PDA

View Full Version : Gedachten ballonnetje



Nicks
23 november 2009, 15:12
Ik zat weer eens te zweven (wel nuchter) van de week en bedacht me dat een jazz tailpiece op een telecaster brug nog wel eens vet kon staan.

Nu vroeg ik me af of hier iemand anders dat wel eens heeft geprobeerd en anders of iemand weet of dat het effect heeft op de klank/sustain van de gitaar. Ik heb (nog) geen behoefte aan een tremelo overigens.

Hedge
23 november 2009, 16:01
In ieder geval krijg je problemen met de halshoek. Je moet genoeg druk op je zadel krijgen, daarvoor zal de halshoek groter moeten worden en de brug zadels hoger. Dat lijkt me dan meteen weer erg lastig met een tele.

Nicks
23 november 2009, 16:14
In ieder geval krijg je problemen met de halshoek. Je moet genoeg druk op je zadel krijgen, daarvoor zal de halshoek groter moeten worden en de brug zadels hoger. Dat lijkt me dan meteen weer erg lastig met een tele.

maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met een toploaded tremelo, ondervind je dan ook last van de halshoek? Als ik de tailpiece net zo hoog houdt als de brug van de tele, dan moet er in principe niet echt een probleem zijn toch?

barno
23 november 2009, 16:34
toploader: de ball ends zitten vlak achter de zadels vast en kunnen daardoor wel de vereiste hoek maken. bij een tailpiece op de kont van de body is die afstand veel groter, dus hoek te slap.

Als je iets nog nooit gezien hebt, kan je ja altijd dadelijk afvragen waarom het niet gedaan wordt ... wel, daarom :)

zou wel kunnen met soort string retainer vlak achter de zadels, maar dat gaat er niet uitzien imo

Nicks
23 november 2009, 16:49
Als je iets nog nooit gezien hebt, kan je ja altijd dadelijk afvragen waarom het niet gedaan wordt ... wel, daarom :)


Tja, zo zit ik nou eenmaal in elkaar... dingen zoals dit kunnen me weken bezig houden :p

Hiro
23 november 2009, 17:56
Jou ook al?

oigun
23 november 2009, 19:40
Achter een toploader telebrug (zoals een wilkinson met compensated saddles) zou je een tailpiece van een jazzgitaar kunnen zetten. De snaren lopen dan van de tailpiece door de gaatjes in de brug over de zadels. Alleen waarom zou je?

Nicks
23 november 2009, 22:10
Jou ook al?

Getekend voor het leven, ik ben nooit uit de waarom-fase gekomen. Wetenschappers en ex-vriendinnen staan nog steeds voor een raadsel :(


Achter een toploader telebrug (zoals een wilkinson met compensated saddles) zou je een tailpiece van een jazzgitaar kunnen zetten. De snaren lopen dan van de tailpiece door de gaatjes in de brug over de zadels. Alleen waarom zou je?

Voor de mojo, alles voor de mojo

oigun
23 november 2009, 22:39
Voor de mojo, alles voor de mojo

Oh dan is het goed:cheerup::cheerup::cheerup: