PDA

View Full Version : Verschil in geluid Telecasters



flitslicht
24 november 2009, 22:11
Ik zit een beetje te 'loeren' naar een Telecastertje en naar de sampeltjes te luisteren. Kan iemand een duidelijk verschil horen tussen deze twee gitaren?

Gitaar 1: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/Tue Nov 24 22;02;38 2009.mp3

Gitaar 2: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/Tue Nov 24 22;03;11 2009.mp3

de_stoffel
24 november 2009, 22:17
Ik niet...

Luke-wannabe
24 november 2009, 22:29
Me neither :S

Mr_Moustache
24 november 2009, 22:31
1 klinkt wat beter, is "gromt" wat meer.

flitslicht
24 november 2009, 22:56
Gitaar 1 is deze Fender van €1666: http://www.thomann.de/nl/fender_vintage_hot_rod_52_tele.htm

Gitaar 2 is deze Harley Benton van €68: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16bk_egitarre.htm

Verbaasd me wel een beetje :dontgeti:

Luke-wannabe
24 november 2009, 23:01
WAT? Echt waar? Nog een keer luisteren :DD

Luke-wannabe
24 november 2009, 23:03
Ja lol, natuurlijk zetten ze een sampletje van een duurdere gitaar bij die HB. Is gewoon het zelfde sampletje :D

flitslicht
24 november 2009, 23:06
Dacht ik ook eerst, maar helemaal op het einde hoor je dat het toch een ander sampeltje is. Het kan best zijn dat ze dat doen, maar dat is dan wel verlakkerij.

Luke-wannabe
24 november 2009, 23:25
Volgens mij is het echt hetzelfde mp3tje..

Quicksilver
24 november 2009, 23:26
Ik hoor geen verschil hoor.. :makeup:

flitslicht
24 november 2009, 23:45
De allerlaatste tonen, als hij stopt met spelen, zijn echt iets anders.

Tussen deze Gibson van €2859: http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_custom_hcs.htm

en deze Benton van €88:http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl200bk_egitarre.htm
hoor ik een heel klein beetje verschil.

Begin nu toch wel benieuwd te worden, heb zin om ze eens te gaan mailen...

de_stoffel
25 november 2009, 00:03
Als ik op de links uit je eerste post klik, zie ik dat beiden op dezelfde url uitkomen, is dit dan niet gewoon één en hetzelfde bestand?

Ibanez666
25 november 2009, 00:08
Als ik op de links uit je eerste post klik, zie ik dat beiden op dezelfde url uitkomen, is dit dan niet gewoon één en hetzelfde bestand?

scherp hoor! :)

flitslicht
25 november 2009, 00:10
Nee, ik heb de stukjes opgenomen met via een toolbar (werkt met flash bij Thomann) en ze op mijn site gezet. De bestanden heten:

Tue Nov 24 22;02;38 2009.mp3
Tue Nov 24 22;03;11 2009.mp3

Bijna hetzelfde, maar wel anders. Als je op de Thomann links klikt en je kiest een sample (Country) verschijnt er rechts een mediaspeler. Je kan dan met twee webpagina's heel nauwkeurig het laatste stukje vergelijken. Het eind is echt ietsje anders.

Edit: je hebt gelijk! Verander het nu (OOOPS :-)

ThaBluesBreaker
25 november 2009, 00:13
Grappig dat iemand toch zei dat de eerste bete klonk haha

Ibanez666
25 november 2009, 00:15
Grappig dat iemand toch zei dat de eerste bete klonk haha

Sja als je verschil wilt horen is het er wel hoor. :)

Luke-wannabe
25 november 2009, 00:15
Whaha ik dacht al. Het klinkt echt het zelfde :p
Mooi dat iemand dan zegt dat die eerste meer gromt :seriousf:

Luke-wannabe
25 november 2009, 00:18
Maar even ontopic.
Misschien zit er qua geluid van zo'n opgenomen sampletje niet zoveel verschil in, maar qua feel, betrouwbaarheid, constructie, etc. Zit er natuurlijk wel een wezenlijk verschil in.
Zo'n Fender is in principe een gitaar voor het leven en zo'n HB gaan steeds meer dingetjes aan kapot, lijkt me.

snaarplukker
25 november 2009, 00:19
Nou, voor dat verschil ga ik geen € 1.598,-- meer betalen voor een Fender logo.;)

Ibanez666
25 november 2009, 00:20
Nou, voor dat verschil ga ik geen € 1.598,-- meer betalen voor een Fender logo.;)

precies, dan neem ik de ongemakjes (als die er al zijn) wel op de koop toe. Of koop er gewoon een goede amp en wat pendale bij :)

flitslicht
25 november 2009, 00:22
Maar even ontopic.
Misschien zit er qua geluid van zo'n opgenomen sampletje niet zoveel verschil in, maar qua feel, betrouwbaarheid, constructie, etc. Zit er natuurlijk wel een wezenlijk verschil in.
Zo'n Fender is in principe een gitaar voor het leven en zo'n HB gaan steeds meer dingetjes aan kapot, lijkt me.

Je kan wel 24,5 Benton kopen ipv 1 Fender. Het speelt waarschijnlijk minder, maar toch. Geluid is wel een belangrijk onderdeel van een gitaar. En met een beetje prutsen zoals fretten vlakken kom je ook een heel eind als alles een beetje recht is.

Luke-wannabe
25 november 2009, 00:32
Sja.. Daarom moet je het gewoon als ik doen en geen Fender USA maar een Fender Jap of Mex kopen :D

flitslicht
25 november 2009, 00:52
Eigenlijk wil ik zelf een Telecaster maken en die Benton is goedkoper dan als je alle hardware los koopt. Het geluid lijkt al goed, het risico is dus dat ie ook nog goed speelt want dan heeft het weinig zin om nog zelf een gitaar te gaan maken. Ze maken het je verdorie niet makkelijk, die Chinezen :dontgeti:

Erik70
25 november 2009, 01:49
1 klinkt wat beter, is "gromt" wat meer.

Dat hoor ik inderdaad ook, zeker in de lagere tonen.
Diegene die echt geen verschil horen hebben misschien geen goede speakers om af te luisteren. sample 1 klinkt echt wel beter en vetter dan 2.

snaarplukker
25 november 2009, 01:56
Dat hoor ik inderdaad ook, zeker in de lagere tonen.
Diegene die echt geen verschil horen hebben misschien geen goede speakers om af te luisteren. sample 1 klinkt echt wel beter en vetter dan 2.
Degenen die echt geen verschil hoorden luisterden toen nog naar dezelfde soundsamples. Voorheen waren de links naar de soundsamples hetzelfde, was later aangepast.;)

Halion
25 november 2009, 02:41
Ik heb ook nog even naar de andere soundsamples zitten luisteren en ik moet zeggen dat daar toch echt een wezelijk verschil tussen zit(vergeet het zeker niet op 256kbit te zetten). Wil natuurlijk niet zeggen dat de een beter is als de ander. Ik moet eerlijk zeggen dat bijvoorbeeld bij het funk sampeltje de fender een heel stuk meer sustain heeft dan de HB. En bij het indierocksampeltje toch een stuk meer "grunt"erin heeft zitten. Of deze verschillen (naast al het andere) het prijsverschil van een 1600 euro waard is moet ieder maar voor zichzelf bepalen.;)

Edit: ik wilde ook nog even zeggen dat dit allemaal lossy codecs zijn waarop men dit zit te beluisten en alhoewel het je wel een beeld van het geluid zal geven je er eigenlijk geen verstrekkende conclusies uit kan trekken.

de_stoffel
25 november 2009, 10:02
Sja.. Daarom moet je het gewoon als ik doen en geen Fender USA maar een Fender Jap of Mex kopen :D

Dikke + 1.
Ik ben héél tevreden met mijn mex Fender telecaster.
Het kan best zijn dat ik voor minder geld een (ongeveer) even goed klinkende gitaar kan hebben maar ik vond wat ik aan de mijne betaald heb niet te veel voor wat ik gekregen heb (een goed klinkende, goed afgestelde, heerlijk spelende gitaar, de Fender mojo en gigbag kreeg ik er gratis bij!)

Rutger
25 november 2009, 10:09
Je kunt altijd voor minder geld een gelijkwaardig instrument vinden/maken, het kost je alleen wel veel meer tijd.

Zie het maar als dat jij nog eens een extra kwaliteitscheck doet ipv dat Fender het voor je doet (en dat laatste kost je geld).

Kim Wilson
25 november 2009, 10:20
Gelukkig zit de kwaliteit van een gitaar niet alleen maar in het geluid. Bespeelbaarheid en betrouwbaarheid spelen een minstens net zo grote rol.

Daarnaast, al zou je twee mp3'tjes hebben die bijna gelijk klinken, zegt mij dat nog niet zoveel. Iedereen die wel eens gitaren getest heeft weet dat er verschillen in klank en karakter zijn tussen diverse gitaren. Dat je die niet hoort op een mp3'tje via je ienieminie Logitech speakertjes, wil niet zeggen dat die verschillen er dan ook niet zijn.

Ik heb nu een Baja, en daar ben ik buitengewoon tevreden mee. Het was (is?) naar mijn mening de beste gitaar die er op dat moment voor dat geld te koop was. Maar de Fender Hotrod 52 klinkt toch nog net effe dat stukje helderder/gedefinieerder/beter. En ik ben er van overtuigd dat je dat verschil op een goeie amp wel hoort, en op een mp3, door laptopspeakers of e.o.a. goedkopie speakersetje niet, of iig veel minder.

Luke-wannabe
25 november 2009, 10:44
Gelukkig zit de kwaliteit van een gitaar niet alleen maar in het geluid. Bespeelbaarheid en betrouwbaarheid spelen een minstens net zo grote rol.

Daarnaast, al zou je twee mp3'tjes hebben die bijna gelijk klinken, zegt mij dat nog niet zoveel. Iedereen die wel eens gitaren getest heeft weet dat er verschillen in klank en karakter zijn tussen diverse gitaren. Dat je die niet hoort op een mp3'tje via je ienieminie Logitech speakertjes, wil niet zeggen dat die verschillen er dan ook niet zijn.

Ik heb nu een Baja, en daar ben ik buitengewoon tevreden mee. Het was (is?) naar mijn mening de beste gitaar die er op dat moment voor dat geld te koop was. Maar de Fender Hotrod 52 klinkt toch nog net effe dat stukje helderder/gedefinieerder/beter. En ik ben er van overtuigd dat je dat verschil op een goeie amp wel hoort, en op een mp3, door laptopspeakers of e.o.a. goedkopie speakersetje niet, of iig veel minder.
Yeah +1! Daarom zou ik ooit nog wel een mooie RebelRelic willen laten bouwen.. Kwijl.

Rick trodat
25 november 2009, 10:53
Rebelrelic is van zeer hoge kwaliteit. Ik heb weleens contact gehad met luke en er zijn veel custom mogelijkheden. 1 piece body e.d., alle houtsoorten. Ik heb er op één gespeeld en hij klonk niet heel anders dan mijn, jawel highway stratocaster; hij speelde daarentgen bijna vanzelf.

Dikke snaren, maar het benden ging vanzelf. Fantastisch afgesteld. En dat hoor je niet op een mp3 tje.

Mijn highway is daarentegen wel aangepast. Blackface pickups, cloth wire, andere potmeters, jensen condensator.

Luke-wannabe
25 november 2009, 10:58
Klinken misschien niet, maar de feel en looks van zo'n gitaar zijn natuurlijk wél anders..

Kim Wilson
25 november 2009, 11:04
Blackface pickups? Da's een nieuwe voor mij. Klinken die anders dan de silverface? Of heb je een blackface mod laten doen?

flitslicht
25 november 2009, 11:22
Gelukkig zit de kwaliteit van een gitaar niet alleen maar in het geluid. Bespeelbaarheid en betrouwbaarheid spelen een minstens net zo grote rol.

Daarnaast, al zou je twee mp3'tjes hebben die bijna gelijk klinken, zegt mij dat nog niet zoveel. Iedereen die wel eens gitaren getest heeft weet dat er verschillen in klank en karakter zijn tussen diverse gitaren. Dat je die niet hoort op een mp3'tje via je ienieminie Logitech speakertjes, wil niet zeggen dat die verschillen er dan ook niet zijn.

Ik heb nu een Baja, en daar ben ik buitengewoon tevreden mee. Het was (is?) naar mijn mening de beste gitaar die er op dat moment voor dat geld te koop was. Maar de Fender Hotrod 52 klinkt toch nog net effe dat stukje helderder/gedefinieerder/beter. En ik ben er van overtuigd dat je dat verschil op een goeie amp wel hoort, en op een mp3, door laptopspeakers of e.o.a. goedkopie speakersetje niet, of iig veel minder.


Ik luister die sampeltjes af via twee Rockit boxen en kan dan erg moeilijk een verschil horen. Daarbij heb ik zelf een goedkope amp (Vox VT30) terwijl die sampeltjes zijn opgenomen op een veel duurdere Fender versterker, overigens wel met de microfoon die ik zelf ook gebruik. In praktijk ga ik het verschil in geluid niet horen denk ik.

Blijven bespeelbaarheid en betrouwbaarheid. Het eerste kan je testen als je de gitaar thuiskrijgt, hem eventueel terugsturen en anders er een beetje aan vogelen.

Betrouwbaarheid is voor iemand die voortdurend op het podium staat natuurlijk wel belangrijk maar voor mij niet echt een punt. Wat ik al eerder zei, je kan 25 van die goedkope dingen kopen voor 1 dure. Plus dat je risico ivm diefstal etc veel lager is en je het geld ergens anders voor kan gebruiken. Die €1666 hangen natuurlijk wel het grootste deel van de tijd aan de muur.

Die dingen komen ongetwijfeld uit een CNC machine dus ik neem aan dat ze tot op 1/10mm nauwkeurig gemaakt zijn en de body is van multiplex waar weinig mee kan gebeuren lijkt me. Blijft als grootste risico dat de hals op den duur kromtrekt. Nou ja, dan koop je of een nieuwe gitaar of een nieuwe hals. Misschien een keer andere mechaniekjes en een andere topkam.

Als ik nauwelijks verschil hoor in die samples zie ik voor mijzelf al met al niet zo snel de meerwaarde van zo'n dure Fender. YMMV. Zou ze het liefste eens naast elkaar proberen.

Luke-wannabe
25 november 2009, 11:45
In dat geval kun je natuurlijk prima een paupergitaartje kopen. De Fender is natuurlijk meer voor (semi-)profs of liefhebbers.

Kim Wilson
25 november 2009, 11:53
Ik luister die sampeltjes af via twee Rockit boxen en kan dan erg moeilijk een verschil horen. Daarbij heb ik zelf een goedkope amp (Vox VT30) terwijl die sampeltjes zijn opgenomen op een veel duurdere Fender versterker, overigens wel met de microfoon die ik zelf ook gebruik. In praktijk ga ik het verschil in geluid niet horen denk ik.

Blijven bespeelbaarheid en betrouwbaarheid. Het eerste kan je testen als je de gitaar thuiskrijgt, hem eventueel terugsturen en anders er een beetje aan vogelen.

Betrouwbaarheid is voor iemand die voortdurend op het podium staat natuurlijk wel belangrijk maar voor mij niet echt een punt. Wat ik al eerder zei, je kan 25 van die goedkope dingen kopen voor 1 dure. Plus dat je risico ivm diefstal etc veel lager is en je het geld ergens anders voor kan gebruiken. Die €1666 hangen natuurlijk wel het grootste deel van de tijd aan de muur.

Die dingen komen ongetwijfeld uit een CNC machine dus ik neem aan dat ze tot op 1/10mm nauwkeurig gemaakt zijn en de body is van multiplex waar weinig mee kan gebeuren lijkt me. Blijft als grootste risico dat de hals op den duur kromtrekt. Nou ja, dan koop je of een nieuwe gitaar of een nieuwe hals. Misschien een keer andere mechaniekjes en een andere topkam.

Als ik nauwelijks verschil hoor in die samples zie ik voor mijzelf al met al niet zo snel de meerwaarde van zo'n dure Fender. YMMV. Zou ze het liefste eens naast elkaar proberen.
Ik zou ze zeker eens naast elkaar proberen. Een set Rockit boxen zegt nog niks. Er zit zoveel tussen die gitaar en jouw Rockit boxen die van invloed kunnen zijn, dat de kleine verschillen heel makkelijk afgevlakt kunnen zijn.

Dat je 25 goedkope kunt kopen voor 1 dure gaat bij mij niet op. Goed gereedschap is het halve werk. Als ik mijn gitaar pak, moet het ding gewoon goed zijn, punt. Ook van die goedkope heb je er geen 10 van hangen. Je hebt één (misschien twee) gitaren, en die moeten het gewoon doen. Niks is meer frustrerend dan een gitaar die niet op stemming blijft, beroerd is afgewerkt of rotte elektronica heeft.

Verschillen qua bespeelbaarheid moet je zelf ervaren. Ga naar een winkel en trek er een paar uit de standaard. Ga gewoon testen. Een A-B test met verschillende gitaren werkt een heel stuk meer verhelderend dan een gitaar bestellen, even proberen en eventueel terugsturen. Dan voel je geen verschillen.

Kortom, kom van je luie reet af en ga het zelf eens ervaren. Verschillen tussen gitaren beoordeel je niet d.m.v. mp3'tjes en youtube-filmpjes.

En even ter info: er zit nog wel behoorlijk wat tussen dat Chinese brol van 68 euro en een Hotrod 52. Een London City kost iets van 200 dacht ik, de goeie Squiers €400, Fender Mex Std 450 eu, een Fender Classic Player zit rond de 600, een Blade ook zoiets, de Highway 1 kost €800 en de USA Standard 1100. Vanaf de London City heb je een leuke beginnersgitaar, vanaf de Fender Classic (Player) heb je echt wel iets goeds waar je zeker ook een podium mee op kunt.

Rick trodat
25 november 2009, 12:04
Blackface pickups? Da's een nieuwe voor mij. Klinken die anders dan de silverface? Of heb je een blackface mod laten doen?

Lollar blackface puckups.

guitarkid
25 november 2009, 12:18
........Vanaf de London City heb je een leuke beginnersgitaar, vanaf de Fender Classic (Player) heb je echt wel iets goeds waar je zeker ook een podium mee op kunt.

Geloof me, met een LC kun je zeker het podium op, zowel qua sound als bespeelbaarheid. Ik heb net een Spitfire voor weinig op de kop getikt en die is absurd goed voor dat geld. Heb je voor het dubbele van de HB (die ik overigens niet ken) in ieder geval een behoorlijk serieus instrument.

Gr. C.

flitslicht
25 november 2009, 12:40
Geloof me, met een LC kun je zeker het podium op, zowel qua sound als bespeelbaarheid. Ik heb net een Spitfire voor weinig op de kop getikt en die is absurd goed voor dat geld. Heb je voor het dubbele van de HB (die ik overigens niet ken) in ieder geval een behoorlijk serieus instrument.

Gr. C.

Die HB wordt natuurlijk in een paar minuten in elkaar geflanst in de fabriek. Hier een foto van de website, je ziet dat de snaren niet recht over de hals lopen, het element zit scheef evenals de plaat met de potmeters. Zelf heb ik het gevoel dat je aan zo'n gitaar nog wel wat moet sleutelen.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/1374674_800.jpg


En dan kan je wel het woord 'paupergitaar' gebruiken, maar dat is nou precies waar ik onderuit probeer te komen. Ik zoek het verschil in voor mij relevante kwaliteit zonder op namen en gevestigde reputaties te letten.

Markie577
25 november 2009, 13:00
En dan kan je wel het woord 'paupergitaar' gebruiken, maar dat is nou precies waar ik onderuit probeer te komen. Ik zoek het verschil in voor mij relevante kwaliteit zonder op namen en gevestigde reputaties te letten.

Ja maar voor jou relevante kwaliteit valt toch onder rechte snaren en goed geplaatste PU's? Kijk feit is dat je er wel zal kunnen spelen maar zal jij je niet kut gaan ergeren als je er nieuwe tuners moet plaatsen omdat de snaren altijd onstemmen? Dat je PU's net niet genoeg smaak hebben naar jou zin?

je kan er wel op gaan sleutelen ja maar daar koop je geen nieuwe gitaar voor.

highflyers
25 november 2009, 13:17
ik heb dan wel logitech boxen maar niet de cheapo standaard rotzooi die de gemiddelde pc gebruiker koopt. ook me geluidskaart is niet standaard en cheapo en ja ik hoor verschil. net zo als ik verschil hoorde bij de gitaar shop tussen de squire strat en de richwood reg 130 en ook weer tussen die twee en de vintage LP die ik ook allemaal op de zelfde versterker zelfde setting geprobeerd had. het zijn wijnig verschillen. maar ik vond de fender wel iets zuiverder klinken maar dat is zo minimum dat ik denk is het dat 1666 euro waard bij deze twee gitaren.
het punt is natuurlijk wel dat je even je zelf moet afzonderen en rustig moet luisteren naar wat je afspeelt.

JiJeWoW
25 november 2009, 13:27
De Brug pickup staat inderdaad wel erg scheef ja ... :makeup:




Sorry kon het niet laten :seriousf:

Die HB wordt natuurlijk in een paar minuten in elkaar geflanst in de fabriek. Hier een foto van de website, je ziet dat de snaren niet recht over de hals lopen, het element zit scheef evenals de plaat met de potmeters. Zelf heb ik het gevoel dat je aan zo'n gitaar nog wel wat moet sleutelen.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/1374674_800.jpg


En dan kan je wel het woord 'paupergitaar' gebruiken, maar dat is nou precies waar ik onderuit probeer te komen. Ik zoek het verschil in voor mij relevante kwaliteit zonder op namen en gevestigde reputaties te letten.

sjaak1990
25 november 2009, 13:28
De Fender klinkt wat groter en verfijnder in mijn oren. Geen computerspeakers maar een goede stereo.

guitarkid
25 november 2009, 13:33
De Brug pickup staat inderdaad wel erg scheef ja ... :makeup:
Sorry kon het niet laten :seriousf:

Maar Flitslicht heeft wel gelijk: de snaren lopen natuurlijk absoluut hopeloos over de hals en de poles van het element....
Goedkoop is in dit geval toch duurkoop, ben ik bang...

Gr. C.

flitslicht
25 november 2009, 14:23
Maar Flitslicht heeft wel gelijk: de snaren lopen natuurlijk absoluut hopeloos over de hals en de poles van het element....
Goedkoop is in dit geval toch duurkoop, ben ik bang...

Gr. C.

Als ik het nog eens bekijk zitten misschien gewoon de snaren en de schroefjes van de steuntjes omgewisseld op de foto. Dikke kans dat de snaren precies recht lopen als je dat verandert. Verder weet je het niet want je krijgt natuurlijk niet de gitaar van de foto.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/1374674_800.jpg

En nee, je koopt op zich geen nieuwe gitaar om eraan te gaan sleutelen. Aan de andere kant vind ik het bij een behoorlijk prijsverschil ook niet zo erg, eigenlijk wel leuk. Dat die tuners zo slecht zouden zijn dat je gitaar steeds ontstemt is natuurlijk mogelijk maar veelvuldig ontstemmen ligt vaker aan een haperende topkam en daar is vrij simpel wat aan te doen.

Vraag is inderdaad of naar Dordrecht rijden en een London City voor €178 te bekijken en eventueel te kopen niet beter is dan blind een BT voor €68+8=€76 te laten opsturen. Mogelijk wel. Terugsturen is waarschijnlijk geen optie ivm de kosten.

Andere manier om ertegenaan te kijken is om 19 setjes snaren van €1 te kopen bij Thomann en de BT gitaar erbij te doen. Dan zit ik totaal op €95, hetgeen overeenkomt met 19 setjes Ernie Ball bij de plaatselijke snarenboer :) Moet ik natuurlijk wel een paar jaar met Thomann snaren spelen...

Dan nog het zelfbouw argument, want alle hardware los van vergelijkbare kwaliteit is duurder dan de BT. Dat is eigenlijk de reden dat ik naar de BT ben gaan kijken. Mocht zo'n zelfbouw project daadwerkelijk lukken kan je eventueel zwakke hardware nog wel vervangen, maar ik kan aan de slag. De elementen lijken goed genoeg.

Tenslotte kan ik ook ophouden met zeuren, als ik mijn uurprijs uitreken over hoelang ik hier al mee bezig ben kan ik waarschijnlijk al een leuke Mex kopen :seriousf: Maar ja, het is hobby.

snaarplukker
25 november 2009, 14:39
Ik heb er zo eentje (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewZoomImages-Start?ZoomSKU=GIT0000934-000), body uit 4 delen massief elzen (alder). Goede pickups die recht staan en de snaren goed in lijn. Maar wat wil je? Dit exemplaar is met € 109,-- wel veel duurder dan de HB.;)

flitslicht
25 november 2009, 14:44
Ja, die kost maar liefst €109! Wat een geld :seriousf:

Vind hem wel een stuk mooier. Dus volgens jou klinkt ie goed?

Luke-wannabe
25 november 2009, 14:50
Koop gewoon die HB! Voor het geld hoef je het niet te laten!

snaarplukker
25 november 2009, 15:06
Ja, die kost maar liefst €109! Wat een geld :seriousf:

Vind hem wel een stuk mooier. Dus volgens jou klinkt ie goed?
Ja, voor ik hem kocht was ik er ook sceptisch over maar viel enorm mee.
Afwerking was perfect op één puntje na, dat was het gevoel dat de frets iets uitsteekte. Na een paar haaltjes met een schuurklosje langs de hals was het opgelost en voelt hij nu soepel aan. De alnico pickups klinken mooi en helder en ik zag geen reden om deze te vervangen voor betere, als er betere bestaan. Hij klinkt ook als een Tele met de bekende twang.

de_stoffel
25 november 2009, 15:16
Ik heb er zo eentje (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewZoomImages-Start?ZoomSKU=GIT0000934-000), body uit 4 delen massief elzen (alder). Goede pickups die recht staan en de snaren goed in lijn. Maar wat wil je? Dit exemplaar is met € 109,-- wel veel duurder dan de HB.;)

Alleen spijtig van die lelijke papegaaien-kop... :(

Nicks
25 november 2009, 15:21
ik doe gewoon slim en heb mijn koptelefoon opgezet, das pas goed geluid.

gitaar 1 heeft veel meer dynamiek, hoog en vooral bottom end. Klinken echter beiden niet slecht. Het prijsverschil maakt mij het de Fender niet waard maar als ik moest kiezen zonder het budget te zien zou ik voor 1 gaan qua geluid. Ik ben zelf eigenlijk altijd iemand die van mening is dat je het best een redelijke budget gitaar kan kopen en die upgraden. Waarna nu de vraag natuurlijk is...hoe klinkt harley benton met fender pups? :) lijkt me namelijk dat de HB keramische pick ups gebruikt? Dat zou al gelijk een hoop verklaren.

guitarkid
25 november 2009, 15:25
Als ik het nog eens bekijk zitten misschien gewoon de snaren en de schroefjes van de steuntjes omgewisseld op de foto. Dikke kans dat de snaren precies recht lopen als je dat verandert.

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/1374674_800.jpg


Da's slim bedacht en de zadels omdraaien kon wel eens de oplossing zijn!

Gr. C.

Noid
25 november 2009, 16:17
...Vanaf de London City heb je een leuke beginnersgitaar, vanaf de Fender Classic (Player) heb je echt wel iets goeds waar je zeker ook een podium mee op kunt.

Ach, ik begrijp de gedachte, maar ik moet ook bekenen dat ik ooit eens met een stock Richwood van € 80,- nieuw (B-keuze) die ik nog geen 2 weken had het podium op ben gestapt. Hier het bewijs daarvan in beeld en geluid: http://splicd.com/C3GBV20NYFA/138/152 (komt uit een EenVandaag uitzending)

Dat ding was geheel origineel ook qua stemmechanieken en elementen. Setje .10 er op, de trussrod iets bijgesteld en verder niets aan hoeven doen, de bespeelbaarheid was gewoon goed (ik heb hem nog, en hij is nog steeds goed). Het ding is het hele optreden niet noemenswaardig ontstemt, ondanks dat ik in mijn spel graag bend. Wat dat betreft zijn goedkope gitaren al lang niet meer zo slecht als "vroegah".

Ach ja, die eeuwige "is goedkoop slecht en duurkoop goed" topics, terwijl we onderhand al weten dat tussen goedkope gitaren ook goede exemplaren zitten en dat niet alle dure gitaren per definitie goed zijn :)

Met de koptelefoon hoor ik verschil in de samples en heeft de Fender mijn voorkeur, maar dat rechtvaardigt voor mij niet het prijsverschil. Zoals hierboven al gezegd: welke samples krijg je als je dezelfde pups in de HB zet:???: Waarschijnlijk wordt het verschil tussen de samples dan nog kleiner.

Kim Wilson
25 november 2009, 16:25
Natuurlijk is die Vintage Hotrod duur. Maar zoals al eerder gezegd, er zit ook nog wel wat tussen. Voor 600 heb je een pracht van een gitaar, die IMO wél het prijsverschil rechtvaardigt. En als je echt een topinstrument wil hebben, moet je relatief erg diep in de buidel. Voor die laatste paar procenten betaal je net het meeste geld. Sommigen hebben het er voor over, anderen niet.

guitarkid
25 november 2009, 18:36
Voor die laatste paar procenten betaal je net het meeste geld.

Hallo Kim.

Dat is exact de juiste constatering en dat geldt zeker niet alleen voor gitaren.
M.n in de audiofiele wereld betaal je voor minieme verbeteringen echt soms het 5-voudige. Daar doe ik dus niet aan mee!

Gr. C.

acousticmats
25 november 2009, 18:49
allebei exact evenveel Kilobites, dus ik geloof er niks van dat dat iets anders is

Michael AE
25 november 2009, 18:58
Mensen, geen 1 exemplaar van hetzelfde type gitaar klinkt hetzelfde. Waarom vergeet iedereen dat toch steeds?

Als je een heel goed exemplaar van de Harley Benton te pakken hebt en een hele slechte Fender, dan klinkt de Harley Benton misschien wel veel beter. Je weet het niet.

De enige echte manier om er achter te komen is verschillende exemplaren van beide types en merken te bespelen en dan pas te oordelen. Een soundsample zegt echt helemaal niets.

flitslicht
25 november 2009, 20:25
allebei exact evenveel Kilobites, dus ik geloof er niks van dat dat iets anders is

Sample 1 is 893 KB en sample 2 859 KB.

flitslicht
25 november 2009, 20:32
Natuurlijk is die Vintage Hotrod duur. Maar zoals al eerder gezegd, er zit ook nog wel wat tussen. Voor 600 heb je een pracht van een gitaar, die IMO wél het prijsverschil rechtvaardigt. En als je echt een topinstrument wil hebben, moet je relatief erg diep in de buidel. Voor die laatste paar procenten betaal je net het meeste geld. Sommigen hebben het er voor over, anderen niet.

De vraag is alleen waar dat begint. Bij €600? Misschien is het grootste verschil al weg als je geen BT koopt voor €68 maar een voor €88, dan heb je massief hout ipv multiplex.

Zolang je een beetje redelijk hout hebt en een CNC machine, waar ligt dan het verschil aan? Die single coil elementen zijn heel simpel, een magneet met een spoel. Zou dat echt zoveel uitmaken?

Ik kan me voorstellen dat afwerking een gitaar duurder maakt omdat daar mensenwerk voor nodig is, dure houtsoorten maakt natuurlijk ook uit en hoe het behandeld is.

Kim Wilson
25 november 2009, 22:45
Tja, waarom klinkt een Vintage Hotrod 52 nog weer een stukje beter dan een Baja, en waarom speelt ie net even lekkerder? Allebei goed hout, netjes afgewerkt en goeie hardware. Geen idee, misschien met meer zorg gebouwd? Er zit gewoon verschil in, echt waar. Zelfs per exemplaar van hetzelfde type kan er verschil in zitten, wat Michael ook al zegt. Geen idee waar het aan ligt, waarschijnlijk aan een betere houtkeuze.

Een Highway 1 klinkt veel breder dan de Baja, veel meer laag en hoog. Een Baja is een rauwe ragbak met bijtende mids. De Lite Ash klinkt minder karakter in door, een beetje vlak. En dat verschil merk je al zonder versterker.

En ja, er zit heeeeeel veel verschil tussen verschillende elementen.

Maar, nogmaals, de enige manier om dat te horen, is naar de muziekzaak gaan en verschillende gitaren testen. Doe het nou maar, er gaat een wereld voor je open.

Mathidal
25 november 2009, 23:28
Klinkt soortgelijk, maar is het niet. De tweede gitaar klinkt goedkoper. Het lijkt wel alsof ze het eerste clipje luider hebben gemixt met behoud van volume, om zo wat meer kraking te krijgen.

De tweede is ook ietsje minder vol, maar subtiel.

Doet me eerlijk gezegd denken aan een liedje op een level van Sly 2. xD

flitslicht
26 november 2009, 11:35
En ja, er zit heeeeeel veel verschil tussen verschillende elementen.


Er zit wel veel verschil in verschillende soorten elementen, bijvoorbeeld single coil en humbucker, maar als ik naar de sampletjes luister waar ik dit topic mee begon valt het verschil tussen deze zelfde soort elementen wel mee. Single coil elementen zijn erg simpel. Kan je wel zeggen dat het door de MP3 komt, maar een echt verschil tussen een CD en een MP3 vind ik zelf lastig te horen. Zegt misschien meer over mij dan over het verschil in geluid tussen die twee, weet het niet.



Maar, nogmaals, de enige manier om dat te horen, is naar de muziekzaak gaan en verschillende gitaren testen. Doe het nou maar, er gaat een wereld voor je open.

Ik speel nu, met tussenpozen, 38 jaar gitaar. Overigens zie ik mezelf helemaal niet als een goede gitarist of zo maar ik kan best een beetje meekomen. In die tijd heb ik een aantal gitaren gehad en op heel veel gitaren gespeeld, ook Fenders en Gibsons van vrienden en in winkels. Wat me altijd opvalt in winkels is dat de gitaren nooit zijn afgesteld, dat is iets wat bij de aflevering hoort. Dat maakt dat ik het erg moeilijk vind om een gitaar te beoordelen in een winkel. Als ik dan, wat ik een aantal keer gedaan heb, een Gibson met een Epiphone vergelijk zie ik zelf niet echt een reden om voor de Gibson te gaan. Althans niet sinds ik mijn aloude Gibson-freakness een beetje heb overwonnen.

Nu ik zelf een beetje aan gitaren loop te klooien merk ik dat het vooral draait om een goede afstelling. Tegenwoordig komen de betaalbare gitaren allemaal uit een CNC machine en zouden de toleranties vergelijkbaar moeten zijn, zolang ze niet kromtrekken oid. Blijft in mijn ogen die afstelling, die je zelf kan doen, en het geluid.

Als ik dan die sampletjes hoor die op precies dezelfde apparatuur zijn opgenoimen, tja... Ik zal nog wel eens een paar winkels binnenlopen van de week.

Ibanez666
26 november 2009, 12:09
Wat me altijd opvalt in winkels is dat de gitaren nooit zijn afgesteld, dat is iets wat bij de aflevering hoort. Dat maakt dat ik het erg moeilijk vind om een gitaar te beoordelen in een winkel. .

Dat heb ik nou ook. Ik snap wel dat " afstelling" iets persoonlijks is, maar wat sommige winkeliers je voorschotelen, daar kan geen hond nog wat mee.

Kim Wilson
26 november 2009, 12:13
Ik heb bij Nederland Muziek geen klagen gehad over de afstelling. Toen liep Wouter daar nog rond, die hippie op slippers. Echt een topgozer. Die zorgde dat er elke twee weken weer nieuwe snaren op de gitaren kwamen en elke gitaar die ik daar heb geprobeerd speelde als een zonnetje.

Maleco
26 november 2009, 12:46
Maar heeft er iemand al ervaring met de HB?

snaarplukker
26 november 2009, 14:47
Maar heeft er iemand al ervaring met de HB?Ik denk niet dat er iemand hier is die er zoeen aangeschaft heeft en er mee op een klasse amp heeft gespeeld. Die dingen worden enkel door low budged starters gekocht met een very low budged ampje, en dan kan ik me voorstellen dat het nergens naar klinkt.;)

Ibanez666
26 november 2009, 14:48
Ik denk niet dat er iemand hier is die er zoeen aangeschaft heeft en er mee op een klasse amp heeft gespeeld. Die dingen worden enkel door low budged starters gekocht met een very low budged ampje, en dan kan ik me voorstellen dat het nergens naar klinkt.;)

Ik speel niet anders dan op goedkoopies over een goede amp :)

flitslicht
28 november 2009, 00:22
Ik speel niet anders dan op goedkoopies over een goede amp :)

Dan heb jij zeker snel nog zo'n HBtje gekocht gisteren? Ze zijn uitverkocht! :sneaky:

Na een tochtje langs wat winkels denk ik toch maar het experiment aan te gaan en zo'n budget HB te proberen. Vooral ivm de kosten en is het echt niks dan kan ik de onderdelen nog gebruiken voor een zelfbouw poging. Maar ik heb er toch wel vertrouwen in. De huismerken van de supermarkten zijn tegenwoordig ook niet slechter dan A-merken, maar wel goedkoper. 10 tegen 1 dat de Epiphones en Squiers uit dezelfde fabrieken komen als de HBs. Ga ook maar eens wat van die hele goedkope snaren van HB proberen à €0,98 per setje.

Het goedkoopste model van €68 is voorlopig dus uitverkocht en daarom moet ik naar een duurder model. Hieronder midden de multiplex HB van €77, links de witte versie met massief houten body van €88 en rechts een vergelijkbare Fender van €1359. Weer naar de samples geluisterd maar ook hier alleen een klein verschil in geluid. De Fender lijkt een pietsie voller.

http://xs4all.nl/~pfahren/tempimg/teles.jpg

Sunburst HB: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16sb.htm
Witte HB: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm
Fender: http://www.thomann.de/nl/fender_am_dlx_ash_telecaster_2ts.htm

Ik twijfel nog tussen de sunburst en de witte. De sunburst heeft een multiplex body, de witte een ash body. Via de samples valt niet te kiezen want die zijn voor alle HBs dezelfde opname. Iemand nog een zinnig advies voor ik op de bestelknop druk?

ThaBluesBreaker
28 november 2009, 14:55
Ja hoor koop maar die Benton. Fender is prut merk.

Mitch
28 november 2009, 15:20
Tjonge jonge.... gaan we nu voor de driehonderdtachtigste keer de discussie houden dat een goedkope gitaar (in dit geval zelfs <100E) eigenlijk net zo goed is als een stevige middenklasser van rond de 1000E? De uitkomst stat al vast: degenen die vinden van wel én degenen die vinden van niet gaan elkar niet overtuigen :dontgeti:

In de eerste plaats: die clips zeggen helemaal niets. Thomann is gewoon een grote dozenschuiver, die wil omzet draaien. Als die dan met clipjes ervoor kan zorgen dat een goedkoop instrument prima kan klinken dan gaan ze dat zeker doen, want daar bereiken ze hun doelgroep mee. En die doelgroep is: bij welke internetshop kan ik voor zo min mogelijk geld een gitaar kopen die mij op basis van de specificaties en/of de prijs het beste lijkt. Iemand die in de markt is voor een Fender AVRI gaat die clipjes niet beluisteren, die snapt hopelijk dat er wel iets meer is dan dat.
In de tweede plaats: ja natuurlijk betaal je 'teveel' voor een bekend merk. Het zou in theorie altijd gekoper kunnen. Maar dat er ook zoiets is als historie, als goede naamsbekendheid, goede inruilwaarde etc. etc. moet je dan voor het gemak even opzij schuiven.
In de derde plaats: of de potmeters na twee dagen al kraken hoor je niet via een clipje. Of de topkam enigszins redelijk is hoor je neit via een clipje. Of de frets er niet uitzien hoor je niet via een clipje. Of de hals flinterdun is of als een honkbalknuppel aanvoelt hoor je niet via een clipje.

Denk gewoon voor jezelf na en laat je niet zo opzuigen door een clipje en een prijskaartje.

guitarkid
28 november 2009, 16:50
Iemand nog een zinnig advies voor ik op de bestelknop druk?

Als je wel één bestelt, houdt ons dan even op de hoogte. Weten we ook weer waar we aan toe zijn met een Harley Benton Tele...!
Ik ben benieuwd.
BTW, ik ging voor die blonde, hoewel ik het verschil in kleur van de toets en de headstock niet mooi vind....

Gr. C.

geert1976
28 november 2009, 16:56
Tjonge jonge.... gaan we nu voor de driehonderdtachtigste keer de discussie houden dat een goedkope gitaar (in dit geval zelfs <100E) eigenlijk net zo goed is als een stevige middenklasser van rond de 1000E? De uitkomst stat al vast: degenen die vinden van wel én degenen die vinden van niet gaan elkar niet overtuigen :dontgeti:

In de eerste plaats: die clips zeggen helemaal niets. Thomann is gewoon een grote dozenschuiver, die wil omzet draaien. Als die dan met clipjes ervoor kan zorgen dat een goedkoop instrument prima kan klinken dan gaan ze dat zeker doen, want daar bereiken ze hun doelgroep mee. En die doelgroep is: bij welke internetshop kan ik voor zo min mogelijk geld een gitaar kopen die mij op basis van de specificaties en/of de prijs het beste lijkt. Iemand die in de markt is voor een Fender AVRI gaat die clipjes niet beluisteren, die snapt hopelijk dat er wel iets meer is dan dat.
In de tweede plaats: ja natuurlijk betaal je 'teveel' voor een bekend merk. Het zou in theorie altijd gekoper kunnen. Maar dat er ook zoiets is als historie, als goede naamsbekendheid, goede inruilwaarde etc. etc. moet je dan voor het gemak even opzij schuiven.
In de derde plaats: of de potmeters na twee dagen al kraken hoor je niet via een clipje. Of de topkam enigszins redelijk is hoor je neit via een clipje. Of de frets er niet uitzien hoor je niet via een clipje. Of de hals flinterdun is of als een honkbalknuppel aanvoelt hoor je niet via een clipje.

Denk gewoon voor jezelf na en laat je niet zo opzuigen door een clipje en een prijskaartje.

chapeau, dat gelul over dat ophemelen, er zijn in het verleden fabrieken geweest die de real deal aardig dicht benaderden, maar die tijd zijn we voor bij:ok:

De laatsten die echt goede Fender kopiën uitpoepten waren Fenix en Fernandes

Luke-wannabe
28 november 2009, 17:32
Mitch begrijpt de shit.

Kim Wilson
28 november 2009, 17:39
Ja, iets in die strekking heb ik ook al eerder gepost. Volledig met Mitch eens dus. :)

Mitch
28 november 2009, 17:42
Ik viel binnen in de laatste pagina, ik zag later pas dat de discussie met een iets andere insteek begon en dat er hier en daar al wat gerelativeerd was. Mijn reactie was vooral op de laatste paar posts. En dan vooral de laatste van flitslicht die een gitaar van 88E overweegt te bestellen. Da's helemaal prima maar ga dan geen vergelijking maken met een serieuze gitaar. Als je de reclame moet geloven had ik ook al minstens twaalf keer een miljoen gewonnen. Kan ook dertien keer zijn. Niet dus...

flitslicht
28 november 2009, 18:40
Tjonge jonge.... gaan we nu voor de driehonderdtachtigste keer de discussie houden dat een goedkope gitaar (in dit geval zelfs <100E) eigenlijk net zo goed is als een stevige middenklasser van rond de 1000E? De uitkomst stat al vast: degenen die vinden van wel én degenen die vinden van niet gaan elkar niet overtuigen :dontgeti:


Zo begon de discussie inderdaad niet en ik probeer niemand te overtuigen behalve mezelf. Ik zoek reële argumenten en geen gevoelsmatige uitroepen.

Waar voor mij de vraag om draait: Als je hetzelfde stuk hout aan een Amerikaan of aan een Chinees geeft die het allebei in een CNC machine stoppen, waarom zou de een dan een 'podiumwaardige' gitaar opleveren en de ander kachelhout? Dat wil er bij mij niet in. Vroeger werden die dingen handgemaakt en had je specialistisch vakmanschap nodig, tegenwoordig is dat veel minder belangrijk.

Daarbij geloof ik best dat een Fender met goed hout wordt gemaakt en met veel aandacht wordt afgewerkt door iemand die er verstand van heeft, terwijl er bij de €88 BH gemiddeld hout wordt gebruikt en waarschijnlijk een uitwisselbare loon-Chinees bezig is het ding in een paar minuten in elkaar te gooien. Ik denk dan ook niet dat het eindproduct hetzelfde is. Ik meen alleen in de sampletjes weinig verschil te horen en hoop met afstellen (en mogelijk fretten vlakken) het ding goed speelbaar te krijgen. Als hij niet krom is en uit een CNC machine komt moet dat lukken.



In de eerste plaats: die clips zeggen helemaal niets. Thomann is gewoon een grote dozenschuiver, die wil omzet draaien. Als die dan met clipjes ervoor kan zorgen dat een goedkoop instrument prima kan klinken dan gaan ze dat zeker doen, want daar bereiken ze hun doelgroep mee. En die doelgroep is: bij welke internetshop kan ik voor zo min mogelijk geld een gitaar kopen die mij op basis van de specificaties en/of de prijs het beste lijkt. Iemand die in de markt is voor een Fender AVRI gaat die clipjes niet beluisteren, die snapt hopelijk dat er wel iets meer is dan dat.


Ik geloof niet in sprookjes en dus ook niet in 'magic dust' dat aan een Fender logo kleeft. Dat Thomann de boel zou belazeren is altijd mogelijk maar ik vraag me af wat ze daarmee opschieten. Ze zijn zowiezo goedkoper met alles dan enige zaak in Nederland, ook met Fenders en Squiers en Epiphones. Dus als ze een eigen merk maken en daarvoor een goed klinkend clipje op de site zetten waarna er thuis alleen wat vaag gerochel uit de versterker komt dan krijgen ze die dingen meteen retour. En als de kopers dat niet horen, wat heeft het dan voor zin gemanipuleerde clipjes te fabriceren?

Het lijkt me logischer dat ze gewoon die gitaren direct bij de fabriek bestellen waar ook de Squiers en Epiphones vandaan komen en ze goedkoper kunnen zijn omdat Fender c.q. Gibson er niet tussen zit.



In de tweede plaats: ja natuurlijk betaal je 'teveel' voor een bekend merk. Het zou in theorie altijd gekoper kunnen. Maar dat er ook zoiets is als historie, als goede naamsbekendheid, goede inruilwaarde etc. etc. moet je dan voor het gemak even opzij schuiven.


Dat schuif ik juist niet opzij. Als je zenuwachtig wordt op het podium met een BH gitaar in je handen omdat je denkt dat iedereen je uitlacht moet je vooral een Fender kopen. Het zal mij m'n reet roesten. Over inruilwaarde hoef ik me met een gitaar van €88 echt geen zorgen te maken. Wil je het puur financieel bekijken dan kan je met de €1500 die je uitspaart mogelijk wel beter doen door (in goud?) te beleggen.




In de derde plaats: of de potmeters na twee dagen al kraken hoor je niet via een clipje. Of de topkam enigszins redelijk is hoor je neit via een clipje. Of de frets er niet uitzien hoor je niet via een clipje. Of de hals flinterdun is of als een honkbalknuppel aanvoelt hoor je niet via een clipje.


Klopt, topkam vervangen/aanpassen heb ik ingecalculeerd, potmeters heb ik volgens mij nog liggen en de hals is volgens Thomann "Neck shape something between "Full C" and "Flat D".". Dus iets onbestemds ertussenin denk ik.



Denk gewoon voor jezelf na en laat je niet zo opzuigen door een clipje en een prijskaartje.

Ik probeer er reëel over na te denken terwijl mijn uitgangspunt eigenlijk het verzamelen van goedkope hardware was voor een zelfbouw poging. Ik heb geen ervaring met houtbewerking dus ik wil niet allerlei klasse spul kopen voor iets dat mogelijk totaal niet lukt. Ik werd positief verrast door de kwaliteit van het clipje. Daarbij zal ik aan die €88 niet falliet gaan.


Mijn reactie was vooral op de laatste paar posts. En dan vooral de laatste van flitslicht die een gitaar van 88E overweegt te bestellen. Da's helemaal prima maar ga dan geen vergelijking maken met een serieuze gitaar. Als je de reclame moet geloven had ik ook al minstens twaalf keer een miljoen gewonnen. Kan ook dertien keer zijn. Niet dus...

Volgens mij maakt vooral Fender veel reclame, van Thomann zie ik eigemlijk nooit iets. Nogmaals, mogelijk is dat clipje volksverlakkerij, maar wat nou als dat niet zo is? Stel nou eens dat dat clipje naar eer en geweten gemaakt is volgens de specificaties die ze bij Thomann opgeven, dus beide gitaren over dezelfde apparatuur. Maakt dat de dingen dan anders voor jou?

flitslicht
28 november 2009, 18:43
Als je wel één bestelt, houdt ons dan even op de hoogte. Weten we ook weer waar we aan toe zijn met een Harley Benton Tele...!
Ik ben benieuwd.
BTW, ik ging voor die blonde, hoewel ik het verschil in kleur van de toets en de headstock niet mooi vind....

Gr. C.

Ik ga denk ik voor die blonde, ja. Ik denk dat de werkelijke kleur van het hout afhangt van de gitaar die je krijgt. Die foto stamt denkelijk uit 2003 toen ze met dat model begonnen.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden, de gitaar even door de fotostudio halen, hem afstellen en dan een clipje misschien. Ben zelf ook heel erg benieuwd of het wat is.

flitslicht
28 november 2009, 18:47
dat gelul over dat ophemelen

Ophemelen? Als je me graag van iets wilt beschuldigen zou ik eerder "Fender neersabelen' opschrijven, in de zin dat hun gitaren te duur zijn ;)

Mitch
28 november 2009, 18:49
Je kunt de aanschaf van een gitaar van 88E rationaliseren tot je een ons weegt, maar ik denk dat je het maar gewoon moet doen. Je praat er nu al pagina's lang over en je ziet voordeel na voordeel. Houd jezelf niet voor de gek, je wil dat ding gewoon dus hak de knoop maar door. Dan kun je er hier enthousiast verhaal van doen, kan het uitgroeien tot hype en worden London City, Richwood en dergelijke ineens gepromoveerd tot middenklassers. Lijkt me prima!
Ik was net bij de Aldi, hadden ze ook een prachtige startersset voor ongeveer die prijs. Zat helaas geen clip bij maar wel een prima doos omheen, moet wel goed zijn :D

Alle gekheid op een stokje: als je die gitaar wil kopen moet je 't gewoon doen maar ik vind het een beetje onzinnig om daar een bekend merk vs. budget merk discussie voor nodig te hebben. That's all.

Braindead
28 november 2009, 18:55
Ik ben het hier helemaal mee eens. Koop dat ding nu maar gewoon. Ook al moet je alle hardware vervangen en heb je puur voor het hout betaald. Als dat hout goed is dan moet je nog niet zeuren. :) en nu bestellen met die handel en wel die witte want die is verreweg de vetste!! Een fender zal het niet zijn maar wie weet hoe dicht het in de buurt komt...

Michael AE
28 november 2009, 19:18
Inderdaad, Mitch. Ik ben het helemaal met je eens.

Dit is niet het eerste topic van deze strekking en het zal ook niet de laatste zijn, maar mijn hemel, wat zijn sommige mensen naïef.

Ik kan je nu al vertellen dat die 88€ gitaar je gaat tegenvallen. Het zal gerust bespeelbaar zijn en aardig klinken, maar het blijft een goedkope gitaar met slechte hardware, slecht hout en slechte constructie. Dat KAN niet anders voor 88€.

Als je een ECHT goede gitaar wil hebben, moet je daarvoor betalen. Jammer voor mensen zonder knaken, maar zo is het gewoon.

Chris Winsemius
28 november 2009, 19:24
Als je een ECHT goede gitaar wil hebben, moet je daarvoor betalen. Jammer voor mensen zonder knaken, maar zo is het gewoon.

Onzin, voor een dubbeltje kun je best op de eerste rij zitten....



























:D geintje!
+11 voor Mitch en Michael

FrankC
28 november 2009, 19:37
Inderdaad, Mitch. Ik ben het helemaal met je eens.

Dit is niet het eerste topic van deze strekking en het zal ook niet de laatste zijn, maar mijn hemel, wat zijn sommige mensen naïef.

Ik kan je nu al vertellen dat die 88€ gitaar je gaat tegenvallen. Het zal gerust bespeelbaar zijn en aardig klinken, maar het blijft een goedkope gitaar met slechte hardware, slecht hout en slechte constructie. Dat KAN niet anders voor 88€.

Als je een ECHT goede gitaar wil hebben, moet je daarvoor betalen. Jammer voor mensen zonder knaken, maar zo is het gewoon.


Mexicaans eten.......... heerlijk!!
Koreaans ook goed!
USA niet te vreten, maar goede gitaren dat ze daar maken! ;):mmmm:

OJee
28 november 2009, 19:49
Ik heb een Richwood en een London City en ik heb met beide opgetreden. Geen probleem. Als je dat door een paar pedalen en een Marshall bak jaagt, hoort je publiek echt geen Chinese ondertonen.

Maar naar zaaleigenaren/programmeurs en opdrachtgevers (en een deel van het publiek) in het algemeen kom je wat serieuzer als band en muzikant over als je goede/bekende spullen hebt. Fender, Gibson, Marshall enzo zijn daarin het bekendst en worden door die groepen herkend. Sta je met je London City krijg je toch altijd het commentaar dat zo'n chinees niet eens zo onaardig klinkt. Van mijn Fender hebben ze dat nog niet gezegd. Als het dan goed klinkt komt dat door de gitarist :)


OJ

Ibanez666
28 november 2009, 19:53
Ik heb een Richwood en een London City en ik heb met beide opgetreden. Geen probleem. Als je dat door een paar pedalen en een Marshall bak jaagt, hoort je publiek echt geen Chinese ondertonen.

Maar naar zaaleigenaren/programmeurs en opdrachtgevers (en een deel van het publiek) in het algemeen kom je wat serieuzer als band en muzikant over als je goede/bekende spullen hebt. Fender, Gibson, Marshall enzo zijn daarin het bekendst en worden door die groepen herkend. Sta je met je London City krijg je toch altijd het commentaar dat zo'n chinees niet eens zo onaardig klinkt. Van mijn Fender hebben ze dat nog niet gezegd. Als het dan goed klinkt komt dat door de gitarist :)


OJ

Ik heb zolang als ik speel alleen maar positief commentaar gehad op mn sound, van zowel publiek als muzikanten. Of ik nou speelde over transistor of buizen, het maakte niet uit. Maar ik heb nog nooit een echte Gibson of USA Fender gehad. Dus wie weet kan het nog beter! :)

Mitch
28 november 2009, 20:03
Ik heb zolang als ik speel alleen maar positief commentaar gehad op mn sound, van zowel publiek als muzikanten.
Ik ken ook niemand die op een gitarist afstapt en zegt: "mijn god wat klonk jij als een natte krant zeg!" terwijl ik er genoeg ken die dat wel denken. Door complimenten, zeker uit het publiek, laat ik me al tijden niet meer kietelen. Zo is er ook altijd iemand die je 'beter vond dan origineel' en er is ook altijd wel iemand die een heel tof concert voor je gaat regelen. Gebeurt nooit.
Alleen goede bekenden waarvan ik zeker weet dat ze eerlijk zijn, daarvan hecht ik waarde aan hun oordeel.
Sorry for the off topic

Ibanez666
28 november 2009, 20:07
Ik ken ook niemand die op een gitarist afstapt en zegt: "mijn god wat klonk jij als een natte krant zeg!" terwijl ik er genoeg ken die dat wel denken. Door complimenten, zeker uit het publiek, laat ik me al tijden niet meer kietelen. Zo is er ook altijd iemand die je 'beter vond dan origineel' en er is ook altijd wel iemand die een heel tof concert voor je gaat regelen. Gebeurt nooit.
Alleen goede bekenden waarvan ik zeker weet dat ze eerlijk zijn, daarvan hecht ik waarde aan hun oordeel.
Sorry for the off topic

Joh, al de mensen die positief waren over mn sound waren eerlijk hoor, ik vind zelf namelijk ook altijd dat ik een goede sound heb!

flitslicht
28 november 2009, 20:21
Inderdaad, Mitch. Ik ben het helemaal met je eens.

Dit is niet het eerste topic van deze strekking en het zal ook niet de laatste zijn, maar mijn hemel, wat zijn sommige mensen naïef.

Ik kan je nu al vertellen dat die 88€ gitaar je gaat tegenvallen. Het zal gerust bespeelbaar zijn en aardig klinken, maar het blijft een goedkope gitaar met slechte hardware, slecht hout en slechte constructie. Dat KAN niet anders voor 88€.

Als je een ECHT goede gitaar wil hebben, moet je daarvoor betalen. Jammer voor mensen zonder knaken, maar zo is het gewoon.

Dat is zo ongeveer wat ik verwacht, dus ik begrijp niet waar je dat 'naïef' vandaan haalt. Nog een keer, iets groter:

Ik verwacht op basis van die sampletjes dat de gitaar bijna zo goed klinkt als een Fender en dat ik hem met het nodige afstelwerk, eventueel fretten vlakken en kammetjes/potmeters vervangen, goed speelbaar kan maken.

Dringt het nu een beetje door? Ik heb gisteren nog op een Fender van €1500 gespeeld, prachtige gitaar en ik kan hem echt wel betalen. Ik heb alleen helemaal geen zin om zo'n bedrag aan een gitaar uit te geven. Ik hoef helemaal geen ECHT goede gitaar.

Sommige mensen zitten wel heel erg in hun eigen denkwereldje opgesloten zeg :stop:

Mitch
28 november 2009, 20:29
Nee, nou niet gaan doen alsof je zelf zo goed luistert: als er één factor komt na het halshout en de hals/body constructie die een impact heeft op het geluid dan zijn dat wel pickups. Ook dat kan alleen maar het goedkoopste van het goedkoopste zijn. Dat hoort dus ook bij de hardware. Wil je die dan ook nog gaan vervangen?
Daarbij blijf je beweren dat afgezien van een stukje hardware een Harley Benton net zo goed moet kunnen klinken als een USA Fender. Dat daar op gereageerd wordt heeft niets te maken met een opgesloten denkwereldje, maar alles met een gerationaliseerd denkbeeld. Je hebt het zo bedacht, het is logisch, dus het moet wel zo zijn.
Daarbij heeft Michael trouwens ook gezegd dat een hele goede HB tegen een hele slechte Fender wel eens prima te vergelijken zou kunnen zijn, dus vooringenomen of star kun je zijn beweringen niet noemen. Hij relativeert juist.

barno
28 november 2009, 20:30
goeie sound halen uit een cheapo? kan absoluut. En wel omdat goeie sound een volstrekt subjectief begrip is. bv. Voor rootsmuziek hoor ik graag een droog ploing geluid zonder fancy transparant sustain gedoe, dus dat kan ik maken met een cheapo gitaar, what's more, dat kan niet met een dure strat want klinkt te mooi :)


Die verhalen van LCity en co, dat ze een usa strat zo wegspelen qua stratklank, nee, da's gewoon niet waar. Ik gun het die kleine bouwers nochtans, maar daarvoor heb ik te veel goede en slechte (niet altijd maar vaak dus dure en goedkope) gitaren bespeeld. Heel wat verklaringen hierover (a charge en décharge) werden me trouwens duidelijker toen ik zelf planken ging bouwen ...

Ibanez666
28 november 2009, 20:32
Tjonge jonge.... gaan we nu voor de driehonderdtachtigste keer de discussie houden dat een goedkope gitaar (in dit geval zelfs <100E) eigenlijk net zo goed is als een stevige middenklasser van rond de 1000E?
.

Het begint er wel op te lijken :)

geert1976
28 november 2009, 20:35
Deze discussie is al erg vaak gevoerd, o.a. door iemand die beweert dat chineze nep gibsons net zo goed zijn als de echte.

Ik denk dat nog vele van deze discussies zullen volgen.

Nu vraag ik mij wel het volgende af.

Als je een gitaar als deze koopt dan zou je om hem goed te laten klinken het volgende moeten vervangen?

tuners, frets, pick-ups, electronica, topkam.

dit kost ook een paar centjes, het probleem van het mindere hout blijf je houden.

Waar zit de winst dan:???:

Kun je dan niet beter een mexicaanse Fender, of een oude Japanse of Koreaanse kopie kopen, die niet te veel kosten en die upgraden:???:
met het hout zit je dan wel goed:???:

flitslicht
28 november 2009, 20:40
Nee, nou niet gaan doen alsof je zelf zo goed luistert: als er één factor komt na het halshout en de hals/body constructie die een impact heeft op het geluid dan zijn dat wel pickups. Ook dat kan alleen maar het goedkoopste van het goedkoopste zijn. Dat hoort dus ook bij de hardware. Wil je die dan ook nog gaan vervangen?
Daarbij blijf je beweren dat afgezien van een stukje hardware een Harley Benton net zo goed moet kunnen klinken als een USA Fender. Dat daar op gereageerd wordt heeft niets te maken met een opgesloten denkwereldje, maar alles met een gerationaliseerd denkbeeld. Je hebt het zo bedacht, het is logisch, dus het moet wel zo zijn.


Het gaat mij om die sampletjes, die vind ik overtuigend klinken. Jij denkt dat ze daarmee hebben zitten goochelen, ik betwijfel dat. Die pickups zijn erg simpel en kunnen ze gewoon kopiëren, het is een magneet met een spoel eromheen. Er zit wel een heel klein verschil in die samples en het zou me niet verbazen als dat aan de gebruikte materialen ligt, bijvoorbeeld het hout en misschien de magneten/spoel van de pickups. Maar dat verschil vind ik niet zo erg.



Daarbij heeft Michael trouwens ook gezegd dat een hele goede HB tegen een hele slechte Fender wel eens prima te vergelijken zou kunnen zijn, dus vooringenomen of star kun je zijn beweringen niet noemen. Hij relativeert juist.

Klopt.

Ik vind het alleen minder dat mensen het nu doen voorkomen alsof ik zeg dat die HB hetzelfde is als een Fender. En dat heb ik nooit gezegd.

FrankC
28 november 2009, 20:41
Ik heb een Tokai strat uit de jaren 80. Die staan bekend als goede replica`s. Alles vervangen behalve het hout. Haalt het niet bij mijn Fender. Maar aan de andere kant heb ik de pickups van de Fender strat ook vervangen door v60`s dus zo blijf je bezig.

Mitch
28 november 2009, 20:50
Ik vind het alleen minder dat mensen het nu doen voorkomen alsof ik zeg dat die HB hetzelfde is als een Fender. En dat heb ik nooit gezegd.
Ja, maar je beweert wel steeds dat ze hetzelfde moeten kunnen klinken. Sowieso was dat voor Michael het moment om te reageren: iedere gitaar moet je op zijn individuele kwaliteiten beoordelen. Maar dan nog blijft het appels met peren vergelijken als je wat kritischer bent. Je zou kunnen beweren dat juist als je vooringenomen bent, je een Fender vanwege de invloed van het brein op het gehoor, beter klinkend zou kunnen noemen. Ik wil het tegenovergestelde beweren, als je vooringenomen bent kun je net zo makkelijk vantevoren al vinden dat ze wel even goed moeten zijn. Dat is namelijk zoals jij het nu stelt.


Die pickups zijn erg simpel en kunnen ze gewoon kopiëren, het is een magneet met een spoel eromheen. Er zit wel een heel klein verschil in die samples en het zou me niet verbazen als dat aan de gebruikte materialen ligt, bijvoorbeeld het hout en misschien de magneten/spoel van de pickups.
Als dát je kennis over klank is dan haak ik af, ik heb weinig zin om je er ook nog van te moeten overtuigen dat er enorme verschillen zijn tussen verschillende gelijksoortige pickups. Werelden van verschil zelfs.
Ik wens je veel succes met je gitaar.

flitslicht
28 november 2009, 20:52
Als je een gitaar als deze koopt dan zou je om hem goed te laten klinken het volgende moeten vervangen?

tuners, frets, pick-ups, electronica, topkam.

dit kost ook een paar centjes, het probleem van het mindere hout blijf je houden.

Waar zit de winst dan:???:


Als ik naar de samples luister hoef ik helemaal niks te vervangen om hem goed te laten klinken. Ik verwacht dat er wat werk in het afstellen gaat zitten, maar dat vind ik niet zo erg. De winst is dan €509-€88=€421, min wat werk maar dat vind ik wel leuk om te doen. Daarbij is het een experiment want eigenlijk was ik op zoek naar goedkope hardware voor ee twijfelachtige zelfbouwpoging. Die staat nog steeds, misschien ga ik er wel een bouwen en dan sloop ik die BH.

Over die topics zoals die van BenWave, ik denk dat het heden ten dage veel makkelijker is om goede een gitaar te bouwen dan vroeger terwijl met name Gibson hun gitaren niet goedkoper maken. Integendeel, ze proberen juist met hun naam meer geld te maken oa door die 'signature' gitaren voor waanzinnig veel geld te slijten. Ze proberen gewoon de emotie die aan hun merknaam vast zit te gelde te maken. Niet iedereen gaat daar in mee. Ik zeg echt niet dat hun gitaren niet goed zijn, maar het is tegenwoordig gewoon makkelijker en dus goedkoper om iets goeds te bouwen. Dan krijg je fenomenen zoals London City die weer een eigen cult hebben.

geert1976
28 november 2009, 20:54
Ik heb een Tokai strat uit de jaren 80. Die staan bekend als goede replica`s. Alles vervangen behalve het hout. Haalt het niet bij mijn Fender. Maar aan de andere kant heb ik de pickups van de Fender strat ook vervangen door v60`s dus zo blijf je bezig.

Waar zit het verschil in, wellicht hout van de body (Fender, Alder en Tokai, Ash)?

Klank en de sprankeling ervan?

Ibanez666
28 november 2009, 20:56
Over die topics zoals die van BenWave, ik denk dat het heden ten dage veel makkelijker is om goede een gitaar te bouwen dan vroeger


Zeker als Gibson zelf hun kennis naar het verre oosten brengt door daar dingen uit te besteden...

guitarkid
28 november 2009, 21:01
Joh, al de mensen die positief waren over mn sound waren eerlijk hoor, ik vind zelf namelijk ook altijd dat ik een goede sound heb!

En dat zeg je in alle objectiviteit, natuurlijk...!! ;)
Maar wel mooi dat je tevreden bent over je geluid.
Scheelt een hoop ge-..... !!!!

Gr. C.

Michael AE
28 november 2009, 21:02
Dat is zo ongeveer wat ik verwacht, dus ik begrijp niet waar je dat 'naïef' vandaan haalt. Nog een keer, iets groter:

Ik verwacht op basis van die sampletjes dat de gitaar bijna zo goed klinkt als een Fender en dat ik hem met het nodige afstelwerk, eventueel fretten vlakken en kammetjes/potmeters vervangen, goed speelbaar kan maken.

Hij klinkt niet bijna zo goed als een Fender, IMO. Daarom vind ik je naïef. Natuurlijk zul je in de buurt kunnen komen, maar ik durf je te verzekeren dat ik verschil hoor. Daar gaat het me om.

Ik heb zelf een London City. Prima gitaar, maar de goedkopere pickups, het goedkopere hout en het mindere vakmanschap maken deze gitaar gewoon een stap minder dan mijn MiJ strat. Ook qua klank.

Je kan best in de buurt van een wat mindere Fender komen, maar gaan we met zijn tweeen naar een winkel, dan verzeker ik je dat ik een gitaar vind die beter is op alle gebieden. Alle dure pickups en hardware op de wereld zullen dat verschil niet kunnen wegwerken.


Dringt het nu een beetje door? Ik heb gisteren nog op een Fender van €1500 gespeeld, prachtige gitaar en ik kan hem echt wel betalen. Ik heb alleen helemaal geen zin om zo'n bedrag aan een gitaar uit te geven. Ik hoef helemaal geen ECHT goede gitaar.

Sommige mensen zitten wel heel erg in hun eigen denkwereldje opgesloten zeg :stop:

Je hoeft je niet meteen zo aangevallen voelen omdat ik een andere mening heb dan jij. Kom op zeg, wat een kinderachtig gedoe. :stop:

Ik heb het idee dat het niet helemaal tot JOU doordringt eerlijk gezegd, maar goed.

Als je geen goede gitaar hoeft, waarom vraag je dan wat wij vinden? Wij gaan je gewoon onze ervaringen vertellen. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Koop wat je budget je toelaat, zou ik zeggen. Ik vertel je alleen uit eigen ervaring dat een goedkope gitaar je na een tijdje gaat vervelen en dat je er helemaal op uitgekeken raakt. Simpel.

Ik heb het idee dat je gewoon wil horen dat je voor een dubbeltje best op de eerste rang kan zitten en dat wij jouw nieuwe, goedkope gitaar prima vinden. Soit, het zij zo. Ik ga je alleen vertellen dat het een kansloze missie is, naar mijn mening. Take it or leave it.

geert1976
28 november 2009, 21:06
Als ik naar de samples luister hoef ik helemaal niks te vervangen om hem goed te laten klinken. Ik verwacht dat er wat werk in het afstellen gaat zitten, maar dat vind ik niet zo erg. De winst is dan €509-€88=€421, min wat werk maar dat vind ik wel leuk om te doen. Daarbij is het een experiment want eigenlijk was ik op zoek naar goedkope hardware voor ee twijfelachtige zelfbouwpoging. Die staat nog steeds, misschien ga ik er wel een bouwen en dan sloop ik die BH.

Over die topics zoals die van BenWave, ik denk dat het heden ten dage veel makkelijker is om goede een gitaar te bouwen dan vroeger terwijl met name Gibson hun gitaren niet goedkoper maken. Integendeel, ze proberen juist met hun naam meer geld te maken oa door die 'signature' gitaren voor waanzinnig veel geld te slijten. Ze proberen gewoon de emotie die aan hun merknaam vast zit te gelde te maken. Niet iedereen gaat daar in mee. Ik zeg echt niet dat hun gitaren niet goed zijn, maar het is tegenwoordig gewoon makkelijker en dus goedkoper om iets goeds te bouwen. Dan krijg je fenomenen zoals London City die weer een eigen cult hebben.

deels mee-eens, maar niet helemaal.

Zowel Fender als Gibson, maken sigs, die je fors te duur koopt, maar zo zijn bijna alle merken hoor.

Of het makkelijk is om even goede gitaren te maken zoals vroeger, durf ik een beetje te betwijfelen, om de simpele reden dat het hout en dan bedoel ik het goede hout, niet meer zo makkelijk voorhanden is als vroeger en flink aan de prijs is.

In het verleden werd er niet op een boompje meer of minder gekeken in een tropisch regenwoud, tegenwoordig wel en veel houtsoorten worden nu gekweekt en dat heeft toch wel wat schaarste teweeg gebracht.

Daarbij heb je weer hout van mindere en betere kwaliteit en vergeet niet dat het gebruikte hout in de hals en de body een groot deel van de tone, klank en resonantie in je gitaar bepaald, m.a.w. heb je kut hout, kun je er aan PU's in drukken wat je wilt, maar hij zal minder blijven.

Voor wat betreft PU's het is niet zomaar wat koperdraad en magneetjes.
Je hebt verschil in goedkope soorten magneten, dan nog kwaliteit en dikte spoeldraad, aantal wikkelingen etc. etc.

Ik vind je gedachte om met zo weinig mogelijk geld/middelen een goede gitaar te maken een mooi streven en het prutsen aan gitaren is leuk, doe het zelf ook graag, maar vergallopeer je er niet aan en denk er niet te makkelijk over, kundigheid is één, maar de gebruikte spullen is misschien wel belangrijker.

En een sample van een tweetal gitaren lijkt leuk, maar zegt niets een eigen oordeel kun je goed vellen als je beide gitaren in de handen hebt en er op speelt en het geluid live beleeft.

Maar als je eraan begint hoop ik dat je en topic ervoor opent en dat zal ik zeker met aandacht volgen:ok:

Ibanez666
28 november 2009, 21:07
En dat zeg je in alle objectiviteit, natuurlijk...!! ;)
Maar wel mooi dat je tevreden bent over je geluid.
Scheelt een hoop ge-..... !!!!

Gr. C.

Hehe, ach als je het maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, ga je er vanzelf in geloven ;)

Ibanez666
28 november 2009, 21:11
Hij klinkt niet bijna zo goed als een Fender, IMO. Daarom vind ik je naïef. Natuurlijk zul je in de buurt kunnen komen, maar ik durf je te verzekeren dat ik verschil hoor. Daar gaat het me om.



Das jouw mening, maar het gaat er dus om of de TS hem net zo goed, of bijna net zo goed vind klinken als een Fender. Puur op de samples beoordelend vind ik ze namelijk anders, maar wel ongeveer even goed qua sound. Of dat in het echt ook zo klinkt weet ik niet, ik denk zelf eerlijk gezegd niet, maar dat kan ik nu niet beoordelen.

flitslicht
28 november 2009, 21:13
Ja, maar je beweert wel steeds dat ze hetzelfde moeten kunnen klinken.

Ik heb het nog eens nagelezen, maar dat heb ik niet kunnen vinden. Het kan aan mijn oren liggen, maar ik hoor weinig verschil tussen de sampletjes waar ik dit draadje mee begon, althans niet zoveel dat ik de meerprijs van de Fender er voor over zou hebben. Dus kennelijk klinken ze (voor mijn oren) vrijwel hetzelfde. Of dat moet kunnen weet ik niet, ik was er nogal verbaasd over. Waarom legt iedereen mij steeds woorden in de mond die ik nooit gebruikt heb?



Sowieso was dat voor Michael het moment om te reageren: iedere gitaar moet je op zijn individuele kwaliteiten beoordelen. Maar dan nog blijft het appels met peren vergelijken als je wat kritischer bent. Je zou kunnen beweren dat juist als je vooringenomen bent, je een Fender vanwege de invloed van het brein op het gehoor, beter klinkend zou kunnen noemen. Ik wil het tegenovergestelde beweren, als je vooringenomen bent kun je net zo makkelijk vantevoren al vinden dat ze wel even goed moeten zijn. Dat is namelijk zoals jij het nu stelt.


Dat kan allemaal, maar mijn uitgangspunt was goedkope hardware voor een zelfbouw. Toen zag ik dat sampletje, ging luisteren en vond het wel goed klinken. Daarna eens vergelijken met het origineel (de Fender) en wie schetst mijn verbazing, nauwelijks verschil! Vanuit die verbazing ben ik dit topic gestart. En ik ben blijkbaar niet de enige die er maar weinig verschil in hoort.

Er is bij mij dus geen agenda dat ik iets zou willen aantonen. Ik zou zeggen luister naar de sampletjes en oordeel zelf. Dat het hout en de hardware minder is lijkt me vanzelfsprekend. Maar omdat het hout door een CNC machine bewerkt is houd ik het voor mogelijk dat die gitaar goed bespeelbaar is/kan worden.



Als dát je kennis over klank is dan haak ik af, ik heb weinig zin om je er ook nog van te moeten overtuigen dat er enorme verschillen zijn tussen verschillende gelijksoortige pickups. Werelden van verschil zelfs.


Mogelijk, maar dan hebben ze die Fender pickups toch aardig weten te imiteren, gerekend naar die sampletjes. En als die voor jouw geheel anders klinken, zoals in 'een wereld van verschil', dan heeft het ook weinig zin er een gesprek over te voeren.



Ik wens je veel succes met je gitaar.

Hé, bedankt :)

bagheera
28 november 2009, 21:14
ik ben er zeker van , of dat hoop ik althans dat ik een goede bijdrage kan leveren om jullie stellingen te ondersteunen namelijk een cheapo en een fender valt niet te vergelijken net zomin als dat je een goedkope gitaar ooit zo goed gaat kunnen laten klinken dan the real deal.

Ik heb het namelijk geprobeerd en het heeft me veel centen gekost
Ik heb deze gitaar zelfs nog niet gepost ik wil het al lang doen maar ja hier komt hij.
Deze gitaar een aria pro II strat copy uit de jaren 70
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1722.jpg

Heb ik omgevormd tot dit
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/IMG_0113.jpg

Ik vind hem er wel lekker uitzien.

Maar wat heb ik gedaan en hoe goed is het geworden.
De slagplaat is verandert dat is wel duidelijk maar ook de pickups zijn veranderd hier zitten John Surh's pickups in van ongeveer 270 Eur voor een gitaar die 2de hands 99 EUR kost kun je je al gaan afvragen of dat nu wel een goed idee was maar mijn redenatie was de volgende ik wil een jazz geluid met single coils dus was surh een goede optie en ik kon ze altijd bijhouden wanneer ik nog eens een goede strat kocht.
Maar zelfs nu hoor je gewoon dat het goedkoop hout is , de nek speelt nog altijd niet lekker, en zelfs met die high end pickups hoor je dat het een goedkope gitaar is.
MET EEN FENDER ZOU DAT NIET HET GEVAL GEWEEST ZIJN.
Wil je een goedkope gitaar?
Dan moet je die kopen maar verwacht er geen mirakels van.
IEDEREEN DIT DIT AL GEEZGD HEEFT MET MEER OF MINDER WORDEN PROFICIAT, IEDEREEN DIE EEN GOEDKOPE GITAAR WILT KOPEN MAAR BESEFT DAT HET EEN SPEELGOEDJE EN IS NIET GEMAAKT IS VOOR HET ECHTE WERK OOK PROFICIAT

geert1976
28 november 2009, 21:15
Das jouw mening, maar het gaat er dus om of de TS hem net zo goed, of bijna net zo goed vind klinken als een Fender. Puur op de samples beoordelend vind ik ze namelijk anders, maar wel ongeveer even goed qua sound. Of dat in het echt ook zo klinkt weet ik niet, ik denk zelf eerlijk gezegd niet, maar dat kan ik nu niet beoordelen.

precies wat ik al in een eerdere post vermelde, ik denk dat je de gitaar zelf moet bespelen en dus live de sound moet ervaren om een goed oordeel te vellen

Michael AE
28 november 2009, 21:15
Das jouw mening, maar het gaat er dus om of de TS hem net zo goed, of bijna net zo goed vind klinken als een Fender. Puur op de samples beoordelend vind ik ze namelijk anders, maar wel ongeveer even goed qua sound. Of dat in het echt ook zo klinkt weet ik niet, ik denk zelf eerlijk gezegd niet, maar dat kan ik nu niet beoordelen.

Tsja, maar ben ik nu mijn mening aan het ventileren op een forum, of iedereens mening?

Op basis van de (slechte, ook mijn mening) samples vind ik de Fender duidelijk lekkerder klinken. Uit ervaring met beide gitaren weet ik dat de Fender veel beter gemaakt is. Ook vind ik de Fender lekkerder spelen, maar dat is weer een mening.

Wat de topicstarter vind, is zijn zaak. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Als iemand echter vraagt wat ik vind, dan geef ik hem mijn eerlijke mening. Wat hij daar mee doet, zal me een worst wezen, maar hij kan in elk geval over een paar jaar niet zeggen dat ik hem niet gewaarschuwd heb. :p

Hendriks
28 november 2009, 21:16
Ik beoordeel de kwaliteit van een tele (of andere) altijd op het unpugged geluid , hoe resonant hij is , als dat goed is komt het wel goed , pickups zijn te vervangen, etc , de hals en de bodie, dat is de basis die moet goed. Een tele van 88 , 200, 500 euro etc , hebben allemaal 1 ding gemeen , ze klinken tele-achtig,maar wel verschillend. Voor mij hoeft er ook geen Fender op te staan, dat zegt mij dan weer helemaal niets.

Ibanez666
28 november 2009, 21:18
Tsja, maar ben ik nu mijn mening aan het ventileren op een forum, of iedereens mening?

Wat de topicstarter vind, is zijn zaak. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Als iemand echter vraagt wat ik vind, dan geef ik hem mijn eerlijke mening. Wat hij daar mee doet, zal me een worst wezen, maar hij kan in elk geval over een paar jaar niet zeggen dat ik hem niet gewaarschuwd heb. :p

Uiteindelijk gaat het er inderdaad om wat de TS er van vindt. Ik denk niet dat hij een Fender gaat kopen omdat jij een Fender beter vind klinken maar hij het zelf niet hoort :)

flitslicht
28 november 2009, 21:25
Hij klinkt niet bijna zo goed als een Fender, IMO. Daarom vind ik je naïef. Natuurlijk zul je in de buurt kunnen komen, maar ik durf je te verzekeren dat ik verschil hoor. Daar gaat het me om.


Waarom is het naïef als ik geen verschil hoor? Dat ligt dan eerder aan mijn oren. Het zou juist naïef zijn als ik geen verschil hoor en toch €1500 voor een Fender ga uitgeven omdat iedereen zegt dat ie beter moet klinken, want het is een Fender. En ja, ik hoor ook een klein beetje verschil, maar niet zodanig dat ik er veel meer geld voor wil uitgeven.

Michael AE
28 november 2009, 21:26
Uiteindelijk gaat het er inderdaad om wat de TS er van vindt. Ik denk niet dat hij een Fender gaat kopen omdat jij een Fender beter vind klinken maar hij het zelf niet hoort :)

Nee, dat staat vast, maar dat is ook niet waarom ik mijn mening post.

Er zijn veel mensen die dit soort topics lezen en tussen die mensen zit vast wel eens iemand die meerdere meningen wil lezen.

Ik hoef te topicstarter niet persé te overtuigen, hoor. Dat doet de gitaar wel voor me. :p

Ibanez666
28 november 2009, 21:27
Ik hoef te topicstarter niet persé te overtuigen, hoor. Dat doet de gitaar wel voor me. :p

ach wat maakt het allemaal uit, tone komt toch uit je vingers ;)

Michael AE
28 november 2009, 21:31
Waarom is het naïef als ik geen verschil hoor? Dat ligt dan eerder aan mijn oren. Het zou juist naïef zijn als ik geen verschil hoor en toch €1500 voor een Fender ga uitgeven omdat iedereen zegt dat ie beter moet klinken, want het is een Fender. En ja, ik hoor ook een klein beetje verschil, maar niet zodanig dat ik er veel meer geld voor wil uitgeven.

Ja, je hebt een punt. Ik denk gewoon dat je met dit soort clipjes het verschil ook niet KAN horen. Dat zul je toch zelf moeten gaan proberen. Clipjes zijn een leuke vorm van reclame, maar in de realiteit is alles weer anders.

Dat naïef verhaal gaat me er meer om dat je denkt dat een clipje van een bedrijf (wat nota bene baat heeft bij het "goed" klinken van een goedkope gitaar) een reëel beeld geeft.

Michael AE
28 november 2009, 21:32
ach wat maakt het allemaal uit, tone komt toch uit je vingers ;)

Dat is waar. Helaas komen je vingers alleen niet op elke gitaar als beste tot hun recht.

Ibanez666
28 november 2009, 21:37
Dat is waar. Helaas komen je vingers alleen niet op elke gitaar als beste tot hun recht.

Hey ik bedenk me net..het is zaterdagavond en we zitten hier een beetje op een toetsenbord te tikken. Moeten wij niet stappen of zo? :)

Michael AE
28 november 2009, 21:38
Ja, zeker. Ik moet alleen zo naar een feestje, dus we zullen het apart moeten doen, maar we gaan zeker een keer afspreken!

Check je PM box!

guitarkid
28 november 2009, 21:46
Hey ik bedenk me net..het is zaterdagavond en we zitten hier een beetje op een toetsenbord te tikken. Moeten wij niet stappen of zo? :)

Hoezo stappen? Spelen verdorie!! Wat zijn jullie nou voor muzikanten...??? :)
Je snapt natuurlijk wel dat ik met een laptop in de kleedkamer zit, even het forum checken! ;)
Nou, ok dan, ben vanavond vrij. Yes, want de hele week gespeeld.
Toch maar stappen dus..??

Gr. C.

Ibanez666
28 november 2009, 21:47
Ja, zeker. Ik moet alleen zo naar een feestje, dus we zullen het apart moeten doen, maar we gaan zeker een keer afspreken!

Check je PM box!

Ik heb nu de "oppas", dus ik blijf thuis, jij veel plezier!

Michael AE
28 november 2009, 22:02
Thanks, man! Laat maar weten als je een keer vrij bent!

fahrzin
28 november 2009, 23:30
heb vandaag op 2 telecasters gespeeld. een vintage tele(+- 300 euro) en een fender road worn tele (+-950 euro). en tot mijn verbazing vond ik dat het geluid niet heel erg verschilt. de fender speelde iets lekkerder en is wel iets mooier, maar die is wel 3x zo duur.

OJee
28 november 2009, 23:59
Ik heb onze solo gitarist wel eens op een Stagg over Marshall MG horen spelen (veel slechter kan je het niet treffen, toch?) en dat klonk eigenlijk helemaal niet zo heel erg slecht. De Stagg is inmiddels ritueel verbrand, omdat hij uit elkaar viel, maar toch :)

In de 70ties heb ik eens een Kinor gitaar gekocht voor weinig en daar was gewoon niet op te spelen. Daar kon je aan stellen wat je wilde, het bleef een kl*te gitaar. Ook wel eens op een setje van de Kijkshop gespeeld. Ook bagger, maar de budget dingen die je tegenwoordig koopt (zeg tussen de 100 en 250 euro) zijn verbazingwekkend goed.

De productiemethoden zijn tegenwoordig zo verbeterd dat je ook voor een laag budget (en een laag salaris aan je mensen) blijkbaar een goed product kan maken.

Verder komt er een hoop emotie bij kijken. Dat koop je er natuurlijk ook bij als je een Fender oid koopt.

OJ

Ibanez666
29 november 2009, 08:36
heb vandaag op 2 telecasters gespeeld. een vintage tele(+- 300 euro) en een fender road worn tele (+-950 euro). en tot mijn verbazing vond ik dat het geluid niet heel erg verschilt. de fender speelde iets lekkerder en is wel iets mooier, maar die is wel 3x zo duur.

Dat klinkt bijna als iets Hifi audiofiels, die gasten geven soms duizenden euros uit voor 5% geluidsverbetering. komt misschien ook omdat een klein percentage van die duizenden euros wordt uitgegeven aan spul dat echt werkt ;)

Ibanez666
29 november 2009, 08:36
Ik heb onze solo gitarist wel eens op een Stagg over Marshall MG horen spelen (veel slechter kan je het niet treffen, toch?) en dat klonk eigenlijk helemaal niet zo heel erg slecht. De Stagg is inmiddels ritueel verbrand, omdat hij uit elkaar viel, maar toch :)

In de 70ties heb ik eens een Kinor gitaar gekocht voor weinig en daar was gewoon niet op te spelen. Daar kon je aan stellen wat je wilde, het bleef een kl*te gitaar. Ook wel eens op een setje van de Kijkshop gespeeld. Ook bagger, maar de budget dingen die je tegenwoordig koopt (zeg tussen de 100 en 250 euro) zijn verbazingwekkend goed.

De productiemethoden zijn tegenwoordig zo verbeterd dat je ook voor een laag budget (en een laag salaris aan je mensen) blijkbaar een goed product kan maken.

Verder komt er een hoop emotie bij kijken. Dat koop je er natuurlijk ook bij als je een Fender oid koopt.

OJ

Kinor brings back memories, dat was mn eerste gitaar en inderdaad niet veel soeps.

Kim Wilson
29 november 2009, 13:50
Waarom is het naïef als ik geen verschil hoor? Dat ligt dan eerder aan mijn oren. Het zou juist naïef zijn als ik geen verschil hoor en toch €1500 voor een Fender ga uitgeven omdat iedereen zegt dat ie beter moet klinken, want het is een Fender. En ja, ik hoor ook een klein beetje verschil, maar niet zodanig dat ik er veel meer geld voor wil uitgeven.
Joh, ga lekker die gitaar bestellen. Als jij meent dat je op basis van een clipje een gitaar kunt beoordelen, zul je vast heel gelukkig worden met zo'n HB brol.

Oh, kijk gelijk even bij de Staggs, misschien zit daar ook nog wat voor je tussen.

toneblo
29 november 2009, 14:27
Joh, ga lekker die gitaar bestellen. Als jij meent dat je op basis van een clipje een gitaar kunt beoordelen, zul je vast heel gelukkig worden met zo'n HB brol.

Oh, kijk gelijk even bij de Staggs, misschien zit daar ook nog wat voor je tussen.





Nou nou nou, niet gelijk het onderste van het laagste opzoeken he Kim,
Waarom niet een stapje beter?.... Waarom geen Jack and Danny?!

Tim..
29 november 2009, 14:38
Joh, ga lekker die gitaar bestellen. Als jij meent dat je op basis van een clipje een gitaar kunt beoordelen, zul je vast heel gelukkig worden met zo'n HB brol.

Oh, kijk gelijk even bij de Staggs, misschien zit daar ook nog wat voor je tussen.

Iedereen weet toch dat Jimi Hendrix ook op een Stagg speelde, maar betaald werd door Fender om er een Fender-logo op te plakken?
Die Hendrix wist wel waar hij mee bezig was hoor! ipv een 10x zo dure gitaar te kopen liet hij zich gewoon betalen om op schroot te spelen.

Conclusie: zeker altijd de goedkoopste gitaar kopen, de rest is pure naaierij;)

On-topic: Het verschil is overduidelijk, 2e gitaar klinkt veel te schel, bah!

ThaBluesBreaker
29 november 2009, 17:10
Iedereen weet toch dat Jimi Hendrix ook op een Stagg speelde, maar betaald werd door Fender om er een Fender-logo op te plakken?
Die Hendrix wist wel waar hij mee bezig was hoor! ipv een 10x zo dure gitaar te kopen liet hij zich gewoon betalen om op schroot te spelen.

Conclusie: zeker altijd de goedkoopste gitaar kopen, de rest is pure naaierij;)

On-topic: Het verschil is overduidelijk, 2e gitaar klinkt veel te schel, bah!

Daarom kon hij zich veroorloven ze kapot te slaan :cooler:

flitslicht
29 november 2009, 17:40
Oh, kijk gelijk even bij de Staggs, misschien zit daar ook nog wat voor je tussen.

Da's toevallig, ik heb al twee Staggs, een strat en een bas. Die bas gebruik ik maar heel weinig, van de strat zaten op een gegeven moment een paar fretten los. Die heb ik na advies van een paar forumleden vastgelijmd en de fretjes afgevlakt. Speelt nu weer prima, al moest ik de trussrod helemaal los zetten, dus hoe lang hij het nog vol houdt weet ik niet.

Ik had nog een MP3tje dat ik ooit heb opgenomen met die gitaar en die bas plus een Yamaha keyboard dat ik een keer voor €135 op de kop heb getikt. Heb er nog even een solo overheen gezet met de Stagg via mijn Vox VT30:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/600-13.mp3

Zoals ik al eerder zei heb ik niet zo'n hoge pet van mezelf op als muzikant en ik ben ervan overtuigd dat jij me aan drie kanten voorbij speelt. Dus het zal voor jou wel heel anders liggen, maar ik zie voor mezelf niet duidelijk dat het bovenstaande clipje opeens heel anders zou klinken als ik een Fender van €1600 zou gebruiken. Volgens mij zou je het verschil helemaal niet horen. Ik kan me hier op mijn zolderkamertje prima uitleven met zo'n Stagg.

Kim Wilson
29 november 2009, 23:44
Asteblieft zeg, een Stagg vergelijken met een gitaar van 1600, dat gaat dus helemaal nergens meer over.

Ik heb Stagg inmiddels ongeveer 10 keer het voordeel van de twijfel gegeven, door elke keer in een muziekzaak een Stagg te pakken en voor mezelf na te gaan of ze echt zo slecht zijn als hier wordt geroepen. Nou, ik kan je vertellen dat ik nog geen Stagg ben tegengekomen die ik graag versterkt wilde horen. Alle 10 waren stuk voor stuk onbespeelbare, onafgewerkte planken. Wat een draken van gitaren vind ik het.

Nou kan het best dat jij het prima dingen vindt, maar dan zit jij iig niet in de doelgroep van de €1600-Fenders en kun je rustig zo'n HB bestellen.

Ik heb je clippie niet geluisterd, want ik kan er niks mee. Zoals ik en anderen al vaker hebben gezegd, een geluidsfragment zegt geen reet, en de kwaliteit van een gitaar zit hem niet alleen in de klank.

Prima als jij geen 1600 euro verschil ziet, maar je moet nu ophouden met het verkondigen dat een HB van 7 tientjes net zo goed kan werken als een Fender van 1600. Wat jij goed genoeg vindt, is niet voor iedereen goed genoeg.

Hendriks
30 november 2009, 00:04
En nou is het klaar!

Luke-wannabe
30 november 2009, 00:11
@ KimW: Volgens mij bedoeld hij meer dat voor hém de HB meer dan goed genoeg is of kan zijn. Sja, wie ben jij (zijn wij) om dat voor hem te beoordelen.

Kim Wilson
30 november 2009, 08:29
Ja, dat zei ik toch ook? Maar als hij het verschil tussen beide gitaren niet ziet, wil nog niet zeggen dat dat voor een ander ook geldt.

Mitch
30 november 2009, 08:29
Binnen de context plaatsend: als je gewoon een lekker sustainende, compressed amp model gebruikt op een amp als de VT30 dan zul je, afhankelijk van hoe je dat opneemt, inderdaad niet veel klankverschil opleveren met een gitaar van hogere kwaliteit. Wel iets, maar niet zo duidelijk. Als je je dan vermaakt met een amtige gitaar: prima.
Om de omgekeerde redenering te gebruiken, dat duurdere gitaren hun geld niet waard zijn, gaat mank. Alles binnen de context.

highflyers
30 november 2009, 08:40
ja zelfs ik ben het er mee eens hier moet een slot op

mitch doe het even voor dat mensen over de rooie gaan

flitslicht
30 november 2009, 08:44
Binnen de context plaatsend: als je gewoon een lekker sustainende, compressed amp model gebruikt op een amp als de VT30 dan zul je, afhankelijk van hoe je dat opneemt, inderdaad niet veel klankverschil opleveren met een gitaar van hogere kwaliteit. Wel iets, maar niet zo duidelijk. Als je je dan vermaakt met een amtige gitaar: prima.
Om de omgekeerde redenering te gebruiken, dat duurdere gitaren hun geld niet waard zijn, gaat mank. Alles binnen de context.

Ik wil gewoon een beetje lekker scheuren, ga ik echt geen gitaar van €1600 voor op zolder hangen. Zeker niet als ik zelf nauwelijks verschil hoor. Ik denk dat Jimi Hendrix daar heel anders tegenaan keek, maar als die alleen een cigar box zou hebben gehad dan had hem dat ook niet tegengehouden vermoed ik.

flitslicht
30 november 2009, 08:44
ja zelfs ik ben het er mee eens hier moet een slot op

mitch doe het even voor dat mensen over de rooie gaan

Nou zeg :???:

Mitch
30 november 2009, 08:49
Nou zeg :???:

Zeg dat. In de eerste plaats zijn almarvk en bert k hier de mods, ik zal alleen ingrijpen als beide afwezig zijn en een topic ernstig ontspoort of als er spam is.
In de tweede plaats is dat bij lange na niet het geval hier. Wie gaat er uit zijn stekker? Er wordt heel normaal gediscussieerd. Over een kutonderwerp, da's waar, maar dat telt niet.
In de derde plaats: dat gejank om een slotje moet wel heel erg gauw afgelopen zijn. Als er echt iets aan de hand is dan rapporteer je een post en anders houd je gewoon je mond. Om slotjes vragen is een uiterst negatieve houding.

guitarkid
30 november 2009, 09:01
En nou is het klaar!
Mee eens, Hendriks. Niks slotje of zo, gewoon de discussie stoppen. Ben het wel met Mitch eens, dus.
Men wordt het toch niet eens en dan wordt of is het "welles/nietes". Flitslicht moet gewoon zo'n gitaar bestellen en ons dan laten weten of hij mee- of tegenvalt. Ik ben erg benieuwd.


@ KimW: Volgens mij bedoeld hij meer dat voor hém de HB meer dan goed genoeg is of kan zijn. Sja, wie ben jij (zijn wij) om dat voor hem te beoordelen.
Dit vind ik wel een mooie slotconclusie, Luke...!

Gr. C.

snaarplukker
30 november 2009, 09:04
Zeg heh, iedereen mag toch zijn mening kwijt zolang het netjes blijft? Iedereen hier heeft dezelfde hobby en zoals overal een verschillende draagkracht. Als iemand voor relatief weinig geld tevreden kan zijn met zijn onbekende merken gear en het geringe klankverschil met bekende merken op de koop toeneemt, mag hij van deze hobby blijven genieten. Uiteraard zit er wel kwaliteitsverschil tussen dure en lowbudged gitaren, maar het grootste prijsverschil zit wel in de merknaam en de marketing. En mochten ze er ooit mee optreden dan weet ik vrijwel zeker dat 99% van het bezoekend publiek ook geen verschil zou horen tussen de verschillende merken gear.

flitslicht
30 november 2009, 09:17
En mochten ze er ooit mee optreden dan weet ik vrijwel zeker dat 99% van het bezoekend publiek ook geen verschil zou horen tussen de verschillende merken gear.

Dan plak ik er wel een Fender stickertje op, voor de zaaleigenaar :seriousf:

flitslicht
30 november 2009, 09:22
Mee eens, Hendriks. Niks slotje of zo, gewoon de discussie stoppen. Ben het wel met Mitch eens, dus.
Men wordt het toch niet eens en dan wordt of is het "welles/nietes". Flitslicht moet gewoon zo'n gitaar bestellen en ons dan laten weten of hij mee- of tegenvalt. Ik ben erg benieuwd.


Ik heb die witte besteld, houd jullie op de hoogte.

Mitch
30 november 2009, 09:28
Was dat nou die van massief hout of multiplex?

flitslicht
30 november 2009, 09:31
De massieve, Ash body: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm

"HARLEY BENTON HBT16 BE, E-guitar, copy of the original in shape and sound. Maple neck, 21 Frets, scale 65cm, Body Ash, 2 single Coil pickups, T-Bridge, 1 volume, 1 tone control, 3-way switch, chrome hardware, color blonde. Radius 12. Neck shape something between "Full C" and "Flat D". Excellent instrument for it´s price! "

Luke-wannabe
30 november 2009, 12:29
Nou Mitch, ik wil niet bitchen, maar vind jou nou ook niet het stereotype van positiviteit..

bagheera
30 november 2009, 18:11
ik ben benieuwd wat je ervan zult vinden, ik denk niet dat er veel mensen zijn die een goedkopere gitaar gekocht en gepost hebben op GN dus euhh ... proficiat :rockon:

flitslicht
30 november 2009, 19:56
ik ben benieuwd wat je ervan zult vinden, ik denk niet dat er veel mensen zijn die een goedkopere gitaar gekocht en gepost hebben op GN dus euhh ... proficiat :rockon:

Ik weet nu al dat dat een twijfelachtige eer zal zijn ;)

Ibanez666
30 november 2009, 20:36
Ik weet nu al dat dat een twijfelachtige eer zal zijn ;)

Ben je gek joh, ik heb ook al een rits van die dingen gepost en word nog steeds voor vol aangezien en zeer serieus genomen :)

macwilliams
1 december 2009, 22:01
Ben je gek joh, ik heb ook al een rits van die dingen gepost en word nog steeds voor vol aangezien en zeer serieus genomen :)

:seriousf:
wat heb jij dan een dik bord voor je kop zeg!













:D
gein!


@flitslicht,

Ik ben benieuwd wat je ervan vind, succes.
Maak nooit een vergelijk met een echte gitaar van een van de grote merken.
Ik vind het namelijk niet leuk om te lezen dat je voor 8 tientjes een evengoed instrument koopt als ik gedaan heb voor duizenden. Ik steek liever m'n kop in m'n aars en blijf onwetend okay?

Bedankt:ok:

Ibanez666
1 december 2009, 22:13
:seriousf:
wat heb jij dan een dik bord voor je kop zeg!

ha joh, een beetje zelfspot kan nooit kwaad hoor ;)

en hoe serieus neem ik mezelf met me nieuwste aanwinst?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129797

guitarkid
2 december 2009, 09:37
ha joh, een beetje zelfspot kan nooit kwaad hoor ;)
en hoe serieus neem ik mezelf met me nieuwste aanwinst?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129797

Nou, MacWilliams jou wel, zo te zien....;)

Ohhhh wauwie zeg hee, poeh hee.
Is dat een 1/1, 3/4of 1/2 gitaar?
Vind hem echt te gek. Zeker te weten:ok:
Ik vind die Daisy Rock ook wel een erg geinig ding...!!!

Gr. C.