PDA

View Full Version : snaar vervangen voor eerste keer maar krijg ze niet meer gestemd.



peter202
22 november 2009, 14:31
Ik speel nu een dikke 2 maand gitaar en er is voor de eerste keer een snaar gesprongen.
Af fabriek stonden er Elixir snaren op maar ik heb nu een setje Dean Markley snaren aangeschaft dus ik dacht ik vervang ze ineens allemaal.
Is denk ik gelukt voor de eerste keer, alleen ik krijg nu mijn snaren niet meer gestemd :s
Ik krijg het maar niet juist, ik heb een Boss tu 80 stemapparaat en de gitaar is een stratocaster. Help ! :D

Pepe
22 november 2009, 14:34
Wat is het probleem? Lopen de snaren terug bij de sleutels als je aandraait? Gaat de trem omhoog? Is de snaardikte anders?

peter202
22 november 2009, 14:41
De snaren zijn hetzelfde kwa dikte als de originele set maar, alles zit goed, maar ik krijg ze gewoon niet goed gestemd. In plaats van e,b,g,a,e is het e,b,d,f,..

en ze willen dus gewoon niet goed komen.

J-sus Rulez
22 november 2009, 14:44
Je zou ze eens moeten uitrekken (er eens goed aan trekken) zo verhinder je dat ze heel snel slecht gestemd geraken

Jedeel
22 november 2009, 14:51
In plaats van e,b,g,a,e is het e,b,d,f,..

Ik neem aan dat je bedoeld; e-a-d-g-b-e (van laag naar hoog)?

peter202
22 november 2009, 15:02
Ik neem aan dat je bedoeld; e-a-d-g-b-e (van laag naar hoog)?

Ja idd sorry :p fout getypt maar 'k zat er juist.

@ J-sus rulez, net geprobeerd wat je zei maar 't lukt nog niet :(

'k Zal ineens ook maar vragen of ik wel juist zit, het stemapparaat staat dan vanboven de snaren met erachter een cijfer (op de foto C4).
Ik stem dan normaal gezien e2 a2 d2 g2 b2 e4
Klopt dit? 'k ben nog beginner dus het is nog allemaal redelijk nieuw voor me.

http://www.bosscorp.co.jp/en/images/TU-80_T_FNL_M.jpg

Luca P
22 november 2009, 15:22
Ook altijd handing:

http://www.guitarforbeginners.com/onlinetuner.html

acousticmats
22 november 2009, 16:19
als je bv een B moet hebben en je stemkastje zegt een A dat betekend dat je gewoon nog een noot omhoog moet

als je een B wilt en je krijgt een C moet je eentje omlaag (:

Hendrik99
22 november 2009, 16:24
Je zou ze eens moeten uitrekken (er eens goed aan trekken) zo verhinder je dat ze heel snel slecht gestemd geraken

Misschien dit eens lezen en bekijken:

http://www.justinguitar.com/en/TB-000-TheBasics.php


Hendrik

peter202
22 november 2009, 16:25
En waarom staat het nr er dan achter bv B2?

snaarplukker
22 november 2009, 17:58
En waarom staat het nr er dan achter bv B2?
De noot is B en is de 2e snaar.;)

Adro
23 november 2009, 12:48
hoeveel windingen heb je om de tuner heen?

een evt goede manier is:
de snaar helemaal over de hals door de tuner heen te trekken. als de snaar redelijk strak staat pak je de snaar zo'n 3 á 3,5 cm achter de tuner vast. daarna trek je de snaar terug en knik je hem lichtjes en begin dan met opdraaien. er komen dan +/- 2 of 3 wikkelingen op.

op deze manier voorkom je dat er teveel wikkelingen om de tuner zitten en zal je stemming redelijk constant blijven. daarna zou je de snaren eventueel 1 á 2 x kunnen oprekken en opnieuw stemmen.

wietse
23 november 2009, 13:27
De noot is B en is de 2e snaar.;)

en sinds wanneer is een E snaar de 4e snaar? (behalve bij een bas)

Tankman
23 november 2009, 13:31
Het is wel een chromatische tuner, dus misschien zit hij gewoon een octaaf te laag.

Brewskie
23 november 2009, 14:00
Het is wel een chromatische tuner, dus misschien zit hij gewoon een octaaf te laag.


Een octaaf te laag zou hij toch wel merken ? (...slappe snaarspanning, fretbuzz)

Tankman
23 november 2009, 14:03
Een octaaf te laag zou hij toch wel merken ? (...slappe snaarspanning, fretbuzz)

Heb het wel eerder meegemaakt met beginners. Dat schijnt niet zo vanzelfsprekend te zijn voor hen als voor ons.

peter202
23 november 2009, 15:32
octaaf te laag is het zeker niet. Ik denk dat het gewoon een beginnersfout is geweest, de snaren die ik wel krijg gestemd zijn de laatste die ik vervangen heb.
'k Heb met de eerste snaren wat zitten prutsen maar uiteindelijk kwam alles goed, maar hoogst waarschijnlijk zit daar toch ergens de fout.

Ik ga wachten tot zaterdag en met men gitaar leraar het eens bekijken en er dan eventueel een nieuw setje op leggen. 'k Heb nog een tele en akoestische waar ik dan voorlopig op speel.

Jedeel
23 november 2009, 17:53
Ik ga wachten tot zaterdag en met men gitaar leraar het eens bekijken en er dan eventueel een nieuw setje op leggen. 'k Heb nog een tele en akoestische waar ik dan voorlopig op speel.
Als je dan toch nog 2 andere gitaren hebt, controleer met je stemapparaat dan welke nummers die aangeeft
en vergelijk dat met je derde (probleem-)gitaar!
(Desnoods op gehoor.)

Dootch
24 november 2009, 13:37
De noot is B en is de 2e snaar.;)

Niet juist: dit cijfer slaat op het octaaf ten opzichte van de centrale (440Hz) la (of A)

Ik weet echter ook niet uit het hoofd welke je nodig hebt.

snaarplukker
24 november 2009, 13:46
Niet juist: dit cijfer slaat op het octaaf ten opzichte van de centrale (440Hz) la (of A)

Ik weet echter ook niet uit het hoofd welke je nodig hebt.
Op mijn tuner geeft hij aan:E6-A5-D4-G3-B2-E1.:dontgeti:

Dootch
24 november 2009, 16:56
Op mijn tuner geeft hij aan:E6-A5-D4-G3-B2-E1.:dontgeti:

'tja, dan rust ik mijn kaas

Blijkbaar bestaan er verschillende types van nummering.

peter202
25 november 2009, 22:43
'tja, dan rust ik mijn kaas

Blijkbaar bestaan er verschillende types van nummering.


maar die van mij dan weer E2-A2-D2-G2-B2-E4

daarom dat ik het vroeg.

Muzieknono
26 november 2009, 07:06
maar die van mij dan weer E2-A2-D2-G2-B2-E4

daarom dat ik het vroeg.

Slaat volgens mij inderdaad op het octaaf.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jedeel
26 november 2009, 07:51
maar die van mij dan weer E2-A2-D2-G2-B2-E4


Maar dan is het toch (even los van het beginoctaaf...):
E2-A2-D2-G3-B3-E4 ?

(Of slaap ik nog? :sssh:)

M Kactus
26 november 2009, 08:49
TS: Je stemt de laagste snaar juist. Dat kun je op gehoor doen ten opzichte van je andere gitaren en met je stemkastje erbij. Dan zie je wanneer je goed zit. En als je die hebt, heb je de rest ook:

E op de vijfde fret indrukken, is een A: Stem de tweede snaar hierop gelijk
A op de vijfde fret indrukken, is een D: Idem
D op de vijfde fret
G op de vierde fret
B op de vijfde fret is een e


Dan zit je op z'n minst in de buurt en kun je het desnoods fijnstemmen met de stemmer. In het begin is het altijd moeilijk met nieuwe snaren omdat die zo ver van de doelhoogte af liggen.

Een foutje in het opleggen, daar geloof ik niet zo in. Het zou kunnen, maar dan hoor je tijdens het opspannen al de toon omlaagglijden.

acousticmats
26 november 2009, 19:37
TS: Je stemt de laagste snaar juist. Dat kun je op gehoor doen ten opzichte van je andere gitaren en met je stemkastje erbij. Dan zie je wanneer je goed zit. En als je die hebt, heb je de rest ook:

E op de vijfde fret indrukken, is een A: Stem de tweede snaar hierop gelijk
A op de vijfde fret indrukken, is een D: Idem
D op de vijfde fret
G op de vierde fret
B op de vijfde fret is een e


Dan zit je op z'n minst in de buurt en kun je het desnoods fijnstemmen met de stemmer. In het begin is het altijd moeilijk met nieuwe snaren omdat die zo ver van de doelhoogte af liggen.

Een foutje in het opleggen, daar geloof ik niet zo in. Het zou kunnen, maar dan hoor je tijdens het opspannen al de toon omlaagglijden.

allemaal juist en handig enzo, maar als beginner ben je daar niet zoveel mee, bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik op gehoor kon stemmen (':

M Kactus
27 november 2009, 05:26
allemaal juist en handig enzo, maar als beginner ben je daar niet zoveel mee, bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik op gehoor kon stemmen (':

Er is een verschil tussen twee snaren op ongeveer dezelfde toonhoogte krijgen en stemmen op gehoor. Dat laatste kan ik nog steeds niet ;). Als de TS niet in de buurt komt van de juiste stemming, is dit de uitgelezen manier.

Snaar 1 stem je ongeveer, op een gitaar die je hebt, de rest stem je daar ook ongeveer op af. En dan met het stemkastje fijnstemmen. Dit is niks nieuws wat ik zeg, maar de gewone methode. Snaren vervangen is niks ingewikkelds.

peter202
29 november 2009, 02:38
Voila het is weer in orde dankzij men gitaar leraar :D Hij speelt weer super ! !
Geen idee wat ik juist heb mis gedaan, 't zullen wel beginners foutjes zijn. Maar goed, de nieuwe snaartjes liggen er op en spelen maar :)

lodi
29 november 2009, 09:02
zo'n boss tunertje heeft 3 programma's ;1) guitar
2) bass
3) chromatic
je zet m' gewoon op 'guitar' en je krijgt 1E,2a,3d,4g,5b,6e, simpel hoor,proberen .even via 'select' over 'value' en het lukt