PDA

View Full Version : Het grote Gibson-update topic



Pagina's : 1 2 3 [4] 5 6

marco v
17 augustus 2015, 21:16
Laatste stukje niet meegekopieerd... Vintage cherry, tv yellow en tobacco burst.
Het is dat er andere dingen op mijn wishlist staan, ik ben zeer benieuwd naar die '55 goldtop.

episua
18 augustus 2015, 09:30
Helaas is het hele verhaal nep!
Was gewoon een grap van een van het lpforum

marco v
18 augustus 2015, 10:02
Ik lees het ook net, lekker dan. Sorry voor dit geneuzel mensen, het topic daar was serieus, en de reactie was van iemand die daar toch al enige tijd rondhing. Jammer van dit soort acties.

humbucker
18 augustus 2015, 10:23
Vond het al straf. Gibson gaat zijn prijzen niet ineens 1000$-2000$ verlagen...

Henri H
18 augustus 2015, 14:23
Nou, wat let je? 2e Hands '58 reissue's zijn er al vanaf zo'n kleine €2000,- dacht ik?
Anders 's kijken naar een Tokai?

episua
18 augustus 2015, 15:07
Nou, wat let je? 2e Hands '58 reissue's zijn er al vanaf zo'n kleine €2000,- dacht ik?
Anders 's kijken naar een Tokai?

Inderdaad Tokai. Zelfs een groot bedrijf als Thomann verkoop nu al Tokai's: http://www.thomann.de/nl/tokai_guitars_sc_2_bsb.htm
Prachtige plaintop! Zo'n bedrijf zal ook bijna geen 2015 robottuner shit meer verkopen dus moet ook een goed alternatief aan kunnen bieden schijnbaar.
Ze hebben er meerdere op voorraad, zelfs de nog wat duurdere Tokai's.
Volgens mij heeft Kaj's guitarstore ook mooi wat Tokai's op voorraad zodat je ze tenminste kan testen en in het echt kan bekijken en kopen. Dat is natuurlijk altijd veel leuker en verstandiger. Maar goed het zegt genoeg over de verkoop van de huidige Gibsons dat zo'n groot bedrijf nu Tokai verkoopt.

MikeD
18 augustus 2015, 20:22
Nieuwe Tokais voor Gibson prijzen . Fraaie Tokais, maar het blijven nieuwe Tokais... als die de voorkeur genieten boven Gibsons dan is het toch wel treurig voor meneer Gibson....
MusicStore.de is begonnen met een krankjorume inruilactie op 2015 Gibsons....(ruil je Jack&*Denny in op een echte Gibson Les Paul en zo) nou is 2015 al 8 maanden oud maar ze zien dus nu al aankomen dat de 2015 fabrikaten lang in de depots dreigen te blijven stofvangen???

marco v
18 augustus 2015, 20:32
Dat doen ze nu al als je de berichten mag geloven. Je ziet steeds vaker acties opduiken en marketing truukjes om toch van die 2015 modellen af te komen. Laatst een actie gezien dat je een cadeaubon van €250 krijg bij aankoop van een 2015 Gibson. Ze zijn met die te wijde hals en techno snufjes niet aan mij besteed maar eerlijk gezegd is het al meer dan 10 jaar geleden dat ik een nieuwe Gibson heb gekocht. Nog een paar weken en dan zullen ongetwijfeld de eerste "echte" updates van 2016 komen. Ik wil er graag nog een goldtop bij, classic standard of deluxe maakt me niet uit als t maar blinkt. Maar het hoeft geen nieuwe te zijn dus grote kans dat ik zelf toch eerst in de gebruikt markt ga zoeken.

soup
1 september 2015, 23:40
En dit dan?

Goed dat ze het eindelijk door hebben.

https://reverb.com/blog/breaking-gibson-to-revert-prices-and-specs-on-2016-models?_aid=fb

Hotpepper01
1 september 2015, 23:46
Nu maar hopen dat de neerwaarts bij te stellen verkoopprijzen van Gibson zullen doorklinken in de prijzen in de winkel. We gaan het zien...

Erik de Perik
2 september 2015, 00:15
Nu maar hopen dat de neerwaarts bij te stellen verkoopprijzen van Gibson zullen doorklinken in de prijzen in de winkel. We gaan het zien...

Ik zou niet weten wie daar wat mee opschiet....... Gibson komt met realistischer prijzen wellicht?

Hotpepper01
2 september 2015, 07:35
Ik zou niet weten wie daar wat mee opschiet....... Gibson komt met realistischer prijzen wellicht?

Nou, hopelijk de consument. Volgens het online artikeltje van Reverb kondigt Gibson lagere prijzen aan voor de 2016 lijn.

Quote
It seems the higher-ups at Gibson USA have finally heard the outcry of the guitar playing public over the 2015 model line-up. According to information recently made available, the classic American builder detailed a general lowering of prices for the 2016 models as well as an abandonment of 2015 design changes including the controversial G-Force automatic tuning systems.

The price points on the 2016 models will be roughly 20-25% lower than 2015, and comparable to the 2014 catalog. The Les Paul Standard is reported to carry a new price of $2799 while a new SG Standard will list for $1199.

In addition to the price reduction, Gibson is set to ditch such 2015 design updates as the Zero nut, Les Paul commemorative headstock inlay and the installation of automatic tuning machines on every guitar. The available models will be similar to that of 2012 including the reintroduction Faded finish guitars, the Explorer and Flying V Pro.

unquote

En dat is net zoiets als de prijs aan de pomp en de prijs van een vat olie.Als Gibson zijn prijzen verlaagd, dan hoop ik dat de prijs in de winkel overeenkomstig zal dalen.

Feter
2 september 2015, 10:36
Ben in ieder geval al blij dat ze dat achterlijke g-force systeem er uit kicken.
Samen met die kleuter decal...

yavin
2 september 2015, 12:17
Het is toch wel vanzelfsprekend dat de kleuter decal voor 2016 verdwijnt. Lijkt me niet aannemelijk dat ze "Les Paul 101" er op zouden gaan zetten... Toch blij dat ze inzien dat het géén verbetering was.

Heb vanwege alle (nu teruggedraaide) 'verbeteringen' juist bewust geen 2015 model gekocht.

D3nnis
2 september 2015, 19:59
The price points on the 2016 models will be roughly 20-25% lower than 2015, and comparable to the 2014 catalog. The Les Paul Standard is reported to carry a new price of $2799 while a new SG Standard will list for $1199.


Het is een wanhoopsdaad om verloren marktaandeel terug te winnen, maar ik vind het wel "naar". Ik hoop altijd dat een verkoopprijs een relatie heeft tot de kostprijs, maar die relatie is bij gibson nog niet uitgemolken ;).

episua
5 september 2015, 20:23
En zie hier:

http://www.zzounds.com/lp/gibson-2016-models/255

Terug naar de standaard modellen. Zelfs weer een paar goedkope faded modellen zoals de 50's en 60's tributes.
Denk dat de mensen dit gewoon willen.

arjanb01
5 september 2015, 20:33
Gaan ze dus gewoon weer naar het oude prijsniveau van 2007-2008. Dan gaat het echt niet goed met Gibson.
Maar zeg nou zelf, een les Paul standard voor 3300 eu (2015 prijs) is toch bezopen?

Mitch
5 september 2015, 21:20
Hè hè.... zijn we van dat gezeik ook weer af. Het sloeg ook werkelijk nergens meer op.

jutter
5 september 2015, 22:04
Gaan ze dus gewoon weer naar het oude prijsniveau van 2007-2008. Dan gaat het echt niet goed met Gibson.
Maar zeg nou zelf, een les Paul standard voor 3300 eu (2015 prijs) is toch bezopen?

Daar heb je een mooie Tokai voor Arjan.

arjanb01
5 september 2015, 22:18
2 mooie tokais maar liefst 😉

richwoodplayer
6 september 2015, 16:05
die 50's sunburst les paul ziet er wel heel cool uit!

BorisA
7 oktober 2015, 18:57
...
Zelfs weer een paar goedkope faded modellen zoals de 50's en 60's tributes.
Denk dat de mensen dit gewoon willen.

Ze staan ondertussen op de musicstore site.
De fadeds en tributes zijn terug, maar wel een pakje duurder dan ze waren.
En vooral: een studio voor 1599. Wablieft ??
En een standaard LP 2899. Hmmm.

Nuja, we zijn van de te brede toets (en andere rotzooi) af. Dat is toch al iets.

arjanb01
7 oktober 2015, 19:14
Gaat nergens meer over. Die studio is gewoon net zo duur als mijn tokai ls150 in 2014 nieuw aangeschaft, was 😳
Tsja..... Zo maak je het de concurrentie wel heel makkelijk.

Scarface
7 oktober 2015, 20:46
Gaat nergens meer over. Die studio is gewoon net zo duur als mijn tokai ls150 in 2014 nieuw aangeschaft, was 😳
Tsja..... Zo maak je het de concurrentie wel heel makkelijk.

Is beter voor de huidige bezitters van de Gibson les Paul,die van mij stijgt in waarde per jaar.......nog even en dan word de Gibson les Paulus helemaal onbetaalbaar...heerlijk...

Wah een mafkezen...

marco v
7 oktober 2015, 23:22
De "V" en firebird zijn met €1100 prima betaalbaar..

Da Vinci
8 oktober 2015, 09:20
Hmmmm, dit kan mij ook wel bekoren :-) http://www.thomann.de/nl/gibson_cs_336_diamond_car.htm

grayfink
7 november 2015, 23:17
Musicstore heeft de Gibsons in de aanbieding, een LP Classic kost 1111€, een Less+ even less...
Interessant ding, G-force tuners, bellycut en dunner, verstelbare "nulfrettopkam", coiltap.
Goed nieuws voor de LP liefhebbers met een wat kleinere beurs.

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Les-Paul-Less-2015-HCS-Heritage-Cherry-Sunburst/art-GIT0032923-000;pgid=xiggcQQ7.FtSRpJ2Tn099tZD00001-v8_m2j

Ook veel andere modellen realtief goedkoop op dit moment: https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Deal-des-Jahres

mountainman
8 november 2015, 13:10
De Gibson USA 2016 (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2016/USA.aspx) modellen staan nu ook op de Gibson site.

Nonkel
8 november 2015, 14:34
Musicstore heeft de Gibsons in de aanbieding, een LP Classic kost 1111€, een Less+ even less...
Interessant ding, G-force tuners, bellycut en dunner, verstelbare "nulfrettopkam", coiltap.
Goed nieuws voor de LP liefhebbers met een wat kleinere beurs.

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Les-Paul-Less-2015-HCS-Heritage-Cherry-Sunburst/art-GIT0032923-000;pgid=xiggcQQ7.FtSRpJ2Tn099tZD00001-v8_m2j

Ook veel andere modellen realtief goedkoop op dit moment: https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Deal-des-Jahres

Ligt het aan mij of is 1555 euri erg weinig voor een nieuwe LP Standard?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Pepe
8 november 2015, 14:37
Ligt het aan mij of is 1555 euri erg weinig voor een nieuwe LP Standard?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik denk dat dat min of meer de bedoeling is van een aanbieding.

arjanb01
8 november 2015, 15:38
Tuurlijk ze dumpen die 2015 modellen met die rare specs nu, omdat de 2016 modellen weer traditioneel zijn van de jaren daarvoor. Volgens mij zijn die 2015 modellen de flop van het jaar.

Tupelo
8 november 2015, 16:00
Hmm.... zo een DC (https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Les-Paul-Special-DC-2015-VS-Doublecut-Vintage-Sunburst/art-GIT0032916-000) vind ik heel aardig anders, toch voor de prijs van een tweedehands Faded. :ok:

Joost de Ruig
8 november 2015, 16:19
€999, voor een Les Paul Less. Niet mijn ding, wel betaalbaar.

grayfink
8 november 2015, 16:34
Rare specs? Die zelfstemmers lijken mij wel geinig, met een druk op de knop naar open of drop D. Die "gekke" Less+ lijkt mij juist fijne eigenschappen te hebben, lekker dun en licht, coiltap. Ik zal toch niet de enige zijn die dat waardeert.

MikeD
8 november 2015, 16:40
Musicstore heeft de Gibsons in de aanbieding, een LP Classic kost 1111€, een Less+ even less...
Interessant ding, G-force tuners, bellycut en dunner, verstelbare "nulfrettopkam", coiltap.
Goed nieuws voor de LP liefhebbers met een wat kleinere beurs.

https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Les-Paul-Less-2015-HCS-Heritage-Cherry-Sunburst/art-GIT0032923-000;pgid=xiggcQQ7.FtSRpJ2Tn099tZD00001-v8_m2j

Ook veel andere modellen realtief goedkoop op dit moment: https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-Deal-des-Jahres

dat krantje kreeg ik ook in de bus Je zult een paar maanden geleden maar zo'n 2015 Traditional model voor de de volle mep gekocht hebben.. ben je nou lekker sacherijnig..... en er van uit gaand dat niemand onder kostprijs verkoopt, geeft de Musicstore 'deal of the year' aan dat het dus aanzienlijk minder duur kan.... of ze doen het nu inderdaad om de 2015 modellen kwijt te raken .. waar zo massaal over gemopperd is.

Rogueny
8 november 2015, 16:46
dat krantje kreeg ik ook in de bus Je zult een paar maanden geleden maar zo'n 2015 Traditional model voor de de volle mep gekocht hebben.. ben je nou lekker sacherijnig.....

Thomann doet exact t zelfde zo nu en dan. Ik zag dat ik mijn BC Rich exact op t juiste moment had verkocht op marktplaats. nog geen half jaar later was de prijs die ik er tweedehands voor kreeg de nieuwprijs bij thomann.

Tupelo
8 november 2015, 16:53
Rare specs? Die zelfstemmers lijken mij wel geinig, met een druk op de knop naar open of drop D. Die "gekke" Less+ lijkt mij juist fijne eigenschappen te hebben, lekker dun en licht, coiltap. Ik zal toch niet de enige zijn die dat waardeert.
Mits die autotune werkt, en ik zelf allerlei instellingen kan opslaan (lees naar hartelust kloten, zonder mezelf suf te stemmen), ben ik ook zeker te porren voor zelfstemmers.
Nu ben ik niet into LP, m.u.v. die DC's met P90, waarbij ik met LP op mijn bek gegaan ben, bevalt nagenoeg iedere DC die ik mijn klauwen gehad heb goed.

Brum
8 november 2015, 17:10
De SG Faded T vind ik zonder meer een mooie gitaar, toch zeker in 'worn brown'. Aantrekkelijke prijs ook, maar ik vrees dat ie niet linkshandig is.

Ik zou ook niet erg gauw een Gibson meer kopen, omdat ik de prijs/kwaliteit vaak om te huilen vind en er wat mij betreft betere alternatieven zijn. Maar voor een SG maak ik gek genoeg dan nog weer een uitzondering. Of niet gek eigenlijk, er zijn geen andere, betere alternatieven, linkshandig sowieso al niet.

D3nnis
8 november 2015, 18:02
Eigenlijk bizar, dat prijsverschil tussen een LP standard en een SG standard (of explorer of flying V).

BorisA
8 november 2015, 20:42
Rare specs? Die zelfstemmers lijken mij wel geinig, met een druk op de knop naar open of drop D. Die "gekke" Less+ lijkt mij juist fijne eigenschappen te hebben, lekker dun en licht, coiltap. Ik zal toch niet de enige zijn die dat waardeert.

Zeker niet. Is wat die eigenschappen betreft ook helemaal mijn ding. Alleen waren degene die ik getest heb bij keymusic om te huilen en meer algemeen hebben alle 2015 modellen (die nu in promotie staan) de absurd brede nek (en toets) die echt heel onnatuurlijk aanvoelt (naast het belachelijke logo op de kop en de holo op de achterkant. De tuners kunnen een meerwaarde zijn wanneer ze werken).

Maar aan deze prijs jeukt het toch om ze toch nog een kans te geven.

WesleyD
8 november 2015, 22:00
Idd die rare brede nek. Had gisteren wat tijd over en was bij keymusic ehv gaan neuzen. Het ziet er vreemd uit en voelt raar aan. In tegenstelling tot een 2008 traditional die er ook hing met een partij fretbuzz. Die 2015 specs zijn jammer, want die seafoam green classic bij musicstore voor die prijs trekt me qua uitstraling wel.

grayfink
8 november 2015, 22:12
Oei, dat klinkt idd als een dealbreaker. :confused:

Scarface
10 november 2015, 17:13
http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/bb27309a7294fead2cf4984e03c8a440_zpsocvd6b3y.jpg

Frampton zun gitaar.......

€20.000,00 nou ja 19.998,00 maar dan heb je wel iets...WTF!!! En dat voor een copy....

Groet,
Marco

Pepe
10 november 2015, 17:22
Tis nou wachten tot iemand met de net verkochte Lennon gitaar op de proppen komt.

Scarface
10 november 2015, 17:36
Tis nou wachten tot iemand met de net verkochte Lennon gitaar op de proppen komt.

Van die Frampton copy valt me de bek open. Niets maar dan ook niets rechtvaardigt zo'n prijs. En dat geld eigenlijk voor meer Gibson's,tegenwoordig.

Gekocht worden ze toch wel,dat dan weer wel

Pepe
10 november 2015, 17:40
Je geeft de rechtvaardiging van de prijs er zelf bij...

Misschien wat voor Ben Wave?

Scarface
10 november 2015, 17:48
Ja,die had toch zo'n mooie gold top gekregen van Frampton.Notabene met de originele handtekening van Frampton! Hahahaha.....

Och ja.....

Pepe
10 november 2015, 17:59
Die goldtop gooide hij al snel in de verkoop. Ik zei nog, als het een lekkere gitaar is gewoon er lekker op spelen. Maar nee hoor, roem & glorie...
Dank u wel, zei meneer Gibson.

Het lag een beetje anders natuurlijk, die Frampton gitaar heeft ie nooit gehad.

beruk
3 september 2016, 19:04
Bump.
Gaan ze lefties kietelen daar bij Gibson:
http://leftyfretz.com/left-handed-gibson-guitars/
Gekkigheid:
http://leftyfretz.com/wp-content/uploads/2016/09/2017-left-handed-gibson-m2.jpg

Hotpepper01
3 september 2016, 22:07
Lijken wel de kleurtjes van de snoepjes van de week van Jamin.

Basvarken
4 september 2016, 10:12
Ik vind het een mooi ontwerp. Met name die zwarte ziet er zeer sexy uit.

telerocker
4 september 2016, 12:03
Ik snap steeds beter waarom ik zo weinig met Gibson heb.

MikeD
4 september 2016, 12:26
een ontwerp waar van af schreeuwt dat ze een graantje willen meepikken van de retro-hype.. makkelijk spuitbare snoepkleurtjes, kekke slagplaatjes waar een simpele routing onder kan, weinig knopjes.. geen binding .... en vermoedelijk toch relatief duur....want er staat Gibson op z'n kop

Pepe
4 september 2016, 12:34
makkelijk spuitbare snoepkleurtjes, kekke slagplaatjes waar een simpele routing onder kan, weinig knopjes.. geen binding .... en vermoedelijk toch relatief duur....

... waar doet me dat ook al weer aan denken..

http://farm3.static.flickr.com/2143/2113791845_4f99d03c62.jpg

barno
4 september 2016, 12:51
Gibson heeft na 241 mislukte pogingen nog niet begrepen dat ze speels gedoe moeten overlaten aan Fender.

vulvasonic
4 september 2016, 14:32
Ik vind het prima dat ze dit doen. Het probleem is dat de meeste gitaristen zo conservatief zijn als de pest en dat het alleen om die reden bij voorbaat al geen groot succes zal worden.
Maar als ze het voor elkaar krijgen om die dingetjes goedkoop en fatsoenlijk te produceren en vooral ook voor weinig in de markt te zetten (stel je een bedrag voor van rond de 550/650 euro), dan zouden de meer conservatief aandoende uitvoeringen (wit en zwart) het zomaar goed kunnen gaan doen bij de groep gitaristen die net iets progressiever in het leven staat. Ik zou die licht-blauwe graag willen toevoegen aan mijn collectie, toen mijn collectie nog niet zo groot was. :eek:
Die zwarte vind ik sowieso wel aantrekkelijk.

mountainman
4 september 2016, 15:10
Afgezien van die kleuren, eindelijk een Special met een intoneerbare wraparound brug! Maar geen P90? We zullen zien...

MikeD
4 september 2016, 17:35
Gibson heeft na 241 mislukte pogingen nog niet begrepen dat ze speels gedoe moeten overlaten aan Fender.

wou dat ik 't zo eloquent had kunnen verwoorden....

MikeD
4 september 2016, 17:40
Afgezien van die kleuren, eindelijk een Special met een intoneerbare wraparound brug! Maar geen P90? We zullen zien...

je zegt het.. toch weer de plank magistraal gemist.... eindelijk (!) een LP Special met intoneerbaarre wraparound en dan toch weer geen P90's d'r in . Gibson leert het ook nooit.. toen ze in de seventies eindelijk doorhadden dat er weer veel vraag naar Les Pauls was, maakten ze geen Burst met PAF's maar een De Luxe met minihumbuckers .... (even de speciale bestellingen van kleine series door een handvol muziekwinkels in de USA terzijde gelaten...)....

vulvasonic
4 september 2016, 19:24
Gitaristen die al een tijdje gitaar spelen hebben meer historisch besef dan een beginner. En ook de P90 is een element voor de 'kenner'. Een beginnende gitarist heeft waarschijnlijk liever een duo humbuckers. Het is natuurlijk nooit te bewijzen, tenzij ze ook modellen met P90's gaan produceren, maar het zou me niks verbazen als deze dingen het best goed zouden gaan doen, al zou ik zelf ook een versie met een P90 prefereren.

Mr.Fingers
4 september 2016, 19:34
maakten ze geen Burst met PAF's maar een De Luxe met minihumbuckers ....
Dat was omdat ze net Epiphone uit hun pand hadden gemikt richting Japan, en ze plots geconfronteerd werden met een enorme berg aan minihumbuckers (die normaal in de Sorrento, Sheraton, Riviera en Wilshire/Crestwood werden gelepeld). Bleek dat die mits een kleine pickupring zomaar in een P90 frezing gingen passen. Twee problemen opgelost: een nieuw doel voor die stapel aan minihumbuckers, en geen grote aanpassingen nodig van gereedschappen en frezen, omdat die mallen voor P90's toch nog daar rondslingerden van 13 jaar geleden.


Die nieuwe Gibsons, ze doen me wat denken aan de S1 of Sonex.

MikeD
5 september 2016, 08:38
Dat was omdat ze net Epiphone uit hun pand hadden gemikt richting Japan, en ze plots geconfronteerd werden met een enorme berg aan minihumbuckers (die normaal in de Sorrento, Sheraton, Riviera en Wilshire/Crestwood werden gelepeld). Bleek dat die mits een kleine pickupring zomaar in een P90 frezing gingen passen. Twee problemen opgelost: een nieuw doel voor die stapel aan minihumbuckers, en geen grote aanpassingen nodig van gereedschappen en frezen, omdat die mallen voor P90's toch nog daar rondslingerden van 13 jaar geleden.


.

ook dit stukje geschiedenis was mij bekend....maar goed dat je het er even bij zet voor de gitaristen met minder historisch besef (om vulvasonic maar even te quoten...)

Hotpepper01
12 januari 2017, 22:36
http://www.guitarworld.com/sites/default/files/public/styles/article_detail_featured__622x439_/public/featured-image/unidentified-gibson-model-at-CES.jpg?itok=PjPjopqo

NIeuw model van Gibson??

http://www.guitarworld.com/gear-news-electrics/gibson-just-unveiled-strange-new-body-shape-ces/30487

YannickH
12 januari 2017, 22:59
:dontgeti: ziet er niet uit! komen heel cheap over en dat zullen ze alles behalve zijn...

Joost de Ruig
12 januari 2017, 23:19
Ik ren er niet voor naar de winkel.

Mr.Fingers
12 januari 2017, 23:40
Ziet eruit als het resultaat van een managementsmeeting met als enige agendapunt: "help, PRS zit in ons marktsegment te knagen, vlug, verzin iets".

Midwolda
12 januari 2017, 23:42
Een te heet gewassen M-III.

mountainman
13 januari 2017, 00:49
Of een double cutaway die beter in balans blijft. Mijn Gibson DC is een heerlijke gitaar maar hij heeft wel een beetje de neiging om zijn kop te laten hangen. Dus hier zal best goed over zijn nagedacht. Maar ja, waar kiezen wij gitaristen voor? Vorm of functie? ;)

barno
13 januari 2017, 01:09
Of een double cutaway die beter in balans blijft. Mijn Gibson DC is een heerlijke gitaar maar hij heeft wel een beetje de neiging om zijn kop te laten hangen. Dus hier zal best goed over zijn nagedacht. Maar ja, waar kiezen wij gitaristen voor? Vorm of functie? ;)

Goede ergonomie deze, ja, en qua vorm ook niks mis mee. Alleen, tja...boring of zo?

D3nnis
13 januari 2017, 06:54
Stelletje zeikerds ;-)

Ik vind 'm best ok; ligt wel aan de specs verder, maar toch!

En als Gibson een PRS gaat maken die klinkt als een LP, dan wil ik 'm!

Da Vinci
13 januari 2017, 09:04
Tja, ik wil zeker niet gaan zeiken omdat het er anders uit ziet als een LP, ES, Tele of Strat (en als je jaren lang vasthoudt aan wat je hebt ben je als bedrijf niet innovatief en heeft iedereen ook wat te mekkeren) maar zelf denk ik nu niet meteen wauw....

Heeft niet de klasse uitstraling van PRS, ook niet de vintage looks die Yamaha met de Revstar heeft weten te benaderen...
Meer een beetje een Pacifica ofoz...

Dutch66
13 januari 2017, 09:32
Mwah, ze hebben ook niet direct de meest spannende kleur/afwerking genomen...

Kweet eigenlijk (nog) niet of ik het wat vind...

HaroldA
13 januari 2017, 09:49
Dan was deze beter geslaagd:

http://images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Tak-Matsumoto-DC-Standard-Flame-Top/2014/Hero.jpg

Da Vinci
13 januari 2017, 09:52
Op zich niet lelijk nee, maar het is wel een beetje een LP met een identiteitscrisis.

En zijn ze van standaard Dunlop staplocks naar Schaller gegaan?

Kim Wilson
13 januari 2017, 10:01
Op zich niet lelijk nee, maar het is wel een beetje een LP met een identiteitscrisis.


Dit is dus het probleem. Je vergelijkt ze met een LP. Maar wat van de LP zit er nou in dit model? Ja, de achterkant, maar zo ziet 60% van de gitaren eruit. Laat dat vergelijken eens los en bekijk ze als een nieuw model. Alsof Gibson alleen maar ES'en en LP's mag produceren, wat een onzin.

Ik vind het een mooi model, en heeft naast de Les Paul en de Les Paul DC zeker bestaansrecht.

fred dons
13 januari 2017, 10:17
tis een beetje Cort Matt Murphy waarbij ik de Cort net wat beter vind ogen
http://i.ebayimg.com/images/g/yhcAAOSwwE5WZJp9/s-l300.jpg

dimi19
13 januari 2017, 10:22
Dan was deze beter geslaagd:

http://images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Tak-Matsumoto-DC-Standard-Flame-Top/2014/Hero.jpg

Ja, die vind ik ook mooier dan een double cut LP (nooit fan geweest van deze). De pickup-switch zit wel nogal ongelukkig vind ik. Die hadden ze beter op de plek gezet van het ontbrekende 4e knopje.

Komen ze standaard met strap-locks misschien :) ?

HaroldA
13 januari 2017, 10:26
Dan was deze beter geslaagd:

http://images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Tak-Matsumoto-DC-Standard-Flame-Top/2014/Hero.jpg

Ook in het PRS-blauw verkrijgbaar ;)

http://www.gibson.com/Images/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Tak-Matsumoto-DC-Standard-Flame-Top/CSTMDCAQNH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=410&width=1000

IL76
13 januari 2017, 10:28
Die Tak Matsumoto vind ik persoonlijk geweldig! Maar hij is wat obscuur/moeilijk te vinden. En ik ben dan weer te snobistisch om voor de Epiphone versie te kiezen. (àls ik hem al vinden kan)
Dan maar gekozen voor iets wat er op lijkt. Een Yamaha SF-1000.

HaroldA
13 januari 2017, 10:28
En goud:

http://images.epiphone.com.s3.amazonaws.com/Products/Designer/Tak-Matsumoto-DC-Standard/Gallery/TajDCStandGldtp_Splash.jpg

Wel met foeilelijke headstock, overigens.

HaroldA
13 januari 2017, 10:31
Of dit:

http://patrickhansen.com/b2evo/media/music/TakMatsumoto_DC.jpg

... stuk voor stuk (op de Epi na) mooier dan het nieuwe model van Gibson, IMHO.

Da Vinci
13 januari 2017, 10:42
Dit is dus het probleem. Je vergelijkt ze met een LP. Maar wat van de LP zit er nou in dit model? Ja, de achterkant, maar zo ziet 60% van de gitaren eruit. Laat dat vergelijken eens los en bekijk ze als een nieuw model. Alsof Gibson alleen maar ES'en en LP's mag produceren, wat een onzin.

Ik vind het een mooi model, en heeft naast de Les Paul en de Les Paul DC zeker bestaansrecht.

Serieus? Als je de bovenste hoorn dicht shopt is het verschil moeilijk te zien. Ja, dat 60% van de gitaren dat ook heeft zal zijn, maar waar zijn die op gebaseerd? ;)

NLF
13 januari 2017, 11:24
Dit is dus het probleem. Je vergelijkt ze met een LP. Maar wat van de LP zit er nou in dit model? Ja, de achterkant, maar zo ziet 60% van de gitaren eruit. Laat dat vergelijken eens los en bekijk ze als een nieuw model. Alsof Gibson alleen maar ES'en en LP's mag produceren, wat een onzin.

Ik vind het een mooi model, en heeft naast de Les Paul en de Les Paul DC zeker bestaansrecht.

Mmmmh ... ik weet het niet helemaal. Het lijkt een soort Les Paul special double cutaway maar dan met humbuckers en een arched top, ofwel een soort Les Paul Custom uitgevoerd als een double cutaway special. Leuk voor als je per se bij de hoge frets wilt komen zoals je op een strat of een SG kunt. Maar ik denk dat Gibson deze gitaar vooral bouwt om ervoor te zorgen dat mensen die al veel gitaren hebben er nog maar weer eentje bij gaan kopen.

Als je een Gibson met humbuckers hebt en een gitaar met P90's dan heb je al heel veel mogelijkheden tot je beschikking. Koop je naast een Les Paul ook een SG en een Flying V dan voegt het natuurlijk wel iets toe (de feel is anders, de sound een beetje anders) maar ook weer niet zo heel veel. Van mij mag Gibson blijven experimenteren hoor, maar ik heb niet het idee dat dit model nu iets totaal anders is dan wat ze al maken.

NLF
13 januari 2017, 11:30
Tja, ik wil zeker niet gaan zeiken omdat het er anders uit ziet als een LP, ES, Tele of Strat (en als je jaren lang vasthoudt aan wat je hebt ben je als bedrijf niet innovatief en heeft iedereen ook wat te mekkeren)

Dat is waar. Tegelijkertijd is het grappige van de gitaarindustrie dat wij juist willen dat ze alles precies zo bouwen als 60 of 70 jaar geleden. Dat doen ze in geen enkele andere business (auto's, wasmachines, televisies, vliegtuigen, fruitpersers).

YannickH
13 januari 2017, 11:30
fame forum maar dan plat...

Joost de Ruig
13 januari 2017, 11:32
Tegelijkertijd is het grappige van de gitaarindustrie dat wij juist willen dat ze alles precies zo bouwen als 60 of 70 jaar geleden. Dat doen ze in geen enkele andere business


Niet alleen gitaren hoor: ook andere instumenten. Daarnaast worden er bv nog boten gebouwd zoals 100 jaar geleden.

D3nnis
13 januari 2017, 11:41
Mmmmh ... ik weet het niet helemaal. Het lijkt een soort Les Paul special double cutaway maar dan met humbuckers en een arched top, ofwel een soort Les Paul Custom uitgevoerd als een double cutaway special. Leuk voor als je per se bij de hoge frets wilt komen zoals je op een strat of een SG kunt.

Dat lijkt me nou zo top, een ergonomische gitaar die tóch denkt dat ie een LP is!

Ik hoop dat ze met karrevrachten naar hier komen, en dat niemand ze wil, wordt leuk over een paar jaar!

Kim Wilson
13 januari 2017, 11:57
Niet alleen gitaren hoor: ook andere instrumenten. Daarnaast worden er bv nog boten gebouwd zoals 100 jaar geleden.
Inderdaad, bij violen is dat nog veel sterker.

fred dons
13 januari 2017, 12:14
Mark Wood ;)

https://snelviooltje.files.wordpress.com/2015/05/vipersolidbluegloss-e1431120310792.jpg?w=200

Revolver
13 januari 2017, 12:15
Dat is waar. Tegelijkertijd is het grappige van de gitaarindustrie dat wij juist willen dat ze alles precies zo bouwen als 60 of 70 jaar geleden. Dat doen ze in geen enkele andere business (auto's, wasmachines, televisies, vliegtuigen, fruitpersers).

Dat geeft de perfectie aan van de meeste modellen van Gibson en Fender. Les Pauls, SG's, Tele's, Strats en ES'en zijn nauwelijks veranderd sinds de prototypes van begin jaren '50 op wat geschuif met de elementen en aanpassing van de radius na.

Kim Wilson
13 januari 2017, 13:27
Dat geeft de perfectie aan van de meeste modellen van Gibson en Fender....
Zou dat? Of zijn wij allemaal suckers voor de mojo van vergane artiesten met hun vermeende holy grail als het gaat om geluid en status?

Aan de andere kant, wat kun je nou ook veranderen aan een instrument met 6 snaren en een vastgelegde verdeling van snaren en frets? Je kunt ook weinig meer dan schuiven met elementen of schaven aan bodyvormen. De enige echte innovatie kan dan nog materiaal zijn, maar dat laten we niet toe.

Nogmaals, kijk eens naar de viool. Dat ding is al 400 jaar hetzelfde.

D3nnis
13 januari 2017, 13:30
Dan was deze beter geslaagd:

http://images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Tak-Matsumoto-DC-Standard-Flame-Top/2014/Hero.jpg

Bedankt Harold, deze kende ik nog niet!
GAS nu!

NLF
13 januari 2017, 23:06
Dat geeft de perfectie aan van de meeste modellen van Gibson en Fender. Les Pauls, SG's, Tele's, Strats en ES'en zijn nauwelijks veranderd sinds de prototypes van begin jaren '50 op wat geschuif met de elementen en aanpassing van de radius na.

Van Fender wel, maar Gibson gitaren (hoeveel ik ook van Gibsons houd) zijn eigenlijk allemaal ondingen. Les Paul is veel te zwaar, SG heeft neckdive (Firebrid ook) en is niet erg sterk, V en Explorer spelen onhandig als je zit en je kunt ze moeilijk ergens neerzetten, de headstocks van Gibson gitaren staan in een hoek op de hals gelijmd en breken zodra dat de gitaar valt enzovoorts. Bijna alle Gibsons zijn aanvankelijk daarom ook mislukt en snel uit de markt gehaald.

NLF
13 januari 2017, 23:09
Zou dat? Of zijn wij allemaal suckers voor de mojo van vergane artiesten met hun vermeende holy grail als het gaat om geluid en status?

Dat is het. Les Paul = Clapton, Green, Kossoff, Bloomfield, Page, Allman, Gibbons enz. Overigens zijn de eind jaren 50 Les Pauls ook echt te gek (heb een keer op eentje gespeeld).

mountainman
28 mei 2017, 15:41
Daar is-ie dan. Gibson probeert weer eens iets anders. Ik ben meestal wel te vinden voor de double cut modellen van Gibson maar deze doet me helemaal niets.
Lekker verwarrende naam ook: Modern. Heeft dus niets te maken met de Moderne.

http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Modern-Double-Cut-Standard.aspx

Mr.Fingers
28 mei 2017, 16:00
"Hoe hard kunnen we PRS imiteren zonder dat ze hun advocaten in onze nek laten hijgen".

postbus31
28 mei 2017, 16:30
Gelukkig zijn ze niet erg prijzig (kuch) 😬😏


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Plant
28 mei 2017, 16:34
"Hoe hard kunnen we PRS imiteren zonder dat ze hun advocaten in onze nek laten hijgen".

In de bodyvorm zou je ook de eigen oudere M3 kunnen herkennen. Een kruising tussen de eigen Les Paul en de eigen M3 dus. Of het mooi is, is een tweede. Maar het lijkt me dat dit gewoon mag en het geen PRS kopie is.

D3nnis
28 mei 2017, 16:50
Ik vind 'm wel leuk eigenlijk!

Jan Buurman
28 mei 2017, 17:34
Kop en body vind Ik totaal niet matchen...totaal andere lijnen..

Agent_Smith
29 mei 2017, 09:07
In de bodyvorm zou je ook de eigen oudere M3 kunnen herkennen. Een kruising tussen de eigen Les Paul en de eigen M3 dus. Of het mooi is, is een tweede. Maar het lijkt me dat dit gewoon mag en het geen PRS kopie is.

Ja body vorm heeft idd de lijnen van de MIII. Ik heb nog altijd een originele MIII. Ontzettend goede gitaren.
Hier vind ik de LP hals idd niet zo goed bij passen. Maar das ook gewenning misschien. Vind m best mooi.

lindstrom
29 mei 2017, 10:02
Ik vind hem echt idioot lelijk.. maar dan ben ik ook echt een sucker voor het oude bekende.

Dutch66
29 mei 2017, 11:29
Ik lust 'm wel ..., beetje prijzig alleen.

Rogueny
29 mei 2017, 11:34
Dit is ook niet mijn ding, de vorm trekt me totaal niet en de headstock matcht voor mij ook niet. Lijkt op een mislukte PRS. De MKIII vond ik nog wel leuk, had wat meer een eigen karakter. Deze hebben te te veel proberen te matchen met een les Paul.

humbucker
29 mei 2017, 15:57
Is toch gewoon dezelfde shape als die Tak Matsumoto Gibson? Of zie ik iets over het hoofd?

Dan vind ik deze limited edition (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom.aspx) beter te pruimen overigens:
http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom/CSFBCPSL11049_MAIN_HERO_01.jpg

Rogueny
29 mei 2017, 16:23
Is toch gewoon dezelfde shape als die Tak Matsumoto Gibson? Of zie ik iets over het hoofd?

Dan vind ik deze limited edition (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom.aspx) beter te pruimen overigens:
http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom/CSFBCPSL11049_MAIN_HERO_01.jpg

En dan nog met maestro jengelstengel + vintage sunburst, dan krijg ik GAS
Edit: Ik mis wel een beetje dat verhoogde middenblok, is toch wel een key element van een firebirds constructie. Met een beetje creativiteit hadden ze dat middenblok prima kunnen gebruiken.

MikeD
29 mei 2017, 17:51
Is toch gewoon dezelfde shape als die Tak Matsumoto Gibson? Of zie ik iets over het hoofd?

Dan vind ik deze limited edition (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom.aspx) beter te pruimen overigens:
http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Firebird-Custom/CSFBCPSL11049_MAIN_HERO_01.jpg

ik zie (anders dan de vorm en het klatergoud) de meerwaarde niet ten opzichte van een good old SG, met die 490/498 pick-up-combi (die velen juist uit hun SG gooiden en door 57 classics vervingen) in een mahonie body.... en dan ben ik nota bene een sucker voor firebirds.. maar ik vind dat daar de mini-alnico-humbuckers in horen.. die geven de firebirds hun specifieke geluid....dit ding gaat van z'n lang-zal-ie-leven niet klinken zoals een firebird hoort te klinken .......en oh ja.. ook geen banjo-tuners....dit ding lijkt nu (op de foute pups en het klatergoud na) heel veel op m'n zwarte BaCH firebird (waar ik dus die maestro jengelstengel op heb gezet)... inclusief het ontbreken van de step in de body.. ik ga er op vooruit want ik heb dus geen kleine 4000 dollar uitgegeven

Pepe
3 augustus 2017, 12:39
... and down it goes.... (https://www.gearnews.com/gibson-les-paul-standard-chipped-damaged-site/)

https://www.gearnews.com/wp-content/uploads/2017/07/Screen-Shot-2017-07-28-at-13.06.14.png

Pepe
3 augustus 2017, 12:40
and more down it goes.... (https://www.gearnews.com/gibson-custom-burstdriver-overdrive-loaded-les-paul/)


https://www.gearnews.com/wp-content/uploads/2017/07/CSLPSTDPSL11086_NECK_SIDE2.jpg

Da Vinci
3 augustus 2017, 12:43
“Gray never looked so good”

Hebben ze de marketingafdeling van Apple ingehuurd?

Erik de Perik
3 augustus 2017, 13:01
Hebben ze de marketingafdeling van Apple ingehuurd?

Hadden ze dat maar gedaan.

humbucker
3 augustus 2017, 14:23
Op de productpagina (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2017/Custom/Les-Paul-Standard-Oxford-Gray.aspx) is in ieder geval al niets meer te zien van de damage. Waarschijnlijk heeft de webbeheerder een foutje gemaakt en de non-gefotoshopte foto's erop gezet. Om daar dan een heel artikel aan te wijden...

Burstdriver slaat nergens op. Punt.

Pepe
3 augustus 2017, 14:37
Je draait de boel om. De foto's zijn veranderd OMDAT het artikel er aandacht aan bestede.

arjanb01
3 augustus 2017, 15:47
Wat een heibel weer over Gibson.
Het punt is dat ze een CEO bij Gibson hebben die nooit 1 snaar aangeraakt heeft en nog nooit in een band heeft gespeeld. Dan kun je eigenlijk verwachten dat dit gerenommeerde merk met malle dingen als een Burstdriver en dat gforce tuning systeem komt.
Allemaal ideeen om zich te onderscheiden van die massa's bouwers die hun deels kopiëren.
Ook heb ik het gevoel dat bij elke nieuw uitgebrachte serie van Gibson, of het nou een Standard LP of een CS LP, ze 1000 euro duurder worden dan de serie hiervoor. Als die trend zich doorzet, zijn straks Standards over 5 jaar 10k en een customshopper 20k. Dan speelt geen hond meer op gibsons.

Da Vinci
3 augustus 2017, 16:49
Ik denk niet dat een CEO zelf met Burstdrives en gforce komt, daar zullen ze wel een afdeling productontwikkeling voor hebben. Verder weet ook die CEO echt wel dat die klant niet zit te wachten op al die uiterlijke kenmerken zoals aangepast lettertype, een potmeter vervangen door een schakelaar, plaatje bij de pickupswitch etc. Zelfs zonder dat je gitarist bent is die basiskennis van de markt niet zo moeilijk te krijgen.

Maar gezien het feit dat dit nu al een aantal jaar lijkt dat ze een hele duidelijke richting hebben gekozen. Het voornaamste onderscheidend vermogen van Gibson zit 'm niet in een potmetertje meer of minder, of een printplaat, maar dat zij de enige echte Gibson met de enige echte Les Paul zijn. En om dat ten gelde te maken met een product dat ook nog eens uit de USA moet komen is het natuurlijk wel lekker om met een aantal relatief goedkope aanpassingen in het productieproces een lijn neer te zetten waar je heel veel meer dollars voor kan vragen, zoals het hele Historic/True Historic/Almost Historic/Custom shop/reissue/collectors choice/players choise gebeuren. Want anders wordt het lastig om met Americaanse productiekosten en een enorme overhead winstgevend te blijven met de Tokai's en Maybachs op de loer.
Maarja, als je mensen 10k uit hun zak wil kloppen voor een paar stukken hout die ook gewoon uit de CNC frees rollen moet er wel voldoende visueel verschil zijn met het middensegment. En omdat men niet op nieuwe dingen zit te wachten in de hogere prijssferen, daar moet die LP zo exact mogelijk bij 55-60 jaar geleden zitten, zal de huidige Standaard aangepast moeten worden.

In het middensegment is het toch maar vechten voor je marge en produceren kunnen ze in het grootste deel van de wereld wel voor een lagere prijs.
En mocht je nu toch nog per se een Gibson willen maar niet voor een Historic willen/kunnen betalen? Dan hebben ze nog gewoon een standard voor je, maar wel zonder ringetje om de elementswitch, een potmetertje minder of een 'trendy' kleurtje voor 5k

Mr.Fingers
3 augustus 2017, 18:19
Ik denk niet dat een CEO zelf met Burstdrives en gforce komt, daar zullen ze wel een afdeling productontwikkeling voor hebben.

Die hebben ze, maar het is de CEO die beslist... En als je CEO een nitwit is die niet eens weet hoe je een gitaar moet laten klinken (https://www.youtube.com/watch?v=3ILtr_MEHVE), maar wel een stramme kabouter krijgt van gadgets en flitsende lampjes, dan krijg je dat.

arjanb01
3 augustus 2017, 18:41
Precies dat. Zodra een gitaarmerk door investeerders gerund gaat worden die alleen maar naar de bankrekening kijken dan krijg je dit soort fratsen.
Het valt me gewoon op dat elke nieuwe serie binnen het Gibson assortiment 1000 euro duurder wordt dan de serie daarvoor.
Dan krijg ik sterk de indruk dat er iemand aan het roer staat die niet kijkt naar waar de gitarist (de klant) om vraagt maar naar omzet.

Erik de Perik
3 augustus 2017, 18:56
Die hebben ze, maar het is de CEO die beslist... En als je CEO een nitwit is die niet eens weet hoe je een gitaar moet laten klinken (https://www.youtube.com/watch?v=3ILtr_MEHVE), maar wel een stramme kabouter krijgt van gadgets en flitsende lampjes, dan krijg je dat.

Hij speelt niet slechter dan veel lui die heel kritisch op YT over gitaren kletsen. Waarschijnlijk had hij dat ook gedaan als hij niet genoeg geld had gehad om Gibson te kopen. :zz:


Precies dat. Zodra een gitaarmerk door investeerders gerund gaat worden die alleen maar naar de bankrekening kijken dan krijg je dit soort fratsen.
Het valt me gewoon op dat elke nieuwe serie binnen het Gibson assortiment 1000 euro duurder wordt dan de serie daarvoor.
Dan krijg ik sterk de indruk dat er iemand aan het roer staat die niet kijkt naar waar de gitarist (de klant) om vraagt maar naar omzet.


Het gaat economisch gezien al jaren verre van rooskleurig met Gibson....

Da Vinci
3 augustus 2017, 19:05
Tja, klanttevredenheid is wel belangrijk basis voor continuïteit op langere termijn, maar investeerders zitten er voor winst, het liefst op korte termijn.
En omdat investeerders meer invloed op keuzes, of iig op de aanstelling van degene die keuzes maakt, hoef je geen genie te zijn om uit te stippelen wat voor beleid er dan ik veel gevallen gevoerd gaat worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
3 augustus 2017, 19:13
Absoluut. En dat geldt voor meer sectoren. Op het moment dat een bedrijf wat opgericht is door iemand die echt verstand en passie voor een product heeft overgenomen wordt door investeerders, verdwijnt de klant naar de achtergrond en worden er zaken door de strot van diezelfde klant gedrukt in de hoop hun investering binnen hooguit 3 jaar terug te verdienen.

D3nnis
3 augustus 2017, 20:07
Die hebben ze, maar het is de CEO die beslist....

Het is de CEO die uiteindelijk het 1-na laatste woord heeft, maar er zijn legio bedrijven waar een CEO zich totaal niet (of in ieder geval vrij weinig) bezig houd met market intelligence en dat soort zaken.
Een goede CEO van Gibson hoeft geen gitaar te kunnen spelen. Misschien zelfs beter van niet voor het bedrijf, want beslissingen op eigen emotie is zakelijk lang niet altijd handig, en het is gewoon business.
De CEO van Volkswagen hoeft ook niet zelf een autorijschool te hebben, of automonteur geweest te zijn, toch?

arjanb01
3 augustus 2017, 20:29
Vind ik wel. Je moet wel affiniteit met het product en bedrijf hebben. Aan de andere kant, een ceo is er vaak niet echt voor de lange termijn, afhankelijk van de branche natuurlijk.

Erik de Perik
3 augustus 2017, 20:33
Het is de CEO die uiteindelijk het 1-na laatste woord heeft, maar er zijn legio bedrijven waar een CEO zich totaal niet (of in ieder geval vrij weinig) bezig houd met market intelligence en dat soort zaken.
Een goede CEO van Gibson hoeft geen gitaar te kunnen spelen. Misschien zelfs beter van niet voor het bedrijf, want beslissingen op eigen emotie is zakelijk lang niet altijd handig, en het is gewoon business.
De CEO van Volkswagen hoeft ook niet zelf een autorijschool te hebben, of automonteur geweest te zijn, toch?

Uhhh je kiest de CEO van VAG als voorbeeld van goede bedrijfsvoering....??

D3nnis
3 augustus 2017, 21:01
Verkeerde voorbeeld inderdaad :D

Wat ik bedoel is dat je een prina CEO kunt hebben zonder dat die veel (in detail) met het product bezig is.
Wat mij betreft opereert een CEO op een heel ander level.

Erik de Perik
3 augustus 2017, 21:31
Verkeerde voorbeeld inderdaad :D

Wat ik bedoel is dat je een prina CEO kunt hebben zonder dat die veel (in detail) met het product bezig is.
Wat mij betreft opereert een CEO op een heel ander level.

Ik vind het altijd moeilijk oordelen bij dit soort internationale bedrijven. Wij bekijken het heel erg vanuit NL terwijl wij vrijwel altijd een redelijk onbelangrijke markt zijn.
Neemt niet weg dat de 'verbeteringen' van Gibson wel iets wanhopigs hebben. Alsof een marketingafdeling bang is niet serieus genomen te worden als ze zouden benadrukken dat alles min of meer bij het oude moet blijven. Een totaal ander product zou wellicht beter zijn.

arjanb01
3 augustus 2017, 21:33
Ben ik het niet mee eens. Tuurlijk is bestuurlijke ervaring belangrijk maar ik vind iemand uit de branche en met leidinggevende ervaring waardevoller en geschikter dan iemand die alleen naar de cijfertjes kijkt.

Da Vinci
3 augustus 2017, 21:46
Nu neem je wel aan dat een CEO die uit de branche komt niet alleen naar de cijfers kijkt en een CEO die Niet uit de branche komt wel ;)

Daarnaast zijn er voldoende manieren om erachter te komen wat je klanten (en niet-klanten) willen. (Het makkelijkst is om het te vragen.)

Steve Jobs kwam overigens ook niet uit de mobiele telefoonbranche ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
3 augustus 2017, 21:51
een ceo is er vaak niet echt voor de lange termijn,.

Is dat zo? Bij de echte grote bedrijven (vaak N.V.'s) wellicht niet, maar als zo eens het lijstje bedrijven afga waar ik veel mee werk is de CEO vaak nog een van de oprichters of een generatie of wat later.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
3 augustus 2017, 22:56
Gibson verkoopt meer dan gitaren

http://www.gibson.com/Products/Pro-Audio.aspx


moet die ceo echt zeer veelzijdig mens zijn

je zal maar ceo zijn van yahhaahmmaa

guitarkid2
3 augustus 2017, 23:00
Uhhh je kiest de CEO van VAG als voorbeeld van goede bedrijfsvoering....??
ze waren er bijna mee weg gekomen
je probeert eens wat als bedrijf .........toch ???

Plant
3 augustus 2017, 23:18
Daarnaast zijn er voldoende manieren om erachter te komen wat je klanten (en niet-klanten) willen. (Het makkelijkst is om het te vragen.)

Steve Jobs kwam overigens ook niet uit de mobiele telefoonbranche ;)

De kunst is om een behoefte te creëren. Niet vragen: "Wat wilt u, dan maken wij het". Nee, "Wij maken iets en u wilt het." En dat ook nog keer op keer waarmaken en voor veel geld verkopen. Steve Jobs had daar een neus voor.

Plant
3 augustus 2017, 23:22
Gibson verkoopt meer dan gitaren

http://www.gibson.com/Products/Pro-Audio.aspx


moet die ceo echt zeer veelzijdig mens zijn

je zal maar ceo zijn van yahhaahmmaa

Philips by Gibson :ok:

http://www.ed.nl/overig/gibson-combineert-beste-van-twee-werelden-dankzij-aankoop-audio-en-videotak-philips~a7a5cfc0/

arjanb01
4 augustus 2017, 07:02
De kunst is om een behoefte te creëren. Niet vragen: "Wat wilt u, dan maken wij het". Nee, "Wij maken iets en u wilt het." En dat ook nog keer op keer waarmaken en voor veel geld verkopen. Steve Jobs had daar een neus voor.

En dat kunnen er tegenwoordig maar heel weinig. Dat zijn de echte visionairs. Net zoals die knakker van Facebook. Briljante genieën. Er mislukken meer nieuwe ideeen dan dat er lukken. Gibson is daar helaas tegenwoordig een voorbeeld van.
In de jaren 50 samen met Fender pioniers, allebei iets briljants bedacht. Maar ze zijn nagemaakt en zelfs beter gemaakt. Wet van de remmende voorsprong, ook de Amerikaanse auto industrie is daar een voorbeeld van.

Da Vinci
4 augustus 2017, 07:17
De kunst is om een behoefte te creëren. Niet vragen: "Wat wilt u, dan maken wij het". Nee, "Wij maken iets en u wilt het." En dat ook nog keer op keer waarmaken en voor veel geld verkopen. Steve Jobs had daar een neus voor.

Als je dat kan ben je idd spekkoper. Voor FB hadden weinig mensen al een hele grote behoefte aan een website waarop ze tegen hun vrienden konden zeggen wat ze gingen eten.
De meeste business is echter een stuk eenvoudig. Gelukkig maar, want niet ieder bedrijf heeft een Jobs en Zuckerberg aan 't roer.... (en overigens is dat ook al geen garantie voor succes).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
4 augustus 2017, 11:02
Gibson is 'gewoon' een productiebedrijf, eigendom van een investeringsmaatschappij, met een CEO aan
het roer die garant moet staan voor het (opnieuw) genereren van winst. Vaak betreft het dan noodlijdende ondernemingen die in hun bedrijfsvoering volledig zijn vastgeroest en meestal een flinke financiële injectie
nodig hebben om überhaupt te overleven. De CEO wordt aangesteld op basis van zijn ervaring met het herstructureren van bedrijfsprocessen, en natuurlijk niet om de kleur van een pick-up ringetje te bepalen.
Het product of dienst moet in essentie natuurlijk (nog) levensvatbaar zijn, anders steekt ook een investeringsmaatschappij er geen meer geld in.

Als na een paar jaar er weer omzet wordt gegenereerd, of misschien zelfs een beetje winst wordt gemaakt,
is het de hoogste tijd dat de CEO aan zijn volgende klus gaat beginnen, en wordt de onderneming weer verkocht. De courante waarde van een bedrijf is een veelvoud van hun jaarlijkse omzet, en deze is na de interventie (meestal) aanmerkelijk hoger. Uiteraard ligt hier geen enkel ideëel doel ten aanzien van het product of marktpositie aan ten grondslag, het gaat puur om de returns vanuit de investering.

Er zit (helaas) een groot verschil tussen het succesvol produceren van een kwalitatief hoogstaand product,
en het duurzaam succesvol sturing geven aan een groot bedrijf, zo ook bij Gibson.

Gelukkig maken ze nog wel steeds heel redelijke gitaren wat mij betreft.

D3nnis
4 augustus 2017, 11:38
Eens met Dutch66.
Ik snap Arjan zijn punt overigens wel, maar in mijn ogen is dat meer een directeur/eigenaar van een klein tot middelgroot bedrijf dan een "echte" CEO.
Een CEO moet ook gewoon luisteren naar de baas :D

Pepe
4 augustus 2017, 12:18
De kwaliteit van Gibson en Fender is helemaal niet minder, ze maken zelfs de beste gitaren ooit maar je moet er voor betalen.
Ik wil even af zijn van die kermis er om heen, dat is marketing maar heeft niks met de productielijn an sich te maken.

Daarnaast, de plicht van elke companie met werknemers is winst maken, dat was vroeger niet anders. Eind vijftig promoveerde Leo zich zelf ook naar een R&D en consultant baantje omdat hij geen zin had om ook nog eens de hele dag te vergaderen, winkels af te gaan, gitaren te checken en de boel af te sluiten als iedereen allang thuis zat.

Groot verschil met vroeger, gitaren waren booming, nu descending wat betekent dat marketing harder dan ooit aan de bak moet, een grappig artistiek plaatje is allang niet meer voldoende.
Maar dat heeft dus niks met de kwaliteit van de productie te maken.

benwave
4 augustus 2017, 16:21
De kunst is om een behoefte te creëren. Niet vragen: "Wat wilt u, dan maken wij het". Nee, "Wij maken iets en u wilt het." En dat ook nog keer op keer waarmaken en voor veel geld verkopen. Steve Jobs had daar een neus voor.

Een behoefte creëren is helemaal geen kunst.
Dat is gewoon nadenken en dat kan iedereen en dat heet ontwikkeling
Een natuurlijk proces. Zo zijn we van het stenen tijdperk in het computertijdperk geraakt.
99 van de 100 keer is de behoefte er al

Da Vinci
4 augustus 2017, 16:23
In het geval van Gibson is het duidelijk. En soms moet je net ff iets creatiever zijn.

https://addicted2success.com/wp-content/uploads/2016/01/Henry-Ford-Picture-Quote.jpg

benwave
4 augustus 2017, 17:16
In het geval van Gibson is het duidelijk. En soms moet je net ff iets creatiever zijn.

https://addicted2success.com/wp-content/uploads/2016/01/Henry-Ford-Picture-Quote.jpg

De behoefte was er dus al, een sneller paard, en dus kwam er een sneller paard

Pepe
4 augustus 2017, 17:21
Maar ook dat gaat niet op.
De auto is niet uitgevonden, die is ontstaan omdat iemand de verbrandingsmotor uitvond, dat was de uitvinding. En dan denkt iemand die koetsten bouwt.... hmmm... kan ik dat misschien...
Zo gaan die dingen. En als zoiets een oplossing is voor een probleem dan heb je wat.

De consument denkt helemaal niet in behoeftes en oplossingen, die denkt in problemen. Marketing denkt in behoeftes en dat kan je creëren door mensen te laten denken dat het hun leven verrijkt maar voor echte vooruitgang heb je geen thinkers maar tinkers nodig.

I'm on a roll, Ik schud die one liners zo uit mijn mouw :D

dml
4 augustus 2017, 17:59
De kwaliteit van Gibson en Fender is helemaal niet minder, ze maken zelfs de beste gitaren ooit maar je moet er voor betalen.
Ik wil even af zijn van die kermis er om heen, dat is marketing maar heeft niks met de productielijn an sich te maken.

Echt? Ik heb de afgelopen jaren verschillende Gibson's in handen gehad, diverse modellen in verschillende prijscategoriën, met grove fouten, zoals fingerboard smaller dan de neck (aantal 2016 modellen) scheve naad bij bookmatched top, hele lichte dunne streep in rosewood toets, binding smaller dan de body (dus je voelt een duidelijke rand tussen body en binding), slecht afgewerkte frets, enz. enz. enz.
En dan heb ik het nog niet eens over die hele goedkope modellen van rond de € 500,- want daar zouden de Gibson-honden geen brood van lusten. Hoe kan het dat bijv. een fabrikant als Ibanez een nagenoeg hoge en constante kwaliteit kan leveren en Gibson niet? Trek een willekeurige Ibanez van € 500,- van de muur en je zal geen onregelmatigheid kunnen vinden (overigens ben ik geen Ibz-fan, het dient als voorbeeld).

Pepe
4 augustus 2017, 19:23
Dat zal best maar ik heb het over wat er gebouwd wordt, niet over de vent aan het eind van de assembly line.
Misschien heb ik wat meer geluk maar de Bluesmaster, CS junior en Es 330 zijn easily de beste gitaren die ik heb, samen met de Marr jag en de Anderson Mad Cat.
Mijn SG junior is trouwens easily de beroerdst gitaar die ik heb op een oude Eko na.
Ik heb het dan over de kwaliteit van toon, niet over een scheef fretje of zo.
Maar toch mooi van Ibanez? Ik heb daar een rits van gehad daar kan je je nauwelijks een buil aan vallen. Of G&L, Godin en Yamaha bijvoorbeeld.
Als je geen zin hebt in zoeken en alles wat je van de muur trekt moet pico bello zijn adviseer ik zeker zoiets.

kwispelhond
4 augustus 2017, 20:23
Ach, al deze dingen zijn gewoon de laatste stuiptrekkingen van een bedrijf in doodstrijd. Ze zijn al "junk" (rating: Caa2, outlook: negative) en wachten op een wonder of de deurwaarder en die laatste lijkt voorlopig het meest waarschijnlijk.

Erik de Perik
4 augustus 2017, 21:12
Philips by Gibson :ok:

http://www.ed.nl/overig/gibson-combineert-beste-van-twee-werelden-dankzij-aankoop-audio-en-videotak-philips~a7a5cfc0/

Ik zie het als de combinatie van twee treurige verhalen. Elektrisch gitaar pionier Gibson, dat verkocht en ontmanteld werd en het sindsdien steeds slechter is gaan doen en Philips een bedrijf dat ooit overal bovenop zat, zowel qua consumenten als industrietoepassingen en compleet verkwanseld is door verderfelijke lui als een Cor Boonstra of idioten als Jan Timmer en Roel Pieper. Ex-Philips bedrijven als ASML en NXP doen het buitengemeen goed. Ok Philips is ook een bedrijf dat Agent Orange produceerde op een paar kilometer van de Dam waar de hippies protesteerden tegen de Vietnamoorlog... maar het zou zomaar kunnen zijn dat Philips binnen een jaar of 5 overgenomen wordt en dat geeft de Nederlander geen moed.

Dutch66
4 augustus 2017, 21:31
Dat zal best maar ik heb het over wat er gebouwd wordt, niet over de vent aan het eind van de assembly line.


Tja dat is er ook zo eentje, 'de man aan het einde van de productielijn', die dan zou bepalen wat acceptabel is ...

Zonder er echt inhoudelijk op in te gaan, dit is immers GN, maar de beste man is inmiddels echt vervangen door (moderne) productie methodieken. Misschien dat z'n stoeltje er nog wel staat, maar fouten in de deelprocessen zijn echt al veel eerder gedetecteerd, simpelweg omdat dit minder 'waiste', en daarmee een goedkoper productieproces oplevert.

Als er in productie stap 1 al iets fout gaat, is het natuurlijk verre van efficiënt om te wachten totdat die 'ouwe baas' in stap 23 iets afkeurt, alle kosten zijn dan al gemaakt ... Het is het verschil tussen QC, dus een controle op kwaliteit, en QA (Quality Assurance), waarbij je er voor zorgt dat iedere stap in het proces tenminste aan een bepaalde kwaliteit voldoet. Mocht het iemand interesseren, google eens Lean/Six Sigma/TPM, of QMS, ik hou me er dagelijks mee bezig ...

Maar waarom heeft mijn Studio of Traditional dan toch scherpe fretjes of bijvoorbeeld ietwat scheve inlays?
Nou simpelweg omdat de 'normen' voor de deelprocessen bij een dergelijke gitaar gewoon wat lager liggen dan bijvoorbeeld bij een True Historic. Vandaar ook dat een Studio soms een uitstekende gitaar is, maar als het even tegenzit, en je dus bij al die verschillende stappen tegen het randje van afkeur afzit, eigenlijk een waardeloze plank oplevert ...

Ibanez heeft een dergelijk productieproces, in navolging van automotive gigant Toyota en 'godfather' van LEAN manufacturing, tot in de perfectie gerealiseerd, vandaar ook dat ze ook eigenlijk geen slechte planken produceren.

dml
4 augustus 2017, 22:10
Als je geen zin hebt in zoeken en alles wat je van de muur trekt moet pico bello zijn adviseer ik zeker zoiets.

Da's toch van de zotte? Als ik 3K te besteden heb, dan verwacht ik dat alle gitaren van 3K die ik van de muur trek pico bello zijn. Bij Gibson kan ik dat (al jaren) niet meer verwachten.
Je moet zoeken, hiermee geef je dus eigenlijk al aan dat Gibson gemiddeld pure crap maakt en als je zoekt je wellicht een goed exemplaar kan vinden......

Nee, voor mij heeft Gibson vanaf eind jaren '90 helemaal afgedaan. Als het jou nog steeds blij kan maken, is dat mooi voor jou :)

arjanb01
4 augustus 2017, 22:50
Tja dat is er ook zo eentje, 'de man aan het einde van de productielijn', die dan zou bepalen wat acceptabel is ...

Zonder er echt inhoudelijk op in te gaan, dit is immers GN, maar de beste man is inmiddels echt vervangen door (moderne) productie methodieken. Misschien dat z'n stoeltje er nog wel staat, maar fouten in de deelprocessen zijn echt al veel eerder gedetecteerd, simpelweg omdat dit minder 'waiste', en daarmee een goedkoper productieproces oplevert.

Als er in productie stap 1 al iets fout gaat, is het natuurlijk verre van efficiënt om te wachten totdat die 'ouwe baas' in stap 23 iets afkeurt, alle kosten zijn dan al gemaakt ... Het is het verschil tussen QC, dus een controle op kwaliteit, en QA (Quality Assurance), waarbij je er voor zorgt dat iedere stap in het proces tenminste aan een bepaalde kwaliteit voldoet. Mocht het iemand interesseren, google eens Lean/Six Sigma/TPM, of QMS, ik hou me er dagelijks mee bezig ...

Maar waarom heeft mijn Studio of Traditional dan toch scherpe fretjes of bijvoorbeeld ietwat scheve inlays?
Nou simpelweg omdat de 'normen' voor de deelprocessen bij een dergelijke gitaar gewoon wat lager liggen dan bijvoorbeeld bij een True Historic. Vandaar ook dat een Studio soms een uitstekende gitaar is, maar als het even tegenzit, en je dus bij al die verschillende stappen tegen het randje van afkeur afzit, eigenlijk een waardeloze plank oplevert ...

Ibanez heeft een dergelijk productieproces, in navolging van automotive gigant Toyota en 'godfather' van LEAN manufacturing, tot in de perfectie gerealiseerd, vandaar ook dat ze ook eigenlijk geen slechte planken produceren.

Dus dit impliceert eigenlijk dat Gibson bij bepaalde productie modellen bewust de kwaliteit van de deelprocessen bewust lager houdt bij de goedkopere modellen dan bij de duurste customshoppers waar elk deelproces perfect is?

Pepe
4 augustus 2017, 23:33
Tja dat is er ook zo eentje, 'de man aan het einde van de productielijn', die dan zou bepalen wat acceptabel is ...

Het is overdrachtelijk bedoeld he, ik dacht dat dat wel duidelijk was but not obviously.

Ik zei al, ik kan weinig zeggen over kwaliteit in het algemeen, enkel over de gitaren die ik heb maar het is natuurlijk niet ok als nieuwe producten flaws vertonen. Bovendien ben ik makkelijk, ik vind het vanzelfsprekend om een nieuwe gitaar af te stellen en desnoods te buffen, dingetje aan te draaien of iets anders overkomelijk te fixen. Ik krijg zelfs gitaren van gerespecteerde luthiers terug die ik nog even bij moet werken. Het hoort niet maar er hoort zoveel niet, fact of life. De een kan daar beter mee om gaan dan de ander natuurlijk.

Maar wat ik zeg, ik wil bepaalde dingen in een instrument horen. Een secondary attack na de initial decay met diphthong bijvoorbeeld, vierkant hoog zonder brittle rafels en geen woosh in het laag en bij een akoestisch gitaar wil je de windingen van de lage snaren horen, bij wijze van. Een sustain die niet langzaam mindert na de 14.
Als ik een gitaar uit een rek haal die DIE eigenschappen heeft maar een los fretje, dan sla ik die wel zelf even vast.

Ik denk dat ik daar vrij alleen in sta want daar gaat nooit de discussie over, het gaat over slechte afwerking en gelijk heb je natuurlijk.

Pepe
5 augustus 2017, 00:36
Da's toch van de zotte? Als ik 3K te besteden heb, dan verwacht ik dat alle gitaren van 3K die ik van de muur trek pico bello zijn. Bij Gibson kan ik dat (al jaren) niet meer verwachten.
Je moet zoeken, hiermee geef je dus eigenlijk al aan dat Gibson gemiddeld pure crap maakt en als je zoekt je wellicht een goed exemplaar kan vinden......

Nee, voor mij heeft Gibson vanaf eind jaren '90 helemaal afgedaan. Als het jou nog steeds blij kan maken, is dat mooi voor jou :)

Bij welke winkels kom je die gitaren dan tegen? Niet bij Sacksionie, Dirk Witte, Guitar King Kaj guitarstores lijkt me. De Maxen, keymusics en Baxen? Hele ritsen nog wel, ik zou daar iets van zeggen, het zijn hun gitaren namelijk.

Dutch66
5 augustus 2017, 09:42
Dus dit impliceert eigenlijk dat Gibson bij bepaalde productie modellen bewust de kwaliteit van de deelprocessen bewust lager houdt bij de goedkopere modellen dan bij de duurste customshoppers waar elk deelproces perfect is?

Nou niet bewust lager houdt, maar eerder 'andere' specificaties (lees minder stringente normen) hanteert,
waardoor er per cyclus van een deelproces meer productie overblijft. Belangrijke voorwaarde is natuurlijk
wel dat een fabrikant de verschillende stappen in het proces tot in perfectie beheerst, waardoor er werkelijk
'sturing' kan worden gegeven. Het moeten weloverwogen beslissingen of misschien beter concessies zijn,
waarbij de vraag heeft iets voor een klant nou echt een meerwaarde centraal staat.

Je zou kunnen zeggen dat de 'kans' op bijvoorbeeld een scheef mechaniekje op een Studio gewoon wat groter is, dan op een plank uit een duurdere serie. De 'norm' voor een Studio is dan bijvoorbeeld (slechts) 'goed functionerende mechanieken' Er voor zorgen dat deze ook kaarsrecht gemonteerd worden heeft geen echte meerwaarde voor het uiteindelijk functioneren, en kan dus uit kostenoverweging achterwege gelaten worden.

Disclaimer, bovenstaand dient uiteraard slechts als voorbeeld van zo'n beslissing (go/no go moment) in een modern productie proces.

Ergo, de instappers van Gibson zijn dus niet per definitie mindere gitaren, maar voldoen slechts aan andere normen, inherent aan de doelgroep en hun specifieke verwachtingspatroon.

Dutch66
5 augustus 2017, 09:53
Het is overdrachtelijk bedoeld he, ik dacht dat dat wel duidelijk was but not obviously.



Begreep ik, ik chargeerde alleen een beetje om m'n betoog wat kracht bij te zetten ...

Verder ben ik het roerend met je eens hoor, alleen heb ik 'diphthong' wel even moeten googlen :)

D3nnis
5 augustus 2017, 10:44
Maar Dutch, voor een CNC moet 0,1mm plaatsnauwkeurugheid een eitje zijn.
"putjes" tbv bevestiging mechaniek maken stelt dan dus ook niks voor, en positie is geborgd (of mallen gebruiken).
Zou betekenen dat alleen de echte afkeur dan bij wijze van spreken naar studio zou verhuizen (wat betreft productie, buiten houtselectie etc), maar dat zou toch een zeer laag percentage moeten zijn?

dml
5 augustus 2017, 12:48
Bij welke winkels kom je die gitaren dan tegen? Niet bij Sacksionie, Dirk Witte, Guitar King Kaj guitarstores lijkt me. De Maxen, keymusics en Baxen? Hele ritsen nog wel, ik zou daar iets van zeggen, het zijn hun gitaren namelijk.

Dirk Witte? Jazeker!
Vroeger had je nog NL Muziek in Almere, waar ik genoemde voorbeelden heb gezien, Feedback, Big One. En recent bij Huijgens in Hengelo.
Maar nu impliceer je eigenlijk weer dat Gibson gemiddeld genomen crap maakt en je eigenlijk alleen "de goede" gitaren bij de gespecialiseerde zaken kan vinden. Da's toch ook weer van de zotte?

Zeker, ook ik stel nog wel eens wat bij, draai een schroefje of boutje nog even extra aan.
Maar grove fouten, zoals eerder door mij genoemd hadden de winkel m.i. niet mogen bereiken.

Dutch66
5 augustus 2017, 13:07
Ik begrijp je verwondering hoor, maar misschien komt dat omdat je de werking van een productiemachine als
één geheel (feilloos) proces ziet, terwijl het in werkelijkheid een heel scala aan verbonden deelprocessen betreft,
die allemaal van invloed kunnen zijn op het uiteindelijk resultaat.

Ik heb een meer bedrijfskundige achtergrond, maar denk bijvoorbeeld aan het onderhoud en de daaropvolgende
vrijgave voor productie van een machine. Of het cyclisch vervangen van slijtage gevoelige onderdelen die de
nauwkeurigheid moeten borgen. Het opleiden van bedienend personeel, allemaal deelprocessen die een wezenlijk
onderdeel van een productie stap uitmaken, en waar het in de praktijk gewoon misgaat.

Verder denk ik niet dat 'afkeur' naar de productielijn van de Studio zou verhuizen, al was het alleen maar omdat
je dan inderdaad afhankelijk zou zijn van fouten uit een van de andere productie runs ...

Pepe
5 augustus 2017, 13:20
Maar nu impliceer je eigenlijk weer dat Gibson gemiddeld genomen crap maakt en je eigenlijk alleen "de goede" gitaren bij de gespecialiseerde zaken kan vinden. Da's toch ook weer van de zotte?.

Ik impliceer helemaal niks? Ik zeg, ik ben niet zo'n gitarenrek trekker dus ik ben niet zo op de hoogte van de stand der zaken maar ik heb een paar Customshoppers die gewoon erg goed zijn dus het verbaast me iemand te horen die een totaal andere ervaring heeft.

Met gespecialiseerde zaken bedoel ik natuurlijk dat er liefde, aandacht en verantwoordelijkheid voor datgene is wat er hangt. Bij Dijkman en Keymusic durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur te steken wat trouwens niet wil zeggen dat het er niet is.

Ik ken de geluiden op fora ook: Gibson is niet meer wat het geweest is. Maar het landschap is veranderd. Vroeger hingen er een paar Gibson in een winkeltje, soms maanden of jaren totdat ze verkocht werden. Nu bestellen mensen blind dozen en dat is precies wat de winkel doet, dozen verkopen. En ook Gibson en Fender zijn opgeschaald en onpersoonlijker geworden. Tot eind tachtig kende je alle inspectienamen op Fenders, die stonden er 20 jaar op. Nu weet ik soms niet eens uit welk land een gitaar komt.
En mensen hebben veel minder geduld, het moet instant gratification zijn. Schroefje niet goed? Dan wil ik een nieuwe doos en ondertussen roep ik schande op een forum.
Ten goede of kwade, tijden zijn veranderd.

dml
5 augustus 2017, 13:30
Die liefde is natuurlijk ook maar heel betrekkelijk, uiteindelijk hebben ze een zaak te runnen die minimaal een beetje winstgevend moet zijn. Als dat niet zo is, zullen ze het met alleen liefde echt niet redden.

Pepe
5 augustus 2017, 13:58
Ken je dat? Zo'n groenteboer die zijn appeltjes bekijkt, een gebutste eruit haalt en er een paar omdraait omdat ze er dan leuker uitzien? En een beetje doodgaat als een klant er ruw mee omgaat.
Ik wel.

dml
5 augustus 2017, 16:12
Uitstervend ras, ook wel evolutie.
Maar je moet de discussie nu niet richting de verantwoordelijkheid van de handelaar leggen. Het blijft een feit dat Gibson mijns inziens voor zijn gitaren teveel vraagt en/ of de QC ver ondermaats is.

Pepe
5 augustus 2017, 17:56
Ik moet helemaal niks natuurlijk. Maar als het een FEIT is, ja, dan zijn we er wel uit.

benwave
5 augustus 2017, 18:57
Alle Gibson die ik gehad heb mankeerde werkelijk niets aan, sterker nog ik ben altijd verbaast over de schiterende afwerking van die dingen.
Ik heb nu nog een simpele Classic (weliswaar toch nog een gitaar van 1600 euro) waar ik echt gewoon mee in mijn handen kan zitten om van te genieten. Puntgaaf glad als een baby en een geweldige sound.
Ik heb zoals DML weet ook jaren op Fender gespeeld en dat doe trouwens nog, nooit een slecht exemplaar gehad of zelfs maar gezien.
Ik heb ook jaren gitaren af lopen stellen en repareren van een muziekzaak in Zeeland .
Alle Fenders daar gedaan nooit een slechte gehad op het afstel werk na.
Dus Dennis ik weet niet in welke zaken jij kom welke hasj je normaal rook maar het wordt toch echt tijd om eens naar een andere soort uit te kijken.

Brum
5 augustus 2017, 19:06
Laat ik DML dan bijstaan, ik heb ze zeer zeker wel gezien en daar is geen genotsmiddel aan te pas gekomen. Fenders met ruimte in de neckpocket waar je een pakje kaarten kon tussen leggen en dan vielen ze er nog uit (ja, bij wijze van ja) en Gibsons die als een drol klonken en het geld daardoor niet waard waren, maar ook vaak met erg slecht afgewerkte frets en binding. Ik zou zeggen; was nou maar naar Specsavers gegaan!

D3nnis
5 augustus 2017, 19:15
Dus Dennis ik weet niet in welke zaken jij kom welke hasj je normaal rook maar het wordt toch echt tijd om eens naar een andere soort uit te kijken.

Huh?
Heb ik wat verkeerds gezegd?

YannickH
5 augustus 2017, 19:50
@benwave: lucky man! ik heb 9 gibsons gehad en aan 6 stuks was wel iets aan. (2 terug moeten sturen omdat het TE erg was).
verder ga ik niet op gibson in... enigste dat ik kan zeggen is dat ik nooit nog iets van dat merk wil ;)

D3nnis
5 augustus 2017, 21:36
enigste dat ik kan zeggen is dat ik nooit nog iets van dat merk wil ;)

Niet?
Hmm, ik wel hoor, zo'n 1957 reissue goldtop wil ik nog wel :)

Pepe
5 augustus 2017, 21:49
Ohja, heb ik ook nog gehad, de R6. Ook fantastisch maar 2 goldtops leek me overkill. Onzin natuurlijk, what was I thinking. Worden R6's überhaupt nog gemaakt?
Ik zit al een tijdje op het spoor van een '72 goldtop die in Duitsland wordt aangeboden maar veel te veel, had gehoopt dat de prijzen wel weer naar beneden zouden gaan but no dice dus het blijft bij plaatjes kijken.
Ook zo'n periode waarin de Gibsons een slechte naam hebben maar ondertussen gewoon keihard mee zijn gestegen.

http://sweetspot-guitars.de/Chevereto/images/2017/03/14/1972GibsonLesPaulStandard58ReissueGoldtop-2.jpg

Da Vinci
5 augustus 2017, 23:47
Huh?
Heb ik wat verkeerds gezegd?

DML heet ook Dennis ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
6 augustus 2017, 08:43
Oh, ik was even confuus :D

dml
6 augustus 2017, 09:26
Dus Dennis ik weet niet in welke zaken jij kom welke hasj je normaal rook maar het wordt toch echt tijd om eens naar een andere soort uit te kijken.

Het gaat er toch niet om in welke winkels ik kom? Alsof het de schuld is van de winkels dat daar slechte exemplaren hangen.

Ik heb ook twee Gibson's gehad waar werkelijk waar niets mee aan de hand was, dus ze kunnen het echt wel. Maar dat de kwaliteit steeds alle kanten op schiet vind ik verre van okay. Anno 2017 is dat echt niet meer nodig, andere fabrikanten hebben dat ondertussen al wel bewezen.

Btw, de hasj laat ik al een tijdje staan. Coke is het nieuwe hasj, jij weet tog, Ben!

telerocker
6 augustus 2017, 10:57
Ohja, heb ik ook nog gehad, de R6. Ook fantastisch maar 2 goldtops leek me overkill. Onzin natuurlijk, what was I thinking. Worden R6's überhaupt nog gemaakt?
Ik zit al een tijdje op het spoor van een '72 goldtop die in Duitsland wordt aangeboden maar veel te veel, had gehoopt dat de prijzen wel weer naar beneden zouden gaan but no dice dus het blijft bij plaatjes kijken.
Ook zo'n periode waarin de Gibsons een slechte naam hebben maar ondertussen gewoon keihard mee zijn gestegen.

http://sweetspot-guitars.de/Chevereto/images/2017/03/14/1972GibsonLesPaulStandard58ReissueGoldtop-2.jpg

Zo'n R6 Goldtop is één van de weinige Gibsons waar ik slappe knieën van krijg. Mijn vriend, die nog geen 600 meter verderop woont, heeft een 71 Goldtop met P90's met een voor mij redelijk chunky neck. Desondanks speelt hij makkelijk. Die gitaar heeft ook een enorme vibe en sustain, wat maar weer bewijst dat seventies Gibsons erg goed kunnen zijn. De P90's zijn wel supergevoelig en hissen dat het een lieve lust is, qua afscherming kan dat wel beter, maar wat een sound. Ik heb al zo vaak geprobeerd die gitaar te kopen. Dat is nou zo'n plank waar de mojo vanaf druipt. Hij kan er echter geen afstand van doen, ook al speelt hij niet meer in bands. Dat begrijp ik volkomen.

duckman
6 augustus 2017, 11:43
euh dit is toch geen R6 met zo'n brug?Deze 72-er is toch een 54/55 model?
Gave gitaren maar ik kan niet wennen aan de halsdikte..
Ik weet nog dat niemand die "norlin troep" wilde hebben in de jaren tachtig, en nu is het ineens da bomb :-)
Zelfde geld voor Fender ook overigens, of de Marshall JCM 800

Net als nu bijna niemand meer Ovation gitaren live gebruikt..


Ohja, heb ik ook nog gehad, de R6. Ook fantastisch maar 2 goldtops leek me overkill. Onzin natuurlijk, what was I thinking. Worden R6's überhaupt nog gemaakt?
Ik zit al een tijdje op het spoor van een '72 goldtop die in Duitsland wordt aangeboden maar veel te veel, had gehoopt dat de prijzen wel weer naar beneden zouden gaan but no dice dus het blijft bij plaatjes kijken.
Ook zo'n periode waarin de Gibsons een slechte naam hebben maar ondertussen gewoon keihard mee zijn gestegen.

http://sweetspot-guitars.de/Chevereto/images/2017/03/14/1972GibsonLesPaulStandard58ReissueGoldtop-2.jpg

telerocker
6 augustus 2017, 11:58
Ik ben geen Gibson-kenner, maar dat moet een R4 zijn, denk ik.

arjanb01
6 augustus 2017, 12:43
Lijkt mij ook. Een R6 heeft geen wraparound bridge.

D3nnis
6 augustus 2017, 12:54
Ik wil nog ooit een R7. Dus met TOM en humbuckers.
Toen guns n roses in 1992 met hun use your illusion tour bezig waren, en dat concert in Parijs in zijn geheel uitgezonden werd, zat ik als 12-jarig jochie dat te kijken. Slash speelde op zijn bekende sunburst model(len), maar bij sweet child o mine kwam de goldtop. Soort jeugdsentiment.
Net als die rode neckthrough BC rich Mockingbird met Floyd en 700 schakelaars en knoppen die hij gebruikte bij you could be mine, die moet ik ook nog hebben.

Pepe
6 augustus 2017, 21:59
euh dit is toch geen R6 met zo'n brug?



Ik ben geen Gibson-kenner, maar dat moet een R4 zijn, denk ik.


Lijkt mij ook. Een R6 heeft geen wraparound bridge.

Er staat toch werkelijk dat die goldtop uit 1972 komt.
Gibson nam het niet zo nauw met jaartallen. Al ruim 40 jaar proberen ze de juiste gitaar bij het juiste jaartal te plaatsen. Wel eens de Les Paul 55 gezien? We zeggen nu special maar indertijd aangekondigd als een reissue van de 1955 Les Paul.
Ze worden er wel steeds beter in zeggen ze zelf.

Shredder Mike
2 september 2017, 23:43
De gibsons voor 2018 worden voorgesteld.


https://www.youtube.com/watch?v=sJ2_uIR8yNs

Jay75
3 september 2017, 12:21
Zo, die classic goldtop met P90's ziet er wel erg lekker uit! ;)

Pepe
3 september 2017, 12:34
Ik kan me niet voorstellen dat al die gitaren zo kut klinken, ik mag hopen dat men gewoon van hard, pinnig en krasserig houd.

Rogueny
3 september 2017, 13:17
De classic is wel echt tof! De studio hebben ze op zich een mooie upgrade gegeven. Binding en coil taps zijn bij mij altijd welkom.

arjanb01
3 september 2017, 13:47
Heb de video's ook bekeken, maar de enige lp die enigszins acceptabel is, is de Standard met rounded nek. De rest klinkt volkomen kut, ook die coiltaps, bah wat een schel dun geheel.
Die classic met p90s klonk ook redelijk.
Al met al geen reden om een van die nieuwe gibsons te kopen. Schel, dun en brij. Hij krijgt het voor mekaar een friedman kut te laten klinken 😂

Pepe
3 september 2017, 14:09
Maar het zou zo maar kunnen dat er ergens gewoon een slechte buffer tussen zit, zo klinkt het wel. De video's van Wildwood hebben er ook last van.

mountainman
7 oktober 2017, 00:23
Was dat Greg Koch bij Wildwood? Ik vind zijn geluid altijd wat krasserig op een Gibson. Laat hem maar lekker chicken picken op een Fender.

In de video's van Guitar Center klinken die Les Pauls een stuk beter.

https://www.youtube.com/watch?v=lqZMzKZWAO0

Maar ach, altijd die Les Paul. Doe mij maar zoiets: http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/USA/Gary-Clark-Jr-Signature-SG.aspx

Hoe meer p90 hoe beter ;) en TV Yellow (of hoe ze het tegenwoordig ook noemen) blijft toch een klassieker.

YannickH
7 oktober 2017, 11:01
die sg uit jouw link: helaas van de 24 frets, anders was dit de volgende sg die ik kocht.
ik kan echt niet spelen op een 24.75 neck met 24 frets. vreselijk!

MikeD
7 oktober 2017, 12:15
SG met 3 P 90's en voor minder dan een SG standaard.. toch wel tof hoor….

soup
8 oktober 2017, 16:47
die sg uit jouw link: helaas van de 24 frets, anders was dit de volgende sg die ik kocht.
ik kan echt niet spelen op een 24.75 neck met 24 frets. vreselijk!
Hoezo niet? Ik heb zelf geen idee, met wat is dit vergelijkbaar? Ziet er echt wel mooi uit, enkel zou ik de tuners wel vervangen door iets vintage/retro.

kwispelhond
8 oktober 2017, 16:57
die sg uit jouw link: helaas van de 24 frets, anders was dit de volgende sg die ik kocht.
ik kan echt niet spelen op een 24.75 neck met 24 frets. vreselijk!

Even voor mijn begrip: waarom maakt dat uit? De fretten staan toch gewoon op dezelfde plek en t/m de 22st fret is alles toch hetzelfde als normaal?

D3nnis
8 oktober 2017, 17:10
Even voor mijn begrip: waarom maakt dat uit? De fretten staan toch gewoon op dezelfde plek en t/m de 22st fret is alles toch hetzelfde als normaal?

Dit was ook mijn eerste gedachte!
Maar 24 fretten en dan 3 P90's...dan zitten die elementen wel erg dicht bij elkaar, kan me voorstellen dat je daar nogal eens tegenaan ramt.
Alhoewel, ik heb zelf een gitaar met gibson mensuur (wel 22 frets overigens), 3 P90's, geen last van eigenlijk.

Duhsjaak
8 oktober 2017, 17:21
Effe wennen, maar dat is goed te doen.
Als je een beetje wilt klinken als de Woodstock Santana, dan is dit je kans.
‘k Zou er bijna voor vallen.
Vriendelijke groet, Gus

YannickH
8 oktober 2017, 18:04
ik heb een caparison gehad met een 24.75 neck en 24 frets en ik zat altijd verkeerd omdat de "vakjes" kleiner waren. de afstand tussen de frets was minder dan normaal

D3nnis
8 oktober 2017, 18:07
Maar dat ligt toch aan niets anders dan aan de mensuur?

Gave gitaren hoor, caparison.

YannickH
8 oktober 2017, 18:10
ja dat is toch mijn hele punt :chicken:

D3nnis
8 oktober 2017, 18:28
Nee, dat was niet je punt, want je haalde de 24 frets erbij, en dat doet niet terzake.

YannickH
8 oktober 2017, 18:40
mijn punt was dat 24 frets op een 24.75scale niet goed speelt!

D3nnis
8 oktober 2017, 19:15
Nou, vooruit, nog even dan:


die sg uit jouw link: helaas van de 24 frets, anders was dit de volgende sg die ik kocht.
ik kan echt niet spelen op een 24.75 neck met 24 frets. vreselijk!

Als die SG géén 24 frets had vind je het wel wat, lees ik hier, toch?

YannickH
8 oktober 2017, 19:30
ja als hij er 22 had vond ik hem wel goed.
24 hoort op een 25.5 scale

D3nnis
8 oktober 2017, 19:43
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp, nog steeds niet :D

Ik kan me voorstellen dat je de ruimte tussen de frets bij fret 23 en 24 wat krap vind bij 24,75".
Maar als je een 22-fretter wel OK vind bij 24,75", maar een 24-fretter niet, dan speel je toch gewoon niet in die laatste 2 vakjes?

YannickH
8 oktober 2017, 20:00
ik moet zeggen, die caparison is de enigste 24.75 scale die ik bespeeld heb met 24 frets. en vanaf fret 12-24 was alles smaller.
niet enkel de 2 laatste frets.

daarom ging ik er vanuit dat dit bij alle gitaren was met 24 frets met een 24.75 scale.

MikeD
10 oktober 2017, 14:31
Effe wennen, maar dat is goed te doen.
Als je een beetje wilt klinken als de Woodstock Santana, dan is dit je kans.
‘k Zou er bijna voor vallen.
Vriendelijke groet, Gus

daarvoor hoef je die nieuwe niet te kopen maar zoek je een tweedehands van deze http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-60s-Tribute.aspx.... voor 600 piek of er onder af en toe te scoren...

vulvasonic
11 oktober 2017, 02:54
daarvoor hoef je die nieuwe niet te kopen maar zoek je een tweedehands van deze http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-60s-Tribute.aspx.... voor 600 piek of er onder af en toe te scoren...
Ik heb in tijden niet zo'n grote penis gehad. Wat een schoonheid!!! :crazyhappy:

En dan deze nog, de Explorer. Natural, geen poespas, gewoon een bloedgeile gitaar: KLIK (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/USA/Explorer-2018.aspx)
Echt, als ik zo'n Explorer zou hebben, mits in goede staat, zou ik sterven van geluk! :eek:

pasqual
11 oktober 2017, 06:17
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp, nog steeds niet :D

Ik kan me voorstellen dat je de ruimte tussen de frets bij fret 23 en 24 wat krap vind bij 24,75".
Maar als je een 22-fretter wel OK vind bij 24,75", maar een 24-fretter niet, dan speel je toch gewoon niet in die laatste 2 vakjes?

Klopt niet wat je hier beweert! De afstand is gewoon hetzelfde, de mensuurlengte is namelijk onveranderd.
Het zal gevoelsmatig zo kunnen zijn (dikkere frets, onwennig met 2 extra frets).

pasqual
11 oktober 2017, 06:20
Klopt niet wat je hier beweert! De afstand is gewoon hetzelfde, de mensuurlengte is namelijk onveranderd.
Het zal gevoelsmatig zo kunnen zijn (dikkere frets, onwennig met 2 extra frets).


Sorry Dennis, verkeerde quote! Ik reageer op Yannick's post wat op hetzelfde neerkomt.
Even uitzoeken hoe ik dit moet verwijderen:hide:

mrweird
20 oktober 2017, 20:47
https://www.memphisdailynews.com/news/2017/oct/20/gibson-guitar-factory-looking-for-new-home/

Gibson gaat verhuizen in Memphis... Ook een update.

Brum
11 november 2017, 15:17
Sorry als dit al is aangehaald, geen zin om heel het topic door te lezen. Maar... De nieuwste Traditionals worden verkocht met al een reeds aangebrachte gerepareerde headcrack??!!:seriousf: Dit is een hele slechte grap... Toch??:dontgeti:

https://www.gearnews.com/gibson-les-paul-traditional-2018-now-pre-cracked-headstocks/

arjanb01
11 november 2017, 15:32
😂😂😂😂😂dit is echt lachwekkend en dat voor 2600 dollar.
Gewoon sluiten die fabriek, als ze dit soort ideeen op de markt brengen nemen ze gewoon de klant niet serieus 😆

Pepe
11 november 2017, 15:35
Nee, geen grap. Zag het eerder bij een ander model. Dan ziet de photoshopper een dingetje over het hoofd. Als het in de fora komt pikken ze het wel op dus deze is ook al weer fixed.
Ik vind die template filters die ze over elke gitaar gooien weer tamelijk lui, teveel in de playboy gekeken.
Wat dat betreft, misschien moeten ze d'r een paar lekkere wijven tussen pleuren.
Niet van die ranzige dikke konten graag! :crazyhappy:

Tupelo
11 november 2017, 16:38
Pre-cracked headstocks ? Dat is ronduit stuitend. :stop:

vulvasonic
11 november 2017, 17:25
Ik heb er al een besteld. En waarom niet? Na het kunstmatig verouderen, het verwijderen van stukken lak, de zeer geliefde technieken om bijvoorbeeld met sleutelbossen de prachtig gespoten bodies van een gloednieuwe gitaren te lijf te gaan en het moedwillig afbreken van plastic onderdelen, is dit niets meer dan 'the next step'. Het was een kwestie van tijd.

En net als al die relic gitaren (zelfs van modellen die pas een jaar op de markt zijn) zullen deze head crack gitaren oneindig veel beter klinken dan hun lachwekkende, perfect in elkaar gezette hoogglansmodelletjes. Maar dat is logisch.

D3nnis
11 november 2017, 17:48
Binnenkort getordeerde halzen, dolle trussrod moeren, gare schakelaars, krakende potmeters en defecte elementen?

Brum
11 november 2017, 17:52
Het is maar goed dat het een foutje van de fotosjopper is, zoals Pepe al opmerkte en ze niet echt gitaren met headcracks gaan verkopen als nieuw.:) Maar suf is het wel. Dan zit je al in de hoek waar de klappen vallen en dan wordt ook nog 's het zwakste punt van Gibsons gefotografeerd. En dan ook nog 's een tweede keer dezelfde fout maken.:crazyhappy:

Erik de Perik
11 november 2017, 20:15
Het is maar goed dat het een foutje van de fotosjopper is, zoals Pepe al opmerkte en ze niet echt gitaren met headcracks gaan verkopen als nieuw.:) Maar suf is het wel. Dan zit je al in de hoek waar de klappen vallen en dan wordt ook nog 's het zwakste punt van Gibsons gefotografeerd. En dan ook nog 's een tweede keer dezelfde fout maken.:crazyhappy:

Hoe komt die foto überhaupt bij de reclame afdeling terecht? Je gaat toch ook geen auto met 2 ontplofte airbags naar de dtp sturen met het idee dat die dan wel weg geshopt worden.....?

En om er te (willen) werken schijnt ook al niet zo'n pretje te zijn. (http://gawker.com/gibson-guitar-is-a-remarkably-unpopular-company-1713072808)

Brum
20 november 2017, 20:34
https://www.gearnews.com/gibson-artist-leaving-company-stating-dont-care/

Auw... Geen idee wat er van waar is, maar dit is wel een hele slechte timing voor Gibson. Lijkt er op dat Gibson wat scheurtjes vertoont.

fred dons
21 november 2017, 10:31
zijn collega Mastodont (Brent Hinds) zit nog wel bij Gibson, blijkbaar vinden ze hem aardiger :D

Gibson was nooit sterk in endorsements, ze hebben een paar grote namen (Slash, Bonamassa) maar daaronder interesseert het hun vrij weinig, in tegenstelling tot ESP die nagenoeg iedere muzikant met een platencontact aanneemt.
Ik denk dat Gibson heel zakelijk kijkt welke endorsement levert het meeste op en dan zal een Bill Keliher signature niet echt brokken maken (wat geen excuus is om er vervolgens dan maar met de pet er naar te gooien als je dan wel een endorsement biedt)

Vivian Campbell (Def Leppard/Dio/Whitesnake/Riverdogs/Last in line ) klaagde onlangs ook over het gebrek aan service van de kant van Gibson maar vergeet dan snel even dat er niemand meer wakker ligt van welke gitaar hij endorsed en dat hij in de afgelopen 30 jaar sneller van gitaar merk gewisseld is dan van onderbroek ;)

Pepe
21 november 2017, 11:10
Gibson en ESP hebben twee totaal verschillende business modellen of liever, manufacturing modellen.
Naast de Koreaanse en Japanse band producties is ESP ook veelal aanwezig in gitaarwinkels zelf, dan zit een luthier gewoon in een hoekje van de shop gitaren met de hand te bouwen. Je kan de gekste dingen vragen, als men het kan maken gaat men het maken.
Gibson kent dat helemaal niet, dat is net General Motors. Dit zijn de modellen en die kan je kopen bij een dealer. Je kan natuurlijk altijd zelf contact zoeken en money talks maar in principe zijn ze niet set up voor dat werk.

Daarnaast is ESP groot in de metal market en historisch sterk gericht op endossement zoals al die Japanse brands die een voet tussen de deur wilde krijgen op de USA markt. Gibson hoeft niet zo nodig, die kunnen leunen op merk historie, daar kan geen endorser tegen op zal de gedachte zijn.

ESP begon trouwens met aftermarket en Fender modellen. Ik kocht, heb hem nog, hun flicker trem, dat was een Fender tremolo met een beter kantel mechanisme dan die 6 schroeven, Fender heeft dat principe een paar jaar later overgenomen. En daarna hun 400 serie, wie is er niet groot mee geworden.

Ik ken dat ESP toevallig goed, ik liet in '83 een gitaar bouwen door Piet van de Brink en die was helemaal wild van Lawrence en ESP dus dat kwam er allemaal op.
Afgezien daarvan was er nog niet zoveel aftermarket. Geloof dat je al snel bij Schaller terecht kwam voor trems en tuners.

fred dons
21 november 2017, 11:42
klopt, ik haalde in die tijd mijn ESP onderdelen bij Vox Humana, ik heb nog 2 Explorers uit die periode en 2 400 strats, erg goed spul, soms kom je in duitsland nog wel eens parts uit die tijd tegen

Pepe
21 november 2017, 12:03
Ja haha, ik had altijd sterk het idee dat de vertegenwoordiger na Piet vd Brink rechtstreeks door ging naar VoxH.

Marc Ribot heeft jarenlang op een 400 tele gespeeld, ik gok dat die gitaar op alle Tom Waits albums te horen is tussen '85 en '95.

Brum
21 november 2017, 14:15
Brend Hints heeft toch alleen een limited modelletje bij Epiphone? Ik dacht dat ie verder niks met Gibson heeft, behalve dan dat ie op Gibsons speelt, maar ook op andere merken?

Ik vind het wel een domme set van Gibson, zeker of juist nu. Natuurlijk zijn de paradepaartjes jongens als Bonamassa en Slash. Maar daar spreek je een veel grotere groep, namelijk de nieuwe generatie gitaristen niet mee aan. Dat zal tegelijkertijd ook niet de meest vermogende groep zijn en daarom wellicht nu niet zo interessant, maar als ik Gibson was zou ik maar vast wat fundament gaan zetten voor later. Het is dat Gibson nog steeds op z'n merknaam kan teren, maar ze leven eigenlijk al in de vergane glorie. De afbouw volgt vanzelf en eenmaal ingezet draai je dat niet zomaar meer om. Ze willen ook wel vooruit denken, maar ze lijken het niet te snappen.

Het verhaal van goeie medewerkers die slecht behandeld worden, of zelfs ontslagen, steekt ook elke keer de kop weer op. Evenals het quality control verhaal. Ik kan niet verifiëren wat er van waar is, wat betreft het personeel (quality control zeker wel!), maar het verhaal steekt wel erg vaak de kop op en nu dan ook uit de mond van een bekende muzikant.

Tupelo
21 november 2017, 14:55
Typisch ook dat het hele gedoe zich vooral rondom LP's & SG's lijkt af te spelen, en weinig in ES land.
Nu zijn die al chambered natuurlijk...

fred dons
21 november 2017, 16:13
bill keliher is ook geen 18 Meer (46 om precies te zijn ) en en je mag je afvragen of zijn band de komende jaren nog zo groot gaat worden dat dit een merkbare invloed (onder de streep) voor Gibson zou hebben

Gibson heeft nooit de grote massa direkt aangesproken, dat was alleen indirekt, Les Paul (de gitarist en de gitaar) was niet bepaald op de tieners gericht (en de gitaar was oorspronkelijk ook geen groot succes)
Ik denk dat dat Gibson met zijn Zakk Wylde modellen het dichts bij een "jonge generatie" heeft geprobeerd te komen maar dat tegenwoordig vooral aan de Epiphone Modellen overlaat en met de "Gibsons" meer richt op de jongere oudere met wat meer geld te besteden. Daarnaast zijn gitaren nogal sterk aan mode onderhevig en mocht je je dit jaar op Djent richten dan weet je dat dat volgend jaar uit de mode is , dus Fundament leggen is leuk voor een jaar of 2 :D


Brend Hints heeft toch alleen een limited modelletje bij Epiphone? Ik dacht dat ie verder niks met Gibson heeft, behalve dan dat ie op Gibsons speelt, maar ook op andere merken?

Ik vind het wel een domme set van Gibson, zeker of juist nu. Natuurlijk zijn de paradepaartjes jongens als Bonamassa en Slash. Maar daar spreek je een veel grotere groep, namelijk de nieuwe generatie gitaristen niet mee aan. Dat zal tegelijkertijd ook niet de meest vermogende groep zijn en daarom wellicht nu niet zo interessant, maar als ik Gibson was zou ik maar vast wat fundament gaan zetten voor later. Het is dat Gibson nog steeds op z'n merknaam kan teren, maar ze leven eigenlijk al in de vergane glorie. De afbouw volgt vanzelf en eenmaal ingezet draai je dat niet zomaar meer om. Ze willen ook wel vooruit denken, maar ze lijken het niet te snappen.

Het verhaal van goeie medewerkers die slecht behandeld worden, of zelfs ontslagen, steekt ook elke keer de kop weer op. Evenals het quality control verhaal. Ik kan niet verifiëren wat er van waar is, wat betreft het personeel (quality control zeker wel!), maar het verhaal steekt wel erg vaak de kop op en nu dan ook uit de mond van een bekende muzikant.

Brum
21 november 2017, 16:26
Typisch ook dat het hele gedoe zich vooral rondom LP's & SG's lijkt af te spelen, en weinig in ES land.
Nu zijn die al chambered natuurlijk...

SG's ook nog niet eens, heb ik het idee. Het lijkt zich vooral voor te doen bij Les Pauls. Hoewel ik wel 's een ES in handen heb gehad, dat was echt verschrikkelijk. Zowel qua afwerking als qua geluid. Echt een dooie, holle plank, echt verschrikkelijk. Een SG is natuurlijk ook niet heel veel aan te verkloten. Die is met z'n zwabberhals, neckdive, kwetsbare nek en niet op stemming te krijgen (beetje overdreven, ik weet het) natuurlijk al niet meer te verneuken.:D En toch heb ik een zwak voor SG's, ondanks al z'n tekortkomingen. Gibson lijkt ook de enige met toffe SG's. Het is dan natuurlijk ook hun eigen model.

@Fred: Kelliher is inderdaad de jongste niet meer. Maar ik ben bij drie concerten van Mastodon geweest en ik voelde me zowaar oud. Die band spreekt wel een veel jonger publiek aan, hoewel mijn kijk op wat jong is ook wat is verschoven in de loop der jaren natuurlijk.;)

soup
21 november 2017, 20:42
zijn collega Mastodont (Brent Hinds) zit nog wel bij Gibson, blijkbaar vinden ze hem aardiger :D

Ik wist niet dat hij ook een Gibson deal had. Ik google even en dit is het eerste dat ik vind:

https://www.instagram.com/p/yFVBWdC1DO/


Got my Proto type B.Hinds signature series Epiphone guitar in the mail today.maybe one day I'll be good enough on the guitar that they'll make the one I actually play made by Gibson custom shop and it's a silver burst custom Flying V .it only took them (epiphone)4 years to get this one wrong but at least they got it done. And the mistake was they painted it wrong instead of silver burst it's black on black which I'm in love with now so it's a great mistake ..dealing with "Gibson" trying to get this signature series thing to happen with there custom shop proved Impossible given the nature of how difficult and flaky the people at Gibson custom shop are.thanks Epiphone for finally coming thru ..Gibson you will not be getting thanked by me as you guys are a bunch of wankers .

soup
21 november 2017, 20:50
Die prototype/custom shop (?) Epiphone gitaar die Brent Hinds ontvangt, is dat dan eigenlijk gewoon een Gibson gitaar met Epi headstock? Dus hij krijgt sowieso het beste van het beste qua materiaal en wat er in de winkel komt is een echte typische Epiphone.

Mr.Fingers
21 november 2017, 20:51
RIP English!

Erik de Perik
21 november 2017, 21:02
RIP English!

That's the trump talking.

Dutch66
22 november 2017, 09:28
Echt heel gek dat de 'communicatie' niet lekker verliep ... :seriousf:

Rogueny
22 november 2017, 11:41
That's the trump talking.

"I'm gonna make Gibson great again. It is the best brand in the world, it's true, okay. I'm gonna build a wall of guitars. And the mexican customers are going to pay (too much) for it. And how much money are we going to rip of our customers?"

https://www.youtube.com/watch?v=u_aLESDql1U

Brum
8 januari 2018, 19:49
Geen Gibson stand op de NAMM 2018. Voortekenen?

HaroldA
8 januari 2018, 20:55
Geen Gibson stand op de NAMM 2018. Voortekenen?

CES levert meer op en minder concurrentie op gitaargebied.

MoonlandMenace
9 januari 2018, 02:58
Gibson zit in zeer slechte papieren, denk dat ze niet op namm zijn omdat het bankroet om de hoek loert.
Ze moeten tegen deze zomer een schuld van ettelijke honderden miljoenen Dollars inlossen, zoniet is het gedaan met Gibson in de huidige vorm. En met de huidige kredietwaardigheid van het bedrijf, die verlaagd werd naar Caa, ziet het er niet naar uit dat er zich investeerders zullen aandienen.

fred dons
9 januari 2018, 09:41
Gibson zet dit jaar alles op CES, het bedrijf is wat breder dan alleen gitaren (ze hebben o/a ) de consumer electronics van Philips ook in
bezit) en met het beperkte geld dat ze hebben, hebben ze er voor gekozen op een beurs te staan die verder gaat dan alleen gitaristen en met dezelfde investering wat meer aandacht oplevert
alleen het feit dat ze niet naar NAMM gaan heeft ze al meer aandacht gegeven dan dat wel gaan zou kunnen opleveren :)
Daarnaast zijn de grote muziekbeurzen wel iets wat aan het uitsterven is (Musikmesse is gewoon al dood) dus je mag je afvragen wanneer de rest gaat afhaken

kwispelhond
9 januari 2018, 15:51
Alle beurzen staan onder druk en de belangrijkste reden is de extreem opgelopen kosten en dat geld ook zeker voor de NAMM. Gibson is zo goed als kapot door mismanagement en verkeerde investeringen met enkel geleend geld in een snel teruglopende markt voor hun hoofdproducten.

Lang verhaal kort: dit jaar moet Gibson ergens 520 miljoen US$ vandaan zien te toveren en dat zal zeer moeilijk worden. De hele bedrijfstak heeft het moeilijk met een overvloed aan faillissementen dus redding wordt ook steeds meer onwaarschijnlijk. Het ziet er naar uit dat we op korte termijn rekening moeten gaan houden met een gitaarmarkt zonder Gibson tenzij er een wonder gebeurd.

benwave
9 januari 2018, 16:09
Alle beurzen staan onder druk en de belangrijkste reden is de extreem opgelopen kosten en dat geld ook zeker voor de NAMM. Gibson is zo goed als kapot door mismanagement en verkeerde investeringen met enkel geleend geld in een snel teruglopende markt voor hun hoofdproducten.

Lang verhaal kort: dit jaar moet Gibson ergens 520 miljoen US$ vandaan zien te toveren en dat zal zeer moeilijk worden. De hele bedrijfstak heeft het moeilijk met een overvloed aan faillissementen dus redding wordt ook steeds meer onwaarschijnlijk. Het ziet er naar uit dat we op korte termijn rekening moeten gaan houden met een gitaarmarkt zonder Gibson tenzij er een wonder gebeurd.

Dan zal ik er snel nog eens een paar aanschaffen. Die gaan dan alleen maar duurder worden in de toekomst

Duhsjaak
9 januari 2018, 16:12
Hoofdproducten, kwispel?
De shampoo tak draait als een malle!
Je kunt zo’n prachtcompany ook de put in praten hè? Ze zitten nu aan het IJ, omdat Amsterdammers zo aardig zijn. Of misschien omdat ze hier vrijwel geen belasting hoeven te betalen, dus aan alles is gedacht.....
Vriendelijke groet, Gus

vulvasonic
9 januari 2018, 16:28
Ik zou het toch zonde vinden als zo'n mooi bedrijf als Gibson van de markt zou verdwijnen. En ja, ik zie het nog wel gebeuren dat een Chinese investeerder het zaakje overneemt. Maar dat zou toch voelen alsof het definitief over is. Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen dat dit staat te gebeuren.

Kim Wilson
9 januari 2018, 16:32
Ik kan me ook niet voorstellen dat Gibson verdwijnt. Ik denk dat het straks een JMIC company wordt. Dat in ieder geval de merknaam en rechten worden overgenomen.

Tupelo
9 januari 2018, 17:08
Zodra een Chinese investeerder de toko overneemt, zijn die dingen made in USA - vooral al wat ouder - een godsvermogen waard; is de huidige bubbel pinda's bij vergeleken.

fred dons
9 januari 2018, 17:31
Ik zou het toch zonde vinden als zo'n mooi bedrijf als Gibson van de markt zou verdwijnen. En ja, ik zie het nog wel gebeuren dat een Chinese investeerder het zaakje overneemt. Maar dat zou toch voelen alsof het definitief over is. Ik kan het me ook nauwelijks voorstellen dat dit staat te gebeuren.

Gibson is eerder failliet gegaan dus daar maak ik me niet zo zorgen om, er is altijd wel een bedrijf dat de naam dan koopt en weer LP'tjes gaat maken en dan kunnen we klagen over hoe beter het was onder Henry :D

barno
9 januari 2018, 18:47
ik zou ook niet naar Namm durven gaan als ik dit ga uitbrengen

https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/25037596_159699457992636_5677977577407381504_n.jpg

aldus reverb.com (https://reverb.com/nl/news/gibson-reveals-semi-hollow-version-of-controversial-modern-double-cut?utm_campaign=FBshare&utm_medium=FB&utm_source=FBshare)

no 1 hops
9 januari 2018, 19:31
mocht Gibson toch vallen neemt het meen ik ook nog wat andere namen mee de diepte in die ze ooit overgenomen hebben

Plant
9 januari 2018, 19:58
ik zou ook niet naar Namm durven gaan als ik dit ga uitbrengen

https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/25037596_159699457992636_5677977577407381504_n.jpg

aldus reverb.com (https://reverb.com/nl/news/gibson-reveals-semi-hollow-version-of-controversial-modern-double-cut?utm_campaign=FBshare&utm_medium=FB&utm_source=FBshare)

Qua body een soort hollow-body M-III en dan een standaard headstock aan de hals i.p.v. een banana.
Persoonlijk vind ik dit niet lelijk.

vulvasonic
9 januari 2018, 20:52
Qua body een soort hollow-body M-III en dan een standaard headstock aan de hals i.p.v. een banana.
Persoonlijk vind ik dit niet lelijk.
Dat mag jij uiteraard persoonlijk best vinden, ik denk tóch dat de meeste mensen vooral hopen op een lijn van gitaren waarin alle bekende Gibson modellen vertegenwoordigd zijn, die allemaal weer de kwaliteit uitademen van vroegàh. Zeikerds hou je altijd en al je hen mag geloven is het bij Gibson al 50 jaar helemaal kut, maar de laatste jaren is het toch serieus heel beroerd gesteld. M.u.v. de akoestische tak (vind ik) en met de hollows en semi hollows valt het ook nog best mee, maar dat terzijde.

kwispelhond
9 januari 2018, 21:38
ik zou ook niet naar Namm durven gaan als ik dit ga uitbrengen

https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/25037596_159699457992636_5677977577407381504_n.jpg

aldus reverb.com (https://reverb.com/nl/news/gibson-reveals-semi-hollow-version-of-controversial-modern-double-cut?utm_campaign=FBshare&utm_medium=FB&utm_source=FBshare)

Ik vind die best grappig eigenlijk......, beetje "Gibson goes Rickenbacker" of zoiets. Ik houd het verder maar bij mijn huidige 4 Gibson's.

kwispelhond
9 januari 2018, 21:46
mocht Gibson toch vallen neemt het meen ik ook nog wat andere namen mee de diepte in die ze ooit overgenomen hebben

Ohhh, Gibson, Philips, Epiphone, Kramer, Baldwin, Onkyo, KRK, en Stanton zo ongeveer.

YannickH
11 januari 2018, 13:34
gibson goed rickenbacker? eerder gibson goes bart smit... en daarom heb ik al mijn gibsons verkocht. wie wil er nu nog met zo'n bedrijf geassocieerd worden?

HaroldA
11 januari 2018, 13:45
gibson goed rickenbacker? eerder gibson goes bart smit... en daarom heb ik al mijn gibsons verkocht. wie wil er nu nog met zo'n bedrijf geassocieerd worden?

Wat een belachelijke reden om goeie gitaren te verkopen.

Pepe
11 januari 2018, 17:41
http://open-shelf.ca/wp-content/uploads/2014/10/StarTrekLogoWebBig-700x700.jpg


Klik (https://www.instagram.com/p/BdvOJcrA4xK/)

barno
11 januari 2018, 17:49
strange, zou zweren dat ik dit filmpje eerder zag maar dat nieuwe model hierboven op foto wel duidelijk in beeld kwamen, dit filmpje lijkt geëdit op die plaats, je ziet nog net de witte snel voorbijkomen. Zou Gibson toch gevoelig zijn voor negatieve reacties (want die waren nogal massaal)

Pepe
11 januari 2018, 17:57
De 295 en LPjr lijken weer mondjesmaat geproduceerd te worden.
De SGjr heeft sinds een aantal jaren een rare pickguard gekregen, men schijnt die mooier te vinden dan de originele vorm. Pas mois.

Plant
11 januari 2018, 18:45
gibson goed rickenbacker? eerder gibson goes bart smit...

Instappertjes voor de kleintjes? Sony had vroeger van die felgekleurde 'My First Sony' apparaten.

https://img0.etsystatic.com/000/0/6555533/il_fullxfull.322527518.jpg

Nu de 'My First Gibson'? :)

Maar ik vind ze niet echt lelijk. Ze hadden misschien wel een eigenzinnige matching headstock er aan moeten plakken.

Tabula Rasa
11 januari 2018, 19:51
Kwam deze tegen:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/ecfb0a30a8fb7ed776b957adf7503209.jpg

Gepost met Tapaworst

Erik de Perik
11 januari 2018, 19:53
Wat een belachelijke reden om goeie gitaren te verkopen.

Geeft je te denken waarom ze destijds zijn aangeschaft ;)


Instappertjes voor de kleintjes? Sony had vroeger van die felgekleurde 'My First Sony' apparaten.


Nu de 'My First Gibson'? :)

Maar ik vind ze niet echt lelijk. Ze hadden misschien wel een eigenzinnige matching headstock er aan moeten plakken.

Met een beter passende headstock zou Gibson ook eens afrekenen met het steeds maar weer voortborduren op het verleden.


Kwam deze tegen:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/ecfb0a30a8fb7ed776b957adf7503209.jpg

Gepost met Tapaworst

Orville stierf al in 1919