PDA

View Full Version : SF Twin Reverb vibratokanaal defect



blindmouse
21 november 2009, 20:50
Ben bezig met het restaureren van een SF Twin Reverb uit 1974. Het 'normal' kanaal werkt uitstekend. Het 'vibrato' kanaal laat echter een zwak en vervormd geluid horen. De DC spanningen op de buizen zijn binnen de normen op V5 (vibratobuis) na. Hier volgen mijn DC metingen van V5: pin 1 414VDC (aan de hoge kant volgens mij), pin 3 geen spanning, moet zo'n 2VDC zijn). Pin 6 366VDC ( in orde) en pin 8 geen DC spanning (zou iets van 118 VDC moeten zijn). Graag suggesties over wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

Ter informatie: alle elektro-condensatoren zijn vervangen door Spragues en F&T's.

Dank

guitarnijboer
21 november 2009, 22:40
Gekeken in het 100W mastervolume schema:

Ook al zou je V5 er uit trekken, dan nog moet er gewoon geluid uit de versterker komen op het vibrato kanaal. Je hebt dan alleen geen vibrato meer. V5 is slechts de oscilator en aansturing van het lampje voor de LDR.
Je hebt dus toch ergens anders nog een probleem dan alleen rond V5. Weet je trouwens wel zeker dat er 118 Volt op pin 8 van V5 zou moeten staan?

blindmouse
22 november 2009, 09:38
Ik vermoedde al zoiets. Die 118V heb ik van het voltage-overzicht uit Tino Zottola's 'Vacuum Tube Guitar and Bass Amplifier Servicing'. Ik had het schema er natuurlijk bij moeten nemen. Daar wordt 13 VDC op pin 8 vermeld. Ik ga er vanuit dat deze laatste waarde correct is. Zou het achterliggende probleem waarmee het vibratokanaal te maken heeft met oscillatie te maken kunnen hebben??

nico verduin
22 november 2009, 11:19
Een veel voorkomend verschijnsel bij de opto koppelaars (zeker uit het SF tijdperk) is dat de draadjes aan de LDR los gaan zitten. Als het lampje knippert en de vibratoe werkt niet, dan vrijwel zeker is die ldr defect.
Maar zoals richard al zegt, als je die buis eruit trekt, dan zou het niet uit mogen maken.
Dit schrijvende, zou het ook kunnen dat het neon lampje konstant aanstaat. Daardoor knijpt de Optokoppelaar het kanaal dicht. Trek V5 er eens uit. En kijk of hij het dan wil doen.

blindmouse
22 november 2009, 12:14
V5 verwijderd. Geen enkel verschil. Heb ook het pull circuit van de MVS losgehaald. Iets luider, niet veel, wel veel meer vervorming.

nico verduin
22 november 2009, 16:04
Zou je de DC metingen willen doorgeven van V2 voor de pinnen 1,3,6 en 8 gemeten tov. GND met alle knoppen op 0.
En als je toch al bezig ben, meet gelijk de weerstanden die naar die pinnen gaan (dan wel eerst de amp uitzetten).

blindmouse
22 november 2009, 18:19
Nico, ik heb de volgende waarden bij V2 gemeten:
pin 1: 216 VDC
pin 3: 1.6 VDC
pin 6: 215 VDC
pin 8: 1.6 VDC

De 100K weerstanden heb ik vervangen. Deze 100K's heb ik gemeten en zijn goed.
De 1.5K meet zeer dicht in de buurt. De 820R meet ook goed.

Ik heb het normal kanaal aangesloten op het reverb- en vibratocircuit en had toen geen geluid op het normal kanaal meer.

De weerstanden in het reverbcircuit meten normaal. Ik heb twee 470K's vervangen die naar de 520K waren verlopen. Er zit ook een 3.3M in die naar de 4.1M is verlopen. Die zit nog. Heb zo gauw geen vervanger.

nico verduin
22 november 2009, 18:21
V2 ziet er prima uit. Waar heb je het normal channel op het vibrato circuit aangesloten?
Ik neem aan dat je geen scope hebt?

blindmouse
22 november 2009, 18:34
IK heb een scope met probe en een toongenerator. Zelfs een zelfgebouwde (met 20W draadweerstanden 120W dummy load). Maar ik heb nog niet eerder met de scope gewerkt.
Was nooit nodig. Zit er langzamerhand aan te denken om eens aan 'signal tracing te gaan doen. De probe heeft een afzwakker 1 : 10. Op de scope zit ook een voltage afzwakker. Maar doen dus?

nico verduin
22 november 2009, 18:38
Wat is de maximale ingangsspanning van je scope?

blindmouse
22 november 2009, 18:47
Geen flauw idee. Heb de 'variable volts /div.' op 50 staan
Het is een Tektronix type 317. Nog zo'n ding dat op buizen draait.

De probe verzwakker is niet 1 : 10 maar 10 : 1

Ik neem aan dat de scope in de AC stand moet staan!?

Dank

nico verduin
22 november 2009, 18:52
Ok die kan het wel hebbben. Je kan het ook enigzins uitrekenen door uit te gaan van de maximale spanning per schaaldeel (de voltage divider).
Zet hem maar op standje 10:1 (de scope ook op 10:1 als dat kan) en AC.
Meestal kun je het beste een aparte GND draad van het chassis naar de scope GND aansluiting maken en dat losse GND draadje op je probe loshalen.

Zet de toon fiets op 800-1000 Hz. Load op je speaker uitgang en ga het signaal maar volgen. Ben benieuwd waar het ophoudt.

blindmouse
22 november 2009, 18:58
Bedankt Nico. Ga ik doen. Niet vanavond. Ik heb net gegeten en een wijntje op. Met mate! Ik werk alleen aan buizenbakken met 0 promille alcohol in mijn lijf. Ik meld mij!

Groeten.

cluseau
22 november 2009, 19:46
Je zou zeggen dat er niet veel verschil zit in 3M3 en 4meg maar probeer ff een capje van minimaal 10nF over die 3M3 te solderen. Dan zou hij loeihard moeten zijn, het proberen waard.

Frans.

ps ik neem aan dat de reverb ook niet werkt?

nico verduin
22 november 2009, 19:59
Frans,

Al zou die reverb helemaal einde oefening zijn, via de 10 pf en 3M3 zou het dry signaal gewoon erdoor moeten komen. Zeker omdat zijn normal channel het wel doet. Of het draadje boven de print is kapot...
Ik verwacht eerder ergens een open weerstand of cap. Mogelijk een koppelcap oid. Er zit niet zoveel tussen de preamp-trap en de mixer trap. ff de scope erbij en hij kan het zo vinden. V2 lijkt kwa instelling prima. En ik neem aan (gevaarlijk) dat ie V1 en V2 als eens verwisseld heeft.

cluseau
22 november 2009, 20:19
Frans,

Al zou die reverb helemaal einde oefening zijn, via de 10 pf en 3M3 zou het dry signaal gewoon erdoor moeten komen.

Its a long shot daar heb je gelijk in Nico maar ik zou t ook niet zo gauw weten en zoek naar iets stom eenvoudigs. Tenslotte is het een grote vermeerdering en eenvoudig te bypassen. Waarschijnlijk ergens een onderbreking in het signaalpad. Zoveel zit er niet meer om te onderzoeken. Ik zag later dat een scope voor handen is, daar maar even mee stoeien dan.

Frans.

blindmouse
22 november 2009, 21:02
Het is overdreven te stellen dat ik al mijn 12AX7 buizen heb geprobeerd in de V2 positie. Maar de buis is het niet. Dat kun je van mij aannemen. Overigens; hartelijk dank voor alle input. Ik zal die Twin volledig aan de praat krijgen!!

cluseau
23 november 2009, 08:15
.....de buis is het niet. Dat kun je van mij aannemen......

Klinkt aannemelijk dat het buisje oke is.

Wel in een ander topic van jouw gelezen dat deze amp een puinhoop (is?) was, met name het vibrato kanaal. Waarschijnlijk heb je gewoon iets over het hoofd gezien en zit er ergens een verkeerd component of misschien ontbreekt het wel? De beste methode lijkt me een toonfiets 150mV 1kHz aan de ingang en dan volgen met de scope. Kan niet zo moeilijk zijn met zo'n toegankelijk board.

Frans.

blindmouse
23 november 2009, 10:52
Inderdaad. Het is de Twin die als 'sloper' op marktplaats werd aangeboden. De kast heb ik weer in bijna nieuwstaat. Zelfs het zwartgeverfde speakerdoek sparkled weer. Ik heb het circuit teruggebracht naar origineel. Hiervoor heb ik chassisfoto's en een layout!! gedownload. Ook heb ik het chassis van een iets latere Twin (met de hum balance) er bij gehouden. Volgens mij zit alles op de goede plek. Een foutje is natuurlijk snel gemaakt, vooral als je merkt dat die zeventiger jaren circuits aan constante verandering onderhevig ware.n

cluseau
23 november 2009, 11:01
.....Een foutje is natuurlijk snel gemaakt, vooral als je merkt dat die zeventiger jaren circuits aan constante verandering onderhevig ware.n.....
Mooi, ff signaaltje volgen dus.

Frans.

blindmouse
23 november 2009, 22:34
Jawel, het vibratokanaal is tot leven gekomen. Loud and clear. Met de scope (en de onmisbare hulp van mijn amp-maat) het signaal gevolgd tot het verdween. Bleek pin 7 van V4 verbonden te zijn met de 100K en de .1 cap. Ik had al eerder gemerkt dat de 100K daar in de mega ohms mat, maar kon daar geen verklaring voor vinden. Toen bleek dat het signaal daar verdween was het een kwestie van elimineren en kwamen we op de draad uit die pin 7 van V4 verbond met de 100K. Wel vibrato (de pinnen die daar eerder 0 VDC aangaven, gaven bij aangesloten voetschakelaar de normale waarden), maar nog geen reverb. Ook dat zal goedkomen. Weer iets geleerd. Heren, dank

nico verduin
24 november 2009, 07:54
Jawel, het vibratokanaal is tot leven gekomen. Loud and clear. Met de scope (en de onmisbare hulp van mijn amp-maat) het signaal gevolgd tot het verdween. Bleek pin 7 van V4 verbonden te zijn met de 100K en de .1 cap. Ik had al eerder gemerkt dat de 100K daar in de mega ohms mat, maar kon daar geen verklaring voor vinden. Toen bleek dat het signaal daar verdween was het een kwestie van elimineren en kwamen we op de draad uit die pin 7 van V4 verbond met de 100K. Wel vibrato (de pinnen die daar eerder 0 VDC aangaven, gaven bij aangesloten voetschakelaar de normale waarden), maar nog geen reverb. Ook dat zal goedkomen. Weer iets geleerd. Heren, dankZo zie je maar weer waar een scope goed voor is.
Gefeliciteerd

blindmouse
24 november 2009, 21:37
Waarom komen zaken die je allang weet soms zo moeizaam naar boven??? Jawel, de reverb doet het ook weer. Oorzaak van het falen?? Gecorrodeerde in- en output. Het eerste waarnaar je kijkt als je de reverbbuizen hebt gecontroleerd. Maar goed 'de Sloper' zoals ik de Twin al liefkozend noem, staat weer op zijn benen!!!