru
5 december 2009, 13:14
Nou, om dit topic nog maar eens van zolder te halen.....excuses alvast:

Gisteravond mijn tops uitgetest tijdens bandrepetitie. De Sovtek Mig-50, voorzien van nieuwe 6L6 buizen i.p.v. EL34, lekkere open muzikale klank, maar niet geschikt voor de classic-rock band waar ik in speel. Is wat te lief.

Dit geldt eigenlijk ook grotendeels voor de Bogner Duende. Goeie amp, maar momenteel niet bruikbaar voor mij. Ga ik dus (proberen te) verkopen.

De CMW Plexi Jr.+ moet volgende maand terug naar Chris voor controle. Die laat ik nu dus achterwege. Alhoewel ik toch iets heb van, te weinig headroom en niet de brute kracht en crunch van zijn grotere broers en achterneven..... Ik hou hierbij sowieso mijn bedenkingen, blijft tussen mijn oren zitten.....

De winner is momenteel toch de Marshall VintageModern. Met mijn goeie ;) Les Paul en M20 2x12 kastje, geeft ie toch veel van de karakteristieke Les Paul/Marshall crunchsounds. Maar dan wel met overdrivepedalen ervoor. Hij heeft dusdanig veel headroom, dat ie te clean blijft. Het mag nog wat vuiler, en we -de band dus- misten toch wel die 'schop in de maag' ervaring. Brutere punch dus.

Als deze amp echter maar een slap aftreksel is van de vintage modellen, wat toch een beetje de gangbare mening is hier, dan kan hier dus nog veel verbeterd worden (lees: andere amp kopen), en ben ik heel benieuwd naar die resultaten t.z.t.

svdijk
5 december 2009, 17:49
Als deze amp echter maar een slap aftreksel is van de vintage modellen, wat toch een beetje de gangbare mening is hier, dan kan hier dus nog veel verbeterd worden (lees: andere amp kopen), en ben ik heel benieuwd naar die resultaten t.z.t.

De VM is geen slap aftreksel:
Als je een non-mastervolume (vintage) amp hebt, draai je meestal de volume flink omhoog voordat 'ie lekker gaat klinken, en bij mastervolume amps, zoals de VM draai je de preamp-gain op, en blijft de volume vaak laag staan, waardoor dit soort amps meestal wat "dull" klinken.
Draai de preamp-gain maar eens terug, en draai de mastervolume flink open, dan zul je merken dat je toch een heel eind (niet helemaal) in de buurt van een vintage non-mastervolume amp kunt komen wat betreft brute punch e.d.

guitarguru
5 december 2009, 19:09
De VM is geen slap aftreksel:
Als je een non-mastervolume (vintage) amp hebt, draai je meestal de volume flink omhoog voordat 'ie lekker gaat klinken, en bij mastervolume amps, zoals de VM draai je de preamp-gain op, en blijft de volume vaak laag staan, waardoor dit soort amps meestal wat "dull" klinken.
Draai de preamp-gain maar eens terug, en draai de mastervolume flink open, dan zul je merken dat je toch een heel eind (niet helemaal) in de buurt van een vintage non-mastervolume amp kunt komen wat betreft brute punch e.d.

Dat is dus precies wat ik deed gisteren. De Master volledig open (is ie dan ook volledig uit het signaalpad?), en dan de beide preampvolumes circa halverwege. Hoger gaat niet, want dan wordt het veel te hard allemaal. Dan blijft ie alleen nog net wat te schoon, en heeft ie dus ook niet die punch, die ik me nog wel herinner van mijn andere Marshalls vroeger, zoals b.v. een JCM800 50 watt Mark II, meen ik.
Ook moet ik uitkijken dat ie niet meer vermogen gaat afgeven dan 40 watt, i.v.m. mijn cabinetje. Maar volgens eigen zeggen (Marshall) is het vermogen van deze Marshall op de Low Dynamic Range niet veel meer dan 60-70 watt.

Ga hem volgende week nog maar eens vergelijken met een 50 watt JCM 800 Bass series. Toch wel leuk zo'n ontdekkingsreis, nu in ieder geval mijn gitaar en speakers (+kast) okay zijn.

ieme
6 december 2009, 08:44
Mijn idee zou een Marshall vintage modern zijn, of een oude JCM800 2205