PDA

View Full Version : Op zoek naar een goede allround pre-amp



vincent136
24 november 2009, 12:55
Hoi,

Ik ben een beetje op zoek naar een goede, allround pre-amp. Ik wil hem gebruiken voor basgitaar, vocals en wat gitaar stuff en voice-overs.

De reden dat ik een pre-amp wil is omdat ik hier een erg goed setje speakers/eindversterker heb staan waarover ik (bas)gitaar speel. Momenteel prik ik mijn gitaren in via een DAP actieve di, vervolgens gaat het naar een Yamaha MG mengtafeltje en dan naar de eindversterker. Daar haal ik dus niet echt een heel erg goede sound uit.

Maar nu komt het 'probleem', ik gebruik mijn mengtafeltje om mijn geluid van de laptop op te laten binnenkomen (via een line6toneport), de cd speler en de instrumenten. Ik wil mijn Toneport niet als pre-amp gebruiken omdat ik dan altijd mijn laptop daarvoor moet gebruiken en dat wil ik niet. Het mengtafeltje heeft niet echt goede pre-amps. Wanneer ik dus een externe pre-amp heb van kwaliteit heb en die vervolgens weer aansluit op dat mengtafeltje, wat voor rendement heeft die pre-amp dan nog? Heeft het dan überhaupt wel nut?

Ik wil graag mee kunnen spelen met cd's/laptop. Wanneer ik de pre-amp dus rechtstreeks aansluit op mijn eindversterker (ook lastig, een pre-amp is vaak mono), kan ik dus niet meespelen met cd/laptop.

Wat zoek ik voor sound?
Ik ben liefhebber van een lekkere warme sound. Een beetje kleuring is niet erg. Het hoeft niet heel erg modern te klinken allemaal. Een beetje richting de 'tape-sound', mag best. Een buizen pre-amp is dan misschien een idee

Budget: Ik wil hem graag 2e hands zoeken. Nieuwprijs mag dan wel rond de 450 euro, maximaal. 2e hands moet het dan wel voor max. 350 euro te vinden zijn.

Ik zou het ook handig vinden als de pre-amp de mogelijkheid bied om rechtstreeks op te nemen met een usb out o.i.d.

A. Heeft een goede pre-amp nog zin als je hem vervolgens aansluit op een relatief slecht mengtafeltje

B Wat zijn goede pre-amps binnen het budget? Ik weet dat ik zelf moet luisteren/testen, maar wat eye openers zijn zeker niet verkeerd.

Wat heb ik al gezien?
ART TPS II (http://www.musik-produktiv.de/art-tps-ii.aspx)
Is dat wat? Hoe zijn de 'goedkopere' ART pre-amps? Die digitaal MPA pre-amp van ze vind ik eigenlijk te duur.

Alvast bedankt

bert k
24 november 2009, 13:16
Vraag A: inderdaad, een cheapo mengtafeltje kan flink afbreuk doen aan je pre-amp. Maar zie het niet te somber in, de meeste shit ontstaat in het pre-amp gedeelte van de mengtafel, dus die moet je zien te omzeilen. De meeste mengtafels hebben wel een tape-in, met tulppluggen, en die staat rechtrstreeks op de master. Op die manier zou het best goed kunnen gaan klinken, je omzeilt zo alle goedkope electronica van de toonregeling en de interne preamp.

vincent136
24 november 2009, 14:46
Dat is inderdaad een optie.. thanks

vincent136
26 november 2009, 08:57
Niemand? Ik heb veel positieve dingen gehoord over ART, dus ik denk dat ik daar dan maar voor ga. De prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn..

skabouter
26 november 2009, 09:42
ik heb hier een oud topic over, "buizen preamps" ofzo, moet je even opzoeken. Toen werd ART mij door sommigen erg afgeraden. Vermeld even je budget, dat helpt makkelijker.
Mij werd SPL aangeraden, ik had toen de Goldmike gekocht, en hier ben ik nog heel blij mee!
ondertussen heb ik een goedkope ART erbij, de TPS II, en die vind ik helemaal niet zo mooi. slordig, onstrak geluid.

Speeddemon
30 november 2009, 20:04
De Art Voice Channel is wel netjes en in een hogere range dan de TPS.
Het is de opvolger van de Pro Channel, met een compressor, gate/expander, de-esser, EQ en uitgebreide (digitale) I/O sectie.
De buis (buizen?) kan zowel op low als high plate voltage geschakeld worden en mijn ervaring is dat high plate minder ruis heeft en schoner/opener klinkt.