PDA

View Full Version : Zoemende 5150



Misery Signals
24 november 2009, 18:05
Hey,

Ik heb net die 5150 blockletter sinds een week.
Ik heb er al een paar keer op gespeeld zonder problemen.
Daarnet zet ik hem op en nu heb ik een zoemend geluid. Ongeacht ik van kanaal wissel, en hoe hard ik de amp zet (dan komt er ruis bij). Dit is zonder de gitaar aan 't sluiten. Sluit ik de gitaar erop aan, heeft hij perfect geluid. De zoem blijft er echter onderzitten.
Wat zou dit kunnen zijn?
Oh ja, ik had em een tiental seconden op 16 ohm gezet en gespeeld over de 8 ohm van mijn cab dat stereo stond, denkende dat het op 16 ohm mono stond. Daarna was het gezoem er.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/MOV02946.MPG

MS

yhcmarc
24 november 2009, 18:14
Dat klinkt meer als een probleem met je stroomtoevoer, is het goed geaard?

Misery Signals
24 november 2009, 18:31
Hey,

Eerst was het niet en nu wel. En de elektriciteit is hier in de grote vakantie helemaal nagemeten en met certificaat erbij goed bevonden.
Stopcontact is geaard.

MS

Wiellem
24 november 2009, 19:12
Halogeenlampen, beeldschermen/laptops etc in de omgeving?

Misery Signals
24 november 2009, 19:21
Ik heb spaarlampen hier, geen hallogeens. beeldscherm staat 3m verder.

MS

cluseau
24 november 2009, 19:35
http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/MOV02946.MPG

MS

Duidelijk 100Hz voedingsbrom, Elko'tje of iets staat veeeeeeel stroom te trekken. Geen warme geur?

Frans.

Misery Signals
24 november 2009, 19:53
Geen warme geur. heb hem in de gang in het donker laten draaien en net hetzelfde. Lampen zien er alle vier wel erg blauw uit trouwens.

MS

cluseau
24 november 2009, 20:04
Geen warme geur. heb hem in de gang in het donker laten draaien en net hetzelfde. Lampen zien er alle vier wel erg blauw uit trouwens.

MS


Blauwe kleur is normaal (relatief). Neem dan ook aan dat je buizen niet roodgloeiend staan. Ga er dan maar van uit dat je een of meer zieke elko's in de voeding hebt. Even met de scope checken want het blijft altijd mogelijk dat er ergens een andere verrassing op de loer ligt. Maar.....10 tegen 1 dat het een voedingselko is.

Frans.

edit
als je hem net hebt zou ik ermee terug gaan want repareren kost nu eenmaal geld.
/edit

Misery Signals
24 november 2009, 20:15
Ik heb die 5150 tweedehands particulier gekocht dus daar ga je niet zomaar mee terug.

MS

guitarnijboer
24 november 2009, 20:23
Probleem met de eindtrap / eindbuizen lijkt me. Flinke mismatch door defecte buis of schermroosterweerstand, defecte OT (primair) of gewoon slecht contact ergens. Of natuurlijk slecht gematchte buizen.

caliban
24 november 2009, 21:16
Kan het zijn dat door de korte mismatch de buizen plots meer of minder moesten presteren, en er hierdoor nu iets aan de buizen is? Op zich zou een mismatch toch geen kwaad kunnen?

guitarnijboer
24 november 2009, 21:42
Kan het zijn dat door de korte mismatch de buizen plots meer of minder moesten presteren, en er hierdoor nu iets aan de buizen is? Op zich zou een mismatch toch geen kwaad kunnen?

Ik bedoel ook geen mismatch qua impedantie, maar de buizen onderling.

Uitleg:

Op de hoogspanning van de eindbuizen zit altijd een flinke rimpel van 100Hz. 10 volt top-top is heel normaal. Dit is ook niet vreemd want na alleen de gelijkrichter en het eerste elkotje kun je natuurlijk niet verwachten dat de B+ al zo goed als rimpelvrij is. Omdat je een push-pull eindtrap hebt hoeft dit geen probleem te zijn omdat de rimpel op alle anodes het zelfde is en dus opgeheven wordt in de trafo. (De ruststroom van de verschillende buisparen lopen in tegengestelde richting door de trafo, dit betekend dat als de buizen gematcht zijn, de rimpel niet hoorbaar is op de uitgang)

Door een defect aan een buis, slechte matching van buizen, of aan ander defect waardoor de ruststroom instelling van de verschillende buisparen ongelijk is, wordt de 100Hz brom hoorbaar omdat hij niet langer wordt opgeheven.

Dus...

caliban
24 november 2009, 21:47
Kan je dan een elco-defect 100% zeker uitsluiten?

Het vreemde is dat hij eerst prima werkte, en na een imp-mismatch ineens vreemd gaat doen.

Bart vertelde me aan telefoon ook iets over draadjes naar de transformator, als je die bewoog dat de zoem verminderde.

cluseau
24 november 2009, 22:46
Bart vertelde me aan telefoon ook iets over draadjes naar de transformator, als je die bewoog dat de zoem verminderde.

Dat wijst dan meer in de richting van een slecht contact (categorie verrassingen :D). Gaat het om de PT of OT? Door de draden te bewegen zou je in geval van de OT de buisvoeten kunnen bewegen wat van alles kan veroorzaken. In zo'n geval is een ongelijk werkende eindtrap zoals guitarnijboer uitlegt aannemelijk. Gaat het om de PT draden dan kan het in de filtercaps zitten of in een massa contact, whatever. Kortom alles is mogelijk.

Elko kun je nooit helemaal uitsluiten maar de kans wordt hiermee wel kleiner.

Frans.

Misery Signals
24 november 2009, 22:53
De zoem verminderde niet, alle geluid viel gewoonweg uit dan, ook de zoem.
Het waren draadjes van de trafo verst weg van de voedingscable, dus bij de inputs aan de andere kant. Die draadjes gaan net naast de eindpitten het chassis in. Even mee bewegen en alles was ff weg. terug bewegen en geluid/zoem was er weer.
Maar dat heeft allemaal niets met die zoem te maken denk ik. Het is zoals Caliban zei. Eerst werkte alles 100% totdat ik die amp16 op cab8 ohm mismatch maakte.
Ik switchte het cab goed (van stereo naar mono), zette de amp terug aan en toen begon het.

MS

cluseau
24 november 2009, 23:00
De zoem verminderde niet, alle geluid viel gewoonweg uit dan, ook de zoem.

Lijkt erop dat je dan nog een probleem hebt.

Frans.

Misery Signals
24 november 2009, 23:07
Is dat zo? Nou dan moet ie eens binnenstebuiten gedraaid worden he...

MS

caliban
24 november 2009, 23:09
De zoem verminderde niet, alle geluid viel gewoonweg uit dan, ook de zoem.


MS

Sorry had het verkeerd onthouden :).
Best een binnenstebuiten laten halen inderdaad, zal toch wel meevallen qua prijs.

guitarnijboer
25 november 2009, 10:38
De zoem verminderde niet, alle geluid viel gewoonweg uit dan, ook de zoem.
Het waren draadjes van de trafo verst weg van de voedingscable, dus bij de inputs aan de andere kant. Die draadjes gaan net naast de eindpitten het chassis in. Even mee bewegen en alles was ff weg. terug bewegen en geluid/zoem was er weer.
Maar dat heeft allemaal niets met die zoem te maken denk ik.

Ja dat heeft waarschijnlijk alles met de zoem te maken. Ik zou in ieder geval alle bedrading naar de eindbuizen en OT zo maken dat bewegen van draadjes en trillingen geen effect meer hebben op het geluid of het wegvallen daarvan. En als je dat klaar hebt en zeker weet dat alle buizen goed verbonden zijn en contact maken, kijken of de buizen gematcht zijn. Ik denk dat je dan al een eind verder bent