PDA

View Full Version : Jig voor radiussen van toets of frets??



knarf
21 november 2009, 15:28
Heeft er soms iemand een goeie, eenvoudige opstelling om het radiussen van een toets of het levelen van frets perfect te doen? Ik zie er wat tegenop om het met een radius blok gewoon uit de losse hand te doen; als je nl. je radius blok niet mooi recht over de hals laat gaan, krijg je een ongewenste "compound" radius, toch?

Ik zat te denken aan 2 rechte geleiders waartussen ik het blok over de toets beweeg, met de hals dan mooi in het midden gecentreerd, maar dit blijft ook allemaal maar "op het zicht"...

barno
21 november 2009, 15:34
toets vastlijmen met dubbelkleef en een geleider klemmen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/THINKINGBASS28.jpg

knarf
21 november 2009, 19:03
bedankt voor het antwoord, barno!

Ik dacht ook al aan zoiets, maar met een afgewerkte hals (levelen vd frets) lijkt het me toch iets minder eenvoudig; de kop zit wat in de weg en je hebt geen middellijn meer om op te centreren. Maar ik probeer het eens.

barno
21 november 2009, 19:38
frets levelen doe ik met een vijl, geen geleiding nodig. het is trouwens niet zo tricky om met radius blok te werken zonder geleiding (doe ik tegenwoordig), vergt gewoon wat oefening en concentratie.

ziekdier
21 november 2009, 22:19
Heeft er soms iemand een goeie, eenvoudige opstelling om het radiussen van een toets of het levelen van frets perfect te doen? Ik zie er wat tegenop om het met een radius blok gewoon uit de losse hand te doen; als je nl. je radius blok niet mooi recht over de hals laat gaan, krijg je een ongewenste "compound" radius, toch?

Ik zat te denken aan 2 rechte geleiders waartussen ik het blok over de toets beweeg, met de hals dan mooi in het midden gecentreerd, maar dit blijft ook allemaal maar "op het zicht"...

is het niet gewoon zo dat je met een radius blok altijd de goede radius schuurt? als je het blok toch gewoon goed plat houdt dan kan het toch niet fout gaan?

ik heb tot nu toe geen fretboard van vlak naar 12"radius geschuurd, maar wel de inlays en daarbij heb ik ook de hele toets moeten doen. uiteraard eerst alleen de inlays maar je neemt toch altijd een beetje toets mee....

please correct me if I'm wrong...

@je

gengar
21 november 2009, 22:31
met een radiusblok werkt prima, en door de radius geleidt de blok zich als het ware zelf en hoef je niet echt bang te zijn voor een compound radius of zo. Wat je wel nog steeds hebt met deze lente radiusblokken is dat je op moet letten dat je de toets wel vlak houdt in de lengterichting.
Ik heb daarom een aluminium radiusjig die bijna de volledige lengte van de toets beslaat en daarmee wordt dit voorkomen.

knarf
23 november 2009, 00:40
Vroeger gebruikte ik ook gewoon een waterpas en schuurpapier om de frets te levelen maar echt tevreden was ik nooit met het resultaat. Ik heb de indruk dat het (bij mij toch) niet zo accuraat werkt, iets dat bij flink benden aan het licht komt... Vandaar een andere aanpak.

Of het radius blok toch niet een beetje schuin kan gaan ben ik niet zo zeker van. Veel zal het niet zijn maar de uiteindjes van de frets kunnen er missch wel een fractie teveel door afgeschuind worden.

Ik heb barno's methode van hierboven gebruikt vandaag met op het eerste zicht een mooi resultaat. Het vervelende is dat je pas echt weet of je een goeie job hebt gedaan wanneer de hals op de gitaar zit en je begint te spelen...

Van Dattum
23 november 2009, 09:16
Bij het radiussen van een toets uit "de losse hand" met een radiusblok moet je wel heel regelmatig controleren of de toets gelijkmatig wordt afgeschuurd. Het is me 1 keer overkomen dat ik teveel "hing" op de rechterkant bij de hiel. Daardoor was de toets daar ruim 2 mm lager.... Daaag hals....... Overkomt je maar 1 keer......

Frets levellen doe ik heel simpel, maar wel altijd met goed resultaat:
Hals helemaal vlak zetten met de trussrod, een stuk MDF van 18 mm dik, 50 cm lag en 10 cm breed beplakken met korrel 400 schuurpapier en de bovenkant van de frets zwartmaken met een viltstift. Vervolgens leg ik mijn hele onderarm op het MDF en maak ik 8-vormige bewegingen over de frets met een gelijkmatige, lichte druk. Als de bovenkanten van de frets allemaal weer een blank streepje vertonen zijn ze even hoog. Netjes crownen en polijsten en klaar! Wel weer heel regelmatig controleren!

Hedge
23 november 2009, 11:07
Ik schuur op het oog. Waar ik voor zorg is dat de "baan" die nog recht is in het midden blijft (of te wel dat ik aan twee kanten gelijk wegschuur).
Nadat de toets op de hals zit, radius ik nog voor een tweede keer om om een en ander goed vlak te krijgen, dan gaan de fretten er pas in. Ik heb 1 keer eerst gefret en toen gelijmd, maar dat is me slecht bevallen.

Vlakken van de fretten doe ik met een alu-vierkant pijp van 15*15 mm met schuurpapier daarop. Daarmee maak ik de beschreven 8-jes. Werkt prima.

gengar
23 november 2009, 12:19
de meesten zullen eerst lijmen en dan fretten, maar Mario Proulx (canadees volgens mij) die een heel gerespecteerde bouwer is met heel veel kennis is er voor om eerst te fretten, dan nogmaals onderkant van toets te vlakken en dan te lijmen, zodat er een 100procent vlakke toets zonder spanning erin overblijft om te lijmen. Maar goed, 9 van de 10 zullen eerst lijmen en fretten.
Er zijn inderdaad veel methodes en er zijn veel dingen waar je op moet letten en in de gaten moet houden, maar als dat niet zo was dan kan ook iedereen het zelf en dan zou niemand zijn gitaar meer naar ons brengen en dan verdienen we geen geld om gereedschap te kopen en hout en dan worden we ongelukkig. :(

Divine
25 november 2009, 17:40
Misschien totaal off-topic, maar ik vraag het toch maar even aangezien het prima in dit topic past. Ik heb een gitaar waarbij de frets erg 'dof' eruit zien en het metaal een klein beetje een andere kleur heeft op sommige frets. Zorgt het polijsten van de frets voor een betere sound/tone of is het enkel cosmetisch?

gengar
25 november 2009, 18:05
absoluut! betere toon, langere sustain. Frets moeten spiegelen, zelfs op nieuwe gitaren zouden ze vaak al een behandeling kunnen gebruiken. ik heb van de week bij 4 nieuwe gitaren vanaf ongeveer de 12e fret moeten vlakken en je ziet duidelijk een verschil met de andere fretten die er dof uit terwijl het splinternieuwe gitaren zijn.

Divine
25 november 2009, 18:18
Dank gengar! Mooi om te horen, ik heb mijn nieuwe strat net bij de gitaarreparateur gebracht om naast een afstelbeurt ook de frets te laten polijsten. De gitaar is splinternieuw, maar inderdaad de frets waren vrij dof!

knarf
27 november 2009, 12:18
absoluut! betere toon, langere sustain.

Ik had niet gedacht dat het verschil echt hoorbaar zou zijn! Zijn er nog mensen die deze ervaring hebben?

Johannes
27 november 2009, 13:02
Voor mij maken goed gepolijste fretten ook een wereld van verschil.
Even opgesomt:

- De hals voelt beter aan
- de snaren glijden beter over de frets (geen gekras/bijgeluiden bij benden)
- er komt minder viezigheid vanaf, de hals, snaren én je vingers blijven schoon
- sustain en klank van de snaren zal ook beter zijn, hoewel ik dat nog nooit zo direct gehoord heb, bij het polijsten van de frets vervang ik ook meteen de snaren :)

gengar
27 november 2009, 14:43
betere toon is natuurlijk subjectief afhankelijk van wat je beter vindt maar er is verschil.
Vorige week heb ik een fender nek gedaan en die jongen wilde dat omdat de fretten dan gladder, sneller aanvoelden. Ik had niks gezegd over toon, maar hij kwam terug met de opmerking dat de sustain hardstikke was toegenomen. Daarbij is het ook heel erg belangrijk om fretten weer fatsoenlijk te crownen na het vlakken, dit wordt nogal eens niet goed gedaan. Een vlakke fret voelt misschien wel fijn, net als superjumbo frets voor sommigen maar dit brengt wel nadelen met zich mee, bijvoorbeeld zuiverheid. Is natuurlijk ook logisch omdat de snaar op een plat vlak ligt ipv een hele dunne lijn.
Om deze reden gebruiken sommige bouwers liever de oude, dunne frets.

Fern
3 december 2009, 20:19
Hoi,

Nog even over het schuren van de toets:

Ik schuur eerst met een radiusblok de ronding, zo recht mogelijk.
Goeie foto Barno!

Daarna schuur ik met een lange rij (ik gebruik de stalen blokken van Stew-Mac) met schuurpapier, en schuur in de lengte richting, op zo'n manier als de snaren lopen. (dus niet paralle banen, maar een beetje taps)

Een toets eerst inkrassen met een zacht wit potlood geeft je goed zicht op wat je doet.

Daarna controleer ik de toets met een rechte lineaal op oneffenheden.

Als je veel moet schuren met een rij, dan kun je daarna nog een keer met een radiusblok schuren, en daarna weer met een rij.

Met kleine schuurblokken kun je dan bijvoorbeeld na de 15e fret nog een stukje extra schuren als je wilt.

En dan kort over frets afwerken:
Frets moeten goed gecrowned zijn, en gepolijst, anders is het fretwerk niet goed gedaan!

Succes!
Fern

knarf
4 december 2009, 14:15
Hallo Fern,

Waarom schuur je na de radiusblok nog eens met een rij? Zo heb je toch kans dat je de radius (een beetje) naar de haaien helpt? Of is er een specifieke reden voor?

En waarom nog een beetje schuren na de 15e fret?

Fern
4 december 2009, 17:14
Hoi Knarf,

Het is voor mij belangerijker om een rechte hals te hebben dan een mooie radius met hobbels. De reguliere radiusblokken zijn vrij kort, en zo schuur je snel hol of bol.

Bovendien meet ik van tijd tot tijd de radius over de hals met een mal.

Je kunt ook als laatste nog een paar slagen geven met fijner schuurpapier, met een radiusblok.

Als je geld over hebt, kun je bij Stew-Mac ookk mooie radiusblokken van aluminium kopen, met een grotere lengte.

Verder controleer ik altijd of de radius van de toets klopt met de radius van de desbetreffende brug. Je kunt dan makkelijk een beetje compenseren door de zadels een beetje aan te passen.

Dan ietsje wegvlakken vanaf de 15e geeft de snaren in sommige gevallen iets meer ruimte zonder te ratelen. Zeker nuttig bij een lage actie.
Maar het gaat om halve milimeters.


Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander?

Groet,
Fern

gengar
4 december 2009, 18:57
er is wel een kanttekening te plaatsen bij de radius van de brug. Ten eerste weet je niet of het een originele brug is en daarmee de originele radius en ten tweede wordt er vaak een radius toegepast die net iets groter is dan de radius van de toets. Als je dan van de brug uitgaat zou je een te vlakke toets gaan maken. Ik ben er voor om met een mal te werken, een 12' radius blijft 12 inch en ik maak de topkam en zadel dan gelijk of net een fractie vlakker.
Fern heeft een goed punt mbt de fretbuzz op de tong. Als er iets is wat ik het meeste tegenkom bij fretbuzz dan is het wel dat de tong niet vlak is of zelfs een beetje wegvalt wat ook prima is. Dus wat Fern hier beschrijft dat doe ik meestal ook, vanaf ongeveer de 12e fret zorgen dat die toets goed vlak wegloopt. Het is ongelooflijk hoeveel gitaren dit helemaal verkeerd hebben, waar de relief een constante boog vormt van de eerste tot de laatste fret en daarmee onvermijdelijke fretbuzz geeft bovenop de hals. Ik heb op het moment een Fender bas en die heeft dit ook, met 6/64 actie op de 17e fret, wat fabrieksatandaard is maar naar mijn mening te hoog, is er nog fretbuzz. Enige echte oplossing is om de fretten te verwijderen en de toets te vlakken. Echt waardeloos.

Fern
4 december 2009, 19:04
er is wel een kanttekening te plaatsen bij de radius van de brug. Ten eerste weet je niet of het een originele brug is en daarmee de originele radius en ten tweede wordt er vaak een radius toegepast die net iets groter is dan de radius van de toets. Als je dan van de brug uitgaat zou je een te vlakke toets gaan maken. Ik ben er voor om met een mal te werken, een 12' radius blijft 12 inch en ik maak de topkam en zadel dan gelijk of net een fractie vlakker.

Brug: je hebt gelijk dat je iets vlakker wilt dan de toets. i.e.g. controleer ik alles met een radius mal. Als laatste pas ik dan eventueel de brug aan, wat makkelijker werkt dan je vlakwerk aanpassen. Maar dat is mijn methode.

Topkam: na het fretwerk plaats ik een topkam en neem de radius van de frets over met een platgeslepen potlood. Oud truckje, werkt perfect.

Groet,
Fern

gengar
4 december 2009, 21:53
inderdaad, helemaal eens, misschien had ik het niet goed begrepen wat je bedoelde initieel.