PDA

View Full Version : klank



kevin gevens
22 november 2009, 19:58
ik zit met een probleem, ik heb dit weekend mijn zolder geisoleerd met glaswol en dan eens gitaar gespeeld en de klank was zeer goed, maar vandaag heb ik dan giproc gehangen en nu kom ik tot de vaststelling dat de klank ferm is verminderd, weet iemand wat ik hier aan kan doen ?

RoelTM
23 november 2009, 10:26
Giproc weghalen.

beruk
23 november 2009, 10:40
Da's het verschil tussen een glad oppervlak en de glas wol die wel geluid absorbeerd.
Ik zou noppenschuim op het gipsplaat plakken:
http://www.akoestiekwinkel.nl/noppenschuim_piramideschuim.html

kevin gevens
23 november 2009, 15:54
Da's het verschil tussen een glad oppervlak en de glas wol die wel geluid absorbeerd.
Ik zou noppenschuim op het gipsplaat plakken:
http://www.akoestiekwinkel.nl/noppenschuim_piramideschuim.html

dat was ik van plan, ik heb mij laten vertellen dat het belangerijk is dat je de hoeken van de ruimte bezet met noppenschuim klopt dat ?

ellisvertellis
23 november 2009, 16:57
ik zit met een probleem, ik heb dit weekend mijn zolder geisoleerd met glaswol en dan eens gitaar gespeeld en de klank was zeer goed, maar vandaag heb ik dan giproc gehangen en nu kom ik tot de vaststelling dat de klank ferm is verminderd, weet iemand wat ik hier aan kan doen ?

Van die hoeken weet ik niet. Ik wou vragen hoe je klank eig verminderd is? Krijg je echo of zo?

kevin gevens
23 november 2009, 19:35
Van die hoeken weet ik niet. Ik wou vragen hoe je klank eig verminderd is? Krijg je echo of zo?

ik heb dus maar een deel van mn zolder afgeslegen met giproc en die ruimte afgezonderd, juist nog deuropening is er in en in het stuk waar giproc is de klank veel zwaarder en met een redelijke galm en in het gedeelte dat niet is afgeslagen is de klank veel zuiverder en ook wel stiller doordat die niet word weergalmd.

Liquid_Metal
23 november 2009, 19:54
Ik zou zeggen dat de glaswol de hoge tonen absorbeert maar de lage tonen niet (ik ga er vanuit dat je laag niet superdik is). Met de giproc zou je er een hoop hoge tonen bij moeten krijgen en zou het misschien kunnen zijn dat je meer laag wegfiltert. Ik verwacht dat je ook meer echo hebt nu je de giproc hebt aangebracht. Maar als je giproc ongeveer even hard is als de muren zou dat niet veel verschil op moeten leveren. Misschien dat er toch wat middentonen doorheen gaan die dus geabsorbeerd worden, waardoor je klank verandert.

ellisvertellis
23 november 2009, 21:34
Ikzelf heb namelijk ook gyproc in mijn zolderkamer/repetitieruimte en vroeg mij al langer af of die noppenmatten de moeite zijn om aan te schaffen (zooo geweldig goedkoop is het toch niet vind ik). En als je het zou aanleggen, is het dan niet voldoende dat op strategische plaatsen te doen (bv idd in de hoeken)??

Ik wilde de TS zijn topic niet pikken hoor, maar nu het er concreet over gaat...

kevin gevens
23 november 2009, 23:41
Ikzelf heb namelijk ook gyproc in mijn zolderkamer/repetitieruimte en vroeg mij al langer af of die noppenmatten de moeite zijn om aan te schaffen (zooo geweldig goedkoop is het toch niet vind ik). En als je het zou aanleggen, is het dan niet voldoende dat op strategische plaatsen te doen (bv idd in de hoeken)??

Ik wilde de TS zijn topic niet pikken hoor, maar nu het er concreet over gaat...

dat is idd niet zo goedkoop, en mij vraag is ook van waar dat ik het schuim zou moeten hangen, hopelijk weet iemand daar iets meer van af, het zou mij wel helpen, en blijkbaar mij niet alleen :)

Mathidal
24 november 2009, 06:45
De wonderen van de akoestiek. :D

Schijnbaar resoneren niet alle klanken even goed door je ingreep.

De ervaring leert dat je een betere klank hebt in de badkamer dan in andere kamers.
En zeker in een kleine gesloten douche (zit krap, maar de klank is zalig :p).