PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar kopen, aanraders.



Solidarnosc
23 november 2009, 16:04
Hallo,

Ik speel nu zo'n 1.5 jaar gitaar, heb een goedkope elektrische gitaar. (Ibanez SA120EX) En een goedkope klassieke gitaar (Yamaha C70) en een iets duurdere western gitaar (Yamaha FS720S)

Nu dat ik mij meer op elektrische gitaar aan het richten ben, wil ik ook graag een degelijke gitaar hebben. Mijn Ibanez is zeker geen slechte gitaar, voor het geld zeker niet zo slecht. (€240 destijds volgens mij) Maar toch is het niet precies wat ik wil.

Qua muziek richting, tja, een beetje Pink Floyd/Metallica achtige stijl. (Comfortably Numb solo bijvoorbeeld. :)) Ik ben niet super gitaar savvy, dus ik weet dus niet welke gitaren hiervoor het meest geschikt zijn. Mijn budget ligt zo rond de €600-700 euro, en mag eventueel iets afwijken natuurlijk.

Ik ben zeker van plan om naar een winkel te gaan, en daar te testen. Dus als jullie enige aanraders hebben die ik dan zou kunnen gaan testen zou ik dit zeer waarderen. :D

Bespeelbaarheid is voor mij zeer belangrijk, looks komen toch wel op een tweede plaats.

Mocht het van enig belang zijn, ik heb een Roland Cube 20x versterker.

Alvast bedankt voor de reacties!

Solidarnosc.

deefke666
23 november 2009, 16:21
zoek je een nieuwe of eventueel een tweedehandse gitaar....
pink floyd en metallica lijkt me misschien twee helemaal verschillende geluiden...

misschien ben je iets met een HSS configuratie (humbucker aan de brug met twee single coil elementen)

-een mexicaanse fender HSS stratocaster...
-iets meer heavy muziek gericht misschien eens naar schecter kijken (hellraiser c-1 heeft splitbare aktieve humbuckers )
-opnieuw in de ibanez hoek kan je ook gaan zoeken

vooral zoveel mogelijk zelf testen en luisteren zou ik zeker aanraden

grtz d

snaarplukker
23 november 2009, 17:20
Ik heb mijn twijfel of een andere gitaar iets zou verbeteren op een Roland Cube 20x.

gerritje tralalalala
23 november 2009, 17:33
Qua muziek richting, tja, een beetje Pink Floyd/Metallica achtige stijl.
Dit lijken mij enigzins twee uitersten in het muzikale spectrum maargoed.
Metellica is in mijn beleving HARD misschien niet het uiterste maar wel hard
Humbuckers dus, Pink Floyd daarentegen is meer gematigd vind ik daarvoor zou ik zeggen single coils.

Ik zou kijken naar een HSH configuratie met splitbaren humbuckers, ik vind dit ook voor de looks wel stoer opzich op een strat achtige gitaar.
Je zou inderdaad bij Ibanez kunnen kijken, maar inderdaad schecter kan ook.
Zelf zat ik nog aan Cort of Godin te denken.
Ik heb een aantal keer een Godin in mijn handen gehad en dit beviel met zeker goed.

Nouja succes ermee, en ga gewoon eens een middagje testen bij verschillende gitaarboeren.

Bluze
23 november 2009, 18:39
De gitaren van Ibanez zijn het beste en ook nog ruig! :rockon:

Dirk_Hendrik
23 november 2009, 18:46
De gitaren van Ibanez zijn het beste en ook nog ruig! :rockon:
Bedankt voor deze zeer nuttige inside info :soinnocent: Hiermee kan de TS zeker de beste keuze voor zijn voorkeuren maken....

Mr.Fingers
23 november 2009, 19:05
Ik zou iets "SG-achtig" nemen (Epiphone, Gibson Faded Special,...), daar kun je zowat alle kanten mee uit. De gitaar ziet er ruig uit (metallica), maar klinkt niet zo dichtgesmoord & modderig als een Les Paul. Er zit wat meer "hoog" in het signaal, waardoor het wat meer een allrounder is. Alleen voor die typische gilmour-solo zul je toch een strat moeten hebben :D

Solidarnosc
23 november 2009, 19:20
Zeer bedankt voor alle reacties alvast! Zitten zeker nuttige tips bij. Ik ga gewoon flink wat gitaren uit proberen zodra ik naar een winkel toe ga. Maar zal zeker een lijstje meenemen met alle aanraders in dit topic.

Ik heb een beetje op Godin gitaren gezocht, maar worden deze ook in Nederland verkocht? Heb niet zo veel kunnen vinden, heb op hun website een Godin Progression gezien, dat vind ik toch wel een mooi dingetje hoor, klinkt heerlijk. Maar valt waarschijnlijk behoorlijk buiten mijn budget. :D

Solidarnosc.

Wiellem
23 november 2009, 20:18
Misschien is een 2de handse Gibson Les Paul Studio een optie?

Jilles
23 november 2009, 20:58
of iets met splitbare humbuckers, da's ook een hoop veelzijdigheid ineens.
Je zou het even moeten opzoeken welke gitaren in die prijsklasse dat hebben. Ik weet wel dat een Dean cadillac (select iig) dat heeft, die is volgens mij 300euro nieuw nu.

Exi
23 november 2009, 21:50
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar ik heb 2 weken geleden een Fender HM Strat uit 1988 aangeschaft (een stratocaster met HSS configuratie en een Kahler Locking-tremolo)
Qua veelzijdigheid is deze gitaar echt een klasse apart.
Er zitten twee fender single-coils in (iets hogere output dan normaal) en een Dimarzio Super 3.

De single-coils klinken clean echt als mijn strat en met high gain klinken ze nog steeds geweldig. High gain solo's met de single-coil in de hals-positie klinken ook super.
De Super 3 in de brug kan gesplitst worden met een switch die is ingebouwd in de gitaar. Het is een humbucker met hoge output die in deze gitaar heel gebalanceerd klinkt en als hij gesplitst is klikt hij als een iets warmere single-coil in de brugpositie van een strat.

kortom...:mmmm:

Ze zijn vrij zeldzaam, maar ze komen wel eens voorbij op marktplaats en ik vind het persoonlijk een heel goede alleskunner.
edit: Hij kostte mij 350 Euro, wel duurder dan ik had gehoopt, maar ik had last van kopers-concurrentie

gerritje tralalalala
24 november 2009, 14:55
Je kunt met een beetje handigheid ook een HSH gitaar zelf de Humbuckers splitbaar maken staan zat tutorials op internet hoe dat moet enzo

DeadHerring
24 november 2009, 15:05
Je hebt BC Rich Mockingbird ST, die coil taps, varitone en phase switcher heeft

dan heb je idd ook de Les Paul Studio, da's echt een topgitaar, IMO. De Les Paul sound benadert niks, en die Studio doet het echt.

heb je ook nog Epi Les Paul, zijn ook goeie, en zien er ook uit als een les paul (hoewel ze brighter klinken).

qua strats heb ik het vooral voor MIJ Strats, daar kan je echt mensen mee bestelen, als ze niet weten hoe goed MIJ Strats zijn. MIM Fender zou ik alleszins niet doen, kwalitatief zijn die heel wisselvallig, en een Jap vind je overigens ook veelal goedkoper.

zjanke
24 november 2009, 15:15
Als je interesse hebt in Godin zou ik zeker eens kijken of je een tweedehands Godin LGX kunt vinden. Mahonie met maple top, splitsbare humbuckers en een piezo onder de brug. Kwaliteitsspul wat voor je budget echt wel te vinden moet zijn!

The Running Man
24 november 2009, 15:30
Strat met een hot rail in de brugpositie; je kunt prima gas terug nemen met de volumeknop.
Of inderdaad een SG (eventueel met SD splitcoils).
Het blijft hoe dan ook een compromis maar het zijn allebei vreselijk lekkere gitaren vind ik

sjaak1990
24 november 2009, 15:44
Een andere versterker zal je geluid denk ik meer verbeteren. Verder zou ik zeggen als je maar een beetje in de buurt wilt komen van gilmours sound dan moet je sowieso single coils hebben. H-S-S lijkt me het mooiste dan, ik zeg G&L, Blade, Fender.

Solidarnosc
24 november 2009, 18:54
Bedankt allemaal, deze tips neem ik allemaal mee als ik ga testen.

Ook heb ik gisteren mijn oog op deze strat laten vallen, qua prijs valt hij in principe mee, maar of de kwaliteit ook wat is heb ik geen weet van. Misschien dat jullie meer over dit exemplaar weten?

Link:
http://www.rockpalace.com/product/Fender-Standard-Stratocaster-HSS-Arctic-White-Maple

En is het misschien handiger om voor een iets goedkopere gitaar te gaan(Zoals deze Fender), en dan een betere AMP erbij te kopen? Zijn er een beetje betere kwaliteit amps van rond de 300-400 euro?

Solidarnosc.

deefke666
24 november 2009, 19:26
ik persoonlijk vind dit een hele goeie keuze voor de muziek die je wil maken...
dit is in mijn ogen en oren voor het geld een hele goeie gitaar waar je zeker geen spijt van zal krijgen....

je kan misschien ook eens kijken wat blade te bieden heeft in deze prijsklasse...

Solidarnosc
26 november 2009, 01:27
Het leek mij inderdaad ook een zeer goede gitaar. :)

Iemand anders misschien nog ervaringen met deze gitaar?

En mocht ik er een nieuwe versterker bij kopen, zijn er dan nog wat suggesties? Prijsklasse 300-400 euro?

Ik zal ook even op het versterker forum gaan rondneuzen.

Solidarnosc.

hielos
26 november 2009, 03:43
Ik heb laatst een Roland Cube 30 gekocht, kost 200 euro, kan je alles mee en heeft een super geluid. Goede versterker voor niet veel geld waar je perfect thuis mee kan oefenen. Zal zeker een vooruitgang zijn op je cube 20.

EDIT: Trouwens: ik heb zelf een epiphone les paul standard, geweldig ding en ook een (zo goed als)alleskunner!

Solidarnosc
27 november 2009, 18:23
Zal ik zeker als optie beschouwen. Misschien nog andere mensen met eventuele suggesties? (Ook qua AMP, zoek een beetje een amp die qua geluid toch wel een beetje richting Gilmoure kan :D )

Budget voor amp is zo rond de €300-400.

Solidarnosc.

Exi
27 november 2009, 19:48
je kan misschien ook eens kijken wat blade te bieden heeft in deze prijsklasse...
+1 Voor een Blade (http://www.bladeguitars.com/guitargallery_index.html)
Ik had een keer op een Texas Standard Pro gespeeld en ik moet zeggen dat het leuke gitaren zijn.:)

Solidarnosc
27 november 2009, 22:22
+1 Voor een Blade (http://www.bladeguitars.com/guitargallery_index.html)
Ik had een keer op een Texas Standard Pro gespeeld en ik moet zeggen dat het leuke gitaren zijn.:)

Die zien er zeker niet verkeerd uit. Bedankt voor de tip! :D

Wat moet ik me voorstellen als ik bijvoorbeeld deze Blade Texas Standard Pro vergelijk met de Fender Strat HSS die ik in de link een paar posts terug heb gepost? (Of eerder genoemde gitaren) Zit daar nou een groot verschil qua kwaliteit in? Of liggen ze een beetje op het zelfde niveau, en is het meer je persoonlijke smaak dat het hem doet? Aangezien het prijsverschil niet zo veel is.

Ben echt nog een n00b op het gebied van gitaarkopen. :(

Solidarnosc.