PDA

View Full Version : Schelle G-snaar.



Tommasini
22 november 2009, 00:06
Hallo mensen,

1 week geleden kocht ik een nieuwe akoestische gitaar, een Ayers. In de winkel had ik er een tijdje op gespeeld. Niet te hard (dus zachter als wat ik thuis gewend ben), want dat vind ik niet zo prettig, als er andere mensen in de buurt zijn. Ik vond de gitaar mooi klinken, maar wat me het meeste aansprak was de voor mij zeer gemakkelijke bespeelbaarheid (dunne hals, 45 mm topkam). Gitaar dus gekocht, maar toen ik thuis op mijn "normale" geluidsniveau speelde, dus (behoorlijk) harder dan in de winkel, bleek de G-snaar heel schel te klinken, vooral als ik de 2de en 3de fret speelde. Gitaar afgelopen maandag teruggebracht naar de winkel, waar men al de hele week aan het proberen is, het schelle geluid weg te krijgen (fretten gevlakt, hals vlakker/boller, andere zadelstukjes, andere snaren, enz.). Echter niets helpt. Men is daar nu een beetje ten einde raad, men weet het gewoon niet meer. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het euvel eventueel te verhelpen is ?.

O.J.
22 november 2009, 01:20
Ik heb wel een idee.. een nieuwe uitzoeken! Come on man, dat ding is een week oud!

Muzieknono
22 november 2009, 08:37
Is eigenlijk niets voor een Ayers, die klinken normaal als een klok, probeer eens dikkere snaren als je besluit om hem te houden en zoek anders inderdaad een andere gitaar uit, zou geen probleem mogen zijn.
Speel dus ook in de zaak zoals je thuis zou spelen en maak ook toonladdertjes over de hele hals dan haal je de dode plekken op de hals er zo uit en weet je dat dat niet de gitaar voor jou is.
Mvgr. Dirk Jan :B

Tommasini
22 november 2009, 10:41
Ik heb wel een idee.. een nieuwe uitzoeken! Come on man, dat ding is een week oud!

Een andere gitaar uitzoeken of mijn geld terug is geen probleem, maar ik wil graag deze gitaar i.v.m. de voor mij fijne bespeelbaarheid. Was een aanbieding en voor een volledig massieve gitaar behoorlijk goedkoop. Een andere gitaar hoef ik op dit moment niet.

Tommasini
22 november 2009, 10:56
Is eigenlijk niets voor een Ayers, die klinken normaal als een klok, probeer eens dikkere snaren als je besluit om hem te houden en zoek anders inderdaad een andere gitaar uit, zou geen probleem mogen zijn.
Speel dus ook in de zaak zoals je thuis zou spelen en maak ook toonladdertjes over de hele hals dan haal je de dode plekken op de hals er zo uit en weet je dat dat niet de gitaar voor jou is.
Mvgr. Dirk Jan :B

Hallo Dirk Jan,

Het gaat om een Ayers ACSFL. Zag net in een ander topic, dat jij dezelfde hebt. Misschien wel in dezelfde winkel gekocht ? (Ik woon in Heerlen).

Gr. Theo

Ron Houben
22 november 2009, 11:12
Hallo Tomassino,

Probeer het eerst eens met andere snaren man. Waarom zulke ingrijpende maatregelen als je met snaren veel meer effect kunt krijgen. Gebruik een fatsoenlijke dikte (012) en verschillende merken en ik ben zeker dat het opgelost is. Mocht er niets meer werken aan standaard snaren, gebruik dan de snaren van Thomastik, andere diktes, ander materiaal, andere sound. De 012 dikte van hun is zo soepel als 011 van andere merken. Geeft wel een aparte sound die niet bij iedere gitaar past.

Succes!

LaurentB
22 november 2009, 16:14
@Ron: de topicstarter zegt dat er al andere snaren geprobeerd zijn. Rammelt de snaar tegen de frets of zo?

Tommasini
22 november 2009, 16:24
In de winkel heeft men de hals overdreven hol gezet (zeer hoge actie), heeft geen enkel effect op het euvel.

LaurentB
22 november 2009, 16:31
Maar: wat IS het euvel? Rammelt de snaar tegen een fret, of trilt er iets mee?

Tommasini
22 november 2009, 17:24
De snaar klinkt ontzettend schel bij hard(er) aanslaan, vooral als de 2de of 3de fret wordt gespeeld. Het klinkt niet als fretbuzz (de snaar rammelt dus niet tegen een fret). Het probleem is, dat we geen enkel idee hebben, wat er aan de hand is en dus ook geen oplossing kunnen bedenken.

LaurentB
22 november 2009, 17:31
De snaar klinkt ontzettend schel bij hard(er) aanslaan, vooral als de 2de of 3de fret wordt gespeeld. Het klinkt niet als fretbuzz (de snaar rammelt dus niet tegen een fret). Het probleem is, dat we geen enkel idee hebben, wat er aan de hand is en dus ook geen oplossing kunnen bedenken.

Raar probleem zeg... je hebt wel eens dat een van de bassnaren een heel sterke resonantie heeft (meestal ergens tussen de F# en de A), maar dit is wel typisch.

Brugpin uitwisselen met die van een andere snaar? Probeer eens of je de mechanieken kunt vasthouden (eventueel met een tweede persoon erbij), of dat iets uitmaakt?

Harald
22 november 2009, 18:29
Bridgepins en mechanieken zouden kunnen rammelen, maar dat is toch iets anders dan schel? Is dat dan ook als je dezelfde noten op de D of A snaar speelt?

Tommasini
22 november 2009, 18:56
Het euvel treedt alleen op bij de G-snaar.

Muzieknono
23 november 2009, 06:47
Hallo Dirk Jan,

Het gaat om een Ayers ACSFL. Zag net in een ander topic, dat jij dezelfde hebt. Misschien wel in dezelfde winkel gekocht ? (Ik woon in Heerlen).

Gr. Theo

Ik heb er inderdaad ook één gehad, maar speel inmiddels met veel plezier flamenco, ik heb overigens nooit problemen gehad met mijn Ayers.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ron Houben
25 november 2009, 09:22
Ben je toevallig net overgestapt van nylonsnarige gitaar op de Ayers?

Tommasini
25 november 2009, 21:07
Nee, mijn andere gitaar is een Lakewood M-14.
Maar voor mij is het probleem opgelost: ik heb mijn geld terug gekregen.

LaurentB
25 november 2009, 21:20
Nee, mijn andere gitaar is een Lakewood M-14.
Maar voor mij is het probleem opgelost: ik heb mijn geld terug gekregen.

Nou, dat is netjes van die winkel!

Dus voortaan: gewoon onbeschaamd hard en lang testen zo'n gitaar. Eventueel een beetje vroeg in de ochtend langs gaan, zodat het nog niet zo druk is in de winkel. Vooral met een akoestische gitaar kun je niet al teveel omgevingsgeluid hebben om goed te testen (tenzij ze zo'n hokje hebben, alhoewel je dan weer de resonantie van zo'n klein hok hebt die het geluid beïnvloedt)

Ik vraag me wel nog steeds af wat er nu mee aan de hand was....

Ron Houben
25 november 2009, 21:59
Ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet wat er aan de hand is.

Goede actie van de winkel trouwens!