PDA

View Full Version : Fender Jazz: Higway1 of "echt" USA?



fredv
21 november 2009, 17:42
Ik ben op zoek naar een 2e hands USA Fender Jazz Bas. En om het moeilijk te maken: wit (maakt niet uit welke versie) of Daphne Blue (als die al bestaat...). Liefst een versie uit de jaren 90 of begin 2000-2005. Heb jaren geleden diverse jazz-bassen uitgeprobeerd, en kwam altijd bij de duurste uit (damn!), oftewel: origineel USA uit.

(Japans jaren 80 -incl Squier- is ook OK, maar moeilijk te vinden). En ik wil absoluut geen zwarte of rode bas; sunburst evt OK.

In ieder geval: ik ben dus aan het rondzoeken, maar: ik zag dat zowel Highway1 als originele USA bassen vanaf 2000 serial nummers beginnend met Z hebben (klopt dat?). Als ik het goed heb, is het verschil te zien aan de lak: Highway1 zijn doffer, toch?

In de winkel kun je div bassen uitproberen, en luisteren/voelen welke het beste speelt. Bij de meeste particulieren kan dat echter niet, dus is het extra opletten.

Mijn vraag is dus: wie kan me vertellen waar ik op moet letten om zeker te zijn dat ik een Made in USA Jazz Bas heb (de dure versies), en niet een Higway one o.i.d.?

Mr.Fingers
21 november 2009, 18:26
Staar je niet blind op het "Made in USA"-label, je betaalt daar veel voor, zonder die daar beter door speelt... een "classic '60" of "classic '70" uit mexico is goedkoper dan een HW1, gemaakt met dezelfde onderdelen als een "American Vintage" van 1800€ en speelt er qua feel & sound vlotjes een USA standard uit.

Waar je op moet letten

serienummer met een Z inderdaad, op de potmeters (dat moeten vrij grote potmeters zijn, niet van die kleine japanse ALPHA dingetjes). Barcodes in de cavities,... HW1 is doffer, omdat die met 1 dunne (nitro) laklaag gelakt zijn, slijt ontzettend snel.

Bernd Veenema
21 november 2009, 18:52
Tja.. Of gewoon een Squier JV Jazz bas uit de begin jaren '80.
Ik heb gister op aanraden van Mr. Fingers een Squier JV Precision gekocht uit 1982 en dat ding is helemaal super! Ik geloof niet dat ik nu zo bang hoef te zijn voor een vergelijking met een moderne Amerikaanse Precision.

yhcmarc
21 november 2009, 18:53
Ik heb zelf een HW1, vond die destijds een stuk beter klinken en spelen dan de 2x zo dure USA standard. Later is er een keer een pickup stuk gegaan (vraag me niet hoe, maar de koperwikkeling was gebroken en dus redelijk einde verhaal). Ik heb er vervolgens een set Fender CS 60's in gezet en die klinken echt fantastisch. De HW1 is echt een heerlijke bas en ik heb er al heel wat versleten door de jaren heen, Fenders, Gibson, Ibanez en meer. Dit is de bas die ik vooralsnog het langst van allen in gebruik heb, superfijn ding.

Shaggy
23 november 2009, 05:26
Niet al te lang geleden probeerde ik ook de JB uit van verschillende prijsklasse, maar vond de usa deluxe toch duidelijk beter klinken dan de rest, mex en squier etc. Denk aan helderder diepere knor. Er kwam meteen een glimlach, dit is de sound .. maar niet de prijs :(