PDA

View Full Version : Snaar klinkt raar squier strat



riccardo-92
24 november 2009, 14:58
Besten,

Heb sinds kort een squier strat (nieuw), en het viel me vanaf het begin op dat de B-snaar niet zuiver klinkt. Net of die iets raakt. Als ik mijn vinger op de eerste fret hou, en dan de snaar aansla klinkt hij echter wel zuiver.
Zie:
http://img34.imageshack.us/i/24112009046.mp4/

Hoe kan ik dit verhelpen? Snaar staat wel gewoon strak genoeg.

Bvd,
Riccardo.

Brewskie
24 november 2009, 15:01
Besten,

Heb sinds kort een squier strat (nieuw), en het viel me vanaf het begin op dat de B-snaar niet zuiver klinkt. Net of die iets raakt. Als ik mijn vinger op de eerste fret hou, en dan de snaar aansla klinkt hij echter wel zuiver.
Zie:
http://img34.imageshack.us/i/24112009046.mp4/

Hoe kan ik dit verhelpen? Snaar staat wel gewoon strak genoeg.

Bvd,
Riccardo.

Dat lijkt op fretbuz. Dat zou er op kunnen duiden dat je topkam te diep is uitgefreest, bij de b-snaar. Daardoor loopt hij aan tegen de eerste fret. Als je de snaar 'fret' op de eerste positie krijg je dit namelijk niet.

riccardo-92
24 november 2009, 15:02
Oke, thanks.
Kan ik hier iets aan doen?

TimS
24 november 2009, 15:14
Nieuwe topkam

lekker gestemd trouwens :seriousf:

Ibanez666
24 november 2009, 15:17
Nieuwe topkam

lekker gestemd trouwens :seriousf:

of ff opvullen die topkam

Fenderfan
24 november 2009, 16:18
Hey riccardo ,

Is geen fretbuzz. Je groef in de kam is waarschijnlijk te breed voor de snaar die er op ligt. leg de snaar maar eens op je topkam en stem m. Als het dan weg is weet je het zeker. Het is geen fretbuzz omdat je snaar ook vals klinkt. Dan ligt het aan de kam.

Sinner1980
24 november 2009, 16:21
Oke, thanks.
Kan ik hier iets aan doen?

Inruilen voor een Fender...:strat:
Terug naar de winkel natuurlijk en klagen,laat hun het maar oplossen denk?

Brewskie
24 november 2009, 16:33
Hey riccardo ,

Is geen fretbuzz. Je groef in de kam is waarschijnlijk te breed voor de snaar die er op ligt. leg de snaar maar eens op je topkam en stem m. Als het dan weg is weet je het zeker. Het is geen fretbuzz omdat je snaar ook vals klinkt. Dan ligt het aan de kam.

Lijkt me iets te stellig, Fenderfan ! Als je de snaar op je kam legt, weet je het niet zeker. Je kunt fretbuz hiermee niet uitsluiten als oorzaak van het probleem. Dat je geen fretbuzz krijgt, met jouw suggestie is overigens wel zeker, want dan hangt de snaar een halve cm boven je fretboard. Maar dat lost het probleem niet op. Ik zou beginnen met een druppeltje seconde lijm in de betreffende gleuf en vervolgens op goede hoogte uitvijlen. Dan ben je het breedte probleem wat jij als oorzaak verwacht, ook kwijt.

Inruilen voor een Fender...:strat:
Terug naar de winkel natuurlijk en klagen,laat hun het maar oplossen denk?

Ook geen slecht idee. :-)

riccardo-92
24 november 2009, 18:20
Echte fender gaat em niet worden ;)
Zelf op goede hoogte uitvijlen gaat me denk ik niet lukken, heb het goede gereedschap sowieso niet denk ik.

Ik ga wel ff met de musicstore mailen.

Ook al is het een goedkoop ding, hoort gewoon goed te zijn.

Bedankt allemaal.

Thmz
24 november 2009, 18:31
musicstore mailen.
Bel maar. Ik heb gehoord dat ze mails traag/niet beantwoorden :???:

Psychomantis
24 november 2009, 19:16
Bel maar. Ik heb gehoord dat ze mails traag/niet beantwoorden :???:

8/10 antwoorden ze niet, die andere keren pas na een maand :dontgeti:

Sinner1980
24 november 2009, 19:53
Echte fender gaat em niet worden ;)
Zelf op goede hoogte uitvijlen gaat me denk ik niet lukken, heb het goede gereedschap sowieso niet denk ik.

Ik ga wel ff met de musicstore mailen.

Ook al is het een goedkoop ding, hoort gewoon goed te zijn.

Bedankt allemaal.

Music Store??? Oh jee....:soinnocent:

riccardo-92
24 november 2009, 20:06
Is het zo erg gesteld met musicstore :dontgeti:?

lodi
24 november 2009, 20:26
bij zo'n lokale dealer ging je mischien 30 à 40 euro meer betalen voor dat squiertje maar je kon er wel eerst eens op spelen, je zou dit probleem niet hebben gehad, leuke mensen hoor, lokale dealers, alleen spijtig dat hun klanditie wordt afgesnoept door postorderbedrijven à la music store die het materiaal opsturen zonder nazicht-of afstelbeurt, succes met de reparatie.

Mikos
24 november 2009, 20:51
Ik ben sowieso niet echt fan van post order bedrijven, mede omdat je ze niet kunt testen..
Ik denk dat je gewoon even naar een lokale muziek winkel moet gaan en er daar heel even naar moet laten kijken, misschien een verkeerde intonatie?

riccardo-92
1 december 2009, 23:12
Probleem is opgelost.
Niet door musicstore.
Jullie zeiden dat het aan de kam ligt die te diep/te breed zou zijn uitgefreest. Dit klopt inderdaad, heb het nu opgevuld met een klein stukje plastic (bij lange na geen milimeter). Snaar klinkt nu weer zoals het hoort.

Als ik het toch een keer goed wil fixen, zijn hier speciale vijlen voor te koop oid?

Gr

Brewskie
1 december 2009, 23:28
Probleem is opgelost.
Niet door musicstore.
Jullie zeiden dat het aan de kam ligt die te diep/te breed zou zijn uitgefreest. Dit klopt inderdaad, heb het nu opgevuld met een klein stukje plastic (bij lange na geen milimeter). Snaar klinkt nu weer zoals het hoort.

Als ik het toch een keer goed wil fixen, zijn hier speciale vijlen voor te koop oid?

Gr

Gelukkig was dat het. En ja, daar zijn speciale topkamvijlen voor. Vaak in een set van 3 stuks. Elke vijl heeft twee zijden, voor twee snaren. Je kunt zelf bepalen voor welke dikte je ze wilt hebben. Als je ze een beetje schuin houdt, kun je uiteraard ook breder uitvijlen. Die setjes zijn overigens niet goedkoop. Laatste keer dat ik ze gezien heb, waren ze rond de 30 euro voor een set van 3 vijlen.

Edit: ik heb er nu 1 gevonden die voor alle diktes lijkt te zijn van dun naar dikke snaar.
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=2068

riccardo-92
30 december 2009, 12:24
Voor iemand die hetzelfde probleem had,
ik heb er een fender topkam opgezet en nieuwe snaren, en hij klinkt een stuk beter.

Gr

Brewskie
30 december 2009, 12:34
Goed om te lezen, Riccardo.

En heb je met die nieuwe topkam nog wel een beetje redelijke actie ? ...want het tegenovergestelde van fretbuzz is natuurlijk ook niet prettig.

Thundermane
30 december 2009, 12:38
Ben blij dat het gelukt is!
Zelf zou ik alleen sowieso geen squier nemen. Niet om de goede sfeer te verpesten, maar bij Squiers zijn gebreken niet zeldzaam en daarnaast haalt de sound het vaak ook niet bij Fenders (wat ik het ergste vond bij mijn gitaar was de sound... Ja was dus een squier)

riccardo-92
30 december 2009, 12:41
Klinkt super hoor, tegenovergestelde van fretbuzz heb ik nu ook niet.
Die squiers hebben idd altijd wel wat, vriend van me heeft nu ongeveer hetzelfde probleem.
Achja, blij dat het probleem is opgelost met een onderdeeltje van een paar euro.
Nog een vraag:
Mijn tremolo doet het niet, neem aan doordat de brug te vast zit. Wat moet ik hiervoor losdraaien en hoe?

The Crash Cowboy
30 december 2009, 15:48
Kan ook dat de groef in de topkam niet wijd genoeg is; kijk maar eens of de snaar er helemaal in ligt (en de bodem van de groef raakt dus). Anders even goed naar beneden duwen zodat de snaar er goed in valt. Ik had hetzelfde toen ik dikkere snaren op mijn Strat zette; ook de B trouwens.
EDIT: zag dat het probleem al is opgelost, maar misschien hebben anderen iets aan mijn tip.

The Crash Cowboy
30 december 2009, 15:53
Nog een vraag:
Mijn tremolo doet het niet, neem aan doordat de brug te vast zit. Wat moet ik hiervoor losdraaien en hoe?
Het kan zijn dat je de tremolo arm helemaal hebt vastgedraaid. Dan doet ie het niet. Eén slag losser zetten ? Als de arm dan teveel speling heeft, en helemaal los hangt, kun je wat watjes in het gat van de tremolo frotten en dan de arm er voorzichtig weer in draaien.
Het kan ook dat je veren te strak staan. Dan kun je de schroeven waaraan die veren vastzitten in de gitaar (met een plaatje in de body) losser draaien. De brug moet een beetje van de body af komen te staan.

riccardo-92
30 december 2009, 17:06
Oke, ga het proberen.

Gr