PDA

View Full Version : barree?!



jazzie1
23 november 2009, 20:16
Hallo gitaristen, nu probeer ik regelmatig mij te bekwamen in het gitaarspel maar ik blijf moeite houden met de barree accoorden, bv. F accoord waarbij je de snaren B en E op de eerste fret gelijktijdig indrukt. Als ik dit accoord aansla dan klinken de B - E snaren dof, verplaats ik de stand van mijn vingers dan klinkt of de D of G snaar dof..
Het blijft oefenen maar ik oefen al zo lang... Komt het doordat de zijkant van je wijsvinger gewoon te zacht is (geen eeltvorming zoals op je vingertoppen) of ben ik gewoon fout bezig. Of is het gewoon een kwestie van te weinig kracht zetten??

budje
23 november 2009, 20:21
Wat vind je lang oefenen?

jazzie1
23 november 2009, 20:34
Zeg maar rustig al weken , nadat ik daarvoor ook al had geoefend maar helaas door fysieke gesteldheid er een tijdje mee moest stoppen.

Git Aar
23 november 2009, 20:39
De F is gewoon een lastige barré als je nog niet zo lang speelt.
Is je gitaar wel goed afgesteld?

jazzie1
23 november 2009, 20:43
Ik heb mijn gitaar pas af laten stellen bij een gitaarbouwer uit Zwolle dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Het is trouwens een Ibanez 637 uit '78.

bert k
23 november 2009, 20:52
Gewoon volhouden, de F is een klotebarré, oefen anders vaker in de vijfde positie, die zijn wat lichter.

jazzie1
23 november 2009, 20:55
Okee , ben dan wel een oudje maar geen muzikaal wonder, maar de vijfde positie dat is toch de greep in zijn totaliteit verplaatsen naar 5e fret?

FruscianteFan
23 november 2009, 20:56
Ik heb mijn gitaar pas af laten stellen bij een gitaarbouwer uit Zwolle dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Het is trouwens een Ibanez 637 uit '78.
Ik denk dat je het onderschat. Ik ken gitaristen die na een paar jaar spelen nog steeds met name de Bm in 2e positie gewoon niet konden spelen. Blijven oefenen! Voor gitaarspelen moeten je handen bepaalde vaardigheden hebben, en die zitten er niet 1, 2, 3 in. Het masteren van barré-akkoorden kan minstens maanden duren...

Een akkoord in de 5e positie is een akkoord waarvan de laagste gebruikte fret de 5e is (denk dat dat wel zo'n beetje de definitie is). een F in de 5e positie speel je dus zo: x-8-7-5-6-5.

Emma123
23 november 2009, 20:57
Ik heb toen ik begon ook moeite gehad met een F-akkoord. Wat bij mij toen hielp was mijn 2de en 3de vingers loodrecht op de toets zetten, dus niet schuin, en daarna bij elke snaar controleren of hij goed klinkt.

jazzie1
23 november 2009, 21:10
Zal het dan toch inderdaad een kwestie van onderschatting zijn? Ik ging er steeds van uit dat ik het verkeerd deed. Lees in ieder geval dat het een moeilijke greep is en moet blijven oefenen.. ondertussen heb ik al geprobeerd om de vijfde positie op te pakken maar helaas ook dit gaat nog niet echt makkelijk..en mijn vingers haaks op de snaren zetten nou dan lukt het ook nog niet..

jazzie1
23 november 2009, 21:13
Ik moet gewoon te hard knijpen voor mijn gevoel met mijn duim en dat lijkt me toch niet de bedoeling?!:(

ensa
23 november 2009, 21:46
Het is een kwestie van oefenen dan komt het wel goed:noob::strat:.

FruscianteFan
23 november 2009, 22:12
Ik moet gewoon te hard knijpen voor mijn gevoel met mijn duim en dat lijkt me toch niet de bedoeling?!:(
Ik weet niet hoe lang je in totaal al bezig bent en hoeveel je hebt geoefend, ik weet ook niet wat voor fysieke gesteldheid ten grondslag aan je tijdelijke onderbreking van het gitaarspel. Het is dus lastig inschatten of je het onderschat of niet. Als je net een paar weken geleden echt begonnen bent met gitaarspelen, dan is het normaal dat de spieren in je handen en armen nog niet zo sterk zijn dat je goed een barré-akkoord kunt pakken. Ik speel nu 6,5 jaar, fanatiek en elke dag, en als ik Proud Mary speel (waarbij je lange tijd een D in 5de positie moet aanhouden), krijg ik nog steeds kramp in mijn duim. Het kan wellicht deels aan je gitaar liggen, maar toch: gitaar leren spelen is pijn lijden - maar niet teveel, als het vervelend wordt moet je pauzeren.

roggethomas@hotmail.com
23 november 2009, 22:21
ik ben ook nog maar sinds kort de barree's machtig en misschien kan ik je een kleine tip geven. Elke keer als ik op mijn gitaar speelde zorgde ik ervoor dat ik eenmaal mijn vingers opgewarmd waren door wat andere dingen te spelen een minuut of 10-15 niet anders deed dan barrees te spelen op volgende manier.
Je neemt een barree en je slaat alle snaren aan waarna je elke snaar afzonderlijk aanspeelt om te kijken als je vingers juist staan en dan ga naar een andere barree en doet hetzelfde. Bij mij heeft dit voor een goede vooruitgang gezorgd.

Thomas

Muzieknono
24 november 2009, 06:45
Veel oefenen en controleren of je technisch op de juiste manier speelt, ik weet niet of je les hebt, maar dat kan helpen, een goede docent(e) ziet vaak meteen wat je fout doet en kan dat corrigeren.
Let vooral eens op de stand van je pols, deze mag niet te gehoekt zijn ten opzichte van je arm.
Mvgr. Dirk Jan :B

Hiro
24 november 2009, 08:41
Zoals ze hierboven al beschrijven zal het na een paar weken niet lukken om een barre makkelijk en goed te pakken, dat kost veel meer tijd.

Maar ga s de wat hogere barres pakken zoals de G of de A die liggen wat verder naar beneden op het fretboard en is niet zo zwaar als de F, dan krijgt je hand de kans om eraan te wennen, en gewoon iedere dag oefenen, maar ga niet alleen de berres oefenen maar wissel veel af, je hand moet nog veel soepeler en krachtiger worden.

Jordii
24 november 2009, 11:53
Oefenen, oefenen, oefenen.. :)

Goldfoxx
24 november 2009, 15:21
Ik speel al een redelijk tijdje maar ik krijg als ik bij de bands waar ik speel een nummer speel met veel barré nog steeds kramp na een poosje op mijn perfect afgestelde Taylor. Het word wel steeds minder, maar barré duurt gewoon lang voordat je het mastered.

jazzie1
24 november 2009, 19:14
Thanks gitaristen!! Voor alle tips en wijze adviezen, ik ga in ieder geval door met het oefenen van de barree's en hoop dat er 'n euraka moment komt . In ieder geval lees ik dat het voor vele gitaristen een lastige greep is en ach 'n Tommy of Joe Bonamassa zal ik wel nooit worden. Maar het blijft verdomd leuk! Iedereen bedankt.

Dippides
24 november 2009, 19:22
Nog een tip voor de wijsvinger die echt de barré maakt: Lichtjes op z'n kant draaien.

Dus je grijpt met vinger plat, terwijl ook de andere vingers plaatst en dan lichtjes richting de nut schuiven, zodat je wijsvinger iets kantelt. Zeker als er meerdere snaren vanuit die vinger moeten klinken, zoals bij een F7 of B7 helpt dat enorm.

FruscianteFan
25 november 2009, 11:13
Ik denk dat dat iets is wat automatisch gebeurt.

DavyTheIncredible
25 november 2009, 13:04
Zeg maar rustig al weken , nadat ik daarvoor ook al had geoefend maar helaas door fysieke gesteldheid er een tijdje mee moest stoppen.

Barre akkoorden zijn raar. In het begin lijkt het gewoon onmogelijk, alsof je met je wijsvinger gewoon fysiek niet in staat bent om al die snaren in te drukken. Na een tijdje oefenen lukken die dan ineens gewoon, terwijl je eigenlijk niet kunt uitleggen wat je nou anders doet dan voorheen.

Wat mij wel iets heeft geholpen: ik hield mijn duim onder de fret waar ik mijn wijsvinger op drukte, je duim 1 of 2 frets hoger zetten helpt, omdat je dan beter druk kan uitoefenen en omdat je wijsvinger dan automatisch een beetje op zijn kant rolt ( dus als je een barré op fret 5 pakt, zit je duim onder fret 6 of 7 ). Dit heeft mij in het begin geholpen, maar overlaatst merkte ik op dat ik mijn duim terug onder mijn wijsvinger zet, en dat het me niet meer uitmaakt, dus ik weet niet of dit eigenlijk wel een goeie tip is :)

Ik heb op het F akkoord alleen al een maandje of 3 gedaan, en ik speelde toen dagelijks 2 a 3 uur. Ik speelde wat vanalles, maar had ook een paar dingen uitgezocht omdat die een F akkoord gebruiken ( "karate" van tenacious D, "wanted dead or alive" van bon jovi, ... )

... gewoon blijven oefenen ;)

:B

FruscianteFan
25 november 2009, 14:21
Wat trouwens wel kan helpen bij barré-akkoorden waarbij je je middelvinger niet nodig het: je middelvinger bovenop je wijsvinger leggen. Dan heb je naast de kracht van de wijsvinger ook de kracht van je middelvinger om de barré te maken. Niet echt de bedoeling, maar ik betrap mezelf er weleens op.

Alleen heb je er bij de F weinig aan. Bij een Fm kun je het proberen (zelfde als F, maar dan zonder middelvinger).

Laser
25 november 2009, 19:38
Welke gitaar bespeel je?
Welke snaren staan erop?
.10, .11 of .12 set?

De dikte van de snaren maakt namelijk een heel verschil voor het spelen van onder andere barré akkoorden. Hoe dikker, hoe meer spanning je moet overwinnen om de akkoorden zuiver te spelen.

Nylon snaren op klassieke gitaar maken het inoefenen al een pak makkelijker, dan overgaan naar steelstring met .10 of .11, dan pas .12 gaan gebruiken. Dat lijkt me een logische volgorde om het één en ander onder de knie te krijgen.

Zorg er ook voor dat je de barré kort(er) bij de hogere fret legt, niet pal in het midden van de spatie tussen de frets. Dat scheelt al een hele hoop in het zuiver krijgen van de klanken.

En volharding tot je vingers 'kapot' zitten.. en dan verder gaan.

berkayb
26 november 2009, 08:42
Lukt het F akkoord je nu al?

Ik heb 'm in 3 maanden geoefend/geleerd. Hij is nu heel simpel en klinkt ook lekker mooi zuivel :) Tja, net zoals iedereen zegt gewoon oefenen.
Probeer anders te switchen van een Fm akkord (http://www.digifoot.se/images/Barre-Fm-in-E-shape.gif) << OOK BARRE :P naar een F akkoord (http://www.how-to-play-guitar.eu/guitar_chords/F/F_Guitar_Chord.gif).

Als het echt niet lukt heb je ook allerlei alternatieven natuurlijk, om het F akkoord te spelen :)

Velen zullen 'm bijvoorbeeld zo spelen:
http://www.blguitar.com/lesson/beginner/images/fchord.gif

Nog andere F akkoorden die ook barré zijn, hahaha. Jaa... Als je het eenmaal kan verzeker ik je dat je er heel blij mee zult zijn ;):

http://threechordguitar.com/chords/images/f.jpg

jazzie1
26 november 2009, 15:55
Laser - heb een setje 0.11 d'Addario bronze erop liggen had hiervoor Martin silk erop zitten. Ik heb ook een klassiek gitaar en daar oefen ik de laatste tijd vaker op om de barré onder de knie te krijgen, maar toch vind ik het verschil groot met de western gitaar.

Berkayb - Nee, helaas het lukt nog niet maar dat had ik ook niet verwacht , er zijn momenten dat ik denk "hee klonk deze slag nou beter?", maar dan wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt en klinkt het accoord nog niet helder. Die voorbeelden van verschillende F accoorden daar ken ik enkele van (niet dat ze ook zuiver klinken hoor) maar in ieder geval bedankt.

berkayb
26 november 2009, 17:10
Jammer.. Wat is het probleem precies?

Lukt je wijsvinger niet barré op de eerste fret? Is het je ringvinger die er niet bij kan ... ? :)

terrasbeest
26 november 2009, 17:11
Deze vraag passeert hier toch wel regelmatig. Ik heb wat zitten zoeken, mss is dit wel nuttig :

http://www.youtube.com/watch?v=pBnS4uhaXAI

http://www.youtube.com/watch?v=D-mUQqryAb0

En Justin natuurlijk :

http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g

http://www.youtube.com/watch?v=FNe4oHE8WLU&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=ioU_ItTzm90&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=w2Xhl7QkXEA&feature=channel

en geduld natuurlijk.

jazzie1
26 november 2009, 17:37
Het probleem is dat ik niet mijn vinger zodanig over / cq tegen de fret aan kan leggen waardoor alle snaren helder klinken dit uiteraard i.c.m de verdere vingerplaatsing, hierdoor "knijp" ik waarschijnlijk te hard met mijn duim zodat ik hier last van krijg. Zonder vingerzetting - dus als ik alleen mijn wijsvinger over de hals leg lukt het wel..

stoppel
26 november 2009, 23:22
Bij mij hielp het ook enorm om te experimenteren met de.. hoe moet ik het uitleggen.. de hoogte van mijn wijsvinger.

Daar bedoel ik mee of de top van je wijsvinger boven je hals uitkomt of juist niet. als ik hem namelijk te hoog leg dan lukt het mij ook niet.

De rechterkant van de wijsvinger (de kant die aan de duimkant zit) werd op een gegeven moment iets harder (eelt??) waardoor het sowieso wat makkelijker ging.

Als ik overigens lang alleen maar barree moeten spelen krijg ik ook last van mijn duim. dat hoort er denk ik bij :)

Buzz
27 november 2009, 09:51
Een punt van aandacht kan ook de actie aan de topkam zijn. Mijn ervaring is dat dit door veel dealers over het hoofd wordt gezien. Het gevolg is vooral overmatige inspanning bij barrees dicht bij de topkam.
Kijk eens op de site van Eltjo Haselhoff. Die heeft daar duidelijk een beeldend uitgelegd hoe je dat kan aanpassen.

www.eltjohaselhoff.com

jazzie1
27 november 2009, 13:58
Buzz - Toevallig heb ik de DvD van Eltjo (Fingerstyle gitaar) daar had ik inderdaad ook naar gekeken waardoor ik mijn conclusie trok dat ik mijn gitaar maar eens af moest laten stellen. Is inmiddels gebeurt door een gitaarbouwer en het heeft absoluut geholpen hij speelt lichter maar de barree blijft moeilijk.

Git Aar
27 november 2009, 18:41
Ik vermoed overigens dat je wel vordert, maar dat je het zelf niet zo in de gaten heb. Je gaat stukken automatisch sneller spelen, je wil liedjes altijd netter spelen en ondertussen vorder je wel.

Zo ben ik ook zelden tevreden, en dat is maar goed ook.

ensa
27 november 2009, 18:48
Hallo, Jazzie1

Ik heb ook de dvd van Eltjo,

Speel al jaren fingerstyle.
Veel oefenen en ik wens je heel veel plezier en sterkte!!!:lp:

jazzie1
28 november 2009, 17:38
Git Aar- Bedankt!

Ensa - Dat vele oefenen dat zal wel moeten en zoals Eltjo zegt de een doet er weken over de ander misschien wel een jaar , en ach dan ben ik maar degene die er een jaar over doet zolang ik het maar leuk blijf vinden.
Vindt je trouwens niet dat Eltjo veel praat..:seriousf:

Strummer
28 november 2009, 23:04
Hallo allemaal . Bij mij heeft het bijna 2 jaar geduurd eer ik de F barree onder de knie had . Ook de B is niet simpel op een steelstring acoestische . Het beste is blijven oefenen en op een dag heb je hem . Goed nummer om de F te leren is ' house of the rising sun ' van The Animals . Veel speelgenot :hippie:

Mathidal
29 november 2009, 00:29
Ik heb het moesten oefenen met een spaans model. En dat is pushen...

Ik heb er drie maand over gedaan om het onder de knie te krijgen. (motiverend, maar goed :D)

Ik dacht echt van: pff, barrées... da's niets voor mij. Maar ik bleef oefenen.

En toen ging het opeens wel. Grijpen én spelen.

Pas op: wilt nog noodzakelijk zeggen dat er soms geen doffe klank tussen zit hoor. ;)

B is vervelender vind ik.

Mathidal
29 november 2009, 00:30
Een punt van aandacht kan ook de actie aan de topkam zijn. Mijn ervaring is dat dit door veel dealers over het hoofd wordt gezien. Het gevolg is vooral overmatige inspanning bij barrees dicht bij de topkam.
Kijk eens op de site van Eltjo Haselhoff. Die heeft daar duidelijk een beeldend uitgelegd hoe je dat kan aanpassen.

www.eltjohaselhoff.com

Staat ook op zijn DVD cursus "Fingerstyle". ;)

ensa
29 november 2009, 10:10
Git Aar- Bedankt!

Ensa - Dat vele oefenen dat zal wel moeten en zoals Eltjo zegt de een doet er weken over de ander misschien wel een jaar , en ach dan ben ik maar degene die er een jaar over doet zolang ik het maar leuk blijf vinden.
Vindt je trouwens niet dat Eltjo veel praat..:seriousf:

Ik vind van niet. Hij legt juist goed uit; ook voor degene die nog niet eerder fingerstyle en palmmuting speel. Daar ik al jaren fingerstyle speel, vind ik het leuk om de dvd te kopen. Gewoon oefenen en de lessen blijven herhalen.
Wat betreft barré-akk.: ik speel soms op een avond veel barré en heb de Handmaster Plus aangeschaft (training spieren in je handen en onderarmen; het gevaar van blessures en vermoeidheid wordt verkleind). Het helpt goed.:lp:

FruscianteFan
29 november 2009, 10:15
Ik vind het persoonlijk heel eng om met train-dingetjes aan de slag te gaan terwijl je niet zeker weet wat het effect is.

jazzie1
29 november 2009, 16:10
Via Google even gezocht naar de Handmaster Plus kon mij er niks bij voorstellen. Ziet er "interressant" genoeg uit om in ieder geval eens na te checken bij mijn Fysio.
V.w.b Eltjo; ik heb het niet over zijn uitleg deze is inderdaad duidelijk ben ook happy met zijn dvd, maar.. soms denk ik tjee wat een verhaal kan wel wat minder.. Maar ja ik ben misschien wat ongeduldig van aard :seriousf:

Git Aar
29 november 2009, 16:28
Ik dacht echt van: pff, barrées... da's niets voor mij. Maar ik bleef oefenen.

En toen ging het opeens wel. Grijpen én spelen.

Pas op: wilt nog noodzakelijk zeggen dat er soms geen doffe klank tussen zit hoor. ;)

B is vervelender vind ik.

B was voor mij het lastigst, gaat nu haast vlekkeloos. Heb lang moeten uitvinden wat voor mij de beste manier was, 3 vingers.. 2 vingers.. ringvinger.. doe nu de B met mijn wijsvinger en uitsluitend pink op zowel steel als nylon. Gaat grandioos.
Dus is nu de F de barre die het meeste problemen geeft als ik hem veelvuldig moet spelen in combi met c7 Bb. Het is dan vooral de kramp die ik krijg als ik hem veel een vlug moet spelen.

Mathidal
29 november 2009, 20:32
B was voor mij het lastigst, gaat nu haast vlekkeloos. Heb lang moeten uitvinden wat voor mij de beste manier was, 3 vingers.. 2 vingers.. ringvinger.. doe nu de B met mijn wijsvinger en uitsluitend pink op zowel steel als nylon. Gaat grandioos.
Dus is nu de F de barre die het meeste problemen geeft als ik hem veelvuldig moet spelen in combi met c7 Bb. Het is dan vooral de kramp die ik krijg als ik hem veel een vlug moet spelen.

Zie, dat bedoel ik nu. Ik krijg eerder kramp in de spier van mijn duim (waarmee ik mijn duim kan bewegen als ik duim niet plooi) als ik B speel dan dat ik F speel.

Nu al veel minder, maar toch. :)

Muzieknono
30 november 2009, 06:43
Via Google even gezocht naar de Handmaster Plus kon mij er niks bij voorstellen. Ziet er "interressant" genoeg uit om in ieder geval eens na te checken bij mijn Fysio.
V.w.b Eltjo; ik heb het niet over zijn uitleg deze is inderdaad duidelijk ben ook happy met zijn dvd, maar.. soms denk ik tjee wat een verhaal kan wel wat minder.. Maar ja ik ben misschien wat ongeduldig van aard :seriousf:

Nee, je hebt gelijk, Eltjo lult inderdaad vijf kwartier in het uur, maar zijn uitleg is duidelijk, ook ik denk wel eens, come to the point.
Grtz. Dirk Jan :B

FruscianteFan
30 november 2009, 09:20
B was voor mij het lastigst, gaat nu haast vlekkeloos. Heb lang moeten uitvinden wat voor mij de beste manier was, 3 vingers.. 2 vingers.. ringvinger.. doe nu de B met mijn wijsvinger en uitsluitend pink op zowel steel als nylon. Gaat grandioos.
Dus is nu de F de barre die het meeste problemen geeft als ik hem veelvuldig moet spelen in combi met c7 Bb. Het is dan vooral de kramp die ik krijg als ik hem veel een vlug moet spelen.
Als het werkt, dan werkt het. Al ben ik blij dat ik hem met de ringvinger doe: dan is het makkelijker om er een Bsus4 van te maken, of om er op de hoge E-snaar een A bij te pakken.