PDA

View Full Version : Ampeg vt-22 v4 ventilator aansluiten



Corneel
24 november 2009, 11:44
Hallo,
Ik ben bezig met het repareren van een ampeg vt-22 v4 versterker (recap, nieuwe trafo).
Dit is een verbouwde 110V US versie met 110V uitgangs-stopcontact aan de achterkant. Een vorige eigenaar had op dit stopcontact 230V aangesloten en er een ventilator aangehangen.
Nu wilde ik de ventilator behouden maar op de output geen 230 maar 115V zetten (zowel stopcontact- als ventilatorsnelheid-technisch wel zo handig).. Kan ik dat op de manier zoals in het schema doen of is dat niet aan te raden?

http://www.boemboemklap.nl/diy/ampeg/ampeg_v4_voeding_fan.gif

nico verduin
24 november 2009, 14:25
Hallo,
Ik ben bezig met het repareren van een ampeg vt-22 v4 versterker (recap, nieuwe trafo).
Dit is een verbouwde 110V US versie met 110V uitgangs-stopcontact aan de achterkant. Een vorige eigenaar had op dit stopcontact 230V aangesloten en er een ventilator aangehangen.
Nu wilde ik de ventilator behouden maar op de output geen 230 maar 115V zetten (zowel stopcontact- als ventilatorsnelheid-technisch wel zo handig).. Kan ik dat op de manier zoals in het schema doen of is dat niet aan te raden?

http://www.boemboemklap.nl/diy/ampeg/ampeg_v4_voeding_fan.gif
Corneel

Dat gaat goed hoor. Wordt ie ff stiller van.
Groetjes
Nico

Corneel
28 november 2009, 00:20
Ha Nico,

Bedankt.. Ik heb alles aangesloten (trafo en nieuwe caps) en de versterker doet het weer. Het enige is nu dat mijn voltages te hoog zijn en dat er even wat gepruttel klinkt als ik de versterker inschakel (stand-by omgooi na opwarmen).

Ik meet het volgende:

A: 567V (moet 545V zijn)
B: 566V (moet 535V zijn)
C: 451V (moet 400V zijn)
D: 386V (moet 360V zijn)
E: 350V (moet 325V zijn)

enig idee?

schema (http://www.boemboemklap.nl/diy/ampeg/ampeg_v4.gif)

nico verduin
28 november 2009, 08:10
Dat gepruttel kan van alles zijn (buisje, vuil, cap). Kan zijn dat de buizen wat koud zijn afgesteld. Als je meer biasstroom trekt door je eindbuizen zakt je hele voedingspanning. Wat is je bias spanning?

Corneel
28 november 2009, 12:26
bias is instelbaar (mod van de vorige eigenaar) en stond op -79V. ik heb 'm nu op -62V gezet en de voltages komen al meer in de richting.

ter vergelijking (rest nog niet gemeten)

B is nu 536V (moet 535V zijn)
D is nu 367V (moet 360V zijn)

lijkt er meer op!

cluseau
28 november 2009, 13:22
bias is instelbaar (mod van de vorige eigenaar) en stond op -79V.


-79 lijkt me f**king koud, brrrrrr.
Meet liever het spanningsval over de primaire winding en bereken daar de anodestroom uit. G1 spanning zegt eigenlijk niet zoveel.

Logisch van je spanningen, je hebt dan een zo goed als onbelaste voeding.

Frans.

Corneel
28 november 2009, 20:35
heb het doorgemeten.. kom op volgende:

Winding 1 van de trafo meet 57,1 ohm
Winding 2 meet 56 Ohm

paar 1 (2 x 6L6GC)
stroom Ia: 85mA
spanning Vak: 537V
Ptot/buis: 22,8W

paar 2
Ia: 88,6mA
Vak: 536V
Ptot/buis: 23,74W

waardes gaan na verloop van tijd wat omhoog dus neem aan dat ik bias beter wat 'kouder' kan instellen..

cluseau
28 november 2009, 20:54
heb het doorgemeten.. kom op volgende:

Winding 1 van de trafo meet 57,1 ohm
Winding 2 meet 56 Ohm

paar 1 (2 x 6L6GC)
stroom Ia: 85mA
spanning Vak: 537V
Ptot/buis: 22,8W

paar 2
Ia: 88,6mA
Vak: 536V
Ptot/buis: 23,74W

waardes gaan na verloop van tijd wat omhoog dus neem aan dat ik bias beter wat 'kouder' kan instellen..

30x0.7= 21Watt dus staan ze ietsje te heet volgens de norm. Je zou ze zelfs nog iets kouder kunnen zetten imho. Mooiste is ff kijken met de scoop. Maar je ben op de goede weg. Trafo is waarschijnlijk gemaakt voor 220? Logisch dat je daardoor ook iets meer spanning krijgt. Check de gloeidraad maar eens, die zal ook wel iets hoger zijn dan 6,3. Naar mijn mening is een te hoge stroom schadelijker dan een iets hogere spanning.

Frans

Corneel
28 november 2009, 21:01
Ha Frans,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal bias inderdaad wat omlaag gooien.
Trafo is een nieuwe geschikt voor 230V (2 x 115V).
Amp heeft jaren uitgestaan dus misschien zijn sommige onderdelen versleten (naast voedingselco's).

Ik heb trouwens een scoop, maar wat kan ik daar in dit geval mee (behalve brom in reverbgedeelte traceren.. )?

Corneel

cluseau
28 november 2009, 22:18
Ik heb trouwens een scoop, maar wat kan ik daar in dit geval mee (behalve brom in reverbgedeelte traceren.. )?

Corneel

Sinus op de ingang, scope aan de uitgang en kijken naar de nuldoorgang. Bias afstellen tot er net geen crossover vervorming optreed.

groet

Frans.

btw als je geen toongenerator hebt neem je een laptop. Zat free downloads te vinden voor een toongenerator, anders heb ik wel wat voor je.

Corneel
1 december 2009, 00:37
@Frans: bedankt voor de toelichting. Ga ik proberen.

Ik zit nu nog met het reverb-probleem. Er zit een nare brom in en de reverb-output is behoorlijk zacht. Ik heb de reverb-tank al open gehad maar alles zag er goed uit, wel wat slappe veren.

Als ik de ingangs-kabel van de reverb-tank lostrek blijft de brom hetzelfde dus ik vermoed dat het in het reverb-ontvang gedeelte zit. Vreemd is wel dat als ik de output-kebl ui de tank haal de brom weg is. Misschien kapotte tank?

Ik heb in ieder geval de volgende dingen geprobeerd zonder effect:

- 12AX7 vervangen
- C211 vervangen
- bekabeling gechecked

en aan driverkant (voor de zekerheid):
- C207 vervangen
- C209 vervangen


Zou het in C210, C212 of weerstanden kunnen zitten?

nico verduin
1 december 2009, 07:14
@Frans: bedankt voor de toelichting. Ga ik proberen.

Ik zit nu nog met het reverb-probleem. Er zit een nare brom in en de reverb-output is behoorlijk zacht. Ik heb de reverb-tank al open gehad maar alles zag er goed uit, wel wat slappe veren.

Als ik de ingangs-kabel van de reverb-tank lostrek blijft de brom hetzelfde dus ik vermoed dat het in het reverb-ontvang gedeelte zit. Vreemd is wel dat als ik de output-kebl ui de tank haal de brom weg is. Misschien kapotte tank?

Ik heb in ieder geval de volgende dingen geprobeerd zonder effect:

- 12AX7 vervangen
- C211 vervangen
- bekabeling gechecked

en aan driverkant (voor de zekerheid):
- C207 vervangen
- C209 vervangen


Zou het in C210, C212 of weerstanden kunnen zitten?Zit output kant van de tank dicht bij de voedings trafo? Zo ja, dan de tank omdraaien zodat deze zover mogelijk er vanaf zit. Ze willen nog wel eens brom oppikken.
Zijn de tulp pluggen goed schoon? Heb wel eens mee gemaakt dat ze ge-oxideert zijn en daardoor slecht kontakt maken.
Is de kabel goed?
Ik zou niet zomaar caps gaan vervangen.... Dat doe je als je DC meet op de uitgang van een cap die meer dan pak 'm beet 50-100mV is.

Corneel
8 december 2009, 02:28
ik heb de output-kabel en stekker van de reverb-tank vervangen maar dat heeft helaas niks geholpen. tank zit niet heel dicht bij voedingstrafo maar de positie t.o.v. de voedingstrafo heeft wel invloed.

nico verduin
8 december 2009, 07:30
180 graden draaien lukt niet?

cluseau
8 december 2009, 09:44
ik heb de output-kabel en stekker van de reverb-tank vervangen maar dat heeft helaas niks geholpen. tank zit niet heel dicht bij voedingstrafo maar de positie t.o.v. de voedingstrafo heeft wel invloed.

In de gemonteerde positie heeft het ooit goed gewerkt dus dat kan niet de oorzaak van je klachten zijn. Je zegt dat hij ook zacht is he! Dat doet me denken aan een impedantie probleem. Misschien een domme opmerking maar wissel de stekkers eens om. Mocht dat niet uitmaken is er nog een test mogelijkheid. Trek de stekkers eruit en meet met de Ohmmeter de weerstand tussen de massa en de tip van de plugjes. Hier zou je een relatief lage weerstand van enkele ohms moeten meten voor de ingang van de veerunit. Deze plug moet dan aan de driver. De andere plug zal ergens rond de 1000 ohm liggen, deze moet dan naar de receiver.

Frans.

nico verduin
8 december 2009, 09:52
En check die chassis pluggen eens. Heb ooit wel eens meegemaakt dat die vrij wit (ge-oxideerd) waren uitgeslagen.

Corneel
8 december 2009, 11:42
input meet 165 ohm, output 170 ohm,geen extreme oxidatie op de pluggen..
model is 4FB241C

cluseau
8 december 2009, 13:44
input meet 165 ohm, output 170 ohm,geen extreme oxidatie op de pluggen..
model is 4FB241C

Sorry maar durf niet met zekerheid te zeggen of deze waarden (on)juist zijn. Misschien is er iemand die dit even wil/kan vergelijken. Wat je ook even kan checken is of er DC uit de driver komt. Het wil nog wel eens gebeuren dat de koppelcap van de reverb driver lekt. De veer wordt dan kompleet in de verzadiging gestuurd wat het zachte geluid kan verklaren. Meet dus even met alle regelaars dicht of er DC spanning staat op de reverb driver uitgang. Uiteraard de veer even losnemen.

Frans.

Corneel
12 december 2009, 17:24
ene update over de reverb-brom.
de brom blijft bestaan als ik de reverb-tank loskoppel.
ik concludeer daaruit dat er dus iets in het 12ax7-gedeelte niet pluis is. c212 misschien of een weerstand...?

cluseau
12 december 2009, 19:22
ik concludeer daaruit dat er dus iets in het 12ax7-gedeelte niet pluis is. c212 misschien of een weerstand...?

Daar lijkt het idd wel op, om zeker te zijn even een gewoon audio snoertje pakken met aan weerszijden een cinch (tulp) stekker. Steek een stekker in de onvanger. Zal wel lekker brommen op het moment van inpluggen. Sluit aan de andere kant de tip en de afscherming kort. Je weet dan zeker dat er geen signaal inkomt. Als er dan nog brom hoorbaar is is idd het cirquit van de ontvanger niet goed.

Frans

Corneel
13 december 2009, 17:40
heb de weerstanden en condensatoren rond 12ax7 vervangen en.... resultaat!
de nare brom is weg en reverb werkt weer naar behoren!
voor de volledigheid: R217 en C209 heb ik ook vervangen (in driver gedeelte).

Nico en Frans bedankt voor jullie ondersteuning!
:ok:

cluseau
13 december 2009, 19:11
Super, gefeliciteerd ;).

Frans.

soup
13 december 2009, 20:11
Dit is toch zo'n 'oude' ampeg he?

Zou je misschien wat kunnen opnemen? :) Er staan maar weinig filmpjes op youtube en de clean van deze amp is :lovelove:.