PDA

View Full Version : Het grote Gibson-update topic



Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6

Plant
11 januari 2018, 20:02
Met een beter passende headstock zou Gibson ook eens afrekenen met het steeds maar weer voortborduren op het verleden.

Nou, Gibson heeft wel al eerder een poging gedaan ;)

http://i.ebayimg.com/00/s/MzMyWDUwMA==/$T2eC16h,!y0E9s2S9Jw9BRk2oeWGV!~~48_80.JPG

http://www.sevenstring.org/threads/gibson-7-string-acoustic-worst-headstock-ever-content.237849/

Erik de Perik
11 januari 2018, 20:12
Nou, Gibson heeft wel al eerder een poging gedaan ;)

http://i.ebayimg.com/00/s/MzMyWDUwMA==/$T2eC16h,!y0E9s2S9Jw9BRk2oeWGV!~~48_80.JPG

http://www.sevenstring.org/threads/gibson-7-string-acoustic-worst-headstock-ever-content.237849/

Game Of Thrones edition.

D3nnis
13 januari 2018, 07:34
gibson goed rickenbacker? eerder gibson goes bart smit...

Goh, het is nog precies hetzelfde als 60 jaar geleden; Fender mag wel met allerlei schijtkleuren op de proppen komen, maar als Gibson het doet gaat iedereen huilen.

Ik wacht op een metallic groene heruitgave van de gibson U2! :D

jutter
14 februari 2018, 16:52
https://www.demorgen.be/economie/beroemde-gitaarmaker-gibson-in-financieel-zwaar-weer-b8701338/

mountainman
14 februari 2018, 18:33
Goh, het is nog precies hetzelfde als 60 jaar geleden; Fender mag wel met allerlei schijtkleuren op de proppen komen, maar als Gibson het doet gaat iedereen huilen.

Ik wacht op een metallic groene heruitgave van de gibson U2! :D

Deze al gezien?

http://s3.amazonaws.com/images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/Custom/Les-Paul-Custom-Boogie-Van/LPC-PSL11880_FINISHES_FAMILY.jpg

jutter
14 februari 2018, 18:54
Deze al gezien?

http://s3.amazonaws.com/images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/Custom/Les-Paul-Custom-Boogie-Van/LPC-PSL11880_FINISHES_FAMILY.jpg

Duidelijk de wanhoop nabij....

Midwolda
14 februari 2018, 18:55
:eek: M'n ouwe Studio winered/gold gaat er steeds beter uitzien.

Duhsjaak
14 februari 2018, 19:19
Sinds ze door hun onverwoestbare geloof in de Amsterdamse magie uitkijken over het IJ, is er nog niet veel memorabels bij de koffie automaat vandaan gekomen. Dat is natuurlijk omdat er tussen de onderlaag (waar de ideeën vandaan komen) en het management, die het beste met de aandeelhouders voorhebben maar verder geen idee, er dikke lagen global juristen en accountants zitten. Zo’n goed idee wordt gefilterd, door lagen van mitsdien en alsdan gehaald en wat er dan over is komt bij het management.

En het management declareert voortvarend, maar heebben geen oren of kunnen geen gitaarspelen. Maar lunchen kunne ze verdraaid goed.
Dus wat deze gitaren nog kunnenredden is een kristal heldere klank en een goede mechanische dingest. Zoals zuiver blijven, niet aanlopen, kwalitatief spullen van tenminste Wilkinson kwaliteit en


Taddaaaaaaa:


EEN FATSOENLIJKE EINDCONTROLE.
sorry dat ik effe schreeuwde. Anders horen hunnie het niet aan het andere kant van het IJ.
Kortom, ik schrijf het niet bij voorbaat af, maar ik laat mij graag door mijn oren overtuigen.

Personal note to the management:
Is er misschien een beetje marktonderzoek gedaan? Weet u echt zeker dat wij hierop zitten te wachten? Heeft een stagiair een Rietveld proberen te doen?
Is die klote kleur er makkelijk af te schuren zonder de hele gitaar loss te maken?
En dan ga (Apple Mafia ging er gaap van maken - die wisten het goed te formuleren!!) ik er van uit dat bouwkwaliteit en klank het schuren de moeite waard maken.......!

Overtuigt umij maar. Of uitroepteken desnoods.
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
14 februari 2018, 19:42
Nou, nog maar eentje dan? Gibson Les Paul Custom Ice Flame, $8.199,-.
http://s3.amazonaws.com/images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/Custom/Les-Paul-Custom-Ice-Flame/CS-ART-046_MAIN_HERO_01.jpg

Deze staat al in de grondverf, Gus.

D3nnis
14 februari 2018, 19:47
Nou, nog maar eentje dan? Gibson Les Paul Custom Ice Flame, $8.199,-.
http://s3.amazonaws.com/images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/Custom/Les-Paul-Custom-Ice-Flame/CS-ART-046_MAIN_HERO_01.jpg


Ik vind deze eigenlijk best wel te pruimen. Niet $8.199,- te pruimen, maar toch...

Brad
14 februari 2018, 20:02
Die is voor wanneer je een Les Paul mee wil nemen op een expeditie in Siberie. :D

vulvasonic
18 februari 2018, 04:37
Ik vind het juist geweldig dat ze toch iedere keer weer met nieuwe finishes komen. Het schijnt ook de nieuwe trend te zijn hè? De relics lijken plaats te maken voor aparte kleuren en 'paint jobs'. Leuk toch? Het bedrijf blijft een beleid voeren die ze naar de afgrond drijft, maar dat heeft niets te maken met hun kleurenpalet en hun keuze om beproefde modellen in een nieuw jasje te gieten met SC schakelingen en meer van die dingen. Ik juich dat zelfs toe.
Ze maken nog steeds de bekende shit en dat doen ze in verschillende prijsklassen. Allemaal goed.

Wat zeker NIET goed is, is de vaak belabberde kwaliteit (vooral bij hun solid body electrics). Dat mag natuurlijk niet. Wat ook niet goed is is de manier waarop het personeel behandeld wordt. Als je kijkt bij Martin & Co, of nog beter, bij Aristides, dan zie je dat mensen trots zijn op wat ze doen. Toch belangrijk, dunkt mij. :)

YannickH
19 februari 2018, 16:50
http://i64.tinypic.com/t883zk.jpg

guitarkid
21 februari 2018, 10:21
Ik zou het toch zonde vinden als zo'n mooi bedrijf als Gibson van de markt zou verdwijnen. En ja, ik zie het nog wel gebeuren dat een Chinese investeerder het zaakje overneemt. Maar dat zou toch voelen alsof het definitief over is. Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen dat dit staat te gebeuren.

Dan hebben we eindelijk "echte" Chinese Gibson's.... Dat wordt nog wat! :seriousf:

arjanb01
21 februari 2018, 10:36
Als je gevoelig bent voor sentiment, ja dan is het een ramp. Wil je gewoon goeie gitaren hebben, lijkt het me een uitstekende zet!

loose-fur
23 februari 2018, 15:35
https://www.tijd.be/dossier/rekenmeester/Synthesizers-schuld/9985071


Tee.

telecastermaster
23 februari 2018, 16:04
https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/roemrucht-gitaarmerk-gibson-op-rand-van-afgrond

joh@ndederde
23 februari 2018, 19:39
Tja, de schuld afschuiven op de veranderende markt is een klassieker in mismanagement. Er zijn de laatste tien jaar ook nieuwe, interessante, innoverende en goed geprijsde gitaarbouwers bijgekomen met een goede kwaliteit (al weet ik niet of die in de zwarte cijfers presteren). Simpel gezegd wil Gibson op dit moment 'Top Dollar' voor kwalitatief matige producten. Dat is op geen enkele manier recht te praten.

En de nieuwe modellen. Hate them or love them, maar als je iets nieuws wilt introduceren dan moet het mijn inziens een aantrekkelijke prijs hebben of zo drastisch anders zijn dat het de 4k rechtvaardigt. Persoonlijk vind ik het design van de Modern V best vet. Heel toepasselijk voor spacerock en hairmetal, maar die prijs....

Ach, het is ook makkelijk praten vanachter m'n toetsenbord.

MikeD
23 februari 2018, 21:04
de moderne of doom http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Designer/Gibson-USA/Zakk-Wylde-Moderne-of-Doom.aspx
vind ik leuker en kost minder dan de Modern V.. ik ga niet in details treden maar los van de ridicule prijs vind ik de Modern V op en aantal aspecten een uitglijer... en dan ben ik nota bene sedert de mid seventies een verklaarde liefhebber van Flying V's....

Eko
24 februari 2018, 10:42
Het zou ze goed doen de QC van PRS over te nemen. Geen instrument de deur uit zonder dat het 100% is. Direct uit de koffer zo het podium op kunnen. Ieder instrument zuiver en perfect spelend afleveren. Daar moeten de klanten voor naar een dealer komen. Alle andere zaken zijn overbodig.....
Als je weet hoeveel materiaalkosten er in zo’n instrument zitten dan mag je er iets voor terug verwachten. Toch?

telecastermaster
24 februari 2018, 11:30
Artikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/economie/legendarische-status-of-niet-gitaarbouwer-gibson-is-bijna-failliet~a4572942/

Brum
24 februari 2018, 11:34
Je kunt de QC wel aanpakken, maar als het probleem al bij de productie begint, heb je alleen een hoop afkeur en komt er niet veel de fabriek meer uitrollen. Lijkt er bij Gibson op dat er simpelweg flink de bezem door moet. Je kunt je niet opwerpen als het paradepaardje in gitaarland, maar aan de basis schort het al aan alle kanten. Als Gibson niet heel gauw weer dichter bij zichzelf komt als bedrijf, is het, vrees ik, heel gauw afgelopen. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat een iconisch bedrijf als Gibson niet daarvoor goeie investeerders kan vinden. Maar wellicht is het al te laat en is er al te veel schade aan dit bedrijf. En zolang Gibson het in alles zoekt, behalve 's simpelweg de bezem door de organisatie, is het sowieso snel afgelopen. Daar ben ik heel erg van overtuigd. Gibson hoeft zich niet op te werpen als enorm innovatief bedrijf, daar ligt hun kracht niet. De markt voor Gibson wil simpelweg bijv. een top of the bill Les Paul. Geen gatenkaas, kamertjes met gebakken lucht en toetsen van geperst hout, wat men doorgaans associeert met goedkoopte. Daarmee hebben ze ook in een klap een gat in de markt gecreëerd voor andere bouwers, die modellen aanbieden zoals ze ooit gebouwd werden en waardoor Gibson iconisch werd. Ze hebben heel erg hun eigen graf gegraven en steken er nog hun kop in ook.

barno
24 februari 2018, 12:05
Je kunt de QC wel aanpakken, maar als het probleem al bij de productie begint, heb je alleen een hoop afkeur en komt er niet veel de fabriek meer uitrollen. Lijkt er bij Gibson op dat er simpelweg flink de bezem door moet. Je kunt je niet opwerpen als het paradepaardje in gitaarland, maar aan de basis schort het al aan alle kanten. Als Gibson niet heel gauw weer dichter bij zichzelf komt als bedrijf, is het, vrees ik, heel gauw afgelopen. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat een iconisch bedrijf als Gibson niet daarvoor goeie investeerders kan vinden. Maar wellicht is het al te laat en is er al te veel schade aan dit bedrijf. En zolang Gibson het in alles zoekt, behalve 's simpelweg de bezem door de organisatie, is het sowieso snel afgelopen. Daar ben ik heel erg van overtuigd. Gibson hoeft zich niet op te werpen als enorm innovatief bedrijf, daar ligt hun kracht niet. De markt voor Gibson wil simpelweg bijv. een top of the bill Les Paul. Geen gatenkaas, kamertjes met gebakken lucht en toetsen van geperst hout, wat men doorgaans associeert met goedkoopte. Daarmee hebben ze ook in een klap een gat in de markt gecreëerd voor andere bouwers, die modellen aanbieden zoals ze ooit gebouwd werden en waardoor Gibson iconisch werd. Ze hebben heel erg hun eigen graf gegraven en steken er nog hun kop in ook.

Niks fout met chambered bodies en richlite toetsen, integendeel. door schaarste van licht en ecologisch verantwoord hout wordt dit een noodzaak. Voor de gibson police (een kleine minderheid die wel hard kan roepen) kunnen ze daarnaast een period correcte ri lijn aanhouden.
Het is net dat wat ik zou doen: de gitaar niet uiterlijk gaan "upgraden" met allerlei fancy gimmicks of startreck flying V's maar inzetten op de oude ontwerpen en die qua materiaal en bouwtechniek/afwerking upgraden en dan klantenovertuigen van iets wat volstrekt logisch is: met nieuwe materialen, inzichten en bouwtechnieken is het mogelijk betere gitaren te bouwen dan 50 jaar geleden.

guitarkid2
24 februari 2018, 12:38
Niks fout met chambered bodies
absoluut niet maar als je enige reden "weightrelief" is kom je al heel snel weer in de disco over houtsoorten ect terecht
Gibson laat zien door, willekeurig wat te beitelen of boren in een body dat ze ook maar wat aankloten imo
En de aankoop van krk leek me ook al niet zo slim
maja wie ben ik ?

Brum
24 februari 2018, 12:50
Niks fout met chambered bodies en richlite toetsen, integendeel. door schaarste van licht en ecologisch verantwoord hout wordt dit een noodzaak. Voor de gibson police (een kleine minderheid die wel hard kan roepen) kunnen ze daarnaast een period correcte ri lijn aanhouden.
Het is net dat wat ik zou doen: de gitaar niet uiterlijk gaan "upgraden" met allerlei fancy gimmicks of startreck flying V's maar inzetten op de oude ontwerpen en die qua materiaal en bouwtechniek/afwerking upgraden en dan klantenovertuigen van iets wat volstrekt logisch is: met nieuwe materialen, inzichten en bouwtechnieken is het mogelijk betere gitaren te bouwen dan 50 jaar geleden.

Ik ben het met je eens en ik snap ook jouw visie als gitaarbouwer er op. Maar het is niet wat Gibson zo iconisch heeft gemaakt. Het is ook niet mijn kijk op de bouw van Gibson. Ik ben sowieso al niet de doelgroep voor Gibson. Niet merkvast cq merkgeil en ook mijn beurs maakt dat ik niet tot de doelgroep behoor. Wat is nou bijv. een iconische gitaar, de holy grail? Da's niet heel moeilijk, da's een '59 Les Paul Standard. Die waren niet gechamberd, hadden geen gaten en geen toetsen met geperst hout. Ook mensen met een kleinere beurs, ook niet de categorie custom shop noch reissue, die willen ook een beetje van die magie. Laten we zeggen dat de prijs voor die doelgroep zo ergens tussen de 1500 en 2000 eurie zit. Binding, fatsoenlijke hardware en zo, gewoon wat je wel minimaal mag verwachten in die prijsklasse. Dan val je bij Gibson al in niemandsland. Beetje duurder dan? De meeste gitaristen die voor een gemiddelde Les Paul Standard gaan verwachten dan al, in ieder geval van Gibson, een fatsoenlijk massieve plank, geen geperst hout, want wordt geassocieerd met goedkoop, maar vooral een gitaar die minimaal boven de categorie onder deze prijsklasse uitspringt qua niveau. En daar laat Gibson de steken vallen, maar is economisch gezien misschien wel de grootste doelgroep die ze gewoon mislopen. En daar zijn de Tokai's, Maybachs en weet ik het wat handig op ingestapt. Met als gevolg dat Gibson niet meer perse wordt gezien als exclusief en er nogal wordt getwijfeld aan de prijs/kwaliteitsverhouding. Daar heeft Gibson wat mij betreft de boot gemist. Die markt is nu voor vele andere, kleinere merken. Als ze die markt terug willen, wat met de naam Gibson alleen al best te doen is, zullen ze toch echt bij de basis moeten beginnen en dat begint toch al echt bij de productie. Gibson heeft de laatste jaren mijns inziens nogal ingezet op innovativiteit, maar daar ligt markttechnisch gezien hun kracht helemaal niet.

barno
24 februari 2018, 13:27
Ik ben het met je eens en ik snap ook jouw visie als gitaarbouwer er op. Maar het is niet wat Gibson zo iconisch heeft gemaakt. Het is ook niet mijn kijk op de bouw van Gibson. Ik ben sowieso al niet de doelgroep voor Gibson. Niet merkvast cq merkgeil en ook mijn beurs maakt dat ik niet tot de doelgroep behoor. Wat is nou bijv. een iconische gitaar, de holy grail? Da's niet heel moeilijk, da's een '59 Les Paul Standard. Die waren niet gechamberd, hadden geen gaten en geen toetsen met geperst hout. Ook mensen met een kleinere beurs, ook niet de categorie custom shop noch reissue, die willen ook een beetje van die magie. Laten we zeggen dat de prijs voor die doelgroep zo ergens tussen de 1500 en 2000 eurie zit. Binding, fatsoenlijke hardware en zo, gewoon wat je wel minimaal mag verwachten in die prijsklasse. Dan val je bij Gibson al in niemandsland. Beetje duurder dan? De meeste gitaristen die voor een gemiddelde Les Paul Standard gaan verwachten dan al, in ieder geval van Gibson, een fatsoenlijk massieve plank, geen geperst hout, want wordt geassocieerd met goedkoop, maar vooral een gitaar die minimaal boven de categorie onder deze prijsklasse uitspringt qua niveau. En daar laat Gibson de steken vallen, maar is economisch gezien misschien wel de grootste doelgroep die ze gewoon mislopen. En daar zijn de Tokai's, Maybachs en weet ik het wat handig op ingestapt. Met als gevolg dat Gibson niet meer perse wordt gezien als exclusief en er nogal wordt getwijfeld aan de prijs/kwaliteitsverhouding. Daar heeft Gibson wat mij betreft de boot gemist. Die markt is nu voor vele andere, kleinere merken. Als ze die markt terug willen, wat met de naam Gibson alleen al best te doen is, zullen ze toch echt bij de basis moeten beginnen en dat begint toch al echt bij de productie. Gibson heeft de laatste jaren mijns inziens nogal ingezet op innovativiteit, maar daar ligt markttechnisch gezien hun kracht helemaal niet.

Een 59 bouwen met dezelfde specs kan gewoon niet meer: het vederlichte mahonie dat er vroeger was is nu gewoon heel schaars, brazilian rwood mag niet meer enz... Wil je nu grote aantallen goede 59'ers bouwen, moet je het anders doen. Ze moeten gewoon beter hun huiswerk doen. 70 jaar geleden zat letterlijk niemand te wachten op de eerste Les Paul, de eerste telecaster, de eerste strat... Dingen op dezelfde manier blijven doen omdat nieuwe dingen niet aanslaan is een zwaktebod. Altijd maar luisteren naar de consument ook. Totaal niet luisteren naar de consument is dat natuurlijk ook. Huiswerk dus.

no 1 hops
24 februari 2018, 16:43
Doet me een beetje denken aan Bill Lawrence, die heeft vele misslagen gemaakt met allerlei productnamen en verkeerde zaken partners, maar waar hij wel goed in was was de wetenschap rond pickups en waaruit ze gemaakt werden.
kon hij niet aan bepaald magneetmateriaal komen, wist hij precies wat en waar hij andere zaken aanpassen moest om toch hetzelfde resultaat te krijgen.
(ligt misschien met pickups wel makkelijker dan met gitaren, maar toch)

die kennis/wetenschap is blijkbaar niet (meer) aanwezig bij Gibson, want waarom zou je niet met andere materialen eenzelfde geluid kunnen maken?
daar ligt de basis van echt vakmanschap, en dan is het aan de marketing om te laten zien en horen dat het wel kan.

Orpheo
24 februari 2018, 17:44
Het probleem is niet dat 'ze' geen LP meer KUNNEN maken die klinkt en voelt als een plank uit de fifties maar dat ze er niet 1 kunnen maken die betaalbaar is OF de specs heeft die kloppen. Brazilian RW zou je moeten vervangen voor iets soortgelijks; wenge of pau ferro (liefst wenge, komt tonaal het meest in de buurt). Het maple, nou, das op zich nog prima. Het mahonie; dat is een kreng, want welke houtsoort heeft het gewicht plus de juiste looks dat de juiste tone oplevert? Ik zou dan uitkomen bij bepaalde korina's. Maar dan heb je niet de specsheet die men wil: korina body ipv mahonie. Pau ferro of wenge ipv rosewood. Tja.

En voor de helderheid; Gibson's financiele issues komen niet door hun gitaren maar door overexpenditure door hun wil van diversificatie.

Erik de Perik
24 februari 2018, 18:57
Het probleem is niet dat 'ze' geen LP meer KUNNEN maken die klinkt en voelt als een plank uit de fifties maar dat ze er niet 1 kunnen maken die betaalbaar is OF de specs heeft die kloppen. Brazilian RW zou je moeten vervangen voor iets soortgelijks; wenge of pau ferro (liefst wenge, komt tonaal het meest in de buurt). Het maple, nou, das op zich nog prima. Het mahonie; dat is een kreng, want welke houtsoort heeft het gewicht plus de juiste looks dat de juiste tone oplevert? Ik zou dan uitkomen bij bepaalde korina's. Maar dan heb je niet de specsheet die men wil: korina body ipv mahonie. Pau ferro of wenge ipv rosewood. Tja.

En voor de helderheid; Gibson's financiele issues komen niet door hun gitaren maar door overexpenditure door hun wil van diversificatie.

Eerlijk gezegd denk ik dat het gros van de Gibson kopers het allemaal niet zoveel uitmaakt, zolang die naam maar op de headstock staat en het verhaaltje klopt..... dus bijv. het donkere hout dat je gebruikt moet je wel mahonie noemen (ook al is het dat niet).

Vwb Gibson's financiële problemen ben je nu de 3e hier die dit uitlegt, maar het maakt niet uit, iedereen ziet Gibson als een gitarenfabrikant waar van alles mee mis is. ;)

Brum
24 februari 2018, 19:53
Vwb Gibson's financiële problemen ben je nu de 3e hier die dit uitlegt, maar het maakt niet uit, iedereen ziet Gibson als een gitarenfabrikant waar van alles mee mis is. ;)

Ik ben blij dat we zo'n alwetend persoon in ons midden hebben. Maar Gibson IS voor het grootste gedeelte een gitarenfabrikant waar van alles mis mee is. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat het voornamelijk de andere takken van Gibson, of het aantal takken wat ze onder zich hebben genomen het grote financiële probleem met zich mee heeft gebracht? Ik kan daar ten dele inkomen, ware dat de gitarentak toch echt verreweg hun grootste divisie is. Verbeter me als ik er naast zit.

Pter
24 februari 2018, 21:58
Gibson Brands, Inc. – makers of the iconic Gibson guitars played by Slash (http://ultimateclassicrock.com/tags/slash/) among many others – is “running out of time” to resolve serious debt issues that could shut it down, a finance expert said.The company, which has annual revenues of more than $1 billion, has to deal with upcoming repayments totaling $375 million, with a further $145 million due if the first amount is not serviced by July 23.
Commentators noted the chances of refinancing in time looked “slim,” the Nashville Post (https://www.nashvillepost.com/business/music-business/article/20992105/gibson-running-out-of-time-rapidly) reported. CFO Bill Lawrence recently left the company after less than a year in the position, and the options facing owner and CEO Henry Juszkiewicz looked “likely to sideline” him. A deal with equity firm GSO Capital Partners, which brought in an emergency $130 million loan last year, had left some holders of the $375 million bonds worried about the security of their investment and made worse by a “lack of clarity” from Gibson.
Juszkiewicz had three realistic options, one expert said: He could renegotiate the bonds for new ones, which might turn out to be too expensive; he could hand over some of his own equity to cover the amounts; or he could commence bankruptcy proceedings. “This year is crucial and they are running out of time – rapidly,” said Kevin Cassidy of Moody’s Investors Service. “And if this ends in bankruptcy, [Juszkiewicz] will give up the entire company.”
Gibson’s problems are thought to have arisen mainly through their electronics operations, which have seen a sales slump in recent years. The firm made a $16.6 million payment to bondholders last week after selling a warehouse for $6.4 million, while another building should raise $11 million when it is sold. A regular financial report is due by next week. “Some type of restructuring will be necessary,” Cassidy said. “The core business is a very stable business and a sustainable one. But you have a balance sheet problem and an operational problem.”

Erik de Perik
25 februari 2018, 02:14
Ik ben blij dat we zo'n alwetend persoon in ons midden hebben. Maar Gibson IS voor het grootste gedeelte een gitarenfabrikant waar van alles mis mee is. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat het voornamelijk de andere takken van Gibson, of het aantal takken wat ze onder zich hebben genomen het grote financiële probleem met zich mee heeft gebracht? Ik kan daar ten dele inkomen, ware dat de gitarentak toch echt verreweg hun grootste divisie is. Verbeter me als ik er naast zit.

Ja je hebt mijn deel goed begrepen en fijn dat je dit zo neutraal kunt brengen...... hulde..!

D3nnis
25 februari 2018, 07:38
Het probleem is niet dat 'ze' geen LP meer KUNNEN maken die klinkt en voelt als een plank uit de fifties maar dat ze er niet 1 kunnen maken die betaalbaar is OF de specs heeft die kloppen. Brazilian RW zou je moeten vervangen voor iets soortgelijks; wenge of pau ferro (liefst wenge, komt tonaal het meest in de buurt). Het maple, nou, das op zich nog prima. Het mahonie; dat is een kreng, want welke houtsoort heeft het gewicht plus de juiste looks dat de juiste tone oplevert? Ik zou dan uitkomen bij bepaalde korina's. Maar dan heb je niet de specsheet die men wil: korina body ipv mahonie. Pau ferro of wenge ipv rosewood. Tja.


Het gekke is, en dat is niet gunstig voor Gibson, dat mensen zich dit niet afvragen bij bijvoorbeeld Maybach (en dan hebben we het over gitaren met een benaming waar men '58 of '59 achter zet). Blijkbaar is men dan toch minder kritisch.
Sterker nog, er zijn zelfs veel verhalen rondgegaan dat Maybachs een long neck tenon hebben....niet dus.

Brum
25 februari 2018, 13:35
Ja je hebt mijn deel goed begrepen en fijn dat je dit zo neutraal kunt brengen...... hulde..!

Oke. En in het geval er wat subdivisies niet goed zouden uitpakken, wat kan, zouden ze dan niet heel erg gauw divisies afstoten denk je? Want dat is wat multinationals in een oogwenk doen hoor. Ik heb het helaas aan den lijve ondervonden. Aandeelhouders gaan stuiteren en het is zo verkocht. Dat rijmt ook totaal niet met het afstoten van wat gebouwen. Ik wil ook best geloven dat er wat aankopen van andere takken niet goed hebben uitgepakt, maar ik kan me maar slecht voorstellen dat dat niet een probleem is wat in heel korte tijd zo opgelost is door het weer af te stoten. Ik denk toch echt dat het maar deels het probleem is bij Gibson en dat ze dat nu wel over een grens heeft getrokken, maar dat is wat anders dan dan maar te stellen dat het enkel daar aan ligt. Dan zou ik toch willen weten waar je die know-how vandaan hebt, want ik waag toch ook te zeggen dat niemand hier precies weet wat er bij Gibson aan de hand is. Wat je wel veel hoort en leest en wellicht zelf ook al ondervonden hebt, is dat Gibson qua kwaliteit hard achteruit is gegaan. Kan ook een geld kwestie zijn, dat dat ook voelbaar is in de basis, omdat daar wellicht verkeerd uitgepakte bezuinigingen inmiddels z'n uitwerking doet. Maar nogmaals, niemand hier zal precies weten wat er aan de hand is en dan is je jezelf opwerpen als alwetende in deze wat opmerkelijk. Haast wat arrogant. Maar ja, als je er al prat op gaat dat je een grote bek hebt omdat je oorspronkelijk uit Den Haag komt...

munkie
25 februari 2018, 14:13
Het merk Gibson blijft heus wel bestaan al valt Gibson Brands om. Dan koopt iemand dat merk en dan worden het gewoon MIC gitaren zoals Hagstrom, Recording King etc. Krijgen we een veel betere prijs/kwaliteits verhouding.

D3nnis
25 februari 2018, 16:58
Wat je wel veel hoort en leest en wellicht zelf ook al ondervonden hebt, is dat Gibson qua kwaliteit hard achteruit is gegaan.


Als iemand dan ook kan uitleggen wat er dan structureel schort, kwalitatief gezien?
Er zijn uit modernere jaren genoeg prima gibsons als je het mij vraagt.

Brum
25 februari 2018, 18:24
Als iemand dan ook kan uitleggen wat er dan structureel schort, kwalitatief gezien?
Er zijn uit modernere jaren genoeg prima gibsons als je het mij vraagt.

Niet structureel, je hebt verdomd goeie Gibsons. Maar ook best veel middelmatige. Ik heb echt al dooie planken meegemaakt, waarin ik niet het heilige van Gibson uit kon halen. Ook de afwerking vind ik vaak matig. Persoonlijk vind ik bij een 3000 + eurie plank dat je er bijna blind op moet kunnen vertrouwen dat ie minimaal goed is afgewerkt en toch wel boven de middelmaat mag uitsteken. Ik vind dat er betere alternatieven zijn voor minder. Maar dan staat er geen Gibson op de kop, dat niet.

D3nnis
25 februari 2018, 18:48
Niet structureel, je hebt verdomd goeie Gibsons. Maar ook best veel middelmatige.

Dat is van alle jaren volgens mij. Tijdje terug nog een les paul custom uit ik meen 1978 in mijn handen gehad. Wat een natte scheet was dat zeg.
Toch was die vrij snel verkocht, terwijl ik gitaren die ik goed vind aan de straatstenen niet kwijt zou raken via MP, dus wellicht houd ik van slechte gitaren.

barno
25 februari 2018, 19:25
Niet structureel, je hebt verdomd goeie Gibsons. Maar ook best veel middelmatige. Ik heb echt al dooie planken meegemaakt, waarin ik niet het heilige van Gibson uit kon halen. Ook de afwerking vind ik vaak matig. Persoonlijk vind ik bij een 3000 + eurie plank dat je er bijna blind op moet kunnen vertrouwen dat ie minimaal goed is afgewerkt en toch wel boven de middelmaat mag uitsteken. Ik vind dat er betere alternatieven zijn voor minder. Maar dan staat er geen Gibson op de kop, dat niet.

Wat is dat eigenlijk, een dooie plank? en het heilige van Gibson? Ik had es iemand hier die met dat soort vage termen kwam over zijn gibson en na eenvoudige afstelling hele andere superlatieven bovenhaalde.

Brum
25 februari 2018, 20:15
Wat is dat eigenlijk, een dooie plank? en het heilige van Gibson? Ik had es iemand hier die met dat soort vage termen kwam over zijn gibson en na eenvoudige afstelling hele andere superlatieven bovenhaalde.

Het heilige van Gibson heb ik ook nog niet ontdekt. Zal wel met de jaren een aanname zijn geworden, omdat Gibson nou eenmaal wel iconisch is. Op die manier heb ik ooit ook een Gibson gekocht, eigenlijk voor te veel. Zeker geen slechte gitaar, ik heb 'm ook nog steeds. Maar ik heb gitaren die en goedkoper waren en veel beter. Een dooie plank, da's een goeie... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet goed verder kan uitdrukken dan een gitaar met voor mij een niet erg levendig geluid. Sustain, resonantie? Zal ook voor iedereen verschillend zijn.:)

Tupelo
25 februari 2018, 20:23
Een dode plank is een gitaar die 1 op 1 door een andere van hetzelfde soort van dezelfde leverancier te vervangen is, zonder dat je een verschil ervaart.
Mensen zeggen hier altijd dat je een hele reeks gitaren moet uitproberen, en dat je dan merkt dat gitaren verschillen, dat geen twee strats of LP's hetzelfde zijn.
Op het ogenblik dat ze dat wel zijn, en je voelt en hoort werkelijk niets anders, en ongeacht in welk genre dat je ermee speelt, je krijgt wat wil, maar alles net niet ?
Dan heb je een dode plank te pakken.
Een gitaar, ook een Gibson, hoort een beetje te falen hier, uit te schieten daar, en exemplarisch kut te zijn, of goed natuurlijk, of trouwens, ik geloof dat LP's ballen moeten hebben ofzo, toch ?
Dus juist ja; levende planken, vagen om minder kwaliteitscontrole. :)

Rogueny
25 februari 2018, 23:43
Niet structureel, je hebt verdomd goeie Gibsons. Maar ook best veel middelmatige. Ik heb echt al dooie planken meegemaakt, waarin ik niet het heilige van Gibson uit kon halen. Ook de afwerking vind ik vaak matig. Persoonlijk vind ik bij een 3000 + eurie plank dat je er bijna blind op moet kunnen vertrouwen dat ie minimaal goed is afgewerkt en toch wel boven de middelmaat mag uitsteken. Ik vind dat er betere alternatieven zijn voor minder. Maar dan staat er geen Gibson op de kop, dat niet.

Ik bezit momenteel 1 Gibson, een chamered les paul standard uit 2011. Ik wilde heel graag een 2016 model hebben vanwege de features. Dus uiteindelijk besteld en een half jaar op gespeeld, maar hij kon simpelweg niet tippen aan de transparantie en het wat meer vintage geluid van de 2011. De 2016 Klonk mooi, strak, helder, zag er beter uit en had veel meer toon mogelijkheden. Menig mens vond 'm fantastisch klinken. Toch weer verkocht, dus wellicht was dat de dooie plank voor mij.

Duhsjaak
26 februari 2018, 03:13
Een dode plank is een gitaar die 1 op 1 door een andere van hetzelfde soort van dezelfde leverancier te vervangen is, zonder dat je een verschil ervaart.
Mensen zeggen hier altijd dat je een hele reeks gitaren moet uitproberen, en dat je dan merkt dat gitaren verschillen, dat geen twee strats of LP's hetzelfde zijn.
Op het ogenblik dat ze dat wel zijn, en je voelt en hoort werkelijk niets anders, en ongeacht in welk genre dat je ermee speelt, je krijgt wat wil, maar alles net niet ?
Dan heb je een dode plank te pakken.
Een gitaar, ook een Gibson, hoort een beetje te falen hier, uit te schieten daar, en exemplarisch kut te zijn, of goed natuurlijk, of trouwens, ik geloof dat LP's ballen moeten hebben ofzo, toch ?
Dus juist ja; levende planken, vagen om minder kwaliteitscontrole. :)

Meestal volg ik heel aardig wat je redenering is, maar hier ben ik het mee oneens.

Karakter is in essentie iets anders dan kwaliteit.
Dat er een gitaar is die jou/mij/wie dan ook iets meer zal aanspreken, soit. Dat er dan gitaren zijn die diezelfde mensen iets minder zal aanspreken is logisch. Dat zou makkelijk kunnen tussen heel kleine variabelen tussen bepaalde series.
Maar er zijn teveel oprecht gemeende verhalen die gaan over matige afwerking, matige bouwkwaliteit etc.

Dàt heeft met kwaliteit te maken. Dooie plekken op de hals? Kloterige lakfoutjes? Scherpe randjes aan de frets?
De output van het productieproces is niet consistent genoeg en kennelijk kiest men er voor om het mindere werk gewoon voor de normale prijs in de markt te zetten.
Mij zegt dat wel iets.
Vriendelijke groet, Gus

no 1 hops
1 maart 2018, 05:45
Gibson ontslaat customshop medewerkers
https://www.musicradar.com/news/gibson-lays-off-staff-at-nashville-custom-shop

en waar ik dacht dat ze te maken hadden met aandeelhouders beweerd iemand hier iets anders
http://www.tdpri.com/threads/well-crap-gibson-lays-off-staff-at-nashville-custom-shop.809081/page-7#post-8208521

Kakihara
1 maart 2018, 21:08
Een beetje Gibson-gerelateerd: Heritage wordt een museum en een aantal werknemers zien dat net zitten: http://wwmt.com/news/local/14-heritage-guitar-workers-off-the-job-as-company-heads-in-new-direction

Verstuurd vanaf mijn BLN-L21 met Tapatalk

Plant
1 mei 2018, 14:37
https://www.nu.nl/economie/5246981/amerikaanse-gitaarmaker-gibson-wil-schuldenregeling.html


Het model Gibson Les Paul geldt onder muzikanten nog altijd als een van de beste gitaren ooit.

Het model Les Paul wel, Gibson zelf kennelijk niet meer ;)

Venlonaer
1 mei 2018, 14:49
https://www.nu.nl/economie/5246981/amerikaanse-gitaarmaker-gibson-wil-schuldenregeling.html



Het model Les Paul wel, Gibson zelf kennelijk niet meer ;)

Een GibsUn is op MP de laatste tijd wel trending....:roll:

MikeD
1 mei 2018, 17:57
uit hetzelfde stukje op nu.nl als Plant citeerde:

Artiesten als Eric Clapton, B.B. King en Bob Dylan zweren bij het merk.

Zou dat er ook mee te doen hebben??? dat artiesten die vandaag de dag bij de jongere generaties muzikanten (meer) tot de verbeelding spreken niet meer 'zweren' bij 'het merk'?
'Vive la Marque' (om even de strijdkreet van Bugatti-eigenaren te misbruiken)

MikeD
1 mei 2018, 18:12
en om de pret voor Gibson nog groter te maken: het Duitse bedrijf Tronical (ja die van de automatische G Force stemmechanieken) doet Gibson een proces aan voor $ 50 miljoen.... https://www.musicradar.com/news/tronical-to-sue-gibson-for-dollar50-million

Midwolda
1 mei 2018, 18:27
en om de pret voor Gibson nog groter te maken: het Duitse bedrijf Tronical (ja die van de automatische G Force stemmechanieken) doet Gibson een proces aan voor $ 50 miljoen.... https://www.musicradar.com/news/tronical-to-sue-gibson-for-dollar50-million

En als je aan het eind van dat artikel nog wat naar beneden scrollt dan staat er dat er nog een rechtszaak loopt van Gibson tegen Tronica wegens niet nakomen van verplichtingen (https://www.musicradar.com/news/gibson-to-sue-tronical-as-it-brands-auto-tuning-firms-lawsuit-public-relations-stunt)... wat een zooitje zeg.

Napoje
1 mei 2018, 21:14
Het is weer zoals meestal. Clowns aan de top gaan niet gehinderd door kennis van zaken avonturen aan en als die zich niet uitbetalen als gewenst wordt de rekening bij het personeel gelegd. En regeringen zorgen ervoor dat ze ermee weg komen.

En dat is hier in nederland totaal niet anders.

denis.hermans
1 mei 2018, 23:07
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-01/gibson-files-for-bankruptcy-with-deal-to-renew-guitar-business

Warroo
1 mei 2018, 23:18
Regeringen zorgen ervoor dat ze er mee wegkomen? Verklaar je nader?

Midwolda
1 mei 2018, 23:48
Nou, iedereen al voorzien van een pre-bankruptcy Gibson?
Of nog even wachten op de grote "alles moet weg" sale...

Duhsjaak
2 mei 2018, 06:57
Nou, nog maar eentje dan? Gibson Les Paul Custom Ice Flame, $8.199,-.
http://s3.amazonaws.com/images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/Custom/Les-Paul-Custom-Ice-Flame/CS-ART-046_MAIN_HERO_01.jpg

Deze staat al in de grondverf, Gus.

@Waarroo

Nou zal ik je niet vragen 106 pagina's terug te lezen, maar op zich is je reactie management waardig. Het zijn net roeiers hè, die managers. Kaarsrecht op het doel af, maar met de rug ernaar toe.

Midwolda deed ik meen in post 1009 deze suggestie al.
Da's medio januari geweest.
Drie en een halve maand later zien we dit model overal in de betere winkels en bij de dozenschuivers.
Echt een modelletje om het zinkende schip te redden.

En het schip zinkt in het IJ. Want omdat ze zo gek zijn op Nederlanders, zijn ze sinds enige tijd gevestigd in Amsterdam.
Of was het omdat ze hier nauwelijks belasting hoeven te betalen? Net zo idealistisch als Bono met zijn bandje. Die ook zijn hoofkantoor in NL heeft.

Om
- geld uit te sparen wordt de nacontrole helemaal geschrapt
- hout uit te sparen wordt de headstock verkleind zodat pre- en after faillissement modelletjes makkelijk te onderscheiden zijn

Het komt vast goed met Gibson. Die hebben een management met een visie. Die hebben geen GibsUn nodig om de resultaten te drukken.
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
2 mei 2018, 08:32
Ik vind dit van jullie toch zo makkelijk... afgeven op het topmanagement is tot op zekere hoogte fair maar kijk eens terug.

In 1986, Henri en wat anderen kochten Gibson en redde het van de afgrond. Daarna hebben ze de Classic line uitgebracht, wat een enorm succes was. De jaren 90 staan te boek als de tweede 'gouden' periode voor Gibson, met geweldige planken, net als de vroege 2000's. De periode 2002-2008 was echt heel erg goed, met de customshop. Toen stond gibson echt niet zo te bungelen als nu. vanaf 2008, en de raids in 2009 en 2011, ging het gewoon minder goed. langzaam zakte de kwaliteit, ging gibson andere bedrijven in andere segmenten overnemen voor diversificatie. Maar we moeten niet vergeten dat Gibson altijd al diversiteit zocht in zijn gamma van merken. Tot een paar jaar geleden liep Kramer als een trein, Tobias waren gerespecteerde bassen, Steinberger had een nichemarkt die serieus genomen werd, Baldwin piano's waren prachtig, Wurlitzer deed het goed in de USA omdat ze daar meer hebben met die machines dan in Europa, toegegeven. Epi loopt al jaren als een trein... De keus om daadwerkelijk meer te doen dan instrumenten en zich te branden als serieus musical lifestyle brand, was zo gek nog niet. Fender pakt het ook zo aan maar dan niet via het pad van opnemen, mixen en afspelen, maar van het zelf maken van muziek, met meer nadruk op samen muziek maken, samen leren en samen delen. Vooral in de USA, nogmaals... Dus nee, ik vind het niet fair dat er zo gezeken wordt op Gibson en er gedaan wordt alsof het al sinds 1986 bar en boos is.

telerocker
2 mei 2018, 09:09
Ik vind dit van jullie toch zo makkelijk... afgeven op het topmanagement is tot op zekere hoogte fair maar kijk eens terug.

In 1986, Henri en wat anderen kochten Gibson en redde het van de afgrond. Daarna hebben ze de Classic line uitgebracht, wat een enorm succes was. De jaren 90 staan te boek als de tweede 'gouden' periode voor Gibson, met geweldige planken, net als de vroege 2000's. De periode 2002-2008 was echt heel erg goed, met de customshop. Toen stond gibson echt niet zo te bungelen als nu. vanaf 2008, en de raids in 2009 en 2011, ging het gewoon minder goed. langzaam zakte de kwaliteit, ging gibson andere bedrijven in andere segmenten overnemen voor diversificatie. Maar we moeten niet vergeten dat Gibson altijd al diversiteit zocht in zijn gamma van merken. Tot een paar jaar geleden liep Kramer als een trein, Tobias waren gerespecteerde bassen, Steinberger had een nichemarkt die serieus genomen werd, Baldwin piano's waren prachtig, Wurlitzer deed het goed in de USA omdat ze daar meer hebben met die machines dan in Europa, toegegeven. Epi loopt al jaren als een trein... De keus om daadwerkelijk meer te doen dan instrumenten en zich te branden als serieus musical lifestyle brand, was zo gek nog niet. Fender pakt het ook zo aan maar dan niet via het pad van opnemen, mixen en afspelen, maar van het zelf maken van muziek, met meer nadruk op samen muziek maken, samen leren en samen delen. Vooral in de USA, nogmaals... Dus nee, ik vind het niet fair dat er zo gezeken wordt op Gibson en er gedaan wordt alsof het al sinds 1986 bar en boos is.

Plus één. Naming en shaming, het is de tijdgeest.

Midwolda
2 mei 2018, 10:00
Plus twee hoor. Ik ben en blijf een oprechte Gibson fanboy en geniet dagelijks van hun producten (een '77 MK-53 en een '01 Studio). Dat ik sommige modellen niet mooi vind is logisch, een kok kookt nooit voor alle monden. Dat het bedrijf nu in zwaar weer zit, mogelijk zelfs failliet gaat: ach ja, sommige dingen hadden anders (beter) gekund, zekers, maar het is wat het is, ongeacht de oorzaak. Deal with it & move on. Het gitaarmerk Gibson zal best doorstarten, die naam is zo sterk, dat verdwijnt echt niet zomaar.

p.s. even wat context: ik ben ook een fan van AMF Shovelheads... die mocht je zelf af maken. :D
Net zoals de Norlin Gibsons, een klasse apart. Maar ik heb wel een perfecte '78 LP Custom BB ingerolen voor een '01 Studio met headcrack, puur om de klik met het instrument.

Mr.Fingers
2 mei 2018, 10:25
Ik blijf erbij dat ze het zelf gezocht hebben, en nu oosten wat ze gezaaid hebben. Hoogmoed komt voor de val. Management (HJ onderandere, maar zeker niet alleen, ook al blijkt hij te regeren als een soort van verlicht despoot) was al jàren de voeling kwijt met de (potentiële) klanten. Alle suggesties en wensen werden gehoord, om dan 180° het tegenovergestelde te doen van die mensen. Dan mag men niet verbaasd zijn dat de verkoop in elkaar stuikt, als hetgene je aanbiedt niet hetgene is wat de markt wil, of dat hetgene dat je aanbiedt achter belachelijk hoge prijzen schuilgaat, met doorzichtige prijsverhogingen die als enig doel hebben om toch iets van cashflow te genereren (bvb de 2016 Memphis ES345 is in ieder opzicht identiek aan de 2018 Memphis ES345, maar die laatste kost wel 1000€ meer. Tsja, dan mag het geen verbazing wekken dat de vraag ineen stuikt...).

Laat ze maar op de fles gaan, en laat de naam & trademarks overgenomen worden door een bedrijf dat het wel kan. Dus dat Gibson begint met modellen uit te brengen die niet absurd geprijsd zijn, en die zijn wat dat de consument vraagt & verlangt.

Ik ben wel akkoord dat Epiphone de laatste jaren ONTZETTEND goed bezig is, en blijkbaar is dat een van de weinige takken in dat conglomeraat dat wel gewoon gezond is.

Pepe
2 mei 2018, 10:45
Als Jol Dantzig Gibson nou eens zou overnemen en ze laten produceren door Heritage... of heeft iemand een beter idee?

Midwolda
2 mei 2018, 10:48
Als Jol Dantzig Gibson nou eens zou overnemen en ze laten produceren door Heritage... of heeft iemand een beter idee?

Ha ja, terug naar Kalamazoo... meesterzet! :D

Brum
2 mei 2018, 11:08
Ik dacht dat het Orpheo zelf was die in het verleden heel erg heeft afgegeven op Gibson? Ben laatst zelf weer zo'n topic tegengekomen, daar zijn de meningen in dit topic maar kinderwerk bij. Echt op het hatelijke af. Orpheo, je mag best deze mening toebedeeld zijn, maar het rijmt totaal niet met wat je in het verleden hier op het forum hebt gezegd omtrent Gibson. In de, volgens jou, nu goeie Gibson tijd. Zelfde met BKP. Daar heb je toen ook dingen over gezegd die er niet om logen (ideeën/ontwerpen stelen e.d.) en ben je ook van terug gekomen. Oprechte vraag, is het nu ook niet zo dat je meer in de business zit en het daarom niet zo handig is om af te geven op concullega's? Leg dan ook 's uit waarom je nu een andere mening toebedeeld bent, want je geeft nu wel af op anderen. Ben je dingen vanuit andere kennis gaan inzien, in tegenstelling tot toen?

Waar men op doelt gaat ook helemaal niet over way back, maar over de laatste jaren en die waren nou eenmaal niet best te noemen. Te dure gitaren voor wat het is, slechte kwaliteitscontrole, het verhaal van het mislukte tuner systeem waar sowieso al weinig mensen op stonden te wachten, een markt die Gibson heeft ingehaald qua prijs/kwaliteit, zelfs bekende artiesten die bij Gibson zijn weggegaan, omdat ze zich niet meer serieus genomen voelden, etc. En dan nog 's de verkeerde keuzes qua overnames, wat een merk als Gibson mee naar beneden haalt (de kwaliteitscontrole is ook gewoon een centenkwestie). En dat is dan naming en shaming?? Hoezo mag je dat niet benoemen dan? Ben je dan Gibson hater? Gibson heeft inderdaad de tijd van de social media ook nog 's tegen. Maar daar hadden ze dan ook maar beter mee om moeten springen lijkt me, want andere merken hebben dat wel gedaan. Henry Juszkiewicz had er beter voor kunnen zorgen dat in ieder geval Gibson buiten schot bleef, maar ik denk dat hij dat volkomen verkeerd heeft ingeschat. Temeer hij ook helemaal niet zoveel heeft met de music business, maar puur een zakenman is. En dat werkt nu tegen hem. Mijn mening. Ik geloof ook best dat hij veel gedaan heeft voor Gibson, als zakenman. Maar er is een tijd van komen en gaan en ik denk dat de tijd van gaan zich nu wel heel erg aandringt, of eigenlijk al verstreken is.

herrieman
2 mei 2018, 12:02
https://www.thegearpage.net/board/index.php?media/fb_img_1525226117965.112176/full (https://www.prnewswire.com/news-releases/gibson-brands-reaches-restructuring-support-agreement-to-reorganize-around-core-businesses-300639935.html)

fred dons
2 mei 2018, 13:08
ik denk dat Henry's probleem meer zat in het feit dat hij muzikant is en niet het zakenman gedeelte, zijn overnames zijn uiteindelijk geen succes geworden, wat een succes was is de Gibson en epi tak die al bestonden voor dat Henry er bij kwam .
Je kunt je afvragen of Henri heeft mee kunnen liften op het succes van bijvoorbeeld een Slash waardoor de LP weer in de picture kwam
en hij gewoon geluk heeft gehad maar feit blijft dat onder zijn leiding Gibson ook een lange succes periode gekend heeft na het vorige faillisement

persoonlijk heb ik weinig met ex-endorsers die afgeven op Gibson, je speelt op een gitaar omdat de gitaar je aanstaat niet omdat het merk je betaald om dat te zeggen, als je dan geen endorsement meer krijgt omdat Gibson blijkbaar geen cent aan je verdient en je vervolgens roept dat bijvoorbeeld ESP veel beter zijn en betere gitaren maakt, was daar dan gelijk begonnen ;)



Ik dacht dat het Orpheo zelf was die in het verleden heel erg heeft afgegeven op Gibson? Ben laatst zelf weer zo'n topic tegengekomen, daar zijn de meningen in dit topic maar kinderwerk bij. Echt op het hatelijke af. Orpheo, je mag best deze mening toebedeeld zijn, maar het rijmt totaal niet met wat je in het verleden hier op het forum hebt gezegd omtrent Gibson. In de, volgens jou, nu goeie Gibson tijd. Zelfde met BKP. Daar heb je toen ook dingen over gezegd die er niet om logen (ideeën/ontwerpen stelen e.d.) en ben je ook van terug gekomen. Oprechte vraag, is het nu ook niet zo dat je meer in de business zit en het daarom niet zo handig is om af te geven op concullega's? Leg dan ook 's uit waarom je nu een andere mening toebedeeld bent, want je geeft nu wel af op anderen. Ben je dingen vanuit andere kennis gaan inzien, in tegenstelling tot toen?

Waar men op doelt gaat ook helemaal niet over way back, maar over de laatste jaren en die waren nou eenmaal niet best te noemen. Te dure gitaren voor wat het is, slechte kwaliteitscontrole, het verhaal van het mislukte tuner systeem waar sowieso al weinig mensen op stonden te wachten, een markt die Gibson heeft ingehaald qua prijs/kwaliteit, zelfs bekende artiesten die bij Gibson zijn weggegaan, omdat ze zich niet meer serieus genomen voelden, etc. En dan nog 's de verkeerde keuzes qua overnames, wat een merk als Gibson mee naar beneden haalt (de kwaliteitscontrole is ook gewoon een centenkwestie). En dat is dan naming en shaming?? Hoezo mag je dat niet benoemen dan? Ben je dan Gibson hater? Gibson heeft inderdaad de tijd van de social media ook nog 's tegen. Maar daar hadden ze dan ook maar beter mee om moeten springen lijkt me, want andere merken hebben dat wel gedaan. Henry Juszkiewicz had er beter voor kunnen zorgen dat in ieder geval Gibson buiten schot bleef, maar ik denk dat hij dat volkomen verkeerd heeft ingeschat. Temeer hij ook helemaal niet zoveel heeft met de music business, maar puur een zakenman is. En dat werkt nu tegen hem. Mijn mening. Ik geloof ook best dat hij veel gedaan heeft voor Gibson, als zakenman. Maar er is een tijd van komen en gaan en ik denk dat de tijd van gaan zich nu wel heel erg aandringt, of eigenlijk al verstreken is.

Brum
2 mei 2018, 13:57
Ik doelde ook op o.a. Bill Kelliher inderdaad.;) Maar die is niet weggegaan omdat hij geen endorsement meer kreeg hoor. Hij had bij zijn vertrek inmiddels z'n tweede signature gitaar, dus ik denk echt wel dat Gibson blij was met Kelliher. Voor zover naar buiten is gekomen is dat hij en nog wat andere artiesten, zich niet gehoord voelden in hun eisen op hun eigen signatures en dat ze vielen over de verdwenen know-how door ontslagen van ervaren krachten bij Gibson. Ik kan me als metal gitarist best voorstellen dat als je je gitaar al gewoon in E stemming met een hoge actie in handen krijgt, dat je je dan al achter je oren krabt of je wel serieus genomen wordt. Is natuurlijk maar een heel klein dingetje, maar naar wat ik begrepen heb was communicatie over dit soort kleine dingetjes wel een groot ding geworden en was het voor Kelliher als een warm bad bij ESP, die natuurlijk veel meer in die regionen zit en wel luistert naar de wensen van een endorser. Nou vind ik die ESP signatures niet echt wauw, maar goed, ik begrijp een Kelliher wel. Dit soort nieuwtjes zijn natuurlijk wel erg dankbaar overgenomen door media en dat is vervolgens wel het volgende smetje op de naam Gibson, waardoor je wel een bepaald beeld krijgt, al dan niet terecht, dat er ook het e.e.a. intern verkeerd zit bij Gibson. En natuurlijk zijn er nu aan alle kanten mensen, die het toch al niet zo hadden op Gibson, die er dankbaar gebruik van maken en hun mening daarmee kracht bij zetten. Dat zou je dan nog als 'naming and shaming' kunnen betitelen, maar dat hadden ze bij Gibson denk ik wel grotendeels kunnen voorkomen. Daar hebben ze in ieder geval bij andere merken, zoals bijv. ESP, wel erg dankbaar gebruik van gemaakt. Dat marktaandeel is Gibson aan het kwijtraken op de nieuwkomers, terwijl Gibson en rock één en één was. Dan richt je je mijns inziens wel op de verkeerde dingen, blijkt denk ik ook wel achteraf. Was Gibson blijven voortzetten op hun sterke punten, dan hadden ze nu die slechte naam niet gehad, die door de financiële last alleen maar versterkt wordt. Henry heeft zich mijns inziens duidelijk ingezet op de verkeerde dingen. Hij heeft werkelijk gedacht dat ie a la Nike een imperium kon opbouwen, dat heeft ie ook openlijk toegegeven in interviews.

dejohan
2 mei 2018, 15:04
Ik blijf erbij dat ze het zelf gezocht hebben, en nu oosten wat ze gezaaid hebben. Hoogmoed komt voor de val. Management (HJ onderandere, maar zeker niet alleen, ook al blijkt hij te regeren als een soort van verlicht despoot) was al jàren de voeling kwijt met de (potentiële) klanten. Alle suggesties en wensen werden gehoord, om dan 180° het tegenovergestelde te doen van die mensen. Dan mag men niet verbaasd zijn dat de verkoop in elkaar stuikt, als hetgene je aanbiedt niet hetgene is wat de markt wil, of dat hetgene dat je aanbiedt achter belachelijk hoge prijzen schuilgaat, met doorzichtige prijsverhogingen die als enig doel hebben om toch iets van cashflow te genereren (bvb de 2016 Memphis ES345 is in ieder opzicht identiek aan de 2018 Memphis ES345, maar die laatste kost wel 1000€ meer. Tsja, dan mag het geen verbazing wekken dat de vraag ineen stuikt...).

Laat ze maar op de fles gaan, en laat de naam & trademarks overgenomen worden door een bedrijf dat het wel kan. Dus dat Gibson begint met modellen uit te brengen die niet absurd geprijsd zijn, en die zijn wat dat de consument vraagt & verlangt.

Ik ben wel akkoord dat Epiphone de laatste jaren ONTZETTEND goed bezig is, en blijkbaar is dat een van de weinige takken in dat conglomeraat dat wel gewoon gezond is.

Over het management van de gitaartak kan ik me niet uitspreken, maar het kopen van de Philips audio?
Iedereen weet toch dat het grote geld in de home audio verleden tijd is?

Tot eind de jaren 90 wou Jan de behanger nog betalen voor een duur hifi systeem. Wat zou dat gekost hebben in huidige euro's? Tussen de 750 en 2000 euro?

Nu is Jan tevreden met een Spotify abonnementje en een Bluetooth speaker van een paar euro. Kost: 100-200 euro.

Voor TV en video hetzelfde. Vroeger dikke TV set met VHS of DVD speler.
Nu netflix op de computer of een flatscreen van de mediamarkt voor 200 euro.

munkie
2 mei 2018, 15:33
Yep. Een Philips 212 pickup met GP400 element kostte meer dan 500 gulden begin jaren 70. En dan de rest nog. Een LP kostte 25 a 30 gulden, een CD 35 a 40. Met de (elektrische) gitaar gaat het dezelfde kant op, richting de EDM, dance produceren op de laptop.

Gibson mag w.m.b. een OEM merk worden made in China. Dan heb je dezelfde of zelfs betere kwaliteit voor de helft van het geld. Net als London City, Hagstrom, Recording King etc.

herrieman
2 mei 2018, 15:50
https://s17.postimg.cc/70dr7k81r/2018-05-01_2.jpg

MikeD
2 mei 2018, 16:27
https://s17.postimg.cc/70dr7k81r/2018-05-01_2.jpg

dat JoeBo het zakelijk goed doet had ik al door maar ZO GOED dattie Gibson uit de put kan sleuren had ik niet gedacht. Zou dus leuk zijn. Overigens is JoeBo zo'n beetje wmb een van de weinige vandaag de dag 'tot de verbeelding sprekende' grote namen is die nog bij Gibson 'zweren' en recent ook de Flying V weer salonfähig heeft gemaakt door de 1958 Flying V 'Amos' bij zijn Three Kings toer in te zetten... met een JoeBo 'Amos'-ripp-off' onder het merk Epikloon...Nee , koop dan de gewone Epikloon 1958 namaak-Korina-Flying V en bespaar je een paar honderdjes voor andere elementen. Btw de bij de Epikloon Amos bijgeleverde koffer is niet van het correcte 1958-model....alleen maar 'bruin'

dml
2 mei 2018, 17:13
Btw de bij de Epikloon Amos bijgeleverde koffer is niet van het correcte 1958-model....alleen maar 'bruin'

Mijn stront is dan ook niet correct-1958......

MikeD
2 mei 2018, 17:24
Mijn stront is dan ook niet correct-1958......

maar jij pretendeert dan ook niet dat je 1958 correcte re-issue stront heruitgeeft voor een hoop (...)

kwispelhond
2 mei 2018, 18:01
Het is al eens eerder gezegd en staat ook nogmaals in dat artikel over de chapter 11: met de gitaren gaat het helemaal niet slecht, die verkopen prima maar zijn nog maar tussen de 15 en 20 % van de omzet. De problemen komen doordat de de directie de naam Gibson als credit-card heeft gebruikt om niet zo geweldige aankopen te doen. Toen het bericht kwam dat Gibson de consumenten elektro afdeling van Philips had gekocht zonder ook maar één eigen $ zaten er al een hoop mensen met een -WTF- gedachte, een beetje zoals kleintje Fortis die de reus ABN-AMRO koopt en iedereen weet hoe dat afgelopen is......

Hoe het nu verder gaat is koffiedik kijken, we horen het wel..... maar feit is dat de bond-holders het nu mogen zeggen en dat zijn hoofdzakelijk financiële aasgieren en die hebben alleen respect voor een historische naam als het genoeg oplevert.

Brum
2 mei 2018, 18:06
Vet. Straks de:

Gibson Les Paul Standard Bonamassa signature
Gibson Les Paul Custom Bonamassa signature
Gibson Les Paul Special Bonamassa signature
Gibson SG Standard Bonamassa signature
Gibson SG Custom Bonamassa signature
Gibson SG Special Bonamassa signature
Gibson Explorer Bonamassa signature
Gibson Flying V Bonamassa signature
Gibson RD Bonamassa signature

En dit alles vintage correct uiteraard.
Nog een verrassinkje van Gibson, er schijnt een zwaar gelimiteerde Gibson Bonamassa uit te komen. Hoe dat model er uit moet gaan zien, daarvoor zitten ze nog aan de tekentafel met Joe Bonamassa. Maar wat we wel al weten is dat ie vintage correct wordt en dat er in ieder geval een handtekening van niemand anders dan Joe Bonamassa op komt te staan!:crazyhappy:

Fabrieksinstellingen
2 mei 2018, 18:17
Met gratis zonnebril neem ik aan.

arjanb01
2 mei 2018, 18:28
En gratis zwart Armani pak en bril Cream 😉

Plant
2 mei 2018, 18:33
Over het management van de gitaartak kan ik me niet uitspreken, maar het kopen van de Philips audio?
Iedereen weet toch dat het grote geld in de home audio verleden tijd is?

Tot eind de jaren 90 wou Jan de behanger nog betalen voor een duur hifi systeem. Wat zou dat gekost hebben in huidige euro's? Tussen de 750 en 2000 euro?

Nu is Jan tevreden met een Spotify abonnementje en een Bluetooth speaker van een paar euro. Kost: 100-200 euro.

Voor TV en video hetzelfde. Vroeger dikke TV set met VHS of DVD speler.
Nu netflix op de computer of een flatscreen van de mediamarkt voor 200 euro.

Ik dacht niet dat Gibson onder de naam Philips dure hifi leverde:


Het aanbod betreft Bluetooth luidsprekers, radiowekkers, dockingstations en draagbare audio.

Bron: https://www.emerce.nl/nieuws/toekomst-philips-audio-onzeker-na-faillissement-gibson


Yep. Een Philips 212 pickup met GP400 element kostte meer dan 500 gulden begin jaren 70....

De vinyl branche en vintage spelers doen het juist nu erg goed. Een Philips 22GA212 re-issue is nu juist geen gek idee.

Brum
2 mei 2018, 18:36
Met gratis zonnebril neem ik aan.


En gratis zwart Armani pak en bril Cream ��

Nou, het schijnt dat ie een endorsement aan gaat met Redband en Armani en dat er dus een zonnebril met handtekening uitkomt van niemand anders dan, jawel... Joe Bonamassa! En als klapper op de vuurpijl komt er een gelimiteerd Armani pak uit, waar, naar het schijnt, een handtekening op de gehele rug komt te staan, van niemand anders dan..? Joe Bonamassa!:ok:

MikeD
2 mei 2018, 20:22
Met gratis zonnebril neem ik aan.


Vet. Straks de:

Gibson Les Paul Standard Bonamassa signature
Gibson Les Paul Custom Bonamassa signature
Gibson Les Paul Special Bonamassa signature
Gibson SG Standard Bonamassa signature
Gibson SG Custom Bonamassa signature
Gibson SG Special Bonamassa signature
Gibson Explorer Bonamassa signature
Gibson Flying V Bonamassa signature
Gibson RD Bonamassa signature

En dit alles vintage correct uiteraard.
Nog een verrassinkje van Gibson, er schijnt een zwaar gelimiteerde Gibson Bonamassa uit te komen. Hoe dat model er uit moet gaan zien, daarvoor zitten ze nog aan de tekentafel met Joe Bonamassa. Maar wat we wel al weten is dat ie vintage correct wordt en dat er in ieder geval een handtekening van niemand anders dan Joe Bonamassa op komt te staan!:crazyhappy:


En gratis zwart Armani pak en bril Cream ��


jullie hebben het begrepen... allemaal case candy.....

arjanb01
2 mei 2018, 20:33
Als Bonamassa CEO wordt, denken jullie dan dat we een customshopper les Paul voor rond de 2K in de winkels kunnen kopen? Vintage correct uiteraard en als de prijs ook vintage correct zou zijn kunnen ze naar 500 euro net als in de 50s 😂

dejohan
2 mei 2018, 21:34
Ik dacht niet dat Gibson onder de naam Philips dure hifi leverde:


Ik dacht dat ze de hele Philips Home Audio tak hadden.




De vinyl branche en vintage spelers doen het juist nu erg goed.

Ja, erg goed in een kleine nichemarkt, niet bij de grote massa. Daar krijg je je schuld van 130 miljoen niet mee gered.

MikeD
2 mei 2018, 23:00
Als Bonamassa CEO wordt, denken jullie dan dat we een customshopper les Paul voor rond de 2K in de winkels kunnen kopen? Vintage correct uiteraard en als de prijs ook vintage correct zou zijn kunnen ze naar 500 euro net als in de 50s ��

met inflatiecorrectie..... - want 500 guldens was een boel poen in die tijd, eind jaren '50.. zeg maar een bovengemiddeld maandsalaris terwijl 'je eerste salaris' ook zo weinig kon zijn als 21 guldens per week....- komt een historisch correcte Customshopper ook in het JoeBo Gibson tijdperk niet op 500 euro....

JGD
3 mei 2018, 01:08
Al kostten ze een kwartje...:seriousf:;)

MikeD
3 mei 2018, 08:20
Even ter voorkoming van misverstanden.. ik heb niks tegen Joe Bo. De man is zeer actief, toert zich een hoedje en wat hij doet met Black Country Communion vind ik (mede dank zij Glenn Hughes, Jason Bonham en Derek Sherinian) toffe rockmuziek ; BCC IV is nmm een keigoede CD.
En als we zien hoe goed JoeBo de PR en marketing van het 'merk' 'Joe Bonamassa' voor elkaar heeft, dan zou het misschien helemaal zo gek niet zijn voor het merk Gibson wanneer Joe daar een partijtje gaat meeblazen.

fred dons
3 mei 2018, 09:46
dat kan Joe gevoeglijk wel vergeten, als ik een conservatieve inschatting mag maken dan moet het Gibson merk nog wel een paar honderd miljoen kosten (inclusief bestaande schulden). Zolang Joe nog gitaren moet verkopen om een bijzondere vintage gitaar te kunnen aanschaffen gok ik dat hij dit geld niet op de spaarrekening heeft en er is geen bank die hem dit geld gaat lenen.

ik ben een fan van Bonamassa en Joe weet ontzettend veel van vintage gitaren maar dat maakt je nog niet geschikt om een merk succesvol te leiden (heeft tie überhaupt zijn school afgemaakt ?

arjanb01
3 mei 2018, 09:50
Hij kan inderdaad hooguit aandeelhouder worden.
Maar als je samen met. Clapton, Grohl en bijvoorbeeld Keith Richards financieel de krachten kunt bundelen kom je wel een eind lijkt mij. Dan kan je een aardig kapitaal bijmekaar hebben om Gibson uit de rode cijfers te krijgen.

fred dons
3 mei 2018, 10:00
Maar waarom zou je dat doen, als je het over een paar duizend piek hebt dan is het een hobby en dan mag het geld kosten, als we het over miljoenen hebt dan will je ook een rendement zien en dat gaat de eerste paar jaar niet gebeuren (en daarna zal het rendement ook niet schokkend zijn)
btw ook na de geld storting zit Gibson nog in de rode cijfers, ze hebben dan alleen een lening aan de 3 amigo's

D3nnis
3 mei 2018, 10:07
Leek mij ook, met een paar man honderden miljoenen lappen uit nostalgie voor merkbehoud klinkt leuk maar ook zakelijk een soort van dom. Het is dan te hopen dat zij als board of directors een ceo aanwijzen die zakelijk gezien slimmer is :D

Fabrieksinstellingen
3 mei 2018, 10:24
Na het lezen van de biografie van Eric Clapton, heb ik het idee dat hij zijn geld beter kan bewaren ivm zijn afkick kliniek. Althans in dat boek staat een stuk dat dat weleens zijn hele vermogen kan gaan kosten.

Kan natuurlijk een ‘waarschuwing’ geweest zijn van een manager die zijn eigen inkomsten zag verdwijnen.

Kan natuurlijk leuk zijn, haal John Mayer er ook even bij en dan krijg je een Gibson Strat.

MikeD
3 mei 2018, 16:02
ik ben een fan van Bonamassa en Joe weet ontzettend veel van vintage gitaren maar dat maakt je nog niet geschikt om een merk succesvol te leiden (heeft tie überhaupt zijn school afgemaakt ?

JoeBo solo zal geen captain of industry zijn maar als hij de goede mensen om zich heen weet te verzamelen enzovoorts.. dat is wat ik bedoelde met het op orde hebben van zijn PR en marketing van het merk Joe Bonamassa....
Overigens wat opleiding betreft: ik heb in het verleden enige jaren mogen werken voor en met iemand die het met MULO letterlijk had weten te schoppen van de postkamer tot vice president / treasurer van een bekende internationale handelsbank .... dus ik ben zo iemand die juist niet op voorhand mensen diskwalificeert vanwege hun opleiding of achtergrond....

Pepe
3 mei 2018, 16:04
Kan ie EINDELIJK zijn naam op ALLES plakken.

telecastermaster
3 mei 2018, 16:08
In de Trouw van vandaag:het is de schuld van de DJ's

https://www.trouw.nl/cultuur/de-rock-is-dood-en-dus-sterft-ook-gitaarbouwer-gibson~a5e432d3/

fred dons
3 mei 2018, 16:32
JoeBo solo zal geen captain of industry zijn maar als hij de goede mensen om zich heen weet te verzamelen enzovoorts.. dat is wat ik bedoelde met het op orde hebben van zijn PR en marketing van het merk Joe Bonamassa....
Overigens wat opleiding betreft: ik heb in het verleden enige jaren mogen werken voor en met iemand die het met MULO letterlijk had weten te schoppen van de postkamer tot vice president / treasurer van een bekende internationale handelsbank .... dus ik ben zo iemand die juist niet op voorhand mensen diskwalificeert vanwege hun opleiding of achtergrond....

sterker nog je reageert op iemands post die dit gedaan heeft (maar dan met mavo en de functie vice-president bij een internationale Handelsbank ben ik al weer een tijdje gepasseerd)
dan nog ben ik niet geschikt om Gibson te leiden, marketing van een artiest is toch wat anders dan bij een internationaal bedrijf succesvol een turn around door te voeren. Zelfs met een goed Team om zich heen zal de ceo de eindbeslissing moeten nemen, en dan helpt het als je verstand van belasting, boekhouden, internationaal en lokaal recht hebt en ervaring hebt met het leiden van een bedrijf. Daarom zal een bank dit niet willen financieren op Joe's naam alleen
Als het puur om een goed Team gaat dan kunnen de huidige schuldeisers en nieuwe houders van equity in het bedrijf dat zelf wel doen, zij zullen nu alleen tegen de hoofdprijs verkopen aan Joe en hij zou gek zijn als hij daarop in gaat.

arjanb01
3 mei 2018, 16:33
Onzin.
Het is de schuld van het management die bedrijfsonderdelen gekocht heeft die niks opleverden.
Ze moeten hopen dat er een rijke ondernemer is die de tekorten bijpast, bedrijfsonderdelen verkoopt en verder gaat als kleinere gitaarbouwer die terug naar de basis gaat. Les Pauls, sg en flying v’s bouwen. En dan komt het alsnog goed.

fred dons
3 mei 2018, 16:52
en inderdaad, in de jaren 80-90 was het de synthesizer die het zogenaamde einde van de gitaar in luide, er is nog steeds een goede markt voor gitaren, zeker high end maar ook Budget (epi), het midden Segment is wat meer problematisch omdat daar veel meer aanbieders bijgekomen zijn die goede kwaliteit voor weinig leveren, maar ook daar had Gibson geen grote issues.
het kopen van alles dat los en vast zat, dat heeft ze de nek omgedaan

Pepe
3 mei 2018, 17:28
De rol van de elektrische gitaar is wel vaker gemarginaliseerd en dan kreeg je een Britse Invasie die de boel weer opkrikte of het overleefde met een Floyd en pointy headstocks in een subcultuur of er waren ineens jongens met houthakkersbloezen in Seattle die.. enz enz.
Die marginalisatie ging in de jaren tachtig veel verder tot op het punt dat er nog maar 1 fabriek was die buizen maakte. Hoera voor de commies.
We hebben nu de Kemper en Rock Band the game dus tot de tijd dat de verkoop weer wordt aangejaagd overleven we het wel.

no 1 hops
3 mei 2018, 17:30
ik heb geen idee of in dit verhaal ook nog aandeelhouders meespelen, maar mocht dat zo zijn heb ik altijd het idee dat je geen 2 meesters kunt dienen.
als je geloofd in je product, en er ook verstand van hebt en weet hoe diegenen die het gebruiken denken waaraan het moet voldoen, dan kan juist de druk om financieel te voldoen aan de verwachtingen van de aandeelhouders je flink dwars zitten.

hoeveel bedrijven vragen nu werkelijk aan de gebruiker wat ze willen of luisteren meer naar wat de aandeelhouders willen?
ik heb geen verstand van handel, maar gelukkig is mijn micro economie zeer gezond ;-)

D3nnis
3 mei 2018, 18:10
Als je als bedrijf gaat vragen wat de klant "nu" wil, en je gaat daar aan beginnen dan loop je al min of meer achter de feiten aan en heb je geen plan voor de toekomst, of zie ik dat verkeerd?

Shaggy
3 mei 2018, 21:31
Als schoenmaker bij zijn leest was gebleven had het niet zover gekomen vermoed ik.

De boel is gaan ploffen door academici die aan het speculeren zijn gegaan, met aankopen van bedrijfsonderdelen die de strop bleken.

Alle chineze meuk heeft Gibson ook geen goed gedaan maar zonder de zinloze uitbreidingen hadden prima voort kunnen blijven borduren.

Nu denk ik dat net zoals in het voetbal je ex-pro voetballers aan het roer moet hebben net zoals Bonamassa met ziel en zaligheid zich kan storten in wat de muzikant wil in plaats van de aandeelhouders.

telerocker
3 mei 2018, 21:36
Het blijft een sterk merk, dus het is te hopen dat er een koper komt met liefde voor het product.

arjanb01
3 mei 2018, 21:42
....en die vooral kapitaal hebben.
Bonamassa kan hooguit klein aandeelhouder worden gezien zn eigen kapitaal wat vooral bestaat uit onroerend goed vintage gitaren en oude auto’s.
Daarmee red hij gibson niet. Dan zijn er zeker nog 10 mensen met het vermogen van Bonamassa nodig om het merk te redden en vervolgens nieuw beleid te realiseren.

no 1 hops
4 mei 2018, 08:00
....en die vooral kapitaal hebben.
Bonamassa kan hooguit klein aandeelhouder worden gezien zn eigen kapitaal wat vooral bestaat uit onroerend goed vintage gitaren en oude auto’s.
Daarmee red hij gibson niet. Dan zijn er zeker nog 10 mensen met het vermogen van Bonamassa nodig om het merk te redden en vervolgens nieuw beleid te realiseren.
maar wat Bonamassa wel heeft is de daadwerkelijke gebruikers kennis, weet wat (conservatieve) gitaristen belangrijk vinden en daarin een belangrijke rem kan zijn voor al die techno juppys met hun snelle babbel die wel even allerlei nieuwe dingen willen uitbrengen.
die zou je als adviseur aan boord moeten hebben.

de saxofoon zal in de jaren niet echt doorontwikkeld zijn net zoals meer koper instrumenten. misschien wat betere ventiel afdichtingen maar uiteindelijk is de basis hetzelfde gebleven.

ik denk dat dit ook de toekomst is voor de gitaar in de storm van de gemakkelijke elektronische muzikale hap.
zoals het vroeger ooit is begonnen op de achtergrond in de bigband orkesten waar het gebrek aan volume tegenover de de andere instrumenten de vraag opriep om het geluid te versterken en zo de elektrische gitaar is geboren worden we nu weer naar de achtergrond gedrukt door andere instrumenten.

de omzet zal minder worden , zeker tegenover de grootmacht van de Aziatische productielanden.
tijd voor de blues

fred dons
4 mei 2018, 10:09
ze kunnen Joe altijd even bellen :)

Joe heeft enorm veel verstand van vintage gitaren maar ook daar alleen ga je het niet mee redden, de historic Modellen zijn toch onderdeel van een niche markt en een relatief klein (zeer winstgevend) deel van de omzet van Gibson gitaren, stel je gaat de productie gitaren naar dat zelfde niveau brengen maar dan voor productie prijzen dan kill je de historic lijn (Gibson heeft iets dergelijks in 2014-15 gedaan door de historics een short tenon te geven, was niet echt een succes :D )
ik denk dat het Gibson model zoals het nu is (minus de kwaliteits issues) niet perse verkeerd is; epi, Standard, customshop
Alleen als Gibson wil experimenteren (niet alles is mislukt, de les Paul axces is bijvoorbeeld wel een succes) dan moeten zij dat naast de bestaande lijn doen en niet de hele lijn voor een heel jaar volhangen met allerlei nieuwigheden waarvan niet zeker is dat het gaat lopen, dat hebben ze laatste jaren natuurlijk wel gedaan waardoor er hele jaren feitelijk mislukt zijn (2012 met de dubbbele rosewood toets, 2014 short tenon historics, de Robot Tuners/Scribble lp logo, hologram les Pauls etc)

Pepe
4 mei 2018, 10:33
Ik hoor nou nooit, jamaar... de elektrische gitaar leeft ook ver boven zijn stand.
Het had eigenlijk bij Buddy Holly en The Shadows moeten ophouden. Weer terug naar de status van piano & viool.
Zo'n fabrikant die tienduizenden gitaren uitspuwt en kunstmatig in stand houd. En dan een beetje gaan janken dat de gouden tijd voorbij is.
Wees blij dat je het zo lang hebt kunnen rekken. Een hele lange bubbel die klapt, meer is het niet.

mrweird
4 mei 2018, 11:08
Ik hoor nou nooit, jamaar... de elektrische gitaar leeft ook ver boven zijn stand.
Het had eigenlijk bij Buddy Holly en The Shadows moeten ophouden. Weer terug naar de status van piano & viool.

Lol.. :D Waar hadden we het dan over moeten hebben op dit forum?

Pepe
4 mei 2018, 11:15
Vroeger, jongens & meisjes, was je helemaal thabom als je gitaar in een bandje speelde.
Nu wordt je min of meer meewarig aangekeken.
Dat zal wel meevallen op het zwarte cross maar het wordt een bastion.
Of hebben de dj's daar ook al toegeslagen (geen idee)

arjanb01
4 mei 2018, 11:21
Wat ik merk is dat vooral de oudere doelgroep, 35 jaar en ouder dan warmloopt voor (rock)bands. De jeugd niet meer. Is klaar. Tegenwoordig wordt jeugd opgevoed met elektronische muziek en inderdaad dj’s. Hoewel daar echt wel talenten tussen zitten. Mijn ding is het niet.
Ook hoor je tegenwoordig over hologrammen van overleden helden waar tours mee gedaan worden en begeleid door bands ‘live’ spelen. Als de jeugd via die weg nog met echt goeie muziek in aanraking komt is er nog hoop.

Fusion
4 mei 2018, 11:47
De jeugd houdt echt nog wel van rock muziek toch? Grote bands verkopen toch Ziggo domes, Heineken Musichallen (of hoe dat nu ook alweer moge heten) etc uit?

Fabrieksinstellingen
4 mei 2018, 12:15
Hoeft niet perse de jeugd te zijn die daar heen gaan toch.
Bij Jett rebel bv was het mooi verdeelt over drachtige tienermeisjes en de wat meer 30 plus lieden.

fred dons
4 mei 2018, 12:23
als je ziet wat een talent er tegenwoordig doorbreekt dan maak ik mij geen enkele zorgen over de status van echte muzikanten in de muziek

https://youtu.be/BTAg3DYvmKs

om Freek de Jonge te Quoten; tis niet te hopen dat deze beschaving ooit wordt opgegraven :(

benwave
4 mei 2018, 12:39
als je ziet wat een talent er tegenwoordig doorbreekt dan maak ik mij geen enkele zorgen over de status van echte muzikanten in de muziek

https://youtu.be/BTAg3DYvmKs

om Freek de Jonge te Quoten; tis niet te hopen dat deze beschaving ooit wordt opgegraven :(

Ai,.Ai., Ai ., Misschien koop ik wel een Honda :)

Brad
4 mei 2018, 13:08
als je ziet wat een talent er tegenwoordig doorbreekt dan maak ik mij geen enkele zorgen over de status van echte muzikanten in de muziek

https://youtu.be/BTAg3DYvmKs

om Freek de Jonge te Quoten; tis niet te hopen dat deze beschaving ooit wordt opgegraven :(

Dan denken ze, waar waren die gasten in vredesnaam mee bezig. Dat ze daar in geloofden. Dat ze geloofden dat het materialisme en hedonisme hen werkelijk voldoening zou brengen.:???::???::o:dontgeti::hide:

En enerzijds herdachten ze de afschaffing van slavernij en tegelijkertijd hielden ze vormen van verkapte slavernij in stand.

Fusion
4 mei 2018, 13:18
als je ziet wat een talent er tegenwoordig doorbreekt dan maak ik mij geen enkele zorgen over de status van echte muzikanten in de muziek

https://youtu.be/BTAg3DYvmKs

om Freek de Jonge te Quoten; tis niet te hopen dat deze beschaving ooit wordt opgegraven :(

Misschien moet je je artiesten dan ook niet bij SLAM! zoeken? Ik vind de moderne muzikanten die ik ontdek alleen maar beter en interessanter worden, dus ik herken jouw gevoel niet.

fred dons
4 mei 2018, 15:08
Misschien moet je je artiesten dan ook niet bij SLAM! zoeken? Ik vind de moderne muzikanten die ik ontdek alleen maar beter en interessanter worden, dus ik herken jouw gevoel niet.

laten we niet 2 dingen door elkaar halen; de muziek die ik voor mijn plezier luister/nieuwe artiesten die ik ontdek versus artiesten die doorbreken
dit is nu even een voorbeeld wat ik van YouTube pluk maar mevrouw heeft 3,5 mio Plays op spotify en een kwart miljoen volgers op YouTube dus blijkbaar is er een publiek voor. Ja er zijn nog steeds erg leuke nieuwe muzikanten maar de kans dat die doorbreken of in ieder geval er financieel van kunnen rondkomen is de laatste jaren zeker niet beter op geworden.

Fusion
4 mei 2018, 16:23
laten we niet 2 dingen door elkaar halen; de muziek die ik voor mijn plezier luister/nieuwe artiesten die ik ontdek versus artiesten die doorbreken
dit is nu even een voorbeeld wat ik van YouTube pluk maar mevrouw heeft 3,5 mio Plays op spotify en een kwart miljoen volgers op YouTube dus blijkbaar is er een publiek voor. Ja er zijn nog steeds erg leuke nieuwe muzikanten maar de kans dat die doorbreken of in ieder geval er financieel van kunnen rondkomen is de laatste jaren zeker niet beter op geworden.
Tsja, als doorbreken belangrijk is.... overigens heb ik t idee dat t leeuwendeel van de nieuwe bands die ik ontdek er van rondkomt, zeker weten doe ik t niet. Maakt t jou wat uit of iemand er van rondt komt óf miljoenen hits heeft dan?

Plant
4 mei 2018, 17:41
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar toen ik als jongetje van een jaar of 10 The Stray Cats bij Toppop zag en Brian Setzer op die Gretsch zag jengelen, dacht ik: "Dat wil ik ook!" En zo had je natuurlijk veel meer gitaarbandjes die leuk waren.

Zo kan ik me voorstellen dat als kinderen niet meer via de hitzenders met gitaarmuziek in aanraking komen, ze ook niet op het idee komen om dat zelf te gaan spelen. Ik denk dat het nu musicerende ouders zijn waardoor een kind nog met een instrument in aanraking komt. Bestaan er nog muzieklessen op (de basis)school of staat er zoals bij mij vroeger nog een gitaar in de klas waarop de meester of juf de week afsluit?

Als je nu in een muziekwinkel komt, hoeveel tieners staan er nog te kwijlen, al is het maar bij een Chinese rip-off van een bekend model? Hoeveel tieners zitten er hier op het forum?

Een handjevol jonge aanwas houdt Gibson niet overeind en de oude lullen hebben alles al of willen geen nieuw model maar een echte '59 bij wijze van spreken.

Brum
4 mei 2018, 18:01
De jeugd houdt echt nog wel van rock muziek toch? Grote bands verkopen toch Ziggo domes, Heineken Musichallen (of hoe dat nu ook alweer moge heten) etc uit?

Daar komt ook niet echt jeugd op af, maar voornamelijk dertigers en ouder. Sowieso waag ik te betwijfelen of daar een grote potentiële groep gitaristen tussen staat. De laatste echte gitaarheld waarvoor een grote groep jeugd naar een gitaarwinkel ging was denk ik Frusciante van de Peppers. Ik kan heden ten dage geen gitarist opnoemen met dezelfde populariteit. Je ziet het ook in het amateurbandjes wereldje. Pak 'm beet 15 jaar geleden kwamen mensen echt bandjes kijken die ze niet kenden. Tegenwoordig is dat niet meer, is gewoon een andere generatie. Die willen op een andere manier vermaakt worden. Ook de kroegen die vaak live bandjes hadden spelen verdwijnen steeds harder. Toen ik begon in het bandje waar ik nu nog steeds in speel, zo'n jaartje of zes geleden, dachten we dat dat bandjesleven er nog steeds wel was. De realiteit heeft ons inmiddels keihard achterhaald. Feestcafés met bonkie-bonkie muziek is wat de klok slaat en als je al ergens kunt spelen is de gage echt helemaal niks meer, omdat dat niet meer uit kan voor een kroegbaas. Kan me goed voorstellen dat de grote gitaarmerken dat echt wel voelen.

arjanb01
4 mei 2018, 18:06
Ik had het niet beter kunnen zeggen, Brum.
Gek genoeg boeken we dit jaar van de 15 optredens 8 bruiloften. Dus we moeten hopen dat uit die bruiloften nog optredens van potentiële bruidsparen komen. Anders hebben we volgend jaar misschien minder dan 10 optredens.
En ja, dat zijn 30 plussers die van (pop)rock houden. In feesttenten hoef je tegenwoordig daarmee niet meer aan te komen.

Brad
4 mei 2018, 18:07
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar toen ik als jongetje van een jaar of 10 The Stray Cats bij Toppop zag en Brian Setzer op die Gretsch zag jengelen, dacht ik: "Dat wil ik ook!" En zo had je natuurlijk veel meer gitaarbandjes die leuk waren.

Zo kan ik me voorstellen dat als kinderen niet meer via de hitzenders met gitaarmuziek in aanraking komen, ze ook niet op het idee komen om dat zelf te gaan spelen. Ik denk dat het nu musicerende ouders zijn waardoor een kind nog met een instrument in aanraking komt. Bestaan er nog muzieklessen op (de basis)school of staat er zoals bij mij vroeger nog een gitaar in de klas waarop de meester of juf de week afsluit?

Als je nu in een muziekwinkel komt, hoeveel tieners staan er nog te kwijlen, al is het maar bij een Chinese rip-off van een bekend model? Hoeveel tieners zitten er hier op het forum?

Een handjevol jonge aanwas houdt Gibson niet overeind en de oude lullen hebben alles al of willen geen nieuw model maar een echte '59 bij wijze van spreken.

Ik moet je zeggen dat je bij Bax er toch best veel ziet. Soms ook met één of beide ouders. Toen ik een gitaar aan het uitproberen was kwam er ook een vader met twee tienerzoons vragen welk instapmodel een goede keuze was bij een elektrische gitaar.

fred dons
4 mei 2018, 18:32
Tsja, als doorbreken belangrijk is.... overigens heb ik t idee dat t leeuwendeel van de nieuwe bands die ik ontdek er van rondkomt, zeker weten doe ik t niet. Maakt t jou wat uit of iemand er van rondt komt óf miljoenen hits heeft dan?

ja dat maakt mij uit, als ik een band goed vind dan zou ik het prettig vinden als ze volgend jaar ook nog bestaan en niet na de eerste kleine tour er achter komen dat de dame die hun T-Shirts verkoopt met "meer" geld naar huis gaat dan de individuele leden van de band en daarom maar terug gaan naar de fabriek om daar achter de lopende band te staan
En dan hoef je van mij de ziggodome niet uit te verkopen maar een minimum jeugdloon mag je er toch wel aan over houden

ik ken door mijn "Hobby" nogal wat professionele muzikanten die ondanks dat ze meerdere dagen per week optreden, moeten les geven, er zijn er die ook nog aannemer/klusser zijn. Nu is er die 1 % die het "fantastisch" doet maar zoals gezegd dat is die ene procent
En om nog wat verder van het Gibson Topic af te dwalen, cd verkopen zijn nagenoeg nul, het gaat om streams en een beetje downloaden. dus als je een beetje succesvol bent als artiest, zoals een Femke Louise dan leveren 3.500.000 streams je een bruto bedrag op van eur 15400 en dat moet gedeeld worden door het Label, de artiest, de schrijver en de zingert.
https://www.digitalmusicnews.com/2016/05/26/band-1-million-spotify-streams-royalties/

D3nnis
4 mei 2018, 19:00
Toen ik begon in het bandje waar ik nu nog steeds in speel, zo'n jaartje of zes geleden, dachten we dat dat bandjesleven er nog steeds wel was. De realiteit heeft ons inmiddels keihard achterhaald.

Dit inderdaad.
Ik speel nu 12 jaar in dit bandje, en 10 jaar geleden kon je nog best goed geld vragen in een feesttent. Dat kan nu nog steeds, maar we komen gewoon minder vaak in zo'n tent.

Bruiloften is misschien nog te doen, deze mensen vallen nog nét in de doelgroep, dat wil zeggen, boven de 25. Ben benieuwd of dat ook stopt voor bandjes binnen een paar jaar.

Moet je verder ook maar zin in hebben, bruiloften, trouwens, en een repertoire hebben dat zich er voor leent.

Ik zie hier in "mijn" circuit een aantal bandjes die wel structureel veel speelt. Bijna zonder uitzondering zijn dat de bandjes met een laag gage.
Nu heb ik zelf geen moeite om voor weinig te spelen, maar ik vind dat ik het met deze band niet kan maken om ergens voor weinig te spelen en ergens anders wel voor een "behoorlijk" bedrag, daar houd ik niet van.

Fusion
4 mei 2018, 19:13
ja dat maakt mij uit, als ik een band goed vind dan zou ik het prettig vinden als ze volgend jaar ook nog bestaan en niet na de eerste kleine tour er achter komen dat de dame die hun T-Shirts verkoopt met "meer" geld naar huis gaat dan de individuele leden van de band en daarom maar terug gaan naar de fabriek om daar achter de lopende band te staan
En dan hoef je van mij de ziggodome niet uit te verkopen maar een minimum jeugdloon mag je er toch wel aan over houden

ik ken door mijn "Hobby" nogal wat professionele muzikanten die ondanks dat ze meerdere dagen per week optreden, moeten les geven, er zijn er die ook nog aannemer/klusser zijn. Nu is er die 1 % die het "fantastisch" doet maar zoals gezegd dat is die ene procent
En om nog wat verder van het Gibson Topic af te dwalen, cd verkopen zijn nagenoeg nul, het gaat om streams en een beetje downloaden. dus als je een beetje succesvol bent als artiest, zoals een Femke Louise dan leveren 3.500.000 streams je een bruto bedrag op van eur 15400 en dat moet gedeeld worden door het Label, de artiest, de schrijver en de zingert.
https://www.digitalmusicnews.com/2016/05/26/band-1-million-spotify-streams-royalties/
Dus als ik t goed begrijp is ze live zien belangrijk voor jou? Dan moet je als artiest idd financieel een behoorlijke basis hebben, althans zeker als je een oceaan wilt oversteken. Je hebt dan vooral een platenlabel nodig volgens mij. Maar volgens komen er ook semi-hobby bands die naast hun muziek gewoon nog allemaal een baan ernaast hebben vanuit bijv de VS hier naar toe hoor. Heel veel zelfs.

fred dons
4 mei 2018, 19:25
nee sorry, dan was ik onduidelijk. ik wil hun muziek horen (live en studio) en tegenwoordig betekend dat de band veel moet optreden om te kunnen overleven (omdat streamen niet genoeg oplevert)
en inderdaad zijn er nogal wat bands die hun werkvakantie gebruiken om snel een europese tour te doen maar dat is als je boven de 25 bent al snel geen sustainable model meer, vrouw en kinderen willen ook wel eens op vakantie ;)
vrienden van me zijn onlangs in de vs geweest voor een korte tour, op een toeristenvisum, zonder apparatuur want dat was te kostbaar om mee te nemen, ze hebben lokaal alles geleend of gehuurd, voor de bandleden (en met name hun gezin) betekende dit wel dat ze dat jaar niet meer op vakantie gingen
nb Platenlabel betalen tegenwoordig nagenoeg niets meer aan toursupport dus daar moet je het zeker niet van hebben

Fusion
4 mei 2018, 19:27
Daar komt ook niet echt jeugd op af, maar voornamelijk dertigers en ouder. Sowieso waag ik te betwijfelen of daar een grote potentiële groep gitaristen tussen staat. De laatste echte gitaarheld waarvoor een grote groep jeugd naar een gitaarwinkel ging was denk ik Frusciante van de Peppers. Ik kan heden ten dage geen gitarist opnoemen met dezelfde populariteit. Je ziet het ook in het amateurbandjes wereldje. Pak 'm beet 15 jaar geleden kwamen mensen echt bandjes kijken die ze niet kenden. Tegenwoordig is dat niet meer, is gewoon een andere generatie. Die willen op een andere manier vermaakt worden. Ook de kroegen die vaak live bandjes hadden spelen verdwijnen steeds harder. Toen ik begon in het bandje waar ik nu nog steeds in speel, zo'n jaartje of zes geleden, dachten we dat dat bandjesleven er nog steeds wel was. De realiteit heeft ons inmiddels keihard achterhaald. Feestcafés met bonkie-bonkie muziek is wat de klok slaat en als je al ergens kunt spelen is de gage echt helemaal niks meer, omdat dat niet meer uit kan voor een kroegbaas. Kan me goed voorstellen dat de grote gitaarmerken dat echt wel voelen.
Nou ja voor mij is RHCP ook een beetje boinkie-boinkie eerlijk gezegd. Maar goed het kan zijn hoor dat er minder publiek is. De bands en aetiesten die ik ontdek zijn qua genre all over the place en dat gaat van lokale Albanese popmuziek waarbij ik niet t vermoeden heb dat die mensen ooit over de grens komen tot obscure EDM acts met dito opmerking. Het maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd. Komt ook n beetje omdat ik niet veel meer naar concerten ga

Fusion
4 mei 2018, 19:29
nee sorry, dan was ik onduidelijk. ik wil hun muziek horen (live en studio) en tegenwoordig betekend dat de band veel moet optreden om te kunnen overleven (omdat streamen niet genoeg oplevert)
en inderdaad zijn er nogal wat bands die hun werkvakantie gebruiken om snel een europese tour te doen maar dat is als je boven de 25 bent al snel geen sustainable model meer, vrouw en kinderen willen ook wel eens op vakantie ;)
vrienden van me zijn onlangs in de vs geweest voor een korte tour, op een toeristenvisum, zonder apparatuur want dat was te kostbaar om mee te nemen, ze hebben lokaal alles geleend of gehuurd, voor de bandleden (en met name hun gezin) betekende dit wel dat ze dat jaar niet meer op vakantie gingen
nb Platenlabel betalen tegenwoordig nagenoeg niets meer aan toursupport dus daar moet je het zeker niet van hebben
Nou ja als je ze alleen studio had willen horen is t geen argument meer. Iedereen kan tegenwoordig een album opnemen met een paar centjes.

mountainman
4 mei 2018, 20:41
En nu er weinig kans meer is op lawsuits van Gibson...

https://d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.net/eastman/pages/2642/attachments/original/1516818970/SB57-n-BK_SolidBody__NVN1_0118.jpg

Harald
4 mei 2018, 21:53
Subtiel... die foto :D HAd iemand gespot op facebook. Gibson heeft blijkbaar ook een imagoprobleem

https://fd.nl/ondernemen/1252742/de-gitaar-met-de-diepe-houten-tonen-dreigt-ten-onder-te-gaan

https://images.fd.nl/KVeuNRjjXzpt5UqpbaZtKyYHOiY.jpg?auto=format%2ccomp ress&q=45&cs=tinysrgb&w=564

Brum
4 mei 2018, 22:09
Nou ja voor mij is RHCP ook een beetje boinkie-boinkie eerlijk gezegd. Maar goed het kan zijn hoor dat er minder publiek is. De bands en aetiesten die ik ontdek zijn qua genre all over the place en dat gaat van lokale Albanese popmuziek waarbij ik niet t vermoeden heb dat die mensen ooit over de grens komen tot obscure EDM acts met dito opmerking. Het maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd. Komt ook n beetje omdat ik niet veel meer naar concerten ga

Ik bedoel met boinkie-boinkie muziek de plaatjesdraaiers boinkie-boinkie. RHCP was ten tijde van dat Frusciante nog in die band zat immens populair, op dat moment wellicht de grootste rockband ter wereld. Dat was grotendeels op conto van Frusciante. Dat was wel zo ongeveer de laatste gitaarheld, alles daarna is bij lange na niet zo populair. De bands die jij ontdekt is allemaal leuk, maar heeft weinig met de oude bandjes scene te maken. Die is in Nederland echt helemaal dood. Natuurlijk zijn er nog bandjes, maar er komt geen hond meer naar kijken. Ik krijg nou ook niet bepaald de indruk dat obscure Albanese popmuziek de gitaarbusiness een enorme boost geeft, met alle respect.

Erik de Perik
4 mei 2018, 22:11
Subtiel... die foto :D HAd iemand gespot op facebook. Gibson heeft blijkbaar ook een imagoprobleem

https://fd.nl/ondernemen/1252742/de-gitaar-met-de-diepe-houten-tonen-dreigt-ten-onder-te-gaan

https://images.fd.nl/KVeuNRjjXzpt5UqpbaZtKyYHOiY.jpg?auto=format%2ccomp ress&q=45&cs=tinysrgb&w=564


Facebook staat vol info....!

Het is geen Gibson Harald.

http://www.qguitars.nl/NL/brandin-guitars/modellen/gitaren/jan-akkerman-personal-ii-signature-black/

Fusion
4 mei 2018, 22:18
Ik bedoel met boinkie-boinkie muziek de plaatjesdraaiers boinkie-boinkie. RHCP was ten tijde van dat Frusciante nog in die band zat immens populair, op dat moment wellicht de grootste rockband ter wereld. Dat was grotendeels op conto van Frusciante. Dat was wel zo ongeveer de laatste gitaarheld, alles daarna is bij lange na niet zo populair. De bands die jij ontdekt is allemaal leuk, maar heeft weinig met de oude bandjes scene te maken. Die is in Nederland echt helemaal dood. Natuurlijk zijn er nog bandjes, maar er komt geen hond meer naar kijken. Ik krijg nou ook niet bepaald de indruk dat obscure Albanese popmuziek de gitaarbusiness een enorme boost geeft, met alle respect.
Je hebt t voornamelijk over live spelen. De gutaarbusimess is volgens mij levendiger dan ooit. Nog nooit zoveel merken, luxe custom maar modellen etc. Gitaarspel is tot ongekende hoogtes aan t evolueren. Je verwart bandjesscene met gutaarbusimess.

Brum
4 mei 2018, 22:37
Je hebt t voornamelijk over live spelen. De gutaarbusimess is volgens mij levendiger dan ooit. Nog nooit zoveel merken, luxe custom maar modellen etc. Gitaarspel is tot ongekende hoogtes aan t evolueren. Je verwart bandjesscene met gutaarbusimess.

Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik verwar de bandjes scene niet met gitaarbusiness. Ik probeer met wat voorbeelden aan te geven dat de huidige generatie jongeren niet meer zo bezig is met gitaarmuziek, maar liever in een feestkroeg staan met boinkie-boinkie muziek. De bandjes scene zoals ie in de jaren '80 en '90 was is helemaal dood en wat over is gebleven zijn voornamelijk dertigers en veertigers. Die bandjes scene is vervangen door dance festijnen en feestkroegen met computermuziek. Ik doe verder geen uitspraken over goed of slecht, maar de huidige generatie tieners en twintigers heeft gewoon veel minder op met gitaarmuziek en natuurlijk heeft dat invloed op de verkoop van elektrische gitaren.

Dat er meer merken en custom modellen bij zijn gekomen, wat ik toejuich, zegt toch alleen maar wat over de diversiteit? Want als ik de grote gitaarbeurzen zie, die staan er niet zo goed meer voor hoor.

Fusion
4 mei 2018, 22:52
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik verwar de bandjes scene niet met gitaarbusiness. Ik probeer met wat voorbeelden aan te geven dat de huidige generatie jongeren niet meer zo bezig is met gitaarmuziek, maar liever in een feestkroeg staan met boinkie-boinkie muziek. De bandjes scene zoals ie in de jaren '80 en '90 was is helemaal dood en wat over is gebleven zijn voornamelijk dertigers en veertigers. Die bandjes scene is vervangen door dance festijnen en feestkroegen met computermuziek. Ik doe verder geen uitspraken over goed of slecht, maar de huidige generatie tieners en twintigers heeft gewoon veel minder op met gitaarmuziek en natuurlijk heeft dat invloed op de verkoop van elektrische gitaren.

Dat er meer merken en custom modellen bij zijn gekomen, wat ik toejuich, zegt toch alleen maar wat over de diversiteit? Want als ik de grote gitaarbeurzen zie, die staan er niet zo goed meer voor hoor.
Ik weet niet of de huidige generatie veel minder gitaren koopt? Ja minder ouwe lullen gitaren wellicht, maar volgens mij zijn er geen data over wereldwijde gitaarsales toch? Maar ja, als je t over de grote massa hebt die luistert naar grote massa muziek, dan heb je een punt ja, die krijgen minder muziek met gitaar voorgeschoteld ja.

Harald
4 mei 2018, 23:19
Facebook staat vol info....!

Het is geen Gibson Harald.

http://www.qguitars.nl/NL/brandin-guitars/modellen/gitaren/jan-akkerman-personal-ii-signature-black/Ja Duh! Daarom zeg ik ook dat ze een imago probleem hebben ;)

guitarkid
5 mei 2018, 18:43
Een kennis van me. Zou hij al spijt hebben....? ;)

https://image.ibb.co/mj8tM7/Roy.jpg (https://ibb.co/iApdon)

Brum
5 mei 2018, 18:58
Een heel klein stukje weg laseren en je hebt Gibsun.

Erik de Perik
5 mei 2018, 19:42
Stukje meer weg laseren en hij heeft geen bril meer.


Ik ben blij dat we zo'n alwetend persoon in ons midden hebben. Maar Gibson IS voor het grootste gedeelte een gitarenfabrikant waar van alles mis mee is. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat het voornamelijk de andere takken van Gibson, of het aantal takken wat ze onder zich hebben genomen het grote financiële probleem met zich mee heeft gebracht? Ik kan daar ten dele inkomen, ware dat de gitarentak toch echt verreweg hun grootste divisie is. Verbeter me als ik er naast zit.

Ohja...... en je zat er naast. :cheerup:

Brum
5 mei 2018, 21:09
Ik heb er doorgaans geen moeite mee om toe te geven dat ik ergens naast zit, maar dit is wel heel erg uit z'n verband trekken, maanden later. Ik heb meer gezegd, heel veel meer. Volgens mij heb ik helemaal niet perse ontkent dat andere takken Gibson meetrekken in een faillissement, lees het er maar op na. Maar serieus Erik, ga je echt maanden later nog proberen je gelijk te halen?? Good for you man...:makeup: Welke tak onder Gibson zou trouwens groter moeten zijn dan?

Fusion
5 mei 2018, 21:46
https://amp.theguardian.com/music/2018/may/04/gibson-guitar-bankruptcy-ed-sheeran-martin

grayfink
6 mei 2018, 00:26
Een kennis van me. Zou hij al spijt hebben....? ;)

https://image.ibb.co/mj8tM7/Roy.jpg (https://ibb.co/iApdon)

Is zijn voornaam Roy? Dan was hij een paar jaar geleden vrij actief op dit forum onder de nick Deidragonas: http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?12761-DeiDRagonas

Erik de Perik
6 mei 2018, 03:17
Ik heb er doorgaans geen moeite mee om toe te geven dat ik ergens naast zit, maar dit is wel heel erg uit z'n verband trekken, maanden later. Ik heb meer gezegd, heel veel meer. Volgens mij heb ik helemaal niet perse ontkent dat andere takken Gibson meetrekken in een faillissement, lees het er maar op na. Maar serieus Erik, ga je echt maanden later nog proberen je gelijk te halen?? Good for you man...:makeup: Welke tak onder Gibson zou trouwens groter moeten zijn dan?

Mensen die Gibson's QC probleem van decennia erbij halen, over houtsoorten beginnen, en met low budget/imitatie LP's komen, etc..... die trekken zaken pas uit hun verband.
Gibson was gewoon winstgevend als gitaarfabrikant maar....... zag het lijk al drijven door de afname van interesse in gitaren. De entertainment industry veranderde en Gibson wilde daar op inspringen. Daarom kochten ze een aantal (waarschijnlijk willekeurige) bedrijven met geleend geld, waardoor het bedrijf 3 x zo groot werd naar eigen zeggen. (http://www.latimes.com/entertainment/music/la-et-ms-gibson-brands-guitar-henry-juszkiewicz-20170618-htmlstory.html). Dit geld leende Gibson via bonds dus niet via een bank. Die bondholders (schuldeisers) hebben een claim bij Gibson neergelegd waarop CEO Henry Juszkiewicz faillissement heeft aangevraagd. Op zich best bijzonder dat hij het zover heeft laten komen, de man heeft een MBA van Harvard op zak, maar dat blijkt dus ook niet zaligmakend te zijn.

Helemaal prima om sarcastisch te zijn maar zorg dan wel dat je weet waar je over praat.

benwave
6 mei 2018, 07:27
Maar serieus Erik, ga je echt maanden later nog proberen je gelijk te halen??

Zegt degene die naar jaren dingen erbij haalt die ook nog eens op een ander forum gezegd zijn

Brad
6 mei 2018, 11:16
Zegt degene die naar jaren dingen erbij haalt die ook nog eens op een ander forum gezegd zijn

Is hij weer bezig?

Brum
6 mei 2018, 11:22
Mensen die Gibson's QC probleem van decennia erbij halen, over houtsoorten beginnen, en met low budget/imitatie LP's komen, etc..... die trekken zaken pas uit hun verband.
Gibson was gewoon winstgevend als gitaarfabrikant maar....... zag het lijk al drijven door de afname van interesse in gitaren. De entertainment industry veranderde en Gibson wilde daar op inspringen. Daarom kochten ze een aantal (waarschijnlijk willekeurige) bedrijven met geleend geld, waardoor het bedrijf 3 x zo groot werd naar eigen zeggen. (http://www.latimes.com/entertainment/music/la-et-ms-gibson-brands-guitar-henry-juszkiewicz-20170618-htmlstory.html). Dit geld leende Gibson via bonds dus niet via een bank. Die bondholders (schuldeisers) hebben een claim bij Gibson neergelegd waarop CEO Henry Juszkiewicz faillissement heeft aangevraagd. Op zich best bijzonder dat hij het zover heeft laten komen, de man heeft een MBA van Harvard op zak, maar dat blijkt dus ook niet zaligmakend te zijn.

Helemaal prima om sarcastisch te zijn maar zorg dan wel dat je weet waar je over praat.

Snap je jezelf nog wel Erik? Letterlijk niets heb ik ontkent. Ik heb dat, maar mijn mening en dus niet een feit, als mede oorzaak genoemd van de teloorgang van Gibson als gitaarmerk, omdat, mijns inziens niet heel toevallig, ook ineens dingen bij Gibson zelf hard achteruit zien gaan, zoals dingen als qc, rare besluiten, etc. Da's een geldkwestie mijns inziens. Know-how is de deur uitgelopen, of weggestuurd en Gibson doet al een tijdje niet meer waar ze zo groot door zijn geworden. Dat dat komt omdat er andere takken zijn die de boel naar beneden trekken, ik heb het nogmaals helemaal niet ontkent. Niemand eigenlijk. Maar dan kom jij als een alwetende vertellen dat vooral jij wel weet wat er mis is en zijn mensen die een aanvullende cq andere mening hebben dan de jouwe maar een beetje dom. Ik laat de strijd voor wat het is als je het niet erg vindt. Als je het wel erg vindt ook. Alles is al gezegd. Dat jij je alwetend voelt, nogmaals, good for you.:makeup:

apekop
6 mei 2018, 11:23
Een heel klein stukje weg laseren en je hebt Gibsun.

Nog iets meer laseren en veranderen in Fender?

Brum
6 mei 2018, 11:24
Is hij weer bezig?

:seriousf: Echt, ga terug naar dat off topic joh, met je ben je weer bezig.:seriousf:

Brad
6 mei 2018, 11:25
Nog iets meer laseren en veranderen in Fender?

Gewoon met een viltstift.-)

Brum
6 mei 2018, 11:26
Nog iets meer laseren en veranderen in Fender?

Misschien is dat wat voor de andere kant van de nek. Zou nog wel 's de volgende kunnen zijn die omdondert als je de berichtgeving mag geloven. Heeft ie wat te vertellen voor later.:D

apekop
6 mei 2018, 11:26
Of een sjaal dragen, dan ben je weer helemaal hipster.

Brad
6 mei 2018, 11:39
:seriousf: Echt, ga terug naar dat off topic joh, met je ben je weer bezig.:seriousf:

Dat geruzie van jou past anders ook eerder in het off-topic gedeelte.

On topic:

http://ultimateclassicrock.com/gibson-boss-blames-guitar-stores/

Brum
6 mei 2018, 11:49
Dat geruzie van jou past anders ook eerder in het off-topic gedeelte.

Ach, beste Brad, voordat je die dorre harses van je in de reet van ons Benneke stopt, je moest 's weten hoe meneer zich heeft uitgelaten over minderheden en dat alles wat het niet met hem eens was NSB'ers waren, landverraders. Je bent toch zo'n SP'er? Je moest ook 's weten hoe het forum aldaar, waar je het ook maar 's hebt geprobeerd, na je ban alhier (of niet, Tommie) destijds werd beheerd door een kliek en waarom dat forum daar destijds helemaal is leeggelopen. Iets waar je hier zo over klaagt, weet je wel. Met een ruime post per dag ben ik ook nogal een relschopper hier ey. Blijf volhouden jongen. En zo heb je weer genoeg aandacht gehad. Ik ga het in dit topic weer over Gibson hebben als je het niet erg vindt, want ik had al een tijdje, zoals zovelen, besloten je links te laten liggen en ik weet nu weer waarom. Eigenlijk had ik je ook op een negeerlijst willen laten, ware dat dat simpelweg hier niet werkt.

guitarkid
6 mei 2018, 11:50
Is zijn voornaam Roy? Dan was hij een paar jaar geleden vrij actief op dit forum onder de nick Deidragonas: http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?12761-DeiDRagonas

Yep.........

benwave
6 mei 2018, 15:36
Ach, beste Brad, voordat je die dorre harses van je in de reet van ons Benneke stopt, je moest 's weten hoe meneer zich heeft uitgelaten over minderheden en dat alles wat het niet met hem eens was NSB'ers waren, landverraders. Je bent toch zo'n SP'er? Je moest ook 's weten hoe het forum aldaar, waar je het ook maar 's hebt geprobeerd, na je ban alhier (of niet, Tommie) destijds werd beheerd door een kliek en waarom dat forum daar destijds helemaal is leeggelopen. Iets waar je hier zo over klaagt, weet je wel. Met een ruime post per dag ben ik ook nogal een relschopper hier ey. Blijf volhouden jongen. En zo heb je weer genoeg aandacht gehad. Ik ga het in dit topic weer over Gibson hebben als je het niet erg vindt, want ik had al een tijdje, zoals zovelen, besloten je links te laten liggen en ik weet nu weer waarom. Eigenlijk had ik je ook op een negeerlijst willen laten, ware dat dat simpelweg hier niet werkt.

Jongen nogmaals je maakt jezelf volledig belachelijk.
Zoek hulp en laat jezelf nakijken, want er echt iets goed mis met jou ...

Brum
6 mei 2018, 15:52
Weet je Ben, één ding is waar. Ik had er hier niet meer over moeten beginnen wat je daar toen hebt gezegd, waarvoor mijn oprechte excuses. Maar mijn mening over jou herzie ik niet, je hebt je nou eenmaal wel zo uitgelaten destijds. Dat ik me zou moeten na laten kijken e.d. Ach ja... Good ol' Ben. Maar ik maak dat ook in je los en dat moet ik niet doen. Daarmee is voor mij echt de kous af.

benwave
6 mei 2018, 16:11
Weet je Ben, één ding is waar. Ik had er hier niet meer over moeten beginnen wat je daar toen hebt gezegd, waarvoor mijn oprechte excuses. Maar mijn mening over jou herzie ik niet, je hebt je nou eenmaal wel zo uitgelaten destijds. Dat ik me zou moeten na laten kijken e.d. Ach ja... Good ol' Ben. Maar ik maak dat ook in je los en dat moet ik niet doen. Daarmee is voor mij echt de kous af.

Jongen ik zou bij God niet weten waar je het elke keer over hebt, feit is dat ik mijn lidmaatschap op het ander forum in aug 2013 op heb gezegd
Dat is dus bijna 5 jaar geleden ik ben daar een vanaf het begin van het forum geweest, jaren 90 dus. Dus misschien refereer je wel over iets wat meer dan 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden .

Dus ben je dan ziek of niet ..mafketel,. mij proberen als haatdragend neer te zetten en zelf zo in elkaar steken laat het forum dan maar oordelen. En dan ook nog zeggen dat het iets in mij losmaakt, het heeft blijkbaar nogal grote indruk op je gemaakt destijds.
Je maakt dus totaal niets in mij los wat een verbeelding wat een waanzin.
Ik weet ook niet wie je was op het andere forum want blijkbaar opereer je ook onder verschillende namen,

Fabrieksinstellingen
6 mei 2018, 16:15
Ik zou weleens naar de kroeg willen met jullie.

Rinze
6 mei 2018, 16:16
Yep.........Later nog onder andere naam, toch? De man die beter speelt dan Hendrix 🤓

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Pepe
6 mei 2018, 16:23
Ik zou weleens naar de kroeg willen met jullie.

Ik probeerde het een beetje te volgen maar het wordt enkel ingewikkelder en je moet er inderdaad iets bij te drinken hebben.

Brum
6 mei 2018, 16:28
Beste Ben, ik zei al dat ik er hier niet over had moeten beginnen, want inderdaad te lang geleden. Ik bood er zelfs mijn excuses voor aan. Begrijp je het nu misschien wat beter? De rest... Tja... Jammer...

Brad
6 mei 2018, 16:31
Jongen ik zou bij God niet weten waar je het elke keer over hebt, feit is dat ik mijn lidmaatschap op het ander forum in aug 2013 op heb gezegd
Dat is dus bijna 5 jaar geleden ik ben daar een vanaf het begin van het forum geweest, jaren 90 dus. Dus misschien refereer je wel over iets wat meer dan 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden .

Dus ben je dan ziek of niet ..mafketel,. mij proberen als haatdragend neer te zetten en zelf zo in elkaar steken laat het forum dan maar oordelen. En dan ook nog zeggen dat het iets in mij losmaakt, het heeft blijkbaar nogal grote indruk op je gemaakt destijds.
Je maakt dus totaal niets in mij los wat een verbeelding wat een waanzin.
Ik weet ook niet wie je was op het andere forum want blijkbaar opereer je ook onder verschillende namen,

Hij heeft een nogal selectief geheugen heb ik al ondervonden hier. Hij verwijt mij dat ik met mijn hoofd in iemand kont kruip terwijl hij dat nog niet zo gek lang geleden zelf heeft gedaan bij meerdere personen toen het hem uitkwam. Gewoon voor het vertier.
Hij post heel weinig maar heeft toch regelmatig ruzie, dat vind ik wel een enorme prestatie.

Brum
6 mei 2018, 16:44
Regelmatig ruzie zelfs.:D Oh Brad, heerlijk trolleke. Hoe het je uitkomt. Misschien dat zelfs Benwave niet op je bijstand zit te wachten.

D3nnis
6 mei 2018, 16:47
Dit wordt nog een interessant topic zo :D

Brum
6 mei 2018, 16:51
Nou, ik laat het hier wel bij, heb echt wel wat beters te doen. Als ik had geweten dat het dit zou losmaken, was ik er niet eens over begonnen. Gitaarnet op z'n allerbest.:)

telerocker
6 mei 2018, 18:07
https://www.youtube.com/watch?v=dxJ7eauYaZ0

arjanb01
6 mei 2018, 18:25
Nou, ik laat het hier wel bij, heb echt wel wat beters te doen. Als ik had geweten dat het dit zou losmaken, was ik er niet eens over begonnen. Gitaarnet op z'n allerbest.:)

Ach, toen ik in 2006 hier mij aanmeldde was het nog leuk en kwamen er members die zichzelf niet zo serieus namen en met de nodige zelfspot waardoor dit forum levendig en gezellig was.
Nu verhardt het allemaal op social media, niet alleen op dit forum. Het is allemaal ikke, ikke, ikke en lange tenen hebben, mekaar affikken tot op het bo. Jammer, hierdoor liepen en lopen veel mensen weg van dit forum.
Erg jammer allemaal, want dit forum kan voor gitaristen heel nuttig en gezellig zijn maar dat is echt de laatste 5 jaar hard achteruitgegaan.

Midwolda
6 mei 2018, 18:45
Nog iets meer laseren en veranderen in Fender?

Neehee, gewoon forever er onder laten zetten, in script letters. Hardcore jonguh! :rockon:

D3nnis
6 mei 2018, 18:48
Of "will never die" erbij, natuurlijk.
Of een kruisje met een datum.

Fusion
6 mei 2018, 19:11
Ach, toen ik in 2006 hier mij aanmeldde was het nog leuk en kwamen er members die zichzelf niet zo serieus namen en met de nodige zelfspot waardoor dit forum levendig en gezellig was.
Nu verhardt het allemaal op social media, niet alleen op dit forum. Het is allemaal ikke, ikke, ikke en lange tenen hebben, mekaar affikken tot op het bo. Jammer, hierdoor liepen en lopen veel mensen weg van dit forum.
Erg jammer allemaal, want dit forum kan voor gitaristen heel nuttig en gezellig zijn maar dat is echt de laatste 5 jaar hard achteruitgegaan.
Ik trek me dit behoorlijk aan, zeker van zo'n aardige forummer als jij. Ik ga proberen een betere gitaarnet.nl-er te zijn.

Fusion
6 mei 2018, 19:12
Neehee, gewoon forever er onder laten zetten, in script letters. Hardcore jonguh! :rockon:
Da's in de nek dan he.... op de armen staan al de namen van je 5 kinderen, en 2 weggewerkte ex-en.

Brum
6 mei 2018, 19:25
Da's toch twee traantjes onder het oog getatoeëerd, twee weggewerkte ex-en?

JVGM-music
6 mei 2018, 20:59
Zag gisteren in de Telegraaf een kenner die ook zijn mening gaf over het teloorgaan van Gibson...en deze kenner noemde Stairway to heaven de ultieme Gibson song...beetje pijnlijk toch want de solo werd toch echt op een Telecaster ingespeeld....

Pepe
6 mei 2018, 21:40
Ja ach... ik geloof niet dat iets de Gibson Hendrix tribute kan toppen.

Brad
6 mei 2018, 23:36
Zag gisteren in de Telegraaf een kenner die ook zijn mening gaf over het teloorgaan van Gibson...en deze kenner noemde Stairway to heaven de ultieme Gibson song...beetje pijnlijk toch want de solo werd toch echt op een Telecaster ingespeeld....

Dat wist ik niet eens, en ik heb die solo vaak gespeeld. Wel een lastige solo om te spelen. Maar het klinkt wel erg vloeiend voor een telecaster.

Pepe
7 mei 2018, 01:34
Vloeiend voor een telecaster :???:

Page was pre Zeppelin wel een studio gitarist maar niet omdat ie zo vloeiend en foutloos speelde.
Eigenlijk best wel rommelig.
Het zegt niks. Ik luisterde vandaag naar een Fusion tape en als je dan Mike Stern en Pat Metheny net gehoord hebt dan is zo'n Coryell of Scofield bijna niet te doen kwa slordig maar ik hou wel van een organische benadering. En dat is Page, het piept en knarst en het gaat vaak net niet maar niemand anders had Zeppelin die orchestrale sound kunnen meegeven.

Brad
7 mei 2018, 09:30
Ik vind het echt heel vloeiend klinken en het doet me in het geheel niet aan een telecaster denken. Overigens is het speeltechnisch ook erg verzorgd tegen de perfectie aan. Die solo dan.

Venlonaer
7 mei 2018, 10:08
@moderators. Kunnen we de topictitel niet veranderen in "Het grote VIVA topic"? Voor alle kort pittige reacties.

Brad
7 mei 2018, 10:21
Goed idee dan voel jij je ook thuis hier.:D

almarvk
7 mei 2018, 10:28
Graag weer ontopic!

kwispelhond
7 mei 2018, 12:51
Had iemand het eigenlijk al gehad over die $50 miljoen aanklacht die tegen Gibson gestart is:

https://www.digitalmusicnews.com/2018/04/24/bankrupt-gibson-guitar-lawsuit/

Nou, zelfs als ze winnen kunnen ze nu bij de andere schuldeisers aansluiten!

Pepe
7 mei 2018, 16:24
Die kunnen zich aansluiten bij gelijk gestemden. Ze zullen een toontje lager moeten gaan zingen. Ze hadden kunnen weten dat het geen zuiver koffie was. Wie hoog klinkt kan laag vallen. enz enz.

Harald
7 mei 2018, 16:46
Op zich niet zo'n probleem. Als iemand Hendrix' tronie op zijn arm laat zetten wordt hij op straat ook niet uitgelachen omdat Jimi de emmer al getrapt heeft... Maar, demonstreerde hij niet van die stalen gitaren op de Noorder Gitaarbeurs, een paar jaar geleden? En deze gitaar heeft ook geen Gibson headstock. Martin of Martin kloon, zo te zien.

Had hij aan de andere kant niet ook het Fender logo getatooeerd?
Een kennis van me. Zou hij al spijt hebben....? ;)

https://image.ibb.co/mj8tM7/Roy.jpg (https://ibb.co/iApdon)

RB-1
7 mei 2018, 20:56
Doe mij maar de echte vintage Gibson fonts:
https://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-195011752018.jpghttps://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-295011752018.jpg
Maar om die nou in m'n nek te laten tatoeren.... Heb sowieso niks met dat geklieder en daarbij nog een naaldenfobie ook....

Sorry, de linker is mijn RB-1 (1937), alleen is die rechter natuurlijk niet vintage, maar mijn 1995 replica.
Dit is het -enige- origineel uit 1923, handgemaakt door Lloyd Loar:
http://www.mandolinarchive.com/images/74003_peghead_1.jpg

Erik de Perik
7 mei 2018, 21:40
Doe mij maar de echte vintage Gibson fonts:
https://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-195011752018.jpghttps://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-295011752018.jpg
Maar om die nou in m'n nek te laten tatoeren.... Heb sowieso niks met dat geklieder en daarbij nog een naaldenfobie ook....

Sorry, de linker is mijn RB-1 (1937), alleen is die rechter natuurlijk niet vintage, maar mijn 1995 replica.
Dit is het -enige- origineel uit 1923, handgemaakt door Lloyd Loar:
http://www.mandolinarchive.com/images/74003_peghead_1.jpg

Uit 1923 toen Orville Gibson, die zo'n enorm stempel op de firma heeft gedrukt, al zo'n 5 jaar dood was en toen er nog totaal geen sprake was van alles wat de meesten zich nu herinneren. Mooi spul hoor trouwens. Peer Dellen heeft/had nog een mandoline uit 1908 of zo. Dat ding met die krul uit de advertenties.

no 1 hops
12 mei 2018, 08:12
gitarre & bass heeft natuurlijk ook een artikel gepubliceerd over het verloop van de het mogelijke faillissement van Gibson
https://www.gitarrebass.de/stories/die-fakten-zur-gibson-insolvenz/?utm_source=gitarrebass_weekly_nl&utm_campaign=Die_Fakten_zur_Gibson_Insolvenz_12051 8&utm_medium=email

maar een afbeelding in dat artikel van een van de fabrieken zegt misschien genoeg.

https://image.ibb.co/fLU3yy/Gibson_Factory_Atmo_570x457.jpg

voortaan toch maar een Gibsun

Duhsjaak
12 mei 2018, 09:43
Misschien zijn ze al overgenomen en weten ze het zelf nog niet.
Het management is niet altijd als eerste bekend met de feitelijke gang van zaken.

In dat licht zou de lettering op de gevel zo gek nog niet zijn. Een soort van voorsorteren.
Volvo heeft het zeker geen kwaad gedaan.
En de Chinezen hebben hun uitgangscontrole beter op orde dan Gibson.
Dus ik zeg, geheel in Chinese traditie: waar er deuren dichtgaan, gaan andere deuren open.

En door die andere open deuren verdwijnt het huidige management, anders is de hut ten dode opgeschreven.
Ik ga vandaag een Gibson liedje schrijven.
De een zijn gemier is de ander zijn plezier.
Vriendelijke groet, Gus

Agent_Smith
13 mei 2018, 01:00
https://image.ibb.co/fLU3yy/Gibson_Factory_Atmo_570x457.jpg



Ik ben hier vandaag dus geweest en de factory tour gedaan. Waardeloze tourguide, maar verder erg leuk en interessant.
Was wat vroeg en in de shop staan misschien iets van 50 of 60 gitaren. Nieuw natuurlijk allemaal. Dus behoorlijk wat bespeeld.

Nu is momenteel mijn jongste Gibson van '95 of '96 ofzo en heb alles jonger dan dat opgeruimt. Kan me niet bekoren, vooral qua fretwerk. Kijk dus eigenlijk nooit echt meer naar nieuwere Gibson (alles na de 90s voor mij zeg maar). Een kleine 10 jaar geleden nog wel eens een aantal in een winkel vast gehad, maar dat was om te janken qua QC.

Maar dit nieuwe spul was allemaal dik in orde. Okee, afstelling is vaak niet mijn ding en de ene doet je minder dan de andere, maar zaten er echt wel wat tussen die heel ergfijn waren.

Die nieuwe DC is ook een fijne gitaar. Looks valt over te twisten natuurlijk, maar ik vind m niet lelijk.

Pter
18 mei 2018, 07:55
Gibson Innovations is failliet.
https://www.nu.nl/economie/5271005/nederlandse-dochter-gitaarmerk-gibson-failliet.html

Onkelpazuzu
18 mei 2018, 10:23
Ik ben hier vandaag dus geweest en de factory tour gedaan. Waardeloze tourguide, maar verder erg leuk en interessant.


In Memphis? Maakte hij weer zijn grap over 'de mislukte gitaren sturen we naar Fender'? :-)

Hoewel, is alweer een tijd terug dat ik daar was, dus waarschijnlijk is het sowieso niet dezelfde gids. Je moet er toch niet aan denken dat langer dan één seizoen te doen.

Nilke
18 mei 2018, 12:12
Gibson Innovations is failliet.
https://www.nu.nl/economie/5271005/nederlandse-dochter-gitaarmerk-gibson-failliet.html

Dit is wel Gibson INNOVATIONS, zeg maar het oude Phillips Audio, Onkyo etc. Die waren juist aangekocht om de product offering van Gibson te verbreden. Saillant detail is dat de medewerkers in Eindhoven het nare nieuws (voor hun) via de pers moesten vernemen.

Nota Bene: vorig jaar (toen ik in door omstandigheden even werkeloos werd) daar 3x gesolliciteerd (business development functie) en hoewel je daarbij achteruit door een brandende hoepel moet springen en ik er zelf ook bovenop zat, hoor je daar dan nooit meer een reactie op. Zo'n bedrijf dus.

Philippe
18 mei 2018, 14:50
Grappig. Ik heb vorig jaar op exact dezelfde functie gesolliciteerd (tot 2x toe), en ook niets meer van ze vernomen.

episua
18 mei 2018, 15:41
En weer nieuws! Een eigen webstore voor de EU! Zullen de dealers ook heel erg blij mee zijn denk ik...
https://store.gibson.eu.com/nl/

D3nnis
18 mei 2018, 19:06
Het is sowieso al effe geleden dat ik een blije gibson dealer zag.

Agent_Smith
20 mei 2018, 10:18
In Memphis? Maakte hij weer zijn grap over 'de mislukte gitaren sturen we naar Fender'? :-)


Nee, het zal niet dezelfdegast geweest zijn. Hij maakte echt geen enkele grap. Ratelde als een soort militaire instructeur en zonder enige interactie zn text op en klaar.

soup
26 juni 2018, 22:05
En weer nieuws! Een eigen webstore voor de EU! Zullen de dealers ook heel erg blij mee zijn denk ik...
https://store.gibson.eu.com/nl/

Werkt de EU store nog?

Shredder Mike
27 juni 2018, 22:20
Jip, nu werkt het.

RB-1
4 juli 2018, 00:36
Uit 1923 toen Orville Gibson, die zo'n enorm stempel op de firma heeft gedrukt, al zo'n 5 jaar dood was en toen er nog totaal geen sprake was van alles wat de meesten zich nu herinneren.Eigenlijk wel gek, men heeft het over vintage Gibsons, terwijl die pas uit het tweede deel van de geschiedenis van die bouwer stammen. Ik beschouw mijn J-45 uit 1968 toch ook niet als vintage....:seriousf:

Mooi spul hoor trouwens. Peer Dellen heeft/had nog een mandoline uit 1908 of zo. Dat ding met die krul uit de advertenties.Maarrr....:sssh:;)
Die combinatie (Scroll, 1908 ) lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
De scroll is geintroduceerd door -ofwel ten tijde van- Lloyd Loar en die werkte in 1908 nog lang niet bij Gibson.

munkie
4 juli 2018, 15:48
Gister een mailtje gehad van Gibson, leidt naar de bovengenoemde store. Ze leven nog :)

Erik de Perik
4 juli 2018, 20:17
Eigenlijk wel gek, men heeft het over vintage Gibsons, terwijl die pas uit het tweede deel van de geschiedenis van die bouwer stammen. Ik beschouw mijn J-45 uit 1968 toch ook niet als vintage....:seriousf:
Maarrr....:sssh:;)
Die combinatie (Scroll, 1908) lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
De scroll is geintroduceerd door -ofwel ten tijde van- Lloyd Loar en die werkte in 1908 nog lang niet bij Gibson.

Nahja.... ik kan de desbetreffende reclame ook echt niet meer vinden. Volgens mij was het een gitaar. Ik heb 'm met weinig lak en kaal gezien. Het was sowieso geen Loar instrument..... al denk ik dat die beter zijn maar daar let de verzamelaar niet op. Maar goed, ik zal het hem eens vragen.

mrweird
5 augustus 2018, 20:20
Ik was afgelopen zaterdag in Utrecht, en dacht even kijken bij Max en Keymusic. Ik heb GAS richting een LP traditional. Beide winkel no luck.. Keymusic had een blauwe met P90's hangen maar verder nada qua Gibson Les Paul ietsje sjieker dan een studio.. Beleid van deze winkels??? Online gekeken bij Keymusic. Voorraad van LP traditional in winkels 0..

Is gibson nu echt omgevallen??

duckman
5 augustus 2018, 21:06
de F serie was er al in 1908, en die heeft wel een krul :-). bijv. deze F2:
https://reverb.com/item/2336666-1908-gibson-f-2-mandolin-3-point




Eigenlijk wel gek, men heeft het over vintage Gibsons, terwijl die pas uit het tweede deel van de geschiedenis van die bouwer stammen. Ik beschouw mijn J-45 uit 1968 toch ook niet als vintage....:seriousf:
Maarrr....:sssh:;)
Die combinatie (Scroll, 1908 ) lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
De scroll is geintroduceerd door -ofwel ten tijde van- Lloyd Loar en die werkte in 1908 nog lang niet bij Gibson.

D3nnis
5 augustus 2018, 21:13
Ik was afgelopen zaterdag in Utrecht, en dacht even kijken bij Max en Keymusic. Ik heb GAS richting een LP traditional. Beide winkel no luck.. Keymusic had een blauwe met P90's hangen maar verder nada qua Gibson Les Paul ietsje sjieker dan een studio.. Beleid van deze winkels??? Online gekeken bij Keymusic. Voorraad van LP traditional in winkels 0..

Is gibson nu echt omgevallen??

De zaken waar ik weleens kom waar ze vorig jaar nog wel gibson hadden gaven toen al aan dat Gibsons eisen voor dealerschap zo achterlijk absurd waren dat er heel erg veel zaken waren die met gibson gingen stoppen als er geen verandering kwam in de voorwaarden.
Ik denk dat dat weleens met jouw observatie te maken kan hebben.

Warroo
6 augustus 2018, 11:22
Ik denk eerder dat het zo lastig is duurdere gitaren aan de man te brengen, dat het voor niet echt goed lopende winkels niet lonend is om voorraden aan te houden.. kijk maar eens hoeveel custom shop strats heel Key op voorraad heeft..

almarvk
6 augustus 2018, 12:48
De eisen van Gibson richting hun dealers zijn absurd, dus qua businessmodel niet echt een verstandige keuze voor de lokale ondernemer. Je moet wel zo groot zijn, of zo gespecialiseerd, dat t uit kan. En er zijn in NL maar weinig zaken die zo gespecialiseerd zijn. In het hogere segment ken ik alleen TFOA.

D3nnis
6 augustus 2018, 13:45
Ik denk eerder dat het zo lastig is duurdere gitaren aan de man te brengen, dat het voor niet echt goed lopende winkels niet lonend is om voorraden aan te houden.. kijk maar eens hoeveel custom shop strats heel Key op voorraad heeft..

Kijk naar een zaak als Dijkmans in Breda....die hadden voorheen flink wat gibson hangen herinner ik me. Nu nog 1.
En het is niet dat ze verder alleen goedkope troep hebben...

dagrim1
6 augustus 2018, 14:29
De eisen van Gibson richting hun dealers zijn absurd, dus qua businessmodel niet echt een verstandige keuze voor de lokale ondernemer. Je moet wel zo groot zijn, of zo gespecialiseerd, dat t uit kan. En er zijn in NL maar weinig zaken die zo gespecialiseerd zijn. In het hogere segment ken ik alleen TFOA.

Moet je dan vooral denken aan aantallen (wat betreft eisen)?

Philippe
6 augustus 2018, 14:43
Moet je dan vooral denken aan aantallen (wat betreft eisen)?

Je moet een bepaald aantal in stock hebben om überhaupt Gibson te mogen verkopen. Voor de "kleinere" zaken niet te doen, ook al verkoopt Gibson betrekkelijk goed.

Basvarken
6 augustus 2018, 14:43
Ja. Aantal gitaren in de winkel bekeken per vloeroppervlak. Dus als je een grote winkel hebt willen ze dat er veel Gibsons hangen/staan. Kleine winkels wat minder maar nog steeds een (te) groot deel van het totaalaanbod in de winkel. Dat is voor veel winkels niet te doen, aangezien de vraag naar Gibsons niet hoog genoeg is om zoveel van hun gitaren in de winkel te hebben.

D3nnis
6 augustus 2018, 16:03
Volgens mij zijn (of waren) er ook nog eisen over gibsons uit welk segment je dan neer moet hangen, dus niet alleen maar de goedkoopste les pauls om wel dealer te kunnen zijn zonder giga investering.

Dat is trouwens bij meer merken, een PRS SE dealer mag ook niet automatisch de USA PRS-en verkopen.

telerocker
6 augustus 2018, 17:21
Volgens mij zijn (of waren) er ook nog eisen over gibsons uit welk segment je dan neer moet hangen, dus niet alleen maar de goedkoopste les pauls om wel dealer te kunnen zijn zonder giga investering.

Dat is trouwens bij meer merken, een PRS SE dealer mag ook niet automatisch de USA PRS-en verkopen.

Misschien is dat de reden waarom Bax bijvoorbeeld het merk Gibson niet voert, maar wel Epi's verkoopt.

dagrim1
7 augustus 2018, 11:29
Pfff, snap dat dat gewoon niet te doen is voor de vooral kleinere zaken... Alsof het al niet moeilijk genoeg is om je hoofd boven water te houden. Wel enorm jammer.

almarvk
7 augustus 2018, 13:42
Verhaal gaat; lading cash neertellen (50k) en geen keuze in het aantal en welke gitaren die geleverd worden.

gitaarmike
7 augustus 2018, 16:34
Ik heb die verhalen over die eisen van gibson ook gehoord van mensen bij bax shop rotterdam. Irritant, want ik ben ook in de markt voor een lp standard / traditioneel en wil er graag zoveel mogelijk naast elkaar testen.

Ik snap alleen niet waarom gibson corporate dan zo moeilijk doet, of je nou 20 of 10 gibsons in je winkel hebt hangen. Boeie. Op deze manier lopen ze toch een hoop omzet mis lijkt me.

arjanb01
7 augustus 2018, 16:48
Aangezien Gibson corporate groot is, vinden ze alleen grote afnemers interessant zodat ze 50-100 gitaren per klant kunnen wegzetten. Meer omzet in 1x, minder vracht/handeling, dus meer overhouden onder aan de streep. De nevenactiviteiten/bedrijven draaien verlies waardoor ze in de problemen zijn gekomen.
Afstoten die niet gitaar gerelateerde bedrijven en downsizen en gewoon goeie gitaren maken (lp’s) waar ze groot door zijn geworden. Schoenmaker blijf bij je leest.

gitaarmike
7 augustus 2018, 16:52
Aangezien Gibson corporate groot is, vinden ze alleen grote afnemers interessant zodat ze 50-100 gitaren per klant kunnen wegzetten. Meer omzet in 1x, minder vracht/handeling, dus meer overhouden onder aan de streep.

Ah, dat maakt sense inderdaad.
Maar gezien de huidige financiele situatie bij gibson lijkt het me toch wel een strak plan dat ze dit beleid gaan aanpassen. Alle omzet is meegenomen lijkt me. Ik hoop het wel, dan hoef ik niet het hele land te doorkruisen om wat LP's te testen. :P

Plant
7 augustus 2018, 17:09
Aangezien Gibson corporate groot is, vinden ze alleen grote afnemers interessant zodat ze 50-100 gitaren per klant kunnen wegzetten. Meer omzet in 1x, minder vracht/handeling, dus meer overhouden onder aan de streep.

Ik kan me voorstellen dat een handelaar die in 1 keer 100 gitaren afneemt korting krijgt. Die betaalt relatief niet hetzelfde als iemand die er maar 10 tegelijk kan afnemen.

Mogelijk eist Gibson wel een bepaalde winkelprijs voor de consument en is dan voor een kleine handelaar de marge te klein.

In dat geval is het niet Gibson die bepaalt of het interessant is, maar de handelaar.

dagrim1
7 augustus 2018, 17:14
Kunnen die (kleinere) shops dan niet bundelen. Bepalen wat ze allemaal zouden willen en in 1x afnemen bij Gibson.

Njah... voor de shops waarschijnlijk niet de moeite waard, maar voor de klant wel erg zonde dat ze niet eea kunnen uitproberen in lokale winkels.

Basvarken
7 augustus 2018, 19:14
Nog iemand op zoek naar een nieuwe baan?

https://execthread.com/listings/2018-8-greater-nashville-area-music-chief-executive-officer-ceo :seriousf:

mrweird
8 augustus 2018, 08:45
Nog iemand op zoek naar een nieuwe baan?

https://execthread.com/listings/2018-8-greater-nashville-area-music-chief-executive-officer-ceo :seriousf:

Toch jammer dat bij de requirements niet staat: able to play the guitar up to a reasonable level of zoiets.

gitaarmike
8 augustus 2018, 11:54
lol :P , its all about the money man

TobyW
10 augustus 2018, 22:08
Verhaal gaat; lading cash neertellen (50k) en geen keuze in het aantal en welke gitaren die geleverd worden.
Dat is mij inderdaad een jaar of 10 geleden ook verteld, maar het genoemde bedrag was lager, ik dacht 20k ofzo - nog steeds teveel voor een kleine winkel, zeker als je dan allemaal spul krijgt wat niet loopt is het funest voor je cashflow.

gitaarmike
11 augustus 2018, 10:23
Dat is mij inderdaad een jaar of 10 geleden ook verteld, maar het genoemde bedrag was lager, ik dacht 20k ofzo - nog steeds teveel voor een kleine winkel, zeker als je dan allemaal spul krijgt wat niet loopt is het funest voor je cashflow.

Damn, das een slechte deal :P

Midwolda
11 augustus 2018, 10:34
Damn, das een slechte deal :P

Daar loopt Gibson omzet mee mis dus da's toch gewoon een slecht businessmodel?

kwispelhond
11 augustus 2018, 12:42
De fabrieken hebben altijd dit soort deals gehad (niet alleen Gibson), dat is de reden waarom men vroeger met importeurs werkte. Die nam voor de hele regio af en zorgde voor een meer handelbare voorraad bij de winkels. Heden ten dagen moet alles echter zo goedkoop mogelijk en daarmee is de ruimte voor die extra stap onder druk komen te staan. Gibson heeft echter geen enkele zin om de extra kosten voor kleine orders op zich te nemen en de winkeliers zijn daar individueel te klein voor. Tot op heden bleef Gibson Guitars uitstekend verkopen dus die vonden directe bestellingen van de winkels prima zolang het voldoende grote aantallen waren. Zodra gitaren de halve wereld gaan overkomen in kleine aantallen zal de prijs een flink stuk omhoog gaan en dat willen de klanten weer niet.

Midwolda
11 augustus 2018, 15:56
En hoe doen ze dat dan bij Epiphone?

kwispelhond
11 augustus 2018, 17:39
En hoe doen ze dat dan bij Epiphone?

Die zitten in een totaal andere prijsklasse en verkopen in totaal andere aantallen, de grote dozenschuivers kunnen daar gemakkelijk een volle container van wegzetten.

Erik de Perik
11 augustus 2018, 18:24
Die zitten in een totaal andere prijsklasse en verkopen in totaal andere aantallen, de grote dozenschuivers kunnen daar gemakkelijk een volle container van wegzetten.

Da;'s mooi maar dat kunnen ze bij Gibson ook..... vraag blijft min of meer hetzelfde voor de kleine winkels.... moeten die dan ook een muurtje Epiphone bestellen?

kwispelhond
11 augustus 2018, 18:55
Da;'s mooi maar dat kunnen ze bij Gibson ook..... vraag blijft min of meer hetzelfde voor de kleine winkels.... moeten die dan ook een muurtje Epiphone bestellen?

Ik ben geen kenner van de gitaarmarkt maar het zou zomaar kunnen dat die mee doen met de grote jongens, BAX heeft bv. ook een groothandels-afdeling volgens hun site......

TobyW
11 augustus 2018, 20:26
Daar loopt Gibson omzet mee mis dus da's toch gewoon een slecht businessmodel?
Dat is het zeker, maar ik heb bij Gibson het idee dat ze veel op voorraad produceren, en dan zie ze dit misschien als mogelijkheid de minder courante dingen toch kwijt te raken.
Voor Epiphone waren er andere regels (geen idee hoe het nu zit), want een kleine winkel kon wel gewoon bestellen wat 'ie wilde en dat hoefden ook geen grote aantallen te zijn.

Midwolda
11 augustus 2018, 21:13
Dat is het zeker, maar ik heb bij Gibson het idee dat ze veel op voorraad produceren, en dan zie ze dit misschien als mogelijkheid de minder courante dingen toch kwijt te raken.
Voor Epiphone waren er andere regels (geen idee hoe het nu zit), want een kleine winkel kon wel gewoon bestellen wat 'ie wilde en dat hoefden ook geen grote aantallen te zijn.

Precies mijn punt. Epiphone is van Gibson dus Gibson heeft ervaring met en de beschikking over een fijnmazig distributienetwerk. Er is wat dat betreft helemaal geen noodzaak om gitaren in bulk af te leveren.

vulvasonic
5 november 2018, 23:47
Ik weet niet hoelang dit al een feit is, maar ik kom er zojuist achter dat Gibson een 40th anniversary model heeft uitgebracht van de The Paul. Het zal aan mij liggen, maar ik heb dat altijd een gave plank gevonden en ik vind het leuk dat ze dit model als RI uitbrengen. Goeie zet. Hadden ze eerder moeten doen. Gewoon de gitaren maken die mensen van ze willen en zo nu en dan de collectie opleuken met reissues van modelletjes die een zeker tijdperk markeren.

Erik de Perik
6 november 2018, 01:42
Heerlijke gitaar, ik had er ook eentje maar heb die met m'n stomme kop geruild tegen een superstrat met EMG's. Die reissue is (geheel volgens Gibson's traditie) geen echte reissue, andere pups en ander fretboard.

vulvasonic
6 november 2018, 05:09
Heerlijke gitaar, ik had er ook eentje maar heb die met m'n stomme kop geruild tegen een superstrat met EMG's. Die reissue is (geheel volgens Gibson's traditie) geen echte reissue, andere pups en ander fretboard.
Dat viel me ook op. Althans, dat van dat fretboardje wist ik niet (niet op gelet), maar ik meen me te kunnen herinneren dat in de originele versie Dirty Fingers zaten. Zeg ik dat goed? :eek:

Overigens, de misschien wel fijnste gitaar waar ik ooit op gespeeld heb was een The SG, of een Firebrand SG. Het is me nog steeds niet helder wat precies het verschil was en áls er een verschil was, op welke ik heb gespeeld. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik toen nog jong was en dus weinig ervaren, maar het voelde of ik drie keer sneller en tien keer makkelijker speelde op die plank dan op welke andere gitaar ook. En ik had toen al tientallen SG's en andere gitaren door mijn handen laten gieren.

Midwolda
6 november 2018, 06:14
Dat viel me ook op. Althans, dat van dat fretboardje wist ik niet (niet op gelet), maar ik meen me te kunnen herinneren dat in de originele versie Dirty Fingers zaten. Zeg ik dat goed? :eek:

Er zaten T-tops zonder cover in. Fretboard was rosewood.

Erik de Perik
6 november 2018, 12:19
Fretboard was ebben.

vulvasonic
6 november 2018, 14:34
Er zaten T-tops zonder cover in. Fretboard was rosewood.


Fretboard was ebben.

Fijn, ben ik weer volledig bij. :)

Midwolda
6 november 2018, 16:36
Fretboard was ebben.

Okee. Mijne is ook allang weer weg. Op de foto's leek het rosewood.

Erik de Perik
6 november 2018, 20:25
Okee. Mijne is ook allang weer weg. Op de foto's leek het rosewood.

De mijne had mooi donker ebben maar ik heb er ook wel gezien waar een lichtere streep doorheen liep. Kleurverschil tussen bodyparts. Maar ik mis de mijne we eigenlijk.

Venlonaer
7 november 2018, 09:18
En daarbij:

Het origineel voor een €800
De reissue voor ± €1400

Tjaa.....

Tupelo
8 november 2018, 00:22
Ik had een The Paul eens, uit '79 geloof ik; ebben toets en ik dacht t tops.
Was er niet zo fan van.
Mijn hele LP perceptie is fucked up eigenlijk.
Dacht met die The Paul in dezelfde categorie te zitten...
Mijn 1e Gibson LP ervaring was met een vroeg jaren '70's Custom met Page Wiring.
Die herinner ik mezelf als instant Cock & Progrock.
Maar geen LP die ik later bespeeld heb had die gelijkenis, en die The Paul ook niet.
Eigenlijk allemaal maar slappe aftreksels.
1e weer wat positieve ervaring was met die Faded DC's van alweer een poosje geleden, die met P90's en maar in 2 kleuren waaronder TV yellow.
Die heb ik nog overwogen.


Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

vulvasonic
8 november 2018, 15:11
1e weer wat positieve ervaring was met die Faded DC's van alweer een poosje geleden, die met P90's en maar in 2 kleuren waaronder TV yellow.
Die heb ik nog overwogen.

Ja, die is ook wel heul lekker!

Maar ik heb wel wat met die The Paul. Komt natuurlijk ook door de ervaring en hetgeen waarmee je opgroeit. Een vriend van me had er een en ik keek altijd tegen hem op. En ook die gast van Claw Boys Claw (John Cameron, meen ik) speelde er een. Vond ik een koele gast. En ik ben niet anders dan de meeste anderen, d.w.z., ik heb de neiging om een voorliefde te hebben voor gitaren waar mijn helden op speelden. De Gibson The Paul is daar een voorbeeld van. :)

Erik de Perik
10 februari 2019, 18:28
Beetje late reactie, maar Bernard Reinke speelde bij Phoney & The Hardcore ook op een The Paul. Leuk bandje waarmee in zat dan alleen in de slipstream van Brood te hangen. Hun zanger zit tegenwoordig in de verdovende drugs, ook een carrière. Oh en Reinke is docent op het Arnhem's conservatorium..... tja.

Plant
10 februari 2019, 20:01
Phoney ...? Heeft dat iets hiermee te maken? Deze lp staat hier nog in de kast:

https://img.discogs.com/SuZYDHNlmLrrOxGWa6ateKY2pFE=/fit-in/599x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():qualit y(90)/discogs-images/R-3396811-1337378693-7102.jpeg.jpg

Tupelo
10 februari 2019, 20:27
Gozer voldoet i.i.g. aan het signalement.

Erik de Perik
10 februari 2019, 20:32
Phoney ...? Heeft dat iets hiermee te maken? Deze lp staat hier nog in de kast:

https://img.discogs.com/SuZYDHNlmLrrOxGWa6ateKY2pFE=/fit-in/599x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():qualit y(90)/discogs-images/R-3396811-1337378693-7102.jpeg.jpg

Ja die, ja...!!

Da Vinci
13 februari 2019, 23:28
Na drie jaar dokteren is het Joe Perry en Gibson eindelijk gelukt een tremolo op een Les Paul te zetten, zijn ze de neck pickup vergeten...

https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/joe_perrys_new_gibson_guitar_is_best_of_stratocast er__best_of_les_paul.html




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vulvasonic
14 februari 2019, 02:07
Signature gitaar, toch? Dat betekent dat deze gitaar precies gemaakt is zoals Joe Perry het hebben wil. En als Joe blij is met één humbuckertje bij de brug en verder niks, dan krijgt ie dat en verder niks.
Of deze gitaar beter zou verkopen bij de consument indien een humbuckertje bij de hals zou worden toegevoegd? Misschien dat ze er een paar meer zouden verkopen. Ik zie dat ze gerelict zijn, dus ze zullen in een gelimiteerde oplage op de markt komen voor de die hard Joe Perry fans (dat vermoed ik althans). Dit heeft weinig te maken met verkoopcijfers. Het is marketing. Ik kan het mis hebben, want ik ben op beide gebieden geen expert, maar dat is wat ik denk.

Ik vind dat Gibson het serieus goed doet nu. Dus dan mag er ook een keer een odd ball tussen zitten. :)

Da Vinci
14 februari 2019, 09:08
Oh ik vind het allemaal prima wat Perry met z'n signature doet hoor, begrijp me niet verkeerd, maar wanneer hij komt met quotes als het beste van een strat en les paul in één gitaar verwacht ik om een of andere reden niet meteen een LP met 1 pup. Lijkt me dan een beetje een in door het #onlyagibsonisgoodenough marketingteam in de mond gelegd marketingverhaaltje en dat wij nou allemaal denken; wow, daar was ik net naar op zoek.
Maargoed. Dat wordt dan $ 8,999 dollar (schatting) meneer.

HaroldA
14 februari 2019, 09:13
Ik had inderdaad ook minimaal 1 single coil verwacht; da's het eerste waar ik aan denk als ik aan een strat denk. Daarna komen de braakneigingen pas ;)

D3nnis
14 februari 2019, 09:44
Meh, die mij die Joe Perry Les Paul van halverwege jaren 90 maar!
Dan maar geen tremolo....

telerocker
14 februari 2019, 10:48
Het ook zomaar een Billy Gibbons LP kunnen zijn.

Agent_Smith
14 februari 2019, 12:05
Meh, die mij die Joe Perry Les Paul van halverwege jaren 90 maar!
Dan maar geen tremolo....

Die hals was echt gruwelijk dik

D3nnis
14 februari 2019, 18:34
Ja klopt, écht een honkbalknuppel, maar wat een mooie gitaar....