PDA

View Full Version : Fender '65 Deluxe Reverb RI



up-guitarman
25 november 2009, 00:05
In de zoektocht naar een iets draagbaarder alternatief voor mijn sovtek Mig50 met 2*12 FAD cab kwam ik de Deluxe Reverb tegen. Ik heb al een aantal keer het genoegen gehad zo'n 22W ampje te bespelen, en volgend weekend zou ik er ééntje gaan halen. Nog wel enkele vragen over de amp op zich:

Kan je hier zoals bij een aantal andere Fender amps de kanalen combineren door een kabeltje in te prikken? En zo ja, is het dan ook bvb. mogelijk om mijn gitaar op het vibrato channel (input 1) te steken en van daaruit (via input 2) door te lussen naar mijn Sovtek? De Sovtek is nogal donker en in combinatie met een heldere deluxe reverb zou dat wel eens leuk kunnen klinken...

Hoe zit het ivm de stock buizen enz...? Ik weet van de verkoper dat die er nog insteken. Best ineens vervangen of zijn de buizen die Fender gebruikt wel in orde? (De stock speaker lijkt me wel een goeie keuze voor die amp? Jensen C12K als ik me niet vergis ???)

Bedankt alvast !!!

ekkybedmond
25 november 2009, 11:15
In de zoektocht naar een iets draagbaarder alternatief voor mijn sovtek Mig50 met 2*12 FAD cab kwam ik de Deluxe Reverb tegen. Ik heb al een aantal keer het genoegen gehad zo'n 22W ampje te bespelen, en volgend weekend zou ik er ééntje gaan halen. Nog wel enkele vragen over de amp op zich:

Kan je hier zoals bij een aantal andere Fender amps de kanalen combineren door een kabeltje in te prikken? En zo ja, is het dan ook bvb. mogelijk om mijn gitaar op het vibrato channel (input 1) te steken en van daaruit (via input 2) door te lussen naar mijn Sovtek? De Sovtek is nogal donker en in combinatie met een heldere deluxe reverb zou dat wel eens leuk kunnen klinken...

Hoe zit het ivm de stock buizen enz...? Ik weet van de verkoper dat die er nog insteken. Best ineens vervangen of zijn de buizen die Fender gebruikt wel in orde? (De stock speaker lijkt me wel een goeie keuze voor die amp? Jensen C12K als ik me niet vergis ???)

Bedankt alvast !!!

Hoi,

kijk hier eens:

http://www.legendarytones.com/fenderdeluxereverb.html
of
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126006

Qua buizen: persoonlijk zou ik t hele setje vervangen door JJ. Kijk ns op eurotubes dot com, daar zijn personlijk aan te passen setjes te bestellen, en goed advies !

Chris Winsemius
25 november 2009, 11:18
Kanalen doorlussen kan gewoon maar ze staan wel uit fase, het geluid wordt dus vaak wat "holler" dan wat "vetter" bij het doorlussen. Dmv. een "reverb op beide kanalen mod" is het weer in fase te krijgen.

Standaard buizen imho: niet bijzonder (standaard trafo's ook niet maar dat terzijde), JJs maken 'm wat ronder, Mullard rei's wat warmer maar met meer transparantie en definitie dan JJs.

Zelf vind ik Celestion 65 Watt of 30 Watt speakers erg lekker klinken in DRs.

GretschGuy
26 november 2009, 03:32
Om 't maar even simpel (en modloos) te houden.


Kan je hier zoals bij een aantal andere Fender amps de kanalen combineren door een kabeltje in te prikken?
Niet aan te bevelen, klinkt afgrijselijk.


En zo ja, is het dan ook bvb. mogelijk om mijn gitaar op het vibrato channel (input 1) te steken en van daaruit (via input 2) door te lussen naar mijn Sovtek?
Je kan beter een A/B-box gebruiken om over beide versterkers tegelijk te spelen.


Hoe zit het ivm de stock buizen enz...?
Kan er mee door. Meer resultaat voor minder geld: vervang de elco's (door JJ of Sprague). Fender gebruikt de goedkoopste (en slechtste) die er te krijgen zijn. Die Jensen speaker is prima.

Leuke mods voor later:
- Grotere weerstand voor negatieve feedback (of nf verwijderen) = rauwer geluid.
- Betere output trafo. Tegenwoordig van vele fabrikanten beschikbaar.
- 'Normal channel' (gebruik je waarschijnlijk toch niet) andere 'voicing' geven. Valt b.v. om te bouwen tot 5E3 Tweed Deluxe. Zal niet helemaal identiek klinken, but close enough.

up-guitarman
26 november 2009, 16:46
Qua buizen: persoonlijk zou ik t hele setje vervangen door JJ. Kijk ns op eurotubes dot com, daar zijn personlijk aan te passen setjes te bestellen, en goed advies !

Ik heb qua buizen vooral Tungsol aangeraden gekregen voor een goeie 6V6... JJ zou geen echte 6V6 zijn maar eerder tussen 6L6 en 6V6 in... In de preamp ga ik ook Tungsol proberen, die klinkt in mijn Sovtek Mig50 heerlijk !!!


Je kan beter een A/B-box gebruiken om over beide versterkers tegelijk te spelen.


Waarom? OK, je kan switchen dan, maar dat is voorlopig niet echt de bedoeling... En het is puur praktisch gezien ook gewoon handiger handiger in mijn situatie om door te lussen. Geen extra kabel vanuit pedalboard, geen A/B aanschaffen, enz...

Gaat de geluidskwaliteit van de DR (of de 2de amp) verminderen door een kabel naar een andere amp te lussen? Zo niet, zie ik geen enkel probleem in het doorlussen...

GretschGuy
27 november 2009, 16:32
Je verliest wat signaal bij doorlussen. Dus het geluid is altijd minder.

Belangrijker: je hebt meer kans op 'n aardlus als je de amps direct op elkaar aansluit. Een A/B-box er tussen (op 9V DC) vermindert die kans aanzienlijk. Het is in Europa verboden de aarde van één amp af te halen (de standaard oplossing in de US).

Er zijn zekerder methoden, maar die gaan gepaard met de aanschaf van duurdere apparaten.

up-guitarman
28 november 2009, 01:38
OK, thanx voor de info. Vanaf zondag heb ik de DR en kan ik dus wat beginnen experimenteren...