PDA

View Full Version : harley benton ga5 combo biassen of niet



guitarfreakrobert
24 november 2009, 11:25
hey mensen,
Kon het niet duidelijk genoeg vinden ,dus vanaar mijn vraag dus.: Kan ik zomaar de buizen bij die combo verwisselen?, Of moet ie ook naar de buizenboer

alvast bedankt mannen
greetzz Robert :blast:

don marco
24 november 2009, 11:27
biassen moet bij een single ended amp niet. Wat ge wel moet nagaan bij het verwisselen van de eindbuis is dat die binnen zijn Pa max blijft.. Het gedissipeerde vermogen dus..
(dus ook een vorm van biassen)

Chris Winsemius
24 november 2009, 11:38
biassen moet bij een CATHODE BIASED* single ended amp niet. Wat ge wel moet nagaan bij het verwisselen van de eindbuis is dat die binnen zijn Pa max blijft.. Het gedissipeerde vermogen dus..
(dus ook een vorm van biassen)

Bij cathode biased single ended of push pull amps hoef je ip. niet te biasen.

* (adjustable) fixed bias en single ended is namelijk ook mogelijk maar komt bij gitaarversterkers amper voor

don marco
24 november 2009, 11:41
ja is idd ook mogelijk, maar omdat het zelden voorkomt in commerciële SE amps laten we zeggen, is het hier niet van toepassing.

Maar niet elke buis is hetzelfde, nietwaar? Kan dus wel dat de ene buis hoger dissipeert dan de andere..

Chris Winsemius
24 november 2009, 11:44
Maar niet elke buis is hetzelfde, nietwaar? Kan dus wel dat de ene buis hoger dissipeert dan de andere..

Idd. plaatsroom verschilt per buis of setje, vandaar ook "ip." bij wat ik poste...

guitarfreakrobert
24 november 2009, 13:03
Bij cathode biased single ended of push pull amps hoef je ip. niet te biasen.

* (adjustable) fixed bias en single ended is namelijk ook mogelijk maar komt bij gitaarversterkers amper voor

Yeah, ik begijp niets van wat jullie zeggen. ik begrijp dat julie (chris iedergeval wel) amp bouwen enz.ik niet hoor speel er aleen maar op heheh:???:
Kijk ik heb mijn blues junior, die moet naar de buizen boer voor nieuwe buizen, en dus dacht ik de buizen die ik over heb, te proberen in de harley benton ga5 combo mischiens kinkt die dan iets beter of moet ik dat maar niet doen

alvast bedankt mannen
greetzz Robert

Chris Winsemius
24 november 2009, 13:11
5 Watter: gewoon 'n goeie en stevige EL84 in zetten (bijvoorbeeld JJ of NOS mil spec russisch)

BJ: die moet wel gebiased worden, circuit moet dan ook nog aangepast worden, bij de BJ is de standaard bias-instelling eigenlijk te heet voor de eindbuizen en daardoor neemt de laagweergave en de levensduur behoorlijk af.

guitarfreakrobert
24 november 2009, 13:27
5 Watter: gewoon 'n goeie en stevige EL84 in zetten (bijvoorbeeld JJ of NOS mil spec russisch)

BJ: die moet wel gebiased worden, circuit moet dan ook nog aangepast worden, bij de BJ is de standaard bias-instelling eigenlijk te heet voor de eindbuizen en daardoor neemt de laagweergave en de levensduur behoorlijk af.

Hey Thanks Chris,helemaal duidelijk
grettzz Robert

Jan Buurman
24 november 2009, 13:56
Ik heb sinds kort ook zo'n GA5 combootje voor in de huiskamer (volumeknop op een 1/4 en met pedaaltjes). Zoals bekend zijn deze ampjes vrij donker.Met buisjes ga ik binnenkort aan de slag. Maar weet iemand of er winst te halen is met een ander (8") speakertje?
Welke merken leveren 8 inch gitaarspeakers? Ik zag dat Celestion er één levert.

guitarfreakrobert
24 november 2009, 14:04
Ik heb sinds kort ook zo'n GA5 combootje voor in de huiskamer (volumeknop op een 1/4 en met pedaaltjes). Zoals bekend zijn deze ampjes vrij donker.Met buisjes ga ik binnenkort aan de slag. Maar weet iemand of er winst te halen is met een ander (8") speakertje?
Welke merken leveren 8 inch gitaarspeakers? Ik zag dat Celestion er één levert.

Ik heb net de oude buizen van de junior blues erin gezet, en die buizen klinken al beter kan je nagaan. Ga zo de junior weg brengen, en neem gelijk een paar mooie buizen mee. en inderdaad over de speaker blijk ook graag op de hoogte, ik wilde de vesterker uit gaan proberen op een blues sessie ben benieuwd of ie dat trekt
greetzz robert

Midwolda
24 november 2009, 16:20
... Maar weet iemand of er winst te halen is met een ander (8") speakertje?
Welke merken leveren 8 inch gitaarspeakers? Ik zag dat Celestion er één levert.

Celestion levert geen 4 Ohm, alleen 8 Ohm.
Heb net zelf een Weber aangeschaft voor m'n VibroChamp maar die moet ik nog monteren
en aangezien ik nog meer werk heb aan die versterker is dat niet 1-2-3 klaar.
Jensen levert ook 8 inchers.
Let op het wattage en het ohmage (duh).

cluseau
24 november 2009, 17:46
Idd. plaatsroom verschilt per buis of setje, vandaar ook "ip." bij wat ik poste...

Dat is nou het mooie van cathode bias, die stelt zichzelf in naar de gewenste buisstroom ongeacht exemplarische verschillen.
In geval van een GA5 mag je er dus iedere willekeurige EL84 in drukken welke aan de normale specs voldoet. Bias instellen is dus niet nodig. Controleren mag natuurlijk altijd maar je zal zien dat hij vrij constant is ongeacht conditie of fabrikant.


Frans.

Jan Buurman
24 november 2009, 18:27
@Midwolda: Denk je dat een speakerwissel de moeite waard is?

Jan Buurman
24 november 2009, 18:35
Ik heb even op de Weber site gekeken maar die hebben veel keuze. Wat is precies het verschil tussen een speaker met een Alnico magneet en precies dezelfde speaker maar dan met een Ceramic magneet?

Of deze Jensen? http://www.jensentone.com/c8r.php
Ik neem aan dat de GA5 daar beter (helderder) gaat klinken?

Chris Winsemius
24 november 2009, 19:04
Dat is nou het mooie van cathode bias, die stelt zichzelf in naar de gewenste buisstroom ongeacht exemplarische verschillen.
In geval van een GA5 mag je er dus iedere willekeurige EL84 in drukken welke aan de normale specs voldoet. Bias instellen is dus niet nodig. Controleren mag natuurlijk altijd maar je zal zien dat hij vrij constant is ongeacht conditie of fabrikant.


Frans.

+/-

Bij cathodebias maakt de ruststroom en ook de steilheid v/d buizen imho wel uit. Pak maar 'n gitaar en wat setjes buizen en ga dan ervaren hoe ze "spelen", klinken en "aanvoelen".

Maar voor alle duidelijkheid: biasen is niet per se nodig.

don marco
25 november 2009, 10:58
chris ik begrijp niet goed uw reactie op mijn post..

Ik zeg toch dat ge moet zien of ge goed zit met uw dissipatie.. Zoniet , andere weerstand en zien of het wel goed zit.. (dusss in principe moet ge in 90% vd gevallen nix doen, maaaar soms wel)

en dat van fixed bias bij single ended gaat hier niet op.. Daarmee dat het onnodig was om het te vermelden aangezien de kennis van de TS zo ver niet reikt.

Chris Winsemius
25 november 2009, 11:03
en dat van fixed bias bij single ended gaat hier niet op.. Daarmee dat het onnodig was om het te vermelden aangezien de kennis van de TS zo ver niet reikt.

post dan gewoon: buizen d'r in stoppen en klaar..
(daar gaat het om)

jij meldt iets wat ook voor de TS zeer technisch is en ik meld gewoon dat bij SE ook fixed bias mogelijk is maar dat dat amper voorkomt.

ik ga weer solderen...

don marco
25 november 2009, 11:13
Niet bedoeld als een aanval ofzo. Gewoon even mijn punt maken.

aan de TS : verwissel maar buizen naar hartelust. Klinkt de een niet goed dat gooit ge er een andere in.

Jan Buurman
11 februari 2010, 11:14
Ik heb even op de Weber site gekeken maar die hebben veel keuze. Wat is precies het verschil tussen een speaker met een Alnico magneet en precies dezelfde speaker maar dan met een Ceramic magneet?

Of deze Jensen? http://www.jensentone.com/c8r.php
Ik neem aan dat de GA5 daar beter (helderder) gaat klinken?

Bump!
Heeft iemand een mening over de 8" speakertjes? Of ervaring mee?




.