PDA

View Full Version : overtuigende flanger gezocht



Dude
22 november 2009, 19:31
Ola

ik vind een flanger cool, en samen met een analoge delay en een chorus vind ik het een belangrijk ding voor mijn geluid, alleen nou merk ik dat mijn flanger eigenlijk nooit zo klinkt, als dat ik een flanger wil horen.
Dit ligt denk ik aan mijn versterker (JVM) want er voor doet die vrijwel niks, en omdat ik de loop wat moet terugdraaien wegens volumeverschil (wet/dry zeg maar) met patches zonder loop, komt die flanger dus in de loop ook niet echt tot zn recht. In tegenstelling tot de delay (mxr) die zich wel prima staande houdt in de loop.

Nou weet ik dat een flanger echt een effect is dat het beste tot zn recht komt in een fx loop.

Welke flanger doet het nou leuk in een loop die niet 100% kan staan (is dat nou wet of dry...) Of kennen jullie flangers die het prima doen voor een versterker, mij om het even uiteraard, ruimte zat op het bord.

Gr bart

robert-gitarist
22 november 2009, 20:15
Ik vind de Boss BF-3 en HF-2 erg goede flangers. De BF-3 is in tegenstelling tot de BF-2 een digitale flanger. De BF-3 kun je kiezen uit een aantal verschillende modes. De extreme mode is inderdaad echt extreem, als of er een F16 overkomt vliegen bijwijze van...;) de standaard mode is meer gericht op de BF-2. Leuk aan de BF-3 is de ingebouwde taptempo.
Ik heb zelf de BF-2, BF-3 en HF-2 en allen doen het prima in de loop van mijn Marshall DSL :) De HF-2 is een fijne flanger die echt van subtiel tot een pittige flanger. Deze worden helaas niet meer gemaakt maar tweedehands wel te vinden voor rond de 50 euro.
Verder vind ik de FL-9 van Ibanez wel erg lekker en de MXR Flanger maar hoe deze het doen in een FX loop , weet ik helaas niet.
Ik heb ook nog een Ibanez DFL Flanger, erg moeilijk te vinden maar wel een super gave flanger! Echt uniek in zijn soort want er is geen andere flanger die identiek klinkt als de DFL. Instand RATM sound zoals in bijv. Killing in the name of :blast:

Shaggy
22 november 2009, 20:57
check de frost byte van hbe .. een serieuze flanger

Hell's Engl
22 november 2009, 21:28
Ik heb al 'n tijdje de Ibanez Paul Gilbert AF2.... vind 't echt 'n super flanger en zeker met de Take-off functie...

http://www.youtube.com/watch?v=bkUfPUKilWI

Succes!

Joost

HaroldA
22 november 2009, 21:43
Een Ibanez FL-9 doet het in ieder geval zeer overtuigend voor een oversturende JCM800/JMP top... Aanrader dus!

robert-gitarist
22 november 2009, 21:57
Hell's ENGL, kun je wat meer over dit pedaal vertellen?
Ik wist niet eens dat Ibanez deze flanger heeft uitgrbacht! Wat een prachtig uiterlijk zeg, wauw!

Dude
22 november 2009, 22:28
Ik heb zelf de BF-2, BF-3 en HF-2 en allen doen het prima in de loop van mijn Marshall DSL :)

heeft de dsl nou ook een instelbare wet/dry loop ??



Ik heb al 'n tijdje de Ibanez Paul Gilbert AF2.... vind 't echt 'n super flanger en zeker met de Take-off functie...



die had ik inderdaad gezien, en de prijs valt me ook erg mee !

En Harold, die fl-9 is nogal prijzig en gewild geloof ik, die gele toch ?

HaroldA
22 november 2009, 22:35
En Harold, die fl-9 is nogal prijzig en gewild geloof ik, die gele toch ?

Het is het 4-knops gele pedaaltje van Ibanez inderdaad. Ik heb 'm destijds volgens mij voor 7 tientjes via Marktplaats gekocht en komt uit '82 geloof ik...

Ik gebruik nu zelf geen flanger in m'n setup (vind een Phaser bruikbaarder voor onze muziek) maar ik ga mijn FL-9 niet meer verkopen want het is wel een erg gaaf effect!

Comfortably Daniel
23 november 2009, 08:10
"Mijn" nummer één flanger blijft de EHx Electric Mistress, maar de Ibanez FL-9 is inderdaad ook een erg gaaf pedaaltje.

De Mistress kan soms wat overheersend(wat ikzelf juist wel gaaf vind) zijn, dus misschien is 'ie in een loop wel beter te regelen.

Lexvandoef
23 november 2009, 10:53
Ik gebruik zelf een FL-9 en een FL-99. Als je echt een overtuigende jet-flange zoekt kan je beter gaan voor de FL-99 (helaas wel duurder/groter/zeldzamer).

Ik vond de FL-9 te chorussy (gebruik hem nu ook als zodanig) en niet vet genoeg, te subtiel.
Ze doen het beide wel goed voor de amp. In de loop ook trouwens.

Yek1
23 november 2009, 13:57
Maxon FL9.

HaroldA
23 november 2009, 14:00
Maxon FL9.

De Ibanez FL-9 werd ook door Maxon gemaakt en is dus eigenlijk dezelfde flanger...

speedmusic
23 november 2009, 14:03
65 euro incl. truebypass mod
of een bijna nieuwe voor €75,--

2X een FL-9 op Marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/search.php%3Fq%3DIbanez+FL-9%26client%3Dfirefox-search)

Tankman
23 november 2009, 14:15
Waarom noemt niemand de MXR EVH Flanger? Dat is echt een geniaal ding! eker het uittesten waard!

jasses
23 november 2009, 14:36
in de studio heb ik ross flanger gebruikt en was zeer aangenaam verrast. Ik kan je wel niet zoveel zeggen over de gedraging van het ding, we hebben maar op 1 nummer flanger gebruikt dus ik had niet de tijd om er lang mee te experimenteren. Gewoon snel in de loop en 1 minuut knopjes draaien, ik had zeer snel een mooi geluid. Dus voor de opnames snel even mijn bf2 vervangen.
Heb achteraf getwijfeld om me er zelf een aan te schaffen, maar aangezien ik eigenlijk echt niet zo vaak flange, kan ik live wel vrede nemen met de volle 15 seconden de boss dat te laten doen en is het flange-fonds uiteindelijk aan een pedaltuner gespendeerd.
Maar moest ik ooit een nieuwe willen, weet ik het wel al...
Minpunt voor mij was dat ie niet met batterijen of adapter kon worden gevoed, maar zn eigen vaste netsnoer had.

Dude
26 november 2009, 08:09
het is de ibanez af-2 geworden

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/108454/Ibanez-AF2-Paul-Gilbert-Signature-Airplane-Flanger.jpg

echt een gaaf ding, komt met eigen voeding en klinkt te gek. Hele warme flanger die het beste tot zn recht komt tussen gitaar en amp in. Totale freak show mee te krijgen doordat de instellingen echt tot extreem gaan, en die take off functie is bizar, leuk voor de gilbert fans denk ik, maar ik kan dr niet zoveel mee behalve kutten.

nou.... hij heeft mij overtuigd iig ! plus het feit dat die met een eigen voedings adapter komt vind ik echt top.

Erik70
26 november 2009, 21:51
Waarom noemt niemand de MXR EVH Flanger? Dat is echt een geniaal ding! eker het uittesten waard!

tja verbaast mij ook. Ik heb de "gewone"MXR flanger. (eigenlijk identiek aan de EVH maar dan zonder drukknopje en striping) . Ik vind de MXR ook VET !
Ik vind hem JUIST lekker vóór de preamp.

Henri H
22 oktober 2011, 18:14
Let op: oud topic!

Heeft er iemand ervaring met de SF10 Swell Flanger?
'k Zit er wel een beetje op te GASsen, maar is lastig te vinden. :(

De AF2 Flanger lijkt me de ultieme flanger, en ook de Electric Mistress van EHX lijkt me erg gaaf, maar zijn veel te groot.

Lomeos
22 oktober 2011, 19:37
Let op: oud topic!

Heeft er iemand ervaring met de SF10 Swell Flanger?
'k Zit er wel een beetje op te GASsen, maar is lastig te vinden. :(

De AF2 Flanger lijkt me de ultieme flanger, en ook de Electric Mistress van EHX lijkt me erg gaaf, maar zijn veel te groot.

De AF2 ken ik niet. De Hartman Analog Flanger is een te gekke electric mistress clone en kleiner (iets, zo groot als een pog2). Te gek ding.

Mitch
22 oktober 2011, 19:41
Ja, die ken ik wel. Verschilt in klank weinig van een FL9. Als het net zo klein moet maar liever wat extremer zou ik kijken voor een DML, DML10 of DML20. Haal je naar mijn idee zowel mooiere chorus- als flangersounds uit.

DemolitionColorScheme
22 oktober 2011, 20:58
en ook de Electric Mistress van EHX lijkt me erg gaaf, maar zijn veel te groot.
Valt toch wel mee? Okay, de DEM (Deluxe Electric Mistress) is een grote stoeptegel, maar de oudere EM (Electric Mistress) is een stuk kleiner.

Henri H
22 oktober 2011, 22:16
Hmmm, die Hartman is te duur, de DML's onvindbaar, en de EM (is idd wat kleiner) draait op 12V.
Misschien toch 's naar een FL-9 of MXR Micro Flanger kijken....

Mitch
22 oktober 2011, 23:00
Er stond pas nog een DML getipt op Marktplaats? Houd anders gewoon ebay.de in de gaten, daar zie je ze vaker voorbij komen dan hier.

DemolitionColorScheme
22 oktober 2011, 23:07
Hmmm, die Hartman is te duur, de DML's onvindbaar, en de EM (is idd wat kleiner) draait op 12V.
Misschien toch 's naar een FL-9 of MXR Micro Flanger kijken....
EM's zijn volgens mij gewoon te modden naar 9V, als dat ècht moet.

Henri H
22 oktober 2011, 23:49
Klopt idd, herinner het me nog. Heb m'n GAS kunnen onderdrukken toen.
'k Wist niet dat er ook flanger-sounds mee gemaakt konden worden, ben wel benieuwd!

Zo'n vintage pedaal als de EM lijkt me ook leuk hoor, maar ik heb slechte ervaringen met (het modden van) vintage pedalen, heb liever wat moderners wat gewoon een LED heeft en op 9V werkt, zonder storingen e.d.

Bernardduur
23 oktober 2011, 02:01
Mijn EM is 9V (origineel), heeft een LED, geen storingen en is gewoon een geniaal pedaal, mn door de FX loop van mn amp :D

DemolitionColorScheme
23 oktober 2011, 10:15
Mijn EM is 9V (origineel), heeft een LED, geen storingen en is gewoon een geniaal pedaal, mn door de FX loop van mn amp :D
Dit. Dankzij deze vent runt mijn EM heerlijk. Ook de mijne heeft nu gewoon een LED, is true bypass en heeft zelfs een clean boost knob achterop de unit.

Henri H
23 oktober 2011, 10:22
Ok, de EM is er dus ook in een nieuwe uitvoering: http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_stereo_electric_mistress.htm

Is dat wat?

Ik had gegoogeld en vond een Youtube-filmpje van een vintage EM zonder LED, en die zou op 12-18 Volt werken.

onrust nv
23 oktober 2011, 11:49
De mooiste flanger uit mijn arsenaal is nu toch echt de Pearl FG-01 hij heeft een langere delaytijd dan de Ibanez DFL-10 en het BBD geluid is ook donkerder dan de Maxon fl-9, Boss BF-2(made in japan), MXR EvH en Tokai TFL-1(ook een mooie, beter dan BF-2).

Die Ibanez AF-2 zie ik mezelf ook nog weleens aanschaffen samen met de EHX flangerhoax.

zoon van Piet
23 oktober 2011, 12:16
Die Pearl is kikke! Maar het is wel een apparaat voor de extreme geluiden: straaljagers, tunnels, steeldrums en algehele gekte. Voor de meer alledaagse maar niet minder overtuigende geluiden zou ik de Fl-9 zeker prefereren, die klinkt veel meer open.

DemolitionColorScheme
23 oktober 2011, 12:20
Ok, de EM is er dus ook in een nieuwe uitvoering: http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_stereo_electric_mistress.htm

Is dat wat?
Nope. Heeft niets te maken met de Mistress, naar mijn mening. Gewoon, een digitale imitatie. :)

onrust nv
23 oktober 2011, 22:26
Die Pearl is kikke! Maar het is wel een apparaat voor de extreme geluiden: straaljagers, tunnels, steeldrums en algehele gekte. Voor de meer alledaagse maar niet minder overtuigende geluiden zou ik de Fl-9 zeker prefereren, die klinkt veel meer open.

Yamaha heeft er toch ook nog 1 die wat op de pearl lijkt?
Ik heb de maxon FL-9 en die klinkt idd erg mooi, en high end. Doodstil in bypass en mooie subtielere flange geluiden.

Ik gebruik soms ook alleen de delay van de pearl. Als je de depth dicht draait houd je alleen de delay over.
Klinkt mooi op ritmeboxen, of op rhythmgitaar partijen

zoon van Piet
24 oktober 2011, 11:52
Ja, de Yamaha FL-01 klinkt en kan nagenoeg hetzelfde als de Pearl. Ze schijnen elektronisch toch wel te verschillen, maar ik hoor het niet echt.
En das dan andersom als bij de Maxon en vintage Ibanez Fl-9's, die zijn hetzelfde, maar toch hoor ik verschil. De oudjes zijn veel warmer en donkerder dan de Maxon.

onrust nv
24 oktober 2011, 14:41
Ja, de Yamaha FL-01 klinkt en kan nagenoeg hetzelfde als de Pearl. Ze schijnen elektronisch toch wel te verschillen, maar ik hoor het niet echt.
En das dan andersom als bij de Maxon en vintage Ibanez Fl-9's, die zijn hetzelfde, maar toch hoor ik verschil. De oudjes zijn veel warmer en donkerder dan de Maxon.

Dat zal wel aan de BBD chip liggen. Maar de maxon is in tegenstelling tot de ibanez(in mijn ervaring) doodstil in bypass.

Henri H
30 oktober 2011, 00:30
Vandaag heb ik een drietal flangers even getest; Strymon Orbit, Ibanez FL9 en MXR Micro Flanger.
De eerste 2 zijn veel te duur, en ook die laatste is toch nog wel vrij prijzig, misschien maar 's op MP/eBay/etc. kijken.
Bovendien had ik in de korte tijd die ik had geen idee hoe ik de Strymon aan de gang moest krijgen, maar ik zou niet snel zo'n klap geld voor een flanger uitgeven.
Helaas hadden ze de Ibanez AF2 niet op voorraad. :(
De FL9 en MXR klonken wel direct vrij goed, vond ik.

Ik had op eBay ook nog een SF10 gevonden, maar die had behoorlijk wat mankementen, en moest helemaal uit de USA komen.
Ik zag daarnet dat ie alsnog voor zo'n €55,- is verkocht.
Daar zouden ook nog 's zo'n €15,- verzendkosten overheen komen, dus ik ben blij dat ik daar niet op geboden heb.
Nu staat er nog ééntje op eBay, maar daar vragen ze €199,- voor. :stop:

zoon van Piet
30 oktober 2011, 12:51
De FL-9 duur? Een blik op MP geeft er eentje voor 85 euro.. en wat ander oud Iba-spul zoals een oudere FL-301DX ( die ook uitstekend klinkt) voor weinig..

Henri H
31 oktober 2011, 14:23
Hmmmm.... een FL-301DX is ook aantrekkelijk idd.

Ik neig toch een beetje naar een 10-series pedaal, past mooi bij m'n verzameling (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142259).
Er staat nu een DCF-10 Chorus/Flanger op MP, is dat wat? Youtube filmpjes klinken wel ok, maar zijn er niet veel te vinden.

Liquid_Metal
31 oktober 2011, 16:21
De Orbit kan wat tricky zijn maar ik kon daar zúlke gave geluiden uit halen. Voor mijn flanger-gebruik wat te duur maar absoluut mijn first choice.

Tankman
31 oktober 2011, 17:44
Vandaag heb ik een drietal flangers even getest; Strymon Orbit, Ibanez FL9 en MXR Micro Flanger.
De eerste 2 zijn veel te duur, en ook die laatste is toch nog wel vrij prijzig, misschien maar 's op MP/eBay/etc. kijken.
Bovendien had ik in de korte tijd die ik had geen idee hoe ik de Strymon aan de gang moest krijgen, maar ik zou niet snel zo'n klap geld voor een flanger uitgeven.
Helaas hadden ze de Ibanez AF2 niet op voorraad. :(
De FL9 en MXR klonken wel direct vrij goed, vond ik.

Ik had op eBay ook nog een SF10 gevonden, maar die had behoorlijk wat mankementen, en moest helemaal uit de USA komen.
Ik zag daarnet dat ie alsnog voor zo'n €55,- is verkocht.
Daar zouden ook nog 's zo'n €15,- verzendkosten overheen komen, dus ik ben blij dat ik daar niet op geboden heb.
Nu staat er nog ééntje op eBay, maar daar vragen ze €199,- voor. :stop:

Ik kan je die MXR Micro Flanger wel echt aanraden. Ik heb hem nu al een maand of 2 en ben er dik tevreden over. Hij heeft alle goeie sounds van z'n grote broer, maar is stukken makkelijker in te stellen. 99 euro valt nog reuze mee voor een nieuwe vind ik.

Mitch
31 oktober 2011, 22:27
Hmmmm.... een FL-301DX is ook aantrekkelijk idd.

Ik neig toch een beetje naar een 10-series pedaal, past mooi bij m'n verzameling (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142259).
Er staat nu een DCF-10 Chorus/Flanger op MP, is dat wat? Youtube filmpjes klinken wel ok, maar zijn er niet veel te vinden.

Oh, da's toch dat ding dat zo gehypt werd omdat een artiest 'm ook gebruikte? Met die lelijke kleurstelling?

Henri H
1 november 2011, 00:04
Steve Kahn idd, nooit van gehoord.... :hide:

Die Micro Flanger is idd nog betaalbaar ... plus makkelijk in te stellen, groot voordeel....

Voorlopig maak ik even een pas op de plaats. Ook hier is het crisis. :(

Dirk_Hendrik
1 november 2011, 07:44
Oh, da's toch dat ding dat zo gehypt werd omdat een artiest 'm ook gebruikte? Met die lelijke kleurstelling?

Te gekke gitarist.

apekop
1 november 2011, 09:36
Heeft een DCF-10 tonesuck? En hoe zit het met de ruis? Ik neem aan dat hij niet true bypass is?

tommus42
1 november 2011, 10:06
Kent iemand deze van Behringer? Ik stoor me niet aan de plastic bakjes, maar het moet natuurlijk wel een beetje klinken.
http://img840.imageshack.us/img840/7501/fl600p0542topweb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/840/fl600p0542topweb.jpg/)

Mitch
1 november 2011, 17:39
Hangt er vanaf of je de nadruk op 'beetje' of 'klinken' legt :D

tommus42
1 november 2011, 17:46
Man, man, man, maar gauw vergeten deze demo, heb weleens gedacht dat ík chaotisch was.

http://youtu.be/nr6ZuKl3E_8

onrust nv
1 november 2011, 20:02
Ik ben nietzo van het digitale, maar de ibanez digital flanger(uit de 10 serie) vind ik eigenlijk best mooi klinken. Dat is tot nu toe de mooiste digitale die ik heb gehoord. Ik heb'n keer een digitech gehoord en die klonk nergens naar. Maar dat is persoonlijke mening. Ik ben nu eenmaal een analoog liefhebber.

Liquid_Metal
1 november 2011, 20:42
Steve Kahn idd, nooit van gehoord.... :hide:

Die Micro Flanger is idd nog betaalbaar ... plus makkelijk in te stellen, groot voordeel....

Voorlopig maak ik even een pas op de plaats. Ook hier is het crisis. :(

Oude Arion flangers geprobeerd? Geen idee hoe ze klinken maar ze komen voorbij voor 25 euro.

Henri H
2 november 2011, 08:19
...is misschien een goed alternatief idd....

@onrust_nv: Welke 10-series flanger bedoel je, SF10 of DCF10?
En dan heb je ook nog de DML(XX), lastig te vinden allemaal.

Dirk_Hendrik
2 november 2011, 08:29
...is misschien een goed alternatief idd....

@onrust_nv: Welke 10-series flanger bedoel je, SF10 of DCF10?
En dan heb je ook nog de DML(XX), lastig te vinden allemaal.

Flanging binnen de 10 series is de SF10, of PC10 voor analoog of de DCF10 en de DML's voor digitaal.

Als je op zoek bent naar een SF10 kun jke ook kijken vooor een FLL uit de master series. Is hetzelfde als een SF10 maar in een ander jasje. Zijn scheitgoedkoop te krijgen.

onrust nv
2 november 2011, 11:03
http://www.youtube.com/watch?v=WLELLTqlyTM

Deze digital flanger bedoel ik(hij wordt hier met een andere klasieker vergeleken). Mooie sound zit hierin.

Dirk_Hendrik
2 november 2011, 11:15
Da's een DFL, master series en dus niet de 10 series. Beter bekend en gehyped als de Morello Flanger.

onrust nv
2 november 2011, 11:22
Da's een DFL, master series en dus niet de 10 series. Beter bekend en gehyped als de Morello Flanger.

OK ik wist niet dat er 2 series met die buitenkant waren. Maat het feit dat morello ermee speelt zal mij worst wezen(boeiend). Ik vind hem mooi klinken, da's veel belangrijker. De ADA zou ik ook graag willen, maar dat idee heb ik al een tijdje losgelaten.

Trouwens wel grappig voorheen was ik ook altijd erg onder de indruk van de lengte van de delay in de DFL, maar de pearl fg-01 heeft dat wel wat ingetoomd. Maar mooie sound zit hierin, is er ook een phaser uit de master serie, en hoe is die?

Dirk_Hendrik
2 november 2011, 12:27
de BPL bedoel je.
is hetzelfde als de PH10.

Hier wat meer info:
http://www.dirk-hendrik.com/ibanez.html

apekop
5 november 2011, 14:16
Er staat nu een DCF-10 Chorus/Flanger op MP, is dat wat? Youtube filmpjes klinken wel ok, maar zijn er niet veel te vinden.

Als fan van chorus en flanger sounds kon ik het niet laten om deze DCF-10 te kopen. Ondanks dat er ook een Axe-fx in bestelling staat (door de lange wachttijd ga je rare dingen doen).
Maar wat een lekker pedaal zeg! Ik ben echt verrast. klinkt echt goed en heel veel mogelijkheden. Voor veel mensen waarschijnlijk te veel, maar voor mij precies goed.
Zijn er hier nog meer mensen met dit pedaal? en heeft er iemand nog wat tips voor leuke settings? Is er ergens een oude handleiding te vinden op internet? Ik heb gezocht maar nog zonder succes.

Dirk_Hendrik
5 november 2011, 15:56
Ja, Hier!
Ik heb em gekocht voor de collectie en het Steve Kahn geluid wat neer komt op clean losse noten werk en het effect van het apparaat op je meerklanken en akkorden. En dat doettie perfect. Settings staan op Kahns site.

http://www.stevekhan.com/equipment.htm

apekop
6 november 2011, 09:37
Ha dank, ik moet bekennen dat ik ook via Steve Khan over dit pedaal te weten ben gekomen. Casa Loco is al meer dan 10 jaar mijn favoriete fusion album.

Na een uur spelen heb ik al een stuk op 10 zeer bruikbare settings gevonden.
Heeft er nog iemand tips hoe je het Van Halen (Ain't talking about love) flanger geluid op de DCF-10 kan maken?

Henri H
6 november 2011, 12:11
Gefeliciteerd met de DCF, krijg een beetje spijt dat ik hem niet gekocht heb.

Maar ach, als het goed is krijg ik aankomende week een FLL Flanger opgestuurd, ben benieuwd!

geert1976
6 november 2011, 12:20
Ik gebruik zelf een oud Pearl Flanger en die bevalt mij behoorlijk goed.
Het is een oudje uit 82/83

onrust nv
6 november 2011, 17:40
Ik gebruik zelf een oud Pearl Flanger en die bevalt mij behoorlijk goed.
Het is een oudje uit 82/83

FG-01? want die vind ik echt super.:ok:

Pé.
6 november 2011, 21:16
Oude Arion flangers geprobeerd? Geen idee hoe ze klinken maar ze komen voorbij voor 25 euro. Daar heb ik dus 1 van! De Arion SFL-1, een ontzettend vette lekkere dikke flanger met een redelijk eigen geluid. Beetje zoals de bekende en beroemde Arion Chorus, maar dan vetter en extremer (zoals het een flanger betaamt).

Ik heb ook een FL-9 voor de afwisseling, verschil van dag en nacht. Totaal niet vergelijkbaar.. Als je er 1 tegen komt voor 25 euro, KOPEN. Er staat geloof ik 1 op marktplaats..

Henri H
14 november 2011, 00:00
Als fan van chorus en flanger sounds kon ik het niet laten om deze DCF-10 te kopen. Ondanks dat er ook een Axe-fx in bestelling staat (door de lange wachttijd ga je rare dingen doen).
Maar wat een lekker pedaal zeg! Ik ben echt verrast. klinkt echt goed en heel veel mogelijkheden. Voor veel mensen waarschijnlijk te veel, maar voor mij precies goed.
Zijn er hier nog meer mensen met dit pedaal? en heeft er iemand nog wat tips voor leuke settings? Is er ergens een oude handleiding te vinden op internet? Ik heb gezocht maar nog zonder succes.Ik heb mijn CE-2 geruild tegen een DCF10, en idd, heerlijke flanger.
Ik moest even zoeken, maar heb een mooie setting gevonden:
de 3 knopjes rechtsonder op 3 uur, 2 knopjes linksboven op 12 uur, en die ene linksonder op de 2e stand van onder.
Ik heb vanavond een gedeelte van onze setlist zitten oefenen zonder de flanger uit te zetten, kon het niet over m'n hart verkrijgen. Ook met solo's een mega-vette sound. :lovelove:

Als het goed is komt er a.s. week nog een FLL Flanger binnen, en ik zit stiekem ook nog te azen op een SF10. :sssh:

Waarschijnlijk ga ik nog een paar pedalen (phasers) de deur uit doen om het allemaal te bekostigen, maar weet nog niet welke.... iig de PM7.

apekop
16 november 2011, 09:37
Goede ruil! Ik ga dat standje ook eens uitproberen.

Henri H
16 november 2011, 09:57
Ik heb gisteren een FLL Flanger binnen gekregen die ook goed bevalt.
Het is een ander beestje als de DCF die smoother klinkt, maar dat komt misschien ook door het digitale karakter. De DCF heeft tevens meer opties.

Nu ben ik helemaal into flangers, en wil ik die airplane flanger ook, lijkt me kicke dingkie. :)

@Apekop: degene waar ik de DCF van had gekocht, had alleen het doosje, maar geen handleiding.
Misschien is er iemand hier (D_H?) die de handleiding zou kunnen PM'en o.i.d.?

Henri H
17 november 2011, 13:37
Wat een gave flanger! Gisteren voor het eerst mee geoefend met de (cover)band, alle chorus en phaser soundjes vervangen voor de flanger. :)

https://lh5.googleusercontent.com/-k0qMGmv1Hac/TsDAoS7LPkI/AAAAAAAAAgc/X6FfzHJKHso/s912/Ibanez%252520DCF10%252520001.JPG

Liquid_Metal
17 november 2011, 14:24
Goede ruil! Ik ga dat standje ook eens uitproberen.

Hmm, het is dat ik weet dat het over pedalen gaat...


Wat een gave flanger! Gisteren voor het eerst mee geoefend met de (cover)band, alle chorus en phaser soundjes vervangen voor de flanger. :)

https://lh5.googleusercontent.com/-k0qMGmv1Hac/TsDAoS7LPkI/AAAAAAAAAgc/X6FfzHJKHso/s912/Ibanez%252520DCF10%252520001.JPG

Cool! Betekent dat je niet al te extreme flangers gebruikt? Anders lijkt het totaal niet meer op phasing.

Henri H
17 november 2011, 14:29
Hmm, het is dat ik weet dat het over pedalen gaat...:seriousf:


Cool! Betekent dat je niet al te extreme flangers gebruikt? Anders lijkt het totaal niet meer op phasing.Hij is niet heel erg extreem idd, maar i.p.v. phaser en chorus heb ik gewoon alleen maar flanger gebruikt. Dat is natuurlijk wel wat ongepast hier en daar, maar dat boeit niet! :)

Liquid_Metal
17 november 2011, 15:50
:seriousf:

Hij is niet heel erg extreem idd, maar i.p.v. phaser en chorus heb ik gewoon alleen maar flanger gebruikt. Dat is natuurlijk wel wat ongepast hier en daar, maar dat boeit niet! :)

Ik gebruik vaak vrij extreme flangers (weinig depth maar veel feedback volgens mij) maar op clean kan een milde flanger zeer relaxed zijn. Ik kreeg een zeer mooi chorus-effect uit de Strymon Orbit, en John Petrucci schijnt ook flangers te gebruiken (nooit gehoord :P) met milde settings.

Dirk_Hendrik
17 november 2011, 16:53
Misschien is er iemand hier (D_H?) die de handleiding zou kunnen PM'en o.i.d.?

Sorry. Maar ik weet vrij zeker dat ik die niet heb.

Schrijf deze adverteerder eens een mailtje:
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/482897962-ibanez-effecten-les-pauls.html?return=eJw1jd2KgzAQRt%2BlUO%2BqJkYqEVna m%2B5rZOOIQfODGdnWZd99Z6B7dw7fgc9ooX%2BcrvusZdvpUw az2bmfEZOuqiUmCKU324JpNQZzGdbK74eD5QLh4kLGbfcQEEIF 0wSWwV6VKmf068dzHUQx5gHjubmJc3NPO0FNsJLdrrJjlIxKEY 6OkLP0nyHB4UjveRrze8X36jkL9L85y%2FGTX5SSomV7kalO1Q 2nyzeZ%2BzIBDrKY%2BUgWKe1DXaSY0cYRBtG07efj1P%2F%2B AYbmVAM%3D&df=1&fta=eNpNk8tuGzEMRf9lFlmLEvWgBl63q%2F5CQL1ao048yNiJ myD%2FXpEu2mI2B1ekeEkNOcf8seeUl%2BvL6fGVT%2Fuy7hls zMvtdICHth8u5wzrds1mPUGONq0nmyPi2o553TaRL%2Fn9uK37 aPtULlN52vLz9am%2FHOt6umVAtODX06%2BMCY0z68%2B3fCz8 3N%2FX837M9mHbrgfzsJ33Sz23fgDn%2Fdcv4gPzsvH3vqzHaW HPLi%2FHpgZjsnlxhSr6mm6ucI8pjdtd6XCDblKPvivASKpE4J 5u0MiWSCSKHbE2AejBBYVgm5kxo%2FQSQMF14wQ4jCFHHRkluB ZksF6OUiSnwTEOUCWUSqhA5DUdMXZVEMhYAWh%2BBAEz7Iz528 4sMSz3ItB6YVRow3mFkJrU6mRbquqn%2BKSKrcFJ%2BjREaBQ8 1%2FFvPlPhAFHBR%2Bw8u0i9ey%2F3NKxWzXPqNrIowBWlek3F whxUKwZY%2FRQqvXcFE4MEl0TNRYWILDYKBFOtgi%2F%2Bnu6d DpOn9XiH2Fg6ZWq%2B9Ht1QknnEAhIAA14uZltKto7W5OcXEiV ug6KChNJOpFjVxXAV%2FPfLzFLoh3SeyJbIajiEoqN2IMdUivW Aiy1wvx0GgEJYlFII8yj2l2rqnjE%2B%2Bt4R9XO9DpMaPoWbj pN8Q5OH8UW7wZKDEVikHsGJzMEasJpFWoL7IMobTrt%2Fg5W5l xrisbKe80ZBiMKOSwyzBrSHKvVvZ0bcjlv3PbHU3%2F%2Bfvkh m%2BPmAeXliW%2BPskxzf5pu09wgflvWb3%2FwdVk5m%2Fzx%2 Bfkbww484g%3D%3D&fta_ind=84&fs=1
Hij was vrij sterk van het "metdoosjeboekje" voor hij dingen in de verkoop begon te doen.

Henri H
18 november 2011, 09:41
Dat is degene waar ik de DCF van heb gekocht, maar die heeft van de DCF alleen het doosje en niet de manual.
Van de meeste andere 10-series pedalen heeft ie wel de manuals.

Dirk_Hendrik
18 november 2011, 09:46
:chicken:
+ 10 tekens...

Henri H
18 november 2011, 09:58
Och, geeft niet hoor.... ;)

Henri H
18 november 2011, 15:30
'k Heb zojuist geld overgemaakt voor een SF10 van MP. :crazyhappy:

robert-gitarist
19 november 2011, 19:28
'k Heb zojuist geld overgemaakt voor een SF10 van MP. :crazyhappy:


Mooi werk! :) ;)
Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar de SF10. Ik heb een hele poos lopen gassen op dat ding maar eigelijk geen idee waarom nou..Zal de kleur wel geweest zijn denk ik :D

Nu nog de unieke Ibanez DFL flanger op de kop tikken hé ;)

Henri H
19 november 2011, 19:56
Ja doeiiii! :D Die DFL vragen ze $250,-, of in de UK €185,- voor! :o
Bovendien was ik niet erg onder de indruk van het geluid ervan toen je hem laatst een keertje mee had genomen. Het intro van "Killing In The Name Of" klinkt geweldig met de DCF. :rockon:

De DCF heeft destijds trouwens DM325,- gekost, en de SF10 DM209,-. Ook een sloot met geld!

Kom anders maar weer 's langs, kunnen we de diverse flangers mooi 's vergelijken. :ok:

robert-gitarist
19 november 2011, 20:02
Ja doeiiii! :D Die DFL vragen ze $250,-, of in de UK €185,- voor! :o
Bovendien was ik niet erg onder de indruk van het geluid ervan toen je hem laatst een keertje mee had genomen. Het intro van "Killing In The Name Of" klinkt geweldig met de DCF. :rockon:

Kom anders maar weer 's langs, kunnen we de diverse flangers mooi 's vergelijken. :ok:

Je hebt dan ook maar een stand gehoord van die DFL ;) En ja, dat was standje RATM. Maar hij kan zoveel meer eigelijk. En klopt, hij is duur. Hoewel ik heb wel voor minder dan 185 euro had :D

Prima! Ik heb nog een 3 tal Boss Flangers liggen hehe.

Jasper.
10 december 2011, 22:36
Ik begin ook erg GAS te krijgen voor een flanger. Zit een beetje te twijfelen tussen de Ibanez AF2 en de MXR flanger.

De AF2 lijkt me super gaaf, maar kan ik daar die vette ''unchained'' sound bv. ook mee krijgen?

Jasper.
11 december 2011, 10:13
De Ibanez FL9 is ook een serieuze kanshebber nu. Zo te horen aan de youtube filmpjes is daar de flanger op mijn VOX AD30 ook op gebaseerd, en die vind ik best wel erg lekker.

Ik heb het idee dat de AF2 die ''air-jet'' sound niet zo doet, iemand die dat kan ontkrachten?

Henri H
11 december 2011, 17:04
Wat bedoel je met "unchained" en "air-jet", heb je daar voorbeelden van?

Mitch
11 december 2011, 17:08
Oei, Henri....dat voor een classic rock fan!


http://www.youtube.com/watch?v=xx86CxKYtg0

Henri H
11 december 2011, 17:37
Ah! Die ken ik wel ja, hoewel ik het album niet heb.
Ik ben meer van het type Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath als het om classic rock gaat.
Die "poser" muziek, zoals Van Halen, vind ik ook af en toe wel leuk, maar is niet mijn favoriet.

Wat de AF2 betreft, ik ga ervan uit dat die deze soundjes makkelijk aankan.
Heb je die filmpjes van Paul Gilbert al 's bekeken? Die doet af en toe ook wat Van Halen soundjes volgens mij.

http://www.youtube.com/watch?v=bkUfPUKilWI

Jasper.
11 december 2011, 19:20
Met die jetplain sound bedoel ik die dikke vette swoosh die je in bv het liedje unchained hoort. Net of er een vliegtuig over vliegt. Zit nu achter een iba fl9 aan. Lijkt mee een super flanger voor mij als ik die clips op jijbuis hoor. De af2 lijkt mee een beetje dun en minder aanwezig dan de fl9. Maar ik sluit niet uit dat die ook nog eens komt. Met de te gekke takeoff switch.

Henri H
11 december 2011, 20:34
Het lijkt mij ook een te gekke phaser die AF2, maar neemt wel zo'n beetje 1/4 van de ruimte op mijn pedalboard in beslag.
De FL9 heb ik even kort getest, en vond ik ook erg leuk.

Jasper.
11 december 2011, 21:06
Die FL9 is volgens mij wel wat de sound die ik op dit moment zoek. Die AF2 is gewoon supertof, maar op het moment minder bruikbaar denk ik. Hij komt ooit nog wel eens.
Heb net het geld overgemaakt voor de FL9. Morgen zou hij hem gelijk op de bus doen. 50 euro lijkt me geen rare prijs incl. verzendkosten. Er mistte alleen een knopje. (zijn er vervangingsknopjes te krijgen?)

Thiez
11 december 2011, 21:13
Ik heb de MXR flanger en moet zeggen dat ik hem een beetje tegen vind vallen. Opzich is het een perfecte flanger maar het verschil tussen bypass sound en de flanger sound vind ik echt GROOT. Hij snijd zo ongeveer AL je mid eruit en dat vind ik echt vervelend. Daardoor is hij niet lekker subtiel in de passen in een nummer want je hele gitaar geluid veranderd wanneer je hem inschakelt.

Jasper.
11 december 2011, 21:28
Ja, ik had al wat van zulke verhalen over de MXR gehoord. En dat de oude een stuk beter is, maar ik geloof dat die weer erg veel tonesuck heeft.
Deze ibanez lijkt me erg lekker, en heeft ook wel een erg aanwezig geluid.

Brum
12 december 2011, 11:27
Die FL9 ga je geen spijt van krijgen hoor, is een erg puike flanger. Kan van chorus-achtig naar een haast ranzige flanger als het moet. Ik doe het er al jaren mee en hoef geen andere.

muziekschuur
12 december 2011, 11:33
Tycobrahe Parapedal is waarschijnlijk wat de OP zoekt. Blauw voetpedaal.

De Parapedal
http://www.youtube.com/watch?v=_-tZDa_PTrY

En de Tycobrahe pedalflanger

Dit bedrijf maakt reproducties van deze Tycobrahe pedalen.
http://www.chicagoiron.com/

De Pedalflanger
http://www.youtube.com/watch?v=InzXjEvP38Q

Dirk_Hendrik
12 december 2011, 17:50
2 jaar terug ja.
De Discussie is daarna een (leuk) eigen leven gaan leiden. En of je echt een Chicago Iron wilt hangt af van je bankrekening of eindejaarsuitkering. Persoonlijk vond ik de Tycobahe pedalflanger wat tegenvallen. Mooi product eind jaren 70 maar voor 2011 een beetje beperkt.

Jasper.
12 december 2011, 18:00
En hij is verzonden, hopelijk komt de postbode morgen terwijl er iemand thuis is. :cheerup:
Heb al allemaal liedjes opgezocht met flanger. (iemand nog wat jaren 80 stijl metal/hardrock nummers met flanger? Behalve Van Halen heb ik daar niet zoveel van gevonden)

Henri H
12 december 2011, 23:55
Jaren 90: Psychotic Waltz, maar da's niet voor tere zieltjes. :)

Ik denk echter dat PW alleen maar rack-gear gebruikte, maar het barstte van de delays, chorus, phasers en flangers volgens mij.

En verder zou ik het idd ook niet echt weten, schiet me niks te binnen.... :dontgeti:

Dirk_Hendrik
13 december 2011, 08:44
En hij is verzonden, hopelijk komt de postbode morgen terwijl er iemand thuis is. :cheerup:
Heb al allemaal liedjes opgezocht met flanger. (iemand nog wat jaren 80 stijl metal/hardrock nummers met flanger? Behalve Van Halen heb ik daar niet zoveel van gevonden)

Heart- Barracuda, Rush- Spirit of the radio, The Cult- She sells sanctuary

muziekschuur
13 december 2011, 09:19
Ik vind het bij pedalen als een flanger, phaser en synth dat je controle over de modulatie wil. En dan is een uitvoering met voetpedaal vaak wat je zoekt. Dus als ik lees over... Ik zoek X effect want ik wil meer... En daarna een gerenommeerd effect wat niet voldeed dan is het tien tegen een dat de OP meer controle wil. En kijk je dan naar de toppedalen achter de hits van weleer dan hebben die effecten vaak een pedaal aansturing van een bepaald modulatie.

Wah wah
Synth wah
volume pedaal
pedalflanger (Tycobrahe)
Uni-vibe (voorloper van Chorus)
Leslie voor gitaar met pedaal om de snelheid te controleren
Ik heb een synth pedaal voor gitaar/bas met modulatie aansluiting. Daar zit bij mij dus een expressiepedaal op. En juist dat geeft mij de controle die ik in dat effect zoek.

Enzovoort.

Dirk_Hendrik
13 december 2011, 09:34
Uni-vibe (voorloper van Chorus)


Dat er op Univibe's "chorus" werd vermeld betekent verder niet dat een Univibe ook maar iets met chorus te maken heeft. Een univibe is en blijft een phaser variant. Of, ja, miljoenen chorus(pedalen) hebben een foute naam omdat ze niet klinken als een Univibe.;)

Enne,
Lees jij dit draadje ook? De OP startte dit draadje 2jaar terug en laat z'n neus al jaren heel weinig meer zien.:sssh:

Brum
13 december 2011, 19:12
En hij is verzonden, hopelijk komt de postbode morgen terwijl er iemand thuis is. :cheerup:
Heb al allemaal liedjes opgezocht met flanger. (iemand nog wat jaren 80 stijl metal/hardrock nummers met flanger? Behalve Van Halen heb ik daar niet zoveel van gevonden)


Van Halen was voornamelijk een phaser. Ze hebben d'r zelfs een signature pedaal van gemaakt bij MXR.;)

Jasper.
13 december 2011, 19:25
Van Halen was voornamelijk een phaser. Ze hebben d'r zelfs een signature pedaal van gemaakt bij MXR.;)

Ja, ook van de MXR flanger :chicken:
Unchained, And the cradle..., Hear about it later en Ain't talking about love zijn toch echt flangers volgens mij hoor.

muziekschuur
13 december 2011, 19:33
D_H ik wel. Jij ook?

Dirk_Hendrik
13 december 2011, 19:46
ja. Daarom begin ik niet meer over wat de OP zoekt ;)

Dirk_Hendrik
13 december 2011, 19:46
Ja, ook van de MXR flanger :chicken:
Unchained, And the cradle..., Hear about it later en Ain't talking about love zijn toch echt flangers volgens mij hoor.

Ain't talking is een phaser

Jasper.
13 december 2011, 19:53
Ain't talking is een phaser

Ok, ik twijfelde al wat, maar vond hem wel heel extreem klinken, dus neeg meer naar een flanger.

edit: idd nu hoor ik het wel. Krijg mijn DIY Phase90 nooit zo extreem. Meer gain gebruiken?

HaroldA
13 december 2011, 20:00
edit: idd nu hoor ik het wel. Krijg mijn DIY Phase90 nooit zo extreem. Meer gain gebruiken?

Alleen maar als die gain pre-phaser staat. Op mijn Ross Phaser zit een 'recycle' knop die 'm ook aanweziger maakt. Mijn DIY Phase 90 vond ik overigens ook maar slap en lief.

Jasper.
13 december 2011, 20:05
Alleen maar als die gain pre-phaser staat. Op mijn Ross Phaser zit een 'recycle' knop die 'm ook aanweziger maakt. Mijn DIY Phase 90 vond ik overigens ook maar slap en lief.

Heb ook wel eens het idee dat de trimpot misschien niet helemaal goed staat. Die is heeeel moeilijk af te stellen.
Hij doet een beetje dit, hij blijft erg lang ondering hangen:
http://img844.imageshack.us/img844/1594/painteq.jpg

onrust nv
13 december 2011, 20:21
ja. Daarom begin ik niet meer over wat de OP zoekt ;)

En toch blijft het leuk om over flangers te praten, misschien een nieuw model die ook tof blijkt te zijn of een oude die erg tof is , maar nietzo bekend. Altijd leuk, ook omdat flangers behoorlijk extreem kunnen gaan.
Hoe is die Hoax van electro harmonix, toffe filpjes van gezien, maar ook al gehoord dat hij behoorlijk ruist. Is dat te verhelpen?

bass blom
13 december 2011, 20:37
Heb ook wel eens het idee dat de trimpot misschien niet helemaal goed staat. Die is heeeel moeilijk af te stellen.
Hij doet een beetje dit, hij blijft erg lang ondering hangen:
http://img844.imageshack.us/img844/1594/painteq.jpg

ik heb omdat ik het zo machtig interessant vond wat ik hoorde op die van mij, van musikding, die trimpot vervangen door een gewone pot die van buiten te bedienen is.

Jasper.
13 december 2011, 21:00
ik heb omdat ik het zo machtig interessant vond wat ik hoorde op die van mij, van musikding, die trimpot vervangen door een gewone pot die van buiten te bedienen is.

Ja, had je me laten zien, kwamen wel vette geluiden uit volgens mij.

apekop
14 december 2011, 09:47
Ain't talking is een phaser

Ik dacht ook dat het intro van Ain't talking een flanger was. Staat ook overal op internet, niet dat dat veel zegt trouwens. Ik krijg in ieder geval dat geluid niet uit mijn MXR Phase 90 '74 RI.

Henri H
14 december 2011, 12:16
Ik dacht ook dat het intro van Ain't talking een flanger was. Staat ook overal op internet, niet dat dat veel zegt trouwens. Ik krijg in ieder geval dat geluid niet uit mijn MXR Phase 90 '74 RI.Hier nog zo ééntje die hetzelfde dacht, is volgens mij toch echt een flanger hoor.

Eddie heeft wellicht een studio-phaser of flanger gebruikt nadat ie de opname gemaakt heeft.
Met een flanger kun je dit geluid volgens mij het beste benaderen.
Mijn Script Phase 90 (RI) haalt het ook niet bij het origineel van Eddie.