PDA

View Full Version : Power Attenuator gebruiken ALLEEN voor line-out!!



rammybully
23 november 2009, 11:37
Met een coverband speel ik in feesttenten, bruiloften en alles wat daar tussen zit. Het is dus belangrijk dat het geluidsvolume goed kan worden aangepast aan de plek waar je speelt.

Wij spelen met InEar monitor(dempende doppen) dus ik heb weinig aan een knallende versterker op het podium.
Al mijn sounds haal ik uit verschillende pedalen, maar als basis gebruikt het liefst een buizenversterker met mooie cleansound. Dit heb ik met mijn Fender buizenbak.

Ik wil mijn buizenversterker gaan schakelen via een POWER ATTENUATOR (Koch, THD, Weber etc..).
Het is de bedoeling alleen de line-out te gebruiken en de output naar de speakers op "0dB" te zetten, waardoor er geen podiumgeluid is. Zo heeft de geluidsman alles in de hand en is het gitaargeluid op een bruiloft ook te handhaven.

Aantal vragen:
-Is de line-out van elke power attenuator hievoor geschikt(balanced/not-balanced line out) of is er een speakersimulatie nodig?
-Ik hoeverre krijg je hier temaken met aantasting van de tone?
-Welke power attenuator is hier het meest voor geschikt?

Wie heeft adviezen?:strat:

Chris Winsemius
23 november 2009, 11:44
Als je GEEN geluid wilt uit de speakers dan moet je zo'n apparaat op heel veel - dB zetten.

Koch loadbox:
amp op ingang
(geen geluid uit speakers maar je amp, tot 50 Watt, wordt behoorlijk veilig belast)
xlr-line-out met speakersimulatie naar pa en/of headsets

RoelTM
23 november 2009, 12:25
Wat houdt die speakersimulatie eigenlijk in?

rammybully
23 november 2009, 12:29
Dat is duidelijk.
Bijna elk apparaat heeft een stand waarbij geen speakers hoeven worden aangesloten, maar de line-out gebruikt kan worden.

Mijn vraag is dan.
Welk apparaat geeft het beste geluid weer via de lin-out, met zo min mogelijk toneverlies.
Veel mensen klachen over attenuators omdat de tone veranderd. Is dit ook zo via Line out?

Koch is voor mij ook optie nummer 1.
Ik heb een 4ohm versie nodig en er staat ook een 2ehands THD Hot plate te koop. Dat scheek aanmerkelijk met het aanschaffen van een nieuwe Koch.

Chris Winsemius
23 november 2009, 12:30
Wat houdt die speakersimulatie eigenlijk in?

Die bootst het geluid van gitaarspeakers in 'n cabinet na.

Normaal gesproken zitten er gitaarspeakers op 'n gitaarversterker. Als je een gitaarversterker door andere speakers zoals bijvoorbeeld PA of koptelefoon gaat beluisteren zonder zo'n simulatie dan klinkt het heel krasserig, vooral bij vervorming.
Speakers voor hifi, hifi en in koptelefoons geven veel meer hoog weer dan gitaarspeakers (18 a 20 kHz vs. 5-7 kHz) en met zo'n simulator wordt dat gecompenseerd.

guitarguru
23 november 2009, 17:15
Dat is duidelijk.
Bijna elk apparaat heeft een stand waarbij geen speakers hoeven worden aangesloten, maar de line-out gebruikt kan worden.

Mijn vraag is dan.
Welk apparaat geeft het beste geluid weer via de lin-out, met zo min mogelijk toneverlies.
Veel mensen klachen over attenuators omdat de tone veranderd. Is dit ook zo via Line out?

Koch is voor mij ook optie nummer 1.
Ik heb een 4ohm versie nodig en er staat ook een 2ehands THD Hot plate te koop. Dat scheek aanmerkelijk met het aanschaffen van een nieuwe Koch.


Op deze manier heb ik vaak gespeeld over mijn Koch Loadbox II, met verbluffend goede resultaten.

HaroldA
23 november 2009, 18:00
Wat houdt die speakersimulatie eigenlijk in?

Dat simuleert het karakteristieke geluid van een speaker? :???:

Als je je preamp/overdrive/distortion pedaaltje direct aan een tafel hangt krijg je een enorm krasserig geluid. Een speakersim haalt de harde toppen weg en sommigen bootsen zelfs speakersaturatie na...

Jorikjet
23 november 2009, 18:21
ik heb een weber mass 100, hiermee kan dit ook, al heb ik dit nog nooit gebruikt...

rammybully
23 november 2009, 18:53
ik heb een weber mass 100, hiermee kan dit ook, al heb ik dit nog nooit gebruikt...

Die Weber klinkt ook eg interessant!! Ik lees er goede berichten over.
Heeft deze ook een ingebouwde speaker simulator dan?

yhcmarc
24 november 2009, 19:30
de mass 100 heeft geen speaker simulatie, maar wel een eq stack op de line out. Ik vond die niet al te best moet ik zeggen.

Je zou eens kunnen kijken naar bv. een H&K redbox en een Loadbox samen. Amp -> Redbox -> Loadbox. Aangezien je dan voor je sound niet afhankelijk bent van de loadbox zou je daar evt een goedkoper model voor kunnen gebruiken.

qwertyuiop
25 november 2009, 12:25
ik gebruik een weber 50, maar daar is 1 probleem mee; wanneer je de volumeknop helemaal dicht draait, lekt er nog steeds geluid door, dus helemaal stil wordt-ie niet. Dit probleem werd ook genoemd in een review van Gitarist ergens dit jaar. zal dus wel een bekend probleem zijn bij die weber's.
overigens klinkt-ie wel goed. als je flink dempt, verandert je geluid, maar dat lijkt mij vrij logisch.... het klinkt wat meer compressed.
ik heb de speakersim nooit gebruikt eerlijk gezegd.

kijk ff of je die review in gitarist kunt terugvinden, een hoop zinvolle info stond daarin.

groeten.