PDA

View Full Version : snaren ?



J.V.S.
8 april 2003, 20:23
hey,
hoe noemt uw dikste snaar en hoe noemt uw dunste ?? van boven naar onder, hoe noemen die, kheb ze proberen stemmen met een stemmachientje maar ik en men vriend kokteejl waren er niet overeens hoe de snaren heten. help me ?!

dikkie dik
8 april 2003, 20:24
e a d g (4snaar
b e a d g (5snaar

Rhinus
8 april 2003, 20:39
Oke, er is antwoord op de vraag. Dus dan kan ik een andere vraag over snaren gaan stellen in deze Topic.

Je kan ook dunnere snaren op je bas zetten zodat je sneller kan bassen. Toch? Maar als je dunnere snaren hebt, moet ie dan niet veel minder strak gespannen worden om de zelfde toon te krijgen? En speelt dat dan makkelijk?

Bastijn
8 april 2003, 20:48
als je strakkere snaren wil moet je je actie verhogen (bij de brug je snaren hoger zetten), dus als je minder strakke snaren wil, moet je je actie verlagen.
Hoge actie is na een punkoptreden nog wel leuk, daarna wordt ik er meestal gek van, ik krijg er leme vingers van, geef mij maar lage actie. Het vervelende is alleen, dat je bij goedkopere 5snarigen een "flubber" B snaar krijgt, wanneer je een te lage actie neemt, wat echt mateloos irritant is.

dus het verschil tussen dunne en dikke snaren kan je makkelijk aanpassen
VOLGENS MIJ (en zo ervaren ben ik nou ook weer niet)

Bastijn
8 april 2003, 20:51
je kan btw bij een 5 snaar ook kiezen voor een hogere 5de snaar, je stemming wordt dan

e-a-d-g-b

bassopotmus
8 april 2003, 21:26
Op 2003-04-08 20:48, schreef Bastijn:
als je strakkere snaren wil moet je je actie verhogen (bij de brug je snaren hoger zetten), dus als je minder strakke snaren wil, moet je je actie verlagen.
Hoge actie is na een punkoptreden nog wel leuk, daarna wordt ik er meestal gek van, ik krijg er leme vingers van, geef mij maar lage actie. Het vervelende is alleen, dat je bij goedkopere 5snarigen een "flubber" B snaar krijgt, wanneer je een te lage actie neemt, wat echt mateloos irritant is.

dus het verschil tussen dunne en dikke snaren kan je makkelijk aanpassen
VOLGENS MIJ (en zo ervaren ben ik nou ook weer niet)

sorry bastijn, mar hier ben ik het echt niet mee eens.

Ten eerste kan je niet zo makkelijk wisselen van dikte snaren als je zou denken.

1 je zult waarschijnlijk een nieuwe topkam moeten kopen en in-vijlen op een dunnere maat, anders krijg je echt "flabber" idee :wink:

2 ze zullen een andere trekkracht hebben, kan je je hals weer gaan afstellen en alles intoneren(moet je eigenlijk na elke snaar wissel, maar geen van ons die dat echt iedere keer doen, naja ik eigenlijk wel, nu ik het bedenk)

3 je zult waarschijnlijk ook je PU moeten verzetten want dunnere snare geven signaal denkl ik, niet zeker reageer hier gerust op

En waarom zou je als je strakkere snaren wilt je actie moeten verhogen? Ik heb nooit strakkere snaren gekregen toen ik me actie veranderde.....

niels_r
8 april 2003, 21:52
Op 2003-04-08 20:51, schreef Bastijn:
je kan btw bij een 5 snaar ook kiezen voor een hogere 5de snaar, je stemming wordt dan

e-a-d-g-b


Klopt.. maar bijna iedereen neemt er een B onder. Als er een hogere snaar op gedaan wordt is dit volgens mij trouwens een C (klopt dit?).

Ik was vanmiddag trouwens eventjes aan het kijken naar een ander basgitaar en ik had een Yamaha BB605 (5 snarig) in handen. Vraagt zo'n verkoper die er bij komt staan wat ik nu speel. 4 snarig dus. Legt hij mij uit dat het voordeel van zo'n 5 snarige is dat je je hand minder omhoog hoeft te verplaatsen om hogere tonen te pakken door die hogere snaar. Op de bas zat er echt wel een lage B onder en ik had hem net verteld dat ik een 5 snaar wil omdat ik LAGER wil spelen... Sukkel!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: 16361 op 2003-04-08 21:53 ]</font>

basswasp
8 april 2003, 21:55
Als je even nadenkt, zie je dat die 'sukkel' wel gelijk heeft... :wink:

Semafoor
8 april 2003, 22:20
Op 2003-04-08 20:51, schreef Bastijn:
je kan btw bij een 5 snaar ook kiezen voor een hogere 5de snaar, je stemming wordt dan

e-a-d-g-b

Is idd zoals iemand terecht opmerkte e-a-d-g-c, we zijn geen gitaristen :wink:

bassopotmus
8 april 2003, 22:23
Op 2003-04-08 21:55, schreef basswasp:
Als je even nadenkt, zie je dat die 'sukkel' wel gelijk heeft... :wink:

Bedoel je nopu mijn reply, of die "sukkel" verkoper?

3803
8 april 2003, 22:44
Hij heeft et op die verkoper:-)
Waarom is het bij gitaristen een b...das toch niet logisch aangezien tot dan de snaren per 5. ... tonen verspringen

skabouter
8 april 2003, 22:48
ik ben gitarist. bij 6 stringbas is het B-E-A-D-G-C.

bij de gitaar is het een B (en E) ipv C (en F) zodat je bepaalde akkoorden kan pakken. alleen daarom dacht ik

Bastijn
8 april 2003, 23:03
ja idd sorry mensen.....
ik dacht altijd al (uit pure logica, een c moet gewoon na een g) dat het een c zou moeten zijn, maar toen kwam het fantastische rijmpje in me op:

Een
Aap
Die
Geen
Bananen
Eet

wat dus alleen voor gitaristen geld, blijkt maar weer.
(en we zijn idd geen gitaristen...)

skabouter
8 april 2003, 23:05
ikke wel een beetje :-s

Een
Aap
Die
GRAAG
Bananen
Eet

:grin:

Laus
8 april 2003, 23:18
koel rijmpje. das wel een tip voor de beginners.

Manusdr
8 april 2003, 23:49
En voor de 4snaar bas wordt dat:

Een

Aap

Die

Gilt!

niels_r
9 april 2003, 09:15
Op 2003-04-08 22:23, schreef bassopotmus:


Op 2003-04-08 21:55, schreef basswasp:
Als je even nadenkt, zie je dat die 'sukkel' wel gelijk heeft... :wink:

Bedoel je nopu mijn reply, of die "sukkel" verkoper?



Die verkoper!! Ik had een 5 snarige bas (lage B) en toen vertelde hij mij dat ik om hogere tonen te spelen niet zover meer naar boven hoefde met mijn hand omdat ik er een snaar hoger bij had. Dat was volgens hem het grote voordeel van een 5 snaar!

Easy Rider
9 april 2003, 14:35
Die dunnere snaren staan idd minder strak om de zelfde toon te hebben. Minder strakke snaar = minder hard drukken om te fretten en minder hard te hoeven plukken om toch de snaar flink te laten trillen.
Ik heb zelf gewoon die dunne snaren erop gezet. Je moet idd wel even je bas opnieuw afstellen maar das toch niet zo'n punt.
En die topkam is idd dan iets te ruim, wat je op zich wel een keer kan aanpassen maar je merkt er weinig van in de intonatie of sustain dus je kan een dunnere set gewoon uitproberen! Het volumeverschil is trouwens ook volledig verwaarloosbaar.
Ik zelf ga nooit meer met dikke snaren spelen (behalve op goedkope bassen van te zacht hout, daar kan je echt niet dunner dan standaard op zetten want dan is al je sustain en volume weg) ik blijf bij m'n SW1000 setje Slowounds (.40-.60-.75-.95) want het is gewoon supersnel en comfortabel.

EZ

kokteejl
12 april 2003, 15:31
told ya :razz: maar JVS je hebt waarschijnlijk gelijk met dat stemmachientje...alhoewel ik er nog altijd niet zeker van ben...ohjah die Amerikaanse wil geen foto's nimeer trekken maar don't worry ikke wel oplossing voor vinden

kokteejl
12 april 2003, 15:52
ohjah nog direct een vraagjeuh: kan je dan met zo'n stemmer (voor gitaren) een bas stemmen?

niels_r
12 april 2003, 16:38
Ja hoor, dat gaat prima.

Ruud
12 april 2003, 16:45
Ik heb zo'n korg diggie, daar zit een speciale bas-stand op,
het enige voordeel is dat ie na de C) weer direct overspringt op de B (jaa, geschikt voor de 6 snaar).

MikeDirnt
12 april 2003, 16:59
Ik heb zo'n Korg dingetje. Hij staat altijd op 440. Maar hij loopt niet gelijk aan mijn oude vertrouwe antieke drie-ledjes stem apparaatj

niels_r
12 april 2003, 17:04
Ik heb er ook een van Korg (GT-3) met lampjes erin voor de snaar (6), een lampje voor een halve toon lager, een voor een halve toon lager en 7 lampjes voor de toon (430 * * 440 * * 450). Ideaal dingetje :wink:

bassopotmus
12 april 2003, 17:09
ik heb eem el cheapo ibanez tuner..kan niets anders dan gewoon zuiver stemmen, en meer wil ik niet. Als ik onstage sta, trap ik me A/B switch in(zelf gebouwd) en heb ik een gemute tuner...simple as that.

Als we wat professioneler gan doen over een tijd, zal ik wel gaan stemmen met een korg rack-tuner en me A/B gebruiken voor de bas te selecteren

AntY
12 april 2003, 17:22
ik heb een korg GA-20... die zal t ook wel gewoon doen

wannabefieldy
13 april 2003, 12:11
ik heb een.....uh...moment..ik ren naar boven om dat ding te zoeken ***ben zo terug**

okeej ik ben terug **hijg**
ik heb een korg ga-30 :grin: how funny//
je ken er acoustisch, elecktrisch. bas en gitaar mee tunen.. ik ken ook een octaaf naar beneden etc....
er zitten best veel funkties op dat ding... en owja.. soms flipt ie... als je hem laat vallen...dan meot je eerst de batterijen eruit rossen. en dan dat ding opnieuw opstarten :grin: en dan tuned ie weer :grin:

Laus
13 april 2003, 12:20
geweldig die dingen idd. toch binnenkort de TU2 maar es aanschaffen.

Bastijn
13 april 2003, 12:49
kheb ook zon korg, en je kan er je bas of gitaar inpluggen, maar dat hoeft niet, dan stem je via het microfoontje. En als je lui bent, maar toch een nummer wil spelen, kun je m tabben met datzelfde microfoontje, die keurig de tonen aangeeft.
Erg relaxte functie voor luie mensen.

basswasp
13 april 2003, 13:07
Op 2003-04-09 09:15, schreef 16361:


Op 2003-04-08 22:23, schreef bassopotmus:


Op 2003-04-08 21:55, schreef basswasp:
Als je even nadenkt, zie je dat die 'sukkel' wel gelijk heeft... :wink:

Bedoel je nopu mijn reply, of die "sukkel" verkoper?



Die verkoper!! Ik had een 5 snarige bas (lage B) en toen vertelde hij mij dat ik om hogere tonen te spelen niet zover meer naar boven hoefde met mijn hand omdat ik er een snaar hoger bij had. Dat was volgens hem het grote voordeel van een 5 snaar!


't is maar hoe je het bekijkt... Als je nummer hebt waarbij je veel heen en weer gaat over de hals, kan je dat verminderen met een 5-snaar. Zie bijvoorbeeld Around The World (Red Hot Chili Peppers).