PDA

View Full Version : compressor?



pasqual
22 november 2009, 22:27
oké, het geluid wordt gecomprimeerd, zoals de naam van het effect al doet vermoeden. maar wat houdt dit eigenlijk in? wat gebeurt er eigenlijk met je geluid?

ik ben namelijk op zoek naar een effect dat het clean geluid oppept zonder het volume te veranderen. en wat doet het i.c.m. een tubescreamer/overdrive? en aangezien zo'n beetje iedere zichzelf respecterende gitarist zo'n pedaal gebruikt, wil ik er wel eens iets meer van weten.;)

groeten Pasqual.

Aca Ilic
22 november 2009, 22:34
hey Pascal,

als je door de week tijd hebt kom eens even langs, ik woon in Sittard, dan kan ik je alles over effecten uitleggen...
grtz
Alex

Renin
22 november 2009, 22:41
Het pedaal zorgt (afhankelijk van het type/mogelijkheden) dat de 'pieken' van je aanslagvolume naar elkaar toe worden getrokken (volume verschillen), m.a.w. elke noot even hard hoorbaar (afhankelijk hoeveel "compressie" je gebruikt natuurlijk) Voorbeeld is bijvoorbeeld het nummer "under the bridge" waar je veel compressie hoort (al is dit met andere middelen bereikt).
Een nadeel kan zijn dat er wat dynamiek verdwijnt van je spel als je teveel compressie gebruikt, al vind ik het een mooie effect op zijn tijd.


Sommige compressors regelen ook je hoeveel heid "attack". Hiermee vergroot je de hoorbaarheid van je aanslag op de snaar.

Een tubescreamer is een overdrive. Een compressor hoort daar dus voor: je vlakt je signaal af (egaliseert), en laat het dan oversturen.

pasqual
22 november 2009, 22:50
hey Alex, dat is misschien wel een leuk idee. en Renin: bedankt voor de heldere uitleg. waar het me eigenlijk omgaat is de versterker die ik heb ( een peavey valveking 212 ) een erg goed vervormd kanaal heeft maar waar ik het clean kanaal erg "afgevlakt"van vind klinken. ik ben op het cleankanaal op zoek naar de sound van David Gilmour. ( zonder meteen zijn gear aan te moeten schaffen ;) ). ik kom al een heel eind met een bad monkey en een booster waardoor het geluid iets meer kracht heeft. maar ik mis toch een bepaalde power in de aanslag. ik had gedacht dit met een compressor te verkrijgen of misschien met een equalizer.

groeten Pasqual.

Renin
22 november 2009, 22:59
Gewoon een keer testen in een muziekwinkel (of bij een iemand thuis) wat een compressor kan betekenen. Het effect zal niet heel anders klinken op vergelijkbare amps (zoals je bij een overdrive meer moet "matchen" met de versterker). Er zit wel verschil in de verschillende compressors.

Bijvoorbeeld: de boss krijgt negatieve recensies (ruis), de mxr positieve. Probeer de dynacomp eens (de rode) of de supercomp van mxr. Beide zijn erg o.k. i.m.o. Tweedehands zijn er ook regelmatig genoeg te vinden. De oude zijn nog populairder (dynacomp), maar dat zie je vaak ook wel aan de prijs die gevraagd wordt.

robert-gitarist
22 november 2009, 23:27
Renin, de Boss CS-3 krijgt inderdaad aardig wat negatieve reacties. Ik vind dit zelf ook geen goede comp. maar als je kijkt na de CS-1 en CS-2...Dat zijn twee aardig gezochte pedalen. De CS-1 heb ik zelf en dat vind ik een prettig pedaal.

De MXR Dynacomp is okee, maar de oudere versies (voor Dunlop de boel overnam) zijn stukken beter. Ik heb een Dynacomp gehad uit '77/78 en die vond ik geweldig! Nog spijt van eigelijk dat ik die heb weg gedaan.

Comfortably Daniel
23 november 2009, 08:07
Jupse...de CS-3 is niet echt een aanrader. De CS-2 daarentegen wel.
Er zit wel een flink verschil in klank tussen een Boss en MXR compressor.
Let wel dat een compressor, welk merk dan ook, ruis veroorzaakt. Bij de één meer dan de ander, maar het ligt ook aan de afstelling.

Ik gebruik zelf het meeste de vintage script Dynacomp en de CS-2.
Vaak gebruik ik het om een bepaald stuk in een solo "anders" te laten klinken...je krijgt een andere dynamiek....En eigenlijk zo goed als altijd bij clean spel. Maar het is dus, zoals vaak gezegd wordt, geen verlies van dynamiek, alleen anders.
Je vlakt inderdaad je signaal af. Hard wordt zachter en zacht wordt harder, waardoor je sound in sommige gevallen veel duidelijker wordt.

Ik zou zeggen, ga er eens een paar proberen....misschien een paar opties die goed in de smaak vallen: Boss CS-2, DynaComp(standaard/vintage reissue), Barber Tone Press, Demeter Compulator, T-Rex Comp Nova.

Mitch
23 november 2009, 09:51
Als je je cleane kanaal al erg afgevlakt vindt klinken heb je niets aan een compressor, die vlakt het nog meer af. Denk dan eerder aan een clean booster die wat extra tophoog geeft, zoals een Serrano Boost van Catalinbread of zo.

Midwolda
23 november 2009, 09:56
Of een goede EQ in de effects-loop?

Renin
23 november 2009, 09:56
Hij gebruikt al een booster.

Een compressor kán je net dat beetje extra dikke sound geven, maar dat zal ts moeten gaan testen om het te horen of dat hetgeen is wat hij zoekt.

Overigens heb ik niet de ervaring dat alle compressors ruisen. De cs-3 en de dynacomp zeker wel, maar de supercomp dan weer niet.

Kim Wilson
23 november 2009, 10:14
Ik heb ook een compressor (Dynacomp), aangeschaft om het cleane geluid wat meer af te vlakken en meer sustain te creëren. Maar juist met clean klinkt het nogal gekunsteld. De attack wordt enorm platgedrukt en daarna lijkt het volume toe te nemen. Het enige waar dat ding wel lekker mee werkt is een hoop distortion. Dan kun je van die oneindig lange noten maken. Maar voor clean ben ik nog niet overtuigd van het nut.

Comfortably Daniel
23 november 2009, 10:39
Mr. Wilson :D Sorry...doet me even aan jaren 80 denken ;)

Hoe heb je de Dynacomp ingesteld? Kan zijn dat je teveel compressie gebruikt, waardoor het inderdaad zo'n chicken pickin' geluid krijgt.

Kim Wilson
23 november 2009, 10:45
Zou kunnen hoor. Ik weet zo even niet waar hij nu op staat, het is alweer een poosje geleden dat ik de amp aangehad heb. Maar ik heb wel het gevoel dat ik hem dusdanig terug moet draaien om het enigszins natuurlijk te laten klinken, dat het verder geen effect meer heeft.

Mitch
23 november 2009, 16:03
Daarom ben ik ook zo'n fan van de Barber Tone Press, die mixt een clean boost met een compressor. Werkt veel natuurlijker al moet ik zeggen dat ik 'm vooral als solo boost gebruik en maar een enkele keer echt als compressor (funk slagje of zo)

jasses
23 november 2009, 16:31
jacques heeft ook een compressor gecombineerd met een boost, en lijkt me inderdaad een goede combinatie voor wat je zoekt. Heb dat pedaaltje enkele maanden geleden tijdens mijn middagpauze (gitaarwinkel op twee straten van het werk hebben is toch wel leuk) aan de tand gevoeld en goed bevonden. Nog niet gekocht want ik wil eerst nog wat vergelijk met andere compressors, maar zeker een kanshebber.

ellisvertellis
23 november 2009, 16:47
Ik heb die Line6 DM-4 distortion modeler. Daar zit de MXR Micro Amp in gemodeleerd, maar ze hebben er ook een compressor als het ware "ingebouwd", m.a.w. iets zoals de Barber Tone Press, denk ik. Ik merk ook een behoorlijke hoeveelheid extra sustain, maar hij gaat echt trapsgewijs harder! 't Is echt niet om aan te horen. Is dat altijd bij zo'n ding??

texasspecial
23 november 2009, 19:55
Ik heb zelf de T-Rex Compnova gehad die zijn werk redelijk deed , maar ik vond hem wat te vlak, wat te kil , klinken.Boss compressors vond ik helemaal niks, Ibanez Toneking compressor had ook een mooie klankkleur, maar comprimeerde mij iets te veel.
Momenteel heb ik de FX-Engineering Mirage, prachtig briljant geluid, kan gebruikt worden als volumeboost, een zeer muzikale compressor. Heb hem bijna altijd aanstaan.

Liquid_Metal
23 november 2009, 20:00
Ik heb ook een compressor (Dynacomp), aangeschaft om het cleane geluid wat meer af te vlakken en meer sustain te creëren. Maar juist met clean klinkt het nogal gekunsteld. De attack wordt enorm platgedrukt en daarna lijkt het volume toe te nemen. Het enige waar dat ding wel lekker mee werkt is een hoop distortion. Dan kun je van die oneindig lange noten maken. Maar voor clean ben ik nog niet overtuigd van het nut.

Ik zou zeggen dat je compressor JUIST voor clean heel veel helpt. Clean is enorm dynamisch, daar waar distortion je geluid al heel erg samendrukt. Zacht aanslaan is qua volume niet heel anders dan hard aanslaan. Bij clean is dat een gigantisch verschil.
Main reason om een compressor te gebruiken is daarom juist om je clean wat gelijker te trekken, wat je bv in ritme-secties graag wilt (meestal).

Kim Wilson
23 november 2009, 20:06
Ja, maar dat zeg ik dus, dat klinkt zo kunstmatig. Het is niet mooi, iig niet om sustain te genereren met clean geluid. Althans, dat is tot nu toe mijn ervaring.

the sure thing
23 november 2009, 20:22
Ja, maar dat zeg ik dus, dat klinkt zo kunstmatig. Het is niet mooi, iig niet om sustain te genereren met clean geluid. Althans, dat is tot nu toe mijn ervaring. +1 voor Kimmiebimmie. Ik heb ze allemaal gehad: Boss CS-2 en CS-3, Dynacomp (oud en reissue) en de Retro Sonic compressor.

Ik kan er niet mee spelen. Voor in de studio (zorgvuldig afgesteld, 1 geluid) gaat het OK, maar live blijf ik ermee "vechten". Te gekunsteld, te kunstmatig zwellende tonen. Te wisselend in volume. Ook af en toe ruis. Het lukte wel om m zo subtiel af te stellen dat die bijprodukten niet meer te horen waren, maar dan vroeg ik mij af of ie nog wel aan stond. Live hoorde ik dan geen verschil meer.

De enige waar ik nog vertrouwen in heb is de RAF, maar ik vraag mij af of dat nog een compressor is.

Voor mij geen compressor meer! Terwijl 70% van mijn optreden ik clean (funk) speel.

HET voorbeeld van de (goede) werking van een compressor is overigens ook Under the Bridge van TRHCP.

Mitch
23 november 2009, 21:36
Ik heb die Line6 DM-4 distortion modeler. Daar zit de MXR Micro Amp in gemodeleerd, maar ze hebben er ook een compressor als het ware "ingebouwd", m.a.w. iets zoals de Barber Tone Press, denk ik. Ik merk ook een behoorlijke hoeveelheid extra sustain, maar hij gaat echt trapsgewijs harder! 't Is echt niet om aan te horen. Is dat altijd bij zo'n ding??

Ga je mond spoelen! Line6 DM4 en Barber Tone Press in één zin :stop:
Nee, dat gaat niet zo met een goeie comp, wel met een slechte digitale poging daartoe. Je volume neemt wel langzaam toe, maar dat hoort heel gelidelijk te gaan.

ellisvertellis
23 november 2009, 21:41
Ja, maar dat zeg ik dus, dat klinkt zo kunstmatig. Het is niet mooi, iig niet om sustain te genereren met clean geluid. Althans, dat is tot nu toe mijn ervaring.



Idd, dat is ook mijn oordeel: kunstmatig. Maar met mate compressie op een clean geluid vind ik wel werken in een band...

ellisvertellis
23 november 2009, 21:45
Ga je mond spoelen! Line6 DM4 en Barber Tone Press in één zin :stop:
Nee, dat gaat niet zo met een goeie comp, wel met een slechte digitale poging daartoe. Je volume neemt wel langzaam toe, maar dat hoort heel gelidelijk te gaan.



Maak je niet druk man, ik ben er geen fan van ofzo hoor :cheerup:. Ik vroeg het mij af. Echt waar he, je hoort heel duidelijk trappen in volumetoename! Je vraagt je af waarom ze het zelfs proberen na te bootsen.

pasqual
23 november 2009, 21:57
bedankt allen voor de reacties.
@Mitch: met "afgevlakt" bedoel ik niet dat mijn clean kanaal dynamiekloos klinkt maar eerder dat ik de klank niet geweldig vind. dat is het ( imo ) nadeel van de valveking; de tone regeling van het cleankanaal doet te weinig. vandaar mijn overpeinzingen voor een compressor of zoals eereder werd ge-opperd om een eq in de effectsloop te doen. ik wil mijn clean geluid sprankelender maken zoals bv bij Shine on you...van Pink Floyd.

uiteraard is dit een kwestie van proberen.

groeten Pasqual.

Mitch
23 november 2009, 22:10
Maak je niet druk man, ik ben er geen fan van ofzo hoor :cheerup:. Ik vroeg het mij af. Echt waar he, je hoort heel duidelijk trappen in volumetoename! Je vraagt je af waarom ze het zelfs proberen na te bootsen.
Ik zat ook maar te dollen hoor, overdrijven is soms net zo leuk als overdriven.

@Mitch: met "afgevlakt" bedoel ik niet dat mijn clean kanaal dynamiekloos klinkt maar eerder dat ik de klank niet geweldig vind. dat is het ( imo ) nadeel van de valveking; de tone regeling van het cleankanaal doet te weinig. vandaar mijn overpeinzingen voor een compressor of zoals eereder werd ge-opperd om een eq in de effectsloop te doen. ik wil mijn clean geluid sprankelender maken zoals bv bij Shine on you...van Pink Floyd.
Tja, dan nog denk ik dat het probleem verkeerd benadert wordt. Kijk, je begint bij de amp. Da's nou eenmaal geen toppertje, eerlijk is eerlijk. Als je vindt dat de klank niet goed is, of het tophoog sprankelt niet genoeg... dan moet je eigenlijk gaan sparen voor een vettere amp. Of investeren in iets goedkopers als een goede speaker of een goede NOS buis. Ik weet niet meer wie het was, maar een forumlid met een Valveking had er een keer één van me gekocht en die was uitermate tevreden met de verbetering.
Een andere mogelijheid is een pedaal: EQ, enhancer, etc. etc. Maar een comp...
Ik zou het echt in de basis ingrediënten zoeken en niet in de bijgerechten.

ThaBluesBreaker
23 november 2009, 22:47
T-Rex CompNova

http://www.thomann.de/nl/t_rex_comp_nova.htm


John Mayer heeft eens een gear list gegeven. Waar deze dus in stond, iemand ervaringen mee?

pasqual
23 november 2009, 23:15
Ik snap dat je dit denkt Mitch, maar de valveking is toch echt geen slechte amp, hoor. wat ik er van denk: ik vind de valveking een zeer goed vervormd kanaal heeft maar helaas een minder clean kanaal en voorlopig zal ik het ermee moeten doen. toen ik 'm kocht had ik als uitgangspunt dat de amp een goede scheur moest hebben die een strat laat janken en dat doet ie! het clean was toen minder belangrijk. maar zoals zo vaak veranderd een mens wel eens van mening en verschuiven de prioriteiten. maar, no hard feelings, ooit heb je er ook iets in gezien anders had je 'm niet aangeschaft, toch? andere speakers heb ik al ( eminence the governors ) en die zorgen voor een lekker jaren 80 Gary Moore geluid. ( gek genoeg zitten de stock speakers nu in een extra cabinet en de combinatie is echt te gek ). maar je zal wel vaker zien dat je een amp tegen komt die een geweldige clean heeft maar een klote vervorming, of andersom.
uiteraard zullen er zeker amps zijn die alles hebben, maar momenteel niet tegen elke prijs wat mij betreft. ik heb laatst ook een topic geopend met de vraag voor een goede 1 kanaals amp met effectsloop en de antwoorden daarop waren erg divers.
maar ik ben er van overtuigd dat er een goed geluid uit het clean kanaal is te halen. alleen zal ik dat moeten terugvallan op een compressor of eq.

groeten Pasqual.

the sure thing
24 november 2009, 10:01
Ik snap dat je dit denkt Mitch, maar de valveking is toch echt geen slechte amp, hoor. wat ik er van denk: ik vind de valveking een zeer goed vervormd kanaal heeft maar helaas een minder clean kanaal en voorlopig zal ik het ermee moeten doen. toen ik 'm kocht had ik als uitgangspunt dat de amp een goede scheur moest hebben die een strat laat janken en dat doet ie! het clean was toen minder belangrijk. maar zoals zo vaak veranderd een mens wel eens van mening en verschuiven de prioriteiten. maar, no hard feelings, ooit heb je er ook iets in gezien anders had je 'm niet aangeschaft, toch? andere speakers heb ik al ( eminence the governors ) en die zorgen voor een lekker jaren 80 Gary Moore geluid. ( gek genoeg zitten de stock speakers nu in een extra cabinet en de combinatie is echt te gek ). maar je zal wel vaker zien dat je een amp tegen komt die een geweldige clean heeft maar een klote vervorming, of andersom.
uiteraard zullen er zeker amps zijn die alles hebben, maar momenteel niet tegen elke prijs wat mij betreft. ik heb laatst ook een topic geopend met de vraag voor een goede 1 kanaals amp met effectsloop en de antwoorden daarop waren erg divers.
maar ik ben er van overtuigd dat er een goed geluid uit het clean kanaal is te halen. alleen zal ik dat moeten terugvallan op een compressor of eq.

groeten Pasqual.Ik denk toch dat een EQ pedaaltje meer je cleane kanaal kan oppimpen. Wat ook nog zou kunnen is een chorus kopen en die errug mild instellen. Ik zou het idd niet zo snel in een compressor zoeken.

Zoals je terecht al aangeeft: het is de combinatie van spullen en dat is voor iedereen verschillend. Vandaar de zoveel verschillende antwoorden.

Ik heb een paar weken geleden een rete-dure buizencombo gekocht en de "goedkoopste" Celestion speaker binnen deze combinatie klinkt het beste van alle speakers! Terwijl ik hier echt veel dure speakers heb liggen en ook uitgeprobeerd heb.

Ik denk overigens dat het zeker moet lukken om een OK clean signaal uit je amp te halen. Ik vind een ander pre-amp buisje eigenlijk niet eens zo slecht idee.

Il_Falco
24 november 2009, 10:19
Ik heb daarom altijd een heel lichte flanger door mijn clean sound lopen. wat je wel kan doen is een equalizer in je fx-loop zetten. Of een enhancer of een bbe maximizer kopen. Ik denk niet dat een compressor jouw oplossing is.

Shaggy
24 november 2009, 10:22
een clean signaal pimpen

ik gebruik een compressor, het maakt mijn geluid vetter en compacter en meer quacky. gelukkig blijft mijn keeley compressor ook open klinken en krijg ik een funky slagsound icm met mijn fender blues deville combo. Het bezorgd mij iig een smile van oor tot oor.

Ook kan ik mijn rc booster gebruiken, ik kan hem clean of met een randje of zelfs drive instellen, maar het voegt wat toe. Ik zou het meer oppeppen noemen dan oppimpen.

als laatst zou je nog andere elementen kunnen proberen of een eq pedaal, een masotti of andere goede bufferpedaal kunnen gebruiken

pasqual
24 november 2009, 22:19
bedankt allen. zo zie je maar dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar niet alle wegen zijn de beste/beoogde oplossing naar mijn bescheiden mening. zo zal ik het niet zoeken in een flanger of chorus. ook zijn de elementen in mijn gitaar uitstekend. ik denk toch dat ik het moet zoeken in een eq of compressor. ik heb ff op youtube geluisterd naar de verschillende demo's van compressors en dit klinkt mij wel aangenaam in de oren, hoewel de tone er niet echt van veranderd. hier zal dan een eq weer kunnen helpen.

maar waarom een eq in de effectsloop en niet rechtstreeks? blijven de overige effecten dan beter overeind?

groeten Pasqual.

Liquid_Metal
24 november 2009, 23:13
Ik heb eens een paar compressors op youtube beluisterd en de Electro Harmonix Soul Preacher lijkt me wel fijn. Simpele controls en een erg duidelijk effect. Beter dan de T-REX COMPNOVA, die ook nog eens 2x zo duur is (98 euro vs. 187 euro).

@Pasqual: het is juist de bedoeling dat je een compressor niet hoort. Ik zou het eigenlijk ook geen effect willen noemen. De beste compressorsettings vallen eigenlijk niet op.
EQ pregain klinkt heel anders dan EQ postgain. Net als alle effecten (probeer het maar eens met een Wah). Postgain heeft doorgaans een groter effect omdat er geen gain meer overheen gaat.

the sure thing
25 november 2009, 09:50
EQ pregain klinkt heel anders dan EQ postgain. Net als alle effecten (probeer het maar eens met een Wah). Postgain heeft doorgaans een groter effect omdat er geen gain meer overheen gaat. "EQ pregain" is je EQ tussen je gitaar en je versterker, "EQ postgain" is je effect (EQ) in de effectloop/fxloop/tussen voor- en eindversterker.

dr.distortion
25 november 2009, 10:06
Ik zat ook maar te dollen hoor, overdrijven is soms net zo leuk als overdriven.

Tja, dan nog denk ik dat het probleem verkeerd benadert wordt. Kijk, je begint bij de amp. Da's nou eenmaal geen toppertje, eerlijk is eerlijk. Als je vindt dat de klank niet goed is, of het tophoog sprankelt niet genoeg... dan moet je eigenlijk gaan sparen voor een vettere amp. Of investeren in iets goedkopers als een goede speaker of een goede NOS buis. Ik weet niet meer wie het was, maar een forumlid met een Valveking had er een keer één van me gekocht en die was uitermate tevreden met de verbetering.
Een andere mogelijheid is een pedaal: EQ, enhancer, etc. etc. Maar een comp...
Ik zou het echt in de basis ingrediënten zoeken en niet in de bijgerechten.

Dat was ik! En inderdaad, zowel clean als drive gingen erop vooruit! Met name het clean leek wel "breder" te worden. (lastig te omschrijven) Van te voren had ik de speaker verwisseld voor een V30, ook dat was een hele vooruitgang, maar ik bleef met het gevoel zitten dat er meer uit te halen was. De valveking is inmiddels weg...

RelicBert
29 november 2009, 17:59
Nu we het toch over de compressor hebben. Ik heb een tweeknops Keeley waar ik niet echt tevreden over ben. Speel hoofdzakelijk clean en vind dat de Keeley al snel gaat pompen.
Ben op zoek geweest op het internet en kom eigenlijk op twee kandidaten die me bijzonder aanspreken: De Maxon CP9 pro+ en de Rothwell Love Squeeze. Beide in de duurdere katagorie helaas. Vooral die Rothwell spreekt me erg aan. Niet in NL te koop zover ik heb kunnen vinden. Iemand ervaring met een van deze pedalen? Of misschien zelfs in bezit van? Zou ze graag eens proberen.

Mitch
29 november 2009, 18:19
Juist als je die pomp een beetje wil beteugelen moet je kijken naar een compressor waar je het clean signaal kan mengen met een gecomrpimeerde signaal. Mijn grote liefde de Barber Tone Press doet dat en als ik het goed heb ook een BYOC compressor en een Indyguitarist compressor. Rothwell is inderdaad chreeuwend duur. Het merk is wel een tijdje gevoerd hier, door die tent die altijd zo 'cheap' Gitaarmarkt vol kwam spammen. Ik weet effe niet meer hoe ze heten en ik wil het niet weten ook :sneaky:

Shaggy
30 november 2009, 14:23
Nu we het toch over de compressor hebben. Ik heb een tweeknops Keeley waar ik niet echt tevreden over ben. Speel hoofdzakelijk clean en vind dat de Keeley al snel gaat pompen.



De keeley valt onder de typen die sterk kunnen compressen, met een flinke squash en sustain, dat had je van tevoren kunnen weten.

RelicBert
30 november 2009, 17:30
Juist als je die pomp een beetje wil beteugelen moet je kijken naar een compressor waar je het clean signaal kan mengen met een gecomrpimeerde signaal. Mijn grote liefde de Barber Tone Press doet dat en als ik het goed heb ook een BYOC compressor en een Indyguitarist compressor. Rothwell is inderdaad chreeuwend duur. Het merk is wel een tijdje gevoerd hier, door die tent die altijd zo 'cheap' Gitaarmarkt vol kwam spammen. Ik weet effe niet meer hoe ze heten en ik wil het niet weten ook :sneaky:
Die Barber vond ik juist weer niet zo heel geweldig, die anderen ken ik niet.


De keeley valt onder de typen die sterk kunnen compressen, met een flinke squash en sustain, dat had je van tevoren kunnen weten.
Tja, ik wist dat dus niet, heb me laten beinvloeden door allerlei reviews.

Liquid_Metal
2 december 2009, 16:56
Nu we toch een recent topic hebben over compressors: ik hoor veel lovends over MXR. Sommige gitaarnetters gaan zelfs zo ver dat ze het de enige juiste compressor noemen.
Maar MXR heeft 2 compressors: de Dynacomp en de Supercomp. De Supercomp is een upgrade en ik zie dat er een attack knop op zit. Is die knop erg nuttig en is 'ie het extra geld waard? Of klinkt de Dynacomp een stuk beter?

Comfortably Daniel
2 december 2009, 22:01
Nu we toch een recent topic hebben over compressors: ik hoor veel lovends over MXR. Sommige gitaarnetters gaan zelfs zo ver dat ze het de enige juiste compressor noemen.
Maar MXR heeft 2 compressors: de Dynacomp en de Supercomp. De Supercomp is een upgrade en ik zie dat er een attack knop op zit. Is die knop erg nuttig en is 'ie het extra geld waard? Of klinkt de Dynacomp een stuk beter?

Ik vind de Dynacomp vele malen beter klinken dan de Supercomp. Op de een of andere manier vind ik de Supercomp ietwat "gemaakt" klinken.
De Dynacomp is niet "de enige" voor mij, maar wel de meest gebruikte. Dan wel de vintage reissue of een echt ouwertje.

Liquid_Metal
4 december 2009, 13:35
Ik vind de Dynacomp vele malen beter klinken dan de Supercomp. Op de een of andere manier vind ik de Supercomp ietwat "gemaakt" klinken.
De Dynacomp is niet "de enige" voor mij, maar wel de meest gebruikte. Dan wel de vintage reissue of een echt ouwertje.

En de nieuwe? De oude schijnen ook weer 150 euro of meer te kosten. Dat is me wel wat veel, gezien de frequentie van gebruik. Zijn de nieuwe echt zoveel slechter?

the sure thing
4 december 2009, 20:36
En de nieuwe? De oude schijnen ook weer 150 euro of meer te kosten. Dat is me wel wat veel, gezien de frequentie van gebruik. Zijn de nieuwe echt zoveel slechter? SAMENVATTING: de oude klinkt het best, daarna de re-issue en dan de nieuwe. Verschillen zijn te horen, mits je in alle stilte alle tijd hebt om mieren te neuken. In het live geweld van een 9 koppige band hoor je de verschillen niet meer.

Liquid_Metal
4 december 2009, 23:38
SAMENVATTING: de oude klinkt het best, daarna de re-issue en dan de nieuwe. Verschillen zijn te horen, mits je in alle stilte alle tijd hebt om mieren te neuken. In het live geweld van een 9 koppige band hoor je de verschillen niet meer.

Ok duidelijk. En het verschil met de Super Comp? Die heeft een attack knop, is dat echt zo overbodig dat de Dyna Comp het niet heeft? Is het verschil tussen Dyna en Super groter dan tussen oude en nieuwe Dynacomp?

Shaggy
5 december 2009, 22:04
De attack stel je eenmaal in verander je daarna niet meer. Ik vond het wel fijn om de attack in te kunnen stellen. Hiermee kan je een vette tjirp krijgen bij de aanslag in een solo. Heel persoonlijk, de een wil een subtiele comp zoals de diamond compressor en de ander wil meteen extreem zoals de analogman squeezer.

Als je dan toch een attack-knop wil kan ik je ook een retro sonic compressor aanraden, is transparanter dan een mxr.

pasqual
13 december 2009, 22:17
bedankt allen voor jullie input. ik heb verschillende antwoorden gekregen en dus ook tegenstrijdige adviezen. zo zie je maar dat ieder zijn eigen oplossing(en) heeft om het clean geluid op te peppen. voor mij is het inderdaad een compressor geworden en wel een van behringer ( dynamics compressor ), een kopie van de mxr dynacomp. omdat ik niet zeker wist of dit voor mij het antwoord was, heb ik gekozen voor behringer en niet een ander ( duurder ) merk. als nu blijkt dat mxr of zo echt veel beter is, gaat ie weer vervangen worden. voor nu vind ik de sound echt wel goed en is mijn clean sound veel beter door de compressor. vooral de combinatie compressor, overdrive en boost geeft een heerlijke solo sound. je haalt veel meer uit je cleansound met een compressor als zonder.

groeten Pasqual.

the sure thing
13 december 2009, 22:30
bedankt allen voor jullie input. ik heb verschillende antwoorden gekregen en dus ook tegenstrijdige adviezen. zo zie je maar dat ieder zijn eigen oplossing(en) heeft om het clean geluid op te peppen. voor mij is het inderdaad een compressor geworden en wel een van behringer ( dynamics compressor ), een kopie van de mxr dynacomp. omdat ik niet zeker wist of dit voor mij het antwoord was, heb ik gekozen voor behringer en niet een ander ( duurder ) merk. als nu blijkt dat mxr of zo echt veel beter is, gaat ie weer vervangen worden. voor nu vind ik de sound echt wel goed en is mijn clean sound veel beter door de compressor. vooral de combinatie compressor, overdrive en boost geeft een heerlijke solo sound. je haalt veel meer uit je cleansound met een compressor als zonder.

groeten Pasqual.He Pasqual, prima keuze zo! En leuk dat je de moeite neemt om je bevindingen te posten. Daar leren anderen ook weer van!

pasqual
13 december 2009, 23:04
geen probleem. ik begrijp ook wel dat behringer een slechte naam heeft maar ik durfde de gok wel aan. bij behringer zit het probleem niet zozeer in het effect dat je koopt maar meer in het probleem met bijgeluiden en brom. kortom: je moet gewoon geluk hebben. ik heb een digitale delay die constant aanstaat ( behringer dd 100, een kopie van boss ) die gewoon doet wat ie moet doen: perfect je geluid herhalen. voor de meer analoge sound heb ik weer een andere delay. maar met behringer kan het helaas ook anders: ik heb een jaar geleden een digitale delay terug moeten sturen omdat er een piep in het signaal zat en een vintage tube overdrive waar een brom in zat. als je alleen kijkt naar het geboden effect, doen ze hun werk goed. alleen voor de rest zijn de pedalen erg exemplarisch. maar deze compressor is gewoon erg goed en geeft ook een lichte treble boost. en geen storingen! maar ik heb 'm niet 1 op 1 kunnen vergelijken met duurdere merken en weet daarom niet hoe goed ( of slecht ) hij in werkelijkheid is. hier zou ik graag nog op terug willen komen.

groeten Pasqual.

ThaBluesBreaker
24 december 2009, 13:08
Ik vraag me al tijden af, hoe krijg je nou zo'n grote sustain, ala Santana of Buddy Guy bijvoorbeeld. Of zoals in dit filmpje John Mayer @ 6:20

http://www.youtube.com/watch?v=ruMX0GrvwAI

Daar speelt hij een noot die 9 seconden duurt, volgens mij gebruikt hij daar een T-Rex Compnova, al weet ik dat niet 100% zeker. Maar hoe stel je effecten in om zo'n grote sustain te krijgen?

lobbert
26 december 2009, 14:23
Ik vraag me al tijden af, hoe krijg je nou zo'n grote sustain, ala Santana of Buddy Guy bijvoorbeeld. Of zoals in dit filmpje John Mayer @ 6:20

http://www.youtube.com/watch?v=ruMX0GrvwAI

Daar speelt hij een noot die 9 seconden duurt, volgens mij gebruikt hij daar een T-Rex Compnova, al weet ik dat niet 100% zeker. Maar hoe stel je effecten in om zo'n grote sustain te krijgen?

Hey, hier staat precies dezelfde vraag, met antwoord:

http://johnmayer.yuku.com/reply/351959#reply-351959

Feedback dus.

ThaBluesBreaker
26 december 2009, 14:36
Ah ok. Dus in feite als je wat je volume knop van je gitaar wat lager zou zetten en niet altijd op 10 waardoor de versterker harder kan, zou dat bij kunnen dragen aan extra sustain.

Mitch
26 december 2009, 14:40
Plaatsing ten opzichte van de speakerkast, volume van de amp en de combinatie met het element op je gitaar en de stand van je volumepot. En dan eventueel nog iets van een extra drive pedaal of compressor natuurlijk, maar da's niet noodzakelijk.
Ik doe het zelf op lager volume met een combinatie van een drive en een subtiel ingestelde comp maar live, op wat hoger volume kan het prima zonder. Het verschilt wel heel erg per amp, per element en per speaker (kast) hoe makkelijk het gaat.

ThaBluesBreaker
26 december 2009, 15:19
Ik heb net wat gexperimenteerd met mijn vox ac15, als je de top boost helemaal open zet en de master volume heel laag, (anders worden de buren boos).

Dan krijg je er toch al een hele bonk sustain uit, met een fulltone full drive 2, en binnekort komt er een MXR dynacomp, dus ik kan niet wachten op hogere volumes als ik weer eens een optreedentje hebt ^^

pasqual
27 december 2009, 22:28
ondertussen ben ik weer wat verder gekomen door een 1 op 1 vergelijking tussen behringer en MXR. ik moet bekennen dat de MXR van een veel betere klasse is als de behringer. de behringer doet inderdaad een goeie compressie voortbrengen maar maakt het geluid erg iel en dun. de MXR ( supercomp ) laat de klank verder ongemoeid en is veel beter in te stellen. maar voor die paar tientjes is de behringer niet slecht, je moet alleen houden van de "treble-boost" die je er ongevraagd bij krijgt. dit soort dingen valt je ook pas op als je een 1 op 1 vergelijking doet. er zullen gegarandeerd nog veel betere op de markt zijn als de MXR maar ik ben ( voorlopig ) tevreden. dus mocht je een aardige compressor nodig hebben voor weinig: de dynamics compressor van Behringer of PM me maar ff;)

groeten Pasqual.

Comfortably Daniel
28 december 2009, 11:32
Kijk aan...leuk om te zien dat je het zo aanpakt en zelf wilt horen wat de verschillen zijn :)

Leg er nog eens wat andere pedalen naast als je de mogelijkheid hebt. Bijvoorbeeld de DynaComp, CS-2, CP-9(heeft ook een beetje treble-boost achtig iets), etc...

pasqual
28 december 2009, 18:45
bedankt Daniël,

ik heb de dynacomp ook geprobeerd maar afzonderlijk van deze twee, dus een rechtstreekse vergelijking heb ik niet. toen ik 'm probeerde ( van de andere gitarist ) was dat tijdens een repetitie en ik vond 'm erg goed klinken. ik dacht dan ook dat de supercomp vergelijkbaar zou zijn behalve dan dat hij er nog een attack knop bij heeft.

de cs-2 zal die van boss dan wel zijn? volgens mij heeft de andere gitarist deze ook en ik zal 'm dan ook vragen om deze mee te nemen. over de cs-3 heb ik nog weinig positiefs over gehoord ( zelfde probleem als met de behringer: treble boost ).

de cp-9 zegt me eigenlijk niets. ibanez? ik zal eens ff googelen....;)

groeten Pasqual.

pasqual
28 december 2009, 18:52
ff nog een aanvulling op het compressor verhaal.

ik ben er ondertussen wel achter dat een compressor je clean geluid enorm verbeterd maar helaas ben ik ook tot de conclusie gekomen dat mijn versterker in basis tekort komt voor een goed clean geluid. misschien valt er nog wat winst te behalen met andere eindbuizen maar dat zal niet zoveel schelen aangezien ik een geweldig gain kanaal heb, dus daar wil ik eigenlijk niets aan veranderen.
( misschien een tweede amp ;) voor de gilmour sound? )

groeten Pasqual.

WillemdaGuide
28 december 2009, 18:56
@TS
Heb niet de hele topic doorgelezen, dus misschien al voorbij gekomen, maar op welk volume gebruik je je valveking? Denk als je de master opendraait dat het cleane geluid al een stuk dikker en steviger wordt...

pasqual
28 december 2009, 21:12
een valveking heeft geen master. beide kanalen hebben hun eigen volume.
je bedoeld met dikker een randje? ik zou de output van de eindtrap terug kunnen draaien ( texture control aan de achterkant ) zodat hij maar op 40 watt staat i.p.v. 100 watt. dan krijg je namelijk een "randje". ik ben hier ( bij deze amp ) niet kapot van, dus dat is geen optie. het clean wordt dan helaas modderig.

groeten Pasqual.

Comfortably Daniel
29 december 2009, 11:47
De CS-2 is inderdaad van Boss en de CP-9 van Ibanez. Beiden erg goede pedalen.
De CS-3 is een mindere in het verhaal. Op zich "wel ok", maar de buffer is ruk, hij kleurt behoorlijk en heeft een berg ruis.

Over de versterker. Eindbuizen kunnen wel wat verschil maken, maar probeer ook eens andere buis in V1...misschien een 5751.
Vaak, als je het volume opendraait gaat een versterker anders reageren en anders, voller/dikker/etc., klinken. Misschien is het wel een optie om hem op 40w te zetten als je op laag volume speelt.

Chocola
29 december 2009, 11:50
Het pedaal zorgt (afhankelijk van het type/mogelijkheden) dat de 'pieken' van je aanslagvolume naar elkaar toe worden getrokken (volume verschillen), m.a.w. elke noot even hard hoorbaar (afhankelijk hoeveel "compressie" je gebruikt natuurlijk) Voorbeeld is bijvoorbeeld het nummer "under the bridge" waar je veel compressie hoort (al is dit met andere middelen bereikt).
Een nadeel kan zijn dat er wat dynamiek verdwijnt van je spel als je teveel compressie gebruikt, al vind ik het een mooie effect op zijn tijd.


Sommige compressors regelen ook je hoeveel heid "attack". Hiermee vergroot je de hoorbaarheid van je aanslag op de snaar.

Een tubescreamer is een overdrive. Een compressor hoort daar dus voor: je vlakt je signaal af (egaliseert), en laat het dan oversturen.

Hoe is dit dan bij Under the Bridge gedaan?

Liquid_Metal
30 december 2009, 16:20
Zojuist een hele hoop compressors getest en er waren er vier die ik graag zou willen hebben (nee niet allevier, eentje is genoeg):

1. Maxon CP-101. Héle mooie voicing en gewoon 2 knoppen: compression en volume. Standaard 140 euro, is me ook wel iets te prijzig. Klonk wel erg mooi.
2. Diamond CPR-1. Een héél tof LEDje (normaal groen, oranje bij compressie. dynamisch dus) en een EQ. Goed pedaal maar wat te prijzig: 200 euro.
3. MXR Supercomp. Iets duurder dan de dynacomp en met een attack-knop (en ik hou van knoppen :D). Ik vond de voicing wel een stukje lekkerder dan van de dynacomp.
4. MXR Dynacomp. Prima pedaal met 2 knoppen en doet wat 'ie moet doen. Voicing vond ik toch nét iets minder dan bij de Supercomp.

Ik denk dus dat ik tweedehands op zoek ga naar een MXR Supercomp (hoewel de 89 euro die de muziekwinkel vraagt best redelijk is). Maar als ik tweedehands de Maxon tegenkom voor ongeveer die prijs (of minder) ga ik waarschijnlijk daarvoor. Hoewel het hebben van een attackknop me wel erg aansprak.

pasqual
30 december 2009, 18:46
@Liquid_Metal,

de supercomp en dynacomp ontlopen elkaar niet zoveel qua voicing. er wordt beweerd dat de supercomp minder klinkt als de dynacomp maar volgens mij is dat toch een kwestie van smaak. ik heb ze allebei geprobeerd en ik heb de supercomp aangeschaft en dat komt omdat ik de supercomp eerder op marktplaats tegenkwam dan de dynacomp. de attackknop is inderdaad wel een leuke toevoeging. succes!

groeten Pasqual.

Rakker
30 december 2009, 18:51
De Visual Sound comp 66 bevalt mij heel goed (tenminste, die in mijn route 66 zit.)

Liquid_Metal
31 december 2009, 11:35
En hoe vaak gebruiken jullie compressor? Het meest bekende voorbeeld is natuurlijk om je clean rhythm wat egaler te maken, maar ik vind het bij single notes vaak ook wel mooi (rustige leads ofzo). Alles clean, dat wel. Ik speel voornamelijk met een enorme scheur (progressive metal) dus ik vraag me nog een beetje af of 90 euro niet wat veel is voor zo'n pedaal... ik overweeg om er vandaag eentje te kopen.

pasqual
31 december 2009, 13:45
als het alleen voor je gain op te peppen is bedoeld is die 90,- wel wat veel. je zou dan net zo goed een boost of overdrive kunnen gebruiken. maar om je clean signaal te verbeteren is het een goede investering ( david gilmour bijvoorbeeld ).

groeten Pasqual.

Liquid_Metal
31 december 2009, 15:38
Het was idd vooral bedoeld voor mn clean sound en de David Gilmour sound inspireert me daarbij zeer zeker. Voor drive gebruik ik een Maxon TS808 kloon.

Ik heb zojuist de MXR Super Comp gekregen voor mijn verjaardag (die een maand geleden was). Briljant concept: ik mocht van mijn vriendin zelf iets uitzoeken (mede doordat ze niet wist wat ik wilde hebben). Ik heb 'm nog niet geprobeerd want ben ff aan mijn Tubescreamer aan het sleutelen maar dat is nu klaar. I'll be back.

Liquid_Metal
31 december 2009, 16:22
Leuk dat er zoveel te tweaken valt aan deze compressor (zelfs met maar 3 knoppen)! Is het normaal dat ie gaat oversturen als ik attack en sensitivity op 10 zet?

pasqual
31 december 2009, 17:04
ja, dat doet tie van mij ook!

groeten Pasqual.

Hanzemannetje
3 januari 2010, 22:02
Probeer ook eerst nog eens de MXR vintage reissue 76 dynacomp. Ok, hij heeft geen LED en lust alleen batterijen, maar dat geluid! Zeker als ik clean speel heb ik hem standaard aan staan.

Heb hem geABCd met de Supercomp, en de 'gewone' dynacomp (heb ik zelf ook gehad en weer verkocht). Ik vond de Supercomp matig en de gewone Dynacomp prima, maar de 76 moet je toch ook even proberen voor je een keuze maakt. Is imo de beste, meest muzikaal klinkende op dit moment verkrijgbare compressor.

Comfortably Daniel
4 januari 2010, 00:49
David Gilmour gebruikt trouwens niet alleen compressie bij clean spel, maar ook erg veel met lead sounds...Big Muff, overdrive.

Stratman70
5 januari 2010, 10:49
Daarom ben ik ook zo'n fan van de Barber Tone Press, die mixt een clean boost met een compressor. Werkt veel natuurlijker al moet ik zeggen dat ik 'm vooral als solo boost gebruik en maar een enkele keer echt als compressor (funk slagje of zo)
Mee eens.

Pasqual, zoek eens op youtube naar bovenstaand pedaal: Barber tone press! Kans is groot dat je dát zoekt.

the sure thing
11 november 2011, 14:28
Mee eens.

Pasqual, zoek eens op youtube naar bovenstaand pedaal: Barber tone press! Kans is groot dat je dát zoekt.

Ik bump dit topic maar ff, in plaats van een nieuwe aan te maken....

Ik ken een redelijke historie van compressors (Boss CS-2, Boss CS-3, MXR, Retro Sonic) en sinds een jaar ongeveer de T-rex Comp Nova. De T-rex is een uitstekende compressor en kan van subtiel tot iets minder subtiel en is veelzijdig instelbaar. Het enige nadeel is dat als ik de volume op de gitaar een klein beetje dichtdraai (van 10 naar 8 bijvoorbeeld) dit bijna niet hoorbaar was omdat de T-rex gewoon het volume weer oppepte. Voor de rest: ik was super tevreden.

Totdat.... Ik gisterenavond tijdens een repetitie de Barber Tonepress aan de tand voelde. EN wat blijkt? De Tonepress klinkt ietsies dikker, is iets stiller (minder ruis) en vooral: door de blend-knop te gebruiken wordt niet alle signaal gecompressed. Resultaat: De Barber werkt een stuk beter i.c.m. de volume-pot van je gitaar!!!! Het enige nadeel vind ik dat de "attack" van de compressor (wanneer de compressor ingrijpt) bij de T-rex wat beter is af te stellen dan bij de Barber. De sustain-knop van de Barber doet dat ook wel, maar werkt toch anders dan de attack-knop van de T-rex.

De Barber tonepress is van subtiel tot "total squash" in te stellen en ik kan met recht zeggen dat het een HELE fijne compressor is! De T-rex gaat dus van mijn plankje af en de Tonepress komt erop. Ik post dit ff voor diegenen die een haat-liefde verhouding hebben met compressors en op zoek zijn naar DE compressor).

Nielsje
11 november 2011, 14:33
Nou nou, het heeft ook wel een tijdje geduurd, of niet?:)

Blij dat je hem nu ook gevonden hebt. De mijne staat hier al een paar jaar op de plank en ik gebruik hem echt veel. Lekker ding is het!

Bernardduur
11 november 2011, 15:37
Heb net de MXR Bass Compressor gereviewed voor een blad waar ik voor schrijf en damn, is een lekkere compressor...... beetje niveau studio kwaliteit; geen kleuring, erg dynamisch, instelbare attack en decay en ratio

wireman
11 november 2011, 21:32
Ook ik ben nog altijd zoekende naar... Wil ik een comp of niet?... Afgaande op mn gitaarheld die al meerdere malen genoemd is (Gilmour) Zou je idd kunnen afstemmen op een CS2 (rond de 100 euro 2e hands) en een oude Dynacomp (rond de 200-250 euro).. Echter is het alweer even geleden dat ik Mitch heb gesproken (en gehoord) Ik weet nog dat ik zijn Tonepress heb gehoord.. en dat is toch wel erg gaaf!! Nou is zijn setup ook totaal niet te vergelijken met de mijne en dat is toch ook weer verschillend..
Kortom.. Het is zoo verschillend allemaal.. wat voor de een een plus is, is voor de ander weer een minpunt en vice versa..
Ik ken geen ander effect met zo'n onderlinge haat-liefde verhouding.. (overdrives daargelaten)

Ik propageer het maar weer... testing is the key..

Mitch
11 november 2011, 22:00
Tone Press rules... :rockon:

the sure thing
12 november 2011, 00:02
Heb net de MXR Bass Compressor gereviewed voor een blad waar ik voor schrijf en damn, is een lekkere compressor...... beetje niveau studio kwaliteit; geen kleuring, erg dynamisch, instelbare attack en decay en ratio

Dit soort verhalen doen mij weinig.... Ik vind compressors nou typisch zo'n voorbeeld van dat het thuis en in de studio zo geweldig klonk. Ik wil bij compressors horen hoe ze live in bandgeweld zichzelf gedragen. Hoe we wel/niet hoorbaar zijn. De RAF MIRAGE lijkt mij ook zo'n compressor die thuis geweldig is, maar je op de buhne afvraagt of die uit of aan staat....

pasqual
12 november 2011, 00:04
Ik ben dit topic een hele tijd geleden begonnen en heb ondertussen een aantal comp's uitgeprobeerd: de supercomp van MXR, de dynacomp en mijn huidige de CS3 van Boss. De supercomp vind ik veruit het beste klinken vanwege de erg bruikbare attack instelling. Helaas zit er een storing in dus kan ik 'm niet meer gebruiken. De dynacomp vind ik de minste van dit rijtje: deze is niet subtiel in te stellen. Al gauw is het te veel van het goede. Ik heb 'm dan ook weer snel verkocht. De CS3 is op zich een fijne compressor maar legt het af tegen de supercomp. Als ik weer een supercomp tegenkom op marktplaats, gaat de CS3 weer in de verkoop.
De T-rex en de tonepres heb ik beide nog niet geprobeerd maar mocht ik de kans hebben, zal ik dit zeker eens doen.

shredneck
12 november 2011, 23:21
Dit soort verhalen doen mij weinig.... Ik vind compressors nou typisch zo'n voorbeeld van dat het thuis en in de studio zo geweldig klonk. Ik wil bij compressors horen hoe ze live in bandgeweld zichzelf gedragen. Hoe we wel/niet hoorbaar zijn. De RAF MIRAGE lijkt mij ook zo'n compressor die thuis geweldig is, maar je op de buhne afvraagt of die uit of aan staat....

Als je op de buhne harder staat (volume) dan thuis, dan is de kans groot dat je het effect van de compressor juist wat dramatischer beleeft.
Een compressor moet niet hoorbaar zijn, want als dat zo is dan betekent dat dat ie niet goed afgesteld is. Een slecht afgestelde compressor klinkt onnatuurlijk, meestal worden compressors zoals de CS3 weer snel verkocht door onkunde van de gebruiker....men begrijpt simpelweg het ding niet en heeft geen idee wat met het effect te doen.
Maarrrr.......

Een goede afstelling zorgt ervoor dat je meer sustain hebt en het volume per snaar is meer in balans, perfect voor fingerpicking en vette cleane blueslicks, slide spel, country (wel hoorbare attack instellen) en eigenlijk een shitload meer stijlen.

shredneck
12 november 2011, 23:33
Ik ben dit topic een hele tijd geleden begonnen en heb ondertussen een aantal comp's uitgeprobeerd: de supercomp van MXR, de dynacomp en mijn huidige de CS3 van Boss. De supercomp vind ik veruit het beste klinken vanwege de erg bruikbare attack instelling. Helaas zit er een storing in dus kan ik 'm niet meer gebruiken. De dynacomp vind ik de minste van dit rijtje: deze is niet subtiel in te stellen. Al gauw is het te veel van het goede. Ik heb 'm dan ook weer snel verkocht. De CS3 is op zich een fijne compressor maar legt het af tegen de supercomp. Als ik weer een supercomp tegenkom op marktplaats, gaat de CS3 weer in de verkoop.
De T-rex en de tonepres heb ik beide nog niet geprobeerd maar mocht ik de kans hebben, zal ik dit zeker eens doen.
Hoi

Zelf zou ik geen comp willen zonder instelbare attack. De CS-3 (ik heb er twee in gebruik) zijn prima subtiel in te stellen en met de tone knop kun je bij extremere instellingen van de sustain het hoog weer terug halen.
Goed ding, ik ben er content mee.
Heb de Tonepress gehad maar voor mijn stijl was het niks. De Keeley heb ik een weekje gehad (ik had de twee knops...maar dat is niks met verschillende gitaren met verschillende output, misschien dat de 4 knopper beter is voor live situaties) en de diamond heb ik geleend van iemand....meh...de CS-3 doet het in verhouding ERG goed...prijstechnisch helemaal, maar goed.

SucceS!

pasqual
13 november 2011, 00:41
Ik nijg ernaar om het met je eens te zijn. Ik ben niet ontevreden over de CS3 maar vind hem vooralsnog niet zo makkelijk in te stellen als de supercomp. Hier zit dan ook geen tone knopje op i.t.t. de CS3. Bij mijn CS3 staat de tone dan ook neutraal. Ik wil echt niet dat de tone veranderd:stop:. Het grootste verschil tussen de supercomp en de CS3 is dat je bij de supercomp de hoeveelheid compressie beter kunt compenseren met de attack. Dat betekent: veel compressie kun je toch goed laten klinken met meer attack zodat het toch natuurlijk klinkt maar wel een lekkere volle sound hebt. De CS3 legt het dan af t.o.v. de supercomp en gaat iets sneller klinken als een dynacomp. Volg je me nog?? Maar nogmaals: niet slecht die CS3....

the sure thing
13 november 2011, 20:38
Ik heb de CS-3 ook gehad. Hij is veelzijdig instelbaar, maar ik vind dat de CS-3 het geluid wat "plat" maakt. En vooral: ik kan horen wanneer de CS-3 zijn werk gaat doen, dus wanneer de CS-3 de toon gaat "oppeppen". Bij Boss en bij MXR (en ook bij de Retro Sonic) gaat de compressor soms ook "pompen" of "ademen". Dat betekent dat de toon wisselend wel/niet wordt opgepept. Ik kan het moeilijk omschrijven. Het geluid gaan dan "schommelen". Ik vind dat echt een nono voor een compressor.

Bij de T-rex en de Tonepress had ik daar geen past van.

Ik hoor live (in de band tijdens optredens) graag WEL het verschil tussen wel/geen compressor, anders hoef ik net zo goed geen compressor....

reckless_life
14 november 2011, 16:00
...ik ben namelijk op zoek naar een effect dat het clean geluid oppept zonder het volume te veranderen.

Ik heb al een boel pedaaltjes geprobeerd, waaronder de Boss CS-3 (met Monte Allums mod), misschien kon ik hem niet instellen maar deze pedaal maakte m'n geluid niet alleen véél luider maar ik kreeg er ook een boel ruis bij.

Ik denk dat je uiteindlijk nog het meeste voordeel gaat hebben aan een EQ pedaaltje, hiermee kan je je geluid goed en nauwkeurig instellen.

Van alle pedaaltjes die ik heb gebruik ik eigenlijk alleen nog maar een overdrive en een EQ-pedaal (en af en toe een noisegate).

the sure thing
14 november 2011, 21:16
Ik heb al een boel pedaaltjes geprobeerd, waaronder de Boss CS-3 (met Monte Allums mod), misschien kon ik hem niet instellen maar deze pedaal maakte m'n geluid niet alleen véél luider maar ik kreeg er ook een boel ruis bij.

Ik denk dat je uiteindlijk nog het meeste voordeel gaat hebben aan een EQ pedaaltje, hiermee kan je je geluid goed en nauwkeurig instellen.

Van alle pedaaltjes die ik heb gebruik ik eigenlijk alleen nog maar een overdrive en een EQ-pedaal (en af en toe een noisegate).

Heb ik ook even gedacht ja. Ik heb een MXR 10 band EQ pedaaltje gehad. Geweldig pedaaltje, deed precies waar die voor gemaakt was. Maar: werkt toch wezenlijk anders dan een compressor....

Ik heb echt heeeel lang een haat-liefde verhouding gehad met compressors. Dat is nu voorbij, maar ik heb mijzelf ook "gedwongen" een paar optredens met compressor te spelen en heb veel tijd besteed aan het instellen ervan. En bij sommige nummers zet ik de compressor ook wel eens uit. Maar: ik kan nu wel met recht zeggen dat ik een compressor "definitief" op mijn plankje laat zitten.....

Soms moet je (goede) whiskey leren drinken en leren waarderen. En dan op een dag kan je niet meer zonder..... (haha!)

pasqual
14 november 2011, 21:47
Heb ik ook even gedacht ja. Ik heb een MXR 10 band EQ pedaaltje gehad. Geweldig pedaaltje, deed precies waar die voor gemaakt was. Maar: werkt toch wezenlijk anders dan een compressor....

Ik heb echt heeeel lang een haat-liefde verhouding gehad met compressors. Dat is nu voorbij, maar ik heb mijzelf ook "gedwongen" een paar optredens met compressor te spelen en heb veel tijd besteed aan het instellen ervan. En bij sommige nummers zet ik de compressor ook wel eens uit. Maar: ik kan nu wel met recht zeggen dat ik een compressor "definitief" op mijn plankje laat zitten.....

Soms moet je (goede) whiskey leren drinken en leren waarderen. En dan op een dag kan je niet meer zonder..... (haha!)

Over die whiskey kan ik niet meepraten, ik hou het bij bier;) maar van die compressor op de pedalenplank ben ik het ondertussen helemaal mee eens. Ik had zoiets 20 jaar geleden al moeten hebben maar toen had ik er geen benul van.

guitarkid
15 november 2011, 09:21
Ik had zoiets 20 jaar geleden al moeten hebben maar toen had ik er geen benul van.

En er is m.i. bijna niets zo erg dan een slecht afgestelde compressor.....!
Sowieso is compressie iets waar men vaak weinig verstand van heeft. Ook m.n. in de studio, dus zeker niet alleen bij gitaren. In de afdeling "what does this button do...?" :( Terwijl een goed afgestelde compressor wezenlijk bij kan dragen aan een veel beter geluid!

reckless_life
15 november 2011, 11:46
Heb ik ook even gedacht ja. Ik heb een MXR 10 band EQ pedaaltje gehad. Geweldig pedaaltje, deed precies waar die voor gemaakt was. Maar: werkt toch wezenlijk anders dan een compressor....



Weet ik wel, maar het mag toch ook wat anders dan een compressor zijn?
De topicstarter begint wel over zijn probleem en een compressor, maar volgens mij zijn er betere oplossingen voor zijn probleem, een EQ-pedaaltje en niet een compressor. :)

pasqual
15 november 2011, 22:33
Ik ben die topic starter en een eq-pedaaltje was in dit geval niet de oplossing. Een compressor daarin tegen wel. Het doet precies wat ik wil. Het maakt je clean signaal veel mooier, hoewel er erg veel verschil zit in de diverse compressors.

reckless_life
16 november 2011, 15:51
Ik ben die topic starter en een eq-pedaaltje was in dit geval niet de oplossing. Een compressor daarin tegen wel. Het doet precies wat ik wil. Het maakt je clean signaal veel mooier, hoewel er erg veel verschil zit in de diverse compressors.

Dan zal ik een verkeerde interpretatie gehad hebben van wat jij bedoelt met oppeppen van je geluid, want ik vind je geluid comprimeren en vervolgens spreken over oppeppen niet goed samen gaan.
Misschien heb ik wel een slechte compressor, kan ook ;)

pasqual
16 november 2011, 22:30
probeer maar eens te beschrijven wat je bedoeld, vooral als het om een bepaald geluid gaat. Is niet echt eenvoudig. Oppeppen is mijn interpretatie van het geluid voller te maken. Ik verbaasde me altijd erover hoe David Gilmour toch zo'n te gekke cleansound kon krijgen. Op gegeven moment kom je er achter dat hij dat onder anderen m.b.v. een compressor doet. Dus...het ligt niet aan jouw hoor;)

shredneck
16 november 2011, 22:47
Jowww

Ik gebruik de CS3 voor chicken-picking en slide....dus niet echt die Gilmour dingen, maar het kan er wel mee denk ik.

Vandaag toevallig met iemand anders over compressors gepraat en die had weer hele goeie ervaringen met die MXR dynacomp en dan niet die Supercomp maar de reissue van de normale dynacomp.

Wat gebruikt Gilmour eigenlijk voor comp? Ik zag dat die Neal Schon van Journey wel een CS3 op zijn board heeft....en dat is geen chickenpicker! :-)
In ieder geval wordt je cleane sound absoluut interessanter met een compressor, ik kan niet meer zonder!

Comfortably Daniel
17 november 2011, 09:02
Gilmour heeft er meerdere in gebruik gehad...Dynacomp, CS-2, Compulator, CP-9.

ErikM
17 november 2011, 09:44
Ik verbaasde me altijd erover hoe David Gilmour toch zo'n te gekke cleansound kon krijgen. Op gegeven moment kom je er achter dat hij dat onder anderen m.b.v. een compressor doet. Dus...het ligt niet aan jouw hoor;)

Dat clean geluid is "gewoon" geweldig, maar luister eens naar de scheurgeluiden.
Eigenlijk verbaas ik me over elk geluid van Gilmour. Die man is een tovenaar met effecten, heeft goeie oren en de hele dag tijd.

En wij stervelingen rommelen lekker door... De truuk met een compressor is in concept: draaien tot je denkt "nu hoor ik m" en dan alles een klein beetje terug...

Liquid_Metal
17 november 2011, 14:27
En er is m.i. bijna niets zo erg dan een slecht afgestelde compressor.....!
Sowieso is compressie iets waar men vaak weinig verstand van heeft. Ook m.n. in de studio, dus zeker niet alleen bij gitaren. In de afdeling "what does this button do...?" :( Terwijl een goed afgestelde compressor wezenlijk bij kan dragen aan een veel beter geluid!

Ik merk dat ik 'm vaak te extreem instel. Je krijgt dan een enorme plop die bij clean solo's best lekker kan zijn maar bij een ritme slagje enorm in de weg zit.

guitarkid
17 november 2011, 15:37
De truuk met een compressor is in concept: draaien tot je denkt "nu hoor ik m" en dan alles een klein beetje terug...

Zeker, maar soms mag het ook hoorbaar zijn, want......


Ik merk dat ik 'm vaak te extreem instel. Je krijgt dan een enorme plop die bij clean solo's best lekker kan zijn maar bij een ritme slagje enorm in de weg zit.

.......... een beetje extreem op bijv. een cleane Tele kan heerlijk zijn voor bijv. zo'n echte "country-twang".... Houd ik wel van!

Nielsje
17 november 2011, 15:43
Ik merk dat ik 'm vaak te extreem instel. Je krijgt dan een enorme plop die bij clean solo's best lekker kan zijn maar bij een ritme slagje enorm in de weg zit.

Hm... herkenning, ik zou graag twee modes op m'n comp hebben.

Liquid_Metal
17 november 2011, 15:49
Hm... herkenning, ik zou graag twee modes op m'n comp hebben.

Misschien wel een idee. Maarre, je kunt er ook twee kopen :). Goede reden om GAS te vervullen.