PDA

View Full Version : Tweedehands Cubase en Dongle



David1223
21 november 2009, 13:05
Ik kan tweedehands Cubase vijf kopen zonder dongle.
Maar wat ik me afvraag is, werkt dit? Als hij het al geinstalleerd en gebruikt heeft, kan ik het bij mij dan nog wel draaien? En hoe zit dat precies met die dongle? Waar is die voor? Die moet ik dan los kopen.

Alvast Bedankt!

yhcmarc
21 november 2009, 13:21
Is er echt een specifieke reden dat je cubase nodig hebt? Anders zou ik zeker eens Reaper uitchecken. Ik ben na lang cubase/nuendo gebruikt te hebben sinds kort overgestapt. Reaper werkt sneller, prettiger en ze hebben een veel beter en eerlijker business model.

http://www.reaper.fm/

David1223
21 november 2009, 13:28
OK, ik zal daar een naar kijken.

Maar de vraag was dus of ik van iemand anders een gebruikt cubase pakket kan kopen en het dan kan gebruiken als ik zelf een dongle koop.

yhcmarc
21 november 2009, 13:42
het lijkt me wel ja.

David1223
21 november 2009, 13:43
Maar is dit niet wat dom van Steinberg? Dan kan iedereen maar Cubase kopieren en van elkaar overkopen zolang ze maar een Dongle van 20 euro kopen :dontgeti:

yhcmarc
21 november 2009, 14:18
daar zit wat in, maar aan de andere kant, als je dongel kapot is zit je met een stuk software van 600 (of meer) euro waar je niks meer mee kan.

David1223
21 november 2009, 14:28
Dus jij zegt dat als ik een tweedehands cubase pakket koop wat diegene al geregistreerd heeft en gebruikt heeft. Dat ik dat gewoon kan gebruiken als ik zelf een dongel koop?

En hoe zit het met iemand die zijn Cubase verkoopt omdat hij heeft heeft ge-upgrade naar de nieuwste versie?

MjS
21 november 2009, 14:38
Mail ze anders even. Volgens mij moet de verkopen zijn license naar jouw transferen. Of in ieder geval vrijgeven.

David1223
21 november 2009, 14:40
Maar als ze dat doen, waar is dan die dongle nog goed voor?

yhcmarc
21 november 2009, 14:51
Ik heb geen idee, maar dit soort idioterie is voor mij al een reden om het uberhaubt niet te kopen, vandaar ook de overstap naar Reaper. Gratis voor thuisgebruik, voor de hobby studio die niet meer dan $20.000 per jaar verdient met Reaper betaal je $60 en heb je een levenslange licentie + upgrades, kom je boven de $20.000, dan betaal je $225. Lijkt me al met al een stuk schappelijker en eerlijker bedrijfsbeleid dan wat bedrijven als Steinberg en Pro tools doen en vragen.

David1223
21 november 2009, 15:23
OK maar ik snap nog steeds niet hoe het nou zit met die dongle :dontgeti: Hoe werkt dat nou?
Volgens mij lees ik hier: https://www.steinberg.net/en/support/knowledgebase_new/free_articles/kb_show/usb-elicenser-details-tips-and-troubleshooting/kb_back/2020.html

Dat die dongle alleen maar is om het programma ook op andere computers te kunnen gebruiken?

En als je bijvoorbeeld hier: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/10488.html
die key koopt, zit daar dan al een code op?

glennshred
21 november 2009, 17:39
Maar als ze dat doen, waar is dan die dongle nog goed voor?

Die dongle is je license, om de licence binnenin te activeren heb je de
activatiecode nodig die bij elke cubase software zit. Daarna zal die software
draaien.

Natuurlijk is die usb key al geactiveerd van de vorige eigenaar, en als
je de software koopt zonder dongle zou ik je niet aanraden een andere
usb key te kopen, ik denk niet dat daar code bijzit..

Ik weet het niet zeker maar heb wel een voorstel, waarom koop je niet
de essential 4 of 5.. zijn spotgoedkoop en alles zit er bij van usb key tot
avtivatiecode. ;)

Groetjes
glenn

David1223
21 november 2009, 18:04
Die dongle is je license, om de licence binnenin te activeren heb je de
activatiecode nodig die bij elke cubase software zit. Daarna zal die software
draaien.

Natuurlijk is die usb key al geactiveerd van de vorige eigenaar, en als
je de software koopt zonder dongle zou ik je niet aanraden een andere
usb key te kopen, ik denk niet dat daar code bijzit..

Ik weet het niet zeker maar heb wel een voorstel, waarom koop je niet
de essential 4 of 5.. zijn spotgoedkoop en alles zit er bij van usb key tot
avtivatiecode. ;)

Groetjes
glenn

Ja maar die hebben toch echt veel minder functies.
Ik kan Cubase 5 (met activatiecode) nu kopen voor €150,- Is dat een goede deal?

glennshred
21 november 2009, 19:42
Ja maar die hebben toch echt veel minder functies.
Ik kan Cubase 5 (met activatiecode) nu kopen voor €150,- Is dat een goede deal?


Als je het voor die prijs kan kopen met code dan zou ik er wel voor gaan..
T'enigste wat je dan nog moet doen is de usb key (dongle) kopen.

ééns je alles hebt en de software gaat installeren zal hij wel zeggen wat
je moet doen (cubase 5)..

Als hij vraagt om de usb key (dongle) in te steken en de activatie code in
te voeren zou het daarna allemaal moeten werken, is dat niet dan zal de
vorige eigenaar waarschijnlijk zijn activatie moeten annuleren, alhoewel
ik weet het niet, maar je hebt zeker een goede deal :)

Succes

David1223
21 november 2009, 19:56
Die verkoper is toch een beetje verdacht bezig...
Zegt dat ie een DVD als dongle heeft en dat anderen aan wie hij het ook verkocht heeft heel tevreden waren.

Hij stuurt ook verdacht veel mailtjes.
Mag ik de advertentie hier posten?

glennshred
21 november 2009, 20:10
Die verkoper is toch een beetje verdacht bezig...
Zegt dat ie een DVD als dongle heeft en dat anderen aan wie hij het ook verkocht heeft heel tevreden waren.

Hij stuurt ook verdacht veel mailtjes.
Mag ik de advertentie hier posten?


Weet ik niet, stuur het anders ééns naar men mailbox hier.. ik denk dat het
ook een verdacht zaakje is: een dvd als dongle kan normaal niet dan zal hij
wel illegaal bezig zijn.

Pas toch maar op!

bert k
21 november 2009, 20:46
Klinkt aardig verdacht. Ik heb zelf ooit een gekraakte Cubase gehad met das dongle een hulpprogrammatje, dat je eerst moest laden om Cubase in de maling te nemen. Werkte goed, maar was natuurlijk zo illegaal als de pest. Ik zou het links laten liggen.

David1223
21 november 2009, 20:56
Ik vertrouw het inderdaad ook niet. Ik denk dat ik dan maar eens moet gaan kijken naar reaper en cubase essential 5.

Die zijn beide wel een vooruitgang op de line6 versie van ableton live die ik nu heb toch?

glennshred
21 november 2009, 22:22
Ik vertrouw het inderdaad ook niet. Ik denk dat ik dan maar eens moet gaan kijken naar reaper en cubase essential 5.

Die zijn beide wel een vooruitgang op de line6 versie van ableton live die ik nu heb toch?


Heb zelf geen ervaring met reaper of ableton live maar cubase is wel héél
degelijk, ik heb zelf de essential 5 en heel tevreden mee.

Toch experimenteer wat en je zult zien wat het beste voor jou is.

edje kadetje
21 november 2009, 23:13
Ik heb geen idee, maar dit soort idioterie is voor mij al een reden om het uberhaubt niet te kopen, vandaar ook de overstap naar Reaper. Gratis voor thuisgebruik, voor de hobby studio die niet meer dan $20.000 per jaar verdient met Reaper betaal je $60 en heb je een levenslange licentie + upgrades, kom je boven de $20.000, dan betaal je $225. Lijkt me al met al een stuk schappelijker en eerlijker bedrijfsbeleid dan wat bedrijven als Steinberg en Pro tools doen en vragen.


waarom is het eerlijker om het gratis aan te bieden voor thuisgebruik dan daar geld voor vragen?

Van mij mag je natuurlijk naar reaper overstappen als zij een vergelijkbaar product goedkoper aanbieden; maar om het dan gelijk eerlijker te noemen, dat snap ik niet.