PDA

View Full Version : gesloten box opnamen



Thiez
21 november 2009, 19:30
Ik heb op internet welleens foto's gezien van een gesloten box met alleen 1 speaker en ruimte om een mic te plaatsen. Kistje dicht en je versterker kan zo ver open als nodig is om er een gave buizenscheur uit te halen.

Ik weet niet precies hoe zoiets heet en wist dus ook niet goed waar ik op moest zoeken hier dus vandaar dat ik nieuw topic aan gemaakt heb. Als er topics over zijn is een verwijzing of verplaatsing altijd goed.

Zijn er mensen die met dergelijke opnamentechniek ervaring hebben?

Ries89
22 november 2009, 03:24
In studio Moskou in Utrecht word dit veel gebruikt. Ik heb er de praktijk lessen van mijn opleiding, en ga over een paar weken ervaren hoe het klinkt. Bij de snelle demonstratie die we gehad hebben leek het in ieder geval goed te werken. De technica daar is er erg tevreden mee.

Je moet wel beseffen dat zo'n kabine niet al het geluid tegenhoud. Om geluid te isoleren heb je massa en ontkoppeling nodig. Gebruikt dus materialen met een hoge dichtheid. Er is hier al veel over geschreven welke materialen veel gebruikt worden. Zorg ook dat de kabine geen fysiek contact met de vloer/wanden maakt, bijvoorbeeld met rubber/vilt/schuim. De binnenkant bekleden met schuim, zodat de microfoon geen reflekties oppakt. Met een gitaar kabinet zou een cm of 6 a 8 goed moeten zijn.

berolios
22 november 2009, 10:46
Ik gebruik ook vaak een aparte cabine voor gitaar amp(s), afhankelijk van wat ik opneem, een stuk meer controle is het gevolg.

Thiez
22 november 2009, 10:54
wij willen graag op gaan nemen in repetitie ruimte en hier hebben we dus geen aparte ruimte. Daarom leek zo een gesloten box mij wel een uitkomt. Met aan de ene kant gewoon de afmetingen van een 1x12 cab met speaker en andere kant een geisoleerde ruimte voor de mic.

Waar kan ik het beste op zoeken om zoiets te vinden? hoe noem je zo een box?

Btw Ries89 hoe bevalt sound education? Ik zou deze opleiding samen met vriend van me gaan doen maar is uiteindelijk niet door gegaan. Is het beetje leuke opleiding enzo? en bekwaam ook voor mensen van onze leeftijd (er vanuitgaande dat 89 je geboortejaar is)

harrie-beton
22 november 2009, 11:10
Ik heb alleen maar vragen..
Waarom wil je geen gitaar op de drum sporen? Ga je de gitaar later overdoen? Kan de drummer spelen zonder dat hij een gitaar hoort? Hoe doe je de bas dan? Dat is vaak nog meer overspraak dan gitaar.

Thiez
22 november 2009, 11:27
Ik heb alleen maar vragen..
Waarom wil je geen gitaar op de drum sporen? Ga je de gitaar later overdoen? Kan de drummer spelen zonder dat hij een gitaar hoort? Hoe doe je de bas dan? Dat is vaak nog meer overspraak dan gitaar.

Zijn dit vragen aan mij of in het algemeen?
Zo ja begrijp ik deel van je vragen niet. Ik heb niks gezegd over gitaar op drumspoor en wij nemen altijd alles los op. Eerst maken we een track met zijn alle als guide. (we hebben geen kliktrack maar dit willen we ook wel gaan proberen). en dan nemen we alle sporen los op. De bass is geen buizenversterker dus die hoeft niet persee helemaal vol open.
Dit is de reden dat we zo een kist nog wel interessant vinden misschien zodat je je buizenbak vol open kan draaien en toch nog fatsoenlijk in de ruimte kan staan.

Han S
22 november 2009, 12:29
Wel eens gehoord van een powersoak? En what about akoestiek?

Zo'n kist lijkt me alleen nuttig als je in een rijtjeshuis moet opnemen en de buren te vriend wilt houden, verder zie ik geen enkel nut. Ik neem ook alles los van elkaar op als het gewenst is maar wel terwijl de hele band tegelijk speelt.

skabouter
22 november 2009, 12:43
toch zie je dergelijke kasten wel in studio`s.... maarja, als je gescheiden ruimtes hebt zie ik het echte nut ook niet direct. En ik kan me altijd moeilijk voorstellen dat het goed klinkt IN zo`n kast.

ben wel benieuwd naar een duidelijk luisterfragment

Roman
22 november 2009, 12:58
Ik heb idd ook 2 van die kisten gemaakt, werkt qua isolatie best prima. Voor de akoestiek, ofwel de omgeving, zoals Han al opmerkte, is het niet geweldig. Tenzij je van een hele droge mid-range gitaar klank houdt, wat op zicht prima kan zijn. Je kunt digitaal tegenwoordig geweldige akoestiek "faken" maar het weegt niet op tegen the real thing.

Ik gebruik het vaak voor een guid-track voor de drummer/bassist als de band niet live wil inspelen (wat vaak voorkomt). Tevens neem ik, zeker in dat geval, de gitaar via DI direct (clean) op zodat ik het later eventueel ook kan re-ampen. Een guide-track heeft vaak meer "leven" doordat er live wordt meegespeelt. Tenzij het ECHT een guide is (gewoon om de drummer te laten weten waar men zit in de song ofzo) en men sloppy speelt.

Je zit, zo'n box kan erg fijn zijn. Afhankelijk van je doel.

Han S
22 november 2009, 13:27
Het gitaargeluid wordt voor een belangrijk gedeelte ook bepaald door de terugkoppeling van de speaker op het instrument, zeker bij distortion is dit belangrijk. Je sologeluid zal heel anders zijn als je hem met een DI inspeelt en re-amped. Gitaristen zijn vaak mierenneukers als het over hun 'tone' gaat en die is wel vertrokken met die kist.

Ik gelukkig ruimte zat en als een gitarist zijn solo later inspeelt staat hij voor zijn stack, met de muziek op een paar flinke wedge monitoren en als dat hard moet dan gaat dat ook hard, zo hard dat ik blij ben dat ik er vier ramen tussen heb zitten.

Overspraak? Who cares?

bert k
22 november 2009, 13:35
Als het er om gaat dat je gitaar oncomfortabel hard staat tijdens het opnemen kan je ook gewoon een paar oordoppen indoen.

Die kasten lijken me wel een uitkomst bij life gebruik in kleine zaaltjes.

Ries89
22 november 2009, 17:50
Ik stuur je even een pm over sound education :). Past niet echt in het topic verder.

Thiez
22 november 2009, 18:27
Ik wil hem zeker gaan bouwen voor thuis opnamens te maken maar als hij geluid enzo goed bevalt word het misschien ook zeker wel een opname mogelijkheid voor repetitie. Ben zowizo altijd benieuwd naar verschilende mogelijkheden en dan gewoon te kijken wat mij het beste bevalt.

Als ik zo een kist maak wil ik de speakerhelft dezelfde afmetingen nemen als een 1x12 cabinet. Maar voor de andere ruimte is daar een bepaalde maat voor nodig? Of is het genoeg als er een mic inpast en verder niks?

Ries89
22 november 2009, 21:16
Ik denk dat het zoizo beter klinkt als je gewoon 1 ruimte maakt, waar je 1x12 en de microfoon ingaan. Met een zo klein mogelijk gat met een prop stof erin voor de kabels. Anders de kabels door een akoestisch labyrint halen.

Je wilt de binnenkant zo dempend mogelijk maken, als je geen reflekties van de binnenkant meer hebt maken de afmetingen niet uit. Krijg je nog wel relfekties dan plaats je je microfoon in een kamfilter en klinkt het buiten de kabine beter.

Thiez
22 november 2009, 21:28
met 2 ruimte bedoel ik de ruimte van de speaker en de ruimte van de mic gescheiden door de baffle van speaker zeg maar.

berolios
22 november 2009, 22:11
ow, ik had de vraag niet helemaal juist geinterpreteerd hoor ik... dacht dat het over een aparte ruimte ging voor de cabs, niet om een iso-box (zo noem je die krengen)

Ik heb live wel eens met een soort van iso-box gewerkt waar een AC 30 in een oversized flightcase gemonteerd was met daarin geluiddempend schuim. Dat werkte redelijk goed, gaf in ieder geval veel controle. Die amp stond trouwens niet op standje oorlog, maar wel lekker aan zeg maar.

Verder een discussie waar ik weinig aan bij kan dragen vrees ik. Of het werkt, hoor je snel genoeg, toch? Succes ermee!

Han S
22 november 2009, 22:39
Je moet je ook realiseren dat het voor een groot deel beleving is. Als je de boel flink laat blazen heb je uiteraard meer feedback op je instrument, maar voor de rest klinkt het alleen in je beleving een stuk bruter dan wanneer het zacht staat. Maar zet je er een goede microfoon voor en dan de versterker een stuk zachter en je gaat met ddie microfoon en preamp naar een flinke eindversterker een luidsprekers die echt hard kunnen en je dzet dat op een flink volume, dan zul je merken dat je geluid nog altijd bruut is terwijl je gitaarversterker in feite zacht staat.

En als je een isobox gebruikt valt de feedback op je instrument ook weg, dus eigenlijk schiet je er niet zo veel mee op. Als je thuis opneemt en niet hard kan is dat niet eens een probleem dus. En als je een versterker hebt die echt op zijn smoel moet hebben is een powersoak misschien eenvoudiger, moet ie ook heel hard voor werken. Uiteindelijk is er wel verschil want een speaker die warm wordt gaat ook anders klinken, maar het verschil is niet bepaald enorm.

Thiez
23 november 2009, 11:08
ok bedankt voor de reacties!

TIMBER
24 november 2009, 09:17
Heb zelf ook zo’n ding gebouwd en werkt op zich prima, maar moet ook bekennen dat het geluid nu zo droog klinkt dat mijn POD er niet veel meer voor onder doet. Dus uiteindelijk gebruik ik nu meer de POD dan die kast voor thuisopnamen. Maar beiden halen het niet bij mijn amp in de oefenruimte met een mic ervoor.