PDA

View Full Version : Vraagje over overdrive...



tostiapparaat
24 november 2009, 18:24
Hallo mensen:hippie:

ik ben een beetje aan het zoeken voor een versterkertje met een vermogen van minder dan 15W om in de avond een beetje te kunnen oefenen..
en toen zag ik dat er leuke buizenversterkertjes te krijgen zijn met een vermogen van 5W en voor minder dan 100 euro..(bijvoorbeeld de Harley Benton GA5 waar ik veel goede dingen over gelezen heb)

Maar deze hebben geen overdrive erop, (ik weet dat bij buizen op hoger volume vanzelf een beetje oversturen)

maar nu is mijn vraag: Als ik hier een overdrivepedaaltje voor zet (bijvoorbeeld een danelectro cool cat) krijg ik dan wel nog een buizenachtig overdrive geluid of krijg ik een transistorgeluid?

Alvast bedankt:hippie:

tostiapparaat
24 november 2009, 20:11
er zal toch wel IEMAND het antwoord op deze vraag weten?:dontgeti:

schwalbe
24 november 2009, 20:52
dat gaat prima

nielsnielsniels
24 november 2009, 20:53
Tja, buizen-distortion is toch altijd mooier en heeft wat extra's t.o.v pedaal-distortion.

Wat je wél kan doen is het distortion pedaaltje gebruiken om zo een versterker nog verder in oversturing te duwen - zo heb je meer gain, en klinkt het ook 'buizeriger'. Simpelweg een pedaaltje over een clean signaal klinkt meestal minder mooi naar mijn mening. Als je dan nog over kleine speakers speelt 8''-10'' gaat het ook wat dun klinken op heel laag volume. Deze versterkers zijn bedoeld om buizenoversturing te produceren, distortion pedaaltjes simuleren dit alleen maar.

Mitch
24 november 2009, 20:56
En zet je zo'n 5 watter op driekwart of hoger dan scheurt -ie wel maar stat -ie ook weer te hard voor thuis en te zacht voor repetetie. Lees één van de topics eens door over de GA5, de Epi Valv Jr of het recente topic "Kleine buizen versterktjes".
Overdrive pedalen kunnen overigens prima klinken, 't is maar net wat je zoekt en hoe hoog je je eisen stelt.

Agent_Smith
24 november 2009, 22:06
Juist wel een overdrive ervoor. Bijvoorbeeld een Bad Monkey klinkt voor z'n geld heel goed. GEEN distortion. Klinkt imo nergens naar. Een overdrive is veel mooier en natuurlijker vind ik.

Mitch
24 november 2009, 22:54
Ik wil niet lullig doen, maar de Bad Monkey, hoe aardig dat ding voor de prijs ook is, is zo ongeveer wel het meest inspiratieloze advies geworden op Gitaarnet op pedaalgebied. Er is zó veel goeds te krijgen...

Misery Signals
24 november 2009, 23:00
Ik dacht dat ook tot ik een Bad Monkey probeerde. Mega pedaal voor het geld. Geeft itt een Tubescreamer dat extra randje zonder het obligate bassverlies.

MS

nielsnielsniels
25 november 2009, 00:32
Over die Bad Monkey, het verschilt heel erg per amp hoe die klinkt. Op mijn Bandmaster klonk ie verassend goed, op mijn Marshall klinkt ie vreselijk, zelfs mijn Boss Super Distortion klinkt dan beter.

Shaggy
25 november 2009, 11:45
Enkele dagen geleden nog met o.a. een bb preamp en hbe big d en rc booster over een oude japanse roland jazzchorus gespeeld en die combi klonk superlekker hoor. Het enige wat ik miste wat iets warmte onderin maar had daarvoor in de plaats wel heerlijke clarity.

Die combi ontkrachtigde het heilige buizengedoe. Al buizend kun je een vreselijk kan snerpend geluid krijgen bijvoorbeeld en op laag volume mis je eigenlijk alles wat gitaarspelen je lief is. Transistor en digitaal wordt iets teveel uitgekakt en dat is ontrecht. Een hoop 5 watt buizenbullshit wordt verkocht omdat er een buis inzit terwijl het vreselijk klinkt. Op lage volume klinken de moddeling ala cube en vox vt30'jes toch stukken beter.

Ik zou de ts een vox pathfinder aanraden, klinkt als een 2000 euro amp met de prijs van 1/10 daarvan.

Nobler
25 november 2009, 13:20
Ik zou de ts een vox pathfinder aanraden, klinkt als een 2000 euro amp met de prijs van 1/10 daarvan.

Voor gewoon thuis oefenen kan ik dit advies van Shaggy wel onderschrijven, maar van de andere kant heb je met een goedkoop 5 watt buizenbakje als de HB-5 met een fatsoenlijk overdrivepedaal er voor óók best een redelijk geluid voor in de huiskamer.

Tostiapparaat stelt echter wel een interessant onderwerp aan de orde. Bepaalde gitaristen zijn in de jaren 60 en 70 beroemd geworden door het geluid van hun buizenversterkers. Dat waren vaak forse versterkers die volledig voluit stonden. Mastervolume werd toen nog niet of nauwelijks toegepast. Dat kan een heerlijk geluid opleveren dat wij NIET kunnen reproduceren zonder dat onze apparatuur vanwege het volume in beslag wordt genomen en wij in de cel gegooid worden.

En toen kwamen de treblemasters, tubescreamers en dergelijke effectapparaten, die hun effect bereiken d.m.v. transistoren. Je kunt je buizenbak clean laten spelen en de vervorming uit het pedaal halen, maar vind je dat dan mooi genoeg (ik trouwens meestal wel). Je buizenbak zelf al zoveel mogelijk laten vervormen en vervolgens je overdrive als clean booster gebruiken om de versterker meer te laten oversturen levert bij versterkers van 30 watt of meer vaak óók al ontoelaatbare volumes op waar je in de meeste kroegen niet mee aan hoeft te komen. Voor veel mensen is dat dus geen optie.

Van de kleine buizenversterkertjes is de bedoeling dat ze sneller hun eigen oversturing produceren, maar meestal klinken ze toch niet goed genoeg omdat er te kleine speakertjes onder gehanden worden, of klinken al weer te hard als ze voluit worden gezet, helemaal als je ze dan ook nog eens met een clean booster laat oversturen. De meeste van deze versterkertjes hebben ook geen master volume. Ik heb overigens een Epi valve junior head en een Harley Benton HB5 combo, een geen van beide wil uit zichzelf scheuren zonder gebruik van een overdrive, welke gitaar ik ook gebruik.

Met andere woorden, het gave geluid van een oude plexi, of beter nog een muur van plexis op vol volume is nog steeds niet met een kleinere versterker op laag volume goed genoeg te reproduceren, of zijn jullie het niet met mij eens?

Ik had zelf hoge verwachtingen van de vloedgolf van kleine buizenversterkertjes, maar voor in de huiskamer hebben ze mijn verwachtingen toch (ondanks het begin van mijn post) niet voldoende waargemaakt. Ik gebruik thuis ook veel een Vox Pathfinder, en ben daar eigenlijk minstens zo tevreden over.

Agent_Smith
25 november 2009, 13:49
Ik wil niet lullig doen, maar de Bad Monkey, hoe aardig dat ding voor de prijs ook is, is zo ongeveer wel het meest inspiratieloze advies geworden op Gitaarnet op pedaalgebied. Er is zó veel goeds te krijgen...

Maakt niet uit. Ik vind m toevallig wel erg goed icm met mijn DSL50. Ongetwijfeld zullen er veel betere boutique pedalen etc zijn, maar het was slechts een voorbeeld. Eigenlijk vind ik m zelfs beter dan mijn oude Boss overdrive die sinds dien al jaren werkeloos aan de kant ligt.
Maar gelukkig verschillen smaken.
Wat ik maar aan wilde geven is dat er zeker een leuke overdrive voor dat ampje kan.

tostiapparaat
25 november 2009, 17:36
dus ik krijg niet het zelfde geluid als een buizenversterker met overdrive wanneer ik een overdrive pedaaltje gebruik voor een kleine buizenbak?

ik hoef namelijk geen grote versterker, ik heb een 30W Line 6 Spider 3.
ik wil zelfs maar heel weinig vermogen in dit geval, hij is voor vroeg in de ochtend of in wat later in de avond te kunnen spelen zonder dat ik de hele familie wakker maak (met hoofdtelefoon spelen vind ik niet fijn)

Mitch
25 november 2009, 18:23
Voor dat soort situaties zou ik het dan toch echt bij de modelling houden, zoals je die nu hebt. Maar dan misschien een ander type/merk. Echt, voor dat soort volumes is ook een 5W buizenbak niet echt geschikt. Of meer geschikt dan een 50W amp met een goede mastervolume.
Ik heb het thuis wel eens gedaan, een 18 watter wat harder zetten en dan knijpen met een overdrive pedaal. Gaat wel, klilnkt wel, maar het is een beetje het paard achter de wagen spannen.

DeadHerring
26 november 2009, 09:40
Line6 Spider III kan echt wel een mooi geluid uit komen, maar je moet veel knopjes draaien. De factory settings zijn brol, en je gaat echt moeten draaien om er wat uit te krijgen... bij mij gaat de channel volume nooit onder max, en dan kan ik er wat moois uitkrijgen... maar ik moet 'm altijd wel opnieuw terugdraaien en op max zetten als ik 'm openzet... dan stel ik de gain wat af en dan kan je weg hoor. Probeer het 's!

Midwolda
26 november 2009, 10:08
Ik heb het thuis wel eens gedaan, een 18 watter wat harder zetten en dan knijpen met een overdrive pedaal.
Gaat wel, klilnkt wel, maar het is een beetje het paard achter de wagen spannen.
En toch werkt zo'n set-up in principe goed...
Ik heb een 6 Watt volledig buizen versterker staan, met een Power EQ ervoor
waarvan je de Level vanaf 0 (=onveranderd) zowel naar - als naar + kunt draaien.
Minder, dan kan de amp-volume helemaal open, krijg je eindbuizen saturatie
en meer, dan de amp-volume omlaag, maar wel lekker de pre-amp tube over z'n nek.
En dat alles bij volumes waar de buren geen last van hebben.
Tenminste, ze bellen nog niet aan. :soinnocent:

JelmerOnGuitar
26 november 2009, 10:50
Persoonlijk ben ik het met Mitch eens over de pedalen.. Er zijn veel goede overdrive pedalen te krijgen. Voor iets meer geld dan een Bad Monkey, want dat geluid klinkt op het eerste gezicht heel tof voor het geld, maar ik vind het pedaal erg snel vervelen..

Ik heb zelf de Xotic AC booster voor mn Fender Twin Reverb staan. Die amp die overstuurt bijna niet, misschien op 10, maar daar heb ik hem niet op:p.. De AC booster geeft een prachtige warme overdrive. En ik vind die niet per definitie minder mooi dan een op zn staart getrapte buizenamp..

Want een pedaal door een buizenamp klinkt natuurlijk veel beter dan een pedaal door een transistor amp.. (echter reageren buizenamps wel anderrs op pedalen).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt TS :D

Ibanez666
26 november 2009, 10:55
Ik dacht dat ook tot ik een Bad Monkey probeerde. Mega pedaal voor het geld. Geeft itt een Tubescreamer dat extra randje zonder het obligate bassverlies.

MS

Wat is er mis met basverlies, mn bas op mn drive kanaal van mn amp staat op 0

Rutger
26 november 2009, 11:05
Je kunt beter de luxe hebben het overtollige weg te kunnen draaien dan het helemaal niet hebben