PDA

View Full Version : Statesman H&K



Il_Falco
23 november 2009, 13:54
Hoi,
Hier geen H&K gebash. Ik vraag hier enkel reviews van de statesman. Ik heb gemerkt via de zoekfunctie dat er veel mensen een statesman (gehad) hebben. Zou je kunnen vertellen wat er goed/slecht aan is voor jou? Waarom je hem hebt weg gedaan? Welke versie je hebt?
Bedankt!

pooz
23 november 2009, 15:01
Ben ik ook wel benieuwd naar, vooral omdat ik gelezen en gehoord heb (nog niet getest) dat het clean een kruising is tussen Vox en Fender.

Hebben de Dual en Quad voldoende cleane headroom?
En weten ze goed raad met pedalen?
Klinken ze op zacht volume al overtuigend?

Joolz
24 november 2009, 15:06
Is m.i. een prima versterkertje. De mijne is 40 watt en heeft 4 el84 eindbuizen.
Natuurlijk moet ik wel eerlijk zijn...
Ik HAD er een...
Heb 'm weg gedaan omdat er voor mij te weinig clean in zat en ik hem niet helder genoeg vond. Op het podium is de spreiding te laag van het geluid waardoor je hem heel hard moet zetten, het clean krijgt dan een randje.
H&K heeft zijn eigen clean geluid. Ik kan niet zeggen dat het "ergens tussenin zit" Het heeft zijn eigen karakter. Fender of Vox komen niet bij mij op
als ik het clean hoor van de H&K.
Op huiskamer volume doet ie het prima. ook het overdrive kanaal.
Wel hoor je een plop als je de kanalen schakelt.

Overdive is prima en heeft wel een engels karakter. Met de twang knop
heb je een soort mid boost wat een amerikaans geluid zou moeten geven.
Najaa, kwestie van smaak zullen we maar zeggen :)

De akkoorden die je speelt zijn bij het cleane kanaal duidelijk hoorbaar.
bij de overdrive zijn de powerchords goed maar zodra er 4 of meer snaren gebruikt worden, wordt het een beetje braaierig. Ook weer een kwestie van smaak, denk ik.

Let wel, ik heb er heel veel plezier aan beleeft maar ben nu met mijn orange rockerverb 100 een stuk happier :crazyhappy:

Ik hoop dat je aan bovenstaand wat hebt gehad. mocht je meer willen weten roept u maar :rockon:

E-J
24 november 2009, 15:46
Ik heb een Statesman Dual EL84 20 watt versterker gehad, weggedaan omdat ik toen mijn Marshall JMP halfstack heb verkocht en op zoek ging naar een 2x12 combo die zowel de Marshall als de H&K kon vervangen...

Hij klonk zeer goed moet ik zeggen, met singlecoil gitaren zoals een Stratocaster of Telecaster wel wat beter. Nouja niet per sé beter... laat ik zeggen dat ik die gitaren er beter bij vind passen. Stevige behuizing, goed gebouwd, klinkt niet te 'boxig' (hij klinkt groter dan hij is), mooie reverb, mooi cleangeluid, lekkere volle oversturing... een beetje tussen Vox en Marshall in, niet agressief.

Ik heb een paar keer met het ding opgetreden met het volume op 4-6. Boven 6 gaat het cleankanaal wel oversturen maar mits je niet een overdreven harde band hebt is het prima te doen. Cleankanaal op 10 is geweldig maar wel iets te luid haha. Op laag volume klinkt hij ook goed trouwens... dat viel me aangenaam mee. Ik vond hem helder genoeg maar omdat het 'maar' een 1x12 combo is heb je natuurlijk wel wat minder druk en laag dan met een 2x12 of 4x12 combinatie ;).

Il_Falco
24 november 2009, 21:55
ik ben eigenlijk enorm geintresseerd in de head: 50 watt.
Ik ben blij met deze reviews ;)
heeft hij headroom genoeg?
zo neen, moest je er een extra 2x12 aanhangen, zou het verschil maken?

Joolz
25 november 2009, 10:20
ik ben eigenlijk enorm geintresseerd in de head: 50 watt.
Ik ben blij met deze reviews ;)
heeft hij headroom genoeg?
zo neen, moest je er een extra 2x12 aanhangen, zou het verschil maken?

Tja de Head heeft natuurlijk geen EL84 buizen maar EL34 en die hebben toch een ander effect op het geluid.
Ik heb alleen ervaring met de EL84's in mijn oude statesman maar ik denk dat de cleane headroom van de head wel veel beter is.
Ik zou er iig zeker een 2x12 kast onder zetten voor wat meer druk en zo.
Mijn rockerverb 100 heeft ook el34's en is daarmee wel veel helderder.
( tja, of je ze mag vergelijken...) ;)

Ik zou zeggen; ga naar de winkel en test hem!

Heibel
25 november 2009, 10:40
ik heb de voorloper van de statesman (althans dat begrijp ik van de vele verhalen), namelijk de Edition tube 20th. De versterker is op dezelfde manier opgebouwd als ik het moet geloven. De reviews komen ook sterk overeen. Het cleane kanaal vind ik heerlijk..Zoals andere al zeggen een geheel eigen karakter, maar in ieder geval helder, veel definitie en aanwezig..Met 20 watt moet ik bij optredens het cleane volume behoorlijk hard zetten om 'n randje eraan te krijgen, dus wat mij betreft meer dan voldoende headroom. De drive kan soms modderig klinken, maar dat is vooral op laag volume. Bij optredens heb je daar 'n stuk minder last van, dan is de laagweergave van zo'n klein combo verrassend prettig. Het klinkt alsof je 'n 4x 12 kast hebt staan ipv een 1x 12 combo. Hopelijk heb je er wat aan..