PDA

View Full Version : Standby in combinatie met gelijkrichterbuis



synapse
22 november 2009, 14:54
Ik gebruik mijn standbyschakelaar Van Mijn Vox Ac30CC niet ik omdat ik op meerdere fora heb gelezen dat dit beter zou zijn. Dit zou te maken hebben met de gelijkrichterbuis.

Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar hierover bleek toch wel consensus te bestaan.

Ik heb sinds zeer kort ook een '59 Bassman Ltd. Deze heeft ook een gelijkrichterbuis, maar wel een ander type, de5AR4.

Geldt hier ook het advies om de standbystand maar over te slaan?

Baker
22 november 2009, 14:59
misschien staat je antwoord in dit topic?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127884&highlight=standby

kenx
22 november 2009, 16:28
300cc, wauw, die moet nogal gaan...

synapse
22 november 2009, 17:38
misschien staat je antwoord in dit topic?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127884&highlight=standby

Onder andere op deze discussie baseer ik het overslaan van de standby.
Maar ik lees daar ook dat er verschikkende soorten gelijkrichterbuizen zijn.

Vandaar mijn vraag of dat ook voor deze versterker met deze specifieke buis geldt.

Baker
22 november 2009, 17:46
aha ok,
dan had je natuurlijk ook gewoon dit topic kunnen bumpen met je vraag.

synapse
22 november 2009, 18:00
Had gekund, maar dan wordt er wellicht niet zo specifiek, m.b.t. mijn vraag, gereageerd.

DeadHerring
23 november 2009, 08:42
GZ34 : standby zeker niet gebruiken.

synapse
23 november 2009, 10:44
En de 5AR4 die in de Fender 59 Bassman Ltd zit, moet ik daar ook de standby negeren?
(Want daar ging mijn vraag over, de vox zet ik al aan en uit op de aanbevolen wijze.)

cluseau
23 november 2009, 10:57
En de 5AR4 die in de Fender 59 Bassman Ltd zit, moet ik daar ook de standby negeren?
(Want daar ging mijn vraag over, de vox zet ik al aan en uit op de aanbevolen wijze.)
Kun je rustig doen, de schakelaar heeft niet de benaming "inschakelvertraging" maar "standby". Dat wil zeggen dat je die gebruikt als je de amp even met rust wil laten maar wel snel gebruiksklaar wilt hebben. Pure logica toch! Bovendien voorkom je onnodige stroompieken welke ontstaan als je eerst de buizen opwarmt en dan pas de hoogspanning inschakelt. Met uitschakelen is het al helemaal onzin om de standy te gebruiken. Gewoon alleen de power schakelen. Dus standby gebruik je alleen voor korte pauze's.

Frans.

synapse
23 november 2009, 11:01
Oké,
Bedankt!

Grooveyard21
23 november 2009, 11:07
Kun je rustig doen, de schakelaar heeft niet de benaming "inschakelvertraging" maar "standby". Dat wil zeggen dat je die gebruikt als je de amp even met rust wil laten maar wel snel gebruiksklaar wilt hebben. Pure logica toch! Bovendien voorkom je onnodige stroompieken welke ontstaan als je eerst de buizen opwarmt en dan pas de hoogspanning inschakelt. Met uitschakelen is het al helemaal onzin om de standy te gebruiken. Gewoon alleen de power schakelen. Dus standby gebruik je alleen voor korte pauze's.

Frans.

Wat betreft de tip om standby niet gebruiken, geldt dan wel dat je hem helmaal niet gebruikt, dus ook niet voor korte pauze's.

Juist als je bij korte pauze's je versterker uit standby haalt, onstaan er grote inschakel pieken die je gelijkricht buis kunnen beschadigen.

Zie het oorspronkelijk topic trouwens hier : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112111&referrerid=86

Hierin staat ook de link naar het amerikaans forum, waar deze tip nader wordt uitgelegd.

cluseau
23 november 2009, 11:40
Wat betreft de tip om standby niet gebruiken, geldt dan wel dat je hem helmaal niet gebruikt, dus ook niet voor korte pauze's.

Wat je zegt klopt helemaal, zonder twijfel.

Maar als je de amp regelmatig een voor nix uur stroom door de eindbuizen laat jagen kun je die om het jaar vervangen. Mocht je gelijkrichter sneuvelen kun je die altijd nog (zelf) vervangen. Deze is zoiezo veel goedkoper dan een eindbuis waar je er dan twee of misschien wel vier van moet vervangen en bovendien hoef je geen bias in te stellen voor een gelijjkrichter. Conclusie: als je vaak lange pauzes hebt is het waarschijnlijk toch interessant de standby te gebruiken. Ook is een koude gelijkrichter te koop als vervanging van de zwakkere glazen broer. Maar zoals ook in dat topic beschreven gaat het niet alleen om de gelijkrichter. Hier staat een recente discussie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127884) inclusief een enquéte waarin de meerderheid voor de standby switch koos. Ik heb zo mijn eigen mening maar tenslotte moet ieder het zelf maar weten. Het is een kwestie van afwegen.

Frans

Grooveyard21
23 november 2009, 12:11
Wat je zegt klopt helemaal, zonder twijfel.

Maar als je de amp regelmatig een voor nix uur stroom door de eindbuizen laat jagen kun je die om het jaar vervangen. Mocht je gelijkrichter sneuvelen kun je die altijd nog (zelf) vervangen. Deze is zoiezo veel goedkoper dan een eindbuis waar je er dan twee of misschien wel vier van moet vervangen en bovendien hoef je geen bias in te stellen voor een gelijjkrichter. Conclusie: als je vaak lange pauzes hebt is het waarschijnlijk toch interessant de standby te gebruiken. Ook is een koude gelijkrichter te koop als vervanging van de zwakkere glazen broer.

Frans

Uiteraard je versterker een uur aan laten staan is niet zinvol. Algehele stel regel is pauze langer de een half uur versterker gewoon uit zetten, korter dan half uur dan versterker aan laten staan.

En tuurlijk als je gelijkrichter sneuvelt , kun je m altijd vervangen, maar tijdens een pauze in een optreden wil je dat niet hoor, dus waarom het risico nemen?

cluseau
23 november 2009, 12:14
Uiteraard je versterker een uur aan laten staan is niet zinvol. Algehele stel regel is pauze langer de een half uur versterker gewoon uit zetten, korter dan half uur dan versterker aan laten staan.

Wat mij betreft klopt deze stelling hoor maar tis moeilijk gebruikers (die hebben gehoort dat....) te overtuigen.

Frans.

ps voorgaande post nog ff aangepast, staat een linkje naar ander discussie.