PDA

View Full Version : Vervelende g-snaar dano 59



jaywalker
24 november 2009, 14:09
Onlangs een dano 59 gekocht. Fijn gitaartje, maar heeft nog wel wat mankementjes.

De g-snaar ontstemt namelijk snel:
Dit kan al na het spelen na enkele akkoorden. Benden is helemaal not done! Tijdens het stemmen van deze snaar hoor ik af en toe een hoog geluidje. Alsof iemand de snaar tussen de nut en het stem mechaniek aanslaat. Wat ook "raar" is: dat wanneer ik deze snaar gestemd heb, soms deze na een tijdje ook weer omhoog kan gaan onstemmen.

De nut is van metaal, kan dit hiermee te maken hebben? Of ligt dit misschien aan de budget stemmechanieken van de dano 59? Ik moet nog de snaren vervangen, maar ik heb geen zin in dat die snaren om de haverklap gaan knappen omdat er nog iets mis is met de gitaar.


Alvast bedankt!

Nicks
24 november 2009, 14:39
het kan liggen aan die topkam, maar ook aan de manier waarop je de snaar omwonden hebt. Stemmechanieken moet toch wel zo rot zijn als hij niet eens benden aankan. EDIT: toen ik het tophoge geluid las komt bij mij de gedachte van de topkam naar boven.

Nellyrocks
24 november 2009, 14:42
Ik heb nog nooit een gitaar gehad met een lekkere g snaar. Dat is, in mijn beleving, altijd de snaar niet het eerst ontstemt.

marter544
24 november 2009, 14:43
Onlangs een dano 59 gekocht. Fijn gitaartje, maar heeft nog wel wat mankementjes.

De g-snaar ontstemt namelijk snel:
Dit kan al na het spelen na enkele akkoorden. Benden is helemaal not done! Tijdens het stemmen van deze snaar hoor ik af en toe een hoog geluidje. Alsof iemand de snaar tussen de nut en het stem mechaniek aanslaat. Wat ook "raar" is: dat wanneer ik deze snaar gestemd heb, soms deze na een tijdje ook weer omhoog kan gaan onstemmen.

De nut is van metaal, kan dit hiermee te maken hebben? Of ligt dit misschien aan de budget stemmechanieken van de dano 59? Ik moet nog de snaren vervangen, maar ik heb geen zin in dat die snaren om de haverklap gaan knappen omdat er nog iets mis is met de gitaar.


Alvast bedankt!

Komt duidelijk door je topkam. Je snaren klemmen, het gleufje moet wat groter. Nu heb je namelijk vlak na het stemmen aan één kant van de topkam een hogere snaarspanning dan aan de andere kant. Wanneer je ploink als het ware hoort, dan schiet die snaar er door heen en zijn de spanningen weer gelijk, en is je G-snaar vals.

Spitfire
24 november 2009, 14:47
Ik had op mijn oude gitaar inderdaad die 'ploink' als ik hem stemde en na uitvijlen van de topkam waren alle stemproblemen weg :)

Fenderfan
24 november 2009, 16:30
Nou spitfire, het uitvijlen van een topkam is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt er speciaal gereedschap voor nodig. Ga met dat ding even naar de winkel en waarschijnlijk voor noppes maken ze het wel ...

j3r03n
24 november 2009, 16:35
Ik heb ook een (nieuwe) '59 Dano, en ik heb precies dezelfde 'problemen.'

Ik had al bedacht dat ik bij de volgende snarenwissel de topkam een beetje zou moeten uitvijlen. Waar moet ik (en jaywalker) op letten bij het vijlen? Komt dit erg nauw? En wat voor vijltjes kun je hier het beste voor gebruiken?
Of: zijn er evt. andere (betere) topkammen beschikbaar voor de '59 Dano?

Bmweber
24 november 2009, 17:04
had hier op mijn strat ook een keer last van en bij mij was het heel simpel verholpen, ik was er gewoon met een zacht potlood er even doorheen gegaan(topkam) en weg was m'n ploink, misschien eerst dit proberen?

jaywalker
24 november 2009, 20:06
Allereerst super bedankt voor de tips! Ik zal eerst ff informeren bij de american guitar store. Maar ze zijn daar behoorlijk gehaaid...


Ik heb ook een (nieuwe) '59 Dano, en ik heb precies dezelfde 'problemen.'

Ik had al bedacht dat ik bij de volgende snarenwissel de topkam een beetje zou moeten uitvijlen. Waar moet ik (en jaywalker) op letten bij het vijlen? Komt dit erg nauw? En wat voor vijltjes kun je hier het beste voor gebruiken?
Of: zijn er evt. andere (betere) topkammen beschikbaar voor de '59 Dano?

Ik weet niet hoe oud de mijne is. Kan zijn dat dit misschien mee speelt. Hij ziet er iig al aardig bespeeld uit, wel vet! Ben vergeten te vragen aan de vorige eigenaar (Angelo de Rijke) hoe lang hij hem al had. Die lipstick pick ups bevallen me iig erg goed. Maar het is dan ook niet mijn main axe.

j3r03n
24 november 2009, 20:39
Toe maar, een beroemde gitaar ;)

Heb je mss een foto? Aan de volumeknoppen en hardware kun je gemakkelijk zien van welke 'oplage' ie is. De mijne is trouwens uit 2007.

Ik denk dat ik in mijn geval een beetje probeer te vijlen en eventueel nog grafiet ertussen doe. (bedankt voor de potloodtip)

Iemand nog antwoorden op de vorige vragen? :hippie: