PDA

View Full Version : Aankoop gitaar uit Amerika



Nick_66
24 november 2009, 19:17
Ik ben van plan een gitaar uit Amerika over te laten komen en ben aan het uitzoeken wat ik nog extra moet gaan betalen. Het gaat om een nieuw instrument.

Ik heb reeds contact gehad met de douane en mij is verteld dat ik 3,2% invoerrechten moet betalen plus nog eens 19% BTW. Dit over het totaalbedrag incl verzendkosten.

Nu is er mij een ding niet geheel duidelijk. Betaal ik BTW over het verzekerde bedrag? Door de verkoper is mij verteld dat er een brief op het pakket komt met daarop het verzekerde bedrag. Als ik het pakket door Fedex laat versturen dan wordt er een maximum van 1000 dollar verzekerd.

Heeft iemand hier ervaringen mee en hoe zijn de ervaringen met Fedex? Ik kan ook kiezen voor USPS.

Adro
24 november 2009, 22:45
koop je de gitaar via Ebay??
vorig jaar heb ik via Ebay er eentje over laten komen!! voor zover weet heb ik dat ik niet allemaal betaald, alleen waarde van de gitaar + verzendkosten!... hangt het niet van af van wat de verkoper voor waarde van het instrument aangeeft bij de douane?? hij werd bij mij verzonden en afgeleverd door USPS...

Nick_66
24 november 2009, 23:14
koop je de gitaar via Ebay??
vorig jaar heb ik via Ebay er eentje over laten komen!! voor zover weet heb ik dat ik niet allemaal betaald, alleen waarde van de gitaar + verzendkosten!... hangt het niet van af van wat de verkoper voor waarde van het instrument aangeeft bij de douane?? hij werd bij mij verzonden en afgeleverd door USPS...

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Deze aankoop gaat via een dealer in Amerika dus niet via Ebay.
Ik heb de mogelijkheid de gitaar via Fedex of USPS te verzenden. Komt die aan in NL zal die zeer waarschijnlijk door TNT Post geleverd worden en daar zit ik niet op te wachten. Hoor er teveel negatieve berichten over zeker nu met die reorganisatie daar.

Volgens de verkoper komt er alleen het verzekerde bedrag op het pakket te staan. Als dat het geval is, dan is het zeer interessant voor mij een gitaar uit Amerika over te laten komen!

snaarplukker
24 november 2009, 23:40
Je moet invoerrechten van 3,2% over het factuurbedrag (aankoopprijs) van de gitaar betalen (indien deze duurder is dan € 150,--). Daarbij komt nog 19% BTW over het totaalbedrag prijs gitaar+invoerrechten+vervoerskosten. De vervoerder rekent nog inklaringskosten van € 17,50.
Hoe duurder het vervoer is, des te meer BTW je er over moet betalen.

mesaman
25 november 2009, 00:33
hee hoi

laat maar even weten hoe erg het je tegen gevallen is.ik heb het vaker gedaan.maar puur omdat ik het hier niet kon kopen.(exclusieve jems)maar goedkoop is hiet niet.reken maar op 25% extra kosten.en het kan lang duren voor het er is.mischien heb je geluk.maar reken er op dat de douane precies weet wat er binnen komt en weg gestuurd wordt.ookal zetten verkopers van alles op de post stukken.dus als je weet wat het kost en je rekening houdt met de extra kosten is het goed te doen.en de gok dat het het goede is wt je gekocht hebt.

speedmusic
25 november 2009, 10:36
Op dit moment zijn ze bij douane/TNT zeer scherp op pakketjes uit USA, ook op pakketjes welke ± €100,-- zijn, ik spreek uit eigen ervaring.

Vorige week nog een naheffing (btw+invoerrechten) van 10 á 15 + €17,-- handlingskosten welke TNT in zijn/haar zak steekt.


Kostenplaatje
Aanschafprijs + verzendkosten+verzekeringskosten= X
X + invoerrechten + BTW + handlingskosten= is je prijs

Keuze transporteur:

Mijn gitaar welke vorige maand is binnen gekomen (BC Rich Bich), liet ik transporteren via USPS. USPS laat zijn spullen in Nederland normaal gesproken door TNT bezorgen. Nadeel is dat je track en trace niet werkt als het mis gaat. TNT labelt het nummer namelijk om naar een TNT nummer.
Zo kwam het voor dat mijn BC Rich er meer dan 4 weken over heeft gedaan en ik hem dus niet kon achterhalen ook niet via een telefoontje.

Fedex doet dit in NL zelf, op dit moment zou ik kiezen voor Fedex zelfde tracktrace nummer, dus makkelijker te tracen lijkt mij en geen overdracht van de ene naar de andere transporteur.

Nick_66
25 november 2009, 17:30
Je moet invoerrechten van 3,2% over het factuurbedrag (aankoopprijs) van de gitaar betalen (indien deze duurder is dan € 150,--). Daarbij komt nog 19% BTW over het totaalbedrag prijs gitaar+invoerrechten+vervoerskosten. De vervoerder rekent nog inklaringskosten van € 17,50.
Hoe duurder het vervoer is, des te meer BTW je er over moet betalen.

Ik heb begrepen van de dealer dat er alleen het verzekerde bedrag op het pakket komt te staan. Worden pakketten bij de douane geopend dan? Ik hoop toch van niet!

Nick_66
25 november 2009, 17:30
Op dit moment zijn ze bij douane/TNT zeer scherp op pakketjes uit USA, ook op pakketjes welke ± €100,-- zijn, ik spreek uit eigen ervaring.

Vorige week nog een naheffing (btw+invoerrechten) van 10 á 15 + €17,-- handlingskosten welke TNT in zijn/haar zak steekt.


Kostenplaatje
Aanschafprijs + verzendkosten+verzekeringskosten= X
X + invoerrechten + BTW + handlingskosten= is je prijs

Keuze transporteur:

Mijn gitaar welke vorige maand is binnen gekomen (BC Rich Bich), liet ik transporteren via USPS. USPS laat zijn spullen in Nederland normaal gesproken door TNT bezorgen. Nadeel is dat je track en trace niet werkt als het mis gaat. TNT labelt het nummer namelijk om naar een TNT nummer.
Zo kwam het voor dat mijn BC Rich er meer dan 4 weken over heeft gedaan en ik hem dus niet kon achterhalen ook niet via een telefoontje.

Fedex doet dit in NL zelf, op dit moment zou ik kiezen voor Fedex zelfde tracktrace nummer, dus makkelijker te tracen lijkt mij en geen overdracht van de ene naar de andere transporteur.

Voor mij dus DE reden dat ik voor Fedex kies en niet USPS. TNT vertrouw ik echt voor geen meter!

Wat betreft het kostenplaatje: volgens de dealer komt er alleen het verzekerde bedrag op het pakket te staan. Daarover zou ik dus BTW en invoerrechten moeten betalen. Ik heb met hem ook afgesproken dat ik de verzendkosten achteraf pas betaal. Alleen vraag ik mij nu af welke bedrag hij dan op het pakket gaat vermelden. Ik heb hem hierover ook al een mail gestuurd en wacht zijn antwoord nog even af.

mesaman
26 november 2009, 00:26
reken er op dat een amerikaan gewoon eerlijk invult wat er inzit.mocht het uitkomen dat hij fraudeert heeft hij een dikke boete.dat is daar nogal strafbaar.gaat hij niet doen,dat weet ik zeker.mocht er iemand zijn die het wel doet en de douane twijffelt mogen ze het openen.jammer maar helaas en niets aan te doen.ik heb het al een paar keer gehad.wordt een pakket gewoon weer gedicht of een envelope komt in een andere enveloppe door gestuurd.

stikel
26 november 2009, 01:50
Ik heb meerdere gitaren in de USA gekocht. Altijd zat er een nota bij voor invoer, btw etc. Deze moesten direkt aan de bezorger (meestal TNT) worden voldaan. Enkele malen waren de dozen open geweest en keurig met, jawel, douanetape weer dicht geplakt. Eenmaal gaf een Amerikaan, goed bedoelt, voor een tele een waarde op van $ 100,-. Daar trappen ze echt niet in. Mij werd vriendelijk verzocht een officieel betaalbewijs op te sturen wat ik er werkelijk voor betaald had alvorens de tele bij mij werd afgeleverd. Dit duurde al met al 6 weken i.p.v 4 weken dat het normaal duurt

Groet Jan

mesaman
26 november 2009, 08:58
en als je niet de goede info geeft,bepalen zij de waarde.stel je koopt een gibson voor 1000$ die normaal voor 3000$ gaat betaal je daar de kosten over.lullig maar ook waar.de enige keer dat ik er redelijk ondertussendoor ging met kosten was toen ik een gitaar in onderdelen kocht (5x onderdelen apart)maar dan is de porto een stuk hoger.

snaarplukker
27 november 2009, 13:25
Kostenplaatje
Aanschafprijs + verzendkosten+verzekeringskosten= X
X + invoerrechten + BTW + handlingskosten= is je prijs

Deze berekening is onjuist.
Er wordt alleen invoerrechten geheven op het gekocht artikel indien de aanschafprijs boven de € 150,-- is.
Voorbeeld:
Gitaar € 500,-- + Invoerrechten € 16,-- = € 516,--
+ vervoerskosten € 65,-- = € 581,--.
+ 19% BTW over € 581,-- = € 110,39
+ Inklaringskosten TNT = € 17,50
Totaal kost je aanschaf € 708,89.
Je hebt aan de leverancier betaald: € 565,--
Naheffing = € 143,89.

Op het verzenddocument staan enkel de waarde van de inhoud en de vervoerskosten vermeld.

N.B. Je betaalt geen invoerrechten op het verzekerd bedrag want dat bedrag geeft aan tot hoeveel het verzekerd is. Bij een manco krijgt je slechts het aankoopbedrag van het artikel terug en niet het maximum verzekerd bedrag.

Is je pakket geopend geweest dan heeft de douane een steekproef gehouden. De vervoerder is niet gemachtigd het pakket te openen.
Bij TNT post worden enkel zendingen geopend op een speciale afdeling in Den Haag enkel om adresgegevens van de afzender te achterhalen i.v.m. niet bestelbaar op het aangegeven adres.

zjanke
27 november 2009, 14:50
Paar kleine correcties en aanvullingen:

Als aankoop en vervoerskosten niet apart staan vermeld dan betaal je wel BTW over vervoerskosten.
tussen 22 en 150 euro betaal je inderdaad geen invoerrechten, maar wel BTW.
Aankoop en verzekerd bedrag moeten hetzelfde zijn, een maximaal verzekerd bedrag geeft alleen maar aan wat er maximaal uitgekeerd kan worden: Bij een max verzekerd bedrag van 1000$ krijg je voor een gitaar van 100$ gewoon 100$ terug, bij een gitaar van 10.000$ krijg je 1000$ terug (als de gitaar kwijt of kapot is...)
Inklaringskosten bij TNT zijn 17,50. Dit is geen vast bedrag voor alle vervoerders, het bedrag kan varieren.
De vervoerder is wel gerechtigd het pakket te openen, er moet een controle plaats kunnen vinden op illegale goederen...

snaarplukker
27 november 2009, 15:29
De vervoerder is wel gerechtigd het pakket te openen, er moet een controle plaats kunnen vinden op illegale goederen...
Dat mag de vervoerder echt niet. Dat is een taak van de douane. De vervoerder hoeft enkel aan te nemen dat de inhoud van een pakket is wat er op zijn vervoersdocumenten staat.

zjanke
27 november 2009, 15:54
Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor het proces waar dit gebeurde bij een van de grote expressvervoerders, dus ik weet zeker dat het wel mag, zij het onder strikte voorwaarden. Als dit niet zou mogen, dan heeft de afzender zo goed als vrij spel om alles te versturen wat hij wil. Er mag gecontroleerd worden speciaal aangewezen personen op bijvoorbeeld drugs of contant geld.

Bij TNT doen ze dit blijkbaar om adresgegevens te achterhalen, waarom zou dat dan weer wel mogen als de douane het alleenrecht heeft?

snaarplukker
27 november 2009, 16:24
Bij TNT doen ze dit blijkbaar om adresgegevens te achterhalen, waarom zou dat dan weer wel mogen als de douane het alleenrecht heeft?
Dat gaat om zendingen die al in Nederland zijn toegelaten en op het bezorgadres niet afgeleverd kon worden. Normaal gaan deze retour afzender en als er om onbekende reden geen afzenderadres op staan mogen deze geopend worden door een speciale afdeling van TNT post.

BTW. Ik werk op een BusinessPoint van TNT post en krijg vaak genoeg internationale pakketten in mijn handen. Ik mag alleen vragen wat er in zit als er voor bestemmingen buiten de EU geen douane verklaring aangebracht is. Ik mag het niet openmaken om te controleren.

speedmusic
27 november 2009, 16:32
@snaarplukker: wat ik al zei ik heb al kosten moeten betalen voor bedragen onder de $100,-- .
Dus waar die €150,-- vandaan komt? OB is de grote hap en niet dat beetje douanerechten waar je van bent vrijgesteld tussen de €22 en €150,--.
Mede ook omdat TNT het bedrag bijna verdubbelt door die kostenpost van €17,-- als de douane OB heft.

@ Zjanke: dank beter had ik het niet kunnen verwoorden.

kleine aanvulling, wat ik bedoelde te zeggen is dat je kosten betaald over de eventuele verzekering, niet over het verzekerde bedrag.
Tot nu toe heb ik altijd aan de betalende kant gezeten als ontvanger en ben dus niet werkzaam voor zo'n verzentoko

zjanke
27 november 2009, 16:36
Dat gaat om zendingen die al in Nederland zijn toegelaten en op het bezorgadres niet afgeleverd kon worden. Normaal gaan deze retour afzender en als er om onbekende reden geen afzenderadres op staan mogen deze geopend worden door een speciale afdeling van TNT post.

BTW. Ik werk op een BusinessPoint van TNT post en krijg vaak genoeg internationale pakketten in mijn handen. Ik mag alleen vragen wat er in zit als er voor bestemmingen buiten de EU geen douane verklaring aangebracht is. Ik mag het niet openmaken om te controleren.Dus ben jij niet een van de speciaal aangewezen personen die wel geauthoriseerd zijn. Die speciale afdeling die adressen achterhaalt is wel geauthoriseerd.

Ik ben in een vorige functie (bij een van jullie concurenten) veranwoordelijk geweest voor de dagelijkse afhandeling van 2000+ douaneplichtig zendingen, had dagelijks te maken met de douane en heb heeeeel veel pakketten opengemaakt om te controleren, douaneplichtig en niet douaneplichtig. Daarbij heb ik ook regelmatig dingen onderschept die illegaal zijn, hiervan wordt aangifte gedaan en komt de politie langs om dit verder af te handelen. Als dit niet zou mogen dan zou ik (en het bedrijf waar ik werk) toch al lang op de vingers getikt zijn?

terrasbeest
27 november 2009, 16:56
Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor het proces waar dit gebeurde bij een van de grote expressvervoerders, dus ik weet zeker dat het wel mag, zij het onder strikte voorwaarden. Als dit niet zou mogen, dan heeft de afzender zo goed als vrij spel om alles te versturen wat hij wil. Er mag gecontroleerd worden speciaal aangewezen personen op bijvoorbeeld drugs of contant geld.

Bij TNT doen ze dit blijkbaar om adresgegevens te achterhalen, waarom zou dat dan weer wel mogen als de douane het alleenrecht heeft?

Het klopt.Koerrierbedrijven hebben een zeer groot aantal zendingen ( jaarlijks honderdduizenden ) die ze moeten aanbieden bij de douane. Gezien het economisch belang van deze bedrijven, en het beperkt aantal mogelijkheden van de douane om alles in de gaten te houden, wordt er van deze koerrierbedrijven , als tegenprestatie voor een snelle afhandeling, een ' tegenprestatie' verwacht : het signaleren van ' verdachte' zaken. Het is idd niet zo dat deze bedrijven zich de rol van de douane kunnen toeeigenen.

Eén van de manieren waarop dit gebeurt, is het vooraanmelden aan de douane van alle zendingen die onderweg zijn. De douane kan op die manier risicoanalyses maken voor bepaalde ' vliegtuigen' en vooraf aangeven welke zendingen ze wensen te controleren. Dit neemt niet weg dat de niet gecontroleerde zendingen niet correct moeten ingeklaard worden. Douanecontroles achteraf ( dus als de goederen reeds zijn afgeleverd) bij de bedrijven kunnen onregelmatigheden aan het licht brengen, voor dewelke het bedrijf tov de douane aansprakelijk is. Eventuele navorderingen zullen ze dan op jou verhalen, indien nodig voor een burgerlijke rechtbank.
De koerrierbedrijiven hebben er geen voordeel bij om gesjoemel door de vingers te zien .

Wat betreft de inkaringen door TNT, ik heb met afschuw het verhaal gelzen van Devine hier op dit forum : zijn gitaar heeft 3 weken op schiphol gelegen alvorens men ze thuis heeft afgeleverd. Als dit de normale gang van zaken is bij TNT, zou ik even nadenken alvorens hen erbij te betrekken.
Een redelijke termijn uit de US tot bij jou thuis geleverd lijkt me een dag of drie, meer niet.Het is een beetje afhankelijk van de plaats van vertrek in de US, maar gesteld dat je Fedex gebruikt, gaat daar in de regel niet langer over dan 24 uur alvorens het (in Memphis ) aan boord is van een vliegtuig naar Europa ( Parijs Charles de Gaulle ).

( Ik werk BTW niet voor FEDEX, maar maak wel gebruik van hun diensten ).

Verzenden van een gitaar uit de US : ong USD 275.

(Voor toelichtingen over de berekening van de invoerrechten en BTW heb ik nu even geen tijd meer voor.)

zjanke
27 november 2009, 17:10
Wat betreft de inkaringen door TNT, ik heb met afschuw het verhaal gelzen van Devine hier op dit forum : zijn gitaar heeft 3 weken op schiphol gelegen alvorens men ze thuis heeft afgeleverd. Als dit de normale gang van zaken is bij TNT, zou ik even nadenken alvorens hen erbij te betrekken.
Een redelijke termijn uit de US tot bij jou thuis geleverd lijkt me een dag of drie, meer niet.

Dat ligt dus vaak aan de afzender en niet aan de transporteur. Als niet de juiste informatie op de documenten staat dan moet de afzender die gegevens alsnog ophoesten en dat kost vaak wat tijd. De transittijden en prijzen van de grote vervoerders liggen niet zo ver uit elkaar. Veel van de problemen zijn incidenten die breed uitgemeten worden op internet....

terrasbeest
27 november 2009, 18:11
Dat ligt dus vaak aan de afzender en niet aan de transporteur. Als niet de juiste informatie op de documenten staat dan moet de afzender die gegevens alsnog ophoesten en dat kost vaak wat tijd. De transittijden en prijzen van de grote vervoerders liggen niet zo ver uit elkaar. Veel van de problemen zijn incidenten die breed uitgemeten worden op internet....

Ik ken sector, zij het meer op een juridisch-fiscaal vlak.
De vervoerder heeft IMO de taak om er op toe te zien dat z'n operatie vlekkeloos verloopt, en dat begint bij de acceptatie van de goederen, maar ook van de documenten.Bij de 'invoer' van goederen staat er voor het bedrijf dat dit moet afhandelen niets in de weg om indien nodig de bestemmeling te contacteren. Beter nog : hij is verplicht te werken volgens de instructies van de bestemmeling, tenminste als er geen vermoeden bestaat van onwettelijkheid of onregelmatigheid.

Bovendien, en dat heeft te maken met het leveren van een kwalitatieve service, maar evenzeer met beleefdheid,dienen betrokkenen , zowel de afzender als de bestemmeling op de hoogte te worden gebracht van elk oponthoud of probleem.

Het gaat niet steeds om een gitaar, maar ook om economisch zwaardere dingen, zoals onderdelen voor de industrie. Mijn bedrijf heeft een afdeling die zich bezighoudt met oa menselijk organen voor transplantaties, ik denk niet dat ik daar een tekeningetje bij hoef te maken toch.

Ik heb nog nooit met TNT gewerkt, ik baseer mij enkel op hetgeen hier wordt geschreven( en mss is dat van die 3 weken wel flauwekul ), maar de 'groten' als DHL, UPS en Fedex zullen zich dit nooit permitteren.

snaarplukker
27 november 2009, 18:25
Ook mijn gitaar heeft 3 weken op Schiphol bij TNT gestaan. Was per USPS verzonden voor $89,-- en deed er 7 dagen over voor het bij TNT was. Vermoedelijk was mijn pakket "verdacht" en vroeg TNT mij om een factuur.
Bleef toen nog 2 weken op Schiphol staan tot de douane het had vrijgegeven, want bij binnenkomst werd het al aangemeld bij sorteercentrum Zwolle.

@speedmusic.
De kosten voor verzekerd vervoer is slechts een paar euro. Dus aan BTW zou je daar maar een cent of 40 aan kwijt zijn.;)

terrasbeest
27 november 2009, 18:38
Misschien zou het voor TNT toch geen slechte zaak zijn, om deze zaken te bevestigen of te ontkennen. Duidelijkheid zou voor iedereen welkom zijn.

Want vergeet niet : tenslotte betaal jij, ook de transportkosten, ook als die via de afzender aan het transportbedrijf worden betaald.Aan jou dus om te kiezen, anders doe je geen zaken met die afzender. Zo simpel liggen de zaken 'in het echt' hoor.

zjanke
27 november 2009, 20:01
Bij de 'invoer' van goederen staat er voor het bedrijf dat dit moet afhandelen niets in de weg om indien nodig de bestemmeling te contacteren. Beter nog : hij is verplicht te werken volgens de instructies van de bestemmeling, tenminste als er geen vermoeden bestaat van onwettelijkheid of onregelmatigheid.


De afzender blijft wettelijk gezien eigenaar tot de ontvanger heeft getekend. Officieel mag de ontvanger dus niet eens informatie verstrekken. Omdat in de praktijk vaak blijkt dat dit sneller en beter werkt gebeurt ht toch en staat de douane dit oogluikend toe.

Nick_66
27 november 2009, 20:21
Mijn topic heeft wel een hele discussie in gang gezet!

Ik ben nog steeds vreselijk aan het twijfelen wat ik moet gaan doen. De gitaar die ik wil gaan aanschaffen is een National Resophonic tricone. Kost in Amerika 2750 dollar. Een flinke uitgave dus. Nu is het mij nog steeds niet duidelijk welke bedrag er nu uiteindelijk op het pakket komt te staan. De een zegt het aankoopbedrag, de ander weer het verzekerd bedrag. Laat ik de gitaar via Fedex bezorgen kan ik deze tot een maximum van 1000 dollar laten verzekeren en hierdoor ben ik toch wel erg gaan twijfelen. Ik moet er niet aan denken dat zo'n instrument zoek raakt, of dat die er tijdens een steekproef van de douane eruit gepikt wordt en beschadigd raakt. Of dat de gitaar tijdens het transport beschadigd raakt.

Nu heb ik contact gehad met Bob Brozman. Een virtuoos op deze instrumenten en hij is ook officieel dealer van dit merk. Hij heeft mij het volgende voorgesteld. Ik betaal hem het bedrag in euro's en schrijf het bedrag over naar zijn bank in Europa. Voor de verzendkosten moet ik 300 dollar betalen en volgens hem is de gitaar dan volledig verzekerd. Vreemd, want bij Fedex kan ik maar tot 1000 dollar gaan. Zou ik in dit geval nog steeds invoerrechten en BTW moeten betalen aangezien ik de betaling via een Europesche bank afhandel?

terrasbeest
27 november 2009, 20:33
De afzender blijft wettelijk gezien eigenaar tot de ontvanger heeft getekend. Officieel mag de ontvanger dus niet eens informatie verstrekken. Omdat in de praktijk vaak blijkt dat dit sneller en beter werkt gebeurt ht toch en staat de douane dit oogluikend toe.

Er is een verschil tussen een overdracht van goederen door een transporteur en het eigendomsrecht daarover, en de rol van de douane daarin. Zoals ik al zei hou ik me beroepshalve oa bezig met zaken waar een ' geurtje' aan kan hangen op douaneniveau, en als ik die heren op bezoek krijg beginnen die meestal met het vragen naar de instructies van de geadresseerde. Het feit dat voor de wet ( communautair douanewetboek art 5 ) een geadresseerde in de EU moet zijn gevestigd ( met uitzondering van ' tijdelijk invoer' ) , heeft als reden dat een geadresseerde juridisch aansprakelijk is voor de goederen die hij aangeeft,en een niet EU ingezetene kan men nu eenmaal , als overheid nergens op aanspreken.Dit wordt te technisch.....ik denk niet dat dit forum de geschikte plaats is om in dit soort details te gaan graven.Ik denk dat je een paar zaken over het hoofd ziet. Als je wil kan je me een PM sturen, ik zal er met plezier op antwoorden.


Er doen op het vlak van douane nogal wat stadslegendes de ronde ( vandaar ook de steeds wederkerende topics op dit forum, ik denk dat het nodig is dat er eens een sticky moeten worden gemaakt.

zjanke
27 november 2009, 21:24
Nu is het mij nog steeds niet duidelijk welke bedrag er nu uiteindelijk op het pakket komt te staan. De een zegt het aankoopbedrag, de ander weer het verzekerd bedrag. Laat ik de gitaar via Fedex bezorgen kan ik deze tot een maximum van 1000 dollar laten verzekeren en hierdoor ben ik toch wel erg gaan twijfelen. Ik moet er niet aan denken dat zo'n instrument zoek raakt, of dat die er tijdens een steekproef van de douane eruit gepikt wordt en beschadigd raakt. Of dat de gitaar tijdens het transport beschadigd raakt
Nu heb ik contact gehad met Bob Brozman. Een virtuoos op deze instrumenten en hij is ook officieel dealer van dit merk. Hij heeft mij het volgende voorgesteld. Ik betaal hem het bedrag in euro's en schrijf het bedrag over naar zijn bank in Europa. Voor de verzendkosten moet ik 300 dollar betalen en volgens hem is de gitaar dan volledig verzekerd. Vreemd, want bij Fedex kan ik maar tot 1000 dollar gaan. Zou ik in dit geval nog steeds invoerrechten en BTW moeten betalen aangezien ik de betaling via een Europesche bank afhandel?Het verzekerd bedrag en het aankoopbedrag moet hetzelfde zijn. Je gaat geen 2750 dollar uitgeven aan een aankoop en maar 100 dollar verzekeren, dat zou dom zijn. Andersom, als je iets van 100 dollar koopt dan kun je geen 2750 dollar verzekeren. Dat zou een makkelijke manier van frauderen zijn; Je spreekt met de transporteur af dat hij het pakket zoek maakt en je deelt de winst van de door de verzekering uitgekeerde centen ;)
De verzekering die gebruikt Fedex is waarschijnlijk gewoon een externe partij en die dekt maar tot 1000 euro. Je kunt als afzender ook gewoon een andere verzekeringsmaatschappij kiezen en een hogere dekking regelen.
BTW en invoerrechten blijven gewoon van toepassing, de douane maakt het niet uit hoe de goederen betaald worden, maar wel dat er iets van een bepaalde waarde wordt ingevoerd.

Er is een verschil tussen een overdracht van goederen door een transporteur en het eigendomsrecht daarover

We zullen het inderdaad maar niet te ingewikkeld maken, dus de rest mag niet meer meelezen :seriousf:
De afzender blijft toch eigenaar? Als er tijdens het transport iets zoek raakt, dan moet de afzender claimen omdat de ontvanger nog geen eigenaar is. De BTW en IR worden hier geïnd, dus moet de ontvanger binnen de EU gevestigd zijn, maar het betalen van BTW en IR maakt hem formeel nog steeds geen eigenaar.
Juridische aansprakelijkheid en eigenaar is toch niet persé hetzelfde?

terrasbeest
27 november 2009, 21:38
Het verzekerd bedrag en het aankoopbedrag met hetzelfde zijn. Je gaat geen 2750 dollar uitgeven aan en aankoop en maar 100 dollar verzekeren, dat zou dom zijn. Andersom, als je iets van 100 dollar koopt dan kun je geen 2750 dollar verzekeren. Dat zou een makkelijke manier van frauderen zijn; Je spreekt met de transporteur af dat hij het pakket zoek maakt en je deelt de winst van de verzekering ;)
De verzekering die gebruikt Fedex is waarschijnlijk gewoon een externe partij en die dekt maar tot 1000 euro. Je kunt als afzender ook gewoon en andere verzekeringsmaatschappij kiezen en een hogere dekking regelen.
BTW en invoerrechten blijven gewoonvan toepassing, de douane maakt het niet uit hoe de goederen betaalt worden, maar wel dat er iets van een bepaalde waarde wordt ingevoerd.


We zullen het inderdaad maar niet te ingewikkeld maken, dus de rest mag niet meer meelezen :seriousf:
De afzender blijft toch eigenaar? Als er tijdens het transport iets zoek raakt, dan moet de afzender claimen omdat de ontvanger nog geen eigenaar is. De BTW en IR worden hier geïnd, dus moet de ontvanger binnen de EU gevestigd zijn, maar het betalen van BTW en IR maakt hem formeel nog steeds geen eigenaar.
Juridische aansprakelijkheid en eigenaar is toch niet persé hetzelfde?

Ik ben niet zinnens om hier met uittreksels van het burgerlijk wetboek of EG verordeningen uit te pakken, nee.

Maar alvast dit over je aansprakelijkheid tov de douane ( ook als aangever ).



Hoofdstuk II
Diverse algemene bepalingen betreffende met name de rechten en verplichtingen van personen ten aanzien van de douanewetgeving



Afdeling I
Recht van vertegenwoordiging



Artikel 5

1. Onder de in artikel 64, lid 2, gestelde voorwaarden en onder voorbehoud van de in het kader van artikel 245 geldende bepalingen kan iedere persoon zich voor het vervullen van de in de douanewetgeving voorgeschreven handelingen en formaliteiten bij de douaneautoriteiten doen vertegenwoordigen.
2. De vertegenwoordiging kan:
- direct zijn wanneer de vertegenwoordiger in naam en voor rekening van een andere persoon handelt, dan wel
- indirect zijn, wanneer de vertegenwoordiger in eigen naam, doch voor rekening van een andere persoon handelt.
De Lid-Staten kunnen het recht om op hun grondgebied douaneaangiften te doen
- volgens de methode van de directe vertegenwoordiging, of
- volgens de methode van de indirecte vertegenwoordiging,
zodanig voorbehouden dat de vertegenwoordiger een douanecommissionair moet zijn die daar zijn beroep uitoefent.
3. Met uitzondering van de in artikel 64, lid 2, onder b), en lid 3, bedoelde gevallen dient de vertegenwoordiger in de Gemeenschap te zijn gevestigd.
4. De vertegenwoordiger dient te verklaren voor de vertegenwoordigde persoon te handelen; voorts dient hij aan te geven of het een directe dan wel een indirecte vertegenwoordiging betreft en moet hij vertegenwoordigingsbevoegdheid bezitten.
De persoon die niet verklaart in naam of voor rekening van een andere persoon te handelen of die verklaart in naam of voor rekening van een andere persoon te handelen, zonder dat hij vertegenwoordigingsbevoegdheid bezit, wordt geacht in eigen naam en voor eigen rekening te handelen.
5. De douaneautoriteiten kunnen van elke persoon die verklaart in naam of voor rekening van een andere persoon te handelen, het bewijs eisen dat hij vertegenwoordigingsbevoegdheid bezit.

zjanke
27 november 2009, 21:52
Juridisch verantwoordelijk voor de aangifte en daaruit voortvloeiende uitnodiging tot betaling (terwijl ik altijd dacht dat je een uitnodiging ook beleefd kon weigeren :dontgeti: )begrijp ik, maar daarmee ben je toch nog steeds geen eigenaar? Ik bestel een gitaar, betaal keurig BTW en invoerrechten en weiger de rekening aan de verkoper voor de aankoop buiten de EU te voldoen. Wie is dan eigenaar van de gitaar?
Voor de douane is de kous af, de gitaar is ingevoerd en de verschuldigde belastingen zijn betaald....

terrasbeest
27 november 2009, 21:56
Waarom de afzender niet aansprakelijk is in douanezakn, maar wel de geadresseerde :

In de zin van dit wetboek wordt verstaan onder:
1. persoon:
- een natuurlijk persoon, of
- een rechtspersoon, of
- wanneer de geldende voorschriften in deze mogelijkheid voorzien, een vereniging van personen die als handelsbekwaam wordt erkend zonder de wettelijke status van rechtspersoon te bezitten;
2. in de Gemeenschap gevestigd persoon:
- indien het een natuurlijk persoon betreft, een ieder die in de Gemeenschap zijn normale verblijfplaats heeft;
- indien het een rechtspersoon of een vereniging van personen betreft, elke persoon die in de Gemeenschap zijn statutaire zetel, zijn hoofdbestuur of een vaste inrichting heeft;

Eigendomsrecht heeft niks met douane te maken :

21. subject van de regeling: de persoon voor wiens rekening de douaneaangifte is gedaan of de persoon aan wie de uit een douaneregeling voortvloeiende rechten en verplichtingen van de eerstgenoemde persoon zijn overgedragen;

Eigendomsrecht is een zaak van burgerlijk recht, geen probleem voor de douane.
Welke rechtspraak/wetgeving van toepassing is zou om de zaak waterdicht te maken moeten aangegeven zijn in de verkoopsovereenkomst, meestal is dat vervat in de voorwaarden die 'ergens' verstopt zijn en die niemand opmerkt.

In datzelfde burgerlijk recht is trouwens het nodige te vinden over het transport, want een transport gebeurt ook volgens een contract, nl de vrachtbrief ( connossement, CMR, Luchtvrachtbrief).
In de transportovereenkomst is ook de aansprakelijkheid van de vervoerder omschreven in geval van schade. Altijd is die aansprakelijkheid beperkt, en meestal onvoldoende om werkelijke schade te vergoeden.

Daarom kan het nuttig zijn een afzonderlijke transportverzekering aan te gaan.

OK, het is weekend jongens, ik heb al een hele week dit gezeur aan mijn oren.........gimme a break.

terrasbeest
27 november 2009, 21:57
Juridisch verantwoordelijk voor de aangifte en daaruit voortvloeiende uitnodiging tot betaling (terwijl ik altijd dacht dat je een uitnodiging ook beleefd kon weigeren :dontgeti: )begrijp ik, maar daarmee ben je toch nog steeds geen eigenaar? Ik bestel een gitaar, betaal keurig BTW en invoerrechten en weiger de rekening aan de verkoper voor de aankoop buiten de EU te voldoen. Wie is dan eigenaar van de gitaar?
Voor de douane is de kous af, de gitaar is ingevoerd en de verschuldigde belastingen zijn betaald....

Klopt.

Zie mijn 2de post.

terrasbeest
27 november 2009, 22:00
Mijn topic heeft wel een hele discussie in gang gezet!

Ik ben nog steeds vreselijk aan het twijfelen wat ik moet gaan doen. De gitaar die ik wil gaan aanschaffen is een National Resophonic tricone. Kost in Amerika 2750 dollar. Een flinke uitgave dus. Nu is het mij nog steeds niet duidelijk welke bedrag er nu uiteindelijk op het pakket komt te staan. De een zegt het aankoopbedrag, de ander weer het verzekerd bedrag. Laat ik de gitaar via Fedex bezorgen kan ik deze tot een maximum van 1000 dollar laten verzekeren en hierdoor ben ik toch wel erg gaan twijfelen. Ik moet er niet aan denken dat zo'n instrument zoek raakt, of dat die er tijdens een steekproef van de douane eruit gepikt wordt en beschadigd raakt. Of dat de gitaar tijdens het transport beschadigd raakt.

Nu heb ik contact gehad met Bob Brozman. Een virtuoos op deze instrumenten en hij is ook officieel dealer van dit merk. Hij heeft mij het volgende voorgesteld. Ik betaal hem het bedrag in euro's en schrijf het bedrag over naar zijn bank in Europa. Voor de verzendkosten moet ik 300 dollar betalen en volgens hem is de gitaar dan volledig verzekerd. Vreemd, want bij Fedex kan ik maar tot 1000 dollar gaan. Zou ik in dit geval nog steeds invoerrechten en BTW moeten betalen aangezien ik de betaling via een Europesche bank afhandel?

Zoals afgesproken in je PM : ik zal je antwoorden op de manier zoals afgesproken.....

zjanke
27 november 2009, 22:05
Klopt.

Zie mijn 2de post.

Ik dacht dat een je een antwoord gaf op mijn post, maar dat was dus niet zo. :makeup: Ik zal verder mijn mond houden, het is al moeilijk genoeg zo en het is inderdaad weekend....

terrasbeest
27 november 2009, 22:14
Ik dacht dat een je een antwoord gaf op mijn post, maar dat was dus niet zo. :makeup: Ik zal verder mijn mond houden, het is al moeilijk genoeg zo en het is inderdaad weekend....

Moesten er iid eens een sticky over maken. Mss ben jij wel de geschikte persoon om mijn gebrabbel naar mensentaal te helpen vertalen, je reageert wel meer op dit soort onderwerpen ( beroepsmisvorming, ik merk dat op ).
Maar dan wel via gewone mail, niet op het forum, we hebben hier al speeltechnieken en theorie, hé.

zjanke
27 november 2009, 22:23
Misschien even een mod benaderen om te vragen of ze er uberhaupt een sticky van willen maken voordat we er een hoop tijd in steken.... ;)

terrasbeest
27 november 2009, 23:19
Misschien even een mod benaderen om te vragen of ze er uberhaupt een sticky van willen maken voordat we er een hoop tijd in steken.... ;)

Hoe doe je zoiets ?

fredv
29 november 2009, 17:11
[QUOTE=Nick_66;2212406]Mijn topic heeft wel een hele discussie in gang gezet!

Ik ben nog steeds vreselijk aan het twijfelen wat ik moet gaan doen. De gitaar die ik wil gaan aanschaffen is een National Resophonic tricone. Kost in Amerika 2750 dollar. Een flinke uitgave dus. Nu is het mij nog steeds niet duidelijk welke bedrag er nu uiteindelijk op het pakket komt te staan. Ik moet er niet aan denken dat zo'n instrument zoek raakt, of dat die er tijdens een steekproef van de douane eruit gepikt wordt en beschadigd raakt. Of dat de gitaar tijdens het transport beschadigd raakt.

Ik heb ook wel eens wat spullen uit USA laten overkomen, waaronder een dure vintage SG Special uit 1971 voor 2750 dollar. Omdat GIbsons gebrucht zijn voor hals- en nekbreuken extra link dus. De verkoper was een gespecialiseerde vintage -man. Bij diverse van zijn klanten heb ik gecheckt over de verpakking en verzending: was perfect volgens hen; hijzelf gaf ook aan dat hij 100-en gitaren had verscheept over de hele wereld en nooit iets kapot had gehad of kwijt was geraakt. Toen ik de gitaar thuis kreeg begreep ik waarom: echt super verpakt! En bovendien was hij de gitaar er in een paar dagen. (heb overigens ook wel eens gehad dat de gitaar binnen 1 dag op Schiphol was -track&trace -, maar daarna 4 weken bij de douane heeft gestaan.......)

Mijn ervaring met spullen uit USA is: getal van de dollarprijs = prijs in euro's. Ik reken daarnaast meestal grofweg met 25% invoer+BTW, en dat over het aankoopbedrag PLUS de verzend/verpakkingskosten. Dan zit je grofweg goed. Ondanks de lage dollarkoers zijn spullen uit USA hierdoor even duur als bij ons, dus alleen interessant om iets te laten komen wat hier moeilijk te krijgen is. Verder is het zo dat Amerikanen ALTIJD de werkelijke waarde van de spullen op de papieren zetten: zijn ze verplicht, en doen ze dus vrijwel altijd. Als je te maken hebt met iemand die toezegt om een lager bedrag op de papieren te zeten, zou je al achterdochtig moeten worden: grotere kans op oplichters.

Veel succes. Zet desnoods even een reactie als je meer details wilt.

Nick_66
29 november 2009, 19:38
Ik heb inmiddels een uitgebreid antwoord gehad van de National dealer in Amerika. Erg duidelijk opgestelde mail waarin al mijn vragen goed zijn beantwoord. Wat betreft de verzekering: deze dealer heeft een eigen verzekering afgesloten voor zijn instrumenten in de winkel maar ook die hij verstuurd dus deze gitaar is volledig verzekerd. Wat betreft de verpakking, daar heb ik nu ook alle vertrouwen in. Kreeg hierover een zeer gedetaileerd antwoord hoe hij de gitaren verpakt. Wat betreft de prijs: hij moet (dit ook ivm de verzekering) het volledige aankoopbedrag op het pakket vermelden.

Fenderfan
2 december 2009, 12:38
De waarde van de aankoop is bepalend voor de invoerrechten. Zie hiervoor de website van de Douane.
Ik laat al mijn gitaren komen met Usps. Afhankelijk van locatie in de states - east of west coast 100 tot 150 dollar.
Usps is veruit het goedkoopst. Gitaar ligt dan binnen 2 dagen in Nederland.
Fedex of ups brengen die gitaar ook binnen twee dagen naar Nederland maar zijn veel duurder. Maar welke transporteur je ook kiest. In alle gevallen blijft een gitaar makkelijk twee a drie weken in nederland op de plank liggen.

Het is een Fabel dat track and trace niet werkt bij Usps. Je moet Tnt bellen en vragen naar het omgenummerd t&trace nummer voor Vervoer in Nederland.

Nick , voor een gitaar van 3000 dollar moet je rekening houden met een extra kostenplaatje vervoer + de rest van ongeveer 500 euro.
De verkoper kan makkelijk de waarde - dus ook de verzekerde waarde - lager aangeven. Valt niet te controleren. En gitaren komen - in een hardshell - echt wel ongeschonden aan.

zjanke
2 december 2009, 22:34
Het is een Fabel dat track and trace niet werkt bij Usps. Je moet Tnt bellen en vragen naar het omgenummerd t&trace nummer voor Vervoer in Nederland. .....
De verkoper kan makkelijk de waarde - dus ook de verzekerde waarde - lager aangeven. Valt niet te controleren. En gitaren komen - in een hardshell - echt wel ongeschonden aan.

Als je de verzekerde waarde en dus de aankoopwaarde lager aangeeft dan krijg je dus ook minder terug als er iets mis gaat.... :makeup:
En nog maar een fabeltje de wereld uithelpen dan maar: De douane weet echt wel wat iets waard is. Natuurlijk slipt er wel eens iets door, maar alle trucs die wij kunnen verzinnen hebben ze al honderden keren gezien. Als ze een gitaar binnenkrijgen waarover ze twijfelen dan roepen ze er een specialist bij die gewoon op basis van serienummers de officiele listprice opzoekt en dan kun je dus extra betalen omdat je een paar tientjes wilde besparen....

gorgasm
3 december 2009, 10:33
brabbel.
zeg beest, en hoe zit het bij ons? De $ mag je voor euro aanrekenen?
HEb wel es gehoord dat op schiphol je door de mazen van het net kan gaan, maar als belg je dit mag vergeten.

Heb jij ooit zoiets gedaan?

En hoe zit het met heads. Als je bv een amp van 30kg wil laten overkomen?

mesaman
3 december 2009, 11:44
het valt tegen.met een beetje geluk kan het wel maar reken er maar niet op.
ik heb het met onderdelen wel eens gehad.maar verder is het gewoon bij betalen zoals het hoort.dus goed berekenen zodat je niets meer betaald dan verwacht.

terrasbeest
4 december 2009, 17:20
zeg beest, en hoe zit het bij ons? De $ mag je voor euro aanrekenen?
HEb wel es gehoord dat op schiphol je door de mazen van het net kan gaan, maar als belg je dit mag vergeten.

Heb jij ooit zoiets gedaan?

En hoe zit het met heads. Als je bv een amp van 30kg wil laten overkomen?

Waarom zou je een amp laten overkomen? Vraagje voor de specialisten : er is toch iets ' mis' met hun elektriciteit ( de cycles whatever ).

Wat betreft douane zijn in principe de regels in alle landen van de EU dezelfde, behalve dat in BE de BTW 21% is.
En dat in BE de 'douane' geen weken duurt.

Fenderfan
8 december 2009, 19:43
En nog maar een fabeltje de wereld uithelpen dan maar: De douane weet echt wel wat iets waard is. Natuurlijk slipt er wel eens iets door, maar alle trucs die wij kunnen verzinnen hebben ze al honderden keren gezien. Als ze een gitaar binnenkrijgen waarover ze twijfelen dan roepen ze er een specialist bij die gewoon op basis van serienummers de officiele listprice opzoekt en dan kun je dus extra betalen omdat je een paar tientjes wilde besparen....

Dus jij denkt werkelijk dat ze een ingepakte/ingetapete gitaarkoffer gaan uitpakken? Haha. Denk maar niet dat ze daar tijd voor hebben/maken.
De waarde halen ze van de vrachtbrief. Geloof mij maar.

Fenderfan
8 december 2009, 19:44
[QUOTE=terrasbeest;2219952]Waarom zou je een amp laten overkomen? Vraagje voor de specialisten : er is toch iets ' mis' met hun elektriciteit ( de cycles whatever ).QUOTE]


Het voltage is 110 volt. De frequentie is wel hetzelfde naar mijn weten.

Martijn-w
8 december 2009, 19:51
Nope, de frequentie is daar 60 Hz en hier 50.

soup
8 december 2009, 20:13
Als je de verzekerde waarde en dus de aankoopwaarde lager aangeeft dan krijg je dus ook minder terug als er iets mis gaat.... :makeup:
En nog maar een fabeltje de wereld uithelpen dan maar: De douane weet echt wel wat iets waard is. Natuurlijk slipt er wel eens iets door, maar alle trucs die wij kunnen verzinnen hebben ze al honderden keren gezien. Als ze een gitaar binnenkrijgen waarover ze twijfelen dan roepen ze er een specialist bij die gewoon op basis van serienummers de officiele listprice opzoekt en dan kun je dus extra betalen omdat je een paar tientjes wilde besparen....

Stel nu dat iemand je een gibson LP R8 verkoopt voor 1600 euro en de douane ziet dat de echte prijs bv. 3200 euro ZOU moeten zijn. Dan kunnen ze toch niks maken, de verkoper bepaalt toch de prijs en moet de douane daar toch zijn handen van af houden?! Anders is er gewoon geen eerlijke handel meer.

DeadHerring
9 december 2009, 11:07
Daar is een gemakkelijke oplossing voor: Bestel gewoon in Canada. Hanteren dezelfde prijzen als de V.S., maar ze zijn daar niet zo protectionistisch ingesteld als de V.S. Heb zelf m'n Gibson in Canada besteld, dat heeft me wel 'n paar honderd euro bespaard.

zjanke
9 december 2009, 15:39
Dus jij denkt werkelijk dat ze een ingepakte/ingetapete gitaarkoffer gaan uitpakken? Haha. Denk maar niet dat ze daar tijd voor hebben/maken.
De waarde halen ze van de vrachtbrief. Geloof mij maar.

En waarom zou ik jou moeten geloven?
Een deel van alle zendingen wordt sowieso standaard fysiek gecontroleerd, er worden bij steekproeven extra zendingen fysiek gecontroleerd, er zijn 100% controles waarbij alles door een rontgenapparaat gaat waarvan vervolgens een groot deel ook nog open gaat en er worden dubieuze omschrijvingen/waardes uitgepikt om fysiek gecontroleerd te worden. Als er een waarde aangegeven wordt die zij bedenkelijk vinden gaat die koffer echt wel open. Dat weet ik omdat ik namelijk zelf met die controles te maken heb gehad.... :soinnocent:
Als goed dichtgetaped betekent dat er niet gecontroleerd zou worden dan ging ik vandaag nog coke smokkelen. Niks bolletjes slikken, gewoon in een gitaarkoffer en goed dicht tapen :crazyhappy:


Stel nu dat iemand je een gibson LP R8 verkoopt voor 1600 euro en de douane ziet dat de echte prijs bv. 3200 euro ZOU moeten zijn. Dan kunnen ze toch niks maken, de verkoper bepaalt toch de prijs en moet de douane daar toch zijn handen van af houden?! Anders is er gewoon geen eerlijke handel meer.
Als jij aannemelijk kunt maken dat je er 1600 euro voor betaald hebt dan mag je hem voor dat bedrag invoeren. Als de douane twijfelt of dat je dat echt betaald hebt ligt de bewijslast bij jou en moet je bijvoorbeeld met overzichten van bankafschrijvingen etc gaan werken om aan te tonen dat je dat echt betaald hebt.
Het gaat inderdaad om reele handelswaarde en die moet eerlijk zijn. 1600 euro voor iets wat eigenlijk 3200 waard is levert maar de helft aan belasting op en daar gaan ze niet zo maar mee accoord...

Don't shoot the messenger, maar zo zijn de regels...

Daar is een gemakkelijke oplossing voor: Bestel gewoon in Canada. Hanteren dezelfde prijzen als de V.S., maar ze zijn daar niet zo protectionistisch ingesteld als de V.S. Heb zelf m'n Gibson in Canada besteld, dat heeft me wel 'n paar honderd euro bespaard.

Het gaat er niet om waar het ding vandaan komt, maar waar het wordt ingevoerd. Als je iets van 2000 euro hier invoert en het komt uit canada, dan betaal je hetzelfde als dat je iets van 2000 euro uit de vervelende staten laat komen. Als je er in het ene geval tussendoor glipt heb je geluk gehad, dat heeft niks met protectionisme te maken...

terrasbeest
9 december 2009, 19:12
Nope, de frequentie is daar 60 Hz en hier 50.

En weet iemand hoe het dan verder moet met die Amerikaanse amp, moeten er dan aanpassingen aan komen ?

terrasbeest
9 december 2009, 19:22
Stel nu dat iemand je een gibson LP R8 verkoopt voor 1600 euro en de douane ziet dat de echte prijs bv. 3200 euro ZOU moeten zijn. Dan kunnen ze toch niks maken, de verkoper bepaalt toch de prijs en moet de douane daar toch zijn handen van af houden?! Anders is er gewoon geen eerlijke handel meer.

Zjanke heeft al een duidelijk antwoord gegeven op je even duidelijke vraag.
Ik wou er nog even iets aan toevoegen. Je spreekt dus terecht over ' eerlijke ' handel. Als belastinggesjoemel met ingevoerde gitaren niet zou worden opgespoord,zou dit niet helemaal eerlijk zijn tegenover de reguliere handel, die wel z'n zaakjes netjes op orde moet hebben.

Voor wie zich illusies zou maken : gitaren invoeren omwille van een eventueel prijsvoordeel, is niet je beste idee.
Ik heb ook al spullen in de US besteld, maar enkel omdat ze hier niet courant te vinden zijn.

DeadHerring
10 december 2009, 00:00
Het gaat er niet om waar het ding vandaan komt, maar waar het wordt ingevoerd. Als je iets van 2000 euro hier invoert en het komt uit canada, dan betaal je hetzelfde als dat je iets van 2000 euro uit de vervelende staten laat komen. Als je er in het ene geval tussendoor glipt heb je geluk gehad, dat heeft niks met protectionisme te maken...

Maar, zolang het een eerlijke aankoop tegen de nieuwprijs ginder betreft, maakt het dan toch niet uit? Welke prijzen zouden ze dan hanteren? Piens' prijslijst? Ik kocht een gitaar die hier toen 1500 euro moest kosten omdat er heel weinig dealers voor waren, voor 900 + 80 euro S&H. Heb ik nooit problemen mee gehad.

terrasbeest
10 december 2009, 08:37
Maar, zolang het een eerlijke aankoop tegen de nieuwprijs ginder betreft, maakt het dan toch niet uit? Welke prijzen zouden ze dan hanteren? Piens' prijslijst? Ik kocht een gitaar die hier toen 1500 euro moest kosten omdat er heel weinig dealers voor waren, voor 900 + 80 euro S&H. Heb ik nooit problemen mee gehad.

Zo'n zaakje kan je natuurlijk niet laten liggen. Heb je over dat bedrag ook nog belastingen moeten betalen ?

terrasbeest
15 december 2009, 12:39
EU verordening van 12 12 2009.

De vrijstelling wordt opgetrokken tot een waarde van 45€.

Vrijstelling voor zendingen van particulier naar particulier wordt 150€.
Dit is zéér tricky : het moet gaan over zaken waar géén betaling tegenover staat, er wordt rekening gehouden met de ' intrinsieke waarde', wat zoveel betekent als dat je er kan van uitgaan dat je je aan een stevige discutie met de douane kan verwachten.
Voor de liefhebbers dus.