PDA

View Full Version : Optreden prog metal: waar moet je beginnen?!



Liquid_Metal
23 november 2009, 22:42
Ik heb al het een en ander rondgemaild, maar het is zo ontzettend lastig om zaaltjes te vinden die ons willen hebben. We spelen metal waardoor de doelgroep klein is, maar dan is het ook nog prog, waardoor er nog meer mensen afhaken.
En ik betwijfel dus of de standaard kroeg ons wel wil hebben.

Mijn vraag is dus voornamelijk aan mensen die hetzelfde genre spelen en al wat verder gevorderd zijn: hoe vinden en regelen jullie je gigs? Qua muziek en spullen kunnen we wat moois neerzetten, maar ik zou niet weten waar ik het moet zoeken.
Help!!

pimmetje
23 november 2009, 23:13
Dan zal je misschien meer de societeiten en (gesubsidieerde) podia in moeten duiken. Zoals hier in de buurt Flatertheek in Naaldwijk, Nederland3 in Wateringen, Haags Popcentrum (waaronder Bazart en HPC-café) in Den Haag.

Metal zie ik idd zelden in de gewone kroeg op de hoek....

Michael AE
23 november 2009, 23:18
Inderdaad. In (kleine) jongerencentra is vaak wel ruimte voor allerlei verschillende muziek. In kroegen is de baromzet vaak nog belangrijker en dan is het moeilijk om "ingewikkelde" muziek te programmeren. Daar is gezellig praten belangrijker dan de muziek.

Het is lang geleden dat ik prog heb gespeeld, maar er zijn zat zalen die het vaak programmeren. De Boerderij in Zoetermeer en de p3 in Purmerend schieten me nu alleen te binnen, maar er zijn er genoeg.

Succes!

Tankman
24 november 2009, 01:10
Ik speelde in een Hard Rock bandje dat ook heel erg naar prog neigde. Er zat iig erg veel Dream Theater invloed in, incl een Jordan Rudess-gekke toetsenist.

Wij moesten het vooral hebben van zelf georganiseerde evenementen en behulpzame vrienden.

Een vriend die in een kroeg werkte heeft een gig voor ons geregeld. Door ons eigen heftig flyeren hebben wij gezorgd dat ons publiek ons kon vinden. Dit was een Ierse pub, die voor 1 avond totaal niet Iers meer was.

We hebben een jongerencentrum in Schagen gehad. Zij wilden graag een bandjesavond, wij wilden ze graag helpen. Wij hebben de avond georganiseerd, zij hebben gezorgd voor bandopvang, het pand, podium en belichting en voor drank.

Verder hebben we nog op een festival gespeeld, georganiseerd door het zusje van onze gitarist met wat vriendinnen van haar. Kwam ook goed uit.

Een battle of the bands kwam ook nog eens langs. Was het een hard rock en heavy metal battle, lieten ze een funk band meedoen, en de jury koos hunook nog uit als winnaar. Stelletje stoners...

Eventueel kun je ook even contact opnemen met mij en mijn band via de onderstaande links in mijn signature. Wij doen graag mee aan package deals. In elkaars voorprogramma's spelen etc. Wij spelen wel metal, minder prog.

Liquid_Metal
24 november 2009, 07:36
Voor het zelf regelen hebben we, denk ik, nog te weinig ervaring en relaties. Contact opnemen met podia moet op zich wel te doen zijn, maar dan moeten we goed gaan zoeken naar geschikte podia. Ze zijn niet eens makkelijk te vinden.
Samen iets doen zou altijd tof zijn, zeker omdat je dan wat meer van hetzelfde genre neerzet. Dat spreekt me wel aan!

gorgasm
24 november 2009, 08:49
Ik speelde in een Hard Rock bandje dat ook heel erg naar prog neigde. Er zat iig erg veel Dream Theater invloed in, incl een Jordan Rudess-gekke toetsenist.

Wij moesten het vooral hebben van zelf georganiseerde evenementen en behulpzame vrienden.

Een vriend die in een kroeg werkte heeft een gig voor ons geregeld. Door ons eigen heftig flyeren hebben wij gezorgd dat ons publiek ons kon vinden. Dit was een Ierse pub, die voor 1 avond totaal niet Iers meer was.

We hebben een jongerencentrum in Schagen gehad. Zij wilden graag een bandjesavond, wij wilden ze graag helpen. Wij hebben de avond georganiseerd, zij hebben gezorgd voor bandopvang, het pand, podium en belichting en voor drank.

Verder hebben we nog op een festival gespeeld, georganiseerd door het zusje van onze gitarist met wat vriendinnen van haar. Kwam ook goed uit.

Een battle of the bands kwam ook nog eens langs. Was het een hard rock en heavy metal battle, lieten ze een funk band meedoen, en de jury koos hunook nog uit als winnaar. Stelletje stoners...

Eventueel kun je ook even contact opnemen met mij en mijn band via de onderstaande links in mijn signature. Wij doen graag mee aan package deals. In elkaars voorprogramma's spelen etc. Wij spelen wel metal, minder prog.
+100000

zo gaat het velen idd. als onbekende band kan je naar trijoenen man mailen om te spelen, 99% wordt noppes. In jeugdhuizen(als je dat in nederland hebt) dan kan je best wel een sprong wagen. Lokale kroegen hoef je volgens mij nooit te proberen, je jaagt het volk weg die er normaar zit.

Open podia spelen(wat wij als deathmetalband nooit gedaan hebben, prog is nog aan te horen voor sommigen)battle of bands of wacken competities spelen. En spelen voor eten drank, en niet voor geld. Want de vraag is of je het gaat krijgen...

Ik weet wel een paar dingen in belgie waar je wel kan spelen, ik pm wel

Maar er gaat idd heel veel moeite in zitten

Tankman
24 november 2009, 11:54
Voor het zelf regelen hebben we, denk ik, nog te weinig ervaring en relaties. Contact opnemen met podia moet op zich wel te doen zijn, maar dan moeten we goed gaan zoeken naar geschikte podia. Ze zijn niet eens makkelijk te vinden.
Samen iets doen zou altijd tof zijn, zeker omdat je dan wat meer van hetzelfde genre neerzet. Dat spreekt me wel aan!

Het is niet zo ingewikkeld als het eruit ziet. Wij zijn ook zonder enige organisatie ervaring toen naar Schagen geweest. We hebben een hele middag vergadert en uiteindelijk heb ik het grootste deel zelf geregeld. Al werkende leer je hoe het moet.

Zo vroeg een vriendin van me ook of ik voor haar, als verjaardagscadeau bandjes wilde regelen. Waar zij woont is er een hele grote gezamelijk zaal. Het is een studentenhuis. Je gaat gewoon aan het bellen met band etc. Voor je het weet heb je een complete backline en 2 kickass bands die willen spelen voor een krat bier.

Gewoon een poging wagen! Zorg alleen dat je duidelijk afspraken maakt met iedereen die meewerkt.