PDA

View Full Version : Hughes & Kettner Duotone



Bastin
24 november 2009, 11:00
Ik ben sindskort de eigenaar van een 2ehands Hughes & Kettner Duotone top.
Heerlijke Amp, prikt goed door het bandgeluid, goede classic rock distortion.

Hier zitten nog steeds de orginele preamp tubes in en de Eindbuizen zijn 3 jaar oud.

Nu wil ik het hele spul gaan vervangen.

5 x 12ax7 in de voortrap
4 x el34 in de powersection

Nu heeft hughes en kettner nergens in een manual staan wat de functies van de preamp buizen vooral omdat het er 5 zijn er zit namelijk geen reverb op.

Er zitten 2 trimpots op de print van de duotone. maar nergens staat welke voor de bias is.

Heeft iemand toevallig een service manual liggen van een duotone?
en buizentips voor dit blauwe monster?

Marco5150
24 november 2009, 15:23
Mogelijkerwijs zijn ze allebei voor de bias. Een trimpot per 2 eindbuizen. Een marshall DSL heeft dit bijvoorbeeld ook.

Overigens heeft eurotubes een aantal instructiefilmpjes over biassen. http://www.eurotubes.com/euro-video.htm Als je bij Marshall DSL kijkt, dan zie je dat deze twee trimpots heeft.

Bastin
24 november 2009, 22:12
5 pre amp buizen kan ik sowieso niet plaatsen.

V1
overdrive op kanaal 2
loop (?)
Phase Inverter

dan houd ik nog 1 buis over....

2 pre-amp buizen hebben ook een metalen koker de rest niet.

caliban
24 november 2009, 23:28
Ik heb het schema, wie het wil stuur een pm met je email adres.

Eerste gainstage is gedeeld voor de twee kanalen, clean heeft nog 1 aparte gainstage. Overdrive heeft nog 3 aparte gainstages.
Fx-loop en Reverb delen hun send en return (dus nog eens 2), en dan zit er net voor de poweramp nog een vreemde cathodevolger (1 stage). En dan de fasedraaier (ook 2).

Samen is dat 1+1+3+2+1+2=10
10 triodes, 5 preamplampen, klopt :).

na de preamp snap ik de versterker niet zo goed, er gaat een mix van enerzijds signaal dat direct van de preamp komt en anderzijds signaal dat door de fx-loop is gegaan verder naar de fase-draaier.

don marco
24 november 2009, 23:37
waarschijnlijk is het zoals ge zelf zegt.

FX loop parallel .. Dus ge kunt het effect volume regelen zodat ge van 100% fx naar 100% droog signaal kunt gaan..

post anders even het schema..

caliban
25 november 2009, 00:51
Heb het naar iemand van het forum gestuurd, hij zal ze misschien wel uploaden. Ik haat die imageshack type sites.

JoVe
25 november 2009, 10:35
Caliban had ze naar mij gestuurd, dus bij deze:

Duotone Preamp (http://joostverschueren.ruhosting.nl/diy/duotonepreamp.jpg)

Duotone Poweramp (http://joostverschueren.ruhosting.nl/diy/duotonepoweramp.jpg)

caliban
25 november 2009, 11:37
Super, dankuwel. Iemand die de bedoeling van die mix naar de poweramp wil toelichten. En waarom een cathodevolger net voor de poweramp, nooit gezien...

cluseau
25 november 2009, 11:54
.... waarom een cathodevolger net voor de poweramp, nooit gezien...

De bovenste CF is bedoeld als impedantie aanpassing voor de send en als driver voor de laagohmige reverb. Er moet de nodige energie geleverd kunnen worden aan de reverbtrafo en de standaard load.

De andere CF is omdat het reverb en return signaal via een apparte trap wordt gemengd in de PI. Als er geen reverb signaal is moet die zijde van de PI voldoende signaalvrij blijven om het gewone signaal te kunnen onderscheiden. De linkerzijde heeft dus een hogere impedantie dan de rechter zijde. Daarom moet de rechterzijde worden aangestuurd via een veel laagohmiger CF cirquit. Dat is wat ik er zo op het eerste gezicht van kan zeggen.

Frans.

Bastin
25 november 2009, 13:04
Heel mooi heren merci,

maar dit is wel de 50w combo versie (met reverb)
heb je toevallig ook die van de 100w head (zonder reverb)

don marco
25 november 2009, 14:10
frans, het reverb en FX signaal loop toch volledig doorheen dezelfde trappen?

PI eerste triode is enkel van preamp dus na MV .
PI tweede triode is van reverb + FX

ik denk maar hardop he ..

cluseau
25 november 2009, 16:43
frans, het reverb en FX signaal loop toch volledig doorheen dezelfde trappen?

PI eerste triode is enkel van preamp dus na MV .
PI tweede triode is van reverb + FX

ik denk maar hardop he ..

Ey Don Marco, jouw eerste stelling is imho juist. Tweede en derde ook trouwens. :D.

Denk zo hard je kan en deel je gedachten, daar leren we allemaal van. :ok:

@Bastin, ik denk dat de 100W in grote lijnen overeenkomt. In dit schema staan idd twee pots. TR2 voor de bias instelling en TR1 voor de hum balance.

Frans.

caliban
25 november 2009, 18:56
De bovenste CF is bedoeld als impedantie aanpassing voor de send en als driver voor de laagohmige reverb. Er moet de nodige energie geleverd kunnen worden aan de reverbtrafo en de standaard load.

De andere CF is omdat het reverb en return signaal via een apparte trap wordt gemengd in de PI. Als er geen reverb signaal is moet die zijde van de PI voldoende signaalvrij blijven om het gewone signaal te kunnen onderscheiden. De linkerzijde heeft dus een hogere impedantie dan de rechter zijde. Daarom moet de rechterzijde worden aangestuurd via een veel laagohmiger CF cirquit. Dat is wat ik er zo op het eerste gezicht van kan zeggen.

Frans.

Oké snap het ongeveer. Die voor de loop en reverb vond ik heel logisch (aangezien de meeste reverb en loop sends zo zijn gemaakt). Wel vreemd hoe ze de fx-loop en reverb bypass bewerkstelligen. In de meeste amps gebeurt dit toch heel erg simpel. Kan het me voor reverb even niet voorstellen, maar voor de fx-loop is er meestal toch gewoon een automatische verbinding tussen send en return als er geen fx-apparaat is aangesloten.
Gaat men er bij HK vanuit dat de CF en de return-stage slecht effect hebben op het signaal?

Trouwens vraagje aan Bastin: waarom wil je de lampen vervangen. 3 jaar is niet zo veel voor poweramp, en preamplampen blijven "eeuwig". Preamplampen begrijp ik als je wat aan je geluid zou willen veranderen.

cluseau
25 november 2009, 20:30
......In de meeste amps gebeurt dit toch heel erg simpel. Kan het me voor reverb even niet voorstellen, maar voor de fx-loop is er meestal toch gewoon een automatische verbinding tussen send en return als er geen fx-apparaat is aangesloten.......



Bij deze amp kun je het dry signaal ten alle tijden doorgeven aan de power amp. Bij de meeste andere amps wordt het dry signaal omgeleid door de fx loop omdat het wordt onderbroken op het moment dat je een plug in de return prikt. Het moet dan door de effects loop heen voor het bij de poweramp kan komen. In dit geval zijn zowel dry als FX signaal afzonderlijk in sterkte regelbaar en kunnen afzonderlijk worden doorgegeven naar de poweramp.


Over buisjes vervangen het volgende: Levensduur is oa afhankelijk van gebruik en (statische) opstelling. Als je regelmatig je amp heen en weer sleept gaan ze echt niet eeuwig mee. Ik gebruik hier dagelijks een buizenradio uit de jaren 50 welke nog helemaal orgineel is op een zekering na. Maar die komt dan ook nauwelijks van zijn plaats

Frans.

don marco
25 november 2009, 21:09
Idd meeste amps hebben een seriële fx loop.. waarbij een onderbreking van het originele signaalpad optreedt bij gebruik van FX

hier gaat het dus om een parallelle loop..