PDA

View Full Version : nieuwe gitaar geen beginners gitaar



gieli0
23 november 2009, 21:42
hallo,

er zijn heel veel topics over beginners gitaren voor mensen met een buget van 200 euro. nou speel ik al een tijdje gitaar en wil ik een goede gitaar hebben waar ik de rest van mijn leven plezier van heb.(misschien een beetje overdreven). nu heb ik natuurlijk ook een ruimer buget dan 200 euro, zeg maar rond de 500-600 euro.
ik heb alleen totaal geen verstand van gitaren, nouja ik kan snaren vervangen maar daar houd het dan ook wel mee op. wat ik graag wil weten is welke gitaar een aanrader is en waar ik op moet letten, wat maakt de gitaar goed en welke persoonlijke voorkeuren zijn er.(dus breedte hals en hoever de snaren van de gitaar staan)
ik speel rock en pop iig geen fingerpicking

misschien staan er rare dingen tussen maar zoals ik al eerder zei ik heb geen verstand van wat een goede gitaar is of een slechte. ik hoop dat jullie het mij uit willen leggen.

gr michiel

edit: misschien kunnen jullie ook iets over snaren erbij te vertellen.

LaurentB
23 november 2009, 22:29
Dat klinkt verstandig. In één keer een gitaar kopen waarmee je lange tijd tevreden denkt te zijn is de voordeligste optie.

Dan zou ik een dreadnoughtmodel zoeken, die hebben een stevig geluid voor akkoorden spelen, in elk geval. Dat is ook het model dat je het meeste ziet bij akoestisch gitaar.
Een Jumbomodel zou ook nog kunnen, maar die zijn relatief weer duurder omdat er een groter bovenblad nodig is.

Als je zelf al een tijdje speelt zul je vooral zelf moeten proberen. Let vooral op geluid, probeer hierbij door eventuele oude snaren die er vaak op zitten in winkels heen te luisteren (is lastig, dat wel).
Let ook op bespeelbaarheid, alhoewel hier vaak wel wat aan te doen is. Veel fabrieksgitaren staan wat te zwaar afgesteld, te holle hals en wat te hoog brugzadel. Die hals kunnen ze in de winkel zo bijstellen, maar dat zadel moet wat afgeschuurd worden, en dat doen ze dan vaak weer niet.