PDA

View Full Version : 4x12: 2 tops tegelijk



Chroxy
22 november 2009, 15:44
Ik heb een jaar lang over mijn 2x12 zelfbouw gespeeld, totdat ik vorige week een toffe oude JCM800 4x12 op de kop kon tikken.

Nu zit ik erover na te denken om hem te gebruiken. De voordelen zijn niet zozeer de 4 speakers, maar vooral de spreiding en het mogelijk gebruik van 2 versterkers op de 4x12.

Mijn idee is om de 4x12 2 V30's te geven (voor mijn JCM800 top) en 2 greenbacks (voor mijn Vox ac-15 combo).

Natuurlijk is het mogelijk om alles zo aan te sluiten, dat je tegelijkertijd over beiden kan spelen. Maar hoe beinvloeden de verschillende speakers elkaar in 1 kast? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Misery Signals
22 november 2009, 21:29
Gebruik een Lehle P-split. Gitaar naar input, en A en B output naar beide amp inputs en dan elke output naar één kant van cabinet. Werkt perfect. Er zit een groundswitch op moest ie brom geven en een faseswitch moesten beide amps elkaar "tegenwerken".
Heeft die JCM800 trouwens een stereo aansluiting? Ik dacht dat die mono waren.

MS

HaroldA
22 november 2009, 21:39
Gebruik een Lehle P-split.

Volgens mij heeft Chroxy al een goede amp splitter ;)

Een JCM 800 cab heeft (bijna) altijd zo'n slechte, diepe plastic jack aansluiting die altijd los draait... :stop:

Om 'm effectief stereo te maken zul je waarschijnlijk een tussenschot moeten plaatsen en natuurlijk de jack input vervangen. Let er op dat je bij het aansluiten van 2 (buizen)tops ook de GND moet scheiden! Dus als je een metalen jack schotel gebruikt moet je geïsoleerde jacks gebruiken.

Schema's en schakelingen voor mono/stereo: http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html

Chroxy
24 november 2009, 10:23
bedankt voor de reacties!

Het gaat met niet zozeer hoe ik mijn signaal split, ik heb hier idd een perfecte switch voor. Het gaat me meer of het wel 'klinkt'. Natuurlijk is dit een mening, maar wanneer ik dus 2 verschillende amps door 1 zelfde cab jaag, moet ik dan geen tussenschot plaatsen?

IN hoeverre gaan de speakers elkaar dus beinvloeden? Het gaat me niet zozeer om een stereosound (met dito effecten). Maar meer de mogelijkheid om mijn Vox af en toe een vollere sound te geven.

Robijn
24 november 2009, 21:01
Ik heb je idee op bijna dezelfde manier een paar x geprobeerd.
Een Soldano en een Ac30 op een stereo 4x12 kast ge A-B'd. Ik vond het super werken moet ik je zeggen. Het is geen traditionele oplossing ofzo, maar ik vond het wel naar genoegen werken:-)