PDA

View Full Version : nieuwe gitaar geen beginners gitaar



gieli0
23 november 2009, 21:42
hallo,

er zijn heel veel topics over beginners gitaren voor mensen met een buget van 200 euro. nou speel ik al een tijdje gitaar en wil ik een goede gitaar hebben waar ik de rest van mijn leven plezier van heb.(misschien een beetje overdreven). nu heb ik natuurlijk ook een ruimer buget dan 200 euro, zeg maar rond de 500-600 euro.
ik heb alleen totaal geen verstand van gitaren, nouja ik kan snaren vervangen maar daar houd het dan ook wel mee op. wat ik graag wil weten is welke gitaar een aanrader is en waar ik op moet letten, wat maakt de gitaar goed en welke persoonlijke voorkeuren zijn er.(dus breedte hals en hoever de snaren van de gitaar staan)
ik speel rock en pop iig geen fingerpicking

misschien staan er rare dingen tussen maar zoals ik al eerder zei ik heb geen verstand van wat een goede gitaar is of een slechte. ik hoop dat jullie het mij uit willen leggen.

gr michiel

edit: misschien kunnen jullie ook iets over snaren erbij te vertellen.

LaurentB
23 november 2009, 22:29
Dat klinkt verstandig. In één keer een gitaar kopen waarmee je lange tijd tevreden denkt te zijn is de voordeligste optie.

Dan zou ik een dreadnoughtmodel zoeken, die hebben een stevig geluid voor akkoorden spelen, in elk geval. Dat is ook het model dat je het meeste ziet bij akoestisch gitaar.
Een Jumbomodel zou ook nog kunnen, maar die zijn relatief weer duurder omdat er een groter bovenblad nodig is.

Als je zelf al een tijdje speelt zul je vooral zelf moeten proberen. Let vooral op geluid, probeer hierbij door eventuele oude snaren die er vaak op zitten in winkels heen te luisteren (is lastig, dat wel).
Let ook op bespeelbaarheid, alhoewel hier vaak wel wat aan te doen is. Veel fabrieksgitaren staan wat te zwaar afgesteld, te holle hals en wat te hoog brugzadel. Die hals kunnen ze in de winkel zo bijstellen, maar dat zadel moet wat afgeschuurd worden, en dat doen ze dan vaak weer niet.

Snaren zijn standaard van dikte 012. Sommige mensen kiezen voor 011, dat speelt maar klinkt ook wat lichter. hangt een beetje van de gitaar af, of dat klinkt of niet.

Tenslotte moet het uiterlijk je ook een beetje aanspreken. Een gitaar moet wel uitnodigen om op te spelen, vind ik.

Je hebt een mooi budget, kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende merken:

Blueridge
Seagull
Tanglewood
Yamaha
Crafter

Probeer er vooral véél, in meerdere winkels. Probeer er ook eens een paar die wat boven je budget liggen, zodat je een idee krijgt wat er mogelijk is met een gitaar.

gieli0
24 november 2009, 16:56
ok veel gitaren proberen dus, waaraan kan je zien dat je een stukje kwaliteit hebt?

LaurentB
24 november 2009, 17:18
ok veel gitaren proberen dus, waaraan kan je zien dat je een stukje kwaliteit hebt?

Nou, uiterlijk kan men tegenwoordig al voor 200 euro gitaren maken die er perfect uitzien (itt 20 jaar geleden) dus zien doe je dat niet echt en al helemaal niet in jouw prijsklasse.

Tussen 500 en 600 euro zien gitaren er gewoon prima uit, tegenwoordig.

Dit klinkt een beetje wazig, maar vaak heb je bij een goed exemplaar (want dat verschilt per exemplaar, ook van hetzelfde merk en model) direct het gevoel van "DIT is hem!". Alles, hoe het voelt en vooral hoe klinkt, lijkt direct te kloppen.

jplm
24 november 2009, 19:35
Waaraan kan je zien dat je een stukje kwaliteit hebt?

Aan de prijs.

berkayb
25 november 2009, 19:23
Aan de prijs.

dit is dus eccchht niet zo! vergelijk de merk epiphone met vintage (elektrisch). epiphone lptje is 399 euro terwijl dat van vintage voor 299 dezelfde kwaliteit en even goed ! de prijs heeft niets met de kwaliteit te maken.

Alhoewel een martin akoestische gitaar van 1200 euro speelt wel fijner dan n goedkope van 200 euro. als tip geef ik je de merk Tanglewood. prijzige maar toch betaalbare gitaren met hele goeie hout en klank :)

Laser
25 november 2009, 19:45
Voor dit bedrag vind je al heel goede tweedehands gitaren.
Ingespeeld, niet oud, mits een afstelling ruim binnen je budget.

Maar laat je begeleiden door een ervaren speler.
En laat dan vooral je eigen gevoel en oren spreken :-)

Guitar GoD
25 november 2009, 20:23
prijzige maar toch betaalbare

:makeup:.....

berkayb
26 november 2009, 08:37
:makeup:.....

Ghehehe, daarmee bedoel ik dus dat het wel wat (maarliefst 500-600 euro) kost, maar toch ook nog betaalbaar.