PDA

View Full Version : Ovation of niet?



Gerth
25 november 2009, 10:38
Gezien er voor een lefty tegenwoordig al "echte" Ovations verkrijgbaar zijn vanaf 400 eurootjes vroeg ik me even af hoe jullie over dit soort gitaren denken... niet dat ik er niets over weet, maar omdat vooral de praktijk belangrijk is wat muziekinstrumenten betreft.

Ovations kunnen toch niet de enige gitaren zijn met de door hen opgesomde voordelen, zeker gezien het feit dat vele muzikanten die niet naar de centjes moeten kijken andere, meer conventionele modellen verkiezen. Maar toch zit er een fundamenteel verschil qua bouw, concept enzovoorts...

Ben nieuwsgierig en alvast bedankt!

jplm
25 november 2009, 12:58
Ovations kunnen toch niet de enige gitaren zijn met de door hen opsomde voordelen, zeker gezien het feit dat vele muzikanten die niet naar de centjes moeten kijken andere, meer conventionele modellen verkiezen. Maar toch zit er een fundamenteel verschil qua bouw, concept enzovoorts...

Ben nieuwsgierig en alvast bedankt!

Ovation heeft een paar oplossingen bedacht voor problemen die er eigenlijk niet zijn. Je geeft het zelf al een beetje aan, als hun verhaal werkelijk helemaal zou kloppen zou er geen een gewone gitaar meer gemaakt worden. Ik vergelijk dit soort dingen altijd maar met de schijfrem; die werd op een bepaald ogenblik ontwikkeld, en nu kun je geen enkele auto of motor meer kopen die nog trommelremmen in de voorwielen heeft, met andere woorden, een duidelijke en algemeen geaccepteerde verbetering. Daartegenover staan dan een hele rits "revolutionaire oplossingen" voor dingen waar voorheen niemand zich druk over maakte. Vaak is het theoretisch wel waar, maar in de praktijk merk je er weinig van. Wat trouwens niet wegneemt dat een Ovation wel een specifiek geluid heeft wat mooi kan zijn als je er van houdt, maar of dat in de 400-euro klasse ook zo is zou ik niet durven zeggen. Je zette "echte" zelf al tussen aanhalingstekens :soinnocent:.

Groet, Jan.

Gerth
25 november 2009, 14:21
Bedankt voor je reactie, Jan!

Ik kan me eigenlijk nogal volledig achter jouw mening scharen, dus misschien hebben we het in dit topic misschien beter over de klank van de Ovations in plaats van over de eventuele "verbeteringen" tegenover conventionele gitaren.

(niet allemaal tegelijk ;))

zjanke
25 november 2009, 14:41
Ik heb zelf een Ovation, acoustisch minder lekker dan een 'conventioneel' model, zeker bij fingerpicking. Versterkt makkelijker goed te krijgen, geluidsman heeft vaak minder tijd nodig met mijn Ovation tov de Crafter van onze andere gitarist. Maar het blijft vooral een kwestie van smaak :soinnocent:.

Gerth
25 november 2009, 15:51
Wel Zjanke, dat lijk mij ook de nagel op de kop.

Misschien kunnen we samenvatten dat een zeer degelijke conventionele electro-akoestische gitaar evenmin de "nadelen" heeft die Ovation naar eigen zeggen "verholpen" heeft, met het verschil dat de conventionele dan ook akoestisch nog prachtig klinkt, waar dat bij de Ovation toch van veel minder belang is.

Een Ovation is dus een akoestische gitaar die het merendeel van de tijd versterkt gebruikt wordt en tegen een stootje moet kunnen, right?

zjanke
25 november 2009, 16:22
Een Ovation is dus een akoestische gitaar die het merendeel van de tijd versterkt gebruikt wordt en tegen een stootje moet kunnen, right?

Vooral versterkt gebruiken is voor mij een prima argument.
Ik weet niet of een ovation beter tegen een stootje kan, ik heb er nog nooit een kapot gemept :seriousf:

dadgad
25 november 2009, 23:43
Vooral versterkt gebruiken is voor mij een prima argument.
Ik weet niet of een ovation beter tegen een stootje kan, ik heb er nog nooit een kapot gemept :seriousf:

Hallo,

Kijk bijv. ook eens naar Takamine. Prima te versterken, en
toch echt hout en het gevoel dat je op een echte gitaar speelt.

En ook verder zijn er genoeg gitaren op de markt die prima
electronica aan boord hebben - Ovation heeft niet meer die
voorsprong die ze 25 jaar geleden hadden wat versterking
betreft.

Greetz,

Han.