PDA

View Full Version : Eerste gitaar (help)



ragcage
23 november 2009, 23:13
Hey mede forum leden.

Ik ga binnenkort mijn eerste gitaar kopen en wil liever niet zo'n basis pakket, want ik ben van plan die gitaar de komende jaren wel te gebruiken en dan kan ik ook wel 50 tot 100 euro duurder gaan, toch ?

Ik had al een beetje gezocht, en heb al wat nice gear gevonden :
Ik ben helemaal verzot op de Dean Evo XM
ik hou van zwart, en daarom heb ik ook graag een zwarte gitaar. Het design van deze gitaar vind ik echt mooi(wel standard, but who cares) het zwarte hout)
Maar ik weet niet zeker of deze ook mooi geluid produceert..
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/evoxmtbk-944974e8be68ffc237163d2fa1ed1a21.jpg

En ik had ook al een amp gezocht, ik zat te denken aan de Marshall MG10, misschien een MG15, maar die word me wat te duur, en ik weet niet of het veel uitmaakt, die 5 watt (en of ik het nodig heb)
http://www.musicroom.com/Images/Catalogue/samples/MG10V4.jpg

Wat vinden jullie hiervan ?

mvg,
Erik

Thmz
23 november 2009, 23:31
Neem géén Marshall transistor heb ik gehoord. Het blijkt dat ze nogal schel klinken.
Iets als een Line 6 spider IV
of een Roland Cube 15 (allebei 100 euro)
Deze zijn allebei modelling versterkers waar je al effecten op hebt een veel verschillende sounds.
Hoe meer watt je neemt , hoe meer versterkermodellen en effeten de Line6 Spider IV heeft. Ook de Cube 20 heeft meer versterkermodellen/effecten dan de Cube 15.

Het kan natuurlijk zijn dat die Marshall een leuke versterker is. My 2 cents...

Jasper.
24 november 2009, 00:00
Nee, de MG serie van Marshall schijnt niet zo goed te zijn, De gitaar weet ik niets over.

nickofzo
24 november 2009, 00:05
ik heb een mg 100 hdfx staan

.. had em liever nooit gekocht...
continu problemen met de kanalen...
en het geluid is ook niet om over naar huis te schrijven..
fx dingen die ik nooit gebruik.. nee.. ik wil een keer een echt stoere buizenbak..

om te beginnen zou ik een 10 tot 15 watt ampje nemen.. mocht je later verder gaan en sparen enzo.. kan je een keer een goede buizenbak kopen..

gitaar is niks mis mee;)

ragcage
24 november 2009, 00:20
Bedankt voor het advies over die amp, die moet ik dan maar vervangen xD

nickofzo
24 november 2009, 00:45
misschien een leuke Blackstar of Orange,,

hoewel daar wel een prijskaartje aan zit..

ragcage
24 november 2009, 01:12
Ik denk dat ik voor de Roland Cube 15 ga, er staan goede revieuws van op internet, en hij is betaalbaar :p

Wat is een goede, goedkope webshop waar ik die gitaar en amplifier kan halen ?

En even en klein vraagje,
Als je een gitaar koopt, krijg je er dan een tas en plectrums bij ?
En als je een amp koopt, krijg je er dan kabels bij ?

Tankman
24 november 2009, 01:17
Ik heb altijd geleerd: Stay away of cheap Dean guitars!

Als je een redelijk instap modelletje wilt, wat niet echt el cheapo is qua kwaliteit en looks, kijk dan eens naar een Yamaha Pacifica, een Ibanez GRG170, een Schecter Omen-6 (wel wat duurder), of hell, zelfs een Cruizer ST-200 klinkt beter en speelt best wel lekker.

De ideale starterversterker is een 10 of 15 watter, waarmee je makkelijk goed geluid uit kan krijgen. Aangezien je gitaar niet van top kwaliteit is en je gitaartalent ook nog ontwikkeld moet worden is het al een groot hulpmiddel als je een beetje knap geluid hebt. Knap geluid kan aan het begin als een sterk motivatiepunt voor je werken om verder te willen leren spelen. Kan ik jou uit ervaring vertellen, want ik had rukgeluid, en zag het vaak genoeg niet echt meer zitten. Maar goed, ik lul teveel. Welke versterker?

Een Line6 Spider IV is wel grappig, maar ik vind ze toch niet helemaal voldoen. Het klinkt allemaal zo nep en digitaal. Naar mijn idee staat er nog net geen nintendo op zo'n ding. De duurzaamheid van zo'n Line6 is ook niet best. Ik zie ze al te vaak voor reparaties verstuurd worden.

De ideale oplossing is de Peavey Vypyr 15. Hij kost maar 99 euro, met 2 jaar garantie, en na een korte serie nummer registratie gratis 5 jaar garantie. Je hebt een zooi amp models en een zooi effecten derin gebouwd en zelfs de meest klotegitaar klinkt goed op zo'n ding. Peavey is niet te slopen. Die dingen zijn gebouwd als tanks.

ragcage
24 november 2009, 01:43
Is Dean geen goed merk ?

Ik dacht dat deze gitaaren toch nog wel aardig waren...

Wat vinden jullie dan van een Dean Evo 1000
Die is iets duurder dan mijn orginele keuze, maar lijkt me wel beter..

Tankman
24 november 2009, 01:50
Dean is prima hoor. Ik ben zelf fan van de ML's en de Razorbacks. Maar ik had het over de goedkope Deans. Die zijn verschrikkelijk. Die EVO 1000 zou ik dan ook niet doen.

Meestal als je een gitaar koopt, zit er geen kabel bij, soms wel een goedkoop rotding. Als je een versterker koopt zit er ook meestal geen kabel bij. Plecrums krijg je al helemaal niet gratis. Een tas krijg je bij sommige modellen wel. BC Rich komt vaak met tas, maar dan een rotding. Razorbacks komen met een kofferachtig ding. Alle PRS SE's komen met een stevige tas. Maar houd rekening dat je toch meestal zo'n 20 euro uit zal moeten geven aan een redelijk tas. Ik raad een Rockbag aan student of deluxe line aan.

ragcage
24 november 2009, 09:09
Dan kies ik maar voor een ander merk gitaar :)

Die ibanez is erg nice, maar toch een beetje prijzig vind ik, ik zat net te kijken naar de Ibanez GSA60 en die lijkt me ook erg goed, zijn ook veel mensen tevreden over lees ik.

Is deze gitaar echt een heel stuk slechter dan de GRG170DX ? Als het maar een beetje scheelt, neem ik nattuurlijk liever de goedkope :)
En ik wil hem zowieso nog testen in een gitaarwinkel (als ze zo'n soort hebben) of hij lekker in mijn hand ligd.

Midwolda
24 november 2009, 09:22
En ik wil hem zowieso nog testen in een gitaarwinkel (als ze zo'n soort hebben) of hij lekker in mijn hand ligt.

En dàt vind ik zo ongeveer het belangrijkste argument om een gitaar wel of niet te kopen.
Ik weet welk geluid ik ongeveer wil (HB of SC), en wat het ongeveer mag kosten.
Dan alles proberen wat binnen deze groep valt en degene met de lekkerste "feel" gaat mee naar huis.
De "looks" vind ik dan minder belangrijk, zolang het maar niet spuuglelijk is...
Succes!

Dommedik
24 november 2009, 09:36
Idd, dat is het belangrijkste. Een gitaar moet goed aanvoelen en fijn spelen. En je moet idd weten wat vor geluid je wil, humbucker of single coil. Daar zit echt een heel verschil in:lp::strat: Ik heb ook veel goede dingen gehoord over de instap modellen van ibanez. Zelf heb ik een roland cube 20 x. Echt goede versterkertjes en die effectjes zijn ook leuk. Zeker een aanrader. Wat voor sound wil je dan? Waar luister je naar? welke bands

ragcage
24 november 2009, 09:55
Idd, dat is het belangrijkste. Een gitaar moet goed aanvoelen en fijn spelen. En je moet idd weten wat vor geluid je wil, humbucker of single coil. Daar zit echt een heel verschil in:lp::strat: Ik heb ook veel goede dingen gehoord over de instap modellen van ibanez. Zelf heb ik een roland cube 20 x. Echt goede versterkertjes en die effectjes zijn ook leuk. Zeker een aanrader. Wat voor sound wil je dan? Waar luister je naar? welke bands

Ik wil wel heavy metal kunnen spelen, maar soms wil ik ook een beetje acoustische sounds creëren :) Zoals Red Hot Chilly Peppers
Bands die ik luister zijn:
Metallica, Slayer, Children of Bodom, In Flames, Killswitch, Atreyu, Kreator, Lamb of God..... and so on...

Ik luister vooral trash metal, en death metal. Maar ik hou ook heel erg van metal core, emo en screamo mag er af en toe ook nog wel wezen
:blast:


Maar die ibanez gsa60 is wel goed of niet, op youtube zie ik ook al een paar lui met dat ding en hij klinkt echt wel nice.
En ik vind deze gitaar erg mooi, ik ben (jammergenoeg) echt iemand die op looks let, ik ga me ergeren als hij niet erg mooi is, lol

Midwolda
24 november 2009, 10:02
Zelf ken ik de Ibanez GSA60 (http://www.ibanez.com/EG/guitar.aspx?m=GSA60) niet, maar ik snap dat je 'm mooi vindt... ;)
Hij heeft een brug-humbucker en twee single-coils, dus qua geluid kun je er alle kanten mee op.
Enkele volume- en toon-regeling, mooi simpel, dan kan er ook niet veel kapotgaan, hou ik wel van.
Die tremolo heb ik geen verstand van, daar moet een andere forummer zijn/haar licht maar even over laten schijnen.
Wat me wel opvalt zijn de maten van de neck, erg dun, en dan een long-scale...
typisch Ibanez geloof ik, maar dat moet je zèker even uitproberen!

Nicks
24 november 2009, 12:35
Ik wil wel heavy metal kunnen spelen, maar soms wil ik ook een beetje acoustische sounds creëren :) Zoals Red Hot Chilly Peppers
Bands die ik luister zijn:
Metallica, Slayer, Children of Bodom, In Flames, Killswitch, Atreyu, Kreator, Lamb of God..... and so on...

Ik luister vooral trash metal, en death metal. Maar ik hou ook heel erg van metal core, emo en screamo mag er af en toe ook nog wel wezen
:blast:


Maar die ibanez gsa60 is wel goed of niet, op youtube zie ik ook al een paar lui met dat ding en hij klinkt echt wel nice.
En ik vind deze gitaar erg mooi, ik ben (jammergenoeg) echt iemand die op looks let, ik ga me ergeren als hij niet erg mooi is, lol

Dan moet je nog niet zozeer naar versterkers kijken want de instapmodellen kijken vooral naar veelzijdigheid. Koop een Roland Cube 15x (R-fier amp model zal je wel bevallen) en er een flinke distortion pedaal bij. Voor leuke goedkope en langer houdbare gitaren zou ik neigen naar merken als Vintage, squier of Epiphone... mijd de tremelo gitaren in deze prijscategorie.

ragcage
24 november 2009, 15:53
Kan je me uileggen wat er mis is met die Ibanez ?
http://www.imuso.co.uk/images/Legacy/Product/EG00423.jpg

Je kan die tremelo er toch zo afdraaien, wat is het probleem dan ?
(sorry als het iets heel doms is wat ik nu zeg, ik ben eenalter noob als het om gitaren gaat xD)

Of klinken die Vintage, squier of Epiphone gitaren gewoon beter, in de zelfde prijsklasse (minder dan 200)

Nicks
24 november 2009, 16:16
Kan je me uileggen wat er mis is met die Ibanez ?
http://www.imuso.co.uk/images/Legacy/Product/EG00423.jpg

Je kan die tremelo er toch zo afdraaien, wat is het probleem dan ?
(sorry als het iets heel doms is wat ik nu zeg, ik ben eenalter noob als het om gitaren gaat xD)

Of klinken die Vintage, squier of Epiphone gitaren gewoon beter, in de zelfde prijsklasse (minder dan 200)

het is niet dat een Ibanez slecht is maar tremelo gitaren, juist de goedkope, ontstemmen als een gek. En je betaalt wel extra ervoor, dus dan kan je beter naar een vaste brug op zoek in die prijscategorie. Maar goed, je keuze is wel wat beperkt met de 200 euro grens.
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/ibanez/grg-270-jb
deze ziet er wel interessant uit, floyd rose licensed en heeft ook een locking nut, wat weer de kans op ontstemmen vermindert. Maar ik ben geen Ibanez expert...Iemand anders?

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Ibanez/GRG270/10/1

Fenderfan
24 november 2009, 17:26
koop gewoon een 2ehandsje als versterker. Minder geld en beter spul.

Thmz
24 november 2009, 18:56
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/ibanez/grg-270-jb
deze ziet er wel interessant uit, floyd rose licensed en heeft ook een locking nut, wat weer de kans op ontstemmen vermindert. Maar ik ben geen Ibanez expert...Iemand anders?

Als je al een leek bent, neem dan geen (goedkope) Floyd Rose. Je moet dat ding afstellen ezno. Ik zou gaan voor een GRGR121EX van Ibanez dan. Vaste brug.http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/ibanez/grgr-121-ex-bkn

Ferraririk
24 november 2009, 19:22
het is niet dat een Ibanez slecht is maar tremelo gitaren, juist de goedkope, ontstemmen als een gek. En je betaalt wel extra ervoor


OK, elk topic weer, elke keer, zegt iedereen tegen een beginner, nee, liever niet met tremolo, geeft alleen maar problemen op je eerste gitaar, met snaren vervangen enzo, of het ontstemt snel


nou guess what, ik ben begonnen op een grg170dx, en die tremolo, die niet goed zou zijn?

Nooit problemen mee gehad nooit, en dan bedoel ik nooit als in nooit, nooit ontstemming erdoor gehad (behalve na hank b marvin stijl voor een half uur), nooit moeite met snaren vervangen

ik denk dat tegenwoordig (en dan vooral ibanez) bij die goedkope gitaren, echt een leuke trem erop zit, en niet baggerzooi, zoals hier nog wel eens gezegd wordt

Thmz
24 november 2009, 19:37
Ibanez is zowat het merk dat misschien het meeste ervaring heeft met tremolo's? (zeker Floyd Roses dan) Als je kijkt naar hun Edge Pro tremolo, die verslaat een OFR wel. Toch, zo'n goedkope tremolo is gemaakt van zwakkere metalen die na een tijd zullen verwringen en dus ontstemmen. Een vaste brug is voor die prijsklasse veel duurzamer.

Nicks
24 november 2009, 19:40
OK, elk topic weer, elke keer, zegt iedereen tegen een beginner, nee, liever niet met tremolo, geeft alleen maar problemen op je eerste gitaar, met snaren vervangen enzo, of het ontstemt snel


nou guess what, ik ben begonnen op een grg170dx, en die tremolo, die niet goed zou zijn?

Nooit problemen mee gehad nooit, en dan bedoel ik nooit als in nooit, nooit ontstemming erdoor gehad (behalve na hank b marvin stijl voor een half uur), nooit moeite met snaren vervangen

ik denk dat tegenwoordig (en dan vooral ibanez) bij die goedkope gitaren, echt een leuke trem erop zit, en niet baggerzooi, zoals hier nog wel eens gezegd wordt

http://www.youtube.com/watch?v=FPxY8lpYAUM

ragcage
24 november 2009, 19:56
Na dat te horen denk ik dat het niet erg is als ik een met een tremelo kies :p

Ik heb nu dus deze gitaren in zicht:
Ibanez GRG170DX (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRG170DX-Electric-Guitar-Black/69Q)
Ibanez GRGR121EX (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRGR121EX-Electric-Guitar-Black-Night/9W3)
Ibanez GSA60 (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GSA60-Electric-Guitar-Black/66F)
Ik denk toch niet dat ik die tremelo veel ga gebruiken in het begin, dus die hou hou ik er de eerste maanden ofzo gewoon af. (dat kan toch gewoon ?)

En dat dan met deze amp:
http://www.gear4music.com/media/7642/600/preview.jpgclick (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Roland-Cube-15X-Guitar-Amp/7OH)

Ferraririk
24 november 2009, 20:01
ik begon zelf met de grg170dx en een roland cube 20x, vette combinatie hoor

Thmz
24 november 2009, 20:06
Ik denk toch niet dat ik die tremelo veel ga gebruiken in het begin, dus die hou hou ik er de eerste maanden ofzo gewoon af. (dat kan toch gewoon ?)


Eigenlijk niet,...
De tremolo is niet alleen dat staafje, maar ook dat ijzeren blok waar de snaren aan zitten. Dat ijzeren blok is dus de tremolo. Bij een gitaar zonder tremolo zit deze stevig tegen de body geschroefd, bij een tremolo hangt dit blok los zodat het kan bewegen en verschil in toonhoogte kan maken, maar als dat blok van slap metaal is gemaakt gaat het op den duur verkeerd bewegen enzo en komt het niet meer mooi in stemming.

gieli0
24 november 2009, 20:12
wat is er verkeerd aan de goeie ouwe squier starterkits?

dit zijn toch lang leuke blijvende en goede gitaren?

geert1976
24 november 2009, 20:16
Eigenlijk niet,...
De tremolo is niet alleen dat staafje, maar ook dat ijzeren blok waar de snaren aan zitten. Dat ijzeren blok is dus de tremolo. Bij een gitaar zonder tremolo zit deze stevig tegen de body geschroefd, bij een tremolo hangt dit blok los zodat het kan bewegen en verschil in toonhoogte kan maken, maar als dat blok van slap metaal is gemaakt gaat het op den duur verkeerd bewegen enzo en komt het niet meer mooi in stemming.

wahahahha, hele aparte uitleg zeg:soinnocent:

tremblok doet niets, het gaat bij een ibanez om de brugplaat en de studs, waar die inhaakt, de grondplaat waar de brug op zit gebeurd ook niets meer.

de 2 studs kunnen op den duur uitslijten, maar die heb je binnen 2 minuten weer vervangen.

Ik heb nu zelf een Ibanez 170 Ergodyne staan met een fatbridge en het valt reuze mee, ok het is niet top off the bill, maar mijn ervaring, ook met de duurdere floyd rose trems is dat door gekloot van de eigenaar zelf vaak onderdelen kapot gaan.

Een zweefbrug kun je ook met 2 blokje hout tijdelijk vastzetten als je dat wilt, of met 1 blokje ervoor zorgen dat die enkel alleen maar kan duiken.

veelvuldig onstemmen bij gebruik van de trem is vaak de topkam, had mijn Ibanez ook, maar naar een vijlbeurtje werkt die feilloos.

geert1976
24 november 2009, 20:18
wat is er verkeerd aan de goeie ouwe squier starterkits?

dit zijn toch lang leuke blijvende en goede gitaren?

Maar niet voor het betere Metall werk, wat TS graag wil;)

En de goedkope Squiers is al heel veel over gezegd, om over die starterspakket versterkers nog maar te zwijgen.

ragcage
24 november 2009, 21:03
Een vriend van me heeft vandaag zijn gitaar besteld, en jammer genoeg is het een starterkit. Ik vind het eigenlijk een waste, je kan beter wat meer kwaliteit kopen, dan gebruik je hem ook langer denk ik..

Maar als je de tremolo niet gebruikt, dan kan hij toch ook niet kapot gaan ? Of beweegd hij al als je alleen de snaren aan slaat ?
En btw, weer wat geleerd, ik dacht dat een tremolo alleen dat staafje was xD

Nu moet ik nog een mooi goedkope webshop vinden waar ik het allemaal kan halen, en het duurt nog wel een paar maandjes voordat ik geld heb O_o

tostiapparaat
24 november 2009, 21:09
in sommige starterspakketjes zitten voor het geld redelijk goede gitaren (iets met een squier affinity of zo) maar in de meeste zit echt slecht spul..

ik ben zelf met een starterspakketje begonnen en ik speel nu nog steeds op die gitaar, en ik vind het slim van je dat je NIET voor een starterspack gaat.

ik heb namelijk de neiging om mijn gitaar gewoon kapot te slaan en in brand te steken en van een brug af te gooien en in een bak met zuur te gooien...

ragcage
24 november 2009, 21:20
Haha
Die set die hij dus heeft is 170 euro
De extras die er in zitten zijn bij elkaar 75 euro, dus dan blijft er 95 over voor de gitaar EN de amp...
dat kan toch niks voorstellen ?

Nicks
24 november 2009, 21:21
Een vriend van me heeft vandaag zijn gitaar besteld, en jammer genoeg is het een starterkit. Ik vind het eigenlijk een waste, je kan beter wat meer kwaliteit kopen, dan gebruik je hem ook langer denk ik..

Maar als je de tremolo niet gebruikt, dan kan hij toch ook niet kapot gaan ? Of beweegd hij al als je alleen de snaren aan slaat ?
En btw, weer wat geleerd, ik dacht dat een tremolo alleen dat staafje was xD

Nu moet ik nog een mooi goedkope webshop vinden waar ik het allemaal kan halen, en het duurt nog wel een paar maandjes voordat ik geld heb O_o

wat is er gebeurd met uitproberen? :???:

ragcage
24 november 2009, 21:29
Heeft hij volgens mij niet gedaan ...
Maar dat ga ik zeker wel doen, is ook mooi dat er een gitaar winkel bij mij in de buurt zit :)

Nicks
24 november 2009, 21:43
Heeft hij volgens mij niet gedaan ...
Maar dat ga ik zeker wel doen, is ook mooi dat er een gitaar winkel bij mij in de buurt zit :)

En dan je spullen in een webshop kopen? :stop::stop::stop::stop:

ragcage
24 november 2009, 22:14
Nee, ik heb een plan, ik ga naar de gitaar winkel, en test daar de gitaar die ik wil (en mischien daar ook haal als hij daar niet veel duurder is als in de webshop. Maar als hij echt way overpriced is, koop ik hem bij de goedkope webshop..
Klinkt mischien een beetje naaierig, maar het geld groeit me niet aan de rug weet je

Thmz
24 november 2009, 22:28
Klinkt mischien een beetje naaierig, maar het geld groeit me niet aan de rug weet je
Dat begrijp ik wel. :P Ik bedoel als je nu naar de winkel gaat en je hebt al wat gitaren in gedachten. Er bevalt je er eentje maar die is bv. 100 euro duurder dan een andere shop dan koop ik liever online gewoon.


wahahahha, hele aparte uitleg zeg Ik ben niet zo'n goede leraar:crazyhappy: Maar het klopt toch. Met dat ijzeren blok bedoel ik al dat zilver dat je ziet bij de snaren. Ik denk niet dat een leek weet wat studs enzo zijn. Met verbuigen bedoel ik dat de knife-edges van de grondplaat bot worden en niet nauwkeurig meer in de studs schuiven. :P

ragcage
24 november 2009, 22:48
Ik vond die uitleg juist wel duidelijk xD

Maar ik weet bijna zeker dat ik de Ibanez GRG170DX (met tremolo) of de Ibanez GSA60 ga halen...
Volgens veel mensen zijn die goede beginners gitaren, ze hebben goede reviews, ze zijn niet te duur, en ze zijn (imo) erg mooi. Dat zijn volgens mij wel genoeg redenen XD

En die tremolo... de eerste aantal maanden dat ik nog een feeling van gitaar spelen moet krijgen, ga ik die toch niet gebruiken... Daarna mischien wel, maar vast niet veel. En na 1 jaar ofzo, ben ik vast wel toe aan een nieuwe gitaar. Die wel een goede trem heeft.

Thmz
24 november 2009, 22:54
Als je toch problemen van ontstemmen hebt moet je het op het forum maar even posten. Dan zeggen we wel hoe je een blok hout er tussen moet steken zodat die vast zit en niet meer ontstemt :p

Exi
25 november 2009, 00:09
Ach dat zal zo'n vaart niet lopen...
Ik heb een Ibanez SA120 (mijn eerste gitaar) en die ontstemt ook niet tijdens het spelen, maar je moet er geen divebombs mee doen.

Ik las dat je gaat kiezen voor een Cube 15x? Ik heb precies zo'n zelfde gehad en ik ben van mening dat er betere alternatieven zijn.
De Cube klonk voor mij in het begin geweldig (in het begin klinkt alles geweldig, heerlijk die onwetendheid), maar naderhand vond ik hem wel te digitaal en eentonig klinken en ik wilde wat meer.

Voor dezelfde prijs zou ik een Peavey Vypyr 15 aanraden.
Daar kan je wat meer mee. De Cube 15X is eigenlijk een soort instap Cube, terwijl Cubes op zichzelf al (geen slechte) instap versterkers zijn.

Je kan ook zoeken voor een tweedehands Cube 20X, die gaan ook wel weg voor rond de 100 euro en is al een heel stuk beter dan de 15X

Mikos
25 november 2009, 00:20
Misschien je budget verhogen en opzoek gaan naar een Cort x6?
Best leuke gitaar heeft een Humbucker, Single Coil, Humbucker en is zwart zoals je wilde? Klinkt ook best wel lekker als ik een aantal youtube filmpjes moet geloven
Zelf heb ik ook een Roland Cube 20x voor thuis, best een aanrader ! :)

Tankman
25 november 2009, 00:45
-1 voor Roland Cube...

De TS wilt meer richting de metal gaan. De cube heeft een hele mooie clean en wel grappige effecten, maar de drive kanalen zuigen hard.

De Peavey Vypyr die ik eerder al heb aangeraden heeft de modelling kwaliteiten van een Line6 Spider, maar dan van goede kwaliteit. Ingebouwd zitten de modellen van enkele versterkers die ideaal zijn voor metal en die ook gewoon goed klinken zoals: 6505, XXX, JSX, Dual Rectifier en de Krankenstein. Dit zijn zo'n beetje DE versterkers die door veel metalbands gebruikt worden. Hiernaast heb je ook nog een zooi mooie clean models waarvan mijn favoriet de Twin en de Classic settings zijn. Hiernaast heb je ook nog eens een zooi effecten.

De Peavey Vypyr 15 kost je maar 99 euro. Betere bang krijg je niet voor je buck.

geert1976
25 november 2009, 01:06
-1 voor Roland Cube...

De TS wilt meer richting de metal gaan. De cube heeft een hele mooie clean en wel grappige effecten, maar de drive kanalen zuigen hard.

De Peavey Vypyr die ik eerder al heb aangeraden heeft de modelling kwaliteiten van een Line6 Spider, maar dan van goede kwaliteit. Ingebouwd zitten de modellen van enkele versterkers die ideaal zijn voor metal en die ook gewoon goed klinken zoals: 6505, XXX, JSX, Dual Rectifier en de Krankenstein. Dit zijn zo'n beetje DE versterkers die door veel metalbands gebruikt worden. Hiernaast heb je ook nog een zooi mooie clean models waarvan mijn favoriet de Twin en de Classic settings zijn. Hiernaast heb je ook nog eens een zooi effecten.

De Peavey Vypyr 15 kost je maar 99 euro. Betere bang krijg je niet voor je buck.

Ik hoor alleen maar Peavey:???:, ik zou voor een Vox gaan, zit een goed vol geluid in, beter dan de Rolands, goede digitale effecten en heeft een buisje in de versterking, geeft net wat meer power en vermoddert niet snel

Tankman
25 november 2009, 01:10
Omdat Peavey + Metal = Match made in Heaven!

En voor het geld kun je zo'n vypyrtje niet laten liggen.

Vox is wel leuk, maar ik weet niet in hoeverre de TS er zijn metal doeleindes ermee behaald. Je noemt wel goede punter over de Vox. De TS gaat echter nu pas beginnen met gitaar spelen en heeft nu nog niet zoveel aan dat soort dingen. Zo'n Vypyr is ideaal voor wat hij tussen nu en een jaar kan. Daarna is hij alsnog leuk.

Als hij verder gaat en wat grotere amps gaat kopen, dan kan hij de gearhead uit gaan hangen en op tone-jacht gaan etc.

geert1976
25 november 2009, 01:19
Omdat Peavey + Metal = Match made in Heaven!

En voor het geld kun je zo'n vypyrtje niet laten liggen.

Vox is wel leuk, maar ik weet niet in hoeverre de TS er zijn metal doeleindes ermee behaald. Je noemt wel goede punter over de Vox. De TS gaat echter nu pas beginnen met gitaar spelen en heeft nu nog niet zoveel aan dat soort dingen. Zo'n Vypyr is ideaal voor wat hij tussen nu en een jaar kan. Daarna is hij alsnog leuk.

Als hij verder gaat en wat grotere amps gaat kopen, dan kan hij de gearhead uit gaan hangen en op tone-jacht gaan etc.

Ik blijf bij de Vox, veel meer Bang for the Buck en wil je zagen, is een stompbox distortion de beste optie, werken nu eenmaal beter dan de ingebouwde effecten.

De Vox blijft wel duidelijk ondanks zware distortion wordt niet modderig en koop je de 30watt versie, zit je de komende jaren gebeiteld.

Jasper.
25 november 2009, 11:58
Ik blijf bij de Vox, veel meer Bang for the Buck en wil je zagen, is een stompbox distortion de beste optie, werken nu eenmaal beter dan de ingebouwde effecten.

De Vox blijft wel duidelijk ondanks zware distortion wordt niet modderig en koop je de 30watt versie, zit je de komende jaren gebeiteld.

Idd, en als je de AD30VT-XL versie hebt (zoals ik :) ), die zijn behoorlijk op metal gericht

Exi
25 november 2009, 15:09
Ik blijf bij de Vox, veel meer Bang for the Buck en wil je zagen, is een stompbox distortion de beste optie, werken nu eenmaal beter dan de ingebouwde effecten.

De Vox blijft wel duidelijk ondanks zware distortion wordt niet modderig en koop je de 30watt versie, zit je de komende jaren gebeiteld.

Vox is inderdaad erg leuk, ik heb ook een VT30, maar deze versterker (ook de VT15) is wel een stukje duurder dan een Vypyr.Als de TS het geld ervoor over heeft kan hij voor de Vox gaan, maar wat ik gehoord heb van de Vypyr is ook zeer goed.

Ik zou de TS aanraden om ze allebei te proberen. Welke hij van de twee ook kiest, hij zal er veel plezier van hebben.

btw: AD serie is oud en wordt niet meer gemaakt, is nu VT (en verbeterd)

ragcage
25 november 2009, 22:05
Ik ga dan maar voor de Peavey VYPYR 15w amp. Hij is even duur als de roland, klinkt beter en word door jullie geadviseerd..Wat wil je nog meer :p

Voor de gitaar blijft mijn keuze de Ibanez GRGR121EX (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRGR121EX-Electric-Guitar-Black-Night/9W3) Totdat ik hem probeert heb, Mischien dat ik dan een andere moet zoeken.

Ferraririk
25 november 2009, 22:09
De extras die er in zitten zijn bij elkaar 75 euro

Woesh, dan wil ik weten wat voor extra's hij heeft, en want ik kom uit op (nouja zonder effectpedalen dan) 37 euro, en 20 euro daarvan is een kabel...

Ferraririk
25 november 2009, 22:12
Ik ga dan maar voor de Peavey VYPYR 15w amp. Hij is even duur als de roland, klinkt beter en word door jullie geadviseerd..Wat wil je nog meer :p

Voor de gitaar blijft mijn keuze de Ibanez GRGR121EX (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRGR121EX-Electric-Guitar-Black-Night/9W3) Totdat ik hem probeert heb, Mischien dat ik dan een andere moet zoeken.

net waren het nog een grg170dx en een sa120?

ragcage
25 november 2009, 22:27
Ja maar ik ga liever zonder een tremolo :p Heb me bedacht

acousticmats
25 november 2009, 22:38
over de gitaar weet ik niet zoveel, maar zo'n marshall box heb ik hier op men kot staan, ik heb geen andere boxen dus vergelijken kan ik niet, maar hij klinkt wel lekker naar mijn mening

maar ik speel alleen clean dus (:

Tankman
25 november 2009, 22:45
Ik ga dan maar voor de Peavey VYPYR 15w amp. Hij is even duur als de roland, klinkt beter en word door jullie geadviseerd..Wat wil je nog meer :p

Voor de gitaar blijft mijn keuze de Ibanez GRGR121EX (http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Ibanez-GRGR121EX-Electric-Guitar-Black-Night/9W3) Totdat ik hem probeert heb, Mischien dat ik dan een andere moet zoeken.

Doe je goed! Heb toevallig vandaag die Ibanez in handen gehad. Het is een leuk gitaartje om als eerste gitaar te hebben. Hij ziet er ook wel stoer uit. Heeft veel weg van de Ibanez Mick Thomson signature met die reverse headstock en die EMG-looks op de pickups.

Wat de Vypyr betreft, je bent beginner en dit is de perfecte amp voor een beginner, maar heeft dusdanig goeie sounds dat bijvoorbeeld Trivium de Vypyrs hebben gebruikt op hun laatste cd voor bepaalde sounds.

ragcage
25 november 2009, 22:48
w00t, heeft Trivum vypyrs gebruikt O_o dat is epic..
Nu weet ik zeker dat ik hem wil xD

Geoffrey
25 november 2009, 22:51
Ik heb altijd geleerd: Stay away of cheap Dean guitars!

Als je een redelijk instap modelletje wilt, wat niet echt el cheapo is qua kwaliteit en looks, kijk dan eens naar een Yamaha Pacifica, een Ibanez GRG170, een Schecter Omen-6 (wel wat duurder), of hell, zelfs een Cruizer ST-200 klinkt beter en speelt best wel lekker.


WTF?!
En heb jij die Dean Evo xm al in je handen gehad, laat staan getest?


Dan kies ik maar voor een ander merk gitaar :)

Die ibanez is erg nice, maar toch een beetje prijzig vind ik, ik zat net te kijken naar de Ibanez GSA60 en die lijkt me ook erg goed, zijn ook veel mensen tevreden over lees ik.

Is deze gitaar echt een heel stuk slechter dan de GRG170DX ? Als het maar een beetje scheelt, neem ik nattuurlijk liever de goedkope :)
En ik wil hem zowieso nog testen in een gitaarwinkel (als ze zo'n soort hebben) of hij lekker in mijn hand ligd.

Omdat iemand hier gaat roepen dat deze niet goed is verander jij meteen van gedacht, en ga je toch maar blindelings iets anders kopen?!
Een forum is goed om ideëen op te doen, maar hier lopen geen alwetende heiligen rond!!

Tankman
25 november 2009, 23:13
WTF?!
En heb jij die Dean Evo xm al in je handen gehad, laat staan getest?


Ja...dat heb ik. En dat vind ik 3 keer niks. Of mag ik dat niet vinden? Oh jee, vertel jij mij dan wat ik dan wel ervan moet vinden?:soinnocent:

geert1976
25 november 2009, 23:23
volgens mij weet de topic starter zelf niet meer wat die wil....:???:

ragcage
25 november 2009, 23:26
Hehe, niet echt nee...
Ik weet wel dat die Ibanez heel goed en vet is, en ik vind hem mooier dan die Dean. Die Dean koos ik eigenlijk alleen door zijn prijs en uiterlijk... Over die Ibanez weet ik al wat meer, en hij IS goed (voor een beginner)...

geert1976
25 november 2009, 23:32
Hehe, niet echt nee...
Ik weet wel dat die Ibanez heel goed en vet is, en ik vind hem mooier dan die Dean. Die Dean koos ik eigenlijk alleen door zijn prijs en uiterlijk... Over die Ibanez weet ik al wat meer, en hij IS goed (voor een beginner)...

Houd als eerste op met kreten als vet etc, ga eerst zelf maar eens wat gitaren testen om te kijken met welke jij het beste overweg kunt en welk geluid je het mooiste vind.

Een gitaar alleen op uiterlijk kopen is het stomste wat je kunt doen.

Voor wat betreft een versterker is het verstandig om daar niet op te bezuinigen.
Krijg je spijt van en het zal je weer een investering kosten, als je niet tevreden bent en na een tijdje een andere wilt.

Al wordt die Peavey je bijna door je strot geduwd, ga niet gelijk voor het goedkoopste, weeg eerst af wat je van de versterker wilt en probeer er een paar uit, maar probeer er niet op te bezuinigen, daar krijg je later spijt van

Tankman
25 november 2009, 23:37
Even voor de duidelijkheid. Ik raad de Peavey niet aan om de prijs, maar om de kwaliteit. De lagere prijs is gewoon mooi meegenomen.

Gitaren uittesten gaat een beetje moeilijk als je zelf geen gitaar kan spelen. Die Ibanez is beter dan de startergitaar van de meerderheid. In ieder geval beter dan wat ik had om mee te beginnen.

Geoffrey
25 november 2009, 23:38
Hehe, niet echt nee...
Ik weet wel dat die Ibanez heel goed en vet is, en ik vind hem mooier dan die Dean. Die Dean koos ik eigenlijk alleen door zijn prijs en uiterlijk... Over die Ibanez weet ik al wat meer, en hij IS goed (voor een beginner)...

En hoe weet je dat die Ibanez goed IS voor een beginner?
Omdat ie vet is?
Hmm.. :(

Ga beter even testen!

Tankman
25 november 2009, 23:44
Give the guy a break! Hij is nieuw in deze bizarre wereld van gitaristen. Dan weet je niet beter dan alleen op de looks af te gaan. En ik neem het hem niet kwalijk. Ik wil ook wel graag gitaren die ik er mooi vind uitzien.

Ik vind bijvoorbeeld een Peavey Rotor best wel lekker spelen, maar wat ziet dat ding er afschuwelijk uit! Ik heb geld niet voor het rapen, en dan ga ik dus ook niet uitgeven aan iets wat ik niet mooi vind. Mijn gitaren moeten naast lekker spelen en goed klinken ook gewoon mooi uitzien naar mijn smaak. Dat moet niet je belangrijkste reden zijn om iets te kopen, maar het mag er best wel een van de redenen zijn.

ragcage
26 november 2009, 22:09
En hoe weet je dat die Ibanez goed IS voor een beginner?
Omdat ie vet is?
Hmm.. :(

Ga beter even testen!

Dude, ik ben niet gek hoor, ik lees reviews, en er zijn genoeg mensen die dit een goede gitaar vinden.
En ik ga ook heus wel testen (like i said before) het punt is, dat ik over 2 maanden die gitaar pas haal. Omdat ik nu nog geen geld heb :angry: