PDA

View Full Version : Ibanez Ergodyne



geert1976
22 november 2009, 21:13
Vandaag een Ibanez Ergodyne geruild tegen mijn Rokkomann LP
gemaakt in Indonesië in 2007

wat is het niveau van deze gitaren?
Bij deze werkt alles goed.
Ik vind alleen de brug er erg cheapo uitzien.

Via Google kan ik er weinig over tot niets over vinden.

Het gaat om deze:

Erg dunne body en redelijk dunne hals, maar niet zo dun als een Wizard hals.
op de humbuckers staat iets van Inf 1 , 2 , 4 of zo.
Mijn vriendin dacht dat het een kindergitaar was:seriousf:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/015-4.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/013-7.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/014-4.jpg

macwilliams
22 november 2009, 21:30
De body van een ergodyne is van een composiet materiaal. Een soort kunstof dus. Afhankelijk van welk "nummer" heb je een best slechte brug tot goede Floyd. In de advertenties wordt dit als collectables aangeprezen en het zullen ongetwijfeld goede gitaren zijn maar collectable lijkt mij nog wat overdreven.

Volgens de kenners die weten zo van je weet toch.






Edit:

2007??
Ik had het over de oudere ergodynes dit is een heel ander ding gok ik.

geert1976
22 november 2009, 21:38
Sorry 2006

Op de achterzijde van de headstock staat ook nog EXR 170 type aanduiding wellicht? :???:

macwilliams
22 november 2009, 21:54
Een 170 is volgens mij zo'n beetje de meest low end die er te krijgen is van ergodyne.

geert1976
22 november 2009, 21:58
dacht ik al, maar nog niet zo laag als de 120 GIO.

Ach alles werkt goed, zelfs de trem.
Topkam heb ik iets aan moeten passen, met name G, B en A snaren bleven hangen, dat is nu opgelost.:ok:

Thmz
22 november 2009, 22:03
Hmm Moeilijk te zien welk type brug erin zit aan de foto's.

Na even googlen ben ik uitgekomen dat het een Ibanez EDR 170 is. De laagste uit zijn klasse denkik.
Het is een Wizard II neck.

EDIT:

Het is misschien toch geen 170. Deze hebben blijkbaar Powersound (PSND) pickups. En jij geeft aan dat het INF's zijn die erin zitten. Kan natuurlijk zijn dat ze een verandering hadden gedaan onder dezelfde gitaarnaam.

geert1976
22 november 2009, 22:11
Hmm Moeilijk te zien welk type brug erin zit aan de foto's.

Na even googlen ben ik uitgekomen dat het een Ibanez EDR 170 is. De laagste uit zijn klasse denkik.
Het is een Wizard II neck.

EDIT:

Het is misschien toch geen 170. Deze hebben blijkbaar Powersound (PSND) pickups. En jij geeft aan dat het INF's zijn die erin zitten. Kan natuurlijk zijn dat ze een verandering hadden gedaan onder dezelfde gitaarnaam.

Achterop de headstock staat EXR 170, serienummer I 060211891.

Op de neckhumbucker staat INF3, op de middelste (single coil) staat INFS3 en op de brughumbucker staat INF4.

Op de voorzijde van de headstock staat type Ergodyne-X

Thmz
22 november 2009, 22:16
Ooh ik had over die EXR 170 gelezen. Maakt eht een stuk makkelijker :seriousf:

neck type 3pc Wizard II neck
body Agathis body
fret Jumbo frets
bridge FAT20 bridge
neck pu IBZ INF3 (H) neck pu
middle pu IBZ INFS3 (S) mid pu
bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu

zegt Google...

De FAT20 bridge ken ik niet veel van maar is blijkbaar, om het zacht uit te drukken, niet zo goed :p

geert1976
22 november 2009, 22:22
Ooh ik had over die EXR 170 gelezen. Maakt eht een stuk makkelijker :seriousf:

neck type 3pc Wizard II neck
body Agathis body
fret Jumbo frets
bridge FAT20 bridge
neck pu IBZ INF3 (H) neck pu
middle pu IBZ INFS3 (S) mid pu
bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu

zegt Google...

De FAT20 bridge ken ik niet veel van maar is blijkbaar, om het zacht uit te drukken, niet zo goed :p


Ik vind de brug er inderdaad fragiel uitzien, maar alles werk prima en er is tot op heden niet aan gerommeld of grof gedraaid:ok:

Bram+
22 november 2009, 22:23
Ja, Thmz zat er wel een beetje naast, het is inderdaad wel een EXR170. Die EXR's zijn de laatste Ergodyne-gitaarmodellen die gemaakt zijn in 2005 en 2006. Het grote verschil tussen de EXR en EDR-modellen is dat de EXR's niet van luthite (het composietmateriaal waar Macwilliams het over had) gemaakt zijn, maar van 'gewoon' hout, agathis in dit geval.

De standaard pickups zijn inderdaad INF3, INFS3 en INF4, de tremolo is een 'Fat 20'. Beginnersgitaren, maar de bodyvorm en hals vind ik best comfortabel.

Edit: de nieuwe post van thmz nog niet gezien.

Thmz
22 november 2009, 22:26
De body lijkt me inderdaad wel een fijne vorm. Lijkt een beetje op een Joe Satriani model?

geert1976
22 november 2009, 22:26
Ja, Thmz zat er wel een beetje naast, het is inderdaad wel een EXR170. Die EXR's zijn de laatste Ergodyne-gitaarmodellen die gemaakt zijn in 2005 en 2006. Het grote verschil tussen de EXR en EDR-modellen is dat de EXR's niet van luthite (het composietmateriaal waar Macwilliams het over had) gemaakt zijn, maar van 'gewoon' hout, agathis in dit geval.

De standaard pickups zijn inderdaad INF3, INFS3 en INF4, de tremolo is een 'Fat 20'. Beginnersgitaren, maar de bodyvorm en hals vind ik best comfortabel.

Edit: de nieuwe post van thmz nog niet gezien.

Ergonomisch zijn ze inderdaad ok, het afstellen van de tremolow viel mij reuze mee en hij zweeft mooi, precies paralel aan de body, het topkammetje heb ik moeten bijvijlen omdat de G, B en E snaren bleven hangen in de topkam, dat is nu opgelost en hij speelt heel behoorlijk.

Wel moet ik toegeven dat ik dit één van de mooiere bodyvormen van Ibanez vind, nekje is dun, dunner dan ik gewend ben (Gibson man hè)

Bram+
22 november 2009, 22:31
De body lijkt me inderdaad wel een fijne vorm. Lijkt een beetje op een Joe Satriani model?
Beetje tussen de radius en saber in inderdaad. De Ergodyne basmodellen vond ik trouwens spannender:

EDB (nog een beetje saai, model bestaat nog wel)
http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/4/9/3/4/493463/pics/_c238805_image_0.jpg


EDC (gaat al de goeie kant op)
http://photos3.hi5.com/0092/505/446/dCLBX5505446-02.jpg

EDA (te gek)
http://i424.photobucket.com/albums/pp325/behemothrocks1999/Bass%20Guitars/IbanezEDA.jpg

universe777
23 november 2009, 13:51
Die EDC is een super bas. Ik heb 2 stuks EDC-705. Kort geleden de tweede gekocht als backup. Super comfortabel en heel uitgebreid qwa toonregeling. De mijne zijn een soort van brons-achtige kleur. Iedere show nog meegemaakt dat mensen komen vragen wat voor een bas het is.

Badman
23 november 2009, 14:08
Ik heb hier nog een oude EDR470 EX liggen. Niet de meest schitterende gitaar, maar als je die rotpickups eruit zwiert kom je al een heel eind verder :)

macwilliams
23 november 2009, 14:42
Ja, Thmz zat er wel een beetje naast, het is inderdaad wel een EXR170. Die EXR's zijn de laatste Ergodyne-gitaarmodellen die gemaakt zijn in 2005 en 2006. Het grote verschil tussen de EXR en EDR-modellen is dat de EXR's niet van luthite (het composietmateriaal waar Macwilliams het over had) gemaakt zijn, maar van 'gewoon' hout, agathis in dit geval.

De standaard pickups zijn inderdaad INF3, INFS3 en INF4, de tremolo is een 'Fat 20'. Beginnersgitaren, maar de bodyvorm en hals vind ik best comfortabel.

Edit: de nieuwe post van thmz nog niet gezien.

vandaar, ik was al verbaasd datde body van deze van agathis bleek te zijn.
Luthite was idd het composiet wat ik bedoelde.