PDA

View Full Version : Fender Bandmaster Reverb; waarom zo groot?



Bernardduur
22 november 2009, 23:20
Hey allen!

Vandaag een leeg chassis opgepikt van een Fender Bandmaster reverb; nu eens gaan bedenken wat erin komt :)

Waarom zijn die dingen zo groot?

Kim Wilson
23 november 2009, 08:29
Qua hoogte, bedoel je? De reverbtank zit tegen de voorkant aangeschroefd als ik het goed onthouden heb. Dus vandaar die extra hoogte die je bij de Bandmaster (zonder reverb dus) en de Bassman niet nodig hebt. De Dual Showman Reverb is ook zo hoog, de Dual Showman zonder weer niet. Heeft dus te maken met de plaatsing van de reverb.

Kun je je ook afvragen waarom de die tank niet gewoon op de bodem hebben gelegd, maar dat bedenk ik me ook nu pas... :dontgeti:

blindmouse
23 november 2009, 11:06
Het reverbverhaal klopt niet helemaal m.i. Ik heb een Super Bassman (geen reverb)en die is even groot als de Bandmaster Reverb en de Dual Showman. Volgens mij was het een kwestie van imponeren en te wedijveren met de grote kasten uit de UK.

Bernardduur
23 november 2009, 19:21
Gaaf!

Hij is gewoon zo hoog ja...... maar maakt zo wel indruk :)

peter donkers
11 december 2009, 21:42
Hoi
Ik heb heb bandmaster reverb 68
Met de speakerkast (over groot gesproken :-)
De reverbtank ligt aan de voorkant op de bodem.
in het achter paneel zitten 2 gaten.
daar kun je je hand insteken zonder de buizen te raken.
Nu komt het, hierzitten 2 pennen met schroefdraad.
Deze kun je in het speaker cabinet draaien.
Handig ? als je je de kast omver loop ligt tenminste ook je versterker op de grond?

Hoi Peter

the sure thing
11 december 2009, 22:11
Hoi
Ik heb heb bandmaster reverb 68
Met de speakerkast (over groot gesproken :-)
De reverbtank ligt aan de voorkant op de bodem.
in het achter paneel zitten 2 gaten.
daar kun je je hand insteken zonder de buizen te raken.
Nu komt het, hierzitten 2 pennen met schroefdraad.
Deze kun je in het speaker cabinet draaien.
Handig ? als je je de kast omver loop ligt tenminste ook je versterker op de grond?

Hoi PeterNee: op de vroegere (kleinere) speakercabinets (horizontale 1x12, 1x 15 of 2x12) zaten "tilt legs". Daarmee kon je je versterker schuin omhoog zetten, zodat je jezelf beter hoort. En als ie schuin staat, dondert zonder schroefjes je head er inderdaad af! Maar met de schroefjes vast dus niet, want daarmee schroef je de head vast aan de speakerkast. Handig he?

Die tilt legs zie je ook nog op veel Fender combo's.

peter donkers
11 december 2009, 23:58
ha ha ja de piggyback's ken ik ook
toch zitter en in die grote kast dus ook hulzen om de versterker vast te zetten
Ik heb mijn oginele set pas een paar dagen in huis
Eerst ga ik er een wat op spelen maar ik overweeg het volgende:
de versterker laten blackfacen en de speakerkast halveren met de 2 oginele speakers
heeft iemand daar ervaring mee?

Hoi Peter

the sure thing
12 december 2009, 09:33
ha ha ja de piggyback's ken ik ook
toch zitter en in die grote kast dus ook hulzen om de versterker vast te zetten
Ik heb mijn oginele set pas een paar dagen in huis
Eerst ga ik er een wat op spelen maar ik overweeg het volgende:
de versterker laten blackfacen en de speakerkast halveren met de 2 oginele speakers
heeft iemand daar ervaring mee?

Hoi PeterJa, daar heb ik ervaring mee! Iemand die ik je kan aanraden hiervoor is Chris Winsemius van CMW amps. Daar heb ik het laten doen (de versterker laten modificeren/opknappen). Hij is ook regelmatig op dit forum.

De speakerkast zou ik origineel laten. Welke speakers heb je erin? Celestion G12H-30?