PDA

View Full Version : Strat hals 21 of 22 frets



Cocobolo
21 november 2009, 23:04
Hoi,

Als je overweegt voor een Strat een standaard hals te kopen, dan moet je misschien even opletten op het volgende:

Ik heb vorige week 2 Strat halzen besteld. Ik ben met een projectje bezig waarvoor ik wil weten of een standaard hals die je op internet koopt daarop altijd past (oftewel : zijn standaard halzen allemaal wel zo exact gemaakt dat ze als vervanging van een Strat hals direct passen).

Nou heb ik de 21 frets versie aangeklikt en ontvangen. Maar ik had even moeten opletten natuurlijk want er is ook een 22 frets versie. En ik heb nu 2 halzen ontvangen die duidelijk aan het einde recht zijn afgezaagd. Misschien heb ik het mis, maar het lijkt er op dat ze altijd een 22 frets versie maken....als iemand vervolgens een 21 frets versie wil, dan zagen ze hem gewoon recht af. Dat past dus slecht in een strat-pocket met zo'n ronde achterkant...Ook een eventuele brug moet natuurlijk verplaatst worden lijkt me.

Nu weet ik nog niet of het wel zal passen als je een 22 frets-versie zou kopen :(

Maar goed, ik wilde mijn ervaring dus even delen met jullie!

ziekdier
21 november 2009, 23:07
Hoi Coco,

ik zal er om denken mocht ik er één nodig hebben!

thanks

@je

barno
22 november 2009, 00:12
snap dit niet goed; zie ik het nu verkeerd? : een hals met 21 of 22 frets is even lang, anders klopt de mensuur niet meer, enkel het fretboard is langer.

Midwolda
22 november 2009, 00:20
Ja, zo heb ik het ook geleerd.
Bij een 21-frets hals houdt het fretboard gelijk op met de hiel van de hals.
Bij een 22-frets hals steekt het fretboard een klein stukje uit over de body.
Kan dan soms wel ruzie krijgen met je slagplaat.

oigun
22 november 2009, 06:49
Hier klopt iets niet (meteen retour)..... Kijk eens op de warmoth site. Hier kan je foto's vinden van alle mogelijkheden.

Cocobolo
22 november 2009, 10:13
snap dit niet goed; zie ik het nu verkeerd? : een hals met 21 of 22 frets is even lang, anders klopt de mensuur niet meer, enkel het fretboard is langer.


EDIT : ik had hieronder een heel verhaal getypt, maar IK HEB JULLIE OPMERKINGEN NIET GOED GELEZEN, SORRY (ik moet ook niet al berichten posten voordat ik mijn koffie op heb ;)). Ik begrijp nu wat jullie zeggen. Blijft het dus nog wel zo dat de hals dus gewoon afgezaagd is en niet mooi passend in de ronde pocket.

Ik laat het eerder door my getypte verhaal even staan, ik ga toch nog wat dingen nameten zodadelijk...




Ik zal straks eens even de mensuur controleren inderdaad. Het ziet er echt gewoon afgezaagd uit (wel netjes gezaagd hoor) en dat kan op zich ook wel, mits je bij het plaatsen van de brug even goed meet waar die brug moet komen. MAAR als ik deze hals dus tot achteraan in een bestaande pocket zou plaatsen met een al aanwezige brug, dan zou de mensuur inderdaad niet kloppen! Bovendien is een bestaande pocket toch nooit haaks maar mooi rondlopend (dus je krijgt een kier).


Ik kijk intussen op de website waar ik ze gekocht heb en daar staat hij nu niet meer tussen (2 weken terug besteld). Maar ze hebben nog andere 21 frets Strat halzen als ik die gewoon even naast een 22frets hals zet :

*
Maple 21 Fret Stratocaster Neck With Rosewood Fret Board
12.75" From Nut to 12th Fret.

*
Maple 22 Fret (Last Fret Overhang) Stratocaster Neck With Maple Fret Board
12.75" From Nut to 12th Fret



Dan lijkt me de conclusie duidelijk : de scale is het zelfde. De 21 fret hals is dus korter.
--> Die moet je dus niet per ongeluk als vervanging kopen als je een bestaande 22 frets Strat body hebt want 1) dan zit je brug niet juist en 2) past die afgezaagde achterkant niet mooi in je bestaande pocket (neem ik aan).
--> En uiteraard andersom ook, koop geen 22 frets hals voor een 21frets body (tenzij je de brug nog moet plaatsen).


Misschien is het allemaal eigenlijk heel vanzelfsprekend, maar ik had er niet over nagedacht. Zou best handig zijn om daar een flinke waarschuwing bij te zetten. Ik stoor me geloof ik het meest aan het missen van de ronde achterkant en het niet aanwezige overhangende fretboard. Maar maakt niet uit, dan rond ik de hals zelf af en frees de pocket gelijk aan wat ik dan over hou.

Cocobolo
22 november 2009, 10:52
Ok, ik heb mijn hals gemeten.

Op Warmoth staat een net plaatje :

http://www.warmoth.com/Guitar/images/necks/faq_neck_dimentions.gif

Je ziet hier dat de afstand van de nut tot het eind van de hals 468.3mm moet zijn.
Mijn hals is 464 mm. Dat is 4.3 mm te kort dus.
Als ik vervolgens mijn hals met zijn rechte achterkant in een Strat-pocket-met-ronde-achterkant schuif dan hou ik daar dus een kier over van iets meer dan 4mm (ongeveer). Dus 464 + 4 = 468mm. En dan zit de hals toch goed ten opzichte van een aanwezige brug. Mocht ik nu de neck gaan afronden waardoor hij mooi aansluit, dan schuift hij op en zit het niet meer goed!

Het is voor mij nu geen probleem, want ik heb hem alleen maar op een mal gepast en niet op een gefreesde body. Ik kan dus nog regelen dat het mooi aansluit.
Maar als je toevallig een Strat hebt en je besteld een 21 frets hals dan moet je dus even oppassen als je geen kier van 4mm wilt! Ik zal nog even kijken of een slagplaat dat wel zou bedekken, maar dat lijkt me stug (die volgt ook de ronde opening volgens mij).

barno
22 november 2009, 11:51
da's schandalig, ik zou idd die halzen direct terugsturen. die heb je toch niet van bij Warmoth, toch?

Mattia
22 november 2009, 12:41
Ok, ik heb mijn hals gemeten.

Op Warmoth staat een net plaatje :

http://www.warmoth.com/Guitar/images/necks/faq_neck_dimentions.gif

Je ziet hier dat de afstand van de nut tot het eind van de hals 468.3mm moet zijn.
Mijn hals is 464 mm. Dat is 4.3 mm te kort dus.
Als ik vervolgens mijn hals met zijn rechte achterkant in een Strat-pocket-met-ronde-achterkant schuif dan hou ik daar dus een kier over van iets meer dan 4mm (ongeveer). Dus 464 + 4 = 468mm. En dan zit de hals toch goed ten opzichte van een aanwezige brug. Mocht ik nu de neck gaan afronden waardoor hij mooi aansluit, dan schuift hij op en zit het niet meer goed!

Het is voor mij nu geen probleem, want ik heb hem alleen maar op een mal gepast en niet op een gefreesde body. Ik kan dus nog regelen dat het mooi aansluit.
Maar als je toevallig een Strat hebt en je besteld een 21 frets hals dan moet je dus even oppassen als je geen kier van 4mm wilt! Ik zal nog even kijken of een slagplaat dat wel zou bedekken, maar dat lijkt me stug (die volgt ook de ronde opening volgens mij).

Um...watte? Ik volg het allemaal even niet meer.

Een 22 fret strat hals heeft een overhanging fretboard - de toets is langer dan het uiteinde van de hals, omdat die ongeveer precies valt waar de 22ste fret zou moeten zitten. En heeft dus een 'vierkante' toets, met daaronder een afgeronde hiel die als het goed is precies in de pocket past (van een strat. Telecaster necks zijn meer vierkant, dus een strat neck past in een tele body, met kiertjes, maar een tele neck niet zonder aanpassing in een strat body)

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/FretboardExtensions.aspx

Als het er anders uitziet dan op bovenstaande plaatjes, dan is het geen Fender-compatible (licensed) strat neck.

Mr.Fingers
22 november 2009, 13:05
22 frets zonder fretboard-extentie... dat doet me DIRECT denken aan de 24" halzen op de Fender Jaguar, Mustang,... Die hebben 22 frets zonder extentie, en passen wel van hiel op een stratbody, maar niet van mensuur...

Cocobolo
22 november 2009, 15:59
Um...watte? Ik volg het allemaal even niet meer.

Een 22 fret strat hals heeft een overhanging fretboard - de toets is langer dan het uiteinde van de hals, omdat die ongeveer precies valt waar de 22ste fret zou moeten zitten. En heeft dus een 'vierkante' toets, met daaronder een afgeronde hiel die als het goed is precies in de pocket past (van een strat. Telecaster necks zijn meer vierkant, dus een strat neck past in een tele body, met kiertjes, maar een tele neck niet zonder aanpassing in een strat body)

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/FretboardExtensions.aspx

Als het er anders uitziet dan op bovenstaande plaatjes, dan is het geen Fender-compatible (licensed) strat neck.

Ik heb 21 frets halzen. Met een vierkante toets (die niet uitsteekt) en dus ook de daaronder zittende hals net zo vierkant. De hoekjes zijn wel afgerond maar verder niet. Ik heb foto's gemaakt, dat is natuurlijk veel makkelijker dan woorden.

Hier zie je de 2 halzen met de rechte achterkant. Die past dus niet in de wat rondere strat-pocket.
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC02470.jpg



Op de volgende foto kun je zien dat 1 van de 2 duidelijk is afgezaagd met een afkortzaag, want hij is haaks op de zijkant (ik heb het met een winkelhaak gecontroleerd) maar daardoor is hij dus niet haaks op de middenlijn.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC02473.jpg


Nog een totaalplaatje, de halzen zijn op zich niet slecht, ze waren 50 pond per stuk (plus verzendkosten natuurlijk). Ik denk dat ze op 80 euro per stuk uitkwamen.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC02474.jpg

Nee, ze kwamen niet van Warmoth maar van Axesrus (.co.uk). Ik ben verder prima tevreden over Axesrus, ik denk dat zij (net als andere onderdelen leveranciers) gewoon hun halzen ergens uit een aziatisch land halen of zo. Ik vind het zelfs niet zo'n probleem zoals de halzen nu zijn, maar zoals ik al had gezegd : als je een bestaande body van een nieuwe hals wilt voorzien, dan zijn ze niet zo handig!

barno
22 november 2009, 16:37
mss verkoopt die firma ook body's met die neckpocket routing... Maar slim is het toch niet: Meeste zelfbouwers maken hun halsjes zelf, dus de markt voor vervanghalzen bestaat vooral uit strateigenaars.

Mr.Fingers
22 november 2009, 16:42
Die halzen hebben een neckpocketeinde van een telecaster, niet van een stratocaster, en dan is het volstrekt logisch dat dat niet past. (een stratneck past in een teleneckpocket, maar niet omgekeerd)

http://i221.photobucket.com/albums/dd297/prairiecustomguitars/barneycaster/PICT0059.jpg
Dit is de hiel van een strat-neck, en die is "afgeronder" aan de zijkanten, waar het bij een telecaster gewoon rechtdoor gaat

Van Dattum
22 november 2009, 18:02
Da's niet zo mooi van Axesrus.... Ik bestel daar ook regelmatig spulletjes en ben niet anders gewend dan dat het prima in orde is... Ik heb daar ook een Strat body en hals vandaan en die zijn keurig zoals het hoort!
Ik denk dat als je contact opneemt met die mensen en ze het probleem voorlegt, je die halzen zo weer kunt retourneren.

Marcel61
22 november 2009, 23:46
Die halzen hebben een neckpocketeinde van een telecaster, niet van een stratocaster, en dan is het volstrekt logisch dat dat niet past. (een stratneck past in een teleneckpocket, maar niet omgekeerd)

http://i221.photobucket.com/albums/dd297/prairiecustomguitars/barneycaster/PICT0059.jpg
Dit is de hiel van een strat-neck, en die is "afgeronder" aan de zijkanten, waar het bij een telecaster gewoon rechtdoor gaat

Dit is de industrie standaard. De meeste aanbieders van strat of Tele type halzen maken ze zo:

Strat (ronde hiel / License by Fender)

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/stratheel.jpg

Tele (Hoekiger):

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/Teleheel.jpg

Cocobolo
23 november 2009, 07:28
Dit is de industrie standaard. De meeste aanbieders van strat of Tele type halzen maken ze zo:

Strat (ronde hiel / License by Fender)

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/stratheel.jpg

Tele (Hoekiger):

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/Teleheel.jpg

Klopt, jullie hebben gelijk : ik heb dus een Strat hals/headstock met een tele-heel. De hals die ik besteld had staat nu niet meer op de site, maar ik heb de bon opgezocht en ik moet tot mijn schaamte bekennen dat op de bon staat " square heel" dus dat heeft ongetwijfeld ook op de website gestaan : geen kwaad woord over axesrus dus, het is mijn eigen domme fout! Ik wist niet eens dat halzen in deze combinatie geleverd werden (best handig voor iemand die een telecaster body wil voorzien van strat headstock als hij hem wil ombouwen naar een Tele Deluxe bijvoorbeeld).

Noid
23 november 2009, 13:28
Klopt, jullie hebben gelijk : ik heb dus een Strat hals/headstock met een tele-heel. De hals die ik besteld had staat nu niet meer op de site, maar ik heb de bon opgezocht en ik moet tot mijn schaamte bekennen dat op de bon staat " square heel" dus dat heeft ongetwijfeld ook op de website gestaan : geen kwaad woord over axesrus dus, het is mijn eigen domme fout! Ik wist niet eens dat halzen in deze combinatie geleverd werden (best handig voor iemand die een telecaster body wil voorzien van strat headstock als hij hem wil ombouwen naar een Tele Deluxe bijvoorbeeld).
Vervelend voor jou dat het verkeerd is gegaan in het bestelproces. Ach ja, zo leer je weer wat. Je zou axesrus nog steeds kunnen benaderen: wellicht zijn ze coulant. Wel slordig trouwens dat die afkorting niet haaks op de middellijn is.

Hanzemannetje
23 november 2009, 13:42
Dat niet leuk. Ik kan mij zo voorstellen dat een niet aansluitende hals in de pocket toch net wat verlies van sustain oplevert.

Hendriks
23 november 2009, 14:10
Ik heb meerdere halzen van axerus gehad, altijd keurig passend .
Ik zou gewoon even met ze mailen , kijken wat ze erop zeggen.
Je hebt 2 soorten , de"duurdere"iets van 89 pond en een goedkopere serie van rond de 40-50 pond , ikweet niet welke jij hebt ,maar mischien dat er verschil zit in die series.

Marcel61
23 november 2009, 16:06
snap dit niet goed; zie ik het nu verkeerd? : een hals met 21 of 22 frets is even lang, anders klopt de mensuur niet meer, enkel het fretboard is langer.

Hier nog een leuk animatie filmpje over het verschil tussen 22 en 24 fretten en wat men doet om de mensuur kloppend te houden (dwz, als je zelf bouwt: dit gaat inderdaad niet op als je een standaard Strat of Tele body hebt).

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/prs_custom_22_vs_24.gif