PDA

View Full Version : zogenaamde 'Clapton-Chords'



Portel
24 november 2009, 17:32
Elke keer als ik een live performance van Eric Clapton bekijk, merk ik dat hij hele vreemde akkoorden speelt!
Het zijn gewoon barré-akkoorden, denk ik, maar hij pakt ze heel vreemd.

Ik zag dit ook bij John Mayer en andere gitaristen. Voornamelijk elektrisch, en dan ook nog voornamelijk strat-spelers.

Hier wat voorbeelden van zogenaamde 'Clapton-chords'.
Klik (http://o.aolcdn.com/propeller/media/library/e/E/eE70JR.jpg)
Klik (http://www2.pictures.gi.zimbio.com/Hard+Rock+Calling+Festival+2008+Day+1+jOA3w-nexi3l.jpg)
Klik (http://www3.pictures.gi.zimbio.com/Eric+Clapton+Crossroads+Guitar+Festival+N_Kz0z-JpGol.jpg)
Klik (http://www1.pictures.gi.zimbio.com/Eric+Clapton+Crossroads+Guitar+Festival+snY5aXCTpI 9l.jpg)

Ze zijn niet allemaal even goed te zien, maar het zijn de meest duidelijke foto's die ik heb kunnen vinden.
Heeft iemand misschien wat informatie over hoe je deze akkoorden moet spelen e.d.?

B.v.d.

soup
24 november 2009, 17:40
hij doet gewoon fuck you naar iedereen

potverdorie

Guitarik
24 november 2009, 17:48
Die derde is volgens mij iets anders, maar kan ik niet goed zien.

Die andere akkoorden lijken mij sus4 akkoorden. Misschien zit ik ernaast, ben nooit zo'n ster in benamingen van akkoorden.
Wat ik bedoel is bijvoorbeeld in de F variant:135xxx (EADgbe)
Of in de A variant: x024xx / 579xxx

Heb je daar wat aan?

Portel
24 november 2009, 18:00
hij doet gewoon fuck you naar iedereen

potverdorie

Daardoor merkte ik ook op dat hij zijn akkoorden anders pakt :P
En ik wil zelf ook iedereen fuck youën xD

Portel
24 november 2009, 18:03
Die derde is volgens mij iets anders, maar kan ik niet goed zien.

Die andere akkoorden lijken mij sus4 akkoorden. Misschien zit ik ernaast, ben nooit zo'n ster in benamingen van akkoorden.
Wat ik bedoel is bijvoorbeeld in de F variant:135xxx (EADgbe)
Of in de A variant: x024xx / 579xxx

Heb je daar wat aan?

De 3e is inderdaad anders.
En ik zie dat Clapton heel vaak die 2 vormen gebruikt.

Dus, de vorm van foto 1, 2 en 4
En de vorm op foto 3.

En ik neem aan dat je die, net als de normale A- en E-vormige barré-akkoorden gewoon kunt doorschuiven.

Die akkoorden klinken wel vet.
Dat 1e A-variatie akkoord, kwam mijn gitaarleraar ook mee. Een heel vergelijkbaar akkoord.
Alleen zei hij dat ik mn wijsvinger plat moest leggen.

Dat andere akkoord is wel heel vreemd te pakken (in F-positie), maar in A-positie is het prima te doen.
Alleen, dat akkoord lijkt niet echt op het 'Fuck you-akkoord' van Clapton (foto 1, 2, 4)

Guitarik
24 november 2009, 18:43
Als je echt wil fuck-you-en moet je het akkoord dus met wijs- ringvinger en pink pakken en je middelvinger zo strak mogelijk in de lucht steken. Dat vraagt wel enig rek- en strekwerk. Misschien maar op de hoge fretten beginnen. Succes!

Portel
24 november 2009, 18:54
Ik wil niet per se Fuck Youën, ik wil gewoon weten hoe hij (en andere gitaristen) die akkoorden pakken.

Ik heb namelijk meerdere gitaristen gezien die hun akkoorden zo spelen. Dat zouden ze wel niet alleen doen omdat het er cool uitziet, maar omdat het mooier klinkt ofzo.

Van Dattum
24 november 2009, 22:28
Sigworthy!!

Portel
24 november 2009, 22:43
Moet je ook een link naar de foto erbij doen hè :P
Anders snappen ze de clue niet

-=JEROEN=-
24 november 2009, 23:37
Ik kan niet horen wat hij speelt. Het zou heel goed kunnen dat hij maar 2 tonen speelt op foto 1, 2 en 4.

De grondtoon en bijbehorende kwint:
http://www.learn-to-play-rock-guitar.com/images/C-sharp-5-chord.gif



Foto 3 lijkt op een mineur barré akkoord, maar dan niet als barré met wijsvinger gespeeld, maar met de duim over de bassnaren. Zo speelde Hendrix zo'n beetje alles en vele na hem.

De basis:
http://listentoleon.net/wp/wp-content/uploads/2009/10/jimi-hendrix-guitar.jpg

Dit is alleen aan te raden als je lange lenige vingers hebt.



Als E-vorm is het wel te doen:
A majeur barré
e|--5-- wijs
B|--5-- wijs
G|--6-- middel
D|--7-- pink
A|--7-- ring
E|--5-- duim

A mineur barré
e|--5-- wijs
B|--5-- wijs
G|--5-- wijs
D|--7-- pink
A|--7-- ring
E|--5-- duim

Heibel
25 november 2009, 10:22
Goeie vraag! Ik heb me daar vroeger ook wel over verbaasd, omdat het inderdaad heel erg typisch van Clapton is. Zeker toen ik net begon met gitaarspelen was hij m'n grote held..Inmiddels zijn daar echter anderen bijgekomen..to the point..
Clapton is in mijn ogen een nogal luie slaggitarist. Hij laat meer wég dan dat hij toevoegt (zoals Hendrix). Het fuck you akkoord speel ik zelf ook regelmatig..Het zijn gewone powerchords volgens mij..dus een C is bijvoorbeeld: x355xx
De d en de g in dat akkoord speelt hij met z'n ringvinger, waardoor z'n middelvinger zo omhoog steekt..Of hij laat zelfs de g nog weg..Het is puur gemak. Luister eens naar Sunshine of your love, dat kun je bijna in z'n geheel met dat soort akkoorden spelen..

Heibel
25 november 2009, 10:31
NB: foto 3 is volgens mij een versimpeld mineur 7 akkoord. Dus bijvoorbeeld cmin7: xx5323 met de vingerzetting 5 ringvinger, 3 wijsvinger (barré) en 2 middelvinger..Doordat je niet de hele barré pakt en de hoge g niet persé gebruikt hoeft te worden, is het lekker makkelijk om je duim over de hals te leggen. Ik betwijfel of hij namelijk net als Hendrix de duim bewust gebruikt om grondtonen van akkoorden te vormen, maar eerder om te dempen en omdat het gewoon makkelijk pakt met dat soort akkoordvormen..Doe ik ook, maar het is feitelijk natuurlijk slechte techniek. Ik kreeg ze er dan ook van langs die blauwe maandag dat ik gitaarlessen kreeg op de muziekschool en al 'n tijdje speelde..Het was [I]not done[I] op die manier..

Portel
25 november 2009, 13:21
Normale barré-akkoorden kan ik al.
E- en A-vorm.

Maar ik wilde weer eens iets anders leren, 'Clapton-Chords' leken me wel grappig :-)


Goeie vraag! Ik heb me daar vroeger ook wel over verbaasd, omdat het inderdaad heel erg typisch van Clapton is. Zeker toen ik net begon met gitaarspelen was hij m'n grote held..Inmiddels zijn daar echter anderen bijgekomen..to the point..
Clapton is in mijn ogen een nogal luie slaggitarist. Hij laat meer wég dan dat hij toevoegt (zoals Hendrix). Het fuck you akkoord speel ik zelf ook regelmatig..Het zijn gewone powerchords volgens mij..dus een C is bijvoorbeeld: x355xx
De d en de g in dat akkoord speelt hij met z'n ringvinger, waardoor z'n middelvinger zo omhoog steekt..Of hij laat zelfs de g nog weg..Het is puur gemak. Luister eens naar Sunshine of your love, dat kun je bijna in z'n geheel met dat soort akkoorden spelen..

Dat Power-Chords idee heb ik zelf ook geprobeerd en werkt ook best wel.
De rest moet ik vanmiddag maar eens nalezen, zit nu namelijk op school.

Maar iig bedankt! Ziet er 'helpfull' uit!

-=JEROEN=-
25 november 2009, 16:19
Wat ik postte zijn geen normale barré akkoorden!

Portel
25 november 2009, 17:33
Wat ik postte zijn geen normale barré akkoorden!

Dit niet?

A majeur barré
e|--5-- wijs
B|--5-- wijs
G|--6-- middel
D|--7-- pink
A|--7-- ring
E|--5-- duim

A mineur barré
e|--5-- wijs
B|--5-- wijs
G|--5-- wijs
D|--7-- pink
A|--7-- ring
E|--5-- duim

Zo pak ik mn barré-akkoorden namelijk altijd :P

Ik merk nu op dat je de E-snaar speelt met duim.
Doelde je daar op?
Maar, dat blijf je dezelfde vorm houden.

Clapton, Hendrix en Mayer gebruiken heel andere vormen!

(PS: Barré-akkoorden met C-vorm. Hoe kan je die het beste pakken?)

Tim..
25 november 2009, 18:00
(....)

(PS: Barré-akkoorden met C-vorm. Hoe kan je die het beste pakken?)

-2- wijs
-3- middel
-2- wijs
-4- ring
-5- pink
-x- (x)

Zo pak ik hem

Portel
25 november 2009, 20:23
Zo pak ik hem inderdaad ook.
Maar... mijn pink past er soms nét niet bij

Joene1988
25 november 2009, 22:12
Wat dacht je van een E powerchord in een D-vorm...


e: x
B: 5
G:4
D: 2
A:x
E:x

Portel
25 november 2009, 22:33
Hé! Die ken ik niet!

Kun je dat uitleggen?
Een E-powerchord in D-vorm?

Is het akkoord dat je dan speelt een E en speel je het op de D-snaar?
Of is het een D akkoord, waarvan de 'basnoot' een E is?

En is dit ook wat Clapton speelt?
Lijkt er iig wel op! (zo, uit mn hoofd)

edje kadetje
25 november 2009, 23:39
Hé! Die ken ik niet!

Kun je dat uitleggen?
Een E-powerchord in D-vorm?

Is het akkoord dat je dan speelt een E en speel je het op de D-snaar?
Of is het een D akkoord, waarvan de 'basnoot' een E is?

En is dit ook wat Clapton speelt?
Lijkt er iig wel op! (zo, uit mn hoofd)

het is een gewoon E-akkoord (power dan wel te verstaan).

ErikE
26 november 2009, 15:30
Als men het heeft over bv. een D-vorm, betekent dat de vorm die het OPEN D- akkoord heeft, maar dan dus
"verschuifbaar".

In het zogenaamde CAGED systeem gebruik je dit bij de 5 meest voorkomende akkoordvormen, open C, A, G, E en D.

Als je dit onder de knie hebt kun je eigenlijk elk akkoordenschema spelen terwijl je op 1 positie op de hals blijft.

Portel
26 november 2009, 16:32
Maar, in waar Joene1988 het over heeft, zie ik geen open D-vorm,

e: x
B: 5
G:4
D: 2
A:x
E:x

Dit is gewoon een Powerchord, met basnoot op de D-snaar.
CAGED-systeem is dat je barré-akkoorden kan spelen met de C-, A-, G-, E- en D-vorm?

EDIT: Oh, nu zie ik het!
Als je xx2454 speelt heb je een D vorm!

ErikE
26 november 2009, 16:51
Je snapt 'm! :)

Joene1988
26 november 2009, 22:29
Jup, en die laatste 4 op de hoge e snaar is dan de terts = G#, en die wil je in een powerchord-vorm niet horen.

Zoals al hierboven gezegd, check the caged system, hieruit kan je een heleboel halen, indien je het goed gebruikt.

Toen ik ook middelvinger-opsteek-chord las, dacht ik al: die ken ik, want dat doe ik ook altijd:P

Portel
27 november 2009, 07:29
En hoe werkt dat CAGED-systeem dan?

en bij de G, dan?
Moet je dan een powerchord op de G-snaar spelen?
e-4
B-3
G-2
D-x
A-x
E-x

Of een G opschuiven?
e-5
B-0
G-0
D-0
A-4
E-5

En wat te doen met de open snaren?
Een vinger erachter?
e-5
B-2
G-2
D-2
A-4
E-5

Eventueel zonder dunne E-snaar?

Joene1988
27 november 2009, 11:39
De G kun je ook gewoon doorschuiven, maar omdat dit vaak redelijk lastig gaat, en flink stretchen word, speelt men/ik vaak alleen de bovenste 3/4 snaren.

dus voor bijvoorbeeld een C:

e-8
B-8
G-5
D-5
A-X
E-X

dit is bijvoorbeeld weer heel makkelijk te varieren naar de G in D vorm:

e-x
B-8
G-7
D-5
A-x
E-x

Of naar een Am, Dm of F, die mag je zelf uitzoeken, heeft iets te maken met doorgeschoven C en E(m) akkoorden:B

Op deze manier heb je alle akkoorden in de toonsoort C, en kun je varieren als je met meerdere gitaren speelt.

-=JEROEN=-
27 november 2009, 20:13
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100343&highlight=caged

Portel
28 november 2009, 11:12
De G kun je ook gewoon doorschuiven, maar omdat dit vaak redelijk lastig gaat, en flink stretchen word, speelt men/ik vaak alleen de bovenste 3/4 snaren.

dus voor bijvoorbeeld een C:

e-8
B-8
G-5
D-5
A-X
E-X

dit is bijvoorbeeld weer heel makkelijk te varieren naar de G in D vorm:

e-x
B-8
G-7
D-5
A-x
E-x

Of naar een Am, Dm of F, die mag je zelf uitzoeken, heeft iets te maken met doorgeschoven C en E(m) akkoorden:B

Op deze manier heb je alle akkoorden in de toonsoort C, en kun je varieren als je met meerdere gitaren speelt.

Als je de G in D-vorm 2 vakjes opschuift, heb je een A.
Maar hoe maak ik er dan een mineur van?

G in D-vorm 2 vakjes terug, heb je een F.

En als je de C (xx5588 ) 2 vakjes doorschuift heb je een D.
Opnieuw, weet ik niet hoe je er mineur van maakt.

CowGuitar
28 november 2009, 18:00
Drie pagina's met posts en nog niemand die gevraagd heeft wie die chick op foto 3 is? :chicken:

Renin
28 november 2009, 19:26
omdat iedereen weet dat dat (hoe heet ze ook alweer) is :)

Ex- van lance armstrong en ja,

ook ex van Clapton.

(if it makes you happy, all I wanna do en de Bond-theme: tomorrow never dies)

Mitch
28 november 2009, 20:07
The lovely miss Sheryl Crow.

CowGuitar
28 november 2009, 20:38
Die naam kwam als eerste bij me op! Alleen ik dacht eigenlijk dat zij bruin haar had.

Sorry voor deze interruptie, gaat u verder :)

Joene1988
29 november 2009, 19:51
Als je de G in D-vorm 2 vakjes opschuift, heb je een A.
Maar hoe maak ik er dan een mineur van?

G in D-vorm 2 vakjes terug, heb je een F.

En als je de C (xx5588 ) 2 vakjes doorschuift heb je een D.
Opnieuw, weet ik niet hoe je er mineur van maakt.


Een mineur maak je natuurlijk gewoon door de terts te mollen. Een mineur akkoord bestaat namelijk uit een 1, b3 en een 5. Voor bijvoorbeeld een C-akkoord een C Eb G.

Voor bovenstaande akkoorden geld dit niet, aangezien het powerchords zijn, en je toch alleen de 1 en 5 speelt. Dat betekent dat je geen puur alleen majeur/mineur akkoord speelt. De bassist/pianist etc zal dan uitmaken wat het akkoord word. Vooral voor rock word dit principe gebruikt.

Als je per-se wel een mineur akkoord wilt spelen, moet je geen powerchords spelen:P

Portel
29 november 2009, 20:01
Ik wil het niet per se hoor, maar ik kreeg de opdracht zelf uit te zoeken hoe je een Am en Dm speelt.

ErikE
29 november 2009, 22:01
Je moet uitgaan van open akkoorden. Een goed trucje zou dan het volgende zijn:
Pak het open akkoord dat je wilt kunnen verschuiven met je middel- en ringvinger en pink, zodat je je wijsvinger "overhoudt". Schuif alles 1 of meer vakjes naar rechts (als je rechts bent) en vervang de topkam door je wijsvinger.

Als je het akkoord waar je vanuit gaat niet met die drie vingers kan spelen, zal dat in barré-vorm ook niet lukken.

Portel
30 november 2009, 08:16
Ja, zover was ik ook al :-)

Ik kan gewoon E- en A- vorm barrees spelen, maar ik vroeg me af welke akkoorden Eric Clapton speelt.
En toen kwamen we bij C-,G- en D-vorm barrees uit.
Toen vroeg ik me af hoe ik die het beste kan spelen. Maar ik denk dat dat meer een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Sommigen spelen een B namelijk het liefst met wijsvinger en pink, anderen wijsvinger en ringvinger en anderen gebruiken alle vingers.

-=JEROEN=-
30 november 2009, 12:18
Misschien handig om eens een theorie lesje over akkoorden te volgen.

Een akkoord is een 3 (of meer) klank, bestaande uit 2 (of meer) intervallen.
Beginnend met die 3 klanken: een maj of min akkoord bestaat uit 3 tonen: de grondtoon, de terts en de kwint.

D min akkoord = d, f en a
d = de grondtoon
a = de kwint
f = de kleine terts, die er voor zorgt dat het een mineur akkoord is

D maj akkoord = d, fis en a
fis = de grote tertst, maakt het akkoord majeur

Tot zover les 1. Ga eens kijken hoeveel D maj en min akkoorden je kan vinden op je gitaar.
(iedere combinatie van d, f en a is een Dm akkoord)

Portel
30 november 2009, 16:15
Misschien handig om eens een theorie lesje over akkoorden te volgen.

Een akkoord is een 3 (of meer) klank, bestaande uit 2 (of meer) intervallen.
Beginnend met die 3 klanken: een maj of min akkoord bestaat uit 3 tonen: de grondtoon, de terts en de kwint.

D min akkoord = d, f en a
d = de grondtoon
a = de kwint
f = de kleine terts, die er voor zorgt dat het een mineur akkoord is

D maj akkoord = d, fis en a
fis = de grote tertst, maakt het akkoord majeur

Tot zover les 1. Ga eens kijken hoeveel D maj en min akkoorden je kan vinden op je gitaar.
(iedere combinatie van d, f en a is een Dm akkoord)

Zijn dit ook Dm-akkoorden?

xxx001 xxx0013

Ik heb geen zin om álle Dm-akkoorden te zoeken,
Maar er is nog: C 2 vakjes naar rechts, A 5 vakjes naar rechts, E, 10 vakjes naar rechts.

-=JEROEN=-
30 november 2009, 17:44
Zijn dit ook Dm-akkoorden?

xxx001 xxx0013
Geef hier zelf eens antwoord op.

Welke tonen speel je daar?

Portel
30 november 2009, 19:09
D A en F

Dus zouden het Dm-akkoorden moeten zijn.
Maar... is dat niet erg raar?
Het klinkt iig erg raar.

Hoe weet je wat de kwint en terts is?
(Bij een C)

ErikE
30 november 2009, 20:21
Aha, je hebt de akkoorden verkeerd om genoteerd begrijp ik...

x
x
x
0
0
1

Dat zijn inderdaad de noten van een Dmi maar is geen voor de hand liggende ligging, behalve misschien als je Death Metal speelt...

Ik denk dat het geen kwaad zou kunnen jezelf wat basis theorie bij te (laten) brengen. Check zoals Jeroen al aangaf zijn theorielessen maar eens en begin bij het begin, niet halverwege...

Portel
30 november 2009, 21:16
Ik kan gerust spelen hoor, en ik speel zeker geen metal.
Ik heb al bijna 2 jaar les. (In Januari 2 jaar)
Dus ik kan de meest gangbare akkoorden wel. (Open, A- en E- vorm barré. *7 akkoorden (E7, F7, F#7, G7, G#7 etc.)
wat variaties op D (Dsus4, Dsus2, open Dmin7, open D7)
Wat variaties op C (weet de namen niet echt)

Maar jullie zouden daar wel anders over denken als mij ;)

ErikE
30 november 2009, 21:55
Ik bedoel het niet lullig of zo, laat ik dat voorop stellen!

Maar er is een verschil tussen het (uit je hoofd) leren van allerlei akkoorden, toonladders, solo's en dergelijke en het leren van de theorie erachter.

Kortom, hoe zijn akkoorden opgebouwd, wat is het verband tussen toonladders/toonsoorten en akkoorden, dat werk.

Feitelijk het verschil tussen, om er even een cliché in te gooien, iemand een vis geven of leren vissen. Trust me, als je je hier in verdiept gaat er een wereld voor je open en ontstaat er ineens een hele hoop logica in dingen die je al kent of zelfs voor het eerst hoort. Of zelf wilt bedenken! (/Ratelband mode off)

-=JEROEN=-
1 december 2009, 01:46
D A en F

Dus zouden het Dm-akkoorden moeten zijn.
Maar... is dat niet erg raar?
Het klinkt iig erg raar.

Hoe weet je wat de kwint en terts is?
(Bij een C)
Ik sluit me aan bij ErikE, vraag je leraar om wat uitleg over de basis theorie. Wat is een terts? Wat is een kwint? Wat is het verschil tussen D7, Dmaj7 en Dm7? Enz.

Als je er niet uitkomt wil ik wel een nieuwe les samenstellen waarin ik me alleen toespits op akkoorden.

DeadHerring
1 december 2009, 09:30
toch maar even zeggen dat het typische Hendrix-akkoord een open F-vorm is, waarbij ie de low E-string fret met de duim en A-string mute met de duim. Zo ervaar ik het toch altijd. 'Fire' is daar een fantastisch voorbeeld van, een van Hendrix' meest samenhangende tracks IMO.

Portel
1 december 2009, 13:01
Ik zal er eens naar luisteren :-)
Mijn vingers zijn trouwens niet zo buigzaam.

Duim op dikke E red ik nog, de A muten kan misschien ook nog.
Maar dan kan ik alle andere snaren niet indrukken met mn wijs.

WICKED
2 december 2009, 18:07
clapton pakt gewoon een powerchord/majeur greepje.

je kunt bijv c powerchord spelen:

x
x
x
5 p
3 w
x

maar ook een c majeur door een barree te maken met je pink

x
5 p
5 p
5 p
3 w
x

zo kan soms sneller en makkelijker overschakelen met nootjes toevoegen.