PDA

View Full Version : Jazzy nummer van mij op Youtube



Klopgeest
24 november 2009, 04:13
http://www.youtube.com/watch?v=K64IWqiQU94

Valt dit nou onder JazzPop?? Ik weet 't niet meer met al die genres :)

covermark
25 november 2009, 15:43
Noem het zoals je wilt maar ik vind het een hele mooie progressie en vind het erg lekker gespeeld !!

soup
25 november 2009, 15:58
Klinkt lekker

Divine
25 november 2009, 18:21
Awesome! Mooie gitaar ook. Toevallig liefhebber van Shawn Lane's muziek?

Klopgeest
26 november 2009, 19:25
Bedankt allemaal :)

En inderdaad ken ik Vigier gitaren via Shawn Lane, ook al speel ik geen Shawn Lane muziek. Naast zijn techniek was ik vooral onder de indruk van de Vigier hals die nooit krom trekt. Ik denk er ook over om ooit 'ns een fretloze Vigier te kopen zodat ik ook geen fretonderhoud meer nodig heb :) Jammer genoeg zijn die fretloze gitaren een stuk duurder, waarschijnlijk vanwege de metaal-achtige laag die op de hals gemaakt is.

Ik speelde eerst keyboard en een keyboard heeft geen snaren die je moet vervangen, of iets wat krom trekt of intonatie die afgesteld moet worden, etc. En eerlijk gezegd vind ik al die dingen maar irritant en wil daarom een gitaar die zo dicht mogelijk in de buurt komt van een instrument dat (vrijwel) geen onderhoud nodig heeft.

hendrix2
30 november 2009, 18:35
Vet filmpje! Heel relax om naar te luisteren.

Coole gitaar en mooi geluid ook!

Geen tabje toevallig? Of kan je gewoon de akkoordenprogressie eventueel eens doorsturen :D

soup
30 november 2009, 19:20
akkoordenprogressie zou ik ook wel interessant vinden, als je dat wilt :)

beruk
30 november 2009, 21:51
I like! Gitaargeluid heb ik niet zoveel mee, maar dat is smaak(gebrek ;) ).
Als stuk om naar te luisteren klinkt het een beetje oeverloos imo, maar het zit vol leuke vondsten die op zich al voldoende zijn om ieder afzonderlijk uit te werken als nummer!

glennshred
4 december 2009, 13:31
Machtig gespeeld, lekker gespeeld en ga zo maar door..

iDEM met soupero en hendrix, vind ik wel interessant om ook ééns te doen..
Wel veel oefening vereist maar wat een kunst hoe je dat doet :crazyhappy:

10 op 10 man.

Ibanez666
4 december 2009, 13:47
Klinkt prima! Ik heb sowieso respect voor mensen die meer dan 4 akkoorden kunnen onthouden :)

Klopgeest
5 december 2009, 00:20
Dank weer voor de positie reacties.

Tja wat het transcriptie onderwerp betreft:

Ik schrijf eigenlijk nooit dingen uit en doe eigenlijk niets met noten of tab etc..

En ik denk ook niet na over wat voor akkoorden ik gebruik. Ik denk voornamelijk in geluiden en combineer geluiden die ik nodig heb om uit te drukken wat ik wil. Op die manier heb ik heel wat vormen (akkoorden) met mijn vingers leren maken en onthouden en kan ik ze gebruiken in nummers, zoals je in m'n filmpje kunt zien en horen.

Het kunnen visualiseren v/d toonladder kan ik wel weer goed. Ik ben inmiddels zeer bekend met de majeur structuur en, ipv honderd verschillende toonladders te leren, heb ik dus binnen en buiten de majeur structuur leren spelen (wat nog steeds in ontwikkeling is), wat heel cool klinkt en wat ik in dit nummer ook hier en daar toe pas. Dat geeft het jazzy effect in dit nummer, in combinatie met bepaalde akkoorden natuurlijk. Dus theoretisch gezien speel ik misschien wel een andere mode of toonladder, maar daar denk ik niet echt bij na. Als ik dat wel doe vind ik muziek maken veel lastiger. Jazz gitarist Jimmy Bruno doet het ook op deze visuele + gevoel/gehoor-manier en onderwijst die methode ook aan studenten (ook via internet trouwens). Ondanks dat hij zegt dat de namen niet zo belangrijk zijn, weet hij zelf echter wel alles te benoemen.

Terug naar de akkoorden:

Als ik er hard over nadenk weet ik over het algemeen ook wel de namen en weet ook meestal nog wel de reden waarom bijv. een 6/9 akkoord zo heet (die komen trouwens ook voor in dit nummer). Maar als je kijkt hoe dit nummer barst van de akkoorden waarvan ik de meeste dus eigenlijk op gevoel en gehoor samengesteld heb (ook al bestonden ze natuurlijk al) komt het er op neer dat ik er momenteel niet zo'n zin in heb om alles uit te schrijven omdat het te lang zou duren.

Nydoom
12 december 2009, 19:33
vet gespeeld en mooie sound! :ok:

Gert-Jan
12 december 2009, 23:40
respect! Mooi gespeeld en lekkere sound man.