PDA

View Full Version : Snaren vervangen?!



dim
8 april 2003, 21:06
Eigenlijk heb ik twee vraagjes.....

Wanneer vervang jij je snaren?
En welke snaren gebruik je dan?

grtz
Dim

guitarmusicman
8 april 2003, 21:13
vraagje aan jou
-nylon of staal

ik speel staal
vervang het ongeveer om de drie maanden, is voor veel heel lang. maar ik speel pas half jaartje. ik zet er d'addario op. mooi natuurlijk geluid
hoi

dim
8 april 2003, 21:18
heb staal (Yamaha)

Lyricist
11 april 2003, 01:48
je kunt ze het beste om de 3 à 4 weken vervangen, anders spelen ze en klinken ze echt niet meer. je kunt ook de elixer van d'addario nemen, die gaan wat langer mee door een laagje coating wat over de snaar zit.

Kjiratsiekoedel
11 april 2003, 08:14
1. ligt aan je budget, iedere maand is duur
2. ik verving al mijn snaren als er een brak (is 3 maanden), maar ik breek geen snaren meer
3. maar nu heb ik elixirs en vervang ik ze niet meer (of er moet er een springen)

dim
11 april 2003, 08:38
Thanx...

ik zit nu namelijk al een half jaar met mijn eerste setje snaren.... Als het budget het toelaat zal ik eens een paar setjes halen...

groet,
Dimitri

moretel
11 april 2003, 10:39
Bob Dylan speelde altijd op hele oude snaren,
wordt pas een probleem als je merkt dat ze niet lekker meer stemmen.
Geluid van oud en nieuw is verder een kwestie van smaak.
Als je je gitaar niet meer lekker gestemd krijgt en de snaren stroef aan voelen dan wordt het echt tijd om ze te vervangen. Als je niet zoveel geld hebt veeg dan regelmatig je snaren af met een doekje en gebruik fast fret o.i.d. om de levensduur wat te verlengen.

Rutger
11 april 2003, 10:49
Meestal vervang ik ze voor een optreden of als ik me eraan begin te storen. Het geluid wordt dan gewoon dof en dun, er zit geen dynamiek meer in. En dan heb ik veel minder plezier aan het spelen omdat de klank gewoon niet meer mooi is. Met regelmatig schoonmaken blijft je klank idd veel langer goed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-04-11 10:50 ]</font>

guitarmusicman
11 april 2003, 13:22
Op 2003-04-11 01:48, schreef Lyricist:
je kunt ze het beste om de 3 à 4 weken vervangen, anders spelen ze en klinken ze echt niet meer. je kunt ook de elixer van d'addario nemen, die gaan wat langer mee door een laagje coating wat over de snaar zit.


kleine verbetering,
het is exp (extended play) van d'addario
een ander merk is elixir

beiden met het het laagje coating zoals je zegt

en hoevaak je ze veranderd ligt voor ieder anders zoals moretel zegt. 'het beste' bestaat niet. En dan zijn er ook nog andere factoren zoals bijvoorbeeld hoevaak je speelt en zo

Lyricist
11 april 2003, 20:50
exp jah
klopt, (elixer heeft ze ook met coating dacht ik.)

het beste is er ook niet nee, maar ik merk toch dat elke dag spelen de snaar erg snel verneukt om het maar es lekker plat te zeggen. en dan haal ik de maand niet.
en ik vind de klank van nieuwe snaren juist de 1e 3 à 4 dagen weer klote, dus meer dan 2 hoogstens 3 weken plezier heb ik er ook niet van.

dure hobby....dat snarenplukken :wink:

dim
19 april 2003, 10:14
Ik wil nog even bedanken voor de adviezen.
Ik heb zojuist een tweetal setjes gekocht te weten: D'addario en een lekker goedkoop setje van Martin, en hij/zij klinkt weer als nieuw!!!

thanx
Dim