PDA

View Full Version : Vertraging met Toneport



David1223
22 november 2009, 00:04
Hoi, ik heb een toneport ux2. Ik neem op in ableton live lite 7 line6 edition.

Mijn probleem is dat soms als ik iets opneem, dat er dan ergens een vertraging zit. Het resultaat is dat mijn opgenomen track een paar milliseconden achterloopt met de rest van de tracks.

Als ik inzoom en kijk of de track op het juiste moment begint zie ik dat hij inderdaad wat te laat begint.

Ik denk zelf dat als ik opneem, ik wat al opgenomen is een paar ms te laat hoor (uit mijn boxen) en daardoor de track ook iets te laat speel.
Zou dit kunnen?

Wat betekent precies het begrip latency? En zou dat hier ook mee te maken kunnen hebben? Live heeft namelijk een latency compensator.

Megadeth22
22 november 2009, 00:16
Latency is die vertraging. De compensator zou dus het minieme verschil moeten kunnen verhelpen. De toneport staat echter bekend om het zo laag mogelijke vertragingsverschil.. maarja die vertraging houd je toch altijd. Ik schuif mijn trackjes altijd een 10 tot soms 30 ms naar rechts en dan komt 't bij mij goed. :noob:

David1223
22 november 2009, 01:18
Naar rechts? Om een vertraging te compenseren moet je toch naar links?
Volgens mij is het zo goed dan:
http://img97.imageshack.us/img97/8284/78917021.jpg

Exi
22 november 2009, 02:09
Is de latancy bij jou niet wat te hoog?
Ikzelf zit rond de 5 ms (volgens Cubase).
Kijk even of je de juiste drivers (Asio) gebruikt. (Ik weet niet hoe die drivers van de toneport allemaal heten, dus ik kan niet zeggen welke je moet hebben)

harrie-beton
22 november 2009, 11:41
Er is altijd latency met digitale audio spullen. Onder de paar msec hoor je niet. Bij een echte opname is er ook latency omdat geluid van verschillende bronnen niet tegelijk binnenkomt.
Hoorbare digitale latency hoort niet zo. Oplossingen behoren tot de hoge school van de ict. Het is vaak een kwestie van de audio drivers en goed instellen maar het komt ook vaak voor dat de computer teveel achtergrond taken aan het uitvoeren is. Met name Vista is berucht op video- en audiofora.

Megadeth22
22 november 2009, 12:02
Naar rechts? Om een vertraging te compenseren moet je toch naar links?
Volgens mij is het zo goed dan:
http://img97.imageshack.us/img97/8284/78917021.jpg
Geen idee, maar bij mij moet ik 'm naar rechts duwen (het opgenomen spoor, niet het nummer waar ik overheen speel).

artnaz
29 november 2009, 13:53
Als ik hierop in mag haken... Een vriend van mij wil ook met een Toneport opnemen, en we hebben het geprobeerd met mijn UX2, maar zijn laptop heeft een enorme vertraging (ca 300ms). Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen en hoe het verholpen kan worden?

Volgens mij is het best een goede laptop...

Dell Latitude D830
Core 2 Duo T7300 2.0GHz
2GB RAM
80GB HD
Windows Vista

tidalwave_sideburns
29 november 2009, 15:33
Ervanuitgaande dat je de ASIO drivers en alles hebt geinstalleerd denk ik dat je teveel/te grote buffers hebt.

Ik heb trouwens iets vaags dat als ik iets opneem met m'n toneport, dit ongeveer 1% sneller is dan de track die ik meespeel. Bijzonder irritant.
Weet iemand hoe dit komt?

harrie-beton
30 november 2009, 17:49
Hoewel je laptop dual core vermoed ik dat de line6 programmatuur op 1 core draait. Dan is 2.0 ghtz aan de krappe kant en "windows vista" helpt ook niet echt mee. Om die reden is Vista ook mislukt. In mijn eerdere reactie staat een hoop verpakt in slechts enkele zinnen.

Latency vermijden:
1. Hoe sneller een single cpu hoe beter. Moderne snelle computers aanbevolen.
2. Zorg voor een foutloze computer. Register cleaners zijn niet intelligent, liever een schone installatie met een geformatteerde schijf.
3. Nieuwste asio drivers.
4. Geen achtergrondtaken draaien (gadgets aero msn skype firewall antivirus updates netwerk...)
5. Veel geheugen. Minstens 2 gig ram aanbevolen.
6. Buffers aanpassen. R.T.M.V.V.N.A. Read The Manual van voor naar achteren.

Defragmenteren is op de huidige generatie harde schijven nooit meer nodig.

Nog steeds latency? Een aantal forum gebruikers zijn terug naar XP gegaan en dat hielp meestal. XP is 20 tot 200% sneller in de meeste dingen.
De laatste optie is raam open en computer naar buiten zeilen. Weg is de latency.

artnaz
30 november 2009, 18:10
Hartelijk dank, dat moet hem wel verder helpen! :)

harrie-beton
30 november 2009, 21:47
dit ongeveer 1% sneller is dan de track die ik meespeel. Bijzonder irritant.

Controleer of de samplerates en bitrates van je tracks gelijk zijn.
BV 48 khz 24 bit. Een cd is 44,1 kilohertz van 16 bit