PDA

View Full Version : Cherrie sunburst?



Jeef4h
22 november 2009, 21:26
Hallo,

Ik wilde aan een klein project beginnen waarbij ik mijn gitaar wilde herspuiten naar cherrie sunburst. Ik wilde me zijkanten zwart spuiten en de voor- en achterkant in cherrie sunburst doen (rood aan de randen, oranjeachtig in het midden). Weet iemand ergens een duidelijke tutorial of kan iemand in het kort even uitleggen wat de beste aanpak zou zijn?
Ik weet wel dat je het over elkaar moet spuiten, wat ik alleen even onduidelijk heb is hoe het moet ivm met het door laten komen van de nerf enzo?

Voor de goede orde, zoiets is het:
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/108919/2/Ibanez-AR300RE-Cherry-Sunburst.jpg

Bij voorbaat dank:ok:

Jeef4h
23 november 2009, 16:57
Het is overigens een multiplex body. Ik neem aan dat dat wel belangrijk is ivm met welke grondlaag of dergelijke je moet gebruiken? Hier is wat ik zover in gedachte had (gekeken naar de lak-faq):

-Schuren
Oude verf eraf schuren (Done)
Schuren van 180 > 320 grit (Done)

-Sealers
Ik neem aan dat er wel een sealer nodig is? Welk spul kan je het beste gebruiken?

-De kleur
Ik las dat bij waterbeits de nerf weer omhoog kwam. Ik neem aan dat ik dat dan moet hebben in de juiste kleur (oranje achtig in dit geval) zodat de nerf door de verf heen zichtbaar is?

Daarna wilde ik het afwerken met blanke lak. Volgens mij zijn deze twee vragen niet heel moeilijk als je het al een keer gedaan heb, dus ik hoop dat iemand me er even snel mee kan helpen.

Bedankt:seriousf:

gengar
24 november 2009, 00:23
op youtube staan ook een paar filmpjes van spuiten van een sunburst, kun je ook wel ff naar kijken.
Paar keer oefenen voordat je het op de gitaar gaat doen.

Marcel61
24 november 2009, 10:51
http://www.reranch.com/two_color_strat.htm

Yoshida
24 november 2009, 11:24
ff om het zoeken makkelijker te maken... cherryburst is geen sunburst. Het verschil zit 'm in de kleur. Succes met je project; cherryburst is ook mijn favo look qua afwerking (nog nooit gedaan trouwens).

Marcel61
24 november 2009, 13:35
Ik heb het al heel vaak gedaan maar dan altijd met Nitrocelulose blanke lak met kleurconcentraat daarin gemixed. En ik had (met de nadruk op had) professionele spuitapparatuur tot mijn beschikking. Ik heb geen ervaring met water gedragen lakken maar neem aan dat dit hetzelfde werkt. Behalve dat je niet eerst een sealer (blanke) laklaag aan kan brengen als je waterbeits op onbehandeld hout wil aanbrengen (:roll:): dan moet je de beits mengen in watergedragen blanke lak en dat over je sealer aanbrengen (spuiten) tot je tevreden ben met de kleur. Inderdaad en uiteraard is het verschil de kleur. Je moet even aangeven met wat voor lak je dit wil doen (watergedragen of een andere) en of je (bv) een boven / onderbeker spuit kan gebruiken?

Jeef4h
24 november 2009, 20:02
Ik heb het al heel vaak gedaan maar dan altijd met Nitrocelulose blanke lak met kleurconcentraat daarin gemixed. En ik had (met de nadruk op had) professionele spuitapparatuur tot mijn beschikking. Ik heb geen ervaring met water gedragen lakken maar neem aan dat dit hetzelfde werkt. Behalve dat je niet eerst een sealer (blanke) laklaag aan kan brengen als je waterbeits op onbehandeld hout wil aanbrengen (:roll:): dan moet je de beits mengen in watergedragen blanke lak en dat over je sealer aanbrengen (spuiten) tot je tevreden ben met de kleur. Inderdaad en uiteraard is het verschil de kleur. Je moet even aangeven met wat voor lak je dit wil doen (watergedragen of een andere) en of je (bv) een boven / onderbeker spuit kan gebruiken?

Ik heb geen professionele spuitapparatuur tot mijn beschikking :( Ik kan er wel eentje kopen/lenen van iemand als dat meer voordeel oplevert?:P Welke verf zou ik er verder dan nog bij nodig hebben?

Maar ik moet dus geen sealer aanbrengen op het hout? maar dan de beits tezamen met een waterbased blanke lak opspuiten? Welke lak soort enzo maakt mij niet veel uit, als het resultaat er maar komt XD

Zou je anders in een paar (3-5) korte zinnetjes kunnen zeggen hoe ik nu te werk zou moeten gaan dan? (sorry, ik ben erg lastig... maar moet het ergens een keer leren:P)

Thnx:cooler:

Marcel61
24 november 2009, 21:57
Helaas is het niet een kwestie van een paar korte zinnen.
Laat ik vooropstellen dat er hier zijn die ervaring met watergedragen lakken hebben: ik niet. Ook zijn er hier die ervaring hebben met spuitbussen met Nitrocellulose lakken of 1K acryl lak (autoreparatie lakken in spuitbussen). Ik weet niet of er transparante kleur lakken in spuitbussen te koop zijn?

Je zegt dat je body van multiplex is? Als daar geen fineerlaag op zit dan lijkt het me niet echt een geschikte ondergrond voor wat jij wil?

Je kan in dat geval eerst met een waterbeits het oranje aanbrengen op het hout (fineer). Maar om dan een (Cherry) burst te maken is bijna onmogelijk zonder spuit(apparatuur) tenzij je veel ervaring hebt met het opbrengen van beits met de hand. Om met de hand een vloeiende verloop tussn het oranje en rood te krijgen is een kunst, laat staan dat je de zijkant van je body dan ook nog eens zwart wil hebben.

Het is vaak nu eenmaal zo: goed gereedschap doet het halve werk. Ik denk dat iemand in je omgeving met ervaring je body eens moet bekijken. Dan krijg je het beste advies. Of een foto van je body hier plaasten wil ook nog wel eens helpen.

gengar
24 november 2009, 22:34
Ik denk dat Marcel een punt heeft, een mooie sunburst is nou net iets wat je bereikt door te spuiten en dan ook nog een keer met de juiste spuittechniek. Het zal niet onmogelijk zijn met beits, maar het zou niet mijn keuze zijn.
Verder denk ik dat als hij zegt professionele spuitapparatuur dat je die niet kunt lenen (correct me if I'm wrong marcel). het pistool, de compressor, de waterafscheider en zo kun je misschien nog wel lenen maar het moet ook nog in de juiste omgeving gebeuren. dat alles tezamen maakt het professioneel.
MAAAAR. Je kunt ook met spuitbussen een heel acceptabele sunburst spuiten en ja er zijn ook blanke lakken in spuitbus.
Even zoeken, vorige maand is hier nog uitvoerig over gesproken.
succes

Jeef4h
24 november 2009, 23:00
Zoals ik al zei, zou ik een verfspuit kunnen lenen. En ik heb net gecheckt en ik kan er inderdaad eentje lenen, dus het is niet nodig om het er met de hand op te krijgen (nooit mijn bedoeling geweest ook). En ook heb ik een goede werkplek kunnen regelen om te kunnen spuiten.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/24/1259094218-610.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2127530.html)

Maar om even de verwarring bij te schaven...Mijn probleem zat het vooral in de eerste (oranje) laag. hierboven is de gitaar te zien die ik wil spuiten. De top laag lijkt me geschikt voor wat ik wil toch? Met die lijst bedoelde ik ook verder niets moeilijk, ik zal hem zelf even opstellen (graag corrigeren als het niet klopt):

- Afgeschuurde gitaar (320 grid)
- Geen laag ertussen en direct? ->
- Waterbeits voor het aanbrengen voor de oranje kleur.
- Aan de randen spuiten met rode verfspuit.
- Afplakken en de zijkanten zwart spuiten
- Blanke spuitlak (heb ik al)
- Zeer fijn afschuren

In principe moet alles kloppen zo toch?

Marcel61
25 november 2009, 00:50
Ok, duidelijk. Vraag: wat voor een soort glasheldere (blanke) lak heb je nu tot je beschikking? Hopelijk is het een watergedragen blanke lak, dan kan je de beits (als kleurconcentraat) daarin mengen? Wil je deze laaste beschermende glasheldere laklaag slijpen en weer tot hoogglans polijsten?

Marcel61
25 november 2009, 01:19
Zoals ik al zei, zou ik een verfspuit kunnen lenen. En ik heb net gecheckt en ik kan er inderdaad eentje lenen, dus het is niet nodig om het er met de hand op te krijgen (nooit mijn bedoeling geweest ook). En ook heb ik een goede werkplek kunnen regelen om te kunnen spuiten.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/24/1259094218-610.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2127530.html)

Maar om even de verwarring bij te schaven...Mijn probleem zat het vooral in de eerste (oranje) laag. hierboven is de gitaar te zien die ik wil spuiten. De top laag lijkt me geschikt voor wat ik wil toch? Met die lijst bedoelde ik ook verder niets moeilijk, ik zal hem zelf even opstellen (graag corrigeren als het niet klopt):

- Afgeschuurde gitaar (320 grid)
- Geen laag ertussen en direct? ->
- Waterbeits voor het aanbrengen voor de oranje kleur.
- Aan de randen spuiten met rode verfspuit.
- Afplakken en de zijkanten zwart spuiten
- Blanke spuitlak (heb ik al)
- Zeer fijn afschuren

In principe moet alles kloppen zo toch?

Ah, je wilt dus de zijkant zwart met een scherpe grens tussen het rood van de burst en het zwart.

Ik zie dat je hier en daar op de zijkant door de lak bent heengeschuurt...om dan met waterbeits aan de gang te gaan moet je wel verdomd goed uitkijken dat je het Multiplex daarmee niet doet opzwellen.

Om je van goed advies te kunnen voorzien wil ik eerst weten wat voor een type (watergedragen, 1K of 2K of NitroCellulose) blanke lak je hebt.

Draai alvast een schroef-haakje (met een gesloten oog) in de kont van je gitaar - daar waar normaal je strap zit (let op dat dit schroef-haakje dezelfde dikte heeft als de schroef waarmee je de strap bevestigd). Buig aan ieder van de 2 uiteinden van een stuk staaldraad een haak: de ene haak gaat door het oog van het schroef-haakje terwijl je de andere haak gebruikt om je body op te hangen (aan een spijker) aan het plafond. Ik zie een gat in de neck-pocket: heeft die schroefdraad? Zo ja, dan kan je een stevige lat nemen van +/- 30 cm lang en deze daar aan je body vastschroeven (waar normaal dus je nek zou moeten zitten: let op dat je een schroef kiest die precies in het gat met schroefdraad past)! Daaraan kan je de body nu uitstekend vasthouden terwijl je deze dan spuit.

Dit is zo ongeveer wat ik bedoel wat die haak betreft:

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/4312.jpg

Jeef4h
25 november 2009, 11:48
Voor blanke lak heb ik nu alleen een spuitbus die ik bij de action heb gekocht.... dus geen losse verf. Maar ik als het nodig is voor in de verfspuit kan ik het nog gaan kopen. Dus ik zal vandeweek even naar de verfwinkel gaan om beits en watergedragen blanke lak te halen?
Als laatste laag dacht ik gewoon opschuren en polijsten inderdaad (maar dat is dan een paar lagen na de beits+eerste-lak-laag?)

Aan de zijkant ben ik inderdaad hier en daar door de lak heen. Maar ik denk niet dat dat een probleem moet zijn? ik plak gewoon de randen af en spuit alleen het midden stuk dan zeg maar? (dat heet t fineer dan trouwens toch of had ik dat nou ff verkeerd?:soinnocent:)

Dan kan ik daarna het rood eromheen spuiten en alles afplakken en de randen zwart maken. Op die manier heeft de beits niets met de randen ervan te maken.

Bedankt voor die 2 spuitmogelijkheden! Ik zal even kijken wat het beste uitkomt ivm mijn gitaar en werkplaats. :punk:

Marcel61
25 november 2009, 13:43
Jeef,

Het lijkt me wijs om hier advies te vragen van mensen die met spuitbussen hebben gewerkt. Ik kan wel professioneel advies geven maar de situatie is dat nu eenmaal niet. Ook is het link om waterbeits op fineer (met daaronder Multiplex wat aan de zijkant ook nog hier en daar kaal is) aan te brengen: je hebt kans dat het opzwelt...

Ikzelf zou alles met NitroCellulose lakken: alle lagen! Mijn volgorde: de gaten van studs en potmeters afplakken en eerst een paar lagen blanke lak opspuiten om het "hout" te sealen. Als je denkt dat het fineer mooi genoeg is dan een transparante oranje Nitrocellulose laklaag met de spuit aanbrengen. Dan een rode burst spuiten (altijd van binnen naar buiten richten: met de spuit afgesteld op rondstraal). Daaroverheen dan minstens 12 lagen blanke lak (Nitrocellulose is erg dun)! Als het goed droog is (minimaal een week laten drogen bij bij 21 graden Celcius) zou ik het zwart op de zijkant spuiten. Richt dan goed op de zijkant zodat je zo min mogelijk zwarte overspray op voor en achterkant van je body krijgt. Goed zwart spuiten; niets vergeten!

Je denkt: die is vergeten af te plakken...nee. Je hebt namelijk een voldoende blanke laklaag zitten tussen de burst en het zwart. Daar kan je nu je voordeel mee doen. Als volgt:

Laat een vel waterproof korrel 800 een nacht in een bak lauw water weken (dat doet men om het vel soepel te maken en je kan het vuil makkelijker van het vel afspoelen). Vouw het vel in vieren en scheur het zodat je vier stukken krijgt. Neem nu een stukje vlak (!) rubber (een plamuur rubbertje kan je bij iedere schilderszaak kopen of anders zeker bij zaken die autolakken verkopen) en vouw dit stukje geweekte (natte) waterproof hier omheen. Slijp nu de zwarte overspray van de (voor en achterkant) body af: veeg het natte "slijpsel" (zwarte water/smurrie) regelmatig van je body af met een wit stuk katoen zodat je ziet wat je doet. Spoel je velletje waterproof regelmatig schoon in de bak met water - en om deze nat te houden! Hou je schuurpapier/plamuurrubbertje zo vlak mogelijk als je naar de rand van de body toe slijpt: je wilt het zwart aan de zijkant niet beschadigen. Je zal zien dat je, door daar vlak te slijpen, dan een vlijmscherpe zwarte rand overhoud.

Neem nu een pannensponsje en schuur heel licht (!) het zwart van de zijkant. Dit om straks de blanke lak goed op het zwart te laten hechten.

Als je de voor en achterkant goed hebt schoon geslepen neem je als laaste de gehele body af met een (steeds) vochtige schone katoenen doek en laat je de body drogen. Blaas de body nu goed stofvrij met de verfspuit (daar mag uiteraard dan geen lak inzitten)!

Nu breng je minstens 12 lagen blanke lak aan. Na 3 weken laten drogen kan je dan slijpen met 1200 en als laatste 1500 waterproof, en dan tot hoogglans polijsten. Zoals gezegd: dit zou mijn methode zijn. Succes!

Midwolda
25 november 2009, 14:13
Laat ik voorop stellen, ik heb nog nooit een gitaar gerefinished. Dus.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat ze voor een burst een mal maken van de voorkant van de gitaar,
dan van die mal rondom 1 of 2 of 3 centimeter afhalen (afhankelijk van wat voor burst je wilt)
en die mal dan 1 of 2 of 3 centimeter (-idem-) boven de gitaar plaatsen, met blokjes ofzo.
De kleurlak blijft dan altijd goed de vorm van de gitaar volgen, en omdat het rondom
evenveel onder de mal zal vernevelen krijg je een mooi geleidelijk verloop.
Disclaimer: dit kan dus ook een broodje aap verhaal zijn.

Jeef4h
25 november 2009, 17:12
Jeef,

Het lijkt me wijs om hier advies te vragen van mensen die met spuitbussen hebben gewerkt. Ik kan wel professioneel advies geven maar de situatie is dat nu eenmaal niet. Ook is het link om waterbeits op fineer (met daaronder Multiplex wat aan de zijkant ook nog hier en daar kaal is) aan te brengen: je hebt kans dat het opzwelt...

Ikzelf zou alles met NitroCellulose lakken: alle lagen! Mijn volgorde: de gaten van studs en potmeters afplakken en eerst een paar lagen blanke lak opspuiten om het "hout" te sealen. Als je denkt dat het fineer mooi genoeg is dan een transparante oranje Nitrocellulose laklaag met de spuit aanbrengen. Dan een rode burst spuiten (altijd van binnen naar buiten richten: met de spuit afgesteld op rondstraal). Daaroverheen dan minstens 12 lagen blanke lak (Nitrocellulose is erg dun)! Als het goed droog is (minimaal een week laten drogen bij bij 21 graden Celcius) zou ik het zwart op de zijkant spuiten. Richt dan goed op de zijkant zodat je zo min mogelijk zwarte overspray op voor en achterkant van je body krijgt. Goed zwart spuiten; niets vergeten!

Je denkt: die is vergeten af te plakken...nee. Je hebt namelijk een voldoende blanke laklaag zitten tussen de burst en het zwart. Daar kan je nu je voordeel mee doen. Als volgt:

Laat een vel waterproof korrel 800 een nacht in een bak lauw water weken (dat doet men om het vel soepel te maken en je kan het vuil makkelijker van het vel afspoelen). Vouw het vel in vieren en scheur het zodat je vier stukken krijgt. Neem nu een stukje vlak (!) rubber (een plamuur rubbertje kan je bij iedere schilderszaak kopen of anders zeker bij zaken die autolakken verkopen) en vouw dit stukje geweekte (natte) waterproof hier omheen. Slijp nu de zwarte overspray van de (voor en achterkant) body af: veeg het natte "slijpsel" (zwarte water/smurrie) regelmatig van je body af met een wit stuk katoen zodat je ziet wat je doet. Spoel je velletje waterproof regelmatig schoon in de bak met water - en om deze nat te houden! Hou je schuurpapier/plamuurrubbertje zo vlak mogelijk als je naar de rand van de body toe slijpt: je wilt het zwart aan de zijkant niet beschadigen. Je zal zien dat je, door daar vlak te slijpen, dan een vlijmscherpe zwarte rand overhoud.

Neem nu een pannensponsje en schuur heel licht (!) het zwart van de zijkant. Dit om straks de blanke lak goed op het zwart te laten hechten.

Als je de voor en achterkant goed hebt schoon geslepen neem je als laaste de gehele body af met een (steeds) vochtige schone katoenen doek en laat je de body drogen. Blaas de body nu goed stofvrij met de verfspuit (daar mag uiteraard dan geen lak inzitten)!

Nu breng je minstens 12 lagen blanke lak aan. Na 3 weken laten drogen kan je dan slijpen met 1200 en als laatste 1500 waterproof, en dan tot hoogglans polijsten. Zoals gezegd: dit zou mijn methode zijn. Succes!

Oke, ff een recap:

- NitroCellulose lakken
- Eerst aantal lagen blanke lak
- transparante oranje Nitrocellulose laklaag
- Rode burst spuiten
- 12+ lagen blanke lak
- Weekje drogen
- Zijkanten zwarte spuiten
- het overschot afschuren (800p)
- Blanke lak en afschuren

Ongeveer. Klinkt inderdaad beter dan met waterbeits want ik wil zeker niet het risico lopen dat het opzwelt. Als ik dat op deze manier kan vermijden is dat prima;)
heb je blanke lak maar in 1 soort? Want anders moet ik even kijken welke ik heb. De rest van de verf moet ik dan nog kopen maar zal ik kijken of ik vrijdag kan halen. Is het nog speciale verf voor in een verfspuit? Of kan ik het beter gewoon even vragen bij mijn lokale verfzaak? EDIT: kan je ook acrylic verfsoorten gebruiken?

Marcel61
25 november 2009, 17:25
Blanke lak heb je inderdaad in verschillende soorten. Ook als deze uit spuitbussen komen. Ik hoop voor je dat iemand even een paar adressen wil plaatsen zodat je deze kan bestellen.

Test ook altijd eerst op een stukje hout of de verflagen elkaar kunnen verdragen !!! Als je de blanke, transparante en zwarte lakken allemaal NitroCellulose zijn dan hoef je niet te testen: die gaan prima over elkaar. Wel eerst even een klein stukje van je body spuiten met de blanke Nitro om te zien of je oude oorspronkelijke lak de Nitro kan verdragen. Meestal wel...maar je wil het zeker weten.

NB, als je bv als laaste blanke laklagen een 1K (1 komponenten) of 2K lak wil aanbrengen dan moet je even een test maken of dat wel over Nitrocellulose kan.

Marcel61
25 november 2009, 17:26
Laat ik voorop stellen, ik heb nog nooit een gitaar gerefinished. Dus.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat ze voor een burst een mal maken van de voorkant van de gitaar,
dan van die mal rondom 1 of 2 of 3 centimeter afhalen (afhankelijk van wat voor burst je wilt)
en die mal dan 1 of 2 of 3 centimeter (-idem-) boven de gitaar plaatsen, met blokjes ofzo.
De kleurlak blijft dan altijd goed de vorm van de gitaar volgen, en omdat het rondom
evenveel onder de mal zal vernevelen krijg je een mooi geleidelijk verloop.
Disclaimer: dit kan dus ook een broodje aap verhaal zijn.

:stop: Volgens mij: een broodje aap.

ziekdier
25 november 2009, 17:31
heb het wel eens op youtube gezien, een kartonnen mal die met spelden of kleine spijkertjes een centimeter of 1,5 a 2 boven de body ligt. als je dan haaks op je mal spuit krijg je een nevel die onder de mal loopt en voor een soort burst effect zorgt...

is dus geen broodje aap verhaal... maar eerst proberen welke hoogte welk effect heeft....


succes!

gr
@je

Jeef4h
25 november 2009, 17:31
Oke bedankt!:D Ik zal het laten weten zodra ik de verf heb gekocht. Bedankt voor de hulp tot zover:cheerup:

:hippie:

Gitaarbouwer
25 november 2009, 17:41
Gewoon uit de losse hand hoor. Althans bij Taylor.
Ga er even voor zitten en bekijk dit mooie filmpje (duur 8:46 min.): http://www.taylorguitars.com/video/factory-fridays/default.aspx?edition=11&title=11%3a+Finishing+Part+1

Marcel61
25 november 2009, 18:34
Dank! Een prachtig filmpje. Je kan ook zeer goed de spuit-techniek zien: altijd richten naar de buitenkant want dan hou je het binnenste vrij van overspray. En de zijkant spuit hij met de donkere kant naar hem toe: ook al weer om de voorkant schoon te houden. Hij gebruikt een decoratie spuit, wat ook prima kan.
Het enigste wat ik niet goed begrijp van deze Taylor man is waarom hij eerst het donkere doet en als laatste het geel...dat geel mag dan transparant zijn maar het verkleurd de donkere burst aan de voorkant absoluut...maar dat zullen ze bij Taylor waarschijnlijk willen :ok:

Marcel61
26 november 2009, 02:06
EDIT: kan je ook acrylic verfsoorten gebruiken?

Als je in een blanke Acryl een oranje kleurconcentraat kan mixen: ja. Anders zou ik het niet kiezen.
Zorg er dan wel voor dat alles wat je aanbrengt een 1 komponenten is. Gebruik 1K(omponenten) en 2K lakken niet zomaar over elkaar heen zonder eerst te testen of ze elkaar verdragen...anders krijg je zo iets als een afbijt effect...

Het verschil tussen 1K en een 2K: bij een 1K hoef je geen harder te mixen om de lak te laten drogen - in een 2 komponenten lak moet harder vloeistof worden gemixed, anders droogt deze niet. 2K (blanke) autolak vult vaak beter (is dikker) en wordt vaak als laatste lagen aangebracht -en dan 3 lagen "nat in nat" (met +/- 10 minuten droogtijd tussen het spuiten van deze lagen) zoals ze dat noemen, zodat de lagen kunnen uitdampen maar nog wel samen smelten tot 1 laag. 2K is (in mijn optiek) geen lak voor de absoluut beginner. O ja, kies een hoogglans lak als je wil gaan polijsten..!