PDA

View Full Version : bouwen les paul



niekb
8 april 2003, 20:22
Hallo, ik ben van plan om zelf een les paul te gaan bouwen. Deze uitdaging wil ik aan gaan. Heeft iemand een idee waar ik een soort van bouwtekening van een lp achtige kan vinden?

Negative K3 fan
8 april 2003, 20:38
ik weet neit waar je dat kunt vinden, maar ik wens je alvast heel veel sterkte en succed, want dat heb je wel nodig volgens mij.

Electrical Storm
8 april 2003, 20:40
Precies, wordt ook een duur geintje want je elementen e.d. kun je moeilijk zelf maken..

niekb
8 april 2003, 20:47
yep, maar dat is niet ut grootste probleem, elementen en dergelijke zijn ook gebruikt te krijgen. Om een goede tekening te verkrijgen waar je wat aan hebt, dat lijkt mij lastig. Verder zie ik het als een grote uitdaging, ik heb wel ervaring met houtbewerken dus dat is het probleem niet zo, natuurlijk zal het geen eenvoudige opgave zijn om alles goed te krijgen.

wietse
8 april 2003, 21:01
succes ermee, body zal denk ik niet zo'n groot probleem zij maar de hals die kan je beter niet zelf maken.

fred dons
9 april 2003, 09:25
Stewart Macdonald (www.stewmac.com) verkoopt een bouw tekening van een les paul (hoewel ze zeggen dat het een tekening van een '50 versie is, is het meer de'68 versie met short neck tenon)

Luca P
10 april 2003, 23:42
Probeer hem eens.
Ik heb zijn gitaren gezien. Heel mooi. Hij heeft vast wel wat info.
Ik breng mijn Les Paul ook voor reparatie bij hem.

http://www.nationaletelefoongids.nl/Show.asp?Search=1&R=&c=&P=11-3&n=visser.%20p&B=&T=&BcId=0041396766&Pos=32&Idx =2

ieme
11 april 2003, 11:26
Ik zou zowiezo een Gibson of (goeie)Epihone bij de hand houden. Een hoop maten kun je zo met een schuifmaat bepalen. Ik zelf heb ooit een Brian May gitaar gebouwd, ik heb toen een flying v hals gebruikt van een goedkope kopie. BESTUDEER DUS GOED EEN ECHTE LES PAUL de feel neck angle scale en dat soort dingen moeten perfect zijn! Maak je trouwens solid body of semi solid(klankkamers zonder noodzakelijke Fgaten)

Succes and share the photo's when you're there!

Bye,
ieme

ieme
11 april 2003, 11:29
Vraag rond bij gitaarbouwers! die hebben de nodige tekeningen wel!
http://www.heinzguitars.com
http://www.haarguitars.nl
http://www.zwier.... vlissingen

Zo 3 bouwers door t hele land!
Succes

niekb
19 juli 2006, 17:57
dat is grappig...een oude post van mezelf...
nou ik ben eindelijk begonnen aan de les paul junior dc...
ik heb tussendoor een mustang gebouwd en nu is het tijd voor tha real thing, incl het bouwen van een hals...

kan iemand mij vertellen wat de invloed van de headstock angle is?? ik heb een tekening waar de hoek 18 graden is....ik zag hier dat mensen 15 graden gebruiken voor de hoek...maakt dit enig verschil???

G.G.
19 juli 2006, 18:08
dat is grappig...een oude post van mezelf...
nou ik ben eindelijk begonnen aan de les paul junior dc...
ik heb tussendoor een mustang gebouwd en nu is het tijd voor tha real thing, incl het bouwen van een hals...

kan iemand mij vertellen wat de invloed van de headstock angle is?? ik heb een tekening waar de hoek 18 graden is....ik zag hier dat mensen 15 graden gebruiken voor de hoek...maakt dit enig verschil???

Zal niet heel veel uitmaken denk ik. Maar houd er rekening mee dat de kop misschien wel verder uitsteekt dan de achterkant van de body. Persoonlijk zou ik dan niet willen ivm eventueel omvallen/vlakleggen en er valt iets op.

Kijk ff in het onderwerp over de iceman. Zie je in ieder geval wat je niet moet doen met de kop.

niekb
19 juli 2006, 20:31
bedankt voor t wijzen op de iceman... die constructie moet idd erg sterk zijn.
Als de hoek van de headstock niet zo heel veel uitmaakt ga ik denk ik ook voor een hoek van een graad of 15...heb ff mn es335 cloon bekeken en die hoek is ook minder dan 18 graden, toch steekt ie achter de body uit. Ik denk eigenlijk dat dat ook niet anders kan. Enige voorzichtigheid is zowieso geboden met de constructie van de hals aangezien het een double cut wordt.

ik wil eigenlijk ook een neck pu op mn plank hebben, dat is me al enigzins afgeraden omdat de halsverbinding dan zwakker kan worden maar ik denk dat ik dat op de een of andere manier wel kan fixen...

inmiddels heb ik de ruwe vorm van de body gezaagd..ik moet ff kijken hoe ik m nu ga bijschaven aangezien ik nog niet zelf over alle juiste gereedschappen beschik..
de hals is verlijmd uit twee stukken mahonie, t eerstvolgende is dus het zagen van de juiste hoek voor de headstock en het verlijmen van deze verbinding..

grtz

G.G.
19 juli 2006, 20:46
inmiddels heb ik de ruwe vorm van de body gezaagd..ik moet ff kijken hoe ik m nu ga bijschaven aangezien ik nog niet zelf over alle juiste gereedschappen beschik..


Ik heb het bij mijn stratprojectje gewoon met een grove vijl gedaan. Werkt prima.

niekb
19 juli 2006, 23:02
nou ik heb de halsverbinding verlijmd...wat een gedoe zeg, telkens als ik m vast wilde klemmen verschoof t hout.. ik heb een oefenhals gemaakt van zacht bouwmarkthout en moet zeggen dat dat een stuk makkelijker werkt...haha...maar goed de klemmen zitten er op en nu kan t hele gebeuren mooi een nacht drogen (nu kan ik een poging doen om mn handen schoon te krijgen...zal niet meevallen...)

zal binnenkort eens kijken of ik hier een paar foto's kan uploaden zodat iedereen kan zien waar ik mee bezig ben..

grtz

niekb
20 juli 2006, 17:45
http://niekb.web-log.nl/gitaarbouw/

hier ga ik de pics posten en een mooi verhaaltje verzinnen over wat ik heb gedaan...