PDA

View Full Version : Aanpassingen, veranderingen voor Mark IV combo?



deftone82
24 november 2009, 11:47
Ik heb sinds kort een Mark IV widebody combo.

Vóór de aankoop (en nu nog steeds) heb ik zoveel mogelijk opgezocht over dit masjien! Op het Boogie forum zelf wordt er veel aangepast, vervangen en gemod. Ik heb de vraag daar ook al gesteld, maar dacht het hier ook een keer te proberen:

Welke vervangingen zouden een upgrade betekenen voor mij amp?
En dan beperkt ik mij tot evt. andere lampen, andere speaker of extra externe speaker.

Momenteel bestaat ie uit:
- Voorversterker: 5 12AX7 buizen
- Eindversterker: 2 standaard Mesa 6L6'en in de buitenste sockets, 2 sovtek 5881WXT in de binnenste twee sockets.
- Speaker: Black Shadow celestion C90 speaker

In de cleans vind ik in de huidige set-up wel mijn goesting, in Rhy 2 ook maar in de lead is het nog wat zoeken.

Sounds die ik wel ongeveer wil benaderen (in eender welk kanaal):
Metallica: de chunky strakke rhythem,
Mastodon: ook de crunchy, iets vuilere sound
G'nR: de plucky lead sound van Slash
Pearl Jam, Qotsa,...

Ik hoor veel over de V30 speake, EL34 buizen, Thiele cabs en dat een gesloten achterkant je lead/crunch strakker maakt, maar dan weer niet aan te raden is voor een combo (vanwege koeling van lampen...)

En misschien voor mijn Gibson SG standaard: andere pickups....?

bring it on!

Chris Winsemius
24 november 2009, 11:49
Als "onstrakheid" het grootste probleem is dan is het tweaken v/d pre-amp (het circuit dan) 'n must imho.

iWishmaster
24 november 2009, 12:14
Wat mis je aan je geluid? Beschreven per genre/band wat je probeert te benaderen?

Metallica lead sound moet niet zo heel moeilijk te doen zijn: staan verschillende settings op grailtone voor. Gewoon allemaal proberen ... Of anders even wachten op AART, die kent de Mark IV zowat uit zn hoofd ;).

caliban
24 november 2009, 14:00
V30 cab eronder gaat naar mijn mening je geluid wat beter maken, geschikter voor metallica sounds. Verder zou ik gewoon veel werken met instellingen. Preamplampen gaan wat veranderen, maar een mark moet van zichzelf al erg strak zijn.

deftone82
24 november 2009, 15:01
Wat mist er aan het geluid...

In het Rhy 2 kanaal wil ik een crunchy, plucky geluid. Ik vind het heerlijk klinken als ik het plectrum op de snaren hoor (voor solo's). Wrschl komt dit bij veel artiesten voor maar bij Qotsa en G'nR vind ik het vaak wel heel lekker klinken! Snapt iemand wat ik bedoel?

In de lead krijg ik ofwel een iets te crunchy geluid (eq met middelste iets boven de onderste lijn) ofwel helt ie over naar een te strak LOG achtige sound (met middelste EQ tot helemaal tegen de onderstelijn). Heb moeite om de vette james 'chugga chugga chugga' te krijgen (denk intro Master of Puppets).
verder staat gain op 7 Pulled, lead drive op 7, bas op 2, middle op 5, treble op 8, full power, triode, harmonics.

Heb al veel van op Grailtone geprobeerd, maar ik denk dat hun instellingen zeer specifiek afhangen van de gitaar/effecten, top/combo......

caliban
24 november 2009, 15:56
..._...._
_........._

......_


Dat moet je met je EQ doen voor Hetfield geluid.

iWishmaster
24 november 2009, 16:03
Heb al veel van op Grailtone geprobeerd, maar ik denk dat hun instellingen zeer specifiek afhangen van de gitaar/effecten, top/combo......

Die van jou ook: daar kunnen wij geen verandering in brengen. Ofwel: blijven proberen. Er zijn mensen die zeggen na 2 jaar met een Mark IV gespeeld te hebben nog steeds nieuwe dingen ontdekken om hun geluid te verbeteren. Dat ding is gewoon vervloekt ;).

Ik zou overigens niet weten waarom je het geluid van Queens of the Stone Age zou willen hebben, want ik vind het afgrijslijke takkeherrie, maar ik denk ook niet dat je dat uit een Mark IV kunt krijgen.

Slash zn tone is al helemaal een specifiek geluid waar je toch echt een marshall-achtige voor nodig hebt als je het mij vraagt. Misschien dat je het met een Mark IV wel kunt benaderen, of anders icm een pedaaltje.

Metallica sound moet toch makkelijk te doen zijn denk ik. Een lichte V-vorm in de GEQ en niet teveel gain, weinig bas, maar wel redelijk wat treble en presence als ik het me goed herinner. Te strak zal het niet snel zijn, maar met teveel gain wordt het rommelig. Overigens zul je ook superstrak moeten spelen om dat geluid te krijgen.

sjaak1990
24 november 2009, 16:05
Als ik jou was zou ik er eens een (goede) v30 cab bij proberen. Verder misschien een beetje experiminteren met de preamp buizen. Met een andere cab en buizen naar smaak kan je amp voor jou een heel stuk beter klinken.

casper innosence
24 november 2009, 16:15
...
Slash zn tone is al helemaal een specifiek geluid waar je toch echt een marshall-achtige voor nodig hebt als je het mij vraagt. Misschien dat je het met een Mark IV wel kunt benaderen, of anders icm een pedaaltje.

...

Is t niet zo dat er voor Appetite for destruction (naast die gemodde Marshall) ook gebruik gemaakt is van Boogies?

iWishmaster
24 november 2009, 16:20
Is t niet zo dat er voor Appetite for destruction (naast die gemodde Marshall) ook gebruik gemaakt is van Boogies?

Door de andere gitarist wel, slash weet ik niet, zou goed kunnen. Wat ik van de Mark IV ken, gaat iig totaal niet samen met GnR. Maar ik heb er maar een paar keer over gespeeld en ben absoluut geen kenner.

Marc Oblivian
24 november 2009, 17:34
Boogies werden door de ritmegitarist van GnR gebruikt. Slash volgens mij altijd een Marshall.

deftone82
24 november 2009, 18:23
Bedankt voor info allemaal!

Die V30, daar ga ik eens voor uitkijken. Alleen spijtig dat ik die nergens kan testen...Wat als ie tegenvalt.

Ook die EQ settings ga ik eens proberen!

Ik heb juist wel te horen gekregen dat ik mijn twee sovtek 5881 buizen moet wisselen met mijn 6L6 buizen...weet iemand hier meer van?

deftone82
24 november 2009, 18:26
Ik zou overigens niet weten waarom je het geluid van Queens of the Stone Age zou willen hebben, want ik vind het afgrijslijke takkeherrie, maar ik denk ook niet dat je dat uit een Mark IV kunt krijgen.

Slash zn tone is al helemaal een specifiek geluid waar je toch echt een marshall-achtige voor nodig hebt als je het mij vraagt. Misschien dat je het met een Mark IV wel kunt benaderen, of anders icm een pedaaltje.


Ik probeer ook niet precies hetzelfde geluid te krijgen. Het is vooral de crunchy "pluck" van beide groepen die ik zelf wel goed vind.

Een misschien een tip voor pedaal?

sjaak1990
24 november 2009, 19:06
Ga naar een beetje gitaarwinkel, daar hebben ze meestal wel een betere v30 cab, dan kan je testen. Verder misschien bij iemand proberen...zijn genoeg mensen met v30 cabs ;)

deftone82
24 november 2009, 20:11
Ga naar een beetje gitaarwinkel, daar hebben ze meestal wel een betere v30 cab, dan kan je testen. Verder misschien bij iemand proberen...zijn genoeg mensen met v30 cabs ;)

Ik dacht mijn C90 speaker te vervangen door een V30...ik weet niet of ik nog meer geluid uit een extra speaker wil? Hij kan nu al hard genoeg...

Of zeg ik nu iets doms?:cooler:

Iceman
24 november 2009, 20:50
Ik heb een Mark IV thuis staan (te leen) dus kan je wel helpen aan Hetfield geluiden.

Vertel met welke gitaar je speelt, welk element er in zit dan kan ik je verder helpen op het leadkanaal.

AART
24 november 2009, 20:56
Zo'n widebody combo is een beetje een lastig ding voor strakke rythm, ik zou hem eens proberen met een goede closed back V30 kast (1x12, 2x12 of 4x12). Die widebody combo's staan erom bekend dat ze erg onstrak zijn.

De amp zelf is strak genoeg voor dat soort werk. Probeer deze settings eens en pas het iets aan naar je eigen wensen:

Gain 8 pull
Treble 8
Bass 2
Drive 7
Presence 5
Master 2
Output 2

Simul-Class
Pentode
Harmonics

EQ ongeveer zoals dit (beetje aanpassen naar smaak en niet de andere settings kopieren, die reageren anders dan op de mark IV):

http://seanmckenna.server101.com/INDEX-March-2008/jamesChead.jpg

Ik gebruik de eq zelf niet zo extreem, dit zijn AJFA settings dacht ik en die plaat is ook wel erg gescooped. Een iets mildere variant van deze instelling voor de eq is wel prima voor metallica stuff van MoP.

caliban
24 november 2009, 21:09
Die EQ is wat ik de vorige pagina al heb gepost :soinnocent:. Ik vind dat echt instant metallica, niet mijn favoriete sound, maar heel erg metallica. Had ik al gezegd dat die setting goed is voor euh METALLICA?
Gewone V scoop klinkt ook goed, maar niet zo instant die ene metal band, hoe heet die ook weer? :)
V30 in je combo steken gaat niet zo goed zijn. Die hebben eigenlijk een closed back cabinet nodig. 2*12 of zo kopen, gaat je denk ik goed bevallen.

deftone82
24 november 2009, 21:27
En met zo'n apparte speaker, kan ik de speaker van de combo uitschakelen?
Zoals ik eerder zei: er komt nu al genoeg geluid uit, twee speakers gaat echt te hard knallen vrees ik?

En wat zijn goede opties? Ik hoor veel goeds over Thiele 1x12 V30...

iemand?

deftone82
24 november 2009, 21:30
Ik heb een Mark IV thuis staan (te leen) dus kan je wel helpen aan Hetfield geluiden.

Vertel met welke gitaar je speelt, welk element er in zit dan kan ik je verder helpen op het leadkanaal.

Ik heb zoals mijn sig zegt een Gibson SG standard met ook standaard pick-ups en een Fender strat (mexican). Ok, dit zijn ook niet de scheur gitaren van metallica! Wil misschien ooit nog een explorer kopen, maar das niet mijn prioriteit!

AART
24 november 2009, 22:15
En met zo'n apparte speaker, kan ik de speaker van de combo uitschakelen?
Zoals ik eerder zei: er komt nu al genoeg geluid uit, twee speakers gaat echt te hard knallen vrees ik?

En wat zijn goede opties? Ik hoor veel goeds over Thiele 1x12 V30...

iemand?

De speaker uit de combo kan uit ja, die kan je er gewoon uitpluggen aan de achterkant, dan hou je in principe gewoon een medium head over qua functies. Thieles zijn niet te krijgen met V30's. De recto 1x12 wel, maar die zijn nieuw redelijk duur. ENGL, Framus, Koch etc maken prima alternatieven voor iets redelijkere prijzen.

Maar neem wel een closed back kast, dat is echt belangrijk wil je die chugga sound uit je Mark IV krijgen.

Iceman
25 november 2009, 11:37
http://members.home.nl/thomas.dijk/Mark4%20SM57%20V30.mp3


De chain: LTD EC1000 met JB > Mark IV > Koch Loadbox > Marshall 4x12 met 1 V30 > SM57 > MOTU896HD > Sonar. Heb alleen wat low- en hipass gedaan, verder geen gate of compressie of een ander effect.

De settings:
Lead gain Pull 7
Lead Treble 7
Lead bass 4
Lead mid 0
Lead Drine Pull 5.5
Lead Voicing op Mid Gain
EQ volgens het MontyJay plaatje
Presence op 4

sjaak1990
25 november 2009, 13:08
Klinkt sowieso erg strak Iceman, naar mijn smaak wel te scooped maar het bewijst wel dat het strak kan :)

Iceman
25 november 2009, 14:47
Klinkt sowieso erg strak Iceman, naar mijn smaak wel te scooped maar het bewijst wel dat het strak kan :)

Is erg scooped, masar als je een Justice of Black album er naast beluisterd valt het nog mee.

Ga nu extra XLR kabel halen en een mikestand zodat er een 2de mike bij kan.
Ik vind het geluid nog veels te juicy, mag wel wat rauwer.

De palmmuted kunnen nog veel strakker, echt. En zonder pedaaltje.
Ik heb voor deze clip zelf de bass op 4 gezet ipv 2 omdat het anders niet natuurlijk strak klonk. Alsof er een te strakke gate op stond.

Iceman
25 november 2009, 17:32
Iets minder scooped, de eq.

http://members.home.nl/thomas.dijk/Boogie%20Mark4%20B1%20V30.mp3

Met een condensator mike opgenomen, StudioProjects B1.

caliban
25 november 2009, 18:41
En met zo'n apparte speaker, kan ik de speaker van de combo uitschakelen?
Zoals ik eerder zei: er komt nu al genoeg geluid uit, twee speakers gaat echt te hard knallen vrees ik?

En wat zijn goede opties? Ik hoor veel goeds over Thiele 1x12 V30...

iemand?

Twee speakers is niet echt harder, gewoon ruimer. Koop gewoon een 2*12 of een 4*12 met v30's, iedereen blijft het zeggen, gewoon doen :p.

deftone82
25 november 2009, 21:00
Iets minder scooped, de eq.

http://members.home.nl/thomas.dijk/Boogie%20Mark4%20B1%20V30.mp3

Met een condensator mike opgenomen, StudioProjects B1.

Dit is inderdaad een hele vette sound.
Maar er komen dan ook heel wat snufjes bij te pas...

ps: kan iemand uitleggen wat zo'n loadbox eigenlijk doet?

Iceman
25 november 2009, 21:41
Eigenlijk geen snufjes.
Met een redelijke geluidskaart krijg je ook hetzelfde geluid.

Die Studio Projects B1 kost nog geen 100 euro.

Die Art preamp is ook nog geen 100 euro.

De Loadbox zit er tussen als weerstand zodat je amp wat meer op z'n kloten krijgt. Ik gebruik 'em zodat de buren niet zoveel last van me hebben. Zonder loadbox kun je ook prima opnemen.

deftone82
25 november 2009, 22:25
Eigenlijk geen snufjes.
Met een redelijke geluidskaart krijg je ook hetzelfde geluid.

Die Studio Projects B1 kost nog geen 100 euro.

Die Art preamp is ook nog geen 100 euro.

De Loadbox zit er tussen als weerstand zodat je amp wat meer op z'n kloten krijgt. Ik gebruik 'em zodat de buren niet zoveel last van me hebben. Zonder loadbox kun je ook prima opnemen.

Ok even terug...geluidskaart? is het niet de bedoeling dat het geluid uit de speaker van je amp (of externe cab) goed klinkt?

Ben even gaan google'en naar die loadbox...hoor ook veel negatieve reacties. Dat ie heel het geluid 'verneukt'? Maar er wordt vaak gezegd dat ie wrschl pas goed is met een min.30watt buizen amp.

En die MOTU896HD...dat ding doet toch ook wat aan het geluid?

Anyway, ik ben nog niet aan het opnemen toe...ik wil goed geluid uit mijn speaker of cab.

Michael AE
25 november 2009, 22:35
Je moet er altijd van uit gaan dat de sound die je helden hebben WEL is opgenomen. Die sound zul je dus nooit uit je speakers krijgen.

Als je zo'n geluid thuis wil hebben, kun je veel beter een modeler gebruiken of je moet gewoon begrijpen dat de sound die uit je speaker komt dichter in de buurt van je helden komt als je hem zou miken.

Probeer voor de gein eens je preamp op je computer aan te sluiten en dan met impulse responses te werken. Dan krijg je dus wel die "opgenomen" sound.

Iceman
26 november 2009, 08:24
Ok even terug...geluidskaart? is het niet de bedoeling dat het geluid uit de speaker van je amp (of externe cab) goed klinkt?

Ben even gaan google'en naar die loadbox...hoor ook veel negatieve reacties. Dat ie heel het geluid 'verneukt'? Maar er wordt vaak gezegd dat ie wrschl pas goed is met een min.30watt buizen amp.

En die MOTU896HD...dat ding doet toch ook wat aan het geluid?

Anyway, ik ben nog niet aan het opnemen toe...ik wil goed geluid uit mijn speaker of cab.

Voor vet geluid zul je wel aan de externe cab moeten. De open achterkant van je combo maakt dat ie niet superdik klinkt.
Gitaargeluid is niets anders dan een reeks factoren. Het begint met jouw klauwtjes, verder heb je een redelijke gitaar (geen 2000 euro gitaar, is niet nodig) met een goed element nodig. Een goede amp heb je al, nu nog een goede 2x12 (of 4x12). Je Mesa verdient ook een goede cab.

De Loadbox.....
Ik heb met en zonder afgeluisterd, maar kan geen groot verschil ontdekken, als er al een verschil is. Heb de Mesa behoorlijk open gehad (wat gaat ie belachelijk hard) en ik vond het hetzelfde klinken.

De MOTU doet niet zoveel qua kleuring aan het geluid.
Laat je niet omver lullen door merken of dollartekens, een speakerkast maakt nog het meeste verschil.

Iceman
26 november 2009, 08:26
Je moet er altijd van uit gaan dat de sound die je helden hebben WEL is opgenomen. Die sound zul je dus nooit uit je speakers krijgen.

Als je zo'n geluid thuis wil hebben, kun je veel beter een modeler gebruiken of je moet gewoon begrijpen dat de sound die uit je speaker komt dichter in de buurt van je helden komt als je hem zou miken.

Probeer voor de gein eens je preamp op je computer aan te sluiten en dan met impulse responses te werken. Dan krijg je dus wel die "opgenomen" sound.

Inderdaad.
Het is echt een belachelijke klus om het geluid wat jij uit je cabinet hoort, op tape te krijgen.
Dmv microfoonplaatsing zoek je als het ware dat geluid op.

deftone82
26 november 2009, 11:50
verder heb je een redelijke gitaar (geen 2000 euro gitaar, is niet nodig) met een goed element nodig. Een goede amp heb je al, nu nog een goede 2x12 (of 4x12). Je Mesa verdient ook een goede cab.


Die gitaar is een Gibson SG Standard met standaard pickups...ik ben al jaren aan het twijfelen of ik pick-ups zou veranderen. Ook hier weer de vraag welke en moet ik dan beide veranderen of 1 van de twee?

Ik ga dus op zoek naar een 2x12 cab! (4x12 is te groot en voor mij niet direct nodig). Iemand merken/tips...die het beste bij m'n Mark IV passen?
Ik vind de combo Mesa/ENGL beetje vreemd...blijf ik niet best bij Mesa?

ohja ps: ik ben me bewust van het feit dat een opgenomen geluid anders klinkt dan rechtstreeks door de speaker...maar ik wil vooral een goed geluid dat 'zo dicht als mogelijk' aanleunt bij de sound van...

caliban
26 november 2009, 13:42
Ik vind de combo Mesa/ENGL beetje vreemd...blijf ik niet best bij Mesa?


Je moet de cabinet kopen die jij het beste vindt, maakt toch niet uit welk merk. Rekening houdend met je budget natuurlijk, en ik vind de cabinets van mesa best dure dingen.

Iceman
26 november 2009, 13:55
Je moet de cabinet kopen die jij het beste vindt, maakt toch niet uit welk merk. Rekening houdend met je budget natuurlijk, en ik vind de cabinets van mesa best dure dingen.


+1

Neem gewoon je gitaar en amp mee naar een gitaar zaak en ga daar een hele ochtend cabinets uitproberen, dan komt je eigen voorkeur al vrij snel naar boven.

Michael AE
26 november 2009, 14:30
ohja ps: ik ben me bewust van het feit dat een opgenomen geluid anders klinkt dan rechtstreeks door de speaker...maar ik wil vooral een goed geluid dat 'zo dicht als mogelijk' aanleunt bij de sound van...

Okay, maar dat is dus niet mogelijk zonder moddeling, tenzij je het geluid kent dat zij uit hun speakers krijgen...

deftone82
26 november 2009, 16:03
+1
Neem gewoon je gitaar en amp mee naar een gitaar zaak en ga daar een hele ochtend cabinets uitproberen, dan komt je eigen voorkeur al vrij snel naar boven.

Maar dan ga ik ook best ergens waar ze er een Mark IV op kunnen aansluiten, anders wil dat toch nog niets zeggen?

Een goede speakercab op een shitty amp, zal toch nog shitty klinken?

Michael AE
26 november 2009, 16:10
Uiteraard gewoon je eigen amp meenemen, tenzij ze daar ook een MKIVb hebben.

caliban
26 november 2009, 16:24
Maar dan ga ik ook best ergens waar ze er een Mark IV op kunnen aansluiten, anders wil dat toch nog niets zeggen?

Een goede speakercab op een shitty amp, zal toch nog shitty klinken?

Het is niet omdat een cabinet niet shitty is dat jij hem goed vindt klinken op jouw versterker. Een marshall mg cabinet is sowieso weinig kwaliteit, de meeste mesa, bogner, engl, orange en noem maar op daarentegen zijn goeie kwaliteit, jij moet hem alleen leuk vinden, en dan nog over jouw specifiek gebruikte amp. Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde cabinets wat neutraler zijn, alhoewel je daar best wat over kunt discussiëren.