PDA

View Full Version : PC t.b.v. recording



Comfortably Daniel
23 november 2009, 15:07
Aloha recording guru's ;)

Ik ben van plan toch maar eens een nieuwe pc aan te schaffen, met name als extra voor de muziek. Ook heb ik aan een laptop of mac gedacht, maar ben hier totaal niet in thuis.

Mijn huidige pc: Kast is een Antec P182, Asus P5B deluxe, Intel E6600, 2ghz geheugen, kleine 10.000rpm raptor HD voor WinXP pro, twee HD 500gb, 650W voeding, 8800GTS, Creative X-Fi.

Ik gebruik deze pc ook voor games...met name Project Reality, wat toch behoorlijk wat vergt.

Is dit genoeg als fatsoenlijke recording PC of is iets anders toch beter?

Alvast bedankt!

HaroldA
23 november 2009, 15:14
Is dit genoeg als fatsoenlijke recording PC of is iets anders toch beter?

Meer dan voldoende! Recording alleen is niet zo heel zwaar voor je PC, effecten daarintegen wel maar digitale effecten klinken lang niet zo overtuigend als de "echte" externe...

De EQ die in Cubase zit vind ik bijvoorbeeld echt nergens naar klinken en is in mijn ogen alleen geschikt als filter.

Een analoog mengpaneeltje is dus een dikke pre bij mij!


Mijn P4/3GHz PC met dito middeleeuwse HDD trekt bijvoorbeeld makkelijk 36 sporen afspelen en 10 sporen tegelijkertijd opnemen is ook geen probleem samen met het afspelen van X sporen. Als ik echter wat digitale effecten aan zet is het snel afgelopen met de lage latency (reverb is een bv echt een processor killer) maar die mag sowieso omhoog als je toch niet meer op aan het nemen bent...

Comfortably Daniel
24 november 2009, 08:18
Bedankt voor de reactie!
Ik dacht al zoiets...van de effecten dus. Ik ben al wel vaker bezig geweest en vaak zie ik dan met afmixen dat inderdaad vooral de reverbs de meeste rekenkracht vragen.

Maar ok...dit zou dus in princiepe genoeg zijn als "muziek-pc".

Zijn er verder nog andere opties...als in laptop's of een mac?
Ik heb wel her en der gekeken naar mac's, maar vind ze eigenlijk veel te duur. Zeker met een groter beeldscherm, wat ik toch wel erg prettig vind met programma's als Cubase e.d.
Maar ik denk dat een mobiele optie soms toch ook wel handig kan zijn.

HaroldA
24 november 2009, 09:16
Maar ik denk dat een mobiele optie soms toch ook wel handig kan zijn.

Tsja, wat noem je mobiel... Als je je mengpaneel, effecten, externe 10 in 10 out interface e.d. mee moet nemen, kun je ook meteen je PC + flatscreen in je auto gooien.

Als je alles digitaal wil doen (wat ik persoonlijk nergens naar vind klinken) dan is een laptop wel een optie.

Misschien kun je wel een 16 of 24 sporen harddisrecorder op de kop tikken voor weinig en dat dan lekker mee terug je studio in nemen?

Comfortably Daniel
24 november 2009, 09:49
Tsja, wat noem je mobiel... Als je je mengpaneel, effecten, externe 10 in 10 out interface e.d. mee moet nemen, kun je ook meteen je PC + flatscreen in je auto gooien.

ghehehe...tjah...daar zeg je wat.

Ik zat zelf te denken om de Steinberg MR816 CSX aan te schaffen. Hier zit namelijk al een berg in. Als ik die in een klein rackje doe en er misschien nog een andere processor bij zet...zou ik in princiepe toch wel even genoeg moeten hebben om een goede opname te maken. Toch?


Misschien kun je wel een 16 of 24 sporen harddisrecorder op de kop tikken voor weinig en dat dan lekker mee terug je studio in nemen?

Hier heb ik inderdaad ook al aan gedacht...hmm...misschien wel een stuk makkelijker.

Damn...dilemma's :(

HaroldA
24 november 2009, 10:45
Ik zat zelf te denken om de Steinberg MR816 CSX aan te schaffen.

8 in 8 uit dus. Als je een drumstel wil close-miken is 8 sporen wel een beetje krap IMHO.

1 Kick
2 Snare top
3 Snare bottom
4 Hi-Hat
5, 6, 7 Toms
8, 9 Overhead

Optioneel:
10, 11 Room mics
12 Ride

Nog optioneler:
13 Gitarist die meespeelt tijdens opname
14 Bassist die meespeelt tijdens opname


Maar da's puur mijn voorkeur!

vincent136
24 november 2009, 12:00
Hmm, ik werk zelf met Mac en ik vind het veel fijner werken. Alles werkt gewoon goed met elkaar, in tegenstelling tot Windows. Bij Windows heb ik altijd het idee dat ieder programma op zijn eigen eilandje staat, omdat het niet dezelfde ontwikkelaar heeft. Bij Mac is het eigenlijk een groot eiland waar alle programma's op staan en die ook goed samenwerken. Dat is mijn ondervinding hé

Ik werk met Logic en het is echt een super programma. je kunt er gelijk mee beginnen, het is niet extreem lastig en het heeft heel erg veel mogelijkheden. Apple valt qua prijzen nog erg mee, het is al lang niet meer zo duur als vroeger en je krijgt steeds meer voor minder geld.

De goedkoopste iMac bijvoorbeeld, betaal je ongeveer 1000 euro voor. Heb je een super snelle Mac met een goed beeldscherm, alles in 1, lekker compact..specificaties:

21,5": 3,06GHz
3,06-GHz Intel Core 2 Duo
1920 x 1080 resolutie
4 GB geheugen
500-GB harde schijf1
8x dubbellaags SuperDrive
NVIDIA GeForce 9400M grafische processor

Daar kun je echt heel erg lang mee vooruit. Ik weet niet wat een pc kost zoals jij hem hier beschreef, maar ik ben echt van mening dat je met Mac veel prettiger werkt als met Windows, zeker met muziek en andere creatieve dingen. Alles werkt gewoon zoals het hoort en dat is echt heerlijk.

HaroldA
24 november 2009, 12:07
Mac kan heel lekker werken als je er aan kunt wennen en als je je graag laat vertellen wat wel en niet mag.

Als je bijvoorbeeld wil roken in de buurt van je Mac kan je garantie vervallen! ;)

Ook moet je goed oppassen voor malware, virussen en rootkits want de Mac heeft het slechtste gescoord op gebied van beveiliging en het dichten van al lang bekende gaten in de gebruikte software. Natuurlijk is wordt Windows nog steeds het vaakst aangevallen maar dat kan nooit meer lang duren aangezien het zo makkelijk is bij de Mac...

Ik heb een tijdje OS-X op m'n x86 gedraaid maar ik kon er helemaal niet aan wennen. Toetsenbord combinaties werkten bijvoorbeeld niet en die kan je ook niet aanpassen en dat is voor mij als keyboard addict al een no-go...

Comfortably Daniel
24 november 2009, 12:33
hmm...tjah...Mac. Ik vind het inderdaad prachtig dat ze alles in één kastje kunnen bouwen, maar aan de andere kant staat het me tegen dat je er eigenlijk verder niks meer aan kakn doen...en dat ik zou moeten overstappen van software. Als ik dan aan een Mac zou gaan, dan een Macbook(Pro) en die zijn dan weer schreeuwend duur. Zeker t.o.v. een gewone laptop.

Een pc zoals ik hierboven beschreef...poe...geen idee wat dat tegenwoordig zou kosten...€600,-? Ik heb 'm nu toch zeker al 2,5 tot 3 jaar staan.

En...ik rook me een ongeluk, dus Harold heeft een groot punt :soinnocent:

Ik denk dat ik toch naar een Windows-based iets moet kijken ;)

zx81
24 november 2009, 12:59
Ook moet je goed oppassen voor malware, virussen en rootkits want de Mac heeft het slechtste gescoord op gebied van beveiliging

Sorry, maar slaat nergens op. Je argument komt neer op het volgende: Omdat de mac tot nu toe bijna geen last had van virussen en dus het beste beveiligd was kun je er op rekenen dat de mac dus binnenkort onveiliger is dan een pc met windows.

Feit is dat de meerderheid van de virussen geschreven wordt voor windows. Google laat het verschil zien: http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=osx+virus&word2=xp+virus

Virussen zijn onder windows een groot probleem, en onder linux en osx niet. Dat gaat zover dat ik grote organisaties ken waar alle windows pc's verplicht een virusscanner moeten hebben. De overige besturingssystemen niet, omdat dat niet nodig is.

Advies geven is leuk, maar het moet wel feitelijk juist zijn.

vincent136
24 november 2009, 13:03
3 jaar? Een mac schrijf je niet zo snel af ;)
Maar wat hierboven gezegd wordt over veiligheid; dikke onzin. Mac is juist veel veiliger dan Windows. Hoe dat verhaal technisch gezien werkt, weet ik niet precies, maar Mac staat juist bekend om zijn veiligheid en het feit dat virussen geen kans maken. Dat komt ook omdat er relatief weinig Mac gebruikers zijn, maar ook omdat het gewoon niet werkt op een mac.

Maargoed, als je een PC wilt is dat prima. Een Macbook pro is ook niet zo duur hoor, voor 1400 euro heb je er al een. Vergelijken met een Dell ofzo is echt appels met peren vergelijken. Macbook pro's zijn veel en veel sterker en stabieler. Maargoed, jij moet d'r mee werken. Ik zou nooit meer anders willen..

En over dat roken, waar haal je dat nou weer weg?

HaroldA
24 november 2009, 13:17
En over dat roken, waar haal je dat nou weer weg?

'Garantie vervalt bij roken in de buurt van Mac' (http://tweakers.net/nieuws/63913/garantie-vervalt-bij-roken-in-de-buurt-van-mac.html)


Sorry, maar slaat nergens op.

Hoezo niet? Apple heeft haar securitybeleid echt niet op orde. Een massale aanval op Macs is maar een kwestie van tijd...


Apple verslaat Microsoft als meest lekke ontwikkelaar (http://security.nl/artikel/30759/1/Apple_verslaat_Microsoft_als_meest_lekke_ontwikkel aar.html)
Drie jaar op rij was Microsoft de ontwikkelaar met de meeste lekken, maar inmiddels is die positie door Apple overgenomen.


Apple patcht stiekem jaar oud beveiligingslek
15-12-2007,11:30 doorRedactieReacties: 10
Apple heeft 18 ernstige Java lekken gedicht, waaronder één die al meer dan een jaar oud was, zonder dit naar de gebruiker te communiceren.


Apple patcht eindelijk Safari 'tapijtbom'
20-06-2008,09:55 doorRedactieReacties: 9
Het beveiligingslek in Apple's Safari dat websites willekeurige bestanden op de desktop van de gebruiker liet plaatsen, is eindelijk gepatcht. De kwetsbaarheid, beter bekend als de tapijtbom, werd halverwege mei ontdekt. Apple liet weten dat het niet van plan was om het probleem te verhelpen, aangezien het geen beveiligingslek betrof. Onderzoekers en ook Microsoft waren verrast en riepen Apple op om toch actie te ondernemen. De reus uit Redmond wilde anders zelf de kwetsbaarheid repareren.


Apple patcht 40 beveiligingslekken in Mac OS X
10-10-2008,11:08 doorRedactieReacties: 5
Zijn Windows gebruikers volgende week aan de beurt, mensen met een Mac OS X kunnen nu de systeembeheerder uithangen. Apple heeft namelijk weer een omvangrijke update voor het besturingssysteem uitgebracht. De zevende grote beveiligingsupdate van dit jaar verhelpt veertig beveiligingslekken, onder andere in Apache, ClamAV, CUPS, Finder, MySQL Server, PHP, Postfix, Tomcat, vim en Weblog. In bijna alle gevallen is het mogelijk dat een aanvaller willekeurige code uitvoert, hoewel er geen drive-by aanvallen bij zitten.


Apple monster-update dicht 34 beveiligingslekken
16-09-2008,09:42 doorRedactieReacties: 5
Als Apple patcht, dan patcht het ook goed, want wederom heeft 'Cupertino' een monster-update uitgebracht. Security Update 2008-006 voor Mac OS X Tiger en Leopard verhelpt 34 beveiligingslekken, waar in meer dan tien gevallen het mogelijk is voor een aanvaller om willekeurige code uit te voeren.


Apple patcht eindelijk ernstig DNS-lek in Mac OS X
01-08-2008,09:41 doorRedactieReacties: 1
Vorige week kreeg Apple flinke kritiek te verduren omdat het nog steeds geen update voor het ernstige DNS-lek had uitgebracht, terwijl Microsoft, Cisco en Sun dit al begin juli deden, maar in Cupertino zijn ze eindelijk wakker geworden. Security Update 2008-005 bevat in totaal 17 beveiligingsupdates voor Mac OS X, waaronder eentje voor het DNS-lek in BIND.

Een kwetsbaarheid in OpenSSL zorgde ervoor dat een aanvaller via geprepareerde pakketten de applicatie kon laten crashen om daarna willekeurige code uit te voeren. Nog veel gevaarlijker was het lek in CoreGraphics. Dat zorgde ervoor dat een aanvaller het systeem kon overnemen als het slachtoffer de verkeerde website bezoekt of een kwaadaardig PDF bestand opent.

etc, etc, etc...

Bron: http://security.nl/zoeken?search=apple+patcht

vincent136
24 november 2009, 14:49
Jep en dan nu nog even op windows zoeken en je weet genoeg. Maargoed, nog even over dat roken:

"Apple lijkt in de VS in bepaalde gevallen te weigeren om apparatuur te repareren die is gebruikt in een omgeving waar wordt gerookt."

Je leest 'bepaalde gevallen' en 'VS'. Apple heeft het niet in haar algemene voorwaarden staan hoor ;)

En weer ontopic!

Comfortably Daniel
24 november 2009, 14:54
@ Vincent: Ik heb natuurlijk niet gezegd dat m'n huidige PC is afgeschreven. Hij komt nog ruim mee met de software die ik gebruik. Dat is het probleem niet. Ik vroeg me dus alleen af wat een goed systeem of laptop zou zijn voor recording.

Aangaande de prijs van een Macbook Pro...Ik wil op z'n minst een 17" scherm als het een laptop of Macbook zou worden. Dan zou het toch al snel een slordige €2300,- worden.
Voor dat geld schroef je een pc in elkaar waar je eng van wordt en dan hou je nog geld over. Dat neemt niet weg dat een Macbook Pro een goed, stabiel systeem biedt.

Dus nee...een Mac wordt het gewoon niet. Da's me nu in elk geval wel duidelijk. ;)

harrie-beton
26 november 2009, 09:42
In het computer topic (offtopic) staan een paar systemen die voor audio geschikt zijn. Om en bij de 400 tot 800 euro. Enkele richtlijnen:

Blijf bij A merken hardware en lees audioforums. Stay away from vista. XP is nog steeds de beste keuze voor audio en video. Quad core of dual core is voor audio processing fijn. Stille pc's dus duurdere coolers zoals de Skythe Mugen 2.
Nadeel van gamen op dezelfde pc is dat de videokaart (een warme herrieschopper) het audio gebeuren verstoort.
Een van de beste audio kaarten is de Taskam US 1641. Nu 299 euro! 16 sporen in.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=US1641

Comfortably Daniel
26 november 2009, 10:04
Bedankt voor de notes Harrie.

Ik ben inderdaad niet iemand die bezuinigd op pc hardware en ik ben ook geen fan van Vista.
Ik denk dat het voor mij zowieso beter is om een extra pc neer te zetten voor de muziek, zodat ie zo snel en simpel mogelijk is.

Weet je toevallig nog een goed alternatief in laptop's?

HaroldA
26 november 2009, 10:05
Nadeel van gamen op dezelfde pc is dat de videokaart (een warme herrieschopper) het audio gebeuren verstoort.

Op je audio PC zou je eigenlijk niets anders moeten installeren dan je OS en je DAW. Wat je er zeker niet op moet zetten is MS Office (of "quickstarter" uit registry slopen) en Internetten is al helemaal uit den boze want je mag geen (actieve) virusscanner draaien.

Oftewel: Alles wat een achtergrondproces kan starten mag er niet op want dat kan voor dropouts zorgen tijdens een opname.

Rewind
28 maart 2010, 19:59
Twee situaties zorgen ervoor dat ik binnenkort een nieuwe computer moet gaan kopen.
1. M'n laptop (Fujitsu Siemens amillo pi1536 1.66ghz Duocore en 1 of 2?g ram, windows XP) is nu bijna 4 jaar oud, ben er nog steeds bij mee, maar hij begint steeds uit te vallen en vast te lopen.
2. Ik begin mijn muziek-dromen meer te verwezelijken, en na lang aanklooien eindelijk wat serieuse dingetjes te schrijven en opnemen. Deel van deze droom is ook een thuisstudiootje. Ik ben lang geluidstechnicus geweest, en wil deze kennis nu meer in de studiosituatie gebruiken.

Ik werk hier thuis nu met deze laptop en een Presonus Firepod en Cubase Le voor opnames. Goede monitors komen binnenkort, waarvoor ik zit te kijken naar iets a la KRK vxt4/6 en Genelec 8020.

Nu gebruiken veel mensen in mijn omgeving Apple computers, waardoor ik al snel geneigd ben hier mijn voorkeur naar uit te spreken. Ik gebruik mijn computer niet enkel voor studio-, maar ook voor kantoorgebruik voor m'n management en boekingskantoor. Hiernaast wil ik er ook af en toe korte filmpjes op editten. Ik werk graag op een desktop computer, maar een laptop heeft ook veel voordelen. Een middenweg zou een desktop en mini-laptop zijn.
Ik zat te kijken naar een 21,5 inch imac, voor 1100 eu. zie: http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/imac
Nou heeft de duurdere versie een andere videokaart. Zou dit voor mij van belang zijn? Geheugen maakt me niet veel uit, gebruik ik externe hd's voor. Wel ben ik bang dat core 2 duo binnenkort verouderd raakt?
Zou ik voor mijn gebruik de specs benutten, of zou ik ook genoeg hebben aan een Mac mini? Ook sluit ik me niet geheel af van Windows pc's. Waar zou ik hierbij naar kunnen kijken?
Een ander ding waar ik mee zit is dat het me erg handig lijkt een dubbele monitor-setup te gebruiken. (zoals deze setup van een ander forumlid: http://i421.photobucket.com/albums/pp293/Fenderwim/Studionew00.jpg_
) Op een imac zit wel een monitor uit, maar ik heb nog geen monitors gezien die qua looks met een imac matchen. Wat weer een pre voor een windows of mac mini is.
Gewoon even mijn voorlopige gedachtegang. Ik hoop dat jullie me wat sturing kunnen geven.

Groeten!

Erwin

harrie-beton
1 april 2010, 18:18
Windows of Mac discussies zijn er veel en dit topic zal wel flink vervuilen maar ik waag me eraan.

Ik ben nog niet overtuigd van je redenen om voor Mac te gaan. Windows 7 is tegenwoordig erg goed en stabiel. Werk nu zeer actief 4 maanden zonder enige vastloper.
Kan dual screen wel op een imac? Heb je dan geen mac pro nodig?
Dual screen is voor een windows machine stukken goedkoper dan een mac, inclusief schermen ben je dan voor 800 euro klaar plus 16 sporen geluidskaart (de tascam us1641)

http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/tascam_us_1641_1.jpg

Toaster
2 april 2010, 00:38
Mac kan heel lekker werken als je er aan kunt wennen en als je je graag laat vertellen wat wel en niet mag.

Als je bijvoorbeeld wil roken in de buurt van je Mac kan je garantie vervallen! ;)

Ook moet je goed oppassen voor malware, virussen en rootkits want de Mac heeft het slechtste gescoord op gebied van beveiliging en het dichten van al lang bekende gaten in de gebruikte software. Natuurlijk is wordt Windows nog steeds het vaakst aangevallen maar dat kan nooit meer lang duren aangezien het zo makkelijk is bij de Mac...

Ik heb een tijdje OS-X op m'n x86 gedraaid maar ik kon er helemaal niet aan wennen. Toetsenbord combinaties werkten bijvoorbeeld niet en die kan je ook niet aanpassen en dat is voor mij als keyboard addict al een no-go...


typische opmerking van iemand die niet buiten de platgereden paden durft.

Ik heb sinds kort een Imac. en ja het is geen pc en ja de toetsenbord combi's zijn anders. Maar daar wen je zo aan. Het is nu zelfs zo dat ik af en toe moeite heb met mijn laptop.
Ga eens met de auto naar Engeland. Eerste uur loop je ook te vloeken. Zeker als je de rotonde de "verkeerde kant" neemt. Zijn die Engelsen gek ofzo? Als je een dag later door Frankrijk terug naar Nederland rijdt moet je ineens wennen aan rechts rijden. Het is gewoon gewenning en patronen waar wij als mens gewoon niet direct op kunnen schakelen. En dan ligt de fout niet bij ons maar altijd bij het apparaat.

Mac is gewoon een computer, net zoals snow leopard een besturingssysteem is. Het ziet er alleen bij apple allemaal veel en veel beter uit. En het werkt ook altijd zonder storingen of foutmeldingen. En van virussen heb je nou juist geen last op een mac.

Maar deze discussie ga ik toch niet winnen. En is ook totaal zinloos omdat je gewoon moet gebruiken waar je je lekker bij voelt. Ik voel me goed bij mijn Imac op dit moment. En het is ook nog eens Bang for the Buck!

Toaster
2 april 2010, 00:45
Een ander ding waar ik mee zit is dat het me erg handig lijkt een dubbele monitor-setup te gebruiken. (zoals deze setup van een ander forumlid: http://i421.photobucket.com/albums/pp293/Fenderwim/Studionew00.jpg_
) Op een imac zit wel een monitor uit, maar ik heb nog geen monitors gezien die qua looks met een imac matchen. Wat weer een pre voor een windows of mac mini is.
Gewoon even mijn voorlopige gedachtegang. Ik hoop dat jullie me wat sturing kunnen geven.

Groeten!

Erwin

http://store.apple.com/nl/product/MB382?mco=MTM3NzQwODQ

Rewind
2 april 2010, 09:01
Het is niet m'n doel om een hele algemene mac vs. pc discussie op gang te brengen, maar meer te kijken welke van de twee in mijn geval de meeste toegevoegde waarde heeft. Op dit moment hebben ze voor mij even veel voors en tegens. Kort gezegd ben ik niet opzoek naar het virusvrij, mooi etc. verhaal achter mac en de tegens van het windows front, maar naar antwoord op de vraag of mac in een studio-setup geprefereerd wordt t.o.v. windows, vooral omdat veel mensen om me heen allemaal apple gebruiken.

@h-b Ik ben ook nog niet 100% overtuigd. Wel merk ik dat m'n xp machine steeds trager gaat lopen. Dit is iets waarvan mac-gebruikers claimen dat dit niet met apple's gebeurt. Een dual-screen setup is wel degelijk mogelijk met een imac, probleem is dat er geeneen beeldscherm is wat qua looks matcht. De tascam zou voor mij overbodig zijn, ik heb hier 2 presonus firepods 1 te koop

@Toaster Het wennen aan de interface zit me niet zo dwars. Ik kan met beide systemen goed werken. Ik weet van het bestaan van het Cinema Display, maar die heeft de prijs van 4 goede monitors van een ander merk. Daarnaast is ie een rare maat (matcht niet met 21,5 inch imac).En als ik dan voor Mac kies, moet het er natuurlijk strak uit zien ook! Liefst zou ik een lege imac-dummie vinden en er zelf een nieuw beeldscherm in bouwen :P

Toaster
2 april 2010, 10:49
Het is niet m'n doel om een hele algemene mac vs. pc discussie op gang te brengen, maar meer te kijken welke van de twee in mijn geval de meeste toegevoegde waarde heeft. Op dit moment hebben ze voor mij even veel voors en tegens. Kort gezegd ben ik niet opzoek naar het virusvrij, mooi etc. verhaal achter mac en de tegens van het windows front, maar naar antwoord op de vraag of mac in een studio-setup geprefereerd wordt t.o.v. windows, vooral omdat veel mensen om me heen allemaal apple gebruiken.

Dan geef je zelf al het antwoord


@h-b Ik ben ook nog niet 100% overtuigd. Wel merk ik dat m'n xp machine steeds trager gaat lopen. Dit is iets waarvan mac-gebruikers claimen dat dit niet met apple's gebeurt. Een dual-screen setup is wel degelijk mogelijk met een imac, probleem is dat er geeneen beeldscherm is wat qua looks matcht. De tascam zou voor mij overbodig zijn, ik heb hier 2 presonus firepods 1 te koop

Mijn vader heeft een Imac die nu ongeveer 8 jaar oud is. Die is wel trager geworden hoor. Maar ja dat heeft dan wel twee keer zo lang geduurd als bij een pc. Keertje op laten schonen helpt dan goed.


@Toaster Het wennen aan de interface zit me niet zo dwars. Ik kan met beide systemen goed werken. Ik weet van het bestaan van het Cinema Display, maar die heeft de prijs van 4 goede monitors van een ander merk. Daarnaast is ie een rare maat (matcht niet met 21,5 inch imac).En als ik dan voor Mac kies, moet het er natuurlijk strak uit zien ook! Liefst zou ik een lege imac-dummie vinden en er zelf een nieuw beeldscherm in bouwen :P

Ja die cinema display is zo duur omdat hij full hd is. Het is eigenlijk gewoon een televisie die je koopt.

Maatje van mij is film regisseur (in opleiding) doett alles op zijn macbook en heeft daar gewoon een acer scherm naast staan.

Volgens mij heb je meer aan een tower ofzo. Kan je zelf de beeldschermen uitzoeken.

jannest
4 april 2010, 20:29
typische opmerking van iemand die niet buiten de platgereden paden durft.

Ik heb sinds kort een Imac. en ja het is geen pc en ja de toetsenbord combi's zijn anders. Maar daar wen je zo aan. Het is nu zelfs zo dat ik af en toe moeite heb met mijn laptop.
Ga eens met de auto naar Engeland. Eerste uur loop je ook te vloeken. Zeker als je de rotonde de "verkeerde kant" neemt. Zijn die Engelsen gek ofzo? Als je een dag later door Frankrijk terug naar Nederland rijdt moet je ineens wennen aan rechts rijden. Het is gewoon gewenning en patronen waar wij als mens gewoon niet direct op kunnen schakelen. En dan ligt de fout niet bij ons maar altijd bij het apparaat.

Mac is gewoon een computer, net zoals snow leopard een besturingssysteem is. Het ziet er alleen bij apple allemaal veel en veel beter uit. En het werkt ook altijd zonder storingen of foutmeldingen. En van virussen heb je nou juist geen last op een mac.

Maar deze discussie ga ik toch niet winnen. En is ook totaal zinloos omdat je gewoon moet gebruiken waar je je lekker bij voelt. Ik voel me goed bij mijn Imac op dit moment. En het is ook nog eens Bang for the Buck!

nope
want wacht maar tot er wat hardware na je garantie periode kaduk gaat

300 eu voor een videokaartje bv

voor de rest maakt het iid niet zoveel uit

Rowan
6 april 2010, 08:58
Voor de witte kleur die je betaalt bij een mac, heb je een PC die 3 keer zoveel aankan. Ik zou zeggen: weet waar je je geld instopt.

MegaDrive
6 april 2010, 09:33
Een van de beste audio kaarten is de Taskam US 1641. Nu 299 euro! 16 sporen in.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=US1641

Mooi ding die Tascam en goede prijs ook! Ik werk nu ongeveer een jaar met een M-audio Fasttrack pro en ben daar erg tevreden over, als je een goede instap audio interface zoekt dan raad ik deze van harte aan.

Ik was zelf aan het kijken naar een AI upgrade met 8 inputs, maar die Tascam is misschien wel een duurzamere investering. Ik weet alleen niet of ik er op dit moment 300 eu voor wil uitgeven. Weet iemand goede prijsbewuste keuze voor 8 inputs?

HaroldA
6 april 2010, 09:42
Mooi ding die Tascam en goede prijs ook!

Voor hen die ooit nog een keer Linux/Ardour willen gebruiken is Tascam overigens geen optie. Naast dat Tascam zelf niets aan de drivers doet werkt ze ook van alle kanten de open source ontwikkelaars tegen...

En de budget tip: 2e hands M-Audio 1010 of de Terratec EWS88 MT/D. Kost geen drol maar is nog steeds best goed!

flitslicht
6 april 2010, 10:40
Ik werk nu ongeveer een jaar met een M-audio Fasttrack pro en ben daar erg tevreden over, als je een goede instap audio interface zoekt dan raad ik deze van harte aan.


Die heb ik ook en bevalt goed. Nadeel met XP is wel dat je een blauw scherm krijgt als je hem uitzet en het enige dat je kan doen is de computer herstarten. Althans zo gaat het op m'n laptop. Op de desktop met Vista doet hij het prima. Nadeel is ook de enorme plop door de speakers bij aan- of uitzetten.

Eerder had ik een EMU 404. Die had een sterkere microfoonversterker waardoor ik zachter kon spelen bij het opnemen en gaf geen plop of blauw scherm. Maar ja, die gaf spontaan de geest...

MegaDrive
6 april 2010, 11:09
Nadeel met XP is wel dat je een blauw scherm krijgt als je hem uitzet en het enige dat je kan doen is de computer herstarten. Nadeel is ook de enorme plop door de speakers bij aan- of uitzetten.


Hmmm, geen last van blauwe schermen op SP3. Toen ik hem net had deed ie raar, maar na wat research bleek dat de AI een USB bus assign deelde met mijn webcam wat voor problemen zorgde. Misschien zelfde probleem?

Plop klopt, beetje jammer. De outs gaan nu naar een kanaal op mijn mixer waarmee ook dat probleem is opgelost.

De Delta 1010 is een aardige optie, daar ga ik eens naar kijken. Thanks!

flitslicht
6 april 2010, 11:51
...maar na wat research bleek dat de AI een USB bus assign deelde met mijn webcam wat voor problemen zorgde. Misschien zelfde probleem?


Goeie tip, zal ik bij geval eens naar kijken.

Chocola
6 april 2010, 13:36
Echt... Die mac-fanaten in dit topic lijden echt aan het stockholmsyndroom... Niet normaal hoe naïef ze "hun" macjes verdedigen en aankomen met non-argumenten en onjuistheden...


Feit is dat de meerderheid van de virussen geschreven wordt voor windows. Google laat het verschil zien: http://www.googlefight.com/index.php...word2=xp+virus

Zo zo, wat een bewijs... Een heuze google fight? Poeh poeh, jij bent minimaal informaticus!


Virussen zijn onder windows een groot probleem, en onder linux en osx niet. Dat gaat zover dat ik grote organisaties ken waar alle windows pc's verplicht een virusscanner moeten hebben. De overige besturingssystemen niet, omdat dat niet nodig is.

Poeh poeh, alweer zo goed onderbouwd. Mac geen virusscanner nodig? Hoe kom je daar in godsnaam bij? Ga je eens inlezen, is best interessant namelijk ;).


Advies geven is leuk, maar het moet wel feitelijk juist zijn.

Begin daar zelf eens mee hypocriete noob.


Maar wat hierboven gezegd wordt over veiligheid; dikke onzin. Mac is juist veel veiliger dan Windows. Hoe dat verhaal technisch gezien werkt, weet ik niet precies, maar Mac staat juist bekend om zijn veiligheid en het feit dat virussen geen kans maken. Dat komt ook omdat er relatief weinig Mac gebruikers zijn, maar ook omdat het gewoon niet werkt op een mac.

Juist... en Windows ME is het beste OS ooit gemaakt! Waar iets om bekend staat zegt iets over de doelgroep en het product, in het geval van Mac erg veel over de doelgroep en de slimme marketing(instrumenten) ;).


Macbook pro's zijn veel en veel sterker en stabieler.

Je vergelijkt dit met een Dell... Euhm, voor 1400 euro heb ik een Dell die een Macbook Pro uit zijn behuizing blaast qua "kracht" en "stabiliteit". (Al is Dell wellicht niet het beste voorbeeld in dit geval, zijn echter zat andere merken die stuk beter zijn imo).


Het ziet er alleen bij apple allemaal veel en veel beter uit. En het werkt ook altijd zonder storingen of foutmeldingen. En van virussen heb je nou juist geen last op een mac.

Beter eruit zien? Dat vind jij maar is geen feit. Ik vind bijvoorbeeld Windows 7 een stuk gelikter eruit zien. Bovendien koop ik voor het geld van een iMac een PC met monitor die doet wat ik wil, ik ben niet erg tevreden met de monitoren/displays van Apple ;).
Geen storingen en foutmeldingen? Ik krijg ze wel degelijk op Macs. Bovendien erger ik me dood aan de houding van Apple om dingen maar gewoon eruit te halen als het niet goed werkt of als ze leuke commerciële contractjes hebben gesloten... Als je van vrijheid houdt is Mac juist geen goed OS. Daarnaast heeft het erg veel voordelen natuurlijk, ik zou het anders zelfs ook niet gebruiken ;).
Virussen geen last? Waar heb je die onzin vandaan?


Dan even opbouwend.

Digitaal opnemen kan prima, zorg dan alleen dat je ook interfaces hebt voor microfonen (zang, gitaar, drum etc.) en let even op het aantal poorten dat je simultaan zou willen opnemen. Ik heb zelf niet veel geld te besteden dus heb eigenlijk altijd de voorkeur gehad aan een analoge mixer met firewire of USB out, of externe geluidskaart/audiointerface. Met nabewerking kun je erg veel bereiken maar ik ben gewoon niet erg tevreden met de digitale mixers, dit wil ik gewoon analoog doen. Als je niet zo mierenneukerig bent is digitaal prima te doen hoor.

Dus afhankelijk van het aantal opnamenpoorten, de eis om simultaan op te nemen, kwaliteitseisen e.d. kun je gaan voor een interne geluidsinterface, externe, mixer etc.

Software werkt vaak wel met alle soorten en maten, M-Audio, Line6, Mackie etc. etc.

Ik raad je dus een PC aan en geen Mac. Overigens moet je ook bij jezelf even nagaan als je voor extern (geluidsinterface, mixer etc.) gaat of je firewire of USB wil. In het geval van USB gaat het om 2.0 en 3.0 en moet je 1 en 1.1 links laten liggen (niet eens naar kijken ;)), in het geval van Firewire gaat het om de 400 en 800. USB2.0 heeft een hogere (maximale) bandbreedte dan Firewire 2 (400mbit) maar hier zul je in de praktijk weinig van merken. Voordeel van Firewire vind ik de wat hogere stabiliteit, slimmere connectoren en hardwarematige ondersteuning, maar USB vind ik ook prima en gebruik ik ook nog reeds.

Arvoitus
6 april 2010, 17:47
Een PC/Mac is zo snel/bruikbaar/goed als de intelligentie van de gebruiker.

Rewind
7 april 2010, 12:15
Een PC/Mac is zo snel/bruikbaar/goed als de intelligentie van de gebruiker.

Mooie uitspraak!

Ik heb eens rond zitten kijken en alle adviesen hier uit het topic eens overwogen. Ik ben er achter dat mocht ik voor apple willen gaan, ik het best all the way kan gaan en meteen ene mac pro kopen. Als je dan toch al veel geld uitgeeft, dan maar meteen all in.
Dit is echter toekomstmuziek, dus ik zal lekker in windows blijven werken denk ik.

Qua interface had ik al gezegd dat ik nu met een Presonus Firepod werk. Geweldig ding, werkt prima. (voor de geinteresseerde doe ik er nog 1 weg voor de prijs van zo'n tascam)

Dank voor de hulp in ieder geval allemaal!

Highway49
8 april 2010, 13:37
Ik ben het met verschillende argumenten eens hier. Wat ik allereerst op wil merken is dat Resonare best een beetje mag dimmen ;)

Ik ben 21 jaar vrij fanatiek PC gebruiker geweest, en sinds 2 jaar werk ik (vrijwel alleen nog) op mac, vooral in verband met mijn werk.

Allereerst wil ik even zeggen dat het ontzettend moeilijk is om over gebruiksvriendelijkheid te oordelen. Dit ligt deels aan de gebruiker, en deels aan een kwestie van wennen, had ik uiteraard ook. Het is niet per se zo dat Windows logischer is, maar na 21 jaar werken met een Windows machine, ben je helemaal ingeburgerd in hun logica. Die is bij een Mac nou eenmaal anders. Hierover kun je pas oordelen als je er een tijd mee gewerkt hebt. Ik leer na jaren nog steeds nieuwe dingen.

Ik lees veel over de iMac, dat het onhandig zou zijn om alles in 1 apparaat te hebben. Uiteraard kun je ook gewoon een losse kast aanschaffen. Hoewel ik de beeldscherm kwaliteit van Mac echt goed vind (kom ik hieronder nog op terug).

Graag even wat voor/nadelen op een rij, ik zal het zo neutraal mogelijk proberen te houden:

Voordelen Mac:


Behoorlijk stabiel. Windows kan uiteraard, zeker sinds de komst van windows 7, net zo stabiel zijn. Mac heeft simpelweg het voordeel dat ze alle hardware zelf in de hand hebben. Je kan het Windows dus ook niet altijd kwalijk nemen als het onstabiel werkt, maar dan is de hardware gewoon niet lekker compatible met de software. Maar het blijft een nadeel voor mij...

Mac is erg duurzaam. Hoe up-to-date de PC die ik steeds kocht ook was, na 2 jaar was ie op de een of andere manier aan vervanging toe. Dingen begonnen te rammelen en te brommen, en zelfs bij het volledig opnieuw installeren van Windows werkte ie gewoon niet meer zo lekker als toen ik 'm kocht. Ik werk nu op een Macbook Pro van bijna 4 jaar oud, en qua levensduur merk ik gewoon dat het veel langer meegaat. Als het een vaste PC wordt in 1 ruimte zal je levensduur trouwens ook wel langer zijn.

Het virussen verhaal. Het aantal mac gebruikers is nou eenmaal aanzienlijk lager. Voor een virusschrijver dus ook veel minder interessant om deze doelgroep te pakken. Waarom een virus schrijven voor Mac, als je met net zoveel moeite honderdduizenden PC gebruikers kunt pakken. Ik kan trouwens aanraden om je PC gewoon lekker te ontzien van een Internet verbinding. Desnoods effecten etc. die je download via een andere computer downloaden, en via externe opslag installeren. Ben je ook van het gezeik af.

Printers/externe beeldschermen etc. etc. aansluiten vind ik persoonlijk veel makkelijker. Bij mijn PC's deed ie wel eens moeilijk, ook voordat je de juiste resolutie etc. had gevonden. Zelfs een PC gehad waarbij ik gewoon moest rebooten om beeld op mijn TV te hebben. Ik douw m'n DVI kabel in mn MacBook en op m'n TV heb ik direct beeld, en hij pakt meteen de goede resolutie.


Nadelen Mac:


Duur. Ja, een Mac is duur. Hoewel hier ook weer een en ander over te zeggen is. Ik ben ervan overtuigt dat een Mac langer meegaat. Neem dat zeker in je berekening mee, tenzij dat echt alleen aan mij ligt (ik zorg wel voor inkoppertjes). Vergeet ook niet dat bij een iMac, in de prijs meteen een beeldscherm zit. En wat voor 1! De kwaliteit van beeldschermen van apple zijn niet te vergelijken met de acer/samsungs van 300 euro.

Illegale software. Er mag eigenlijk niet over gesproken worden, maar ik kan me voorstellen dat beginners graag eerst wat software proberen voordat ze tot aanschaf overgaan. Dan is het niet altijd makkelijk om alle pakketten illegaal voor Mac te krijgen

Bepaalde instellingen zijn, naar mijn idee, niet altijd makkelijk te beïnvloeden voor de gebruiker. Veel mensen zeggen dat je bij een Mac bepaalde instellingen niet kunt wijzigen, dit is echter niet waar. Ze zitten gewoon wat verder verstopt. Ze hebben liever dat je er niet teveel aan rommelt om alles zo gladjes mogelijk te houden.


EDIT: ik was toevallig van de week in de MacHouse, en een klant kwam met z'n Macbook van 9 jaar oud aan. Zijn beeldkwaliteit was nog altijd beter dan die van de gemiddelde andere laptop die ik zie. Sterker nog, het zag er nog altijd gelikt uit. Ik vroeg of ie 'm uberhaupt wel eens gebruikte, praktisch dagelijks....

EDIT2: houd er ook rekening mee dat de hardware in een Mac en in een PC niet helemaal te vergelijken is. Ik heb een macbook core 2 duo 2,16 GHz 2 GB ram. Bij mij thuis stond een PC met een snellere Dual Core, en 4GB ram. Een gedownloade blu-ray rip film afspelen op de PC lukte simpelweg niet, op mijn 'langzamere' mac vlekkeloos. Mac en Windows software gaan gewoon heel anders met hun hardware om, vooral betreft werkgeheugen...

EDIT3: (Ik blijf bezig, sorry) Ga trouwens eens zoeken naar de hardware eisen voor Leopard (het besturingssysteem van Mac). Er zijn veel forums over vol geschreven, maar ik sprak iemand die zelf een PC in elkaar had gezet, waar hij Leopard op kon draaien. Dit is enkel interessant als je het te duur vindt, maar wel graag met Leopard wilt werken.

HaroldA
8 april 2010, 13:49
Wat ik allereerst op wil merken is dat Resonare best een beetje mag dimmen ;)

http://api.ning.com/files/TAQisU8LBDTC4tC2heaDQOeZS-Rrz2YNGCp-ALFZ1sJzULMurkS8G5BTohOglWuUPCEePfSXGLMBkHkrH2gmH7 CuAYuO65-A/arguingontheinternet.jpg

That said, Apple maakt schitterende producten voor mensen die niet kunnen/willen kiezen. Apple maakt de keuze wat er aan de gebruiker wordt aangeboden en wat je wel of niet mag.

Dat is voor velen precies wat ze willen blijkbaar, maar als je graag wat vrijheid geniet dan moet je niet bij Apple zijn.


Dit is overigens geen anti-Apple of pro-iets anders rant, maar een "best tool for the job" post.



Oja: mijn Pentium4 PC uit 2004 werkt nog perfect en gebruik ik vrijwel dagelijks als recording PC. Wel onder Linux natuurlijk ;)

flitslicht
8 april 2010, 15:13
Voordelen Mac:
...

In aanvulling op wat HAroldA zegt, die dingen die je opnoemt als voordeel van een Mac komen gewoon door niet goed op elkaar aansluitende hardware/software in de Windows machines die je gebruikt hebt. Daarvan kan je Windows niet de schuld geven maar moet je kijken naar de fabrikanten van budget hardware en dozenschuivers die eea zonder veel kennis van zaken in elkaar knallen. Fabrikanten als Dell en HP hebben de resources om net als Apple de hardware eerst grondig te testen en eventueel aan te passen op de software.

Daar komen nog steeds fouten voor maar dat is bij Apple ook zo. Onlangs was er met een nieuwe versie van het Mac OS nog een bug die alle gegevens van de gebruiker wiste nadat het Gast account gebruikt was: http://tweakers.net/nieuws/63003/bug-in-snow-leopard-wist-alle-gegevens-van-gebruiker.html

Een tijd geleden heb ik voor iemand gekeken wat een PC zou kosten met identieke hardware die in een iMac 27" zit. Ik kwam uit op €635 inclusief Windows 7 tegenover €1800 voor de iMac, waarna je alleen nog een scherm moet kopen voor de PC. Dat kan een budget scherm zijn van €100 maar als je bijvoorbeeld fotobewerking doet heb je voor €1200 echt wel iets beters dan in de iMac zit, al zijn dat ook geen foute schermpjes.

Het niet afspelen van een blue ray film op de windows komt doordat er geen hardware decoder op je (oudere) grafische kaart zit in je Windows bak die er bij de (nieuwere) Mac duidelijk wel in zit. Dat is meer een kwestie van verouderde hardware want de techniek staat niet stil. Die decoders bestaan natuurlijk ook voor Windows.

Nu heb ik toevallig ruime ervaring met zowel Mac als PC en dat al over een behoorlijk aantal jaren. Dat er een wezenlijk kwaliteitsverschil tussen de twee zou bestaan is gewoon nonsens. Crashen doen ze even vaak, tegenwoordig bijna nooit meer. Over de jaren heen hoor je Apple fans altijd zeggen dat Macs veeel beter zijn terwijl de Macs meer en meer op PCs zijn gaan lijken. Nu de Macs gewoon PCs zijn is het nog niet afgelopen :???:

Welke vormen dat kan aannemen bleek een aantal jaar terug toen ik van een bepaalde klant steeds te horen kreeg dat de door mij geleverde foto's niet goed waren. Na enige tijd bleek dat hij een sterk vooroordeel tegen Windows had en mijn foto's steeds onbewust afkeurde omdat hij kon zien dat de CD's met Windows waren gebrand. Ik heb voor de goede man toen een schijf in mijn PC gebouwd, die als Mac schijf geformatteerd met Conversions Plus en daarvan mijn CDtjes voor hem gebrand zodat ze Mac schijfjes leken. Hij was vanaf dat moment heel blij met de foto's, nooit meer klachten gehoord :ok:

Highway49
8 april 2010, 15:22
In aanvulling op wat HAroldA zegt, die dingen die je opnoemt als voordeel van een Mac komen gewoon door niet goed op elkaar aansluitende hardware/software in de Windows machines die je gebruikt hebt. Daarvan kan je Windows niet de schuld geven maar moet je kijken naar de fabrikanten van budget hardware en dozenschuivers die eea zonder veel kennis van zaken in elkaar knallen.

Lees je uberhaupt wel wat ik te melden had? Herhaling:


Mac heeft simpelweg het voordeel dat ze alle hardware zelf in de hand hebben. Je kan het Windows dus ook niet altijd kwalijk nemen als het onstabiel werkt, maar dan is de hardware gewoon niet lekker compatible met de software.

Ik gaf zelf dus ook al duidelijk aan dat die fout niet bij Windows ligt...

EDIT: Dat verhaal van die foto's is overduidelijk een probleem met die persoon...gewoon ontzettend kinderachtig. Maar dat soort personen zie ik bij beide 'partijen'.

Dat een Mac net zo vaak/weinig crasht als een PC moet ik van jou geloven, ik heb gewoon andere ervaringen. Daarnaast is ook de manier waarop een Mac 'crasht' heel anders. Meerdere PC's waar ik op gewerkt heb vielen zelfs plotseling uit, of ik had geen andere keus dan te resetten. Als er bij mn Mac iets mis gaat, dan crasht alleen een bepaald programma dat vastloopt, en niet m'n hele computer. Steve Jobs zei trouwens laatst nog dat 9 van de 10 keer dat een Mac crasht, dit de oorzaak van een bug in Flash is die niet door Mac op te lossen is...

flitslicht
8 april 2010, 15:32
Lees je uberhaupt wel wat ik te melden had? Herhaling:



Ik gaf zelf dus ook al duidelijk aan dat die fout niet bij Windows ligt...

Ja, dat heb ik gelezen. Lees jij nu nog eens wat ik zei rustig over en dan zie je toch wel verschillen... (hint: jij hebt het over 'Windows niet altijd de schuld geven', wat toch weer een verkapt waardeoordeel inhoudt, en ik meld ook nog dat Dell en HP, die per stuk groter zijn dan Apple, hetzelfde kunnen als Apple, namelijk de hardware op de software aanpassen.)

Antwoord op je Edit: Met de G3's indertijd crashte af en toe het hele systeem op de raarste momenten en was een volledige herstart nodig, wat met die krengen uren duurde. Mijn huidige Windows Vista systeem is één keer vastgelopen in de twee jaar dat ik het heb en ik gebruik het iedere dag de hele dag. Wat ik al zei, het hangt af van je hardware in de Windows machine.

HaroldA
8 april 2010, 15:35
ik meld ook nog dat Dell en HP, die per stuk groter zijn dan Apple, hetzelfde kunnen als Apple, namelijk de hardware op de software aanpassen.)

Helaas... Windows is in handen van Microsoft en Dell of HP kunnen dat niet naar hun hand zetten. Ze zullen als grote spelers vast wel wat suggesties mogen maken richting MS maar die hoeft daar helemaal niets mee te doen.

flitslicht
8 april 2010, 15:41
Helaas... Windows is in handen van Microsoft en Dell of HP kunnen dat niet naar hun hand zetten. Ze zullen als grote spelers vast wel wat suggesties mogen maken richting MS maar die hoeft daar helemaal niets mee te doen.

Nee, maar, zoals ik al zei, ze kunnen wel de hardware testen en aanpassen als het niet werkt en eventuele bugs met Microsoft bespreken.

HaroldA
8 april 2010, 15:46
Nee, maar, zoals ik al zei, ze kunnen wel de hardware testen en aanpassen als het niet werkt en eventuele bugs met Microsoft bespreken.

En daarna komt MS met servicepack "X" en ineens werkt niets meer... En dan? Gaat MS Windows aanpassen omdat PC X van fabrikant Y het niet meer goed doet?

Dacht het niet...

Mijn mening(!):
* Windows: complex, onveilig en heeft veel onderhoud nodig
* Apple: makkelijk, semi-veilig*, duur, maar geen vrijheden/keuze mogelijkheden
* Linux: makkelijk, veilig, niet alle software is beschikbaar, als je tegen een probleem aan loopt moet je in een terminal durven werken


*) Apple heeft veruit de meeste gaten in haar software zitten (zelfs meer dan MS!). Dat ze amper misbruikt worden is een wonder...

Highway49
8 april 2010, 16:05
* Apple: makkelijk, semi-veilig*, duur, maar geen vrijheden/keuze mogelijkheden

Welke vrijheden/keuze mogelijkheden mis je vooral bij Apple? Ik weet dat ze beperkter zijn, maar meer omdat ik er van heb horen zeggen. Ben nog niks tegengekomen waar ik in geremd wordt eerlijk gezegd. Maar ik ontken niks.

Trouwens, mocht je echt graag Logic gebruiken dan ben je volgens mij haast wel verplicht op een Mac te werken of niet?

Dit weekend tik ik trouwens een 2e hands iMac, 24 inch core 2 duo 2.16 GHz 3GB ram voor € 500,- op de kop. Zeker voor het formaat ook geen geld. We hebben het trouwens weinig gehad over 2e hands producten...ik kan me namelijk wel voorstellen dat een 2e hands Mac kopen minder risicovol is dan een 2e hands PC...

HaroldA
8 april 2010, 16:15
Welke vrijheden/keuze mogelijkheden mis je vooral bij Apple? Ik weet dat ze beperkter zijn, maar meer omdat ik er van heb horen zeggen. Ben nog niks tegengekomen waar ik in geremd wordt eerlijk gezegd. Maar ik ontken niks.

Kom zeg, Apple kiest ervoor om heel veel niet instelbaar te maken. Probeer maar eens tekst bijlages in je email programma te downloaden. Of een sneltoets aan de terminal te hangen. Of de ctrl-toets in de terminal hetzelfde te laten reageren als in de GUI apps. Helaas werk ik zelf niet met een Mac maar heb wel 4 collega's die dagelijks tegen van allerlei onmogelijkheden aanlopen.

Op de mobiele devices is het nog veel erger: probeer maar eens bestanden te syncen zonder iTunes. Of een andere browser te installeren.

Apple heeft gewoon alleenrecht (lees: dictatorschap) over haar producten, de app store, bijna alle instellingen en gebruikt dat ook naar eigen zin.


Dankzij het Stockholm Syndrom weet Apple echter wel een enorm schare fans achter zich te verzamelen dat zonder vragen te stellen alles geweldig vind wat Apple uitpoept aan nieuwe gadgets.

http://www.fohguild.org/forums/attachments/screenshots/133083d1267066200-animated-gif-thread-apple_fanboys.gif


Maar ja, zoals ik al eerder zei: als je niet graag keuzes maakt is Apple perfect voor jou!

flitslicht
8 april 2010, 16:50
Op de mobiele devices is het nog veel erger: probeer maar eens bestanden te syncen zonder iTunes. Of een andere browser te installeren.

Apple heeft gewoon alleenrecht (lees: dictatorschap) over haar producten, de app store, bijna alle instellingen en gebruikt dat ook naar eigen zin.


Verontrustend is dat Microsoft het voorbeeld van Apple schijnt te gaan volgen met Windows Phone 7. Sowieso ben ik de laatste tijd bezig zoveel mogelijk software voor mijn bedrijfje te herschrijven en op een Linux servertje onder te brengen. Mogelijk wordt mijn volgende telefoon dan maar Android of Memeo (of hoe het ook weer heet).

Arvoitus
8 april 2010, 16:53
Als je een pc gaat gebruiken voor recording, dan gebruik hem ook ALLEEN maar voor recording. Stop er geen internet in.

Als je een Mac koopt van 2000 euro, en een pc koopt van 2000 euro. Dan verzeker ik je dat die pc langer mee gaat dan die mac.

Maar om een nuttige reactie te geven:
- Als je een totale noob bent met pc's en veel geld hebt, koop lekker een "gebruiksvriendelijke" mac.
- Als je een prof producer bent en veel geld hebt, koop een Mac.

flitslicht
8 april 2010, 17:03
Als je een pc gaat gebruiken voor recording, dan gebruik hem ook ALLEEN maar voor recording. Stop er geen internet in.


Ik gebruik nu sinds kort mijn Q6600 computer (twee jaar geleden mainstream processor) om op te nemen, overigens op bedenkelijk laag amateur niveau, maar goed. Als ik dan vijf sporen afspeel met allemaal één of twee effectjes en nog een spoor opneem zie ik in de processorbelasting geen verschil met als de PC in 'rust' is; varieert tussen de 2% en 20%, afhankelijk van wat er in de achtergrond gebeurt.

Ben je serieus met opnemen bezig dan kan ik me wel voorstellen dat je een zuiver muziek PC maakt maar voor ons amateurs lijkt dat toch een beetje overdreven?